![]() |
UUDET KÄYTTÖMAKSUT JA MAASTURIEN HINNAT TIPPUU?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P.../1135250723250
Paljonko tulee olemaan esim läjän käyttömaksu? Mitä vaikuttaa autoaihioiden hintaan? |
|
Varmaan pikkumaastureitten hinnat saattaa jopa hieman nousta (toivottavasti, oma lehmä ojassa).
Tosin maasturistit ei tunnetusti mitään tyhjätaskuja ole :D:D |
Aivan järjetön ratkaisu laskea kokonaismassan perusteella vero,omassa pitkässä pajerossa -90 vero on 255,50€+käyttövoimavero kun konaismassa on 2500kg
|
Pajero 1999 veroksi tulee 316,82 € + käyttövoimavero 684,75 € = 1001,57 €. On se, kallista, perkele.
|
voisiko joku osaava laskea toyota land cruiser HJ:n ja bj 40:n vuosittaiset maksettavaksi tulevat verot ja pistää tähän näkösälle. Ite olen lenssussa niin ei toi nuppi oikein pelitä mutta pelkään pahinta että nyt loppuu harrastukset
|
Lainaus:
http://www.automerkit.fi/uutiset-tre...inen.html?SC=1 |
"Uudistettu vero perustuu joko auton hiilidioksidipäästöihin tai jos niistä ei ole tietoa, auton kokonaispainoon.
Eniten uudistus rankaisee paketti- ja matkailuautoja, joista useimpien vero, kansan suussa käyttömaksu, nousee ja jopa moninkertaistuu. Näistä autoista ei vielä ole päästötietoja, ja niinpä niitä verotetaan kokonaismassan mukaan." |
Taulukko
Saakoos tuosta mitään selvää
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45322 |
minä en ainakaan tiputa maasturin hintaa. hyvät autot maksaa ja niissä on kalliit verot. raha on suoraan verrannollinen hyvyyteen.
raudassa ei oo raha hukassa. |
Mun käyttöauto passatti on vuosimallia 1997, ja sen vero on 127,75 e. Jos se olis neljä vuotta uudempi, ja saman mallinen, niin vero olis 245,65 e.
Nerokasta... :D |
Tässä kun perheellisenä kattelee ja kuuntelee näitä leikkauksia,verojen nostoa ja mamujen hyysäämisiä,niin näin työttömänä paku lantikan omistajana rupee pikkuhiljaa miettimään että kuinka kauan me SUOMALAISET jaksetaan tätä paskaa? Kun ei mikään enää riitä! Jossain italiassa tms muu maa,olisi pressan ikkunat täyttynyt jo aika päiviä sitten mädistä tomaateista ja kananmunista mutta ei suomessa,me tehdään vaan niinku käsketään.Paskatykit tanaan ja helsinkiin kaataan se herrojen niskaan ni tietävät mitä on se elämä.
|
ei riitä rahat ja maalla tarvitsee työajoon auton jossa 4X4
Lainaus:
|
Lainaus:
Halonen on liian demokraattinen. Oispa Kekkonen vielä vallassa, sillon ku Suomessa oli 80.000 työtöntä niin kekkonen kävi venäjällä muutaman päivän neuvottelemassa (metsällä/ryypyllä) ja heti sen jälkeen lähetettiin Suomesta muutama tuhat ihmistä töihin venäjälle. Ja siihen aikaan ns. minipalkalla tuli helvetinhyvin toimeen sillä sai suhteessa paljon enemmän ostettua hyödykkeitä kuin nykypäivänä minimipalkalla. Kekkonen hallitsi itse Suomee, jos joku ministeri hyppi silmille niin ei enää sen jälkeen hyppiny ku Kekkonen sano miten asiat pitää tehä. esim. Halonen taas tekee niinku ministerit haluaa |
Rahat? Mitkä rahat?
Täällä on tämmöisiä tavallisia tyyppejä varmaan monta jolla ei ole mitkään isot tulot tai on jopa työtön/lomautettu ja maastopakettiautokin on monelle välttämättömyys oman toiminnan ja toimeentulon kannalta, nyt menee kaikki mietintään kuten oman talouden kantokyky, kauaa ei vinssata näköjään enää jos tämä laki otetaan tälläisenään vastaan, ei ole varaa enää mihinkään muutenkaan.
|
Kannattaa muistaa vaaleissa ketä äänestät, tuolla näkyy kuka painoi Jaa -nappia.
http://www.tacomaterritory.com/forum...74#post1801974 Vähän kökkö tämän foorumin softa noihin linkkeihin niin laitoin tuonne ;). |
Näkyy hallitus/oppositio linjaukset aika selkeästi tuossa Arimanin linkissä.
En kyllä hetkeäkään epäile etteivätkö vasemmiston edustajat mielummin kieltäisi kaikkea yksityisautoilua. |
Taidan ensi vuonna laittaa ajoneuvokäyttömaksuohimolaukausverosta kuitin tulonhankintavähennyksiin...
|
Olen tässä mietiskellyt että millä hitolla noita lakeja ja asettajia vastaan tavan tallaaja voisi taistella. Täytyisi vaan olla niin että kun tämmösiä järjettömiä lakeja tehdään niin kukaan ei niitä noudattaisi eli ei maksaisi. Silloin vaan pitäisi olla niin paljon kapinallisia että saisi jotain näkyvyyttä aikaan eikä vaan itselleen harmia. Ihan näköjään sama ketä noista päättäjistäkin äänestää kun poissaolo prosentit noin suuria.
On se saatana jos bertastakin tuplataan nuo maksut niin kylläpä vituttaa. Joku halpa harrasteajoneuvo luokka kehiin ja äkkiä. Näillä päästövohotuksilla vaan kerätään köyhiltä viimeisetkin pennoset pois.:mad: |
Ja kaikista surkuhupaisinta mielestäni on , että suomeen kerättävästä verotulosta jää vain murto-osa ,jos sitäkään .
Se , että tuloja kohdennettaisiin vakkapa tieverkoston kunnostukseen on puhdasta p***a-puhetta . imo. ! |
Minusta tää homma kolahtaa eniten pientulosiin lapsiperheisiin.Esm.itellä 3muksua,pari koiraa,ei stana sovita pieneen autoon eikä oo rahaa ostaa uutta vähäpäästöstäkään.Kesä autona mulla on kupla,vissiin siihen survouduttava ja eikun lomamatkalle.
Aivan järetön vero,väittäsinpä että tuosta volvosta tulee vähempi päästöjä vuoteen kuin uudesta autosta,eihän siihen tule kilometrejä vuoteen juur mitään.Eli en tajuu koko lakia,maksat vaikka et ajas metriikään ei viittis käytöstäpoistookaan tehä. Pitäskö pitää ajopäiväkirjaa noista harraste peleistä millon ajoo ja millon ei.Laittas akeen kirjat,jotta eivät laskuttas niistä päivistä jolloin ei oo ollut ajoa.Eikös tää oo joku käyttömaksu,ei mulla ainakaan oo joka päivä käytössä auto. http://www.youtube.com/watch?v=_PbWsF-8aJU |
|
Jep, nyt pitää kokeella onnea: Kasko lähtee ainakin toisesta autosta, ehkä molemmista kun ei noita ole tullut ikinä tarvittua. Toivottavasti tuuri pitää, mutta siitä saa kompensaatiota.
|
|
Lainaus:
|
Kertokaapa nyt sitten miten tarvittavat verotulot pitäisi kerätä jos tämä on täysin väärä linja? Äkkiseltään näkisin kolme vaihtoehtoa autoilun verottamiseen, 1) ostaminen, 2) omistaminen ja 3) käyttäminen.
|
4) ei anneta verorahoja poliitikoille ja mamuille.
|
Lainaus:
Toinen vaihtoehto ostaa riittävän vanha takapotku ja päivittää sen tekniikka nykypäivään ei muita kuluja kuin katsastus+käyttövoimavero ja onneton liikennevakuutus, miten jos tuollaisen vielä dieselöi sopivasti nykytekniikalla eihän sitä myytyä saa mutta kiusa se on pienikin. Pakkohan sitä on jotain kehittää kun euroja on rajallisesti/kk ja ottaja lisää omaa ottamistaan suhteessa tulopuoleen.(taitaa käydä niin että harkinnassa lopettaa se verotettava työnteko ja antaa ko, läjän hankinta muiden riesaksi tähän niin kutsuttuun yhteiseen hyvään : ) Nykytermein "Ulkoistaa" verojenmaksu. |
mun mielestä oikeen onnistunu ympäristöverotus kun bensa kuoma auton maksut 0euroa vuodessa,
co2 on niissä varmaan niin paljon ettei niitä ees vtt.een mittarit osais laskee. |
Lainaus:
Poliitikkoihin (kaikkien puolueiden) voi luottaa kuin rikkinäiseen kortsuun... |
Jos saisin päättää laittaisin kaikki ns. käyttömaksut ja verot polttoaineen hintaan. Miksi pihassa seisottamisesta pitäisi maksaa:confused:.
|
Lainaus:
kaikkia saatanan pykäliä ja määräyksiä tehään jatkuvasti lisää. kyllä ne on niin vitun tärkeitä ihmisiä kun tässä aikanaan sellasenkin todella tärkeen päätöksen vitun eeuussa tekivät jotta kuinka käyrä kurkku saa olla!!! ei jumalauta!! jos ollaan eeuussa niin miks sit on eri lakikäytäntö? esim ranskassa ku ostat haulikon, niin et tartte ku rahaa. sielä se katotaan "maataloustyökaluksi" kai ne vittu noihin raktori mönkijöihinkin suomessa kohta jotain keksii millä repiä rahaa tavalliselta kuluttajalta. missä on normaali maalaisjärki??? olen vahvasti sitä mieltä että jossain kohti se tyssää tää touhu. sit voikin olla oksat pois omenapiirakasta. |
Melkoiset pykälät
Lainaus:
1) ostaminen Auton ostamisen verottaminen on ok silläkin perusteella, että mm. EU on ohjaamassa verotusta ympäristöystävällisempään suuntaan, uuden auton tuottaminen kuluttaa luonnonvaroja ja sitä pitää verottaa jos niitä joku kuluttaa, tähän liittyvät myös saastemaksut jotka tulevat kasvamaan ja aiheuttavat tuottajille kuluja yhä enemmän.Eli siis kuluttaja maksaa minkä autotehdas joutuu velottamaan maksettuaan omat ympäristöveronsa, jonnekin ne kulut on siirrettävä ja tässä tapauksessa ne kuuluvat tuotteen ostajan maksettaviksi. 2) omistaminen Pelkän vanhan maasturin omistamisesta ei saisi verottaa, ei pelkkä omistaminen kuluta mitään 3) käyttäminen Tämähän se olisi se järkevin verotuksen muoto, mutta maksaa tulisi vain niiltä päiviltä kun ajoneuvoa todella käytetään. Muutenkin näitä autoja käytetään monissa yhteisesti hyödyllisissä asioissa jonka jo pelkästään sen vuoksi hyötyajoneuvo/ym.pakettiautojen veroja ei saisi nostaa niin ylös, ettei niitä ole enää varaa pitää koska sitten niistä ei ole enää hyötyä kenellekään. En kannata tätä uutta veromaksua itse ensinkään, vihonviimeinen homma joka pistää miettimään, että mitenkäs tästä sitten selvitään? |
[QUOTE=VonLeka;613552]Suomalaiset ei uhoo ku netissä keskutelufoorumeilla ja shellin baarissa. Kukaan ei uskalla oikeasti tehä mitään.........
Tälläistä kommenttia osasin hiukan odottaakkin mutta, yksin ja niin vitun pienenä ihmisenä on todella vaikeaa taistella tuonlaista koneistoa vastaan. Kun puolustamassa pitäisi olla vielä suurin osa väestöstä joka hyppää silloin kun portaasta käsketään niin on se huono uhota. Mutta jos täältä todellakin lähdetään niin takaan ja alleviivaan että olen siellä paskaa heittämässä mikäli lantikkani sinne jaksaa ja jos muijaltani luvan saan. |
Lainaus:
Ja lannanluontikinkereihin arkadianmäelle ja/tai pressanlinnalle raahaudun vaik kulmakarvoilla. |
jos tuohon 45:seen lisätään jotain saastemaksuja 360€/vuodessa ja siihen kaikki muut verot ja käyttövoima maksut ja kalliit katsastukset niin kilvet lähtee!!!
ajetaan tarrakilvillä ja taksilla! |
Lainaus:
Uusien autojen valmistamisen ohjaamisessa pitäisi mielestäni kiinnittää enemmän huomiota käyttöikään.Nykyinen "3v. ja paaliin" ajattelumalli ei mielestäni edusta ympäristöystävällistä ajattelua.Kyllähän kierrätyssysteemeistä puhutaan, mutta mikähän mahtaa olla toteutunut päästösäästö? Jos saastuttaminen maksaa euroopassa paljon , siirretään saastuttavat tuotannon osiot maihin joissa ei ole ympäristösopimuksia (esim. Kiina,Korea ) tai niistä viis veisataan (esim. Venäjä) .Tulevaisuuden "saatevaltioina" toiminevat Intia,Afrikka,Eteläisen Amerikan maat ja muut ns.kehittyvät teollisuusmaat(tää on sit vaan mun ennuste, ei perustu faktoihin). Liian halpa öljy (joo,joo pensa maksaa Suomessa liikaa) pitää huolen, että näitä hyödykkeitä kannattaa kuskata ymäri palloa toistaiseksi.Erilaisilla tulleilla ja rangaistusmaksuilla on sitä koitettu hillitä, mutta ihminen ahneudessaan on pääsääntöisesti keksinyt tavan kiertää näitä maksuja. Ja sitten säästövinkkinä vuosien takaa: Eräs tuttu ajoi siihenaikaan suositulla Datsunilla muutamia kavereita kyydissään, kuinka ollakaan takana tullut poliisiauto antoi pysähtymiskehotuksen .Kaveri rullasi auton tiensivuun , poliisi puhallutti,katsoi paperit ja toivotti hyvää matkaa.Poliisien poistuttua kaveri käynnisti auton ja jatkoi matkaa , takapenkkiläiset hieman ihmettelivät miksi hän oli ootellut poliisien lähtöä, kaikkihan oli kunnossa.Kaveri vaan tuumasi, että ne olisi saattanut ihmetellä dieselkoneen nakutusta, kun olivat just kattoneet bensa-Datsunin paperit :D |
Lainaus:
http://www.näkeeketkäpärjää.net/ |
täytyy ruuvata pitkästä j pätkä patesta syöttöt tappiinsa että savuttaa reilusti kun siitä savutuksestä täytyy maksaa niin nautitaan sitten koko rahalla mustasta ilosta.
|
vai jekkupatteri muka auttaa
"jos et pärjää, yritä edes", hohhoijaa. Kyllä tässä maassa on tehty pärjäämisen edellytykset melko mahdottomiksi ja huononee vaan koko ajan. Ja paljon on väkeä, joka ei yksinkertaisesti enää pysty pärjäämään näillä säännöillä mitä rikkaat johtajamme meille laativat.
Jos sitä mielipidettä on aikomus osoittaa niin mukana ollaan, eihän tässä ole mitään järkeä jos aletaan suosimaan isoja bensakoneita kuorma-autoihin rinnastettavissa olevissa laitteissa. Jälleen yksi huono laki lisää Suomessa, en hyväksy tätä nykymenoa. Mielenosoitus? |
Lainaus:
Niin se vaan menee, koko käyttöverohan oli väliaikainen keino 90-luvun laman aikaan "parantaa suomen tieverkkoja", hyvinpä on täällä haja-asutusalueilla ainakin parannettu- veroa kerätään enemmän kuin koskaan ja tiet ovat huonommat kuin koskaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39152 Täysin järjetön tuo verotusperuste pakettiauto HJ 60 / HJ 61 kohdalla myös, jos taloudellisempaa ja pienempipäästöistä suorasuihkutusturbodieseliä kerran aiotaan verottaa enemmän kuin vaparia. |
no näkyy muitakin ärsyttävän tuo veron nousu.http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/K.../1135250778376
|
Lainaus:
|
50v
1 Liiteet
Tilapäinen käyttömaksu 50v
|
Lainaus:
Mietin tuossa, että mitenkä tämä asia esiteltiin kansanedustajille? Avustaja pistettiin lukemaan joku jumalaton nivaska, jonne oli kaiken diipadaapan sekaan piilotettu tämä ydin? Tuskin montaakaan kansanedustajaa kiinnostaa oma työ niin paljon että kaiken lukisivat/ymmärtäisivät. Kaippa se on katteltava jostain sellanen kuorma-autoksi rekisteröity iso paku lisäpenkein. Eikös tämä ajoneuvoluokka vielä välty isommilta verokeikauksilta? |
On tämä nyt taas jotenkin järjenköyhää.
Paketti auto joka on kuitenkin yleishyödyllinen kapistus jota kaikki myös ekoihminen tarvitsee joutuu tuollaisen riistoveron kohteeksi. Jollain ne kaikki tavarat on kumminkn kuskattava. No kaikki ostaa sitten peräkärryt kun kenenkään ei kannata pitää kallista pakua. Onkohan se nyt sitten turvalisempaa ja ympäristöä vähemmän kuormittavaa kun noilla vähäpäästöisillä ja alitehoisilla ekoautoilla vedetään isoja peräkärryjä mökille,kaupoille,harrastuksiin,yms. Silloin tuskin on päästöt ja kulutus lähelläkään ilmoitetua määrää. Täytyy vissiin suunnitella jonkun kuormaautoksi rkisteröidyn paripyöräisen yenkkilahna pick upin ostoa. Ennemin ostan sillä 500€:llä hyvin verotettua naftaa/bensaa kun maksan missään näkymätöntä veroa. Ja samalla paranee oma turvallisuuden ja arvostuksen tunne noiden ekoautojen seassa. Kyllä taas rupes närästämään ja ahdistamaan... |
Veltto Virtanen haastattelussa:
Eduskunta vilisee psykopaatteja http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...11651_uu.shtml "Tarttis varmaan tehrä jottain" Itellä alkaa kans olemaan vitutusviisari punasen puolella... :p |
Toivottavasti jokainen, jolla vielä vara ajaa maasturilla tämän uuden palkintosysteemin takia muistaa kysyä tienposkessa ojaan mennyttä ajokkiaan ihmettelevältä kuskilta ketä äänesti ja ketä äänestää seuraavissa vaaleissa....
voi jäädä tiettyjen puolueiden kannattajat nyppäsemättä....ainakin iteltäni. |
Minkäs verran tollasessa kevyt k-a:ssa sitten kustannukset menee vuosi tasolla verrattuna lähes saman kokoiseen pakettiautoon??
|
Lainaus:
|
Ruvettava lisäilemään maastureihin teliakseleita, jos niihin saisi vähän lisää kantavuutta-> rekisteröisi kuorma-autoksi. Kattokorotuspajoille uusi tuotantosuunta.
|
Samalla joutais kieltää webastot ja muut ajoneuvolämmittimet noista autoista mistä on päästörajat olemassa.
Eihän voi olla niin että niihin lisätään laitteita jotka lisäävät päästökuormaa mutta eivät nosta maksuja. Ei pika kooklauksella löytyny noille laitteille edes tietoa päästöistä. |
Lainaus:
tekopyhiä takin kääntäjiä ovat suomalaiset! kyllä nyt valitetaan ja ollaan katkeria,kohta taas äänestetään ne samat paskiaiset sinne istumaan eduskuntaan keksimään näitä hienoja ideoita mitä verottaa.. siinä vaiheessa kun kaikki jättäis äänestämättä vois tapahtua muutosta.. itse en ikinä äänestä,ja autovero on ollut EU vastainen koko eu ajan,ei esim ruotsissa tarvii mitään maksaa monta kertaa ostamansa tuonti autoa..senkus kurvaa kotio ja käy leimalla on tämä hienoa ei voi muuta sanoa..kaikki mistä ne voi verottaa/tehä kansalle olot katkeraksi nojaten EU sääntöihin niin voidaan toteuttaa,se mitä pitäs olla ja vois hyötyä niin pikkuhiljaa jää kaiken vaalipuheen taakse piiloon |
Lainaus:
semmoset 100e varmaan aika sopiva sitten webastolle,jos se nyt riittää.. ehkä ne koht huomaa että tossahan palaa dieseliä ilman veroja..tai ilman ja ilman..vero maksaa niin moninkertasesti kaikin tavoin ettei mikään ole taxfree.. jok ikisen asian ku ostaa niin alvia ottaa kusipäät,siihen viel autovero dieselvero polttoainevero ymymym ei lopu ikinä |
Lainaus:
Itselläkin tuo vero nousee johonkin 300e luokkaan. Onneksi kesällä leimasin transportterin matkailuautoksi. Säästää dieselverossa edes jonkin verran. Sitten jos nuo karavaanarit vielä saa nostettua kunnon metelin tuosta ajoneuvoverosta ja siihen saadaan joku kompensaatio karavaanareille niin tuohan koskee myös meikäläistä kun ajelee veronkierto matkailuautoa :D Onneksi on päässyt toisesta autosta eroon niin ei tarvi siitä maksella veroja. Mutta hyvin tuo vero kyllä rankaisee jos on joku harrasteauto. Tulee vaan entistä kalliimmaksi harrastaa, joten harrastus pitää vaan lopettaa. Onneksi eivät vielä ole keksineet mönkijöihin mitään lisäveroja. Vakuutusmaksut kyllä nousee koko ajan niissäkin ylöspäin. Joten porukalla vaan maasturit vaihtaan mönkijöihin. |
Aken diipadaapadaa löytyy tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090135 Tuo kohta 3.3. Esityksella arvoidaan olevan positiivisia ympäristövaikutuksia Veronkorotusko vähentää saasteita? Mutta mitä tuolla tupistaan että pakettiautojen päivävero korotettaisiin 26 sentistä 35 senttiin -94 vanhemmilla? |
Lainaus:
Onpahan taas oma opiskelemisensa tässäkin uudistuksessa. "Henkilöautojen tavoin on tärkeää ulottaa vero myös olemassa olevaan pakettiautokantaan, jotta vältettäisiin kysynnän ohjautuminen veromallin ulkopuolelle jääviin suuripäästöisiin ajoneuvoihin. Niissä tapauksissa, joissa pakettiauton hiilidioksidipäästöstä ei ole saatavilla tietoa, vero määrättäisiin ajoneuvon kokonaismassan perusteella sadan kilogramman välein saman verotaulukon mukaan kuin henkilöautoilla. Tämä koskisi toistaiseksi valtaosaa pakettiautokannasta." "Kokonaismassalla tarkoitetaan auton omaa massaa lisättynä kantavuudella. Sinänsä voidaan pitää epäjohdonmukaisena käyttää auton kantavuuden sisältävää kokonaismassaa veroperusteena, kun päästöperusteinen vero määräytyy päästöä koskevan mittaustavan perusteella ilman kuormaa. Auton omaa massaa voitaisiin pitää paremmin rinnastettavissa päästöjen mittaustapaan. Ajoneuvon kokonaismassa on kuitenkin valmistajan ilmoittama tarkka ja yksiselitteinen luku, joka käy ilmi pakettiauton hyväksyntäasiakirjoista ja sellaisenaan soveltuu veroperusteeksi rekisteritietona, joka on olemassa kaikille pakettiautoille. Omaa massaa koskevaa tietoa ei puolestaan ole kaikista pakettiautoista. Siten hallinnolliset syyt puoltavat kokonaismassan käyttämistä veroperusteena. Ajoneuvojen suuren lukumäärän vuoksi veroperusteet on valittava niin, että ne ovat kattavasti ja luotettavissa saatavissa suoraan rekisteristä kaikista verotettavista autoista. Kokonaismassa myös korreloi riittävästi päästöjen kanssa, joskin yksittäisten automallien välillä voi syntyä huomattaviakin eroja. Kuten henkilöautojen osalta on jo tehty, virhemarginaalin vähentämiseksi kokonaismassaan perustuva verotaulukko on mitoitettu päästöperusteista veroa matalammalle tasolle. Henkilöautojen ja erityisesti kookkaiden pakettiautojen kokonaismassan erilaisuuden takia voisi myös olla perusteltua säätää pakettiautoille oma kokonaismassaan perustuva verotaulukkonsa tai säätää niille henkilöautoja matalampi enimmäisveron taso, jolloin kokonaismassan kasvu ei lisäisi veron määrää. Tätä ei kuitenkaan tässä yhteydessä ehdoteta ohjausvaikutuksen säilyttämisen takia ja myös siitä syystä, että kokonaismassaan perustuva verotaulukko on varsin maltillinen. On myös huomattava, että kookkaat pakettiautot saavat verotuksellista etua auton hankinnan yhteydessä kannettavassa autoverossa. Kokonaismassan käyttämisestä pakettiautojen veroperusteena voidaan esittää samoja näkökohtia kuin henkilöautojen osalta on tehty. Moottoreiden energiatehokkuuden kehittymisen myötä kokonaismassaan perustuva vero voi suosia kevyitä autoja, jotka eivät kuitenkaan ole energiatehokkaita teknisesti vanhanaikaisen moottorinsa takia. Kokonaismassaan perustuva veron tulisi myös teoriassa olla dieselautoille matalampi kuin bensiiniautoille. Vaikka dieselmoottori on yleensä bensiinimoottoria hieman painavampi, sen hyötysuhde ja polttoaineen kulutus ovat vastaavaa bensiinimoottoria edullisempia. Henkilöautojen veromallissa omaksutun linjan mukaisesti bensiini- ja dieselautoille ehdotetaan yhdenmukaista kokonaismassaan perustuvaa kerroinmallia yksinkertaisuuden vuoksi. Dieselmoottorilla varustettuja autoja ei ole perusteltua suosia verotuksessa myöskään sen takia, että etenkin vanhempien dieselautojen typen oksidi- ja hiukkaspäästöt ovat huomattavan korkeita. Edellä selostettujen syiden vuoksi hiilidioksidipäästöön ja kokonaismassaan sidottujen veroperusteiden käyttö ei välttämättä kaikissa tapauksissa johda yhdenvertaiseen kohteluun kahden saman painoisen mutta päästöiltään erilaisen taikka kahden samanlaisen, mutta eri vuosimallia olevan pakettiauton välillä. Autokannan uudistumisen myötä ongelma olisi kuitenkin väistyvä, joskin hitaasti. Samoja päästö- ja kokonaismassaperusteisia verotaulukkoja sovellettaisiin kaikkiin perusveron alaisiin ajoneuvoluokkiin, jolloin eräiden ajoneuvoryhmien erityissäännöksistä voitaisiin luopua. Matkailuauto, joka on ajoneuvoluokaltaan henkilöauto, sekä ennen vuotta 1993 rekisteröity erikoisauto verotettaisiin samalla perusteella kuin muutkin henkilö- ja pakettiautot, mutta niiden vero perustuisi käytännössä kokonaismassaan päästötiedon puuttumisen takia." |
Sitten pisti silmään tämä kohta ja olisinkin kiinnostunut tietämään, että mitä saamme sitten vastineeksi mahdollisesti tilittämillemme miljoonille; lisää virkamiehiäkö vaiko poliitikkojen palkankorotuksen?
"3 Esityksen vaikutukset 3.1 Taloudelliset vaikutukset Ehdotettu pakettiautojen veromuutos merkitsisi, että niiden perusveron tuotto nousisi arviolta 87 miljoonaan euroon, kun tuotto nykyisillä veroperusteilla on noin 37 miljoonaa euroa. Matkailuautojen osalta tuotto kasvaisi nykyisestä noin neljästä miljoonasta eurosta noin 14 miljoonaan euroon. Arviot on tehty nykyisellä autokannalla." Näin sitä kehutaan että miten rahaa kerätään, mutta mitä saamme sille vastineeksi, kysyn vaan, paremmat tietkö taas tällä kertaa kuten " väliaikaisen ajoneuvoveron" voimaantulon aikoihin? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39154 Onhan tämä surkuhupaisaa tämä Suomen touhu täällä ja mahdollinen kansan kusetus josta jotkut melua pitävät, kuten esim.http://www.youtube.com/user/Urbancit...13/cTyNGbj40sI, joka on mielestäni asiallista kerrontaa ja olen ehdottomasti samoilla linjoilla mikäli asiaa katsotaan valtaeliitin sijaan tavallisen kansalaisen näkökulmasta. Enpä tiedä muuta mutta kuin että lohduton on olo jos hyötyajoneuvoharrastus loppuu. Joku mainitsikin pätevästi esimerkkinä noista VaPePa:n asioista, erittäin hyvä esimerkki. Ei käy kateeksi myöskään se toiminimellä elantoaan ansaitseva (yrittävä) linjanraivaaja, jolle pakettiautoHJ on tärkeä työkalu mutta mahdollinen veronkorotus on suurelta osin ruokalaskuresursseista pois ja kun tavallisella pienituloisella ei ole enää kohta kovin paljoa ruokalaskusta pois ottamista. Suomen kehityssuunta ei ole edullinen tällä hetkellä, aika moni asia on menossa pieleen yhä alati pahemmin. |
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/77...n-totta-vai-ei
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hittolaine, sitä webastoa voi polttaa vieläpä löpöllä :-))
|
....kohta taas äänestetään ne samat paskiaiset sinne istumaan eduskuntaan keksimään näitä hienoja ideoita mitä verottaa..
Äänestää kuka äänestää, itte en kumminkaan ikinä ole tuohon syyllistynyt, kaikki lupaa tähdet taivaalta ja sitten kun päästään pallille istuun ni lupaukset jää unholaan. Tossa ennempää kirjottelin sinne hesaan lähdöstä niin jollei se toteudu niin sitten ruuvaan omasta hj:sta kilvet pois ja auto pihan perälle seisomaan, eipä ainakaan meikäläisen rahoja tule ikinä saamaan jollei entinen tahti pysy samana. Myymään en sitä rupea sillä on sen verran kova viha rakkaus-suhde tohon romuun. Kaveri (myy veneitä v-skoottereita yms) tuossa puheli, jo aikapäiviä sitten että saattavat ruveta riisseli kiukaalla olevia veneitäkin verottaan koska polttiksella ajo on kielletty (-07) ja joka botski pitää rekisteröirä. |
Siellä oli päästy jo syvällisten asioiden pariin ollaan jo asian ytimessä ;)
Lainataan tähän jotakin jostain: " Tämä maa on rakenettu kouluttettujen byrokraattien varaan.Koulutusta on hoettu ainoana vaihtoehtona elämässä ja sen kyllä huomaa.Kukaan ei halua tehdä työtä,kaikki haluavat vain olla siistissä sisäduunissa,tekemättä todellisuudessa muuta kuin hankaloittamassa tekevien ihmisten elämää. " |
Vanha suomalainen sananlasku sanoo, että kansalla on AINA näköisensä johtajat (kansa saa sen minkä oikeasti ansaitsee)???
|
Merkillistä
Tämähän on vielä tarkistamatta, mutta Jeepin osalta taisi vero laskea jonkin verran tai pysyi samana, täytyy tänään katsoa kun tuli se verolappu kotiin. mutta alle satasen se kumminkin oli.
No niin viimevuonna se oli 94,60€ ja tänä vuonna (kohta tulee tieto) Jeeeeee tänä vuonna 94,90€ JOTEN JEEPPI PYSYY se osalta edelleen maasturina |
Lainaus:
|
IHAN SAMA SE
Lainaus:
Verotus tulee päästöjen mukaan, joten jossain alle 150€ mennään, ei paha nousu ja vaikka olisi tonnin ei tunnu missään jos ajatteelee koko vuotta.... No persaukiselta se voi tuntua suurelta nousulta ! Kymmenen sentin heitto on pilkun nussioita varten |
Mun mielestä tuo pitäs sisällyttää polttoaineen hintaan. Jos toi vero olis keskimäärin satkun per auto ja nopeasti guugletettuna 2006 on näköjään kuluteltu 4,3 miljoonaa tonnia polttoainetta ja 2005 on ollut 2,12 miljoonaa autoa, eli pyöreät 2000kg/auto on polteltu. Jos siihen pariin tonniin pitäis lisätä keskimäärin satkun vero, niin oiskos se noin 5c/l?
Paljon ajavat valittais siitä ja vähän ajavat kiittäis. Mut olispahan oikeasti sidottu kulutukseen ja CO2-päästöihin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joo asiaan... Jokainen äänestäjä voi nyt miettiä ihan itse että mimmoisia koukeroita piirteli siellä äänestyskopissa siihen lappuun kun näin niistä kiitetään... Jos tässä asustelisi jossain ihmisten ilmoilla ja oli reilusti tölmyy takataskussa olisin varmasti hankkinut semmoisen vähäpäästöisen saippualaatikon ja hylänny nämä romut jo aikaa sitten. Kai se on päättäjien linja tarkkaan mietitty että ketä tämäkin mulkkaus eniten koskee eli niitä joilla ei ole mahdollisuuksia hankkia sitä uutta ja egolokista autoa ja kuitenkin ei ole myöskään mahdollista ajella metrolla tai linja-autolla asioilleen kun niitä ei hirmupaljon liiku täällä perämetsässä... |
verot polttoaineen hintaan ennemmin kiitos
Lainaus:
"Entinen n. 79-100 euron pakettiautovero ja vaikka entinen Diesel-maksu siihen päälle indeksikorotuksineen on ihan ok mutta loput verot tulisi kerätä polttoaineverotuksessa jolloin ympäristöverotuksellisestikin saavutettaisiin parempi koheesio muiden verotuksen painopisteiden ja perustelujen kohdalla suoraan suhteessa kulutukseen ja ajomäärään- tämän tyyppinen "verot suhteessa todelliseen käytettyyn polttoainemäärään"- tyyppinen verotus jota VonLeka (ja itse asiassa kaikki tähän mennessä jututtamani asiaan perehtyneet) ovat kannattaneet olisi järkevin tähän mennessä esitetty mahdollinen toimintamalli jos ei parempia malleja ilmene." Lisäksi olisi miellyttävää mikäli näille kerätyille entistä suuremmille varallisuusmäärille saataisiin vielä jotain konkreettista vastinettakin, kuten esimerkiksi tiestön kunnossapitoa eikä esim. alati laajenevia hallinnollisia kuluja, joihin kerätyt varallisuusmäärät helposti voivat hukkua vailla mitään konkreettista vastinetta hyödyttäen ainoastaan virkamieskunnan omia etuja. Myöskin maaseudun tiestöstä tulisi pitää huolta, ei vain kaupunkialueiden teistä, moottoriteistä ja niiden rampeista. |
Lainaus:
Sen mukaan kun kulutan itse noin 2500 l naftaa vuodessa, maksaisin päästöveroa 147,50 e tämän mallin kautta. Mutta kun osa autoista on päästöjen osalta alle keskiarvon ja osa yli, vaikuttaa tuo 200-400 euron rankaisuluonteinen veromaksu jopa melko loogiselta. Jos emännän autosta tulee menemään 67 euroa ja minulta 380 e, niin homma menee melkolailla tasoihin. Ja puolestani minä olen se joka enempi ajan... Mutta se mihin se sattuu on HARRASTEAUTOT! Auton OMISTAMISTA rangaistaan, ei käytöstä. Se on väärin! Itse olen kyllä sen kannalla, että lisätään se vero-osuus polttoaineeseen. Olisin valmis vaikka 10 snt/litra korotukseen. Mutta ei tämä nyt näinkään aivan karmaisevalta tunnu, jos ne rahat vain menevät sinne minne ne on tarkoitettukin. Paitsi, ettei enää kyllä voi pitää 2-3 autoa tuossa pihassa ylimääräisenä... TT |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Saishan tuota saastetta vähemmälle tosi helposti.koska kehäapinoilla on niiiiin hyvät kulkuyhteydet.
metrot ja linjurit pyörii jokaisen kotiovelle. eli autot pois kehästä:D:D |
Suurin osa tierahoista tulee juurikin kehäIII:n sisältä
Lainaus:
|
Eipä noista verorahoista liiemmin tienpitoon enää nykyään liikene, rättipäitten paapomiseen kylläkin..
|
Lainaus:
Helppoo sieltä kivikylästä on huudella kun tiet hoidetaan automaattisesti ja ainoa vaiva nähdään siinä vaiheessa kun paikallislehden tekstiviestizättiin itketään että tiet on aamu 6 aikaan auraamatta olevasta 3cm lumikerroksesta... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulle ois tulossa vaihtokaupassa mitsubishi pajero 2.5 turbodiesel vm.89 joka on muutettu huoltoautoksi. Millaiset verot kyseisessä autossa on nyt tuon uuden pykälän mukaan?
|
Lainaus:
|
Onpa MUKAVAA maksaa taas lisää veroja....
Selvittelinpä tänään paljon ajoneuvovero on 1.3.2010 lähtien omassa autossani,
Mitsubishi Pajero V6 ( bensa ) Kokonaispaino 2500kg Tuleva ajoneuvovero on 255,50€ /365pv --> Ja vielä viime vuonna vero oli 94,90 € Aika ISO korotus prosenteiksi muutettuna, 169,2% :( :( :( |
ei muuta ku laitteet käytöstä poistoon!
|
Lainaus:
|
joo... Jakohta kyllä varmaan loppuu dieseljuoppojen maasturien ajelutkin vähiin, jos naftan litra hinta nousee kalliimmaksi ku bensa... vaikka verotus niistä sit jääkin pois, että maksat tankilla käydessä sen verotuksesi... Tällästä ne herrat ja rouvat suunnittelee siellä, kun ensin pistetään ostaan ihmiset pienikulutuksia ja vähä päästösiä autojakin... Ja herätään siihen, että polttoaineverot on pienet et mikä nyt avuksi... Verotusta ku ei voi ihan kauheasti korottaa enään, kun se ei vaikuta sillai... Mut hei!!! Nostetaan dieselin hinta sinne lähelle kahta euroa per litra, niin sit saadaan vaje kuriin... Itellä käyttis imee sellasta 5,5 litraa diesua sataselle matkaa ajaessa, ja vuodessa tulee kilsoja tähän sellaset 26-27tkm... Sit muutaman mitkä imee sen 10litraa sataselle on pihassa, että taidan näitä käyttää sillai ku tarvin, eli metsästyksen lähinnä...
|
Tähän kun heittäsvät vielä jonkin halvemman opin jolla saisi tuon huoltoauto-lätkän poes tuosta koslan perästä, niin sitten olisi hyvä tuo dieselin hintaan sisälletty vero-osuus. Nyt tuntuu aika karskilta :(
|
Itelläni on hiacen paku joka on muutettu matkailuautoksi! (9-paikkainen) 2003 Kokonaismassa on 3000kg ja nythän se menee painon mukaan niin joudun maksamaan 540€ vuoteen siitä! jos menis päästöjen mukaan niin olis huomattavasti halvempi! maahantuonti väitti että näissä on päästömittaukset aloitettu 2006--> Prkle!!!!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tällainen tippa valtameressä really makes the difference...heh...sure! Ja mitäs me sitten "tyhjällä Suomella" tehtäis? Eikös se sotakin sitten tapeltu turhaan jos ei koko maata asuteta, kysynpä vaan.... Verottakaa vaan meitä periferiassa asuvia ajelijoita ja rakentakaa lisää metroja, maailma pelastuu!!! :D (EDIT: syntyperäinen stadilainen, tosin Helsingin lähiössä ekat 25v. -> ex Espoolainen 5v. -> v. 96 valinta tehty ja muutettu kehä III ulkopuolelle) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli maakunta tämäkin on, reuna-aluetta ja syrjäseutua :D heh! |
Asunkos minä nyt syrjässä kun mulla on 5 km pihatie ja hoito on ihan omalla kontolla :D Enkä liioittele pätkääkään, sitä ei aukaise näin talvella kukaan ellen väännä casea tulille ja käy linkoomassa..
|
Jaa, enpäs tiedä, itsellä tonne lähimmille kylille on kymmenen kilsaa josta ekat 3km hiekkatietä, -sen tosin kunta hoitaa ja auraa - silloin kuin kerkiää muilta kiireiltään...että auto on must.
Ja mielummin neliveto...:D |
Niinno on mulla lähimpään kauppaan (Oulaisten neste) aikalailla tasan 15 kilometriä ja sitten oikeeseen kauppaan 18km. Lähin naapuri 4km päässä (umpimetän läpi). Tietä pitkin pikitien varteen se 5 km lähinaapurille.
Asun mielestäni jo aika syrjässä vaikka kahden kaupungin välimaastossa olenkin :) Asun yli 100 vuotiaassa torpassa ja lämmitän maalämmöllä, en tuota jätettä jota tarttis roska-auton hakea ym. Ansaitsisin mielestäni koviakin verohelpotuksia ja vaikka jotain tukirahaakin jopa.. Ei vain taida olla tippumassa. |
Jotain ristiriitaa on tässä kun monet palvelut ja asioinnit tuppaa siirtymään kauemmaksi ja silti autolla ajaminen kallistuu ja kallistuu.
Täällä missä meikäläinen asuu on lakkautettu linja-autoasema, linja-autolla kulkeminen on hankalahkoa, lähimmän rautatieaseman tavoittaminen on yksityisautoilun tai taksin varassa. Hehee, mutta täälläpä onkin ilmailulukion lisäksi lentokenttä :D http://www.lahtivesivehmaa.fi/vesive...sakuussa-2010- Tuli mieleen voisiko joku taho ruveta myymään muutossarjaa, jolla nelivetoisen pickup:in voisi modata osittain sähköllä kulkevaksi. Lavalle mahtuisi isohko joku litium ioni tai sitä parempi akku. Lisääntynyt massa kompensoitaisiin ilmajousipalkein. Jokainen hoitaisi akun latauksen kuten parhaiten taitaa, sehän sopisi luontevaksi osaksi myös asuintalon sähköjärjestelmää, jossa katolla voisi olla parintuhannen watin edestä aurinkopaneeleja. http://www.nissan.fi/#vehicles/lcv/e-nv200 |
Valtio vois maksaa täyden akkukuorman, saahan tässä maksaa siitä kun auto painaa kiloje rek otteessa olevan tekstin verran ja tämän perusteella laskutetaan raippamaksua vaikka tuskin kukaan jatkuvasti täydessä mällissä ajaa ?
|
Lainaus:
Sama idea tulisi saada valjastettua suurempaan energiantarpeeseen. Energiaomavaraisuus ei muutenkaan olisi paha asia maaseudulla, jossa sähkönjakelun häiriöt teetättää ongelmia. |
Lainaus:
Mulla on työsuhdekäytössä sellainen vekotin, jolla pääsee sähköllä 40-70 km ja sitten voi jatkaa bensalla. 40 km pääsee talvella kun osa sähköstä menee kuljettajan lämpimänäpitoon, syksyllä ajelin kerran 71 km sähköllä. Ekat 4000 km meni silleen, että polttoainekulut ( siis bensa+sähkö) putosi kolmasosaan verrattuna siihen, että olisin jatkanut aiemmalla diesel-vekottimella (vei sen 5l/100km). Sähköllä mennään siis valtaosa ajasta. Nyt on keskikulutus mittarin mukaan 2 litraa satasella, eli näin talvella tuo laite käyttää bensaa hiukkasen lämmitykseen pyörittämällä generaattoria. Lisäksi bensaa on pakko polttaa kos ei ole saanut autoa lataukseen. Ajoja on tullut n. 7700 km. Ei ole offiauto, ei kannata mennä metsään tuolla eikä siinä ole vetokoukkua, mutta kyllä sillä ihan auratuilla teillä etenee. Käyttövoimaveroa tuosta laitteesta menee aivan ihan minimaalisesti. Hankintahintahan näissä on hiukka asteikon ylälaidassa, mutta onneksi on liisarina, niin pysyy kohtuudessa. Sähköä menee paljon enemmän kotona, mutta on se paljon edullisempaa kuin bensa vaikka olisi ihan perussähkösopimus. |
Sivu luotu: 20:35 (GMT +2). |