![]() |
Perävaunun (kevyt-) rengaskoon muuttaminen?
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13. |
Itsellä oli kärryn rengaskokona 235/75 15 ja muutoskatsastutin vaihtoehtoiseksi rengaskooksi 31x10.5 15(jotta sama rengaskoko kuin autossakin), pari vuotta sitten. Ensimmäinen katsastusmies sano ettei onnistu, toinen suostu muutoskatsastamaan.
|
Lainaus:
Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus. |
39.5x18r15 boggerit alle? :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sama oli Sprinterin 225/70/15 C renkaiden kanssa. w123:sessa Mersussa mulla on 15" peltivanteita, joita pystyy hyödyntämään joissain 5 pulttisissa peräkäryissä. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Eli kevyt peräkärryn vannekokoa saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta, kunhan rengas mahtuu pyörimään?
|
Lainaus:
Peräkärryissä on sitä jakoa käyttäviä 5-pulttisia akseleita liki 2 tonnin akselipainoilla. Henkilömesen vanne näyttää aika ohuesta pellistä tehdyltä ja enemmän rei'itetyiltä verrattuna 3500kg kärryn orggisvanteisiin. Olisiko jossakin Transportterissa tai muussa pakussa samaa 5x112 jakoa olevaa 14" tai 15" vannetta? |
Itse kasvatin kärryn vannekoon 12"sta 15"seen ja renkaat levenivät 155sta 205seen. Lokasuojat jouduin vaihtamaan leveämpiin, joten muutoskatsastukseen, koska kärryn leveys muuttui. Samalla sitten merkattiin otteeseen ne renkaatkin, niin ei pitäisi tulla mitään sanomista tien päälläkään.
|
Lainaus:
14" 5x112 vanteita löytyy esim Tölkkifoorumi.fi kautta, joskus jopa ilmaiseksi... |
W123 15" vanne on melko harvinainen, w124 vakiona.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mielestäni Transporter vannevinkki on hyvä. Oman w123:sen vanteet on peräisin w123 ambulanssista ja w126 S sarjalaisesta.
Kannattaa varmaan ottaa huomioon minkä painoiseen kärryyn vanteet tulee. |
Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?
Kärry kulkee keula ylhäällä Syncron perässä... Korotuksella mahtuisi suuremmat renkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään. |
Lainaus:
|
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf 1.2 Soveltamisala Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista. |
Lainaus:
Ja ensi vuodelle tulossa taas uusi. Tuolta löytyy kärrynkin korottamista koskeva kohta, eli samat säännöt mitä autoon. |
No, lähtökohtaisesti jarruttomia kärryjä ei tarvitse katsastaa, joten meriselitys "ainahan se on ollu tuollainen" menee tavallista paremmin läpi varikkopysähdyksillä.
Riittävä vaatimus rengasmuutoksille olisi, ettei laakerin kuormitus oleellisesti kasva, eli käytännössä offsetit pysyvät järkevissä rajoissa. Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen. |
Lainaus:
Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eikö tuon pitäisi mennä suoraan akselin painorajan mukaan? Jos on vaikka jarrullinen 3500 kg akseli ja laitteen kokonaispaino on 2500 kg, voisi rengasta suurentaa 3500/2500 = 1.4-kertaiseksi ilman mitään ihmettelyjä.
|
Lainaus:
Vielä omavalmisteesta: jos ostaa akseliston, esimerkkinä tämä, mukana tulee todistus komponentin soveltuvuudesta tarkoitukseen: https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets...ustodistus.pdf Tuossa ei puhuta rengaskoosta mitään. Jos tuollaisesta tehdyn kärryn käy leimaamassa suurimmilla rupulikumeilla mitkä pyörännapaan sopivat, niin hey presto, tuo rengaskoko on sitten hyväksytty ja laillinen? |
Lainaus:
Hienoa työtä! (Meinasin kirjoittaa, että pitää haista miehelle eikä halvalle deotorantille mutta jätin kirjoittamatta) |
Onneks on tuo miinusMattimiinus oikomassa ja neuvomassa!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla on ihan Gazin kärry metsä/tie käytössä.
Keväällä laitoin 31/10.5/15 Renkaat alle Suzukin vanteilla eikä kuvio tule lokasuojasta yli. Toki koukku pitää olla normaalia korkeammalla että menee perässä suorassa. :) https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219411 |
Mä rakensin konttiin.
Altapäin kiinnitettävän axulan ja vetoaisat.
Tää tosin normi pyörillä mut isommatkin olis mahtunu. Liikkui hyvin Suzukilla. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224775 Kuva näkyy vain kirjaantuneille. Näin saariolosuhteis. Piti siirtää kun pilas hienon maiseman mökin ja järven välis. |
Lainaus:
Jos löytyisi valmiina joku juontokärryn akselin tyyppinen viritys, jossa on kantavuus on ilmoitettu, sen päälle voisi jo alkaa rakentaa. Joku tuollainen, mutta liikennekäyttöön ja jousilla: https://ironbaltic.com/sites/default...er_support.jpg |
Lainaus:
Aisan saa tehtyä niin ettei sitä tulkita aisaks = ei tarvii mitään. Vetokita tietysti kaupasta ja ne on E-hyväksyttyjä. Sitä nyt ei kukaan ite tekiskään ku 15€ saa uuden hakee. |
1 Liiteet
Eilen näpyttelin tällasen omavalmisteen kilpiin:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1574370308 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tarkoittamatta etteikö niitä olisi jostain saatavilla. Ulkomaankielinen nimi helpottaisi etsintää.:confused: |
Lainaus:
|
Tollases pitää olla sit sähköjarrut nykyään. Työntöjarrut ei kelpaa 1.11.2014 eteenpäin.
|
Mites, jos on omavalmiste kärry, jonka omistaja on vaihtunut, ja uusi omistaja päivittää alle esim omavalmiste akselin ... Kuka saa ottaa vastuun mistäkin
|
Lainaus:
Vaan mistä noita jarruja löytyy? |
Ameriikan ihmemaasta.
Lainaus:
Eli nestejarru sähkösel pääsylkyl joka ohjaa jarrui. Mää nii kauhiast ihmettelen miks noi jenkki aluveneraikut ei kelpaa suomalias leimalle? Jos tollaset omavalmistekötöstelyt kelpaa mikä Matin kuvis on ????? Samoil jarruil kelpaa ???? Tarkotan niit 2- tai 3-akselisia isomille veneille tarkotettuja jenkkiläisiä venekärryjä. Matti vois valaista mua. |
Nietun viesteistä ei kyllä ihan aina ota selvää...
|
Lainaus:
|
Suoraa sähkömagneetista jarru axulaa ei ole viel keksittykään
Jonka kestää upottaa veteen. Saati suolaseen veteen.
Ja tää suorista sähköjarruista. Huttua kaikki tyynni. Jopa suolattuun talveen. Miks se ei voi olla epäsuorasähköinen nesteeseen ja yhtä nopee esim. MB tyyliin sähkö moottorilla ja neste välitteinen aisas mitä ei tarvii koskaan kastaa. Ja noit löytyy pilvin poimein. Ja jopa hyvin suojattujakin. Ja jopa veneen trimmi ja hissi toimii samal periaatteella sähkömoottorilla suoraan kuularuuvilla tai nesteeseen, riippuu voimista mitä pidellään. Ihan sama onko vesi suolanen vai makee. Ja näitkin löytyy toooosi hitaita ja riittävän nopeita. Oliskohan EUvostoliittosäännöis unohdettu venemiehet. Epätietonen kysyy..... Ja ei sitä Mattikaan enää tarvita...... Täs vastaus. Suurin ongelma on norjan romi navois ja jarruis sisällä. Nestejarru sen viel voi kestää...... Joku vois laittaa noist suorist sähköjarruaxuloist rummut irti kuvat tänne näkösälle. Tuoreena tai yhden kauden useempaan kertaan meriveteen upotettuina. Ja niitä korjanneina kokemukset.......kuinka hyvin toimii ja mis kunnos ne ovat olleet. Kokemuksest. Kengist happanee pinnat irti. Sisäkaluist happanee kiinnipitimet.....ym. Ja nääkin rumpumallisis mekaanisis. Nestelevyt toimii paremmin. Kaikki toi huttu mustaa... ei 304- tai 316:ta. Kovaan käyttöön tarvitaan oikeet materiaalit. Norjan romilla on yllättävän suuri voima vääräs välis. Tai jännityksis olevis kappaleis. Saati sit liikkuvis mustis raudois. |
Nojoo.. Sinansä hullua että vaaditaan jotain systeemiä mitä ei kukaan myy Täällä...
Ei tuo sähöjarru huono juttu olisi. Tuntuu vaan että joku ideologinen syy ohjaa juuri tämän perävaunutyypin osalta jarrujärjestelmään jota ei ole olemassa. Ja miksi? |
Meil on tääl ihan svidun hyvii politikkoja.....
Lainaus:
Saati niiden esittelijät rysselist...... Noilt tolloilt puuttuu oikee koulutus, kokemus ja maalais järki. Hitto palkkaisivat asiantuntijoit tekeen ne ettei tarviis kahteen kertaan tehä 2xkalliimmalla jonka kansa maksaa....... Ja kärsii siirtymävaiheen epäonnistumiset. Mun mielipide. Kerralla kuntoon...... Olisi aika vaatia hillotolpalla istuvilta myös kustannustehokkuutta ja tulosta, niin kuin sitä vaaditaan jokaiselta valtion kassaa kartuttavalta. Luottamustehtävissä oleville erittäin tärkeä ominaisuus..... Ja jos se puuttuu niin luottamustakaan ei riitä loputtomiin...... Onhan toi sama jarrujärjestelmä sun mölliski. ja ihan svidun hyväks todettu ja erittäin halvax. Ja jotku muut ajaneet sen läpi ku suomalialaiset. Sellanen on EUvostoliitto. Eli mennään perse edellä puuhun koko yhteisö kustannuksista ja ongelmista välittämättä. Kunhan se eniten maasuttaneelle tuottaa tarpeex. Halpaa ku saippua. Ohjausyksikko 1,5 K€. Toivottavasti sun ei oo tarvinnu vaihtaa sitä monesti. Kiinast noit tulee jonkun ajan kuluttua 0,15K€ ku huomaavat et meilt puutuu oikeet kamppeet......Ne on väellään ja osaamisellaan täl hetellä ylivertases asemas ku materiaalit ja työvoima ei maksa mitään. Onks tos mitään järkee????? Kaikki osaaminen ja säästöt, tuotot , ym valuu muualle kun EU:n ulkopuolelle. Ne osaa soveltaa ja tehdä siit kopion tai useempii. Ja vuoden pääst maksaa 0;075K€. Noikin hillot vois jäädä meidän talousalueelle jos tehtäis oikeit päätöksiä. Ja tuol rysselis kirjooteaan kaikki direktiivit ja EU-lainsäädäntö jota meil noudatetaan pilkun tarkasti, jopa aurinkookin tarkemmin..... Ja nää meidän 201 pellee on vaan marioneetjä joita heilutellaan rysselist. Tää topic oli mun osalt täs. Ei enää kommentoitavaa. |
moi!
Onko tämä nyt niin että vanhaan "omavalmisteeseen" saa laittaa akselia ja rengasta että se kulkee nätisti ja suorassa autoneperässä? Kantavuutta en tarvitse lisää...! ajatuksena laitaa rooverin aksli alle ja samat renkaat kun autossa...! kärry "omavalmiste" -80 luvulta. //Janne |
Tossa hyväksyntäpruju noista sähköjarruista/niitten akseleista sisuskalujen kuvineen jos ketä kiinnostaa: https://www.boopark.eu/wp-content/up...ed%20wight.pdf
|
Sivu luotu: 23:15 (GMT +2). |