![]() |
Alumiini jäähdytin
Vaikka nyt ei niin hellettä olekkaan, niin olen alkanut jo ajatella tulevaa kesää. Kesäauto (70-luvun 2 litranen euro) käy välillä liian kuumana. Koneessa ei ole varsinaisesti mitään vikaa, mutta viritys, ja yli 35 vuotta vanha messinki jäähdytin eivät tule toimeen.
Mistä löytyy alumiini jäähdyttäjiä, muualta kuin racers placesta? Tuossa jo googlettelin, mutta laihoin tuloksin. |
Eräs tuttava tilas (ilmeisesti)Kiinasta ison jäähyn ja goolerin, 100eur kotia toimitettuna. Pitäs vissiin opetella ittekkin tuo netti shoppailu.
E: Siis köykämiiniä olivat. |
Finnrad tekee tilauksesta sopivan..
|
Kävin tallilla vähän mittailemassa. Jäähdyttimen korkeus on 48, ja leveys 40 cm. Ei tuollaista kapean korkeata kyllä mistään löydy. :mad: Ameriikan syylärit taitaa kaikki olla leveämpiä.
Teettäminen kuulostaa siltä, ettei sovi mun budjetille. En viittis montaa sataa tuohon laittaa. |
Ootko katsellut jos vaikka jostain traktorista löytyis sopivaa?
Eihän ne alumiinia ole mut paksumpia kyllä mitä autojen vakiot. Muutaman tapauksen tiedän missä lämpöongelmiin on löytynyt ratkaisu tuota kautta. |
Mä vaihdan siihen alumiinisen, muut ei käy nyt. ;) En usko että tuo traktori-kikka auttaa tähän hätään. Enkä halua alkaa leikkelemään keulaa, joten kovin paljon isompi ei käy. Paksuutta ei tullut mitattua, mutta ehkä 5-6 cm.
Yksi tapa olisi ostaa BeCool jäähy, kaventaa se, ja pistää hitsari liittämään pääty uudestaan kiinni. Ne mun lämpöongelmat tulee helle säällä, yli 20 asteessa. Silloinkin vain auton seistessä paikoillaan. Tien päällä no problemo. |
Mahtuuko (suunnitelmiin/libidoon :p ) sähköflekti syylärin etupuolelle ja anturi alavesiletkuun? Meneekö auto pilalle? :D
Noi tarvikkeet saa uutena alle satasella kaupasta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Orkkis tuuletin on ihan kiinteä vispilä vesipumpun päässä, ja tuulitunnelia ei ole. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=58_61
http://www.racersplace.fi/tarjoukset...=20&sub_cat=40 http://www.race.fi/fi/catalog/cat-en...73___0_10.html noista ja vastaavista liikkeistä vois öytyä sopivaa, jos mittoja vaan ottaa... |
http://www.finnradiator.com/
Löytyskö tuolta,kuulemma joku on joskus iltahommina on tehnyt hukka paloista mittojen mukaan coolereita ja jäähdyttimiä. Meillä on työmaalla muutamassa vehkeessä tämän firman tekemiä coolereita ja ei voi haukkua,on pirun siisti työjälki. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=52071
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, täytyy ottaa noihin firmoihin yhteyttä. Eli potilas on tässä. Vanha, entisöimätön, mutta perus siisti bemari. Ei ole mikään museo- eikä näyttelyauto, mutta en halua porailla enää yhtään turhaa reikää siihen. Olen omistanut sen lähes 20 vuotta, ja tuskin sitä enää koskaan myyn. Auto on täysin alkuperäinen, ainoastaan alustaa, ja moottoria on muutettu. Ei tuningia, kiitos. :) Ajatus oli, että vaihdan tilalle suurin piirtein saman kokoisen bling bling alu jäähdyttimen. Usein lämpö ongelmat korjataan isommalla syylärillä, mutta tässä ei ole oikein tilaa sille. Ylikuumeneminen ei ole iso ongelma tässä autossa, pienikin parannus varmaan auttaisi. Maskin taakse laitettu flekti voisi korjata ongelman. Tuulettajan siivessä on neljä lapaa, senkin voisi vaihtaa tehokkaampaan. Tuulitunneli auttaisi tietenkin, mutta se näyttäisi törkeältä. Euro-autoissa niitä ei niin käytetä, jenkeissä enemmänkin. Tämän "punalohkoisen" tilalla oli jokunen vuosi samanlainen "mustalohkoinen" kone. Kummassakin oli samanlainen nokka-akseli, ja käytin niissä samaa vesipumppua, öljypumppua, öljypohjaa, virranjakajaa, imusarjaa, kaasuttimia, ilmanputsareita, kytkintä, yms. Silti mustalohkoinen oli aina normaalilämpöinen, vaikka kuinka rasitti. Punalohkoinen lämpiää edellä mainituissa olosuhteissa. Mustan puristussuhdetta en ole mitannut (toisen tekemä kone), mutta punasessa se on noin 11. Se luultavasti aiheuttaa eron. 98E bensa ei nakuta, ja muutenkin seokset ovat ok. PS: Kuvassa auto on ilman konepeltiä vuoden 2006. Vaihdoin silloin vauhtipyörän 1.5 kiloa kevyempään (itte sorvasin, ja tammer-diesel tasapainotti), ja ajoitin nokka-akselin. |
Lainaus:
Monilapainen vispilä auttoi aikoinaan ainakin tuonikäisten Fordien vastaavissa ongelmissa jollei muuta vikaa ollut. Minkälainen kansipahvi koneessa on tai onko siis kansipahvi samanlainen kuin edellisessä koneess. Onko kaikki vesireijät käytössä?? Olet tietysti putsannut syylarin kaikesta moskasta niin sisältä kuin ulkoa ettei vain olis vanhuuttaan sakkaa/kattilakiveä "puolillaan" ja siksi ei toimi halutulla tavalla, eli vesi ei kierrä koko kennoston alueella eikä ilma kulje syylarin läpi vaikka vispilä vetäis kuinka. Happoallas saattais auttaa:rolleyes: |
Lainaus:
Jäähdytys järjestelmä on puhdas. Jäähdytin alkaa pehmenemään alapäästä, joskus alkoi vuotamaan sieltä. Thürmolla sain sen väliaikaisesti (lue lopullisesti) paikattua. Ajatuksissa on ollut pestä se soodalla, mutta taitaa alkaa vuotamaan. Happoa en ainakaan uskalla käyttää. :rolleyes: Siksi uusi syyläri olisi pop. Joku isomman bemarin tuuletin saattaa myös löytyä, täytyy talvilomalla penkoa verstasta. Edit. järjestelmässä pysyy paine, ja syylärin korkki on uusi alkuperäis mallinen. |
tuokin on yksi vaihtoehto jos pystyt sijainnin jotenkin sulattamaan....
http://www.turunjaahdytinkeskus.fi/ tekevät tarvittaessa mittojen mukaan mutta vakioitakin löytyy laaja valikoima hyllystä |
US-Parts myy noita griffinin alukaluja, sieltä kannattaa kysellä, ovat vielä ihan sopuhintasia.
|
tuohan taitaa olla ihan oikee messinkipäätyinen syylari. etsit jostakin oikean "vanhanliiton" jäähdytinkorjaamon jossa vanha kennotetaan uudelleen.
|
Hyvä ehdotus
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.yritystele.fi/i/206555
Jossei Tre:lta löydy, niin tuo Oksanen kennottaa. Vanhan ajan kunnon korjaamoluola. Jos menet tuo syyläri kainalossa sinne, todennäköisesti tunnistaa mistä vehkeestä se on. Palvelu hyvää, tuote tulee korjattuna, koeponnistettuna ja maalattuna. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sitä tunnelia vois rakennella tuolle tuulettimelle. Puhaltimen siivenkärjen ja ilmanohjaimen välinen rako pitäis olla mahdollisimman pieni, siinä määräytyy puhallusteho, muuten ilma karkaa potkurin lavan pään ympäri eikä 'puhallu' kuten pitäisi.
Minkälainen seos sulla on nesteenä, sieltäkin vois vähän saada tehoa lisää jos ei käytä normi 50/50 sekoitusta koska glykolilla on huonompi ominaislämpökapasiteetti kuin vedellä. |
Lainaus:
Nyt taitaa olla 50/50, tai fifty-sixty nesteet. Joskus oli laihemmat, mutta se ei kuitenkaan auttanut helteellä. Noi ameriikan syylärit olis ihan ok hinnoissa, iso vaan ovat. Täytyy vielä mitata, sopisiko 22 x 19" millään. Muilta 02-kuskeilta voisi myös udella mitä heidän autoissa on käytetty. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53987
Löysin tuollaisen aivan uuden markkinapaikan, nimeltä Ebay. Sieltä löytyi Honda Civic 1992-2000 tarkoitettu viriviri-jäähdytin. Tilasin syylärin ameriikkalaisesta vauhti-kaupasta. Ei tullut kotiin saakka, vaan hain sen tullista. Hinta kaikkine kuluineen reilu 200e. Vinkin tähän hondan jäähdyttimeen sain BMW-kerhon sivuilta. Uusi jäähdytin on sentin tarkkuudella vanhan kokoinen, hiukan pienempi joka suuntaan. Lähdöt ovat samat 32 mm. Alavesiletku on bolt on. Ylä lähtö on toisessa laidassa, mutta alkup ylävesi letku menee toisin päin käännettynä paikoilleen. Ehkä. Kiinnikkeet ajattelin vääntää 2 mm alumiini pellistä. Koriin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia tämän takia. Mukana tullut korkki on vähän turhan isolla paineella, 1.3 bar. Hain tarvikeliikkeestä 0.9 bar korkin, se lisäksi näyttää paremmalta, eikä haise niin tuningille. Tämä oli ensimmäinen tavara minkä tilasin ulkomailta. (En laske nyt tähän paria kierrosta kummeja rengas-onlinestä, siellä kun voi asioida suomeksi, ja maksaa laskun omassa verkko-pankissa.) PayPal on kätevä ja turvallinen. Pyytäkää vaan että lähettävät "invoice" tavarasta, niin hyvin menee tullissa. :) |
Hieno laite. Harmi kun aikoinaan tuli tuhottua tuollainen vastaava jäärata-autona (isäukon vanha käyttöauto). Jos haluat pitää originaalina niin tosiaan johonkin jäähdytinkorjaamoon kennotettavaksi/korjatavaksi ja pyydä "optimoimaan jäähdyttävä pinta-ala". Silloin säilyy sellainen vanhan ajan fiilis tuossa laitteessa :) Toki alumiini olisi pari kiloa kevyempi ;)
|
Nyt tuli tuommoinen tokio drift-osa, mutta muuten tunnelma säilyy vanhana. Vanteiden halkaisija säilyy 13 tuumaisena, mutta leveys saattaa kasvaa nykyisistä 5.5 ja 6.0 tuumasta. Yhdet 7x13 peltivanteet löytys, niille tarttis vaan löytää 225/60-13 renkaat.
Ja polttoaine laitteet säilyy kaasareina, ruisku on liian helppo. :rolleyes: |
Lainaus:
tuo on yllättävän kallista puuhaa kyllä tuo uudelleen kennotus, patrolliin kun sitä kysellyt olen niin vähän alle 300e on ollut halvimmillaan... |
Lainaus:
|
Tuolta ebay:sta on tullut parikin alujäähdytintä tilattua. Vinkkinä antaisin että kannattaa käyttää aikaa reilusti noita selaillessa on meinaa hintaerot melkosen huimia.
|
Tuo kuvassa näkyvä alumiini jäähdytin on periaatteessa myytävänä, jos jotain kiinnostaa. Hinta reilu kaksi sataa.
Ei kannata Bemarin jäähdytintä paljoa kunnostella. Saksasta löytyy uusia alkuperäisiä messinkisiä L&R jäähdyttimiä hintaan 129.50e + läh kulut. Saman valmistajan 50% tehokkaampi malli maksaa 199.00e, ja sekin on bolt-on malli. |
Sivu luotu: 10:14 (GMT +2). |