![]() |
Suzuki sj410 offi projekti
Elikkäs tuli tossa hommattua kans suikka taloon ja siit pitäis nyt alkaa värkkäämään jotain mehtä peliä. Mätää näyttäis olevan ainaki omiks tarpeiks (voin lahjottaa jos joku tarvii:)), ja kuvia laittelen kunhan saan räpsittyä.
Ja jonkin asteinen suunnitelma kytee jossain takaraivon perukoilla elikkäs tulossa olis -Soa tai ehkä jopa kierteet -Jakiksen välitys -ja kaikkee mitä pieneen hulluun mieleen juolahtaa Niin ja jos jollain sattuis olemaan ehjää kantta tai koko moottoria niin voipii tarjota. Jatketaan tarinaa kuhan saadaan jotakin aikaseks. |
Tervetuloa vaan. Myyntiosastolla näyttäis olevan suzuki osia hyvin tarjolla. Mielestäni varaosia löytyy myös hyvin ihan varaosa liikkeistä (laakerit, tiivistet). http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=suzuki
|
Juu kyl se on tiedos et varaosia löytyy myt pohdinnan alla on et ehjäänlö ton suizan oman padan vai istutanko fordin 1.6 ohc moottorin.
|
Kiitokset Sakari65:lle Kannen ja nokan myymisestä, jos sitä nyt sais vaikka rojektia nytkäytettyä etiä päin.
|
Noniin viimeinkin sai jotain aikaseksi ja kasattua sussun moottorin sekä räjäytettyä sen tulille. Sitten pitäis alotella se loputtomalta vaikuttava hitsuu rojekti.
|
laitas kuvia suzukista niin nähään minkälainen kone on kyseessä
|
kuvia tulee jahka saan kameran lainaan, ku ei oo viel omaa kerenny ostamaan mut eiköhän niit viikonlopun aikana ilmaannu
|
ja tuopolle kyssäri. Että onkos nuo teikäläisen profiilissa näkyvät ohjauspalikat jotain hig-steer hipo palikoita mitkä on jalostettu noista mersun varsista? Vois meinaa itteeki kiinnostaa samanmoiset palikat
|
Jotain saatu aikaseks etupuskuri lens kuubaan ja lattian hitsausta aloteltu sekä kuskin helmapalkki löys jo pakkansa.
No nyt olis kuvia tuol profiilissa, ku en osaa laittaa niit tohon suoraan näkymään. |
Ois tarkotuksena tehä noista hi-steer varret, menee lievällä sovittelulla jarrusatulan kiinnikeisiin. tossa mersun ohjausvarressa reikien väli on 1mm suurempi, pallovivelen reikää luultavasti joutuu suurentaan ja rraidetankoa joutuu luultavasti jatkamaan jos ei tangossa säätö riitä. leimalle ois tarkotus noitten kans mennä, saa nähdä miten käy. muuta ongelmaa ei oo paitsi tuo raidetangon jatkaminen ei oo laillista
Voin ottaa kuvia jos tarvii |
kyllähän kuvat kelpaa jo sitä suunnittelis itelle vähän samantyylisiä jossain vaihees
|
mulla löytyis yhet ylimääräset varret niin ne vois olla myynnissä sopivaan hintaan
|
Vihdoinkin jatkuu
Elikkäs kadonnut motivaatio löytönyt tiensä takaisin korvien väliin. Suurin osa mätä hommista olkaa olla takanapäin ja nyt pitäis alottaa kierrejousien suunnittelua etupäähän, taakse tulee aluksi varmaankin soa. Renkaiks tuli nyt 30*9,5*15 fediman siroccot. Kuvia tulee mahdollisesti kuluvan viikon aikana, että ei tarvi niitä hätäillä.
|
ninku jo sanoin niin SOA
|
Tuolla rohviilissa olis kuvia. Tarvii paremmal ajal opetella laittamaan ne tohon suoraan näkyville
|
Lainaus:
|
Se ohjaus homma on juurikin se syy miksi kierrejousitus olis erittäin hyvä vaihtoehto.
|
Jos vaan on viitseliäisyyttä, aikaa, osia ja rahaa, ni ilman muuta vieterit. Tän kokosessa kikottimessa paremmat niin lyhyessä ja pitkässä juoksussa. Jossain vaiheessa kuitenkin alkaa tekeen mieli, ni miks tee suoraan ilman välivaiheita. Toteutus tapojakin on monia. :rolleyes:
|
Kyl noi vieterit kuumottaa jonkin verran. Mutta minkä vehkeen jousilla se pitäis toteuttaa? Yhdet taunuksen takajouset olis olemassa, mutta vähän mietityttää niiden jäykkyys vai meneekö se vaan että keksi ja kokeile. Ehdotuksia voi heitellä ihan vapaasti.
|
Jousi ehdotuksia??
Herätelläämpä tätkin välillä. Jakolaatikko on saanut uudet välitykset sisuksiinsa ja takaperään on tehty kymppi kemppi. Seuraavaksi olis suunnitelmissa päivittää alusta kohdilleen ens kesän rientoihin. Eli kierrejousitus tulee nyt aluksi varmaan vaan etupäähän, riippuen tilin saldosta ja rakentelu ajan riittävyydestä. Elikkäs minkäs laitteen jousia on muut käyttäny???
|
Moottori särki...
Nyt olis TAAS nokka leikannut kiinni perkele!! Eli teemme suzukin koneesta verkon painon ja laitetaan todennäkösesti volkkarin dielsel tekniikkaa pellin alle. Jos jollain siis sattuu olemaan ylimääräinen 1,6 tai 1,9 volkkarin tiisseli niin voipii tarjota...
|
Lainaus:
|
Liian piukalle säädetty jakoremmi lienee yksi syy leikkaamiseen. Onko ketään asennuttanut suzukin leikanneeseen kanteen jonkun muun moottorin liukulaakereita ?
|
Ite lottoisin et valmiiks väljä kone ja huono öljypumppu, ku sai olla lämpysenä aikas paljon kierroksia koneessa et oli ees 2bar öljynpineet. Öljyinä castrolin synteettiset 5w-40
|
Ainakin pikkulohkossa kanteen menevät öljykanavat ovat aika pienet. Yhdistelmä kulunut öljypumppu + tahmeat öljyt + talvi = voitelu ei pelaa. Moni on suurentanut noita öljykanavia, tosin ei saa suurentaa liikaa. Ja tietysti öljypumppu on halpa vaihtaa uuteen. Omassa suikassa aikanaan meni nokka-akseli vaihtoon, oli sen verran jo kulunut. Ja siis noita kanavia koneistettiin vähän isommaksi ja uusi öljypumppu.
|
Niistä jousista..itsellä on tuloillaan audi 80 sedan takajouset eteen ja taakse.. niitä on muistaakseni kolmea eri vahvuutta 10, 11 ja 12mm pinnalla..kuulin että ainakin toi 10mm on liian löysät..:D
|
Nyt on sen verta edistytty, että koneeksi olis tuloillaan volvon pari litranen vino kone ja loota myös volvosta. Alustan suhteen raavittu päätä ja päädytty nelilinkkeihin panhardin kera tai ilman. Kuvia pistelen kunhan saadaan jotain aikaseks.
|
Noniin elimenluovuttaja haettu ja purettu. Kone ja laatikko odottelee lattialla uutta elämää suzukin pellin alla.
Ja muutama foto luovuttajasta http://forums.offipalsta.com/picture...189425&thumb=1http://forums.offipalsta.com/picture...189425&thumb=1http://forums.offipalsta.com/picture...189425&thumb=1 |
Tänään nostin vanhan koneen ja lootan pois ja alotin sovittamaan volvolaista tilalle. Huomisen aikana kun sais tehtyä loppuun koneen korvat ja vaihteiston tuennan ja perjantaina välikartaanin niin vois päästä viikonloppuna jo ajelemaan. Muutama kuva kun ne on kivoja.
Volvon sovitusta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76898[/IMG] Ihan ei sovi syyläri. Tarvii se alkuperänen poikki putki rällätä poikki [IMG]http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76901[/IMG] Pikkusen joutuu avartamaan että sopii [IMG]http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76899[/IMG] |
Tuo vanhanmallinen kansi on parempi kun ei ole nokka-akselin päässä jakajaa.
Vaihdekepin muokkaus saattaa tuoda myös pikku haasteen ;) Ahdasta ja törmäyskurssi jakiksen kepakon kanssa. |
En usko, että se vaihdekepin muokkaus on oikestaan mikään ongelma. Vaikka en kyllä perehtynyt siihen kovin syvällisesti vielä, mutta eiköhän tuo huomenna selviä
|
Ei se ongelma ole mutta hiukan ahdasta siellä on. Oletan että tuossakin on manuaali 5lovinen.
|
Manuaali kylläkin mutta vaan 4-lovinen. Mielessä käyny et ettis joskus automaatin, kun on noi kylän jeeppi miehet sanonu et muuta ei tarvita ku automaati ja ohjaustehostin, mut ite tykkään kuitenki tost kovasta askista enmpi ku kuminuhasta
|
No mulla olis ylimääräinen tomaattiloota. 50€ ;)
|
Koitetaa nyt ensin tolla ja mietitää sitte. Sitä keppi hommaa kun aloin tossa mettimään ni senhän saa siirrettyä melkeimpä kiinni siihen laatikon persiisee
|
Juu niin saa ja 5lovisessa sen joutui tekemäänkin. Abaut 3cm tuli välitanko ja tee sitten valmiiksi pulttiliitos sellaiseen asentoon että saat sen irtikin (siis sen orggis sokan tilalle)
|
tarkotus olikin laittaa pultilla, kun se alkuperänen sokka systeemi ei oikeen vakuuttanu. Ja saahan sen kepin pistettyä mihin vaan jos jaksaa askerrella semmoset välitangot. Sehän siinäkin on, Että jos sen tekee helpoimman kautta ni tulee käännetty vaihdekaavio:D
|
Lainaus:
|
Eilen sain tehtyä koneenkorvat loppuun ja kötösteltyä laatikontuen. Vielä pitäis hakee kummituslukat moottorin tuentaan ja porailla korviin reijät ja, sitten pääsis suunnitteleen vaijereita ja sähköjä koneeseen. jakohihnan ja öljyt vaihtelis vielä lopuksi, jos vaikka huomenna pääsis suorittaan koeajon
koneenkorvista tein tommoset yksinkertaset http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76935 rungon puolelle tuli tommoset http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76937 Saa nähä kestääkö toi lootan tuki mut korjataan jos hajoaa http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76939 Lopuksi viel yleiskuva että ei siel vielkää ahasta oo http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76940 Tulipas perkeleen isoja kuvia... Mutta kun ei osaa pienentää ni olkoot |
Jatketaas tätäkin juttua välillä. Volvo tekniikalla ajettu ensi testit, vaikka ensin vaikutti synkältä kun teki painetta ja keitti kokoajan, mutta asia korjaantui flektin asennuksella. Välityksetkin vaikuttaa jopa aavistuksen lyhyemmiltä, kun omalla tekniikalla. Jotain pieniä onkelmia ja puuhastelua vielä olis ennen ensimmäistä safaria kuten jakista pitää pikkusen nostaa ja lotan persettä laskea(ei riitä murto ristikoissa) ja kartaanitunneli parsia kasaan ym. pientä...
|
Taas on saatu jotakin aikaseks. Eli kierrejouset saatu laitettua eteen ja taakse tuli tehtyä soa nyt toistaseks, mutta muutetaan kierteille kunhan keritään. Vielä pitäis etujarrut rakentaa, tinailla kartaanitunneli kasaan, ilmansuodatin tehä ja iskareita mulkata niin pääsis koe safarit vetäsemään
|
Koe safarit ajeltu ja hyvin tuntu pelittävän mitä nyt pientä lämpö murhetta joihin ratkaisu jo olemassa. Renkaiksi vaihtu pokkerit 10 leveillä ja -44 et:en omaavilla vanteilla. Ja muutama kuvatus...
Pokkerssit alla http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78387 venyttelyä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78386 |
Nyt olis uudet flektit jäähdyttämässä vettä ja ihan hyvältä vaikutti, kun syötti pitkällä kakkosella umpihankeen vartin verran niin ei ainakaan keittäny enää.
Petlokit oottelis kans kiinni hitsausta ja alusta uusia iskareita. |
Vähän vaan piti kokeilla tuohon vasemmalla näkyvään kiveen että kiipekö vai ei. Ja kiipeshän se...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81907 |
Noniin nyt olis suikka kokonaan kierrejousilla. Iskarit ja muutaman vahvike pellin kun jaksais vielä rakennella niin pääsis testailemaan metsän puolelle. Kuvia laittelen jahka jaksan kamerasta siirrellä koneelle
|
Jotain taas tapahtunu tälläkin suunnalla. Eli pari takakartaania säretty ja takalinkki pettäny tuhoten yhen kartaanin, mutta kempinliima ja taunuksen kartaani sattu olemaan käen ulottuvilla niin oli äkkiä kartaani tehty ja linkki korjattu. Petlokit olis hitsattu kiinni ja ensviikolla jos jaksais laitella renkaat vanteille niin piäsis taas testaamaan mistä löytyis heikkoja paikkoja. Saakos suizaan muuten leimattua tuommosta 2.0 litrasta mjoottoria jos tehot pysyy rajois eikä akselimassa ylity????
|
Rypömässä käyty ja raidetanko män poikki, mutta kempinliimalla korjasimme sen. Volvo moottorilla tais olla kans paha päivä, kun ensin ei meinannut kiertää millään ja sitten, kun innostu niin alko haisemaan vähän öljylle korjataan jos jaksetaan. Parannettavaakin löyty elikkäs takapään linkki suunnitella uusiks jos vaikka huonosti suunniteltu nelilinkki olis parempi kun tuo saatanan kolmiovarsi.
|
Lainaus:
Mitä vikaa :D |
Tahtoo tuo takimmainen akseli pyrkiä etummaisen kaveriks kun joutuu hypyttään mäkeä ylös. Onkos muuten jakareilla tuommosta onkelmaa???
Pari kuvaa jousto kuvatusta. Loppu liftistä vara niin ei täysiä jostoja saanu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91866 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91868 |
Lainaus:
|
Hermot meni ja tupakkia palo tuota takapään jousitusta suunnitellessa, joten siirrytään toistaseks sontakärrin jousiin takas tuolla takapäässä. Tällä kertaa muistetaan laittaa tractionbaarin rungon puolen kiinnikeeseen riipuke väliin niin ei ahista joustoja eikä repeile kokoajan irti akselista. jos jollain pyörii nurkissa suzukin hyviä ehjiä takanorria niin voisin pari ketaletta ottaa varastoon
|
henkiin herätystä
Palattiin takasin kivikauteen ja lehtijousiin, mutta muuttuhan parempaan suuntaan eikä joustoistakaan ihan hirveesti joutunu tinkimään. Eteen kun löytäis vaikka käytetyt omen 2 tuuman pakat ni alkais olemaan paketti taas kohillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=109777 soa alustan venytystä (kuvanlaadun takaa nokia) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112135 |
Mitenkäs on muu väki toteuttanu ohjausvarsia soattuun tuikkaan, kun ongelma on että vetovarsi ottaa kiinni raidetankoon ja kun on rummullinen etuakseli niin higsteer palikat on melko hankalat toteuttaa
|
jatketaas tätäkin välillä. Eli seuraava tavoite olisi päästä retroon kisailemaan, jonka johdosta pajan lattialla nökötää oikastu kansi ja xdynan vinssi oottamassa asennusta. Sitten oli vielä ne ohjausvarret, takajarrut, tankki ja kaikkea muuta pientä näprättävää. Etujarrut päivittyi jo tuossa keväällä levyiksi nivan levyillä, 300-sarjan volvon satuloilla ja kaveri koneisti kiinnikkeet. voipi olla että kiire tulee mutta yritetään.
|
Jatketaas tätäkin välillä. Retrossa tuli käytyä ajelemassa ja eihän sieltä ilman vaurioita selvitty eli ensin yöllä katkes etunorra jonka tilalle askarreltiin yön hämärissä takanorra. Sitten lauantai iltapäivänä hujautin suitsan mutapoteroon, joka sattui olemaan oikeesta laidasta aivan pohjaton, siinä hajos kuskinpuolen murros ja vinssin rullakita ja varaosia ei tietenkään matkassa. Takavedolla ja vinssillä tapeltiin pois sieltä ja ajeltiin maaliin.
Nyt on taas vauriot korjattu ja etujousipäivitys evo4 suoritettu. Eli takanorrat ja etupakat naittamalla jousen ja riipun korvia siirtämällä sopi yllättävän helposti tuo takapakka tuonne eteen. Ja muutama kuva nykytilanteesta http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143604 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143611 Ja kaveri tekas tuommoset "vähän" vahvemmat ohjausvarret kaikki neljä päätä on suzukin vasemman puolen raidepäitä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=143606 |
Jotain yritetty taas tallissa touhuta. Keulile vaihtunut ladan moottori ja loota kävipä vielä 240 volvon kardaanin liuku ladan kardaaninlähdön sisään niin ei tarvinut uutta välikardaaniakaan askarrella. Etuloksut korvattu putkella ja parlokilla, sekä jarrutehostin askarreltu paikalleen.
muutama kuva vielä perään. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159241 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159240 ja murrosjumppaakin päästy taas tekemään http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159242 ihan hyvin näyttäs venyvän http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159376 |
Päivitellääs tätäkin välillä.
ohjauksen tehostaja tuli laitettua tossa muutama vuosi takaperin mallia opel http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195447 Oma hommansa oli soveltaa tuo alahihnapyörä mutta lada osista koneistamalla ja tupakin/oluen voimalla se otti oman paikkansa. Pumpun tellinki aiheutti myös vähän päänvaivaa, mutta asettu sekin lopulta. Jälkeenpäin tuli todettua, että tästähän tää rakentaminen olisi pitänyt alottaa, on meinaan mukava pyöritellä kämmenellä pokkeria paikassa kun paikassa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=195446 |
| Sivu luotu: 05:14 (GMT +2). |