![]() |
Peräkärryyn peruutusvalo(t)
Ostin äsken kuomullisen peräkärryn ja huomasin heti
että peruuttaminen pimeässä on aikamoista arpomista kun auton valot valaisee kuomua ja vaunun taakse ei näe mitään. Eli peruutusvalot kehiin. Mutta millaiset ja minne? Ajatuksia: - rek.kilven viereen kiinteä neliskulmainen - teho? - halpis summarit (tiedän ei R-merkillä) lavan alle vinosti Eli miten on tehty? Ja mitkä valaisimet? Kiitos! |
Mä itse suunnittelin et pistäisin ne pakki valot akselin päälle lavan alle.
Tosin on vielä suunnittelu asteella... |
tommoset ledivalot koon puolesta helppo siottaa
pieni virran kulutus ja kohtuu kirkaat löytyy tosta kuvastosta sivu2 http://www.ikh.fi/lehdet/traxatalvi09/ |
Tämä(kin) kiinnostaapi..
Mutta mites noille virrat vetästään kun töpselin paikat on jo jaettu (7-napanen), eli kuinkas hitsin kummassa noihin pakkivaloihin saapi valot syttymään kun tyrkkää pakin päälle?? Pitääkö se vaihtaa 13 napaseen töpseliin? Koppinyybinä kyytiä odotellessa L-200 |
Ite tein joskus traileriin siten, että kytkin sen vapaan sumuvalon karvan veruutusvalolle käyttöön.
Rekisterikilven viereen tuli sellainen minipistoke kuraläpällä varustettuna. Valaisimena toimi magneettijalkaan kiinnitetty työvalaisin ja n. 2m kierrejohto, pistotulppa päässä. Silloin kun lähti auto kärryssä ajamaan, niin lätkäisin valmiiksi työvalaisimen kyydissä olevan auton takakontin kanteen, niin ei perille päästyä tarvinnut kuin peruutelle pihan perälle. Kiinteitäkin valaisimia kokeilin, mutta ne oli aina palasilla lähes joka lainakeikan jälkeen... Edit: näkyi muuten tuossa IKH:n luettelossa olevan lähes samanlainen valaisin ja hintaa oli alle 30€. |
Mulla on toi helppo kun on jo autossa 13-napainen.
Tartte vaan vaihtaa vaunuun. |
Lainaus:
|
Valmis!
2 Liiteet
Sain valot asennettua.
Kuvat alla. Nyt molemmat ovat suunnattu keskelle, voi olla että suuntaan niitä suoraan takse niin valokuvio levenee. |
hyvältä näyttää, eli palaako noi nyt kun autost vedät sumarin päälle ? ei vissiin häiki takanatulijoitakaan kun valo on niin alas... (siis jos käyttää sumaria ajaessa)
|
Lainaus:
(tai ainakin pitäisi.) Toimii siis ihan oikein tässäkin tapauksessa sekä kärryllä että ilman. (kaikissa kärrypistokkeissa (auton kiinteässä) ei taida olla tuota sumuvalo-ohituskytkintä olla?) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kaikki muut tehokkaammat/useammat käsitellään työvalaisimina=saa syttyä ainoastaan erillisestä merkkivalolla varustetusta katkaisijasta.Eli ei sais syttyä aina kun nykäsee pakin päälle. Mutta harvemmmin noihin pakkivalohommiin kukaan puuttuu,varsinkin jos on vielä jarruton kärri,ettei tarvi käyttää konttorilla. |
Mulla on 13 napainen pistoke eli takasumari takasumarina
ja peruutusvalot palaa kun pakki on päällä. Ja Arpelle kommentti: Eihän käryssä ole kuin kaksi peruutusvaloa. |
Jatketaan vanhaa aihetta.
Ajatus oli kytkeä jarruttomaan kuomukärryyn peruutusvalot. Yksi tuollainen puolelleen renkaan taakse lavan reunaan. https://www.lumise.fi/tyovalot/led-t.../p/8020101203/ Autossa BMW F10 on 13-pistorasia ja kärryssä 7 mutta vaihdan kärryyn 13-pistokkeen josta otan nasta 8(peruusutvalo) virran valoilla ja maadoitus nasta3. Kysymys: Paljonko kärsii kuormittaa(Watteja valoissa) tuota 8-nastaa? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joten kaksi tommosta tuskin tuottaa ongelmia. |
Lainaus:
|
Tuossa jokunen viikko sitten aamuhämärissä katselin että eräällä duunin alihankkijalla oli kärryyssään aika loistavasi toteutettu peruutusvalaistus. Ledit kilven kummallakin puolella, ja molemmin puolin lokasuojien ja laidan välissä N.45 asteen kulmassa lokarin yläpinnan korkeuden tasalla. Ylhäältäpäin sitä katsellessa, niin aika täydellisesti oli kärryn takasektori valaistu laajalta alueelta. Varmasti oli korkean Sprintterin kamerastakin helppo havainnoida/hahmotta kärryn ympäristö. Piti valjettua oikein käydä vieressä pällistelemässä toteutusta ja sijoittelua.
|
Lainaus:
Ainakin vanhemmissa autoissa valojen virta kulkee laatikossa olevan peruutusvalokytkimen kautta, joka tahtoo kärsiä, jos kuormittaa lisää? -> releellä jatkuvasta virrasta? (saa samalla laitettua sisävalon kuomun alle...) Vuosia sitten laitoin yhteen kärryyn n. 5 Watin led valaisimet molempiin takakulmiin, ja niillä näkee jo aika hyvin. |
Löytyhän siitä koukun sähkösarjasta tietoa.
Autossa on jälkiasenteinen koukku ja sähkösarja BRINK https://brink.eu/fi-fi/search-results/. https://perfion.brinkgroup.eu:49354/...2ec24a88741bde Peruutusvalon max wattiteho ilmaitettu 42W. Mitenkähän tuo on herkällä, kärsiikö kokeilla 2x24W=48W? Johtosarjan 3-sulakettan ovatn akun päällä muistaakseni ja mitä tuosta ohjeesta selvis. Pitää katsoa niiden koko ja hommata lisää jos sattuu palamaan. Jos ei kestä niin voishan sen tosiaan tehdä suorallavirralla(9) suottö ja heräte peruutusvalon karvasta(8) ja maat releelle ja valoille(13) johonkin rasiaan kärrynpohjaan josta vetelee piuhoja. Suoran virran wattiteho max 240w |
Tuo 42w tullee kahdesta 21w polttimosta. Virta ero on n.0.5A joten tuskin on ongelma.
Tuon takia ei kyllä mitään virityksiä kannata tehdä. |
Ja saattaa olla jokunen hattiwattikin noissa ledien tehoissa. Eli elementit kestää 24w mutta niitä ei kuitenkaan ajeta täydellä teholla.
|
Ja jos haluaa varman päälle pelata niin laittaa pienemmät. Mulla on 8m3 kiippaavassa sariksen puukärryssä 2x12w ja riittää täysin hyvin. Ilman mitään releytyksiä tai muita virityksiä.
|
Sain peruutusvalot kytkettyä. Vaihdoin kärryyn 13-napaisen pistokkeen josta otin 8-nastasta(peruutusvalo) virran valoille ja maapiuhan 3nastaa(maadoitus).
Hyvin toimi kun pikaseen testasin kytkentöjen toimivuuden. |
Tämän saman asian kanssa monesti tuskaillut kun tarvinnut kärryn kanssa mennä iltasella takaperin. Helpon ratkaisun esteenä autossa oleva 7-napainen töpseli. Käryn päähän vielä voisikin virkata 13-napaisen mutta autoon en ala vaihtamaan.
Noitahan on jotain kauko-ohjattavia lisävalojen asennussarjoja niin miettinyt että jos sellaisella koittaisi. Maltillisilla ledeillä varmaan kestäisi varastaa virrat ajovaloilta tai sumarilta mikäli autossa kytkettynä. Se että peruuttaessa joutuisi laittamaan takasumarin päälle ei juuri haittaisi, ajossa tuota ei tule koskaan käytettyä ja vaikka käyttäisi niin silti välissä tuo kauko-ohjattu rele. |
Lainaus:
|
Tuossa kun kärryyn virittää jonkun led työvalon peruutusvaloksi niin jo yksinään se on varmaan sen verran tehokas, että näkee hyvin taakse. Mulla oli nimittäin tuossa eräs päivä Motonetin kärry vuokralla. Ne on 13-napaisella pistokkeella ja niissä on myös peruutusvalo vaikka ovatkin jarruttomia kärryjä. Mut ei sillä peruutusvalolla tehnyt kyllä yhtään mitään. Jarruvalot valaisi paljon paremmin.
Asuntoautossa mulla oli sama ongelma, ettei alkuperäisillä peruutusvaloilla nähnyt yhtään mitään. Mätkäsin sinne perään yhden IKH:sta ostetun pienen peruutusvalon, joka oli led pohjainen. Ei ollut kyllä mitään tarvetta lisävaloille peruutukseen sen jälkeen. Siinä valossa oli tosiaan joku hyväksyntä vielä peruutusvaloksi ja oli kooltaan varmaan puolet röökiaskista. Eikä ollut kallis. Tais maksaa luokkaa 20e? |
Tuossa on ainakin yks pieni ja huomaamaton tuikku vaikka sitten pakkivaloksi, eikä hintakaan nyt kummonen ole.
https://www.lumise.fi/black-friday/l.../p/2020110501/ Saatan vielä tuollaset tilata omaan diskoon enkä laitakaan näitä isompia mitä pari settiä tuli jo aikaisemmin tilattua. https://www.lumise.fi/lisavalot/supe.../p/8020103790/ Nuo pienemmät kun voi vaikka länttästä puskuriin kiinni pikkuruuveilla ja kakspuolisella teipillä, kun nuo isommat vaatii jo telinettä tai metallin läpäsyä kiinnitykseen. |
https://www.ikh.fi/fi/search/peruutusvalo%2Br23 tuossa muuten IKH valikoima ihan oikeista hyväksytyistä peruutusvaloista. Ei nuo nyt niin pahan hintaisia ole. Itse asiassa voisin tuohon autoonkin virittää tuollaisen kun on niin hemmetin huono peruutusvalo.
|
Käyttää tuota sumuvalon nastaa ja laittaa auton konttiin vaihtokytkimen josta saa vaihdettua töpseliin joko sumarin tai peruutusvalon tuohon nastaan.
|
Sivu luotu: 09:26 (GMT +2). |