![]() |
Virkamiesten kohtuuttomuudesta
Ilta-Sanomat uutisoi 16.11. järkyttävän asian, joka koskettaa erittäin monia täällä.
Ehdotan, että mahdollisimman moni lähettäisi eduskuntaan sähköpostia asian tiimoilta, itse jo peräsin tuntemaltani kansanedustajalta, mitä kuuluu harrasteajoneuvoluokalle, jolla olisi museoajoneuvojen käyttö- ja maksukohtelut. http://web.eduskunta.fi/Resource.phx...dex.htx?lng=fi - - - - - lainaus IS - - - - - Epäoikeudenmukaiseksi väitetty päästövero nostaa vanhojen pakettiautojen käyttökustannuksia Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus 16.11.2009 12:41 Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan. Käytännössä uusi käyttömaksu määräytyy ennen vuotta 2008 käyttöönotetuilla paketti- ja matkailuautoilla kokonaismassan perusteella, koska päästötietoja ei ole. Henkilöautoilla vastaava raja on vuosi 2001. Muutos tarkoittaa tuntuvaa korotusta monien vanhojen paketti- ja matkailuautojen käyttömaksuun. Nettikeskusteluissa kritiikkiä nostattaa erityisesti se lähihistoriallinen tosiseikka, että verottaja on vuosikausia käytännössä pakottanut suomalaiset ostamaan painavia ja kantavuudeltaan turhan suuria pakettiautoja. Tähän taas syynä on ollut kaikkein pienimmistä pakettiautoista meillä peritty henkilöautovero joka on tehnyt pikkupakuista aikaisemmin suhteettoman kalliita. Yleisimpien pakettiautojen, kuten Toyota Hiacen ja VW Transporterin kokonaismassa on tavallisesti yli 2500 kiloa. Esimerkiksi 2850-kiloisen pakettiauton käyttömaksu on jatkossa 339 euroa, kun nykyisin selvitään 127 eurolla. Hiacen tapaisen pakettiauton noin 100 euron suuruinen käyttövoima- eli dieselvero säilyy ennallaan. Maksumiehiksi joutuvat nyt erityisesti vanhojen, usein vähäisessä käytössä olevien pakettiautojen tai sellaiseksi rekisteröityjen ajoneuvojen omistajat. Uusi veroperuste koskee myös ennen vuotta 1993 rekisteröityjä erikoisautoja. Painoon perustuva vero rankaisee reippaalla kädellä myös maastureiden omistajia. Esimerkiksi vanhan Toyota Land Cruiserin omistamisesta joutuu vakuutuksien ja verojen muodossa maksamaan pian yli 1000 euroa vuodessa. Matkailuautojen tilanne on ongelmallinen myös uusien autojen osalta, sillä pieninä sarjoina valmistettavista autoista ei ole useinkaan olemassa CO2-tietoa, joten vero määräytyy tällöinkin kokonaismassan mukaan. Painavien matkailuautojen vero nouseekin noin 300-485 euroon vuodessa. EU:n komission linjauksen mukaan uusien pakettiautojen ja kevytkuorma-autojen keskimääräinen päästölukema on pudotettava 175 grammaan vuoteen 2016 mennessä. Tämänhetkinen keskiarvo on EU:ssa 203 grammaa ja Suomessa hieman tätäkin suurempi. Ensimmäiset ympäristöperusteiset veroliput lähetetään maaliskuussa 2010. - - - - - lainaus IS - - - - - Komandirsky |
Eiköhän toikin päätös niellä taas suuremmin vastustelematta.:o
MUTTA Jos joku ryhtiliike syntyy ja mennään parkkiin eduskuntatalon eteen viikoksi niin Hep olen mukana.:mad: Nykyinen polttoaineen hinta veroineen kattaa kyllä sen että mitään lisäkorotuksia ei tarvita. Tämäkin vero on keinotekoisesti rakennettu siinä pyhässä hengessä että pelastetaan maapallo. Luonnollinen poistuma kyllä todellisuudessa hoitaa pois nämä suuripäästöiset ajoneuvot.... Kuin monta 70 luvun Mustamaijaksi nimettyä Transittia esim teidemme päällä enää liikkuu. Nopeuttaahan toi vero kyllä poistumaa. Mutta samalla kun täytyy ostaa uusia kulkineita niin niiden valmistamisesta syntyvä saastekuorma on suurempi kuin.... päläpäläpäläpö Enivei Parkkeeraan jonku maastolaitoksen mielelläni eduskuntatalon eteen jos tästä saadaan ryhtiliike aikaiseksi. Yksin sinne on turha parkkeerata ilman mätien perunoiden tai lannan kuormaa jonka voi sinne kipata. Uutisarvo ei muuten olisi riittävä. päläpälä.. |
Mukana ku peräpukama,en ehkä yhtä mukavana,mut kuiteski vaikk heti huomenna.
|
Niva oli sittenkin parempi valinta kuin vanha suurempi maasturi:D
|
Lainaus:
Tämä "päästöpohjainen" eli siis kokonaismassan mukaan perustuva verotus ei ole mielestäni onnistunut ja itsellä ainakin näillä näkymin loppuu kyllä nyt sitten nämä harrastukset ja varmaan yleisellä tasolla tosiaan nuo tiellä toisia auttamaan pystyvät maasturistit muuttuvat entistäkin harvinaisemmiksi, eli ei hyvä. Monelle vähävaraisellekin maasturi voi olla monella eri tavalla suorastaan välttämättömyys. Täällä olisi helkutin kovia ja hyviä perunoita tiedossa, ei valitettavasti mätiä ensinkään ja missä tahansa ideassa joka voisi auttaa tuossa "verouudistuksessa" tai sen mahdollisessa järkevöittämisessä olen mukana onko jonkun mielestä ko. verouudistus joltakin osin onnistunut, ts. onko jonkun mielestä siinä edes jotakin hyvää? |
mites tuo vero ku jotkut on rekisteröiny linkit erikoisajoneuvoks ja jotkut on matkailuautoja?halpaa
|
|
VIDDU....siis tuleeko kevyt kuorkkeihinki jotain PASKAA viimeistään 2016????
Eikä varmaan auto, vaikka on N2G (maastokuorkki) ??? |
ovat tyhmät suomalaiset itse äänestääneet sinne noi paskiaiset..sitten itketään jälkikäteen..ja taas äänestetään
ja valitetaan.. sama juttu uudestaan ja uudestaan.. jättäis äänestämättä alkais muutoksia tuleen |
mistäpä sitä olisi tiennyt äänestäessä että millaisia kusipäitä niistä eduskunnassa tulee... Tuo veromuutos kokonaisuudessaan on kyllä ihan järjetön. Joka tapauksessa autojen luonnollinen elinkaari hoitaa sen, että "vanhoja ja saastuttavia" on kohta enää harrastekäytössä ja loput on paalissa.
Järki hoi. |
luulis kansan alkavan tajuta pikkuhiljaa kun 50vuotta ovat siel verotelleet..tai no suomalaiset nyt niin tyhmiä ettei pidäkkää vaatia että tajuaisi..
mutta tämä kommunismi maa näyttää vaan aivopesua telkusta ym mitä hyväuskoinen kansa nielee kun ne siellä myyvät vaalipuheita ennen vaaleja,sitten hiljenee taas vaalien jälkeen kun pitää keksiä verotettavaa.. |
luulis kansan alkavan tajuta pikkuhiljaa kun 50vuotta ovat siel verotelleet..tai no suomalaiset nyt niin tyhmiä ettei pidäkkää vaatia että tajuaisi..
mutta tämä kommunismi maa näyttää vaan aivopesua telkusta ym mitä hyväuskoinen kansa nielee kun ne siellä myyvät vaalipuheita ennen vaaleja,sitten hiljenee taas vaalien jälkeen kun pitää keksiä verotettavaa.. ihan kun jobbarit myydessä autoa selittävät ja lupailevat siinä :) |
Lakiuudistushan on pitkälti autotuojien lobbaama. Suomi on kait linjannu poltiikkansa niin, että Suomesta tehdään liikenteen päästöjen osalta esimerkkimaa. Ostetaan kaikki joku hyrbiidi (mihin ei saa laittaa edes peräkärryä) niin maailma pelastuu (tai siis Toyotan talous pelastuu).
Tämä vaan tarkoittaa sitä, että yhä useampi harrasteauto liikkuu enää siirtotarrojen kanssa. Ei kannata pitää kilvissä. Saa nähdä kuinka kauan sitä pelleilyä saadaan jatkaa. Se loppuu siihen, kun joku tappaa itsensä siirtotarroilla liikenteessä olevalla vehkeellä. Itte hiukan kauhulla odotan kuinka kalliiksi tuon Wagoneerin omistaminen tuleekaan. Onneks ei oo dieseli joten sitä veroa ei kaadu niskaan. Se harrasteauto määritys pitäisi saada aikaiseksi. Tuossa kun tosissaan ajattelee ei tuolle Wagolle juuri yli 30 päivää vuodessa ajoja tule. Kyllä kukkaron pitää olla tosi hyvässä kunnossa, jos joku tosissaan kuvittelee, että tuolla ajelee 100km päivittäistä työmatkaa. |
hyvä seon virkailijoiden ajella työsuhde autoilla takseilla ym.. pitäs vaan ajella ilman vakuutuksii ja veroja
alkaa olee koht niin kallis lysti että sakko mitä saa kun pysäytetään ei ole mikään paha.. ai niin mutta silloin alkavat taas takavarikoimaan autoja ym,piilo kommunismi |
Ei vaikuta lakimuutokset, kun ei ole vehkeet kilvissä, eikä saa. Tarrakilvet saa helposti konttorilta jos niitä tarvii.
|
Joo vähän on aseita tähänkin mutta esim. jos vaikka lopetettas toi Vapepatouhuilu. Huomaisko kukaan. Ilmotettas vaan että ei voi tulla kun vanha maasturinrämä saastuttaa liikaa maapalloa.
|
metsäkone
täytyy varmaan alkaa kulkee työajokki metsäkoneella kun ei kohta saa nii isoo tilii et sais verot maksuun tai sit alkaa työttömäksi pummiksi .
pitäsivät nämä vanhat ennallaa ja säätelisi niitä uusia pienemmiksi et ei ainakaa näitten vanhempien maksu isommaksi . |
Kyllä täällä auton omistajan verotus ja kyykytys osataan. Helppo se on autoilun verotusta nostaa kun helsingissä julkiset kulkee ja näillä poliitikoilla on virka-autoa ja taksiseteleitä käytössä. Mutta eipä maaseudulla paljoa mahollisuuksia ole ilman autoa. Nykyisellä tienhoidolla alkaa paikotellen maasturikin olemaan pakollinen. Tämä verotusuudistus rokottaa monella perheellä taas tuntuvasti taloutta. Tekis mieli pakata kamat konttiin ja muuttaa johonkin "järkevämpään" paikkaan.... Kait se on kohta joku liikennetraktori hommattava - niitä ne ei ainakaan vielä taida osata verottaa. Onkohan tuolla eduskuntatalon ovella joku laite mikä poistaa terveen järjen sisäänkäveltäessä?
|
ei se nyt maailmaa kaada tällasille sälleille kun tässä itkee että vero nousee huoltoautosta kun itse valitsee että pakko jollai mörssärill ajaa ku pääsis ihan vaikka suzuki altolla töihin.
ja sitten törsää loput rahat osiin jota rikkoo kömpiessö metässä mikä sitten on taas fiksua :) vaikka vituttaahan se että maksaa veron päälle veroa taas,jotta voi niille maksaa lisää veroa kun ajaa sillä veroloukulla töihin tai kauppaan ostamaan veroja kunhan ensin tankkaa hieman veroa tankkiin.. mutta jos miettii semmosta perhettä maaseudulla jossa monta lasta ja kaikkee joitten pakko pitää 1-2 tilaihme tai maasturia 7henkilö diesel tms jotka jo nyt ovat maksaneet älyttömiä 7-800e veroja sitten se tuplaantuu vielä ja joutuu maksaa 1500e veroa,niin semmosille voi rassaa budjeettia.. jääpähän taas muutama joululahja vähemmän ostettua ensivuonna kakaroille. niin että herrat voi istua tyhjän panttina eduskunnassa ja kulkea työsuhde pemareilla/audeilla ja taxi liput ym |
Altolla voi kyllä töissä käydä mutta, sillä on hiukka hankalaa viedä metsäkikotinta ajoalueelle......
|
tuleeko tuo vero myös henkilö autoihin?
|
Lainaus:
pitää lopettaa koko harrastus vissii..kun se tuottaa liian vähän verorahoja eiköhän sekin ole näitten kommareitten suunnitelmissa viellä.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mihis sitä sähköpostia saikaan lähettää?
|
Eli tällaiseksi tulee ajoneuvoverolain 10 § muuttumaan. Myös ajoneuvoluokaltaan MUU verotetaan "oikean" luokan mukaan. Aluksi on selvitystä mitkä ajoneuvot verotetaan kulutustiedon mukaan..
Lainaus:
Ja sitten enemmän offipalstalaisia koskettava osuus, eli autot ilman kulutustietoa. Lainaus:
Lainaus:
Tuohon vielä diisselimiehille käyttövoimavero päälle, eli jokaiselta alkavalta sadalta kilolta henkilöautossa 6,7snt/pv ja pakettiautossa 0,9snt/pv ja kertoimena koko vuodelle 365 Hauska yksityiskohta on vielä uusi autoverolaki, joka siis tuli jo voimaan alkuvuodesta.. Verohelpotusta saa vain kokonaismassaltaan vähintään 2500kg ja kantavuudeltaan 680kg pakettiauto (+ tehorajat), eli ei mitään pieniä pakettiautoja saa olla että saadaan kunnon ajoneuvoverot kerättyä.. Hallituksen esitys ajoneuvoverolain uudeksi 10 § http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090135 Ajoneuvoverolain nykyinen versio http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281 |
no ei tunnu kyllä missään, täytyy vaan lopetta kaljan juonti ja siirtyy takametsälle keittohommiin, naapuri lupas välineet sponsata;)
|
eli henkilö hj:n kulut noin 1100e en muista tarkkaa kokonais massaa mut eikös nää kulut makseta siltä ajalta ku auto liikenteesä,eli aina ku seisottaa pidemmän aikaa ni liikenteestä poisto siks aikaa ni maksut katkeaa?
|
Lainaus:
|
riittää ku viikon seisottaa(siis autoa)ni rupee säästään
|
,,,jaksamatta yhtään selata koko topiccia;
onks huoltoauto käsitteestä enää mitään todellista hyötyä ? |
Lisää,lisempää.
Jahas,eli hiluksiin siis kakssataakakskymppiä lisää.Paljonkohn seuraavaksi tulee?Ekoja autoja ostelin edellisen laman aikana ja vakuutukset sun muut on senku noussu vaan,tää lama maksaa sit 220e ja seuraavaa odotelleessa.Eihän se käyttöverovaimikäsenytoli viimekskää ollu ku väliaikanen.Paljonkohan maksais jos ajelis ilman kilpiä pokkana ja makselis sakkoja sitä mukaa ku niitä tulis.Pikkurikollisuus on perinteisesti ollu kai halvempaa ku vanhan auton omistaminen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ai että kyllästyttää tämä touhu välillä. http://www.youtube.com/watch?v=d6oxcJXWZm0 / Risto altaalla poliitikot |
ja samaa helvetin tahtia nostetaan työmatka autoilun omavastuu osuuttakin!
|
Kansanedustajat
"Puolet autoilijoista hyötyy uudesta ajoneuvoverosta " oli Hesarin otsikko mut se toinen puoli maksaa jopa 3 kertaa eemmän :(
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P.../1135250723250 Kansanedustajat jotka ovat ottaneet osaa asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa pj. Hannes Manninen /kesk vpj. Kari Rajamäki /sd jäs. Tarja Filatov /sd Christina Gestrin /r Pertti Hemmilä /kok Bjarne Kallis /kd Kyösti Karjula /kesk Esko Kiviranta /kesk Mikko Kuoppa /vas Mika Lintilä /kesk Tuija Nurmi /kok Kirsi Ojansuu /vihr Heikki A. Ollila /kok Markku Rossi /kesk (osittain) Matti Saarinen /sd Petri Salo /kok Minna Sirnö /vas Pia Viitanen /sd (osittain) vjäs. Hanna-Leena Hemming /kok Timo Kalli /kesk Valto Koski /sd (osittain) Lauri Kähkönen /sd (osittain) Heli Paasio /sd Tuula Väätäinen /sd (osittain) Oho! Mutta missä on viheriät? Eduskunnassa äänesti Kok ja Kesk yksiielisesti lain muutoksen puolesta ja viheriät peesas. -------------- AKE : "Yleisimpiin päästöluokkiin kuuluvien pakettiautojen vero on 195–234 €. Kokonaismassan perusteella verotettavista pakettiautoista noin 80 prosenttia on luokassa 2201–3000 kg ja veron määrä on 218–361 €. Matkailuautoista suurin osa painaa kokonaismassaltaan 3400–3500 kg, jolloin veron määrä on 485,45 €." http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/...ro+muuttuu.htm -------------------- pieni loppukevennys vielä :) on somaa katsella ja väistellä- nämähän kulkevat leveästi kuin maanomistajat, ihan kuin meidän ikkarisomput, mustalaisetkin-somaliperheitä, jossa yksi ukko tepastelee vapaana ja 3-4 huivimuijaa perässä ja jokainen työntää lähes täyttä ostoskärryä ja perässä on liuta hyvin päivettyneitä kakaroita....hohohoijaa, on siinä työtätekevänä ja veroja maksavana kiva laittaa ostoskoriin omalle porukalle ne soppa-ainekset ja hylamaitopurkki...... http://portti.iltalehti.fi/keskustel...d.php?t=230469 ------ |
Ei muutaku pataan vain aina ku sattuu herrat eteen tuleen kylillä niin alkaa ne ajatteleen meitäkin noita idioottimaisia päätöksiä tehdessään. Ja heti porukalla aina ja nurkan takana ettei kukaan näe prkl.....
|
Lainaus:
Tätä uutta verotuskohteluahan on puitu jo tovin aikaa näissä topiceissa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63525 http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65640 AKE:n linkki: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneu...oneuvovero.htm Ja päinvastainen lähestymistapa asiaan: http://www.ksml.fi/teemat/autot/auto...%C3%B6t/445699 |
Ja mitä tähän harrasteauto lakiin tulee, niin luin tuossa ykköset lehden kolumnista, että EHKÄ tällä vaalikaudella. On siis jossain lakiasia kunnassa. Tiedä sitten mitä käy. Ja tulisi koskemaan vain Muokattuja ajoneuvoja eli esim korisarja tuning härpättimet ei menisi siihen.
|
Eikös nyt sitte ens vuoden puolella kaikki diiselin omistajat käännetään syöttöruuvit siihen malliin, että mustaa tulee ja PALJON.
Jos joku esim. katsuri alkaa sanomaan päästöistä, voidaan sanoa, että me maksetaan näistä päästöistä veroa, eli maailma on jo pelastunut. |
Niin ja jos tykkää keplotella niin ottaa nyt hetkeks pois tieliikenteestä. Ja joulukuussa ottaa takasin liikennöintiin. Tällöin verokausihan alkaa joulukuussa ja saa ajaa ens joulukuuhun pikkuverolla. Koska Tämä verohan tulee vasta voimaan, kun verokausi on päättynyt ko. autosta.
Edit -Matti- Tais tietää sen tarkan faktan |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta jos ei halua maksaa tätä uutta veroa yhtään etukäteen valtion kassaan, voi auton käyttää ennen 1.3.2010 poissa liikennekäytöstä. Tämä lystihän vaan maksaa aina sen 10,20€ suuntaan ja toiseen. Eli yhteenvetona, ennemmin tai myöhemmin tuo uusi vero on pakko maksaa, eli yhtään euroa siinä ei loppupelissä säästä. Säästää vain sen että ei tartte etukäteen maksaa valtion kassaan rahaa muhimaan, vaikka omaan 1.3.2011 jälkeiseen käyttöön se siellä onkin jemmattu. Toivottavasti käsititte. |
Mites se verokausi menis, kun laitan joulukuussa auton seisontaan (tieliikenteestä pois), niin pitäiskö miun ottaa sit auto käyttöön ennen 1.3.2010 et olis vanha vero ?
Vai kui...? |
Lainaus:
|
Tääkin homma etenee perinteiseen virkamiestyyliin. Jos oikeesti
olis haluttu noita päästöjä pienentää, ton veron olis voinu kantaa joka tapauksessa vuosittain tehtävän päästömittauksen perusteella ja sille vois jotain tehdä teknisesti. Selkeesti on nähty reippaasti ylimäärästä vaivaa ettei vaan millään pystyis nykytekniikkaa vanhoihin autoihin liittämällä veroon vaikuttamaan. Verovirkailija varmaan pelkäsi että joka kylään hommataan vaan yks kunnon filtteri pakoputkeen ja sitä sitten kierrätetään nokivasarasta toiseen leimalle... |
Kyl täs olis ehdottomasti tehtävä pakettiautoille oma taulukko, missä pienemmät hinnat, koska harvan pakettiauton kokonaismassa on alle 2500kg. Mulla ainaki jää tästä lähtien harrasteauto katsastamatta, ajaa sitte siirtokilvillä mitä tarvii tulee paljon halvemmaks...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja sekin tässä uudessa laissa on hauska kohta, että vaikka autolle olisi ilmoitettu CO2-päästötaso ja se olisi syötetty rekisteriin, sitä verotetaan kokonaismassan mukaan jos se ikänsä puolesta kuuluu siihen ryhmään. Täysin epäreilua. Eli esim. henkilöauto, jonka käyttöönotto 31.12.2001, CO2 200 g/km, kok.massa 3500 kg = vero 485,45€/vuosi. Sama identtinen auto, joka olisi otettu käyttöön vasta 1.1.2002, vero 156,95€/vuosi. Eli eroa 328,50€ vuodessa identtisten autojen välillä!!! :eek: |
Ostakaa pojat ja tytöt bensa kaseja!
Niistä ei tarvitse maksaa mitään ylimääräisiä veroja ja bensakin on kohta saman hintaista kuin nafta! No joo kuluttaahan ne kyllä melkein tuplasti, mutta kyllä sillä toiminta tonnilla silti kaikki harraste ajelut ajelee! Nähdäänköhän kohta ennen näkemätön bensilöinti buumi (entinen diselöinti) kun raskaiden matkailuautojen omistajat jotka ajavat jonkun 500-1000km vuodessa päättävät "säästää ympäristöä"! No sehän on tietysti paljon luontoystävällisempää polttaa 1000L bensaa kuin 500L naftaa! (näinhän eduskunta siis meille opettaa, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin????) |
Lainaus:
|
MAAILMA PELASTUU?!!
:mad:Tästä verouudistuksesta johtuen kaikki euroopan vanhat hiacet sun muut vanhat diisselikotterot myydään afrikkaan, perkele. Noinkohan neekeripojat säätää syötöt pienemmälle? Koska lopputuloshan on tän MAAPALLON kannalta hyvinki pitkälti se, että ne samat autot savuttaa jossain muualla ja me vielä maksetaan tyhjästä ittemme kipeeksi:mad::confused::mad::eek::(TANAKELETTU jne
|
Lainaus:
|
PS??
|
|
Lainaus:
:D:D |
Eiköhän me pojat jatketa ruisereilla ajoa, annetaan eduskunnan köyhien vaihtaa niihin Altoihin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
mutta turha seon täällä jankkaa ja muuallakaan, uusia lakia/veroja tulee ja niitten mukaan me pienet vaan katkerina sitten.. pakkohan seon maksaa vaan tai alkaa olee maksamatta mielummin se että ajais jollai ekomobiililla hybridi mobiili säästöporsas |
Lainaus:
|
poistasivat autoveron ni ihmisillä vois olla varaa ostaa ympäristöytävällisiä autoja nyt niillä rikkailla on kyllä vara sellaset ostaa ja saavat vielä vero helpotuksia normaali ihmiset ajaa vanhoilla ja maksaa enemmän veroja...
|
Lainaus:
ja siellä ei kaikkista osista/tarvikkeista tarvii maksaa 90%kate niinkuin suomessa.. mitä myyjät väittävät sen olevan veroja..ja että ei oikein pysty antaa alennusta,niin silloin ei tienais itse niin hurjia. sitte viellä kun poistais bensasta sen 80%vero osuuden,tai käyttäis niitä rahoja tienhoitoon ym,mutta kun 90% autoista saatava tulot ohjataan muualle |
Ossaisko joku tehä topikkia seuraavia vaaleja varten et ketä kannattaa äänestää. Tarkotan: henkilö, puolue, mielipide ja luonne tai jottain ylleistä.
Meitäki harrastajia( kaikenmaailman autoharrastajat) alkaa löytyä aika paljon, niin ois kiva tietää ketkä ois semmosia joita vois äänestää. |
sama seon mitä ja ketä äänestää,sama lopputulos ja täällä sitten kinataan taas ku ollaan tyytymättömiä :p
mutta jos oikein yrittäis ja jaksais niin joka autofoorumilla ku olis oma topikki j amielipiteet ketä ja mitä ja miksi niin vois saada aika äänivöyryn jollekkin.. |
Tätä äänivyöryä mie hajen
|
pitäs viel saada ne äänet jollekkin järkevälle ihmiselle ei jollekki virkailijalle/toimihenkilölle joka ei mistään tajua
|
Eila Kännön muistoa kunnioittaen
Jostakin ne rahat on otettava :( ja autothan ne parhaiten ovat lypsettävissä
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/A.../1135250917309 |
hieno juttu.. vois tehä nazit niille ja huijaa kaasukammioon,säästyis nekin rahat ja tuhot mitä ne apinat tekee
|
Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=d6oxcJXWZm0 |
Voihan tämä veropäätös olla kansanedustajien hätähuutokin. Ovat ajautuneet ahdinkoon kaikkien typerien päätöstensä takia ja ovat nyt iskeneet oikein kunnon koukun sellaiseen porukkaan, joka iskun voimasta voisi pudota ajassa kauas taaksepäin ja olla mallina muille. Aikaan jolloin jäteöljyjä ja jätelietettä ei kuskattu mailta asutuskeskuksiin, vanhat akut osattiin hävittää ihan itse ja jos jollakulla sattui loisteputkivalot olemaan niin niiden hävittämiseen ei todellakaan tarvittu kierrätyskeskusta. Loppuunajetut telkkarit ja jääkaapit eivät edellyttäneet mitään erikoistoimenpiteitä loppumetreillään.
Meidät on vaan saatu oppimaan niin nöyriksi, minäkin olen nöyrä. Mutta en niille päättäjille joilla ei enää ole valtiomiestaitoa ja rehtiä yritystä kansamme parhaaksi. Ainoat kannuksensa he ansaitsevat ratkaisuilla, joilla antavat ovelammille mahdollisuuden lypsää kansakunnan varoja. Ymmärrän heidät avuttomina, joudun siis toimimaan oman muinaistalonpoikaisen ymmärtämykseni mukaan. Esivaltaa pitää kunnioittaa, esivalta ansaitsee sen kunnioituksen minkä se teoillaan osoittaa. Ehkä turhaan syytämme päättäjiämme siitä, että aina kaikki tehdään esim eu:n toiveiden mukaan, ennenaikaisesti ja paljon täydellisemmin mitä eu edellyttää. Me kansalaisetkin minä muiden mukana teemme samoin. Painostamme toisiamme tottelemaan, etsimme kaikista mahdollisista lähteistä sääntöjä joita voisimme jo etukäteen hyvissä ajoin alkaa noudattaa. Vanhalla pakulla kohti tulevaa |
No koska vitus sinne hesaan lähdetään? Ja kuka niitä mätiä perunoita myi? Sinne vaan karavaanarit,maasturboijat ja muut tiellä liikkujat sanoon paikanpäälle mikä tässä rassaa!
|
Toimenpiteitä ! ? ! ?
Hyvät Veljet,
Olen aivan varma, että ongelma koskettaa paljon suurempaa joukkoa, kuin täällä asiasta käyty keskustelu tähän asti. En oikein mitenkään miellä itseäni kapinakenraaliksi, mutta laitan tähän nyt viestin, jonka olen tuntemalleni kansanedustajalle lähettänyt. Eihän siihen ole vielä vastattu, enkä vastaukseen oikein jaksa uskoakaan, mut jotta tarttis tehrä, niinku yks meirä Turkkulaine Presidentti joskus sanos. Ei noita ajoneuvoverolakeja enään takaisin vedetä, se on selvää, mutta harrasteajoneuvoluokan tulemista saadaan odotella maailman tappiin, elleivät kansanedustajat asiasta edes tiedä. Eivät puoluetoimistojen virkailijat, eritysavustajat tai muut sosiaalitantat heille sitä tietoa tarjoile, kansalaisten pitää asia serveerata, vielä mieluummin kansalaisjärjestöjen. Olisikohan syytä perustaa esim. Suomen maasto- ja harrasteautoliitto ry., jonka jäseninä ja perustajina toimisivat ko. harrastuksen parissa jo toimivat yhdistykset ja joidenka valtakunnallisena kattojärjestönä se saisi paremmin äänensä kuuluville. Nykyisistä kattojärjestöistä, mm. Suomen Autohistoriallinen kerho ry., Suomen Autoliitto tai Autourheilun Kansallinen Keskusjärjestö AKK ry., ei siihen ole, eipä asia edes kuulu niiden tomta-alueeseen. Niin, siis ehdotan jotain tämäntapaista viestiä lähetettäväksi kansanedustajille, kenelle, se on sitten jokaisen oma asia: __________________________________________________ _________________________________________________ Hyvä Veli XXXX, En nyt oikein tiedä, ketä muutakaan kiusaisin seuraavalla asialla, niin pyydän Sinua siihen tutustumaan: - - - - - lainaus - - - - - Ilta-Sanomien uutisointi asiasta - - - - - Ensin verottaja pakotti - nyt tulee rangaistus 16.11.2009 12:41 Paketti-, matkailu-, ja erikoisautojen ajoneuvovero eli kansan suussa käyttömaksu muuttuu ensi vuonna päästöpohjaiseksi. Monissa vanhemmissa pakuissa käyttömaksu nousee satoja euroja. Vanhan maasturin omistaminen taas aiheuttaa helposti yli 1000 euron kulut vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään. Muutosta kritisoidaan epäoikeudenmukaiseksi, sillä aiemmin verottaja on ohjannut kansalaisia nimenomaan kantavuudeltaan suurten pakettiautojen hankintaan. Koko juttu osoitteessa: http://www.iltasanomat.fi/autot/1768119 - - - - - lainaus - - - - - Aina silloin tällöin käy julkisuudessa kurkkaamassa ajatus, että luotaisiin erityinen harrasteajoneuvoluokka, jonka vakuutus- ja verotuskohtelut olisivat samankaltaisia museoajoneuvojen kanssa. Yksinkertaistettuna: ajoneuvolla saa ajaa 30 vapaasti valittavana päivänä vuodessa ja maksut ovat 1/12 normaalilikenteessä olevan muutoin vastaavan ajoneuvon maksuista. Mitähän asialle mahtaa kuulua, vai kuuluuko mitään. Näitä harrasteajoneuvoja ovat mm. maastoautot, joita käytetään muutamana viikonloppuna vuodessa, kun käydään kilpailemassa. Ne eivät juurikaan ole kenenkään ainoita käyttöautoja, niiden kulutus ja kuluminenkin ovat sitä luokkaa. Näin maksut olisivat esimerkiksi saastuttamisen kanssa linjassa, ei se Land Cruiseri saastuta tallissa ollessaan. Tietenkin, teiltä poliitikoilta valtaa anastaneet, kansan vastaiset virkamiehet pitävät asiaa mitättömänä, mutta todellisuudessa se koskee tuhansia. Maastoautot ovat vain yksi esimerkki, jonka tunnen oman harrastukseni kautta parhaiten. Muunkinlaisia ajoneuvoja, joita voidaan lukea samaan kategoriaan on, kuten esimerkiksi viritellyt ja upeaksi laitetut Amerikan raudat, Drifting -kisa-autot, sotilasajoneuvot evp, ym., joiden tarvitsee olla rekisterissä, mutta joille tuo 30 pv:n käyttöaika vuodessa riittää vallan mainiosti. En tässä halua ottaa kantaa pakettiautojen kohteluun, ne kun ovat pääosin tuotantovälineitä ja yritysverotuskohtelussa, mm. poisto-oikeudet, etc. Pyydän anteeksi vuodatustani, mutta valtiolle harrasteajoneuvoiksi luokiteltavien ajoneuvojen tuottama verokertymä on täysin merkityksetön, vaan harrastajille todella tärkeä, heistä on kovin harva palkkapyramidin huipulla. Kiitos, kun jaksoit lukea loppuun. Suomen Turuus' 19.11.2009 Syysterveisin YYYYY YYYYYYYYYYYY __________________________________________________ ___________________________________________ |
Onhan siellä tuomonen esitys vetämässä..Ei varmaan mee läpi.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/uta...8_2009_p.shtml |
Juu toi 30:nen päivän juttu on ihan kiva muttaku meikä tarttee sitä autoo joka päivä!
|
En jaksanut lukea koko topikkia läpi mutta mitähän tapahtuisi jos valittaisi asiasta eu:n tuomioistuimeen?
Kyllä nyt täytyy sanoa että eduskunta on täynnä oikein kunnon "haista paska -porukkaa". Eivät tiedä mistään vittujakaan mutta silti pääsevät tekemään tuollaisia päätöksiä. Kusipäitä saatana! Vituttaa... |
Jepulis
Tuo 100 päivää vuodessa kuulostais varsin kohtuudelta, voishan ne muut päivät vinguttaa micralla.
Pitäs ettiä missä ne kansanedustajat asuu ja ajaa niiden taloa ympäri syötöt tapissa ja putki poikki etupätkästä. Tuossa olis vähän mielenosoitusta. Toisaalta laitetaan vinssit kiinni eduskuntatalon pylväisiin ja kaadetaan koko pytinki. |
Lainaus:
Harraste ajoneuvoille toi 30pv oli OK, enemmänkin mutta ssitä tuskin hyväksytään. |
Lainaus:
|
|
Ei ole pakko harrastaa, eihän
Lainaus:
Mitä taas tuohon eduskunnan "porukkaan" tulee niin itsepähän olemme ne sinne äänestäneet ja uskoakseni moni vielä valintaansa ennen äänestystä pohtien :rolleyes: Harrastukset maksaa, toiset enemmän ja toiset vieläkin enemmän joten ei auta valittaa. Jos tuntuu liian kalliilta niin ei ole kuitenkaan kenenkään pakko harrastaa, vai onko. Elämä on täynnä vastoinkäymisiä :mad: Inhorealisti |
Lainaus:
Luonnollinen poistuma tulee kyllä poistamaan lailliset maastokelpoiset ajoneuvot. Käsittääkseni maastokelpoisuus päättyi yleisellä tasolla vuoteen 1996. Sen jälkeen ei moottoreita saa vaihtaa muista ajoneuvoista tai muitakaan alustarakenteiden muutoksia ei voi tehdä. Ainakaan helposti. Ja sen jälkeenhän ei oikeasti maastokelvollisia ajoneuvo merkkejäkään ole tullut montaa. Tieliikenne kelpoiset offroad autot tulevat olemaan v. 2025 edelleen ajalta ennen 1996. Tämä verokikkailu vain nopeuttaa huomattavasti poistuma prosessia. Vituttaa kun itse en haluaisi päivittäisautoa ajaessani ajaa näennäis 4wd hybridi linttakikkareita vaan ihku oikeaa maastokelpoista autoa joka ei näitä suomen siperian kaltaisia oloja pelkää. Operoiko UCB sinne eduskuntatalolle mielenosoituksen kun tuntuu sitä kokemusta olevan poliittisen mielipiteensä ilmaisemisesta...? Olen yhä edelleen tulossa jos sinne saadaan suuri joukko porukkaa aikaiseksi ja mielenosoitus lailliseksi. Muuten tyydyn jauhamaan pelokkaasti paskaa täällä palstalla. t.SS |
Hmm... Ostaiskohan traktorin. Kyllähän silläkin tuon 16 kilometrin työmatkan jyristelis. Verot ois pienet joten maailma ilmeisesti pelastuis myös...
|
Lainaus:
|
Näitä veroja vastaan paras ja ainoa ase ois kulutus totaalisen seis muutamaksi kuukaudeksi. Kaikki ylimääräiset autot liikennekäytöstä pois ja kaikki turhat ajot pois, työmatkat pyörällä, julkisilla ja kimppakyydeillä. Tähän kun sais muutaman satatuhatta ihmistä niin verotulot romahtais ja se on se mikä ratkaisee nimittäin RAHA!! Ehkä kaikkein tyhmimmät vihreät luulee että suomen autoilu vaikuttaa tähän palloon jotenkin, mutta muilla päättäjillä motiivi on RAHA!
|
Vähän mutta asiaa!
Lainaus:
|
jos eduskuntatalon eteen tms. meinataan joku maasturiparkki tehdä niin mukana olen minäkin vaikka joutuisin hinauttamaan ton paskan sinne!
ei tuu halvaksi nää uudet verot. kaikenmaailman lomautukset ym. päällä ja vakuutuksetki pitäisi maksaa nollabonuksilla, ruokaa ostaa, vuokra maksaa ja rahaa ei saa mistään tällä hetkellä. muijan pienillä tuloilla eletään :mad: |
Tässäkin topiikissa puhutaan epäoikeudenmukaisesta verosta....
Säännöthän on samat kaikille ja nyt vaan on päätetty verottaa kokonaispainon mukaan. Eikös tasapuolista nimenomaan ole että kaikki jotka autoa vakituisesti käyttää maksaa myös määriteltyjen kriteerien mukaan. Eihän se ole pakko ajaa isolla maasturilla tai pakulla, sillähän nuo maksutkin on porrastettu. No joo, aiemmin on ohjattu verokeinottelulla väärään suuntaan kuten on perinteisesti tehty myös maatalous politiikassa. Toinen asia on oikeat harraste ajoneuvot, onko niistä kohtuullista maksaa samat vuosimaksut vaikka käyttö on marginaalista. Mielestäni ei, mutta jollain pitää rajata helpotukset vain harrastekäyttöön. Muutenkaan en oikein ymmärrä tätä "ympäristö perusteista verotusta", nythän verotetaan nimenomaan omistamista ja jatkossakin varmaan tehdään niin, sieltähän sitä rahaa tulee;( |
Smartilla muutot :)
[QUOTE=Rekisteröimätön;616930]Tässäkin topiikissa puhutaan epäoikeudenmukaisesta verosta....
Säännöthän on samat kaikille ja nyt vaan on päätetty verottaa kokonaispainon mukaan. Eikös tasapuolista nimenomaan ole että kaikki jotka autoa vakituisesti käyttää maksaa myös määriteltyjen kriteerien mukaan. Eihän se ole pakko ajaa isolla maasturilla tai pakulla, sillähän nuo maksutkin on porrastettu.[QUOTE] No ku noin järkijätkä oot niin kerroppa miten SMARTILLA ajetaan samat ajot ku pakul esim. muutot tai ku mökkitiellä on Smart ekas kives/montus kiinni! Jack |
Asiasta muualla
Asiasta muualla:
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...akettiautoille http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/a...jen-kayttovero Kivahan se on omistaa esim. henkilöauto, pakettiauto ja matkailuauto, joilla ei oikein yhtä aikaa pysty ajamaan, mutta ei oikein pysty sanomaan, että milloin pystyisi pitkiä aikoja seisottamaankaan (autoa...). Aika kaukana on tuo päästöön kohdistuva verotus vielä. Mutta kyllä kai täällä pitäis olla jo selvillä mitä nuo virkamiehet haluaa verottaa, joten ei pitäisi yllätyksenä tulla kellekään tuollainen omistusvero. Maaseudun Tulevaisuudessa oli 23.11 ennalta arvattavasti taas tasokasta uutisointia aiheesta otsikolla "Pakujen verotus kiristyy tuntuvasti". Parit lainat: - "Verottaja ei edes pyri tasapuolisuuteen, sillä uusimpien autojen päästöjen mukainen verotus perustuu laboratorio-olosuhteissa haettuun mahdollisimman matalaan kulutuslukemaan. Kulutusmittauksessa auto on kuormaton ja siitä on sähkölaitteet suljettu valoja myöten. Vanhat autot verottaja lastaa täyteen tiiliä ennen punnitusta, eli vanhat autot verotetaan niiden kokonaismassan mukaan. Siltä osin kansalaiset ovat hyvin epätasa-arvoisessa asemassa verottajan edessä. Suoraan sanottuna kyse on silkasta mielivallasta." - "Suuri osa noista vanhoista autoista on kuitenkin kakkosautoja, joita tarvitaan, mutta joilla ajetaan suhteellisen vähän. Ainakaan ne eivät ole rikkaiden ihmisten kulkupelejä. Rankaisuvero on siten sosiaalisesti vaikeasti perusteltavissa." Ja kun vielä kerrataan tuohon päälle nuo "vanhojen autojen" vuosimallirajat, mitä vanhemmat verotetaan k o k o n a i s m a s s a n mukaan, niin aletaan päästä hiukan kiinni tämän asian ihan helvetin sairaaseen painotukseen: - henkilöautot alle 2500kg vm 2001 - henkilöautot yli 2500kg vm 2002 - pakettiautot vm 2008... - kaksikäyttöautot vm 2006... Eli mistään muusta kuin vittuilusta ei ole kysymys noiden kahden jälkimmäisen kanssa. Mitä siinä edes tekee tuolla vuosimallirajalla jos oikeasti tuota veroa olisi yritetty säätää päästöperusteiseksi? Vuosiluku auki ja löytyy päästöperusteet jos löytyy... |
[QUOTE=Rekisteröimätön;616943][QUOTE=Rekisteröimätön;616930]Tässäkin topiikissa puhutaan epäoikeudenmukaisesta verosta....
Säännöthän on samat kaikille ja nyt vaan on päätetty verottaa kokonaispainon mukaan. Eikös tasapuolista nimenomaan ole että kaikki jotka autoa vakituisesti käyttää maksaa myös määriteltyjen kriteerien mukaan. Eihän se ole pakko ajaa isolla maasturilla tai pakulla, sillähän nuo maksutkin on porrastettu. Lainaus:
Tarkoitushan on ohjailla kansaa valitsemaan vähäpäästöinen auto. En missään nimessä kannata nyky systeemiä missä verotetaan omistamista, sehän juuri estää järkevän auton käytön kuhunkin tarkoitukseen. Silläpä meillä ajellaan yhdellä kaikki ajot ja auto on mitä on.... |
what a fuck
[QUOTE=Rekisteröimätön;616967][QUOTE=Rekisteröimätön;616943]
Lainaus:
|
"life's a bitch and then you fucking die" totesi muuan muusikko joskus.
|
Tuossa yllä sanotaan varmaan viisaasti, että voi valita jonkun muun kuin saastuttavan vanhan maasturin (-melko uuden saastuttavaksi luokitellun pakun). Jotenkin vaan olen niin tyhmä, että en ymmärrä yhtälöä.
Uuden vaihdettuani se entinen saastuttaja nimittäin jää jäljelle ja kirkastin vain oman kipponi. Vanha kaasupönttö jatkaa ehkä vuosikymmeniä elämäänsä jossain jonkun iloisen veikon kuskaamana. Autokauppias iloitsee, paiskoo ylävitosia viisaitten päättäjien kanssa. Minusta syyllisiä eivät nyt ole tämän kiusallisen autokaluston omistajat vaan ne tahot, jotka ovat aikanaan ne tehneet, sallineet niiden käyttöönoton ja jakaneet ne kansalaisille. Nämä tahot vain pistää nytkin rahoiksi ja maakunta maksaa. Miten ne saadaan edesvastuuseen. |
Lainaus:
Hohhoijjaa......krooh,krooh,......fiiuuu......Huom enta :) Jack |
huomatkaa tojota miehet jos ajatte volvolla niin on halvempaa 6x6 :D
|
Lainaus:
Esityksen vaikutuksia punnitessaan on verottaja kirjoittanut seuraavaa: Tavoitteena on, että veromuutokset siirtäisivät kysyntää vähemmän polttoainetta kuluttaviin autoihin. Tältä tavoitteelta putoaa pohja siinä, että vaikka kysyntä siirtyisikin saasteettomiin niin globaali tarjonta jää niille kaikille vaihdetuille vanhoille pakuille eli ne ei häviäkkään saastuttamasta ilmakehäämme mikäli niitä ei saman tien paalata. Vähän myöhemmin lakiesityksen perusteluissa todetaan, että tämän lain kustannuksellisia vaikutuksia autonomistajille ei pidetä suurina mutta suuret ne tulevat olemaan jos lain tavoitteen saavuttamiseksi mallin 2008 ja vanhemmat pakut pitäisi paalata. Jos ympäristöpoliittinen tavoite putoaa pois mille ympäristöpoliittinen lakiesitys voi sen jälkeen perustua? Onko kukaan palstalainen tehnyt onnistunutta kyselyä tai jotain, millä jokin järjetön laki olisi saatu estettyä? C.rok |
Niin tuota
Kyllä tuota lakia pitäs tulla vielä muuttamaan koska kun tuo vero tulee ajankohtasemmaksi niin pitäis porukan nostaa kissa pöydälle!
Eihän tällänen peli vetele että varmasti reilusti yli puolet suomen kansasta on tuota vastaan vai MENETTIKÖ SUOMI ITSENÄISYYDEN KUN LIITTYI EU:HUN??????????? Itse olen tätä mieltä. |
Vähemmän saastuttavat
Lainaus:
Huh,huh, eiköhän tämä kohta riitä. On Suomi aikamoinen pohjolan DDR.:mad: |
Mun mielipide asiaan on että katsastuksessa mitattu päästöarvo olisi voimassa seuraavaan katsastukseen.
Aika perseestä laittaa vero kokonaispainon mukaan. Ooppelin kokonaispaino on 2650kg hyvät rahat verottaja käärii sitä. Ja toiseks toi on vähäpäästöinen. Egr laitteet. Ja savutus arvot aina olleet pienet vaikka koko egr edes toimi. Ei toi uudistus kannusta ostamaan uutta auto. Jollain v**un pikkukipolla mikä kaatuu tuulessa niin sellaisellako pitäis ajaa. Ei kiitos. Hemmetin sähköautoja nykyisin kaikki mille ei voi ite tehä mitään. Auto tietokoneeseen ja heti satanen selällään vaikkei vikaa löytys. Mukavempi ajaa näillä vanhemmilla autoilla kun niitä voi jopa itse korjata. Eikö oo sähkövikoja. |
| Sivu luotu: 00:23 (GMT +2). |