![]() |
A.Toivanen, Pajero 2,5TDIC -89 "Nöpö"
Askarrellanpas tännekkin päiväkirja/projektitarina.
Tylsä mieskun olen niin kopion aikaisemmat raaputtelut tuolta Mitsuclubille tekemästäni... Alkuperäinen siis täällä.. Auto tuli ostettua 24.10.09 eli ei tässä vielä hirveästi ole kerennyt tuon kanssa touhuamaan mutta jotain kuitenkin.. Pirssi juuri kotiin tultua... 24.10.09 Tuli ostettua pätkä Pajero. Pellin alla 2,5TDIC ja vuosimalliltaan tuo on -89. Mittarissa osto hetkellä 198980. Autohan on tuotu Saksasta -05 joten mittarilukemasta voi puuttua 0 perästä ;D http://www.mitsubishiclubfinland.com...ach=6793;image 25.10.09 Tekniikaltaan äkkiseltään tuntuisi olevan kunnossa starttia lukuunottamatta. Se nimittäin taisi äsken pyöritellä viimeisensä. Laiskaltahan tuo eilenkin kuulosti. Nöpössä on valmiina 3" rööri, palkkihelmat, kunnolliset puskurit, tankki mikä ei pientä kiveä säikähdä, 265/70/16 Fedimat alla ja otteessa, SOA tehtynä... lisäillään kun tulee mieleen. Tämän päivän askareita: - 1½h pikapesu. Tunti pohjaa ja puolikas pintaa. Kiva kasa irtosi Keitelettä pohjasta - Imuroitu - Turbo Galantin penkit löysivät paikkansa Nöpöstä - Sisäpinnat pyyhitty - Soitin vaihdettu Pioneeriin mitä sentäs osaa tavan kuolevainen käyttää - Ajovalon polttimot vaihdettu nightbreakereihin - Ilmanputsarista puhallettu 3 kiloa hiekkaa, ostetaan uusi kunhan ihmisten ilmoilla käydään. Samalla tietty öljyt ja suodattimet. - Lisävaloja ihmetelty, rele naksaa muttei toimi. Lampuille tulee 4v. Tutkitaan kunhan kerkkee - Sammutin ruuvattu sikaosaston nurkkaan - Vararengas maalattu ja pistetty paikoilleen. Pitää etsiä 16" vanne ja rengas kunhan kerkee - Rekisterikilpi siirretty parempaan paikkaan edestä - Pissapojanletku laitettu paikoilleen - Ajovalonpesurinsäiliö ammuttu kuuta kiertävälle radalle niin saa tulevaisuudessa toisen akun siihen.. - Jarrunestettä lisätty. Vaihtoon kunhan kerkee.. samalla myös kytkinneste. Seuraavana pitää ottaa työn alle se startti. Seisoo nimittäin tällä hetkellä tallissa eikä avaimesta lähde käyntiin, edes apuvirralla. Tulevalla viikolla pitänee myös laittaa tilaukseen vinssi niin uskaltaa hieroa tuon jonnekkin suon silmään sitten 26.10.09 Taas on 4 tuntia vietetty Nöpön seurassa. - Lisävalot veivattu toimimaan. Sulakkeelta tuli läpi 12,x volttia eli mikä akullakin on mutta ampeerit jäi matkalle. Sulakepesä vaihtoon ja toimii. - Startti purettu, puhdistettu, hiilet vaihdettu, liikkuvat osat rasvailtu HHS 2000, kasattu ja testattu. Pyörittää niin kivasti että! - Hehkut mitattu eli se yhdyskisko pois ja sen jälkeen ohmimittarilla maita vasten. Kaikki tasaisesti 0,8ohmia eli luultavasti ovat järjissään. - Sisävalon polttimonkin ostin mutta väärän kokoisen tietenkin. - Ilmanputsari vaihdettu uuteen. Piristyi kummasti tuokin malmikasa. - Syylärinkorkki vaihdettu uuteen. - Wunderbaumin joutui ostamaan että saa tuon märän koiran hajun pois. Olkoon muutaman päivän autossa ja nakkaa sitten johonkin teini corollan antenniin sen lepattamaan 27.10.09 Joopa. Tänään taas kävin Mätänetistä kassillisen tavaraa. - Öljyt vaihdettu. Motonet laatua. - Öljyroppu ja tiiviste vaihdettu kun joku oli voiman tuskissaan jengat siitä särkenyt ja tiivisteliimalla pistäny kiinni. - Öljynsuodatin vaihdettu. Tarvike suodatin. - Polttoainesuodatin vaihdettu. Originaali. Joku neropatti on katkaissut johdot siitä pohjasta anturilta kun 30cm päässä olisi liitin mistä sen saisi irti. Naapurin ällässä muuten sama juttu. - Jarrunesteet vaihdettu. Kadonneet jarrutkin löytyi. Tuo malmikasahan oikeasti pysähtyy jopa. Pitää joku sateinen päivä käyttää vielä liukutapit auki ja rasvailla. - Kytkinnesteet vaihdettu. Tuli erittäin mukavan tuntuinen kytkin. - Jäähdytysnesteet mitattu, -25. Näillä mennään toistaiseksi. - Sisävalon poltin asennettu. - Ahtopaine- ja volttimittari asennettu soittimen alapuolelle. - Soittimen taakse asennettu 4 pesäinen sulakerasia mistä saa tulevaisuudessa virtaa vaikka työvaloille. - Popup otettu imusarjasta irti. Huomenna putkiliikkeeseen hakemaan tuumasella kierteellä oleva sokea tulppa tai 1,5-2 bar ylipaineventtiili. Kai sitä jotain pientä muutakin tuli tehtyä muttei kaikkea muista. Huomenna jos saisi vähän harituksia mitattua kohdilleen niin olisi mukavempi ajaa. Samalla puristelis rasvaa kaikkiin nippoihin mitä löytyy. 28.10.09 Ei se hukkaan mennyt tämäkään ilta. - 1,5bar ylipaineventtiili asennettu alkuperäisen popupin tilalle. - aurauskulmia säädetty "vähän sinnepäin". - eturenkaiden vanteet pesty sisäpuolelta ja kas kummaa rupee amalgaamitkin pysymään hampaissa. - etujarrut katsottu läpi ja liukutapit rasvattu. Kuskin puoli ok, vänkärin puoli totaalisen jumissa ja kumit riekaleina. Vänkärin puoli herkistelty. Kumit pitää pistää uusiin kunhan kerkee ja samalla puhdistella paremmin. - etupään rasvanippoihin puristeltu rasvaa - rengaspaineet nostettu 1,3-1,8 -> 2bar - originaali ratti vaihdettu pienempään jalopuu versioon. Kiitokset kuuluu nick curwoodille - kuskinpuoleinen takavalo vaihdettu ehjempään. Kiitokset edellä mainitulle henkilölle. - ovien saranat sai HHS 2000 - ovien viheltävät kolmio ikkunat sai osansa sikakitistä. Tuskin enää viheltää, mutta turha niitä enää koittaa aukaistakkaan Siinä kai sitä taas oli yhdelle iltaa. Jos huomenna taas jotain. Jos ei muuta niin kävis vaikka Kuopiossa koeajolenkillä leikkimässä sitimaasturia 29.10.09 Tänään jo vähän helpottaa. Enää ei oikeastaan ihmeenpää tullut rassattua. Sisustaa ja tarvikkeita kasailin kyytiin. Auraukset kävin nosturilla tarkastamassa ja hienosäätämässä. Kiitokset Su-Ju Teamille nosturin lainasta Samalla puristeltiin loppuihin nippoihin rasvaa ja kirin käsijarrua niin ei tartte takalasiin vetää kahvaa. Päivällä kävin sitimaasturoimassa Kuopiossa Mätänetissä mistä mukaan tarttui Keravakalvoa 3 metriä. Jossain vaiheessa kunhan motivaatio yllättää niin pitää sipasta takalaseihin. Samalla reissulla muuten meinasi yksi Focus kääntyä kesäaikaan kun kolmion takaa tuli eteen, kiitos Pajeron jarrut jotka olin jo onneksi huoltanut. Entisillä jarruilla ei ois pysähtynyt. Pitää vkloppuna koittaa anoppilassa hieroa tuo johonkin suonsilmään tai jotain. Tiiä vaikka sais kuvia ulkopuoleltakin tuosta kapineesta Kuvia alustasta http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Alusta/ Muita renppa kuvia http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/ 01.11.09 Anoppilasta kotimatkalla piipahdin Savon tarviketalolla Nilsiässä mistä nyt löytyy kaikkee mitä ihminen voi tarvita. Matkaan tarttui banjopultti yms. Tuommonen tuli viriteltyä -> http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Tankki/ Sitä en tiedä vielä että onko tarpeeksi isoa letkua tuo 10mm reiällä oleva mutta kai tuo selviää seuraavassa tankkauksessa. 04.11.09 Korvausilmaputki toimii kohtuullisesti. Vieläkään ei kärsi tankata liipasin pohjassa mutta kyllä tuota jo pystyy sentäs tankkaamaan :) Eilen illalla mietiskelin ratkaisua miljoonalle "kisakytkimelle", eli mitä lisävaloille, työvaloille yms. tarvitsee. Pikkuisen sitä piti metsästää mutta venevarusteistahan sellainen passeli löytyi. Sai oikein valita haluaako 3,6 vai 10 katkaisijaa. Itselle tarttui mukaan 6 katkaisijan malli. Dymolla pitänee kirjoitella vähän paremmin kuvaavat tekstit vielä tuohon. Tuskin nimittäin pilssipumppua asennan tuohon ;D Tämmönen laitos se on. Sitten en voinut vastustaa kiusausta käyttää pumpusta kantta auki äskettäin. Sieltähän löytyi se hauska muovirinkula mikä pääsi koristamaan tallin seinää 8) Karaakin hieman käänsin mukavempaan asentoon eikä koeajollakaan harmittanut että tuli kurkistettua kannen alle :P Vielä sitä on vara pyöräyttää enemmänkin ;) Muutama kuva pumpun kannen alta. Muutaman kympin hintainen turbo timer lähtee tilaukseen näillä näppäimillä niin ei tarvitse aina jäädä itse odottamaan jälkikäyttöä. Asennellaan kunhan posti sen polkaisee kotia. Vinssi tuli muuten myös tilattua eilen. Tällä viikolla se pitäisi olla postista noudettavissa. Siitä ennemmän kunhan pääsee asentelemaan :) 06.11.09 Eilen se vinssi sitten tuli postiin :) Eihän se auttanut kuin lähteä romulan kautta hakemaan kiinnitystarpeita. Noin 8 tuntia siinä meni mutta siinä se istuu. Viimeiset kaksi tuntia meni puskuria paikoilleen laittaessa. Pohjapanssari ponnisti melko reilusti vastaan mutta kaikki ne voiman edessä antautuu ;D Oli siinä ainakin työturvallisuus kaukana ja kävi jo mielessä että käyn puuta vasten painattamassa sen paikoilleen :) Noh mutta paikoilleen meni kuitenkin. Vinssin vaihdelaatikko tietenkin tuli ensimmäisenä purettua ja pestyä kiinan rasvoista. Tuntuu pysyvän raudassa kuin tauti mutta tuskin voitelee enempää kuin marjapuuro. Yksinkertainen laitoshan tuo näkyy olevan. Sitä en tiedä mitä rasvaa tuonne oikeasti pitäisi laittaa mutta puristelin prässistä vaseliinia vähintään riittävästi. Muutenhan asennus kävi kivuttomasti. Samalla sieltä keulalta lähti eräs ylimääräinen osa tallin nurkkaan ::) Jotain kuvia asennuksesta tuli otettua ja ne löytyy -> http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Vinssi/ Pitää tänään vielä lisävalot ja sumarit ruuvata paikoilleen niin pääsee iltapäivällä pöristelemään http://www.mitsubishiclubfinland.com...ach=6794;image 7-10.11.09 http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Valot/ Sivuille 2kpl Nordic N100 ja taaksepäin 2kpl Nordic N25. Jos nuilla nyt alkuun pääsisi. 11.11.09 Nuoskaantunut lumi ja äkkinäinen kuski niin rupee polutkin leventymään :D http://www.mitsubishiclubfinland.com...ach=6809;image 14.11.09 Loppuu se luistelu prkl :D http://www.mitsubishiclubfinland.com...ach=6822;image 19.11.09 Nyt se takaluukun lukkokin toimii! Eihän tuota montaa viikkoa ole tullutkaan lioteltua vaan ei se silti lähtenyt toimimaan. Sit meni palkokasvi nokkaan ja piti rueta siprustelemaan se atomitasolle. Huolellinen puhdistus ja siitä tuli parempi kuin uusi. Juha Vuorisen tekstejä lainatakseni "mulle ei vittuilla!" Äsken tutustuin Pajeron mittariston sielunelämään. Vähän ihmetytti miten koko venpele lähtee irti kun kaksi ruuvia löytyi etupuolelta alhaalta mutta ei se siitä minnekkään lähtenyt vielä. Sit jäi se takaosa "vahingossa" käteen kun revin ja riuhdoin Siellähän se yksi prkleen ruuvi vielä pitää mittaristoa paikoillaan. Mittarivalojen polttimot vaihdoin suosiolla uusiin ja heitin niiden niskaan sinisen kortongit. Kyllä tuli niin komeet että on petolinnut metsässä ihmeissään. Pienet merkkivalot mittailin että kaikki on ehjiä. Äkkiseltään muistista ne kyllä on kaikki toiminutkin. Juu niin se että minkä takia tänään tuli tuo talliin ängättyä. Edellisellä reissulla maanantaina kuskin edestä sisälokasuoja halusi tulla pois paikoiltaan. Tai kyllä se siellä rohisi kotimatkan mutta mukana pysyi. Kumma jos hieman meteliä piti kun ei enää ollut millään kiinni Pitää huomenna pujotella se takaisin ja pistää muutamalla ruuvilla kiinni. Ei toinna liian hyvin pistää kun se kuitenkin sieltä kuoriutuu taas ulos. Oikeasti kyllä siellä näkyy olevan yksi ylimääräinen reikä konehuoneeseen mihin on sähköliimalla pistettävä peltiä eli joutuu kohta ottaan edestä pois. Vaan se on sit vähän talvemmalla. Samalla pitää vänkärin puoleiseen pyöränkoteloon ommella paikka. Eihän sieltä tallista malta pois olla kun kerran tuli auto sinne ajettua. Pyyhkijöiden akselin suojiin tein 2,5mm reiät mistä HHS 2000 saa suhautettua akselille. Illalla sitten selailin internetin ihmeelistä maailmaa ja jossain maasturissa kehotettiin heivaamaan vararengas takaoven telineestä jonnekkin muualle. Tässä ko. jutussa (oliko se nyt defender vai mikälie malmikasa) tuntui olevan tyyppivika ettei takaoven sarana kestä kauheaa rytkytystä kun siinä roikkuu tuommonen 30kg renkula. Noh, piti mennä katsomaan miten se omassa timantissa on. No sehän on silleen että alempi sarana on kertaalleen näköjään sähköliimalla kasattu -> alta vartin vararengas löysi paikkansa auton sisältä sikaosastolta liinalla köytettynä. Pomppikoon siinä lepositeessä toistaiseksi Vararenkaan telinekkin sai luvan lähteä. Tuli jo kylläkin ajatus jos nakkaisi toisenkin kattotelineen tuon valotelineen lisäksi ja sovittelisi siihen tuon vararenkaantelineen vaakaan -> rengas katolle. Onhan se v...umaisessa paikassa jos sitä tarvii mut ois ainakin mukana eikä veis tilaa auton sisältä. Pannaan harkintaan... Itse asiassa siitähän tuli ihan asialisen näköinen persaus ilman tuota rengasta ja telinettä Muutamat tarratkin löysi paikkansa autosta. Offipalstan tarra takalasissa ja katossa. Mitsuclubin tarrat pitäisi muistaa jossain vaiheessa tilata niin voisi nekin johonkin liimailla. Noh mutta nyt on parempi painua makomaan niin selviää huomisesta työpäivästä kunnialla. 20.11.09 Kuskinpuolen etu sisälokasuoja kiinnitetty muutamalla pultilla ja parilla porakärkiruuvilla johtosarjaan ;D HUPS Siitähän se riemun lykkäs. Savu karkasi johtosarjasta :P Johdot tuli korjailtua. Vissiin se on valojen rele mikä siinä vieressä on. Siinä oli hienosti hapettunut kaksi johtoa poikki asti. Kai ne jotenkin vielä otti kosketusta mutta nytpä on sekin korjattu :) Vääntösauvoja kirin aavistuksen. Nesteet tarkastelin. Jotain pientä näpräilin ja sit pellit kiinni. Onnesta soikeena ratin taakse, avain virtalukkoon ja NAKS. Niin just. Missähän kävi käry ruuvaillessa... Pääsulakkeet katsottu ja kaikki muutkin sulakkeet. Kaikki vaikuttaa ehjiltä. Johtosarja uudestaan levälleen. Kaikki ok. Starttirele naksaa ja siihen tulee ohjausvirta vaan ei virtaa karvaan mihin pitäs tulla. Releeltä solenoidille menevä johto myös mitattu ehjäksi. Virtalukonpohja purettu irti ja mittailtu. Kaikki ok. Päätä hakattu seinään ja opiskeltu koko Pajeron käynnistysjärjestelmä alusta loppuun. Vaan ei toimi. Sen 4h kun on ihmetellyt niin piti jo aloittaa alusta tutkiminen. Pääsulake 80A akun kupeesta irti. Vähän aikaa piti ihmetellä miten ne lähtee irti kun ei oo ikinä tarvinnut ottaa aikaisemmin mistään. Koko rasia irti ja helmathan siitä kääntyy. Sieltähän löytyy toiselta puolelta 8mm ja toiselta puolelta 10mm pultti. Niitä löysälle niin sulake irtoaa. Komeesti kärynnythän se oli mut ei näkynyt siitä kulmasta mistä aikaisemmin katsoin. Joskus sitä vaan tuntee itsensä tyhmäksi ;D [sub](miten se muka poikkeaa normaalista olotilasta)[/sub] Kello oli jo sen verran että normaalit varaosaputkat on kiinni niinkuin meidän paikallinenkin mutta se on onneksi tarvittaessa auki :) Siilin autotalolle jälleen ISO kiitos. Sijaitsee huoltoaseman yhteydessä ja on pelastanut lukuisia kertoja myöhään illalla ja sunnuntaisin niinkuin tänäänkin Uutta 80A sulaketta kehiin ja johan toimii Nyt ollaankin vihdoin tässä päivässä niin saa helpommin pidettyä tätä ajantasalla :) |
No niin. Tässä neljäs viikko pyörähti sairaslomaa käyntiin ja jaloilleenkin alkaa päästä, eli talliin :D
Kuskinpuolen etulokasuoja tuli parsittua kasaan. Siinä kun oli ostamisesta lähtien melkein nyrkin mentävä reikä. Jos siitä ei kaunis tullut mutta ehjä kuitenkin. Turbo timer tuli asenneltua. Yksinkertaisen helppo asennettava, 5 johtoa ja se on siinä. Jospa sillä kannen ikää jatkaisi. Ei tuo ainakaan kallis investointi ollut. Jatek importilta jotain alle neljäkymppiä. Samalla piti sähköliimaa levitellä pellin reunaan kun meinasi rueta vänkärin kenkä menemään kohti Fediman kuviota lattiasta läpi, vaan ei mene enää. Takapuskurin puhdistelin ja maalailin ulkopinnasta uudestaan. Onpahan taas edes hieman siistimpi. |
Kuinka on toi vinssi pelannu? Ostin itte samanlaisen ja aika voimalla saa kiskoo narua pihalle, en ole tosin vielä vaihtanut vaseliiniä tai mitään.
|
Lainaus:
Mikä tuohon sitten olisi oikea rasva/vaseliini? Joutuu sitä siltikin vetämään että ulos tulee... |
Jakolaatikon suoja oli päässyt hieman heikkoon happeen niin piti askarrella uusi. Jos siitä ei paras tullut niin riittävän hyvä toistaiseksi.
Sisähaaroitussarjan virittelin samalla niin saa kopin lämpimäksi roikassa ollessa. |
Lainaus:
|
Väriä elämään. Ois ollu mustaa sutisuti maalia mutta pistetään pinkkiä alustaan :D
|
Lainaus:
Ei oikein hyvä maku ole suussa kun neljännellä narun oikaisulla menee poikki :( Onneksi auto ei luiskahtanut minnekkään vaikka naru katkesikin. Ilmoittelen kunhan selviää lisää... |
Preheatille olen pistänyt mailia ajat sitten kuvan kera ja muutamaan kertaan yrittänyt soittaa. Lienevät vielä kinkun sulattelussa...
Narun lyhensin ja pistin sen mitä siitä on jäljellä takaisin paikoilleen. Katsellaan mitä sille tehdään kunhan neuvotellaan mutta luotto tuohon kyseiseen naruun on mennyt. Olettamus tietenkin on että se on valmistusvika ja vaihdetaan uuteen. Aika näyttää. Takajarrut käytin myös auki mielenkiinnosta. Kuivat oli eli navat ei vuoda. Kengissäkin pintaa oli vielä jäljellä kivasti. Lainaus:
Vapaanahan se pyörii kuin pahimmat rikolliset konsanaan. a) siellä ei ole koko kitkalukkoa b) siellä on mutta kulunut loppuun c) väärät öljyt sisässä d) kuski on urpo Pitää nyt lähiaikoina vaihtaa öljyt perään ja katsoa tilannetta uudestaan.. Jos ei korjaudu niin perä pöydälle. Ahdot nostin 1,0bar -> 1,1bar jotta voi kavereille kehua ahtoja olevan yli yhden ;D Mallasin myös nuita nastarenkaita alle ja kannoin ne takaisin pienempään talliin odottamaan jotain järkevämpää käyttöä. |
ota ne molemmat narun pätkät mukaan ja tule käymään petosella. ne saa liitettyä pleissaamalla yheks jöötiks. o5o913o259
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Suomiautoissa pitäis olla kaiketi kaikissa. Mutta tässä oli kyseessä tuontiauto. Maailmalla malleja on joka lähtöön. :)
|
Tuossa eilen rapelopäivänä oli aikaa plärätä nuita mitsun esitteitä ja nettiä. Pistää mietityttämään että vaihtaisiko etu- ja takaperät niihin 4.875 välityksellä oleviin, mitkä löytyy mm. pitkistä Pajeroista. Tai laittaisko sen kitkahärvelin tuonne nykyiseen perään, mikäli se sinne käy. Se nyt on selvää että joku edullinen ratkaisu lukon suhteen on löydettävä. Kemppiläinen ei ole sitten vaihtoehto :D
Yllätys oli itsellekkin ettei tuolla perässä ole sitä kitkalukkoa. Noh, tuontipelit on tuontipeliä. Aina arvoituksia vaikka tyytyväinen nuihin saksan tuonteihin olen ollutkin. Tuo on 3. saksantuontiauto minulla... Lainaus:
Perävälitys 4.625 Jakolaatikon välitys H 1.000 ja L 1.925 1. vaihteen välitys 3.918 (isolaatikko) 5. vaihteen välitys 0.829 (isolaatikko) eli 4.625x1.925x3.918 saadaan kokonaisvälitykseksi 1:34.88 Perät jos vaihtaisi 4.875 välityksellä oleviin niin kokonaisvälitykseksi tulisi 1:36.77 eli päästäisiin hitaammin ryömimään. Vastaavasti nopealla alueella 5. vaihteen kokonaisvälitys muuttuisi nykyisestä 1:3.83 -> 1:4.04. Huippunopeushan siinä tietty tippuu mutta eihän tuo mikään ralliauto ole muutenkaan :) Oonko minä ihan metsässä näitten ajatusteni kanssa ? Parempiakin ehdotuksia otetaan vastaan. |
eiku jakikseen lisää hitautta
Tästä löytyy hyviä vinkkejä...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=25310 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Nilsiäänhän tästä ei oo kun 35km mutta ihmeitä tekevästä kaverista ei oo tietoo :D Pitää kattoo nyt minkälaisen varaosaraadon sitä sattuu löytämään jos sitten rupeis kehitteemään jotain :) |
Lainaus:
Raato jeesaa kummasti, tarttis kan sellaisen....pääsis kikkailee :D |
No varmaan on kyse Nilsiän Terävalmisteesta ja Tepihän siellä sorvarina on. Maatalouskoneisiin meille rattaita ja paljon muita osia on tehnyt esim. sylintereitä. Ovat kyllä hyvin kestäneet.
|
Lainaus:
Edelleenkin on paska maku suussa tuosta narusta. Vinssi sinällään toimii ihan ok mutta tuohon preheatin naruun en luota jostain syystä :rolleyes: Kauheasti jaksa paskojen kanssa leikkiä niin taidan siirtyä suunnitelmaan B. http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero...i/IMG_5834.JPG Tuosta sujuttajan vaijerista 30m vinssiin ja jo rupesi kestämään prkl. Tuossa vyyhdellä on n.180 metriä niin tekee hänestä vaikka 5 varalle vielä :D Jos nyt uuden narun sattuu saamaan "takuuseen" niin katsoo sitten uskaltaako sitä ottaa käyttöön vai jättääkö rouvalle pyykkinaruksi. Olisihan se naru mukavempi käsitellä mutta jos se ei kestä kuin 4 kertaa vetää niin sama vetää kahden koivun väliin ja ripustella pyyhkeitä siihen kuivumaan. Suunnitelma C olisi tietenkin ostaa joku merkkiköysi... |
Jossain vaiheessa tuli tutkittua että keskimmäisistä tuuletusräppänöistä tulevaa ilmaa saisi ohjattua reunimmaisiinkin. Niistä laitimmaisistahan ei alun pitäen saa tulemaan kuin raitista ulkoilmaa. Siellä kuitenkin on tulpattuna lähdöt mihin vaan putket väliin niin jo toimii. Alkuperäiset putken pätkät timanttitiskillä olisi maksanut n.90€ kun kävin kiusallaan kysymässä aikaisemmin
Kylällä käydessä piti käydä Essolla. Entinen Esso, nykyinen neste missä toimii tuo Siilin autotalo mut ei sillä niin väliä. Siitä sitten muistaessaan kyselemään 65mm ulkohalkaisijalla olevaa haitariputkea minkä ei tarvitse kestää lämmintä ilmaa ihmeellisempää. Tokihan sieltä löytyi ja metrin pätkä lähti mukaan. 14€ kiitos. Edullinen orkkis putkiin verrattuna :) Kuskin puolelle 46cm ja vänkärin puolelle 44cm. Laittakaa minkä mittaset tahotte mutta pidemmät ei mahdu, tai mahtuu mutta ottaa raitisilmaventtiileihin kiinni eikä ne sitten toimi. Asentelusta löytyypi kuvia täältä. Kuvista näkyy myös kuinka mittaristo irroitetaan jos se jollekkin on vielä mysteeri. Puolen tunnin homma koko projekti ja nyt lämmintä tulee samaan aikaan nuista laitimmaisista räppänöistä kuin keskeltä. Pellin alla myös pyörähtin pumppua rassailemassa. Karaa käänsin aavistuksen lisää ja sitä jousen jännitystä kevensin vai miten se pitäis sanoa. Koeajolla tuntui toimivan paremmin kuin aikaisemmin. Aikaisemmin kolmosella vedättäessä jäi miettimään 3000rpm kohdalle eikä oikein tiennyt jatkaako kiertämistä vai mitä tekee.. Muilla vaihteilla se oli lievempää. Nyt veti kaikilla vaihteilla nätisti niinkuin pitääkin. |
No niin. Uudet jakkarat tuli vkloppuna veivattua paikoilleen. Yllättävän mukavat istua :)
Nastarenkaat kromivanteilla "heitin" alle. Joo oli tosi formulavarikko toimintaa. Ei menny ku 4 tuntia. Nuo on jotkut Nissanin kromirimpulat niin eikös siinä ole keskireikä jotain 3-4mm liian pieni. Takana ei ollut murhetta kun siellä on nuo 38mm spacerit mutta edessä edes spacerit ei pelastanut. Napalukkoonhan se otti kiinni. Vingullahan niitä piti sitten isontaa. Oli lystiä, saatte uskoo. No mutta alla on ja kai nuilla kuukauden ajaa mitä tuolla nyt saa työajoja ajaa. Noh, illalla tuli sitten ajatus että jos purkaisi nuo automaattiset napalukot. Edellinen omistaja sanoi että on kääntänyt ne lukkoon ja ottanu yhdet helyt pois. Kaikki osat kyllä on tallessa. Vänkärin puoli tuli käytettyä auki ja homma näytti vielä mahdolliselle. Kuskin puoleisesta napalukosta löytyi sitten yllätys. Kaikkee minäkin olen nähnyt... :seina Kuva kertoo enenmmän kuin 1983467459834 sanaa. On varmasti lukossa ja pysyy. Ilta puhteina vielä tyhjensin tankin kun vihdoinkin maltoin ajaa tankin valolle asti. Joku 12L sieltä vielä tuli evästä. Jääköön nuo osienpesu evääksi. 10L uutta kiisseliä ja 3km päästä huoltoasemalta 86,7L lisää. Silloin tuli korkkia myöten täyteen. Lyhyellä matikalla tuon tankin tilavuus on 96L kun jättää täyttöputken tyhjäksi. Tuossa autossahan ei ole siis alkuperäinen vakiotankki. http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero...i/IMG_6187.JPG Samalla isonsin korvausilmaputken banjopultin reikiä. poikkireiät 4mm -> 5,5mm ja keskireikä 6mm -> 7,5mm. Joku vaikutus sillä oli kun nyt kärsi tankata liipasin pohjassa ilman että hiha kastui. Niin tulihan sitä curwoodin karjarautaakin sovitettua vkloppuna. Nätistihän se istuu. Joutuu vissiin semmosen hommaamaan. Ei kai tässä sitten ihmeempiä kun kohti uusia seikkailuja taas.. |
Tiistainahan tuo tempun teki kesken ajon. Halusi jättää oman hiilijalanjälkensä kaupunkin laitamille.. Kuvat kertoo varmaan enemmän kuin tuhat sanaa ja nämä minun sanat monesti on vain semmoista sana helinää :D
Pirssi meni seisontaan ja katellaan kevään aikana nippuun... http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori/ |
Meinasitko ihan tuosta koneesta nakerrella, vai vaihtuuko kone kokonaan?
|
Nytpä olis oiva tilaisuus olla edelläkävijä ja laitat sinne mersun 2.5 d koneen ja laatikon ja naperon oma jakis, ni sepä ei sitten hajoo enää ikinä.
|
No hemmetti. Runkolaakeripukki putos, ja kiertokanki pamautti sen lohkoa vasten. Aika erikoinen vika.
Toinen laakeripukin pultti oli kiertynyt auki, ja löytyi yhtenä kappaleena öljypohjasta? Ja toinen poikki. Pajeron ehjiä alakertoja löytyy kyllä, yleensähän näistä on kannet halki. |
Pajeron moottorissa liikaa voimaa kun ei pysy koneen sisällä :confused:.
Ei oo ensimmäinen pajero josta runkopukin pultti irti ja kone kappaleina. Edellinen minkä näin niin oli myös kampura poikki irronneen pukin kohdalta. |
Lainaus:
Syy http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero...7000.JPG/small Seuraus http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero...6996.JPG/small Tietäisi vaan kuka tuon on laakeroinut uudestaan niin voisi kehua ja antaa vinkin ettei kannata jakarilla kiristellä vaan momenttiavaimella ja lukitteen kanssa. Uusi alakerta etsinnän alla, tuosta ei toinna enää rueta askatelemaan muuta kuin kukkaruukku takapihalle. |
Joopa.. jotain on taas tapahtunut niin päivitelllään tännekkin...
Karjarauta on nyt ostettu. Laitellaan kevään mittaan paikoilleen. Pitää ommella pari kiinnityspistettä lisää tuohon niin tulee tukevampi. Varaosa kikotinta on etsitty ja yllättävän äkkiä se löytyikin. Kiitokset sähköpostilla vinkkiä antaneelle henkilölle jos sattuu lukemaan tätä :) http://www.mitsubishiclubfinland.com...ach=7281;image No niin. Tänään tuon varaosa vehkeen kerkesi vihdoinkin ottaa talliin. Naapuri pukkasi ällällä sen talliin kun miehissä ei jaksettu työntää kynnyksen yli. Tuossa kikottimessa on siis nokka-akseli poikki. Kohtuullisen siisti yksilö kun on kyseessä, kävi jo mielessä vaihtaa nokka-akseli tuohon, leimata ja myydä eteenpäin. Olisi sitten hommannut "huonomman" varaosiksi. Noh nokka-akseli löytyi heti toisella puhelin soitolla eilen. Eilen työt sotki harrastuksia joten tänään ruettiin nokan vaihtoon. Ei tarvinnut vaihtaa... Kansi on kuulemma oikaistu 5tkm sitten ja samalla tehty jakopää. Nokka-akselin laakeri on ilmeisesti käynyt sen 5tkm kuivana ja leikannut kiinni ja soppa on valmis. Tuomio tuli siinä vaiheessa kun näki mitä hirttänyt nokan laakeri on tehnyt. Kansi menisi uusiin joten -> purkuun koko vempele. Mittarissa 443tkm. Kori siisti kuin sika pienenä. Rungossa olisi parin paikan tarve, mutta kun purkuun menee niin ei ehkä tule ommeltua. Laitoksessa on uusi unipointin 65A laturi, lokarin levikkeet, lisämittarit koelaudalla, ne 4.875 perät mitä olen kaipaillut, huomattavasti parempi syyläri kuin Nöpössä, kuulemma järissään olevat automaattiset napalukot, 3500kg koukku, karjarauta, Hellan lisäpitkät, konepellin koriste, ehjät keulapanssarit jne. jne. Varaosia piiikäksi aikaa, toivottavasti. Huomenna kai sitä voisi rueta koneen päästelemään irti tuosta. Niputtelee koneen ensin ajan kanssa tuota Nöpöä varten ja näpläilee kevään mittaan sitten nuita periä yms. Kuvia varaosa kikottimesta ps. etupuskuri, takapuskuri ja keulalla oleva karjarauta tulee myyntiin jossain vaiheessa kunhan jaksan irroitella... loput pidän ite ;D Niin ja lokarin levikkeet voin vaihtaa pätkän vastaaviin. Jos ei tule pätkän levikkeitä vastaan niin veivaan nuo pätkään.... Varaosalaitoksesta moottori nostettu lattialle. Iso kiitos avusta nick curwood Kansi tuosta otettiin myös samalla irti ja ehjän näköinen on muuten mutta tuo yksi laakeri... Huomenna jos naplaisi vielä napalukot, lisämittariston yms. hyllyyn odottamaan pimeitä talvi iltoja milloin on aikaa kunnostella. Laittelee sitten kevään mittaan Nöpöön paikoilleen. Sitten joutaakin ja pitääkin ottaa tuo pitkä pihalle kun kuulemma isän Lankeri pitäisi leimata tiistaihin mennessä ja koiranluutkin pitäisi vaihtaa... Tästä on hyvä taas jatkaa... Metsään tekisi mieli mutta pitää nyt malttaa mielensä ja tehdä kerralla kunnolla. Pahoittelen eilisiä ja huomisia tuossa tekstissä mutta se nyt on viikon ajalta copy pastea mitsuclubille kirjoittamastani sepostuksesta... :rolleyes: |
Kiitos kiitos... Katoinkin, että ompa tutun näkönen varaosa kampe kuvissa. Otitko ne Hankookin I Pike-nastat mukaan?
|
Lainaus:
|
Mitäs Nöpölle kuuluu? :)
|
Menee taas copy paste hommiks kun en oo tänne muistanu päivitellä..
4.2.10 Tänään kävin kyselemässä jakopään hiluja (pelkät remmit, kiristimet ajettu 5tkm), vesipumppua ja täydellistä tiivistesarjaa. Paikallinen varaosaputka tarjoaa Contitechin hihnoja, GNB:n vesipumppua ja Elringin tiivistesarjaa. Hinnoissa Mätänet halvin (ei tietoa minkä merkkiset osat), Siilin autotalo siltä ja väliltä, AD clubin alennuksilla selkeästi kallein. Noh katsotaan tukisiko paikallista puulaakia tässä joku päivä... Kytkimeksi pääsee tuo uuden tulokkaan kytkin. Nöpössä levy näkyi olevan kivasti kulunut. Mitsun orkkis oli. Tuossa uudessa tulokkaassa oli myös Mitsun orkkis ja tod. näk. ei ole pitkä aika kun se on uusittu. Ainakin sen verran hyvän näköinen oli. Raaputellaan taas jotain kunhan projekti etenee. http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Hu...7084.JPG/small ImpEdit: niin mätänet on halvin ja AD kallein. Mätänetin hinnat ns. listahintoja. Siilin autotalon hinnoissa -15% ja AD:n hinnoissa -10% - -18%. Halvimman ja kalleimman välillä eroa tasan 100€. 11.2.10 Noniin. Melkeinpä joka ilta on tullut aikaa tallissa uhrattua Nöpöä ajatellen. Varaosapajen rikkonainen kansi on purettu irto osista ja samalla tullut selviteltyä sen sielunelämää. Sieltä on löytynyt kuusiokolo ruuveja mistä saa ilmattua ilmeisesti nestejärjestelmän kannen osalta ja mistä saa kannen laskettua tyhjäksi yms. yms. Yhden esikammion naputtelin myös irti mielenkiinnosta. Lämpösovitteella ilmeisesti nuo paikoilleen normaalisti laitetaan ja irroitetaan.. Uudesta koneesta on myös laakeripukit käytetty pois paikoiltaan. Laakerithan on just niin hyvässä kunnossa kuin 440tkm ajetusta voi luulla. Kaulat vähintään yhtä hirveässä kunnossa. Niin ne suunnitelmat vaan muuttuu. Nöpön entinen kampura on silmämääräisesti huomattavasti paremmassa kunnossa = varmaan helpommalla selviää siitä. Noh koneistamon reissu joka tapauksessa tiedossa. Ottaa molemmat mukaan ja kysyy kummasta tehdään peli. Kiillottaa ne tai surauttaa 0,25 alikokoon lisää. Sit uutta laakeria ja nippuun. Payen kannentiiviste ostettu, GMB:n vesipumppu, Continenttaalin jakoremmi ja tp-akselin hihna. Nippu muita tiivisteitä myös mutta ne vien takaisin ja otan täydellisen tiivistesarjan tilalle koska nyt joutuu atomeiks asti pistämään tuon uuden motinkin. Männät siitä on jo karisteltu irti. Pitää kampura vielä nostaa pois. Samalla saa vaihtaa jakopäänpuoleisen päädyn missä on tuo laturin korvakko. Tässä uudessa koneessa laturin kiinnikereikä on 8-11mm riippuu miten päin mittaa ;D Nöpön entisessä se on ehjä. Kyllä niistä yksi ehjä vielä tulee. Pitää jossain vaiheessa räpsätä kuva tuosta raakile kannesta ja erimerkkisistä vesipumpuista. Sekalaisia kuvia yhteisistä hetkistä 2.3.10 Koko ajan on jotain tapahtunut vaikke ole tullutkaan naputeltua. Lohko on maalattu toiseen kertaan. Tiivisteiden kanssa on arvottu suuntaan ja toiseen. Nyt on kaikki tiivisteet uutta, jakopään osat uutta, vesipumppu uusi, runko- ja kiertokangenlaakerit uutta. Molemmat kampurat kävi Kuopion venttiilipajalla tarkastettavana. Nöpön kampura oli parempi. Siitä selvisi pelkkien runkokaulojen koneistamisella. Sehän oli jossain vaiheessa aikaisemmin jo koneistettu 0,25 alikokoon kauttaaltaan. Tuo kun oli todettu tilattiin 0,25 kankien laakerit ja 0,50 runkolaakerit. Sitten mutkarauta Kuopion Moottorikoneistamolle runkolaakereiden kanssa niin saivat sovitella sen keskimmäisen laakerin myös käypäiseksi mikä pitää päittäisvälyksen kurissa. Tai eihän ne laakeria sovita vaan kaulaa levittäävät... Nyt on sitten kaikki osat tallissa kun vaan rupeaa kasailemaan. Se jääköön näillä näkymin ensi viikkoon. Männät on reilun viikon lillunut dieselissä. Alkaa männänrenkaatkin näyttää kivan kirkkailta. Juu en meinannut uusia laittaa. Kevyt hoonaus ja entisillä nippuun. Rahaa tuohon koneremppaan on tällä hetkellä mennyt n.500€ eli pohjaton kai se Pajero on ;D Kunhan saa tuon koneen nippuun pitää rueta perät vaihtelemaan valkosesta Nöpöön yms. Nöpöön jää SOA taakse ja koria tulen vielä korottamaan "nappuloilla". Edestä enemmän, takaa vähemmän... Mutta siitä enemmän sitten keväämmällä... 12.3.10 Hitaasti kiiruhtaen olen niputtanut tuota. Joka kohdan nyyppänä varmistanut kahteen kertaan. Minkäs teet.. sekundaa yrittää tehdä mutta priimaa tulee ;D Alakerrassa kaikki laakerit, tiivisteet ja stefat uutta. Stefat laitoin tiivisteliiman kanssa kiinni. Sitä en tiedä onko se tarpeellista mutta tuskin se tuhmentaakaan asiaa. Hammasharja on heilunut kaikkien osien kanssa. Samahan nuo on nyplätä pestä dieselin kanssa nyt kun on irtaallaan. Diesel pesun jälkeen "huuhdellut" brake cleanerilla. Kiva aine on se. Huomenna pitää rueta venttiilit hiomaan ja kantta kasailemaan. Palaillaan jälleen... 2.4.10 Nonnii.. Kone on ollut kasassa jo jonkun aikaa. Paikolleen se pitää nostella jossain vaiheessa sillä aikataululla että auto on ajossa viimeistään vappuna. Sisustan purin pois niin sai lattian näkyviin. Muutama ylimääräinen reikähän sieltä löytyi mutta ei mitään vaarallista. Keulan korotus on tehty myös. Kuten sanottu, SOA jää taakse joten en korota koria perinteiseen tyyliin vaan keulasta 55mm ja loput siltä ja väliltä. Takimmaisiin kiinnikkeisiin ei tullut siis korotusta ollenkaan. Ylimääräiset reiät parsittu umpeen. Kiitokset curwoodille avusta. Sisälattian sivelin tänään würthin rost-stopilla. Huomenna lämmittelen lattiaan 8kpl 4x400x500mm bitumilevyjä ja takavalot meinasin johdottaa sisäkautta. Saa nuo piuhat pois runkopalkin päältä. Siitäpä katsellaan taas lisää tuonnempana :peukku Nyt saunan lämmitykseen niin saa päivän pölyt huuhdottua pois :) ImpEdit: Niin ja mallasin karjarautaakin paikoilleen ennen korotusta. Siihenhän se istuu ihan hyvin. 5.4.10 Bitumit ois sitten lämmitelty lattiaan. Vänkärin puolelle tuli vähän enemmän laitettua kun pakoputki menee siinä helman alla... Takavalojen piuhat ja takalasinpyyhkimen piuhat revitty auton alta pois ja johdotettu uudestaan sisäkautta. Melkoista haperoa oli ne etten sanoisi :P Nytpä ne on hyvin suojassa ja uutta. Lisämittariston askartelin uuteen uskoon. Pientä hienosäätöä vielä kaipaa ja ahtoletkun pujottelun. Kattovalo vaihtui hieman kirkkaampaan, originaali kun oli melkoinen saunalyhty :P Seuraavana varmaankin pitää rueta purkamaan varaosa pirssistä perä ja loksun levikkeet. 18.4.10 Paljon on taas tapahtunut eikä ole joutanut aikaa koneella viettämään... tai koneella kylläkin muttei tietokoneella :P Joku 3 numeroinen luku tunteja on varmasti tullut askarreltua mutta kyllä se palkitsee. Eilen se sitten tapahtui ja uskaltauduin kääntämään avaimesta, laakista käyntiin. Ihmeiden aika ei siis ole ohi 8) Oli vähän sanaton olotila ☺ Nyt en jaksa vielä rueta tähän kirjoittelemaan mitä kaikkea on tullut turattua ja mitä on vielä tekemättä mutta näillä mennään... Kiitokset Terolle ja nick curwoodille 18.4.10 Kuten mainittu, kone on ollut kasassa jo jonkun aikaa. Muuta pientä näpertämistä on riittänyt yllinkyllin. Bitumia on mennyt lattiaan lisääkin vielä. Jos siitä ei mitään hyötyä ole niin tuskin haittaakaan. Lisämittaristo istuu kuin Tyyne kuvassa eli asettui nätisti paikoilleen ja toimiikin jopa. Öljykellolle tein T-haaran ihan normaaleista putkiliikkeen helyistä. Vähän hamppua kierteisiin ja valmista tulee. Eli nyt toimii normaali öljynpaineenmerkkivalo ja mittari. Mittarin mittaa ohmeja 3-160 ja sen mukaan arpoo lukemat mittariin. Normaali valon kello 0 tai 1ohmi. Lisämittaristolle sähköt sai näppärästi kun kojelaudan sisältä löytyi sille se ihan oma liitinkin. Vanhan ahtomittarin jätin paikoilleen myös kun en muutakaan reiän täytettä siihen keksinyt. Tökkäsin letkun jarruhärpäkkeenseen siihen tulpan tilalle. -1bar siellä ainakin on alipainetta :D Kuskin puoleinen pohjaanlyöntikumi uusittu. Entistähän ei ollut ollenkaan :D Painelaakerin kanssa tein vähän töllöntöitä. Noh, paikallisesta varaosaputkasta saa onneks uusia :) Painelaakerin olin jo pistänyt puhdistelun jälkeen paikoilleen ja rasvaillut. Sitten tuli mieleen puhallellla ruosteet konehuoneesta. Loput voi arvata. Arvatkaa vaan muistinko suojata painelaakeria ja oliko siinä sen jälkeen hiekan hyviä. Pikkujuttuja :) Kytkinlevy ja paineasetelma on kotoisin tuosta valkeasta, olivat kuin uudet ja timanttilogolla jopa. Kytkimestä tuli aivan loistava. Kone jumpattu paikoilleen ja kaikki muut hilavitkuttimet konehuoneeseen. Sieltä täältä on tullut uusittua johdon pätkiä konehuoneestakin juottamalla ja kutisukkaa niskaan. Minkäs teet kun entiset murenee käsiin. Polttoainesuodattimen pohjasta lähtevät vesianturin johdot kaiveltu näkyviin ja juotettu uutta. Nyt toimii sekin. Syylärin otin varaosapelistä. Nöpön omasta puuttui puolet rivoista. Valkeassa oli kuin "uusi". Etujarrusatulat purettu, sylinterit hoonattu, männät hiottu, kasattu uusilla tiivisteillä ja kumeilla. Luonnollisesti ilmattu. Etuvilkunlasit vaihdettu valkoisesta. Entiset oli värivammaisia :D Karjarauta istutettu keulalle. Tuettu kahdesta kohti ylälaidasta. Hella rallye 1000 lisäpitkinä siinä. Lohkolämmittimen pistokkeen sai näitisti lampun luona olevaan ristikkoon. Lokasuojien levikkeet tuli myös viriteltyä paikoilleen. Nuo pitkän takalevikkeet ei ihan istu mutta ei se oo niin justiinsa. Ei tuosta mitään tuuuninki pisteitä saa muutenkaan, varsinkaan kunhan mäntyä halaa oikein tunteella. Cooleria sovittelin keulalle syylärin etupuolle. Sinne menee tuo omasa tai sitten joku muu mutta kyllä siellä tilaa on. Tämä ohjelmassa sitten joskus vuonna 2020. Valkoisen perä vielä purkamatta. Tunkkailin sen perän kyllä jo ylös mutta ei ole vielä kerennyt purkamaan. Pitää purkaa muutenkin siitä kaikki tarpeellinen ja pistää raato paaliin tuosta pihalta pyörimästä. Tietenkään kaikki ei tule mieleen tähän hätään mutta päivitellään kunhan aina muistaa. Kuvia ei ole tullut montaakaan räpsittyä kasailuista. Katsellaan myöhemmin mitä kortille on jäänyt. Seuraavana todo-listallla: Valkoisesta puretut toimivien auto-napalukkojen puhdistus ja vaihto. Puhdistettu ja vaihdettu. Kuskin etupuolen vetarin sisemmän suojakumin vaihto. Vaihdettu. Lisävalojen kytkentä. Kytketty. Pakoputken kiinnikkeet tehdä uudestaan korotukseen paremmin istuvaksi. Uusi putki turbolta asti. Laippa on jo et ei puuttus kun loput. Mutta tämä ei onneksi ole akuutti homma. Snorkkeli. Sisustan kasaus loppuun. Kasattu. Laittaa toinen kattoteline ja rakennella siihen välille vararenkaan teline. Vararengas siis menee katolle. Siinä nyt jotain pikku näpräämistä näin aluksi :) 20.4.10 Jo vain. Tänään laiskotti enkä kehdannut tehdä muuta kuin vaihtaa toisen napalukon mikä eilen jäi vielä vaihtamatta. Niin ja tietenkin puhdistin sen. Napalukon purkaminen step-by-step Toinen koeajo tehty ja edelleenkin kaikki vaikutti olevan kunnossa. Ahtoja eilisellä lenkillä oli 0,8bar ja tänään ruuvailin ennen lähtöä vähän lisää.. Pitänee pudottaa hieman kun neula nousee 1,4bar nyt ;D Jos pudottaisi siihen 1,2bar niin eikö lie passeli. Etuperän huohotuksellekin tein letkun ja nostin sen jarrupääsylinterin luokse tuossa yksi päivä. Pitää joku päivä vetästä takaperän huohotus myös jonnekkin. Jotain kuvia tehdyistä hommista. Vetarinkumi Etujarrut Lisämittaristo Konehuone http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/IMG_7226.JPG/small 21.4.10 Voi kun muistaisi mitä kaikkea sitä on tullut tehtyä.. Venttiilin välykset säädin kylmänä 0,30mm ja vaikuttaisi olevan kohdillaan. Suositus 0,25mm lämpimänä. Syöttöpumpun ajoituksen tarkastin. Jos lienen oikein asian tulkinnut tällä hetkellä se on 1,01mm @ 7 astetta ATDC. Ohjearvo autodatassa oli 1mm +-0,03mm muistaakseni. Kyseistä operaatiota varten ostin heittokellon ja rakentelin siihen 10mm kupariputkesta adapterin. Huippupeli :) Öljyt koneessa on tällä hetkellä Castrol Prestige fully syntetic 5W-40 longlife. Näillä mennään. Etu- ja takaperään, laatikon ja jakiksen öljyt pitää pitää vaihtaa myös tässä jahka kerkiää (muistaa ostaa öljyt). Ahdot pudotin tänään 1,4 -> 1,2bar. Vetää vieläkin ihan riittävästi tähän tarpeeseen. Syöttöjähän tuosta on lisätty jo ennestään.. niin ahdonalaista kuin perussyöttöäkin. Keulalla olevat Hellat pitää heittää vesilinnun selkään kunhan uudet tulee hommattua. Toisesta on heijastinpinta karissut jo aikoja sitten ja kaiken huippu että nuissa on H2 polttimot. Toinen niistäkin puuttuu ja en ikinä ole kuullutkaan tuommosista HooKakkosista ;D Niin, kilometrejä mittarissa remontin aikaan 202020. Päivitellään taas kunhan tulee mieleen... :) 29.4.10 Joopa.. johan tuota pääsi vajaan 400km kun huoltotauko tuli. Remonttiahan näiden kanssa ei näköjään tarvitse tehdä, huoltaa vähän useammin. Nimim. 5kk auton omistaneena ja 3kk sitä on siitä ajasta huollettu ;D Joo elikkä puolet mittariston merkkivaloista hävisi ja laturi lopetti lataamisen. Kaikki muut paikat tutkittua piti rueta vaihtamaan laturi. Sieltähän ne kadonneet hehkun yms. merkkivalot löytyi kun sai ehjän laturin paikoilleen. Onneksi oli tuossa varaosapelissä Unipointin pari tonnia ajettu laturi ja sekin tietty oli jo hyllyssä irtaallaan puhdistettuna. Taas mennään seuraavaan huoltoon asti :) En ole tainnut muistaa mainita että Pajeron laturinhihnaksi käy iv-koneen B40 hihna. Paikallisissa varaosaputkissa ei oikein missään ollut hyllyssä oikeaa ja hintaa olisi ollut 25€. Kuopion kumissa B40 remmi 14€ :peukku ps. Tuleville Pajeron ostajille suosittelen ostamaan rungoltaan/koriltaan ehjän ja rakentamaan tekniikan alusta loppuun kerralla uusiksi ;D ;) |
Hälyttimen sain asenneltua toissa iltana loppuun ja näkyy toimivankin :)
Samassa härvelissä on kaukokäynnistys/turbotimer/hälytin. Kiinalaista laatua 50€:llä :D Kaukokäynnistyskin toimii Illalla kyhäilin jotain snorkkelin tapaista esitystä. Jäljen kun näkee niin tekiän tietää, eli ei se nätti oo mutta välttää mulle. Pitää vielä iltamissa kunhan kerkee sähköliimalla täpätä kiinnikkeet a-pilariin ja maalata tuo tuuba mustaksi. Pitää samalla miettiä minkälaisen tuosta yläpäästä tekee vai jättääkö tuollaiseksi. Jokunen kuva snorkkelista Mukavoo on ollu... http://www.imperio.1g.fi/kuvat/Pajer...088_.jpg/small |
Yläpään tein vielä uusiksi ja harvalla verkolla. Olkoon nyt sitten tuommonen. Katsellaan minkälaiseksi sen muuttaa jos rupee tympimään.
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Hu...0491.jpg/small Takajarrut käytin auki. Oli "hieman" jotain evästä uinut sinne tuolla lätäköissä kyntäessä :rolleyes: Noh muttta kengät oli melko finaalissa ja pitihän se käydä varaosapajesta kurkkaamassa mitä se on syönyt. Sieltähän lähti mukaan melkein uudet joten niillä mennään. Sitten vielä ulkoilmaviteo kaukokäynnistyksestä :) |
Lainaus:
Niin, pätevän oloista keväthuoltoa siellä savonmualla |
Lainaus:
|
Lähteehän se pykälä päälläkin mutta vapaalle minä sen aina jätän kun tuossa on myös turbo timer...
Ei se tuhmentais jos ois joku vapaan tunnistus systeemi siltikin varuilta... Käsijarrun ja öljynpaineen se vahtii. Hehkuttaakkin se osaa. |
Mistä sait tuon kaukokäynnistimen?
|
Lainaus:
|
Tuolla kaukokäynnistimellä on lysti härnätä ohikulkevia ihmisiä :D Mutta onhan siitä hyötyäkin. Saapi aamulla kahvipöydästä laittaa auton lämpenemään.
|
No jopas
Tämähän menee jo kategoriaan ritari ässä härpäkkeitä.
|
On taas jääny tänne päivittelemättä...
12.06.10 18:38 - Öljyt ja suodattimen vaihdoin koneeseen. Öljyiksi Castrol Prestige fully syntetic 5W-40 longlife. - Laatikko, jakis ja perät sai myös uudet öljyt. Niihin meni Redline ShockProof LightWeight. 8 törppöö sitä uppos yhteensä tuonne. Yhtä purkkia pidin puoli päivää pakastimessa ihan kiusallaan ja ravistelin sen jälkeen. Hyvin hölskyi purkissa edelleen. - Kaikkiin nippoihin mitä vastaan tuli pistin prässillä rasvaa. - Vääntösauvoja kiristin hieman, vieläkin niihin jäi kirivaraa. - Ohjaustehostimen vaihdoin kokeeksi. Muutaman viikon ajan on satunnaisesta tahmonut rattia oikealle ruuvatessa. Saa nähdä oliko tuolla vaikutusta. - Konepeltiin pistin tuon koristetimantin mikä oli tuossa varaosapelissä.. saa nähdä montako mettäreissua tuo mukana pysyy - Imuroin sisustan, hiemanhan tuolla tuota jotain tuotetta oli... - Viikko sitten tuli muuten asenneltua LA-puhelin myös. Zodiac M5123. 22-kanavainen mihin löytyi netistä ohje että sen sai helposti muutettua 40-kanavaiseksi. Mittarissa tällä hetkellä 204tkm. On kai sitä jotain muutakin tullut tehtyä muttei nyt tule mieleen. Noh taas mennään. 15.06.10 20:55 Käsijarruvaijerit vaihdoin uusiin ja pistinpä samalla sit ihan uudet kengätkin sinne. Kyllä nyt ottaa napakasti 25.06.10 20:09 Pakoputki tuli uutta turbolta viimeiselle ja ainoalle vaimentimelle saakka. Eli se metri siitä välistä. 2,5" vedin millä oli tuo entinenkin kötöstys. Ero on tietty siinä että tuo entinen oli yhdestä kohtaa enää 15mm paksu. Päässy vähän ruttuun vinksahtamaan. Tuo "ongelma kohta" on tehty nyt pantaliitoksella. Yksi 45 asteen kulma tulevaisuudessa vaihdettavana ja sekin nyt pannoilla kiinni. Nyt taas hengittää ja tuntuu kulkevankin niinkuin pitää Kohtapa vielä toiselle koeajolle kokkoa katsomaan jonnekkin suuntaan 26.06.10 16:54 Lämmöt oli mcforcista tullessa jo mielestäni hieman normaalia korkeammalla. Nesteitä siellä kuitenkin oli eikä lämmöt missään vaiheessa ole käynyt ns. korkealla. Noh oli miten oli mutta nyt paisarissa porisee... plop plop. Ei kai se auta kun jossain vaiheessa rueta kantta aukomaan. Ei pitäs olla vielä kerenny pulttienkaan ruostua kiinni kun kaikki pari tonnia kone rempasta. Kytkin tuntu luistavan yli ykkösen ahdoilla kun tänään kävin ajelulla. Se luultavasti selittyy sillä että kytkinkopan suunnalta näkyi eilen tippa pari öljyä. Liekkö sitten laatikosta vai koneesta sinne tullut niin sitä on vaikea sanoa vielä. Laatikon kardaaninpään stefa oli ainakin laskenut redlineä läpi. Kyllä Pajero on kiva harrastus. Ei oo vielä tullu maksamaan kun vähän reilun euron per kilometri. Onhan tuolla tullu jo jotain 4tkm ajettua 8kk aikana mistä se on puolet ollut telakalla. Taksikyyti ois mukavempaa mutta niillä ei pääse metässä 30.06.10 18:04 Eilen nappasin iltamissa kannen irti. Pahvi silmämääräisesti ehjä. Kannenpultit oli yllättävän "löysässä" kun muutaman kk takaa on vielä muistissa miten tiukkaan ne sai momenttiavaimella vääntää. Noh sen verran oppirahoja on maksettu nyt että massatiivisteet on jälkikiristettävä. Kannen vein tänään Kuopion venttiilipajalle. Siellä esikammiot käytettiin irti, tarkastettiin ja kansi koeponnistettiin. Ehjä kuulemma on Kansi nyt samalla oikaistaan kun kerta irti on. Uusi kannentiiviste ja pultit tulee Kouvolasta. Pistetään nyt sellainen tiiviste mikä sitten kestää ja mitä ei tarvitse jälkikiristellä. Suuttimet vein koeponnistettavaksi Kuopion dieselhuoltoon. Tarvittaessa uusitaan kärjet niihin. Kaikki osat saan alkuviikosta niin pääsee laittamaan nippuun. Sinällään nyt selvisi säikähdyksellä vaikkakin rahan menoa ei voi estää Pajeron kanssa. Noh, kylillä kuullut puhuttavan että epämääräiset viat voi korjata lisäämällä ahtoja niin kai sitä pitää vähän taas nostaa kunhan nippuun saa. 06.07.10 18:49 Suuttimet kävin diesel huollosta eilen. 270€ kitos. Uudet kärjet, työ ja tiivisteet. Eroteltuna suuttimet 50€/kpl, työ 15€/kpl. Huomenna käyn kannen, kannentiivisteen ja kannenpultit. Huomenna menee se raja rikki milloin autoon on laitettu saman verran rahaa kuin mitä siitä on hankittaessa maksettu. Nyt vissiin kannattaa lopettaa laskeminen? Oishan tuolla rahalla saanut jo 2G pajen mutta ne on kaikki kuuhun ja takasin ajettuja ja kohta olisi niihinkin auton hinta toiseen kertaan On tää harrastaminen kivaa tänään kello 13:36 Lyhyestä virsi kaunis. Eilen se taas heräsi henkiin. Reipas sata kilsaa koeajoa takana. Kytkin luistaa edelleen yli ykkösen ahdoilla mutta tietääpähän mitä saa seuraavana rueta remppaamaan. Pakko oli pudottaa ahdot 0,7 kun nyt tuo bajamaja sais luvan pysyä 3 viikkoo nipussa. Ei kerkee ennen ihmettelemään. Noh, nuilla ahdoilla ei luista kytkin mut ei kyllä malmikasa paljon hyökkäilekkään http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Kansi/ Jaa niin jotain se näky äsken vuotavan ohjaustehostimen nurkilta äsken kun pihaan tulin. Toisaalta, tietää että siellä sitä jotain on ja mistä sitten vuotaakaan.. ei kai siitä toinna huolestua kuin vasta sitten kun se loppuu? No juujuu, käyn kohta kattomassa Mittarissa taitaa olla tällä hetkellä 205tkm |
Mites kiristit kannen tuolla rautatiivisteellä? Itellä kävi kämmi kun kiristin normi momenttiin sen ilman jälkikiristystä niin kohtä vuoti vettä tiivisteen välistä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
tuo olis kyllä mukava lisävaruste...
siis kaukokäynnistin... miten oliskaan mukava töihinkin lähtee syksyllä ja talvella varsinkin kun heräillessä pistäs auton tulille ja antaa sen pöristä vähän aikaa ennen ajoon lähtöä. :)
Muutenkin asiallinen pajero projekti...jatka samaan malliin... :cool: |
Kaukokäynnistimestä, tiedä sitten onko sama vekotin kuin tämä mutta:
http://vladypus.com/files/icbm-7071.pdf Linkki manuaaliin, näkee johdotuksia sun muita. Performance Teknique on firman nimi ja tuote ICBM-7071. Jos oikein ymmärsin niin manuaaliautoissa jotenkin "opettelee" että onko vaihde päällä?? |
Samannäköinen ohjekirja on juu mikä mukana tuli. Hyvin tuolla pärjäsi, kun pisti aikaa ja tupakkia ;)
Ei taida opetella manuaalia mitenkään mut kuski on opetellut jättämään auton pyörimään turbo timerillä eli joutuu jättämään aina vapaalle... Sehän tuossa itseäkin kiehtoo että saa hyrskäyttää pyörimään talvella vähän etukäteen. Kuten tietysti myös kesällä pyöritän muutaman minutin ennen kuin lähden liikenteeseen. |
Jättipä tielle. Ei tietoa vielä miksi.
Oli kuulunut joku kilahdus ja sammunut. Kävin paikalla, starttasin niin pyörittää kevyesti kuin ei olisi vastapainetta ollenkaan tai sitten ei pyöri koko kone mukana. Pannaanpa vaihteeksi seisontaan. |
sullahan toimii noi vehkeet ihan ku elokuvissa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Mut prkl en luovuta.. otan tuosta malmikasasta vielä selkävoiton! |
aamulla tuli siilissä joskus kuuden nurkilla nurkilla vastaan ihan omin avuin vastaan, sitten olikin jo narun jatkona kasin nurkilla räimän kohilla
|
Lainaus:
Eihän se auttanut kun nyppästä pihoille. Just pahimoilleen vähän kasurilan rampista etelään niin piti räimälltä käydä vauhtia ottamassa :D Noh mutta nyt se jo tuossa selän takana purkautuu :) |
1 Liiteet
Koneppa ois nyt purettuna.. kuvia enemmän kunhan uppailen internetin ihmeelliseen maailmaan.
Tuhoja... - Kampura poikki. Kaikki laakerit alakerrassa kunnossa edelleen. - Öljynimuputki saanut osumaa ja kiinnitys kohdan vierestä poikki. - Ykkösen mäntä entinen. Vekki männän tapille asti. Alas mennessä kampura katkennut. - Ykkös sylinterissä hyvin pieni jälki alareunassa. - Yksi rullanuinu yläkerrasta särki. - Kolmeen venttiiliin on osunut mutta venttiileissä ei näy mitään murheita. Kaikki vaikuttaa suorilta ja nousee samaan linjaan. Ei nyt muuta tule mieleen mut onhan sitä jo tuossakin. Sitten kai se pitää rueta tekemään päätös että pistääkö kaikki hilut uutta alakertaan vai hommaako pyörivän koneen. Muutama kone olisikin jo tiedossa kyllä. Koneen jos remppaa niin tonni ei riitä siihen leikkiin mut se olis sitten uutta. Vanhan jos ostaa niin sillä pääsee taas x määrän kilometrejä. Kaikki on suhteellista. Se että onko järkeä rueta tekemään 21 vuotta vanhaan autoon uutta konetta? No ei, mutta jonkun sortin mielenvikaisuus täytyy olla että ylipäätään kehtaa tuollaisten vanhojen Pajeron raatojen kanssa pelata. Tietää jo valmiiksi että siitä ei ole muuta kuin harmia ja välillä iloa kun pääsee tieltä pois sinne minne CR-V ei tule (silloin kun sattuu nipussa pysymään). Katsellaan mitä keksitään, kyllä tää vielä joku päivä taas liikkuu ;) |
Porsinu sitte vissiin ihan kunnolla :eek::eek:
|
Lainaus:
|
Paljon on remonttia piisannut per ajettu 1tkm. Ja vielä noinkin huolella läpikäyty kone ja silti katkee kampura. En oo Mitsuihin perehtyny, onkohan yleinenkin vaiva?
Ei muuta kun virkeetä mieltä ja kone nippuun tai toista tilalle. Kyllä se jossain vaiheessa lähtee kestämään, toivottavasti jo seuraavassa. |
No juu on tuota saanut näpit rasvassa olla tuon kanssa :D
Ei kai se nyt ennen kuulumatonta ole että kampura katkeaa muttei mikään yleinen vika kylläkään. Se oli tuo sama kampura siinä edellisessä koneessa mistä runkopukin pultti pyöri auki ja sit runko pukki tuli lohkosta läpi. Liekkö kampura sit parhaat päivänsä nähnyt jo aikaa sitten, aiheuttanut värinää ja kestänyt just sen aikaa kun kestänyt ja tehnyt tuhojaan? Koneistamolla tuo kampura kävi kyllä tarkastettavana ennen edellistä kasausta. Yleisin vikahan näissä taitaa olla tuo kannen särkyminen niin kuin kaikissa esikammio dieseleissä. Mielenkiintoista luettavaa kampuran katkeamisesta... |
Nonniin poijjaat ja tytöt. Elekee pelätkö. En minä luovuta prkl!
Yksi koneen raato lähti tuossa vkloppuna mukaan. Pikkulaatikko tuli kylkiäisinä siinä. On muuten ylimääräinen tuo laatikko jos jollain tarvetta niin ruetaan neuvottelemaan hinnasta. Kuulopuheiden mukaan koneeseen ois tehty 14tkm sitten koneremppa. Suuria epäilyksen varjoja aina herää tuommosista mut kun hinta on kohdillaan niin otetaan mitä sattuu saamaan... Kone on nyt purettu aivan muttereiksi. Diagnoosina voin kertoa että kansi on vaihdettu varmastikkin silloin 14tkm sitten tarvike kanteen. Alakerralle ei ole tehty ikinä mitään. Voisin veikata että nuilla koneessa olleilla öljyilläkin oli ajettu ainakin se 14tkm. Yksi hehku halusi katketa irroittaessa. Pitääpi se jollain opilla veivata irti. Pitänee tilata enklannista reepuilt-kitti missä on männät, renkaat, laakerit yms.yms. ja laitamma niillä tuon nippuun. Jospa siitä soiva peli tulis :) Kuvia tuosta konneesta Lääkitys ei ole ollut kohdallaan enää useampaan tuhanteen kilometriin tämän malmikasan kanssa niin antaa mennä sen piikkiin :D http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...0961.JPG/small |
Herkän värinen, ja ainakin mahdolliset öljyvuodot näkyy. :)
|
Lainaus:
Se on vanhan aikaista nostella tikkua... |
OT:
Lainaus:
|
Ihanan värinen moottori, mikä maali tuo on? Tuo on jo niin pervoa että pitää varmaan itekkin koittaa! :-D
|
Joko on vaaleenpunanen kone nokalla?
|
Lainaus:
Lainaus:
- taakse avoimen perän tilalle kitkalukollinen... (välitys muuttuu myös 4.625 -> 4.875) - etuperä (välitys muuttuu myös 4.625 -> 4.875) - etuvinssin siirto taakse paikkaan jota ei vielä ole. - sen takavinssin paikan teko - takavinssille sähköjen veto ja releboxin ohjauspiuhojen veto keinukytkimelle kabiiniin. - etuvinssiksi parempi vinssi tallin hyllystä. - etuvinssille ohjauspiuhojen veto keinukytkimelle kabiiniin. - "safaritelineen" valojen johdotus - safaritelineelle virtojen ja ohjauksien vienti - yhden akun kaveriksi toinen akku niinkuin pitkissä Pajeroissa on - moottorikin pitäisi varmaan kasata mutta se saa jäädä keväälle. Jos sen nyt kasaa niin ensi viikolla se vahingossa menee konehuoneeseen ja loppuja tehdään sitten kun kerkee - katsastaakkin tuo varmaan taas pitäisi kunhan nippuun saa Siinä nyt jotain mitä mieleen juolahti äkkiseltään. Keväällä mennään taas (vuodesta ei oo tietoo) :D Osat koneeseen kyllä jo on odottelemassa... http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...7606.JPG/small Männät, männäntapit, männänrenkaat, kampuran ja kankien laakerit, muutama rullakeinu, täyd. tiivistesarja ja parit remmit. |
Muutama kuva on nyt tuosta kattotelineestäkin..
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Teline/ http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...4021.jpg/small Niin ja tänään kävin timanttitiskiltä ostamassa tulevaan koneeseen stefat... tarvikkeet kun ei vaan pidä... |
Kiristät niitä tarvike stefoja niin alkaa pitämään,näin tehtiin kesällä yhteen valssijyrään kun oli hyd.pumpun akseliin kulunut pieni ura josta tihkusi uudellakin stefalla:D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...7629.JPG/small
Takavinssikin alkaa löytää paikkansa. Pitää vielä ommella kasaan tuo ja kidalle tehdä kiinnitys. |
Lainaus:
Jos stefan huuli on syönyt akseliin uran, niin stefaa täytyy vähän siirtää. Jos tilaa on, niin 1-2mm riittää. Sepittää pienen siirtorenkaan stefan alle, niin saa lyötyä sen varmasti suoraan paikoilleen. Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olisko noi HDJ:n vanteet, hiluxin vanne on vain 6" leveä. Samanlaiset isot keskiöt molemmissa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siihenpä se rupeaa asettumaan.
Vinssin kiinnitysreiät, vesireiät, hinauslenkit ja maalihan tuosta taitaisi enää puuttua ... ehdotuksia väriksi? Palkkihelmat ja etupuskurin vedän samaan väriin sitten kunhan nyt keksii millä nuo sutii... http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...7733.JPG/small |
"mitäs hondamies tähän sanoo.." :D:D
No minä sanon että hienosti vinssi istuu paikallensa. :D Jaa väri? Punainen! |
Kommeeta jäläkee! Ja mualin väriks mustoo..
|
Nii juu ja tuo taka petihä on kommee tuolleen keltasena :)
|
Kyllähän se on jotain kirkasta saatava puskureihin ja helmoihin niin oman kiikkunsa marketin parkkipaikalta löytää :D
Punainen? Oranssi? Keltainen? Sininen? Joku limevihree? Ideoita ja ajatuksia saa kertoa :) |
No tietysti sävy sävyyn :D
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Hu...0961.JPG/small No ei ehkä tosielämässä. Paa musta-kelta huomioraidoitus. |
Oranssiksi aattelin vetäistä oman pajatson puskurit, kunhan se paljastuu tuolta lumihangesta.. Erottuu varmasti kiitettävästi hämärässäkin.:D
|
Limevihreä tai fluorivihreä vois olla kanssa kiva. Ei vaan taida sutisutimaalina löytyä..? kilikalipurkkeja menis heti vähän useempi et sais kunnolla kerroksia...
|
Kori mustaksi, ja kaikki maalattavissa olevat irto-osat (puskurit, vinssipedit, mahdolliset kaaret, helmaputket yms) kirkaan keltaiseksi. :)
Etupuskurissa toimii hyvin kelta-musta "nosturiauto-maalaus". |
En taida rueta koria maalaamaan. On kerta valmiiksi vihreä. Kunhan suohon uppoaa kunnolla niin jättää siihen ja pistää vähän havuja päälle niin ei eläimet pelästy :D
|
Hyvvää yrittää tehä ja priimaa tullee, ei maha mittään ;) :D
Noh, mutta huomenna vielä toinen kerros maalia niin puskurit alkas olla sit siinä. Eihän ne nätit oo mut asiansa toivottavasti ajaa. Pääasia että kylän mummot saa puheenaihetta kunhan tuo vekotin taas liikkuu omin voimin :D http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...7756.JPG/small |
Väristä 10 pistettä :D
Mut mut, onko tuo rullakita muualta ku alareunasta kiinni? Jos on ni hyvä, jos ei ni kannattaa tukea vähä sivujaki. Vetäsin nimittäin ite viime kesänä linkkuun tuommosen kidan sivulle päin vinssatessa ku ei ollu kun ala reunasta kiinni, seegerit ei enää pitäny ku runko taittu ja rulla putos. |
Juu ei oo muuten kiinni kuin tuosta alareunasta. Pitää kattoo keksiikö tuohon vielä jotain vai antaako olla nuin kunnes on solmussa :)
|
Juu en minäkään oo kerinny kiinnitystä muuttaa, pistin vaan pultit niitten tappien tilalle. :D
|
Joko on kone millä mallilla?
|
Lainaus:
Olishan se mukavempaa puuhaa olla kynnenaluset öljyssä kun seiniä kittailla, maalata ja tapetoida. Pitää kai se välillä yrittää mieliksi olla rouvallekkin :D |
Noniin.... intoa on taas etsitty ja nyt se lienee taas löytynyt. Ainakin useampi ilta on taas tallissa mennyt näpräten.
Suunnittelua, sisustan purkamista, mittailua ja jotain on saanut jopa aikaiseksikin. Kylkiputket on nyt maalattu kahteen kertaan. Huomenna saa pistää alumiiniset turkkipellit takaisin niiden päälle poppareilla. Takavinssi on pultattu takapuskuriin ja piuhat vinssin päästä on myös kiinni. Takapuskuri on parilla pultilla myös jo kiinni. Releboxi tulee takakonttiin sisälle joten hieman piuhoja on pitänyt pujotella. 3kpl 35mm2 2m pitkää piuhaa tulee nyt releboxilta vinssille. Takakontin seinämät teen vanerista niin sinne saa boxin sitten kiinni. Samoin sammuttimen yms. saa tukevasti kiinni. Tuppaa löystymään kaikki hilavitkuttimet mitkä on porakärkiruuveille kiinni jossain pellissä. Seuraavana lienee 35mm2 virtapiuhan veto konehuoneeseen. Samalla nykäisen 7x1,5mm2 piuhan kontista keskikonsoliin ja 2kpl 7x1,5mm2 piuhaa keskikonsolista konehuoneeseen niin ei tartte olla jokaista hemmetin himmeliä varten vetämässä uutta ohjausjohtoa. Esim. vinssin ohjaukset tulee keinukytkimelle keskikonsoliin niin ei tartte pelleillä niiden langallisten ja langattomien kaukojen kanssa. Kyllä on hieno keksintö tuo ns.peräkärrijohto. Peräöljyt on valumassa ja pultteihin on suihkittu CRC:tä. Pitänee joku ilta rueta tuo peräjumppa tekemään. Vuan siitäpä se etenöö tuas :) http://imperio.1g.fi/kuvat/exautot/P...kin4.jpg/small |
Kokeileppa tuota http://www.adita.fi/laskuri.asp ennen kaapelin vetoa akulta takavinssille. Mulla just akkujen siirto tekeillä hiluun ja 70mm² kaapeli rajoilla että riittääkö, matkaa akuilta vinssille 3,5m.
|
1 Liiteet
Hyvä huomio..
70mm2 pääsis 12% tehohäviöön ja 35mm2 se on jo 22%. Tuota kolmevitosta mulla tietty on tuolla vielä joku kymmenen metriä niin ei tuo iso vaiva oo vetästä vaikka tuplana.. Vinssien päävirtakytkimeksi olen katsellut Aditalta akkuvalitsinta. Tuolla saisi etu ja takavinssin samalle katkaisimelle. Jos on parempia ideoita niin ne otetaan vastaan ennenkuin kerkeän tilata tuon... Hinta tuolla oli jotain satkun pinnassa. Alla kuva härpäkkeestä... |
Onpa ollut koko homma vähän jäissä. Innon kipinä taas löytyi kun useamman päivän istuskeli apparin paikalla Finland Offroad Tourin matkassa.
Jooh, aikaa takaperin tiputin murikan lattialle tarkoituksena vaihtaa se kitkalukolliseen mikä oli hyllyssä. Ei menny ku elokuvissa. Tuossa pätkässä oli 7,25" avoin perä ja kitkalukollinen on 8". Pitänee siis vaihtaa koko akseli niin sillähän siitä selviää. Uusi akseli on nyt vihdoinkin työn alla. Puhdistelin kirkkaaksi ja sivelin 30% fosforihapolla. Seuraavaksi pitänee soa muutokset tehdä ja sitten maalia perään. http://tapatalk.com/mu/5b91450d-fa91-378c.jpg |
Kun nyt on vauhtiin päästy niin ei malta lopettaa.
SOA muutokset tuli tuossa päivällä tehtyä. Aina on kiehtonut tuo kitkalukon sielunelämä. Nyt en voinut vastustaa kiusausta olla purkamatta atomeiksi sitä. Pöh, yksinkertainen vekotinhan tuo oli vaikka jännitti niin pirusti rueta purkamaan. Tuli sitten lisättyä myös sinne samalla 0,50mm pellistä yksi lätkä kiristämään. Metriäkäänhän en siis tuolla perällä ole edes ajanut mutta varmuuvven vuoks :D Avatessa merkkailin ja laskin säädöstä kierrokset. Maalitussilla pistin märän täpän hampaalle ja katsoin kosketuksen. Kasatessa entisiin merkkeihin ja hammastarkistus. Vaikuttaisi olevan ok. Huomenna vielä vähän lisää pintamaalia ja sit kai sen vois kasata ja siirtää auton alle :) http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Taka-akseli2/ |
Motonetistä samanlainen päävirtakytkin edullisemmin... löytyy veneosastolta. Mulla semmonen keskikonsolissa. Kestää virtoja ja saa vaikka molemmat vinssit käyttöön jos haluaa venyttää autoa :) 75 neliöisillä kaapeleilla tuntunu 9,5 comeupeille virta riittävän eteen ja taakse pajeron mittasessa autossa. Mukava mahollisissa oikosulkutilanteissan tai releboksihäiriöissä kun päävirtakytkin on vieressä.. vääntää vaan virrat pois ja tutkii ongelman aiheuttajan kuntoon (tullee monesti halavemmaksi).
|
Sivu luotu: 07:30 (GMT +2). |