![]() |
Työvaloista??
Saako auton katolla olla työvaloja jotka on suunnattu eteenpäin? Olen mielstäni jostain lukenut että saisi olla mutta en löydä sitä juttua enää!
Jos jollain varmaa tietoo ja jotain linkkiä mistä sais tulostaa prosyyriä kattastusmiehelle, ku alkovat mariseen et ei saa olla. Autohan on LJ70 ja huoltoauto. |
Huoltoautossa saa olla tarvittava määrä työvaloja, kunhan nämä on tehty sellaiseen käyttöön esim. lisäpitkät ei tässä tarkoituksessa käy. Käske soittelemaan aken suuntaan, siellä opastavat inssiä asiassa
|
Olipas nopiaa toimintaa!
Yritin niille katsastumiehille sanoo et ne sais olla siä katolla mutta eihän mua uskonu, muutaku laittovat korjauskehotuksen lappuun! Kun ny vaan löytyys jostakin sellanen paperi missä lukee selevällä suomenkielellä että ne saa olla siä katolla. |
huolto ja pakettiautossa saa olla työ/lastaus valoja, erillisillä katkaisimilla jotka muistaakseni pitää olla merkkivalollisia.
|
Saa olla valot katolla, mutta eteenpäin niitä ei saa suunnata.
Tuolla tarkemmin -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=ty%F6valot |
Lainaus:
Mää oon ny yli 10v leimannu maasturia, ja aina ollu työvalot etuviistoon, ja 4 kpl muualllekkin. Tosin auton rekkariotteessa on ollu teksti: Vaihtotoehtoinen käyttö: AURAUSVARUSTUS. Koskaan ei oo kukaan valittanu asiasta, ei edes lentävät juhannuksena :o :D . Mulla se aura kyl on aina ollut, mutta silti. Hakekaa muutosleima otteeseen et: Vaihtoehtoinen käyttö: AURAUSVARUSTUS... ;) :) Pääsette aikas helpolla ongelmanne yli. |
Lainaus:
Mattia lainatakseni: "Työvalot saa olla N1(G)-luokan autossa. Suuntausta ei ole erikseen määrätty, eikä sitä ole mihinkään kirjoitettu, mutta eteenpäin niiden ei katsota olevan aiheellista osoittaa." Tässähän asia on kirjoitettu niin, että leimasetä pudistaa päätään ja jättää asian merkkaamatta minneskään... Ja jatkona, älä sinä lappuja etsi! Käske sen leimasedän soitella akeen... siitähän sille palkka maksetaan! Asiakaspalvelija vielä :( |
No niin juuri tultu Katsastusasemalta ja sama homma, otteen taakse jäi merkintä että valot on poistettava 16.12 mennessä.
Soitin itse akeen sen jälkeen ja siellä mies kehu et saa olla jos tarvitsee. Takaisin konttorille ja selittään et akesta kehuttiin että valot saa olla. Eivät uskoneet ja yrittivät soittaa akeen johki katsastus neuvontaan mut eivät kuulemma vastanneet. Huomenna lupasivat selvittää asiaa ja lupasivat ilmotella päätöksestä. Kyselivät myös konttorilla mihkä tarkotukseen valoja käytetään, rupes naurattaan ja vastasin et mihkäköhän asian niitä yleensä käytetään? Ilmottelen ku kuuluu jotakin! |
Mikset vaan käännä niitä näyttämään sivulle/taakse tai ylös?? Niin ei tarttis irti niitä ottaa...
|
Lainaus:
|
Eli sielläpäin ei saa olla katolla työvaloja ollenkaan ;)
Voishan sitä katsurilta kysyä että saako ne näyttää taaksepäin jolloin niitä ei tarvitsisi poistaa.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Säästyy itte turhalta konttorilla hyppäämiseltä ja jää vielä saldoo vokotella pimuja ... :) Tämä työvalo-asia on kyllä aivan päivänselvä homma ...asetuksissa lukee että tarvittavat työ-/lastausvalot sallittu , ei suuntauksella rajoitettu ( saapi olla eteenpäin MUTTA todellakin vain työvalaisin kelpaa ...ei siis PISTEPITKÄT ...) Näin ainakin maastopakettiauton kohdalla . Enpä tiedä missä vaikutat , mutta vaihda ASIANTUNTEVALLE konttorille ...jos löytyy läheltä . TSEMPPIÄ !!! |
Soittivat sieltä katsastuskonttorilta ja kertoivat kysyneensä AKE:sta ohjeet: tuomio oli että työvaloja EI saa olla kuin kaksi jotka on suunnattu taakse päin!!
Nyt rupee nyppiin toi homma! Mikä vittu siinä on että joka puolella ei sitten ymmärretä asioita niin ku asiat on? Taitaa olla viimenen kerta ku meikäkäinen asioi samaisella konttorilla Parkanos! |
[QUOTE=Palde;617903]Joo , seuraavalla kerralla ,kun "selvästä" asiasta tulee erimielisyyttä katsurin kanssa ... Nii paa se katsastusinssi soittaa siitä paikasta AKEen , tulee vastaus heti ja suoraan .
Säästyy itte turhalta konttorilla hyppäämiseltä ja jää vielä saldoo vokotella pimuja ... :) Tämä työvalo-asia on kyllä aivan päivänselvä homma ...asetuksissa lukee että tarvittavat työ-/lastausvalot sallittu , ei suuntauksella rajoitettu ( saapi olla eteenpäin MUTTA todellakin vain työvalaisin kelpaa ...ei siis PISTEPITKÄT ...) Näin ainakin maastopakettiauton kohdalla . Enpä tiedä missä vaikutat , mutta vaihda ASIANTUNTEVALLE konttorille ...jos löytyy läheltä . TSEMPPIÄ !!![/QUO Täs sun naapuripitäjäs vaikuttelen Parkanon konttorilla asioinu! |
Luulis katsastusmiesten ymmärtävän että maastoautossa tarvitaan maastovaloja samoin kuin kadulla ajovaloja. Maastossa on olennaisempaa nähdä jokapuolelle, ajonopeudet on pieniä eikä ole muita häikäistymässä niin että siitä aiheutuisi vaaraa. Myös valojen käyttäjien pitäisi ymmärtää että niitä valoja todella käytetään vain maastossa. Jos katolla eteenpäin olevat valot valaisee konepeltiä joka loistaa kirkkaana kuljettajan näkökentässä niin näkee oikeasti paljon huonommin tiellä eteenpäin kuin kattovalot sammutettuna. Samasta syystä lyhyiden valojen pitää sammua kun vaihdetaan pitkille. Kirkkaat valot lähellä heikentää ihmissilmän mahdollisuuksia nähdä kauas.
|
Mulle sattu varmaan enempi offi henkinen katsuri,ei sitä tuntunu kiinnostavan minne valot näyttää tahi mitä valoja siinä on.Enempi tuntu kiinostavan konttorin ympäri ajelu,aikansa ajeli ja tuumaili vaan että kaikilla pitäs olla tämmöset.Muutenkin tuntu volvo kiinostavan konttorin äijiä, osa istuksi kopissakin välillä.
Toki jarrut ja semmoset pakolliset katteli huolella.Itekkin oon huomannu että katsureissa on eroja,mutta ainakin täällä itäsuomessa taitaa olla konttori jossa ymmärtävät tän harrastuksen. |
Koitas uusiksi ...
[QUOTE
Täs sun naapuripitäjäs vaikuttelen Parkanon konttorilla asioinu![/QUOTE] Joo , tiedän kyllä paikan ... Minoo käyny kahen edellisen kanssa Ylöjärvellä , josta leima on tullut lähes aina ... Paitti viimme kun katkes jarruputki dynolle :) Onneksi katkes siihen eikä liikenteen seassa . Parkanossa muuten meinas hylätä mun lava-BJ:n kun peruutus valoina oli työvalot ... Kävin sit kyseleen peruutusvaloja siitä putiikista joka kunnostaa kuorma-auton peräkärryjä ...samoja valoja juurikin ruuvasivat kärryyn kiinni ... Kaveri soitti siitä paikasta konttorille ja kappas kappas .... alkoi minunkin peruutusvalot kelvata ...:) Käyn muutoin töis Kihniössä . |
Pöyhäsin pikkasen lisää ...
Tällänen löytyy AKEn sivulta :
48 a) Direktiivin 76/757/ETY ja E-säännön numero 48 mukaan pakollisina vaadittujen valaisimien ja heijastimien lisäksi vaaditaan: v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa, sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet; Mun mielestä aikas selvää tekstiä ... |
No johan on...:confused: itellä LJiissä 6 kpl työvaloja asennettuna eri suuntiin eikä katsuri oo ikinä huomauttanu asiasta...varmaankin siksi koska lakipykälien mukaan ne saa olla noin...nii,ja huoltoauto.
|
Lainaus:
Jos kyseessä M-luokan ajoneuvo, ei saa olla lainkaan työvaloja. Vaihda konttoria ja tee valitus AKEen, jos ei onnistu. AKEssa saa henkilöstä riippuen puhelimessa eri vastauksia, mutta pyydäppäs kirjallisena lakitekstiä. |
on tullu huomattua joillain konttoreilla että asiakaspalvelu on aivan vieras asia. ainakin olen saanu sellaista käytöstä että ukko piti itteensä jumalana. ja kun kaks kertaa olen saanu samanlaisen kohtelun samalla konttorilla ja satavarmasti on ollu mopo ja auto laillisia. vikalla kerralla palo sit käämi... totaalisesti. neuvoin menemään uudelleen koulutukseen jne ja varsin kovaäänisesti. (tultiin kurkisteleen jopa naapurihallista)
empä ole kyseisellä konttorilla käyny enää, enkä mene kun korkeintaan kuselle pihaan. muut konttorit mssä nykyään käyn niin on aivan eri maailmasta. todella asiallisia katsureita ollu kaikki. enkä ole muuten ainoa joka on vaihtanut katsastusasemaa kyseisen mulkun toimesta. tiedustelin ukolta jopa eikö ole pillua saanu viimeseen vuosikymmeneen kun aina sama käytös. jotain se koitti siinä täristä mutta empä kuunnellu. oli itellä niin paljon sanottavaa... elikäs, aina voi vaihtaa toiselle asemalle missä asiakkaita palvellaan niikuin kuuluu.:D |
Lainaus:
Kuulin yhen vanhemman ukon kertovan kun hänellä ei mennyt auto läpi katsastuksesta kun radion antenni oli sen verran kallellaan, että ylitti auton ääriviivan suoraan ylhäältä katsoen! Uskomatonta mutta totta. Vanhaan hyvään aikaan katsastusmiehet olivat VIRKAMIEHIÄ, joilla oli oikeus pysäyttää ihmisiä autoineen tien päällä auton kunnon tarkastusta varten. Monella inssillä oli omassa autossa suikka ja "tikkari"(pienois liilennemerkki pysäytystä varten) etupenkkien välissä. Saattoi siinä sitten käyttää valtaa jos joku auto tai sen kuski ei miellyttänyt silmää..:D http://www.youtube.com/watch?v=2w024aEV0S0 Ja silloinhan hakattiin auton pohjaakin "kuonahakulla" oikein olan takaa. Venäjältä myös tosiesimerkki: Emännän sukulainen oli toissä useamman vuoden ryssissä ja vei sinne muuttoautona tulenuuden V70:n Siellä syynätään uudetkin autot heti ja ei mennyt leimasta läpi kun olivat Göteborgissa laittaneet ensiapupakkaukseen sidetarpeita missä oli sterilointipäivämäärä vanhentunut.. http://www.suurikuu.fi/PublishedServ...=9789517964968 Kannattaa hankkia vaikka joululahjaksi..;) Nyt on onneks ajat muuttunu, mulla on vaan hyviä kokemuksia katsastuksista, vielä kun sais ton sikahintakartellin hajotettua! |
Lainaus:
Tekis kyllä mieli tehä valitus akeen tai valittaa katsastus päätöksestä ku siinä on vissiin joku valitus aika. Onko kellään kokemusta kummastakaan valitus prosessista, kuinka käytännös menee?? Kai sitä täytyy sit ruveta ruuvaileen valoja pois. stana Palde saako olla utelias et misä oot hommis? |
Sama täällä että kaikissa (lj70)huoltoautoissa (työ)valoja sinne sun tänne ja ei ole katsastuksessa kertaakaan puututtu.
Ainakin Laitilan konttorilla saanu hyvää palvelua katsastuksen suhteen. Ymmärtävät auton käyttötarkoituksen eli esim. jarrut yms hallintalaitteet katotaa huolella, mut ei napista pikkuasioista. Ymmärrän tietysti senkin jos pikkuasiaan puututaan, jos sen oikeasti kuuluu olla niin, eikä mikää varajeesus juttu! |
no voihan valot
eikös noot polliisit vois katsoa tuon valojen käytön niinkuin tähänkin asti ja katastusmihet tekis sen oman hommansa ja katsastais autot tiekelpoisiks eli katsoa onko autolla turvallista ajaa... työvalot,lisäpitkät/pätkät vattujakaan kuulu sille insinöörille vie sille paketti hk: oon sinistä ja käske mennä syömään ne sillä välin kun joku ammatti ihminen katsastaa sun autos. ja näin:D
|
No , eihän tää niin salaista oo ...Paloasemalla aikaani kulutan
Melekosta pelleilyä !!! Jos lakitekstiä on mukana ja silti ei valot kelpaa , niin kyllä kannattaa mainita konttorille tuosta valituksen mahdollisuudesta ...vaikka noin malliksi ! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nähtäillään... Itte kuleksi vielä / toistaiseksi Oculla , kun tuo BJ on työnalla ... |
ite riivin viimeksikin varmuudeksi leimaa varten katolta työvalot alas, vaikka otteessa höpistään jotain aurausvarustuksesta ja asennetuista ajo- ja suuntavalaisimista
Liikkuvilla ei kuitenkaan ollu kattovaloista nokan koputtamista, sen sijaan eturekisterikilpi oli määräysten vastainen, kun ei ollut ihan keskellä, ja toinen lisäpitkä tulee hieman kilven alalaidan eteen suoraan edestäpäin katsottuna. Samassa ratsiassa kaverilla oli trailerissa väärän väriset takavalot. Molemmin puolin kilpeä olevat rekisterikilven valot ei saa näyttää taaksepäin punaista valoa. Mitä muuten tarkoittaa "muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa" mikäs tuossa kieltää henkilömaasturin työvalot? |
Mulla on suikassa katolla enemmän valoja kuin joulupukin omassa kuusessa. Kaikki ovat täysin laittomia mutta so what. Lisäpitkisätä tulee otteeseen huomautus (= valot poistettava), samaten sumuvaloista ja työvaloista. Mutta kun auto on muuten kunnossa niin leima tulee että napsahtaa. Toki jos poliisi tien päällä pysäyttää ja katsoo papereita niin sakothan siitä tulee. Mutta eipä ole koskaan poliiseilla ollut minkäänlaista kiinnostusta asiaan.
|
Lainaus:
|
Kyllähän se jnu niin että lyhyiden pitää jäädä palamaan kun pitkät kytketään jos ovat erillisessä umpiossa. H4-umpiot on sitten asia erikseen.
|
Lainaus:
Esim. tuo Octaavia > xenonit lyhkäsissä ja halogeeni pitkissä > palaa kaikki valot pitkillä , myös lyhyet ! ja erilliset lisäpitkät vielä ja tietysti SUMUvalot aina päällä :) Oikeen uusista autoista en tiiä mtn !!! On päiväajovaloo ja kaarrevaloo ...kyllä on valoo !!! |
Jotenki saanu itekkii sellasen kuvan että joillain nimeltämainitsemattomilla katsastus asemilla palvellaan pärstäkertoimen mukaan, esm joku vuosi sitten vein silloista henkilöautooni katsastukseen A katsastus asemalle, kaikki maholliset ja mahottomatkin kohat oli tarkastettu, jarrut joka nurkkaan uudet, putkistot yms..
noo siinä vartti men ku katastusmies syynäili pohjaa ynnä muuta auton alta, sitte tuloo poes ja lyö lappuun jotta HYLÄTTY!! Mie siinä väähän aikaa kattelin juippia kieroon ja kyselin jotta mistäs tämä nyt johtuu? Jarrunestevuodosta muka!!! Ei ssaakeli, ulukona talavikeli ja tietennii vähän sitä lunta kertyny alustaan ni katsuri katto että takarummusta tippuu nestettä! mie siinä maistelin sitä ja sanoin ettei tää ainakaan jarrunestettä ole (huomaa mausta heti) muttei välittäny, ajo vaan poes ja anto jälkitarkastulapun mukkaan! No seuraavana päivänä isäntä sitte ite kävi katastamassa auton, samalainen keli ja varsin tiputti vettä pohjasta ku lämpimään halliin pääs, ja sama juippi taas auton alle. No nyt ei ollukkaa mittää vikkaa, eikun auto ajoon ja hyvää matkaa... en oo sen tappauksen jälkeen a Katsastusta suosinu! ihme juttuja nääs :confused: |
Lainaus:
Mieli tekisi viedä saada joku tietty konttori sellaiseen maineeseen, ettei kukaan veisi mitään epäkuntoisia paskoja sinne ollenkaan ja ainoastaan uudet autot välivuoden jälkeen ja sellaiset jotka on varmuudella laitettu viimeisen päälle kuntoon..ois kiva nähä kun yritetään väkisin saada hylkyä:p Eikä tietysti anneta periksi mistään keksitystä viasta, vaan katsottaisiin asian laita loppuun asti!!:cool: |
konttoreilla on todellakin hylkyjen prosentit ja herättää AKE:n huomion jos normaalista poikkeavaa.
täällä joensuussa tunnetusti on perhanasti konttoreita,kilpailua,halvat hinnat ja sitä myötä eräs nimeltä mainitsematon konttori kalastaa rahaa juuri uusintanäytöillä.paljon autoja joissa ei oikeesti mitään vikaa ja leimalla nysvätään se vika väkisin...esim vuoden 2004 pösö jossa oli edellisellä leimalla tukivarren pusla sökö,vaihdettiin merkkiliikkeessä ja tuli leima mutta vuotta ja 2tkm myöhemmin samalla konttorilla hylky kun on tukivarressa väljää ja jälleen aikaa merkkiliikkeesen jossa sit kieltäytyivät sitä vaihtamasta kun on täysin virheetön.....lausunto mukaan,konttorille ja taas on autossa leima. onkos tää nyt sit oikeeta touhua...? |
Pakettiautossa, maastopakettiautossa ja huoltoautossa saa olla työvaloja katolla rajaton määrä mihin suuntaan tahansa. Työvalojen pitää olla oikeita työvaloja eikä esim. lisävaloja tai sumuvaloja. Valot oltava omilla katkaisijoilla ja merkkivaloilla. Omassa hj:ssa viime kuussa leimalla katto täynnä työvaloja myös eteen suunnattuna. Ei mitään ongelmaa. Katsastettu maastopakettiautoksi.
|
Tervehdys!
Mitenkäs työvalomääräys menee kaksikäyttöauton kanssa? Ja jos siinä on nyt takapenkit, jolloin se on enempi henkilöauto, mutta kaksikäytöauto kuitenkin se on aina. Saako olla työvaloja? TT |
Loppuu nyt ymmärrys noiden valojen asentamisessa/laillisuudessa. Omassa Jeepissa (henkilöauto) työvalot katolla, pari etuviistoon, kaksi sivuille ja kaksi taakse. Kaikki suunnattu aika lähelle, valaisevat noin 5m joka suuntaan. Inssi ei puhunut niistä mitään, räppäsi vain kytkimet päälle/pois että näki että toimivat. Kytkimissä varoitusvalo etteivät unohdu päälle.
Tehtiin sitten kaverin LandCruiseriin (paku) käytännössä identtinen systeemi ja inssi oli käskenyt purkaa pois kun auto ei ole huoltoautoksi rekisteröity. Minkähän mukaan noita pykäliä nyt pitäisi tulkita? |
Lainaus:
Pakettiautot, kuorma-autot, tällä foorumilla esiintyvät huoltoautot ja kaksikäyttöautot ovat kaikki N-luokan ajoneuvoja. |
Lainaus:
Mulla ei ainakaan hyväksynyt työvaloja eteenpäin ja auto on N1g "huoltoauto" Sano että ainoastaan virkavalta yms saa olla!:mad: |
Saa olla käyttöön liittyvät työja apuvalaisemet löytyy pykälät kirjasta kunhan muistais sivun .
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
taitaa olla paljolti katastusmiehestä kiinni kun mulla on pakuksi rekisteröidyn hj:n katolla eteenpäin kaks työvaloa ja kaks lisäpitkää niin ei oo kukkaa koskaan valittanu.
|
Lainaus:
:) |
Asetusmuutos 694/2009:
Alaviite 48 ks. 29 §); v) M-luokan pelastus-, sairas- ja huoltoautossa, muussa erikoistarkoitukseen käytettävässä M-luokan ajoneuvossa ja poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevassa autossa sekä N- ja O-luokan ajoneuvossa kuormausta, purkausta tai muuta käyttöä varten välttämättömät työ- ja apuvalaisimet. http://www.seri-deco.fi/images/Laki/...2028062010.pdf |
Lainaus:
Riippuu inssistä ja sen mielentilasta. Mutta olis kiva saada jokin tosite seuravaan katsastukseen. Niin pääsis pätemään.:D Jossain omasta mielestä törmäsin joskus sellaseen kohtaan kanssa mistä kerroit. Ja se oli jossain tuolla:http://www.finlex.fi/fi/laki/ Eli kaikki tositteet mitkä liittyy maasturin katsastukseen olisi kiva saada koottua johonkin... Esim:Työvalot,korotukset,renkaat,koneen/akseleiden ym vaihto... Plus kaikki muut mistä voi olla hyötyä katsastuksessa. |
Lainaus:
Niistä inssi tietysti innostui,kysyin että eikö valoja saanut olla tarvittava määrä. Tähän inssi totesi "joo, ja ollaan täällä päätetty et se on kaks. Ei poikkeuksia" |
Saakos lisävaloiksi(lisäpitkät) laittaa ihan tavalliset työvalot, referenssilukua ei taida lukea, joten sehän on se 20 silloin?
Sais vaan valoa leveelle ja lähelle omien pitkien palaessa. |
Teoriassa ei, koska työvaloissa ei ole e-hyväksyntää, eikä työvalot siis saisi palaa liikenteessä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mitäs olette mieltä jos ajettaessa toisella paikkakunnalla puhallusratsiaan kuljettaja puhaltaa alkometriin 0.3 promillea ja paikalliset konstaapelit ovat päättäneet keskenään että nyt viedään kuljettaja verikokeeseen tai tarkkuusalkometriin. Tai sitten vaikkapa 0.85o/oo ja ajatellaan että menköön tämän kerran kun ei tuo niin känniseltä vaikuta...ja ollaan täällä syrjäkylällä. Taitaa meikäläinen olla tyhmä kun en tajua että näissä asioissa on tulkinnan varaa.:rolleyes: ...kyllä, olen hölömö. |
Lainaus:
Työvalot saavat toimia myös ajon aikana, mutta ei niitä tietenkään saa tieliikenteessä käyttää. Vinssi edessä -> tarvitset työvaloja eteen. Koukku takana -> tarvitset taakse. Sivuilla taas käytät moottorisahaa... Pyydä konttorilla näyttämään paperia, missä kielletään asennus eteen. Sellaista ei nimittäin ole. Jos vieläkin itkee, niin tee kirjallinen oikaisupyyntö Trafiin. |
Lainaus:
Naapuripitäjän kyläpoliisi kiros aikoinaan yhtä mummelia, ku soittelee et humalas ajaavat, ku siinhä saattaa palaa syyttömiäkin miehiä... |
Lainaus:
Mulla oli 2 xenonia edessä ja kaksi led-valoa takana. Taakse päin sai olla. Mutta eteenpäin ei. Sano että niitä voi käyttää väärin liikenteessä.(väläyttelee vastaantulijoille) |
Lainaus:
Edelleen siinä AKE:n pdf:ssä Valomääräyksiä sanottiin viimesenä kohtana niin vaadituissa ku sallituissaki valaisimissa "ajoneuvon käytöstä johtuvat tarpeelliset valaisimet" |
Lainaus:
Mutta ei kelvannut selitykseksi. Sain leiman/puhtaan paperin kun otin ne pois. Sanoin inssille jälkinäytöllä että laitan ne HETI TAKASIN KUN PÄÄSEN KOTI!:D Kuten sanoin, pitää ottaa seuraavaa kats varten sellanen tosite mukaan että ne saa olla siellä! Vaikka niitä ei kauaa ota/laita takasin ni silti ketuttaa kun auto on vielä huoltoauto!!!:mad: |
Löytääkö kukaan tuolta sellasta pykälää:http://www.finlex.fi/fi/laki/
|
edellisellä sivulla on mitä löytyy pykälästä ei ole ollut ongelmia noin 8 vuoteen niitten kattovalojen kanssa.
|
Täällä päin riittää että kääntää edessä olevat työvalot taakse päin.
|
Sivu luotu: 06:41 (GMT +2). |