Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Perävaunun (kevyt-) rengaskoon muuttaminen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68480)

KarvaTurpa 01.02.2010 21:37

Perävaunun (kevyt-) rengaskoon muuttaminen?
 
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13.

4WD 01.02.2010 22:35

Itsellä oli kärryn rengaskokona 235/75 15 ja muutoskatsastutin vaihtoehtoiseksi rengaskooksi 31x10.5 15(jotta sama rengaskoko kuin autossakin), pari vuotta sitten. Ensimmäinen katsastusmies sano ettei onnistu, toinen suostu muutoskatsastamaan.

-MaTTi- 01.02.2010 23:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 638589)
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13.

Ei oo lakipykälää tuohon, mutta kevyen kaluston sääntöjä sovelletaan jos sovelletaan. Laki ei vaadi, eli sakottamisperusteita ei pitäisi olla. Eli senkus vaihtaa kumet ja vetelee pois tiehensä, kunhan vaan jäävät lokasuojien alle jne.

Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus.

revu 02.02.2010 17:24

39.5x18r15 boggerit alle? :D

SamiN 03.02.2010 09:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 638636)
Ei oo lakipykälää tuohon, mutta kevyen kaluston sääntöjä sovelletaan jos sovelletaan. Laki ei vaadi, eli sakottamisperusteita ei pitäisi olla. Eli senkus vaihtaa kumet ja vetelee pois tiehensä, kunhan vaan jäävät lokasuojien alle jne.

Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus.

Kyselin tätä jo privanakin mut ku ei vastausta kuulunu niin uudestaan: Mikä toi jarrudirektiivi on? Estääkö se 13" vannnekoon muuttamisen 14"? Kun asuntovaunun kokonaismasssaksi 0n merkattu 1440kg 13" pyörillä, saako kokonaismassaa kasvatettua suuremmilla (=kantavemmilla 14" ) renkailla?

T3Syncro 27.08.2013 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 638636)
Ei oo lakipykälää tuohon, mutta kevyen kaluston sääntöjä sovelletaan jos sovelletaan. Laki ei vaadi, eli sakottamisperusteita ei pitäisi olla. Eli senkus vaihtaa kumet ja vetelee pois tiehensä, kunhan vaan jäävät lokasuojien alle jne.

Jarrullisessa kärryssä jarrudirektiivi pätee tietyllä rengashalkaisijalla, joten periaatteessa sellaisen rengaskoon/ulkohalkaisijan muuttaminen voisi olla jonkin rajan jälkeen kyseenalaista. 4/2000 tuli voimaan jarrudirektiivi kärryille eli sitä vanhempia ei koske mikään direktiivin vastaavuus.

Yhdeltä K1 asemalta kyselin samaa asiaa, kertoivat että mennään samoilla säännöillä kuin autojen kanssa, eli vannekokoa saa kasvattaa yhden tuuman tai pitää muutoskatsastaa, tosin epäilivät että jos muutan 10" renkaat 13" tai 14", kukaan ei edes hoksaa asiaa.

tekniikkamies 27.08.2013 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 638589)
Yritin kaivella tietoja millaiset on määräykset jarruttoman kevytperävaunun (alle 750kg) rankaista. Sen verranhan löysin, ettei talvirenkaita tarvittaisi, mutta rengaskoosta ei tunnu irtoavan mitään tietoa.
Tietääkö kukaan, voiko otteeseen merkittyä kokoa suurentaa ja jos voi, niin missä rajoissa? Kärryn otteessa 155R13 eli ymmärtääkseni sama kuin 155/80R13.

Yhtenä käytännön seikkana tulee mieleen mistä saa kätevästi ja edullisesti sopivia vanteita vai pitääkö pyörän napoja vaihtaa. Omasta mielestä esim. Hiluxin 205R 16C vakiorenkaat olisi mitä mainioimpia perävaunuun ja vannekin olisi muuten vaan kun ei taida käydä mihkään.

Sama oli Sprinterin 225/70/15 C renkaiden kanssa.

w123:sessa Mersussa mulla on 15" peltivanteita, joita pystyy hyödyntämään joissain 5 pulttisissa peräkäryissä.

-MaTTi- 28.08.2013 07:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja T3Syncro (Viesti 1037512)
Yhdeltä K1 asemalta kyselin samaa asiaa, kertoivat että mennään samoilla säännöillä kuin autojen kanssa, eli vannekokoa saa kasvattaa yhden tuuman tai pitää muutoskatsastaa, tosin epäilivät että jos muutan 10" renkaat 13" tai 14", kukaan ei edes hoksaa asiaa.

Ei pidä paikkaansa. Ko. pykälä koskee vain autoja:
Lainaus:

1 §
Soveltamisala ja määritelmiä
1. Tämä päätös koskee henkilö- ja pakettiauton (M1- ja M1G- sekä N1- ja N1G-luokka) sekä soveltuvin osin muiden autojen rakenteen muuttamista.


T3Syncro 28.08.2013 08:06

Eli kevyt peräkärryn vannekokoa saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta, kunhan rengas mahtuu pyörimään?

JiiPee 28.08.2013 08:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1037557)
w123:sessa Mersussa mulla on 15" peltivanteita, joita pystyy hyödyntämään joissain 5 pulttisissa peräkäryissä.

Paljonko w123 mesessä on akselipainot, eli minkälaiseen kärryyn vanteiden kantavus riittää? Minulla on pari henkilömesen vannnetta menossa hinattavan laitteen pyöriin, mutta siinä ei tule ongelmaa ainakaan vanteen keston kanssa.

Peräkärryissä on sitä jakoa käyttäviä 5-pulttisia akseleita liki 2 tonnin akselipainoilla. Henkilömesen vanne näyttää aika ohuesta pellistä tehdyltä ja enemmän rei'itetyiltä verrattuna 3500kg kärryn orggisvanteisiin.

Olisiko jossakin Transportterissa tai muussa pakussa samaa 5x112 jakoa olevaa 14" tai 15" vannetta?

paikkatakki 28.08.2013 09:00

Itse kasvatin kärryn vannekoon 12"sta 15"seen ja renkaat levenivät 155sta 205seen. Lokasuojat jouduin vaihtamaan leveämpiin, joten muutoskatsastukseen, koska kärryn leveys muuttui. Samalla sitten merkattiin otteeseen ne renkaatkin, niin ei pitäisi tulla mitään sanomista tien päälläkään.

T3Syncro 28.08.2013 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1037663)
Olisiko jossakin Transportterissa tai muussa pakussa samaa 5x112 jakoa olevaa 14" tai 15" vannetta?

T2, T3 ja T4 Transporterista löytyy 5x112 jaolla olevaa vannetta. (T2&T3 14", T5 14" & 15")

14" 5x112 vanteita löytyy esim Tölkkifoorumi.fi kautta, joskus jopa ilmaiseksi...

Samsonite 28.08.2013 09:39

W123 15" vanne on melko harvinainen, w124 vakiona.

-MaTTi- 28.08.2013 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja T3Syncro (Viesti 1037658)
Eli kevyt peräkärryn vannekokoa saa kasvattaa ilman muutoskatsastusta, kunhan rengas mahtuu pyörimään?

Kyllä vain. Ja kunhan kantavuus riittää, isompaan päin jos menee niin ei ongelmaa. Jos lokareita joutuu levittää, pitää uusi leveys muutoskatsastaa.

Nikuzai 28.08.2013 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1037663)
Peräkärryissä on sitä jakoa käyttäviä 5-pulttisia akseleita liki 2 tonnin akselipainoilla. Henkilömesen vanne näyttää aika ohuesta pellistä tehdyltä ja enemmän rei'itetyiltä verrattuna 3500kg kärryn orggisvanteisiin.

Farkun vahvistetun vanteen laittaa niin kestää.

tekniikkamies 29.08.2013 08:02

Mielestäni Transporter vannevinkki on hyvä. Oman w123:sen vanteet on peräisin w123 ambulanssista ja w126 S sarjalaisesta.

Kannattaa varmaan ottaa huomioon minkä painoiseen kärryyn vanteet tulee.

T3Syncro 29.08.2013 20:17

Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?

Kärry kulkee keula ylhäällä Syncron perässä...

Korotuksella mahtuisi suuremmat renkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään.

cannon_ball 21.11.2019 10:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja T3Syncro (Viesti 1038184)
Seuraava kysymys Matille, saako kevytperäkärryä korottaa asentamalla vaikka profiiliputken tai U-palkin pätkän akselin ja rungon / lavan väliin?



Korotuksella mahtuisi suuremmat senkaatkin ehkä paremmin lokasuojien sisään.

Tää kyllä kiinnostais?:confused:

jli 21.11.2019 11:27

Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.

-MaTTi- 21.11.2019 15:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419706)
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.

Ei ole mikään kannanotto vaan itse määräys eli laki. Ja tosiaan 1.10.2015 muuttunut tämä asia mistä ylempänä keskusteltu. Tuo linkin määräys on vanhempi versio, tässä nykyinen: https://www.finlex.fi/fi/viranomaise...i/454001/42527
Ja ensi vuodelle tulossa taas uusi.

Tuolta löytyy kärrynkin korottamista koskeva kohta, eli samat säännöt mitä autoon.

jli 21.11.2019 15:43

No, lähtökohtaisesti jarruttomia kärryjä ei tarvitse katsastaa, joten meriselitys "ainahan se on ollu tuollainen" menee tavallista paremmin läpi varikkopysähdyksillä.

Riittävä vaatimus rengasmuutoksille olisi, ettei laakerin kuormitus oleellisesti kasva, eli käytännössä offsetit pysyvät järkevissä rajoissa. Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen.

Bj Andy 21.11.2019 15:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419706)
Vanha aihe, mutta Trafin vuoden 2015 kannanoton mukaan peräkärryjä koskisikin nyt samat vaatimukset kuin autojakin? Eli mitään ei saa tehdä, paitsi ehkä koristekapselit laittaa.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/...13_maarays.pdf

1.2 Soveltamisala
Tämä määräys koskee M- ja N-luokan ajoneuvon (auton) sekä O-luokan ajoneuvon (auton perävaunun) rakenteen muuttamista.

Ja akselin valmistajan edustajalta saa laskelmat jarrullisen kärrin rengasmuutoksia varten. Itse pyysin omaan kärriin dokumentit jo aikaa sitten. Itse homma vaan odottaa että vanhat kumit menee loppuun.

Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...:D

-MaTTi- 21.11.2019 15:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419721)
Esimerkiksi maastokelpoisille kärryille olisi ihan oikeaakin tarvetta, mutta tuo lakimuutos estää sellaisten tekemisen.

Tee ite, kuten esim: https://forums.offipalsta.com/showpo...2&postcount=35

-MaTTi- 21.11.2019 16:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1419722)
Ja akselin valmistajan edustajalta saa laskelmat jarrullisen kärrin rengasmuutoksia varten. Itse pyysin omaan kärriin dokumentit jo aikaa sitten. Itse homma vaan odottaa että vanhat kumit menee loppuun.

Merkitsevää noissa on renkaan säde eli korkeus. Se vaikuttaa suoraan jarruvoimaan, kuten autossakin . Tuohon agadokseen saa 72 cm korkeat renkaat ja silti riittää speksit lasketella 100km/h täydellä kuormalla...:D

Joo, ja löytyy moneen netistäkin vetopään ja jarrujen hyväksyntöjen perusteella, etenkin Knottin jarruilla oleviin. Jarrujen direktiivinvastaavuus ei koske ennen 1.4.2000 käyttöönotettuja.

jli 21.11.2019 16:02

Eikö tuon pitäisi mennä suoraan akselin painorajan mukaan? Jos on vaikka jarrullinen 3500 kg akseli ja laitteen kokonaispaino on 2500 kg, voisi rengasta suurentaa 3500/2500 = 1.4-kertaiseksi ilman mitään ihmettelyjä.

jli 21.11.2019 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419724)

Ei huono idea. Pitää vain viritellä metsäkärryn/portaalivaihteen tyylinen pyörännapa. Sitten tietysti irrotettava suksisarja renkaisiin.

Vielä omavalmisteesta: jos ostaa akseliston, esimerkkinä tämä, mukana tulee todistus komponentin soveltuvuudesta tarkoitukseen:

https://cdn.virtasenkauppa.fi/assets...ustodistus.pdf

Tuossa ei puhuta rengaskoosta mitään. Jos tuollaisesta tehdyn kärryn käy leimaamassa suurimmilla rupulikumeilla mitkä pyörännapaan sopivat, niin hey presto, tuo rengaskoko on sitten hyväksytty ja laillinen?

Topi1982 21.11.2019 16:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419724)

Tuommosen tekeminen ei ihan kaikilta onnistu!
Hienoa työtä!
(Meinasin kirjoittaa, että pitää haista miehelle eikä halvalle deotorantille mutta jätin kirjoittamatta)

Topi1982 21.11.2019 16:57

Onneks on tuo miinusMattimiinus oikomassa ja neuvomassa!

-MaTTi- 21.11.2019 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419727)
Tuossa ei puhuta rengaskoosta mitään. Jos tuollaisesta tehdyn kärryn käy leimaamassa suurimmilla rupulikumeilla mitkä pyörännapaan sopivat, niin hey presto, tuo rengaskoko on sitten hyväksytty ja laillinen?

Voit tehä akselinkin ite. Ja määritellä et 44” on tän kärryn rengaskoko ja että saa käyttää 100 mm spacereitä halutessaan. Helppoo kun on valmistaja itse.

Bj Andy 21.11.2019 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419739)
Voit tehä akselinkin ite. Ja määritellä et 44” on tän kärryn rengaskoko ja että saa käyttää 100 mm spacereitä halutessaan. Helppoo kun on valmistaja itse.

Jep. Myös reklamointi mahdollisissa takuu asioissa on helppoa...:D

karvanoppa 21.11.2019 20:14

Mulla on ihan Gazin kärry metsä/tie käytössä.

Keväällä laitoin 31/10.5/15 Renkaat alle Suzukin vanteilla eikä kuvio tule lokasuojasta yli. Toki koukku pitää olla normaalia korkeammalla että menee perässä suorassa. :)

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219411

uteiN_H 21.11.2019 22:13

Mä rakensin konttiin.
 
Altapäin kiinnitettävän axulan ja vetoaisat.
Tää tosin normi pyörillä mut isommatkin olis mahtunu.
Liikkui hyvin Suzukilla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=224775
Kuva näkyy vain kirjaantuneille.
Näin saariolosuhteis.
Piti siirtää kun pilas hienon maiseman mökin ja järven välis.

jli 21.11.2019 22:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419739)
Voit tehä akselinkin ite. Ja määritellä et 44” on tän kärryn rengaskoko ja että saa käyttää 100 mm spacereitä halutessaan. Helppoo kun on valmistaja itse.

Eikö ne vaadi hyväksyntäleimat akselilta, aisalta ja vetokidalta, joita hyväksyntöjä taas ei saa itselleen kirjoittaa vaikka osaisi?

Jos löytyisi valmiina joku juontokärryn akselin tyyppinen viritys, jossa on kantavuus on ilmoitettu, sen päälle voisi jo alkaa rakentaa. Joku tuollainen, mutta liikennekäyttöön ja jousilla:

https://ironbaltic.com/sites/default...er_support.jpg

-MaTTi- 21.11.2019 23:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1419756)
Eikö ne vaadi hyväksyntäleimat akselilta, aisalta ja vetokidalta, joita hyväksyntöjä taas ei saa itselleen kirjoittaa vaikka osaisi?

Akselista oli kyse. Ei tarvii leimoja, jarruista sitten kyllä tietysti jos sellaset.
Aisan saa tehtyä niin ettei sitä tulkita aisaks = ei tarvii mitään. Vetokita tietysti kaupasta ja ne on E-hyväksyttyjä. Sitä nyt ei kukaan ite tekiskään ku 15€ saa uuden hakee.

-MaTTi- 21.11.2019 23:05

1 Liiteet
Eilen näpyttelin tällasen omavalmisteen kilpiin:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1574370308

Bj Andy 22.11.2019 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419759)
Eilen näpyttelin tällasen omavalmisteen kilpiin:
[IMG]https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=93297&stc=1&d=15743703 08[/IMG

Miten tommosen kääntökehä,eli saako sen tehdä itse?

-MaTTi- 23.11.2019 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1419786)
Miten tommosen kääntökehä,eli saako sen tehdä itse?

Saat, mut onko järkeä?

Bj Andy 23.11.2019 16:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419833)
Saat, mut onko järkeä?

Ei välttis. En vaan ole löytänyt valmista mistään. Siis netistä.
Tarkoittamatta etteikö niitä olisi jostain saatavilla. Ulkomaankielinen nimi helpottaisi etsintää.:confused:

HeikkiH 23.11.2019 17:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1419850)
Tarkoittamatta etteikö niitä olisi jostain saatavilla. Ulkomaankielinen nimi helpottaisi etsintää.:confused:

Englanniksi trailer turntable.

-MaTTi- 24.11.2019 13:22

Tollases pitää olla sit sähköjarrut nykyään. Työntöjarrut ei kelpaa 1.11.2014 eteenpäin.

pee 24.11.2019 22:21

Mites, jos on omavalmiste kärry, jonka omistaja on vaihtunut, ja uusi omistaja päivittää alle esim omavalmiste akselin ... Kuka saa ottaa vastuun mistäkin

Bj Andy 24.11.2019 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1419885)
Tollases pitää olla sit sähköjarrut nykyään. Työntöjarrut ei kelpaa 1.11.2014 eteenpäin.

Ok. No saapahan lisää kuormaa...

Vaan mistä noita jarruja löytyy?

uteiN_H 25.11.2019 16:14

Ameriikan ihmemaasta.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1419927)
Ok. No saapahan lisää kuormaa...

Vaan mistä noita jarruja löytyy?

Siel niit on käytetty ajoista miekka ja kivi.
Eli nestejarru sähkösel pääsylkyl joka ohjaa jarrui.

Mää nii kauhiast ihmettelen miks noi jenkki aluveneraikut ei kelpaa suomalias leimalle?
Jos tollaset omavalmistekötöstelyt kelpaa mikä Matin kuvis on ????? Samoil jarruil kelpaa ????
Tarkotan niit 2- tai 3-akselisia isomille veneille tarkotettuja jenkkiläisiä venekärryjä.
Matti vois valaista mua.

wikke 25.11.2019 16:41

Nietun viesteistä ei kyllä ihan aina ota selvää...

Topi1982 25.11.2019 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uteiN_H (Viesti 1419950)
Siel niit on käytetty ajoista miekka ja kivi.
Eli nestejarru sähkösel pääsylkyl joka ohjaa jarrui.

Mää nii kauhiast ihmettelen miks noi jenkki aluveneraikut ei kelpaa suomalias leimalle?
Jos tollaset omavalmistekötöstelyt kelpaa mikä Matin kuvis on ????? Samoil jarruil kelpaa ????
Tarkotan niit 2- tai 3-akselisia isomille veneille tarkotettuja jenkkiläisiä venekärryjä.
Matti vois valaista mua.

Samaa mieltä! ikkeW on eri...

uteiN_H 25.11.2019 19:58

Suoraa sähkömagneetista jarru axulaa ei ole viel keksittykään
 
Jonka kestää upottaa veteen. Saati suolaseen veteen.
Ja tää suorista sähköjarruista. Huttua kaikki tyynni. Jopa suolattuun talveen.
Miks se ei voi olla epäsuorasähköinen nesteeseen ja yhtä nopee esim. MB tyyliin sähkö moottorilla ja neste välitteinen aisas mitä ei tarvii koskaan kastaa.
Ja noit löytyy pilvin poimein. Ja jopa hyvin suojattujakin.
Ja jopa veneen trimmi ja hissi toimii samal periaatteella sähkömoottorilla suoraan kuularuuvilla tai nesteeseen, riippuu voimista mitä pidellään. Ihan sama onko vesi suolanen vai makee. Ja näitkin löytyy toooosi hitaita ja riittävän nopeita.
Oliskohan EUvostoliittosäännöis unohdettu venemiehet.
Epätietonen kysyy.....
Ja ei sitä Mattikaan enää tarvita......
Täs vastaus.
Suurin ongelma on norjan romi navois ja jarruis sisällä.
Nestejarru sen viel voi kestää......
Joku vois laittaa noist suorist sähköjarruaxuloist rummut irti kuvat tänne näkösälle. Tuoreena tai yhden kauden useempaan kertaan meriveteen upotettuina.
Ja niitä korjanneina kokemukset.......kuinka hyvin toimii ja mis kunnos ne ovat olleet.
Kokemuksest. Kengist happanee pinnat irti. Sisäkaluist happanee kiinnipitimet.....ym. Ja nääkin rumpumallisis mekaanisis. Nestelevyt toimii paremmin.
Kaikki toi huttu mustaa... ei 304- tai 316:ta. Kovaan käyttöön tarvitaan oikeet materiaalit.
Norjan romilla on yllättävän suuri voima vääräs välis. Tai jännityksis olevis kappaleis. Saati sit liikkuvis mustis raudois.

Bj Andy 25.11.2019 23:46

Nojoo.. Sinansä hullua että vaaditaan jotain systeemiä mitä ei kukaan myy Täällä...

Ei tuo sähöjarru huono juttu olisi. Tuntuu vaan että joku ideologinen syy ohjaa juuri tämän perävaunutyypin osalta jarrujärjestelmään jota ei ole olemassa. Ja miksi?

uteiN_H 25.11.2019 23:53

Meil on tääl ihan svidun hyvii politikkoja.....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1419983)
Nojoo.. Sinansä hullua että vaaditaan jotain systeemiä mitä ei kukaan myy Täällä...

Ei tuo sähöjarru huono juttu olisi. Tuntuu vaan että joku ideologinen syy ohjaa juuri tämän perävaunutyypin osalta jarrujärjestelmään jota ei ole olemassa. Ja miksi?

Sorvaamaan lakeija joista ne ei tiedä yhtään mitään.....
Saati niiden esittelijät rysselist......
Noilt tolloilt puuttuu oikee koulutus, kokemus ja maalais järki.

Hitto palkkaisivat asiantuntijoit tekeen ne ettei tarviis kahteen kertaan tehä 2xkalliimmalla jonka kansa maksaa.......
Ja kärsii siirtymävaiheen epäonnistumiset.
Mun mielipide.
Kerralla kuntoon......
Olisi aika vaatia hillotolpalla istuvilta myös kustannustehokkuutta ja tulosta, niin kuin sitä vaaditaan jokaiselta valtion kassaa kartuttavalta.
Luottamustehtävissä oleville erittäin tärkeä ominaisuus..... Ja jos se puuttuu niin luottamustakaan ei riitä loputtomiin......

Onhan toi sama jarrujärjestelmä sun mölliski. ja ihan svidun hyväks todettu ja erittäin halvax. Ja jotku muut ajaneet sen läpi ku suomalialaiset.
Sellanen on EUvostoliitto. Eli mennään perse edellä puuhun koko yhteisö kustannuksista ja ongelmista välittämättä. Kunhan se eniten maasuttaneelle tuottaa tarpeex.
Halpaa ku saippua. Ohjausyksikko 1,5 K€. Toivottavasti sun ei oo tarvinnu vaihtaa sitä monesti.

Kiinast noit tulee jonkun ajan kuluttua 0,15K€ ku huomaavat et meilt puutuu oikeet kamppeet......Ne on väellään ja osaamisellaan täl hetellä ylivertases asemas ku materiaalit ja työvoima ei maksa mitään.
Onks tos mitään järkee?????
Kaikki osaaminen ja säästöt, tuotot , ym valuu muualle kun EU:n ulkopuolelle. Ne osaa soveltaa ja tehdä siit kopion tai useempii. Ja vuoden pääst maksaa 0;075K€.
Noikin hillot vois jäädä meidän talousalueelle jos tehtäis oikeit päätöksiä.
Ja tuol rysselis kirjooteaan kaikki direktiivit ja EU-lainsäädäntö jota meil noudatetaan pilkun tarkasti, jopa aurinkookin tarkemmin.....
Ja nää meidän 201 pellee on vaan marioneetjä joita heilutellaan rysselist.
Tää topic oli mun osalt täs. Ei enää kommentoitavaa.

lacrits68 26.11.2019 12:51

moi!

Onko tämä nyt niin että vanhaan "omavalmisteeseen" saa laittaa akselia ja rengasta että se kulkee nätisti ja suorassa autoneperässä? Kantavuutta en tarvitse lisää...!
ajatuksena laitaa rooverin aksli alle ja samat renkaat kun autossa...! kärry "omavalmiste" -80 luvulta.

//Janne

-MaTTi- 26.11.2019 20:03

Tossa hyväksyntäpruju noista sähköjarruista/niitten akseleista sisuskalujen kuvineen jos ketä kiinnostaa: https://www.boopark.eu/wp-content/up...ed%20wight.pdf


Sivu luotu: 23:15 (GMT +2).