![]() |
Härrävärkki
Mitä tulee kun yhdistetään Ladan 1200l kone, 4lovinen laatikko, Nivan jakolaatikko ja kavennettu takaperä. Ja kaiken kruunaa traktorin takarenkaat..
Siinäpäs miettimisen aihetta. Projekti alkaa kunhan oon saanut sanottua tahdon ja hommattua puuttuvat osat. Siihen asti saa ehdottaa mitä mieleen tulee mitä noista vois tehä. :D |
Jotain tommosta? :D
Harmi vaan että tuo golffi vetää väärästä päästä... |
Mitä luultavammin aavikko välitteinen lumilada suksilla.. ? tai sit aavikkovälitteinen raktori.. :D
|
|
Ai hitto et on ryssä keksinykki oivallisen värkin. Haluisin nähä kun kuski lähtee ilman vyötä lasin läpi kun tökkää suksi johonkin:D
|
Heh kaikkea ne ryssät keksii.
Ei oo vielä osunut arvaukset oikeaan :D mutta hyvä ehdotuksia on tullut. Haluan painottaa että vain tekniikka tulee ladasta ei kori :D Laite voi olla loppujen lopuksi ihan melkein arkinen kampe mutta koti tekoinen sellainen :D |
Joudut laittaan kaksi vaihteistoa pötköön, tai lopputuloksena on turhaa työtä ja palanut kytkin, paitsi jos meinaat ajaa/kellua vedessä...
|
No siis edelleenkään siitä ei tule mitään jo ehdotettua.
Ja aika varma olen että riittää noi vaihteistot mitä tulee eli normi laatikko ja jakolaatikko. |
Lainaus:
|
Joo ei varmaan kovin kummoisia tarvii että keikkaa kylelleen :D
|
Onko tarkotus kiinnittää ne traktorin takapyörät siihen nivan perään, vai onko tähän tulossa joku ropsoni tyylinen veto?
Traktorin takapyöriäkin on niin kovin eri kokosia...? Tuleeko tästä jonkinlainen ajoneuvo? vai paikalliskäyttöön tarkoitettu Härrävärkki? . . . En tiä prkl... veikkaan silti että klapikone. |
tai tulisko siitä jotain tällästä.. :D http://www.youtube.com/watch?v=d-1DX...eature=related
mutta voisko joku kertoa että mistä helvetistä nuo venakot kaivaa noita ilimapallorenkaita.. :D |
voi jeesus näitä..
siinä viel yks voimakonversio http://www.youtube.com/watch?v=crkMS...eature=related
wannabii siisoo elani.. :D |
Noi "ilmapalorenkaat" ovat toden näkösesti lentokoneitten renkaiten sisäkumeja. Noissa käyttäävät ainkin http://www.youtube.com/watch?v=h-SNI...eature=related
|
Kuulostaa mönkijältä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ihan liikkuva peli tulee. Ei klapikone :D No pitäiskö mun paljastaa jo teille että mitä kikotinta sitä on saanut päähänsä alkaa tekeen http://www.youtube.com/watch?v=g4cyuYAApBs&NR=1 Tossa on yks aika liki sellainen ku olis tarkoitus tehä. |
mikä ettei, tuo vois mennä tuolla hangessakin. Ite oon miettiny kovasti bankun teloja...
|
Taitaa tulla 13" kahdelle akselille ja rakun renkaista telat? Joku tämän tyypinen kenties http://koti.mbnet.fi/tikpe/vakkara/slides/tela.jpg
|
no joo vähän tuohon tyyliin mutta ei siihen kumiin mitään ohjareita tarvi ku jättää kylkeä tarpeeksi ja kiristää telat kunnolla. Jos sais moottorin mallattua paikoilleen tänään.
|
Miten meinasit toteuttaa tuon telojen kiristyksen? Toiseen akseliin säätö, jolla se liikkuu pituussuunnassa (kuten mopon ketjut kiristetään), vai ylimääräinen kiristäjäpyörä?
|
Joo etu akseliin tulee säätö. Kierretangolla kiristys että saa vaikka pulttipyssyllä pyörittää kireälle, Paras olis jos vois hydrauliikalla tehdä jatkuvan kiristyksen. Siis että olis pien sylinteri ku painais aina kireälle. Mutta en vielä sen tarkemmin tiedä lopullista toteutusta. Sen näkee sitten ku sitä tekee. Muuten se olis helppo toteuttaa mutta ku etuakseliin tulee keinu ettei oo ihan joka kannon nokassa kiinni sillä kamppeella. Se vähän vaikeuttaa kiristyksen tekoa.
Siellä on jo moottori ja vaihelaatikko paikoillaan. Pitäis laittaa kuvaa muttaku emannus on hukannut puhelimen kaapelin ettei saa kuvia koneelle. |
1 Liiteet
Jontikan telatraktorissa on etu"akselissa" keinu ja jousitus, yks ilmapussi tuo toisella sivulla ku oikeen kattoo.
|
5 Liiteet
Noniin nyt olis vähän kuvaakin.
Jakolaatikko tulee suoraan vaihelootaan laipalla kiinni. Saadaan muutama sentti pois ja kardaania lyhennetään niin paljon kuin mahd on. Tulee muuten toooosi pitkä keulainen telavehe :D. Mut joka paikasta mistä vain saa niin otetaan sentit pois ja myöhemmin mahdollisesti muutetaan ketjuvetoiseksi. Sillä saadaan maavaraa paljon lisää ja pituudesta pois myös paljon. |
Jakoloota on jo paikoillaan ja eilen sain kardaaninkin lyhennykseltä. Sen ku hitsailee tänään kasaan niin näkee mihin taka akseli tulee. Saa alkaa akselia lyhentään.
Toiselta puolen pitää aika rankastikkin lyhentää että tulee hyvä. Tela homma on vielä vähän auki. Mutta ainakin tässä vaiheessa ne tehdään siitä traktorin renkaasta. Mutta tulevaisuudessa jos löytyy telat jostain tai sit kuljetin matosta tehdään ite että saadaan pituutta lisää. Tulee tällä hetkellä pitkä nokkaisen jontikan näköinen :D Mutta joka sentti on tekniikasta pois otettu mitä vain voi ottaa että ton lyhyemmäksi ei saada enään. Jakolaatikkokin tuli suoraan vaihelootaan laipalla kiinni siitäkin jäi rätti ja ristikko pois eli n.15cm. Ja saatiin välilaipalla kohdistettua linjaan laatikot hyvin. |
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...temcode=pan120
Tossa ois sulle kova tela, noistahan on tehty aikapaljo telakoneita, eikä oo edes kovin kalliit. Tossa on kans noita vetopyöriä ja rullastoja mutta tuo rullasto on vähä tyyriin puoleinen:( |
Jos rattorin pinta käy lyhkäsesksi, niin multa saat yhden kyljestä revenneen nokian 14-20 renkaan, josta saat tehä jatkoa. Siitähän saa jo reilun puolitoista metriä puolelleen.
|
Lainaus:
Mutta mahdollisesti tulevaisuudessa muutetaan noille pankun teloille. |
Lainaus:
Taka akseli olis lyhennettynä odottamassa paikoilleen laittoa. Jonkin asteinen pultti kiinnitys sille pitää tehä että saa nätisti irti mutta että on myös tarpeeksi lujasti. |
2 Liiteet
vähän uutta kuvaa projektista. Renkaatkin on hommattu. Huomenna sahaan kylkejä auki että pääsee mallaan etuakselin paikkaa.
|
3 Liiteet
Nyt olis taka akseli hepissä niin pääsin jo telaa mallaamaan ja mittaileen etu akselin paikkaa.
Keula ylitystä tulee n.40cm mutta kohtaus kulma jää pieneksi kuitenkin. Ja kokonais leveys näkyy pysyvän hyvin rajoissa. Tosta ku mittas niin noin 136cm tylee leveyttä niin mahtuu vielä peräkärryn laitojen sisä puolelle. |
jaskalla ihan liikaa ylimäärästä aikaa... ;)
|
Hyvältä näyttää..
Minkäs kokosista renkaista teit noi telat ja minkäs verran tuli pituutta? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Se ei oo sit tarkka mitta ku vaikuttaa kuitenkin kumin profiili ja laveyskin mittaan. Ja pitää saada niin mahottoman tiukalle noi. |
Laita ny äkkiä liikkeelle toi laite, kiinnostaa tietää miten toimii... Itselle heräs kans mielenkiinto rakentaa jotain tällaista, teloja lukuunottamatta kaikki osatkin löytys irtonaisena :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sen tietää että pakkas kelillä voi olla liikkeelle lähtö aika tiukkaa koska noi traktorin kumit on kuitenkin aika jäykät. Niitä kyllä vielä kevennetään jonkin verrran ja reikiä pitää tehä että tulee lumi ja ym paska pois. Tossa ens kuun puolenvälin jälkeen varmaan alkaa enemmän tapahtumaan ku saa häät vietettyä. Aikalailla joka päivä ku vain on ulkona tarennut olla niin olen jotain pientä tehnyt. Kaikki vie projektia eteen päin. Toinen vetari pitäis viedä sorvarille että se lyhentäis sitä. |
Ei saakeli, tämähän voi toimia. Tässä vastaavaa löyty tuubista:
http://www.youtube.com/watch?v=PhShU...eature=related |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Voihan se talvella olla jäykkä. Ja ihan varmasti tarvii kylet leikata eihan sitä mikään paina kasaan jos siinä on kylet paikoillaan ja voi olla vähän kantikasta kyytiäkin :D Noi mun kumit on sen verran kapeet ettei mahu oleen tupla pyörät. muuten olisin laittanut kyllä |
Onks tää edenny..?
|
Alkaa häitten H hetki oleen nin liki että menee kaikki aika siihen. Mutta jospa se ens viikolla alkais taas eteneen tääkin homma.
|
4 Liiteet
No niin nyt on härveli edennyt hitaasti mutta varmasti. Pikkasen otettiin takapakkia ku vaihdettiin tekniikka. Eli nyt moottorina toimii renaultin 1.4 kone ja sen vaihteisto on kanssa. Moottori tulee pitkittäin keulalle. Tällä motin vaihdolla sain 15cm lyhyemmäksi keula ylitystä. Tänään sain etuakselin heftiin ja pikkasen siinä telaa jo mallattiinkin. Pitäis taka akselin toinen vetari viedä sorvarille että se lyhentäis sen oikeaan mittaansa. Vois mallailla telaa toisellekkin puolelle.
|
Nyt apuja
2 Liiteet
No niin.:cool: Ei saa ottaa nyt minun kommentteja henkilökohtaisesti mutta ei hyvä.:D Olen nimittäin rakentanut itse kaksi tela konetta nuista traktorin renkaista joten on jonkin moinen komekus nuista.:rolleyes:
- Ensinnäkin olisi kannattanut laittaa vanhan traktorin ns ristikudos rengas. kestää huomattavasti pidempään. Kun nimittäin nuo vyörunko renkaat murtuu melko helposti. (kestää noin 1 vuoden) tuossa hommassa. -Toiseksi kannattaa laittaa ns telan sisälle ohjari rautoja kun menettelee se aluksi ilman ja tuntuu että ei se niitä tarvi mutta kun olet ajanut sillä jonkin kuudauden niin alkaa nuo ns telat pehmetä ja ne ei sitten enää pysy päällä. (kokemus osoittanut) - Jos tarkoitus tehdä normaaleilla auton jarruilla kääntö. Niin pitää laittaa jarrunesteelle lauhdutin. (kiehuu nesteet ja muutaman tunnin ajon älkeen (paljon käännoksiä jos luvassa) -Koita saada painopiste mahdollisimman alas. Nuilla teloilla nimittäin pääsee vaikka mihin. Eli nousee pidon puolesta vaikka puuhun jos vain oksat kestää. Mutta keulii yli. Tai sitten heittää sivulle nurin koko vehkeen. -Eli matala, leveä, painopiste alas. ja jäähdytin jarrunesteelle. Niin hyvä tuee Onnea keksinnölle!! Toivottavasti on jotain apuja vinkeistä. Itsekkin telakoneisiin hurahtaneena, olen oikein otettu kun muutkin jaksaa tehdä sen kokonaa itse eikä aina käytä niin laurilan romusta saatavia Bankun teloja (ihan liian helppo):cool: Tuossa pari kuvaa Liite 16262 Liite 16263 |
1 Liiteet
Onkos tämmöinen vuosien takainen projekti nykyään elossa?
Oma Lada-konversio on jo palvellut seitsemisen vuotta. https://www.youtube.com/watch?v=I4LhrE2EDrI https://www.youtube.com/watch?v=Q2y__wMT1o4 https://www.youtube.com/watch?v=YpzIQbqcutc 2010 ja 2015 Koneviestissä löytyy kuvat. ________________________________________________ Nyt kaavailen telakopotinta tällaisella vs-ratkaisulla: Liite 66953 Etuja: -Ohjaus juoheaa. -Hyd.öljyt ei kuumene suorilla ajellen, kuten täyshydraulivoimansiirrossa. -Pyörii paikallaan. -Voi käyttää kierrätyshydrauliosia, kun ei kaikkea tarvitse pareittain. Miinuksia: -Perien tasausrattaat lujilla. -Ohjaus toimii takaraivon mukaan peruuttaessa väärinpäin. ? Perien kestoa ajatellen koneesta pitää tehdä hyvin pieni ja kevyt. Se on muutenkin päämääränä, pakettiautoon sopiva. Hyötyajoon ei tarvis saada. Pikkurattaiden laakereita voi joutua tekemään ja öljynkiertoa suihkuineen. Kahta identtistä erillisjousitetun lukotonta perää ja hydraulikimpuloita ois tarvis saada. Voimalaitoskin vielä arvoitus, ehkä kiinanmönkijän pata. Saa mokomia tarjota yv-postilootaan. |
Tämä topikki pitääkin ottaa seurantaan joskus itsekin tällästä suunnittelin tuli hommattua renkaatkin sellaiset palakuvioiset arvelin niiden taipuvan paremmin telan muotoon.
Ne saa ilmaiseksi hakea pois jos joku kiinnostuu;) |
Kunhan jotain lähtökohtaa kotiutuu tallin hämäriin, niin viisainta lie aloittaa uusi ketju telakopottimen tiimoilta. Tuskin aiheen aloittajaa silti haittaa OT-kommentointi, kun topikki ollut näinkin pitkään unheessa.
Tahtoisin silti tietää mitä aloittajan projektille kuuluu.:) Paita vei, Motohelveden tms kaupittelemat mönkkärin peräkärrin nappulapallopyörät saattaisi traktorin rättirengasteloihin olla oikeenni kääpäset. Mulla hakusessa suoremmat "tankkitelat". Kelkan tela kiinnostaa halkaistavaksi, tai vaikka kokonainen särkynyt vekotin. Pääasia että on haitontiellä, tarpeeton ja erittäinkin halpa. Ensisijaisena telaparina nyt tonniluokan kukkapenkkikaivurin kumitelat, pari kun jo löytyy. Ovat vain raskaat, pyörittääkin. |
Velipojalla rahankeruu meneillään härrävärkkiin ja ajasta puute.
|
Sivu luotu: 02:57 (GMT +2). |