![]() |
'82 Suzuki SJ410/SJ419TD "Zombie Hunter"
Tuli tehtyä pieni heräte ostos, kun pääsin eroon entisestä käyttöralliautosta (4WD GTi Galant).
Suitsa on liki alkuperäisessä kunnossa, karjapuskuri ja lisävalot vain laitettu keulalle. Tekniikka toimii kuin unelma, ainoana moitteena hieman vuotava pakoputki. Entinen omistaja on pitänyt pikkuista metsästysautona, (josta kielii myös autosta löytyneet kiväärin, haulikon ja piekkarin panokset, sekä penkin alla ollut ketun pääkallo! ). Itselläni on tarkoitus rakennella tästä kunnon metsämöyrijä, niukin naukin "katulaillisesti" eli auto pitää silti olla hyvä ajaa vielä asfaltillakin ja pienellä vaivalla muutettavissa katsastuskelpoiseksi ;) Nyt pienehköllä budjetilla keräillään osia korotusta varten ja etsitään suurimpia renkaita jotka tuonne laillisilla korotuksilla mahtuu alle. Ja koska joku kuitenkin kysyy, auton nimi sitten liittyy viskihuuruiseen iltaan ja halloween-krääsällä jo nyt täytettyyn kämppään :D ulkoasusta tuli selkeä visio keskellä yötä.... Kuvia nykytilasta tulee, kunhan pääsen kotikoneelle takaisin. |
Kyllä suzukeja rakennellaan paljo. Tervetuloa vaan palstalle ja suzuki rakentajien följyyn!
|
Heti tulee ongelmia kun puhutaan 410 suikasta ja hyvästä ajettavuudesta tiellä!:D
Ja tuo offirakentaminen kun yleensä tuppaa vaan huonontamaan noita katuominaisuuksia joita suikissa ei vakiovarusteena (eikä optiona) ole ollut! Tietty viskiä riittävästi juomalla saattaa tulla vaikutelma hyvästä ajettavuudesta:D Tervetuloa suikkaomistajien kerhoon.:) |
asia 1 siitä ei voi saada ku huonomman ajaa tekee mitä vain:D
2 soa korotusta suosittelen jos halvalla pitää päästä ei oikeestaan tartte ku uudet jousen vasteet.. 3 33" pyörät sopii juuri ja juuri mutta 31" ois varmaan järkevät tohon sun käyttöön ja sitte vakio renkaat alle ku menee katsastamaan. onhan noita suikkia vaikka millä mitalla maakunnas rakenneltuna. suosittelen käydä vilkuilemas jonku autoa niin on paaaaljon helpompaa alottaa. mullakin on kyseinen härveli melkolailla mulukattuna että tuu vaikka sitä vilkaseen jos haluat... |
Lainaus:
Hyvä on suhteellinen käsite :D kyllä se tässä riittää kun ajo-ominaisuuksia on sen verran, että kaistalla pysyy. Lainaus:
Yksi rakennelma mikä innostaisi erityisen paljon, olis korin ulkopuoliset turvakaaret, peltien suojaksi ja jo ihan komiaan tähären. Mutta kun puolitutulta katsurilta vähän kyselin, niin oli kovasti vastaan... kaikki kiva kielletään. |
SOA on todellakin tulossa, ja samalla varmaankin alle vaihtuu myös 40mm korotusjouset. 33" on myös haun alla, tosin mietityttää tartteeko toi sitten samalla välitettyä jakolaatikkoa, ne 33t on kuitenki aika paljo isommat kuin noi vakio 195/65/15 :confused:
Suikka tarttee välitykset kohdalleen jo 31" kumeillakin. Ehkä ei kadulla mutta kun mennän metsään niin 31":lläkin välitykset on liian pitkät...käy kytkimelle. |
Lainaus:
Ja orkkisrengashan on 195R15 eli 82-profiililla eikä 65. 65-sarjalaisilla on kyllä välitykset aivan liian tiuhat maantielle ja mittarivirhe melkoinen! |
Lainaus:
|
elä hyvä mies pistä soan kanssa muutaku vakio jouset ja nekin hyvin kuoleentuneet jos oikeen älyttömästi korottelet niin tulee niin kaatumatautinen. joo välitykset joutuu melkein laittamaan 31" renkaillakin ja mun mielestä riittävä koko suikkaan on tuo 31 ei oo voiman siirto niin kovilla. ei niiren ulkopuolisten kaarten kans oo mitää onkelmia ollu katsastukses ku tuos mulla on semmoset.
|
Lainaus:
Ja hyvä tietää tuo kaarijuttu, oli taasen kerran katsuri väärillä luuloilla. |
kyllä niis vakio vietereis jousto varaa on vaikka millä mitalla ja sitte ku ne on "pehmeät" niin joustelevat sillai sulavasti. ainut mikä niitä joustoja rajottaa nii on iskarit. mulla on tossa omassa ihan vakio jouset takana ja etupäästä on kuormajousi poies eli on vain kaksi lehtä.ei näitä lehtojousista taharo saara oikeen hyvää alustaa millää....mutta hyvät lukot korvaa huonot joustot :D
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
Kuinkas näissä muuten perät ja kardaanit kestää? Pelkkä SOA ei taida onneksi vielä muuttaa kardaanin linjausta niin paljoo, että alkais ristikoiden päälle käymään hirveesti. Ja niitä kuvia nykytilanteesta |
Ai sä oot tuolla töissä,muutama vuosi tuli siellä itsekin vietettyä.
|
Kuinkas näissä muuten perät ja kardaanit kestää? Pelkkä SOA ei taida onneksi vielä muuttaa kardaanin linjausta niin paljoo, että alkais ristikoiden päälle käymään hirveesti.
no perät ei o mitkää hurjan vahvat mutta kyllä ne järkevällä käytöllä kestää toki. kartaanin kulma kannattaa kattoa aika tarkkaan ku tekee uusia jousenpetejä niin että karpaasi on suunnilleen linjassa murikan kanssa ja sielä jakiksen päässä sitte kääntyy. ja kartaaneja joutuu todennäköisesti jatkamaan hiukan tai no mun piti jatkaa vain takapäästä ja tätäkin asiaa saa trimmattua sillä että laittaa sen oikiahan kulumaan. |
Kyl noissa kardaanit kestää ja perät jos ei laita isompaa moottoria tai muute virittele.. Kun 40hp koneesta lähtee niini kyl sen tietää et kestää.:D Se trail gearin välitys sarja on iha ehotun maastossa muuten paikkuu kytkimiä urakalla.. Omassa suzukissa meni kytkin niin vaihoin vakio kytkimen ja sen välitys sarjan ni ei tarvii enää yhtään luistattaa kun ajaa hitaal 1 menee vaik ettei paina kaasua ollenkaan. ;) Onkos sun suzukissa merkivalollinen jakolaatikko? Jos ei oo niin siihe ei saa tota välitys sarjaa vaan pitää ostaa jakolaatikko mis on se välitys sarja (käytettynä). Ja viel et omassa on myös eessä tml murrokset ettei ne ainaskaa heti mee paskaks.
|
Lainaus:
TML-murrokset.. hmmm. tuotakin vois kokeilla, on se aina kivempi hieman varmanpäälle tehä, kuin se että laitteet hajoaa syvällä umpimettäs |
nimimerkki TOSSU muistaakseni ainakin jossain vaiheessa kauppas tohon merkkivalottomaan lootaan välityksiä
|
tossulta saa tohon valottomaan 4.23:1välityksen se riittää hyvin 31" renkaille
jos 33"renkaat meinaat niin hommaa jostai 413 jakis ja siihen 6.5:1 välitys soan kannssa unohda ne korottavat jouset tulee turhan korkea/ kiikkerä ja kartaani kulmat menee turhan jyrkiksi |
Pikku-koppi toimii kuin unelma työmatka-ajossa ja kaikessa muussakin liikkumisessa päivittäin, vaikkakin nopeudet on varsin hitaita, liian pienille gummeille siitä kiitos. Ja työkaveritkin on muuttaneet mieltään tuosta, ensin kaikki pilkkas koon takia, nyt kaikki haluaa oman SJ:n :p
Suitsarista löytyi ruostetta :( tavaratilasta ku nosti mattoja (koko sisustahan on 70-lukulaista vihreä-ruskeaa karvamattoa :D) putsailtavaksi, niin alta löytyi osittain auki rälläköity aukko, eli joku oli melkein jaksanut aloittaa paikkaustyöt joskus aikoinaan, onneksi ei mikään hälyttävän paha aukko ole kyseessä. Voisi hitsailla kuntoon samalla kun tekee palkkihelmat, nykyään on 1,5 golf-pallon mentävä reikä apparin helman keskellä, onneksi vain kosmeettinen haitta. SOA kilkkeitä tilailtu, vielä pitkät iskarit tarttis löytää. Ja tutunkauppana on renkaiden metsästys käynnissä. Saas nähdä riittäiskö veronpalautuksista vielä rahaa uusiin välityksiinkin. Niin pääsis laittamaan osat kiinni kaikki kerralla. |
Vinssiä pukkaa, vinssiä pukkaa :)
Ilmanen tavara on aina kivaa. Warn 2500lbs vinssi, eiköhän suitsa tollasen avustuksella liiku irti mettästä, jos meinaa kii jäädä. Kiitokset kaverille jolla on ylimäärästä roinaa nurkis |
Kuvia?
|
Lainaus:
Nimimerkki Lunkkiksen suskassa myös tommonen ja sitä on millon mihinki käytetty, nykyään taitaa toimittaa aikas pitkälti puutarhatontun virkaa niinku omaki suska. |
Lainaus:
Kuvatuksia tuloo kunhan ehtii asentelemaan jossain välissä. *Edit* ja onhan se heikkokin vinssi kivempi kuin ei vinssiä ollenkaan* |
Vinssiasennus antaa odottaa itseään, mukana kulkee töihin jokapäivä, mutta ennen asennusta pitä tehdä perushuolto, vaihtaa vaijeri ja tutkia miksi vinssi tykkää polttaa ohjausrelettä. Ei vaan oo firman sähkömiehellä ollu ylimäärästä aikaa auttaa ton vian ihmettelys.
Seuraava projekti taitaa olla vuotavan bensatankin korjaus, kun on yli 3/4 täynnä, niin tiputtelee lätäkön alle. Samalla voisi varmaan tutkailla kohon kuntoa, kun mittari toimii miten sattuu. Onko tuo koho mekaanisen pumpun kanssa yhtä osaa vai erillinen? (sähköinen b-pumppu siis asennettu jo) Ja valot pitäisi rakennella uusiksi, vaikka noilla vanhoilla lyhdyilläkin näkee ihmeellisen hyvin, niin uudet H4-umpiot pitäisi laittaa tilaukseen, ja samalla vetää uudet johdot kaikille valoille. Onkohan nuo Motonetin 11,50€ maksavat mistään kotoisin, vai satsaisiko joihinkin Hellan isoihin ja niille rakentaisi uudet kiinnikkeet. |
Suzuki SJ410 - sähköä
4 Liiteet
Nyt on vihdoinkin löytynyt aikaa ja motivaatiota SJ:n ehjäykseen :) eli kaikki johdot ovat korvautumassa uusilla.
Sisä- ja ulkopuolen johtosarjat on irrotettuna autosta, ja samalla lämppärikin tuli purettua. Tänään jatkuu kennon pesu (2cm kerros kiinteää törkyä ja ja jokainen väli täynnä samaa tavaraa, ei ihmekkään että meinas välillä tulla kylmä) ja johtosarjojen purku alkutekijöihinsä ja kasaaminen uusista johdoista. |
Voi helkkari missä kunnossa kenno tässäkin! Täytys itsekin purkaa ja puhdistaa, mutta toi on yksi homma joka on jäänyt vaan roikkumaan.
|
Lainaus:
Ja kannattaa muuten poijjaat putsata noita alustojakin aina joskus, pesaisin pikaisesti ja pintapuolisesti 2,5 tuntia tuota pohjaa, jotta pääsis käsiks siihen takavalojen johtosarjaan yms... rapaa ja turvetta keskikokoisen suon verran pohjassa. mutta ruostetta ei sentään näköjään ole kuin toisessa helmassa :) |
'82 Suzuki SJ410 "Zuki O'Lantern"
Sähköjen kunnostus rojekti on karaannu käsistä:
- edessä on jo upouudet lamput überhyperextrasuperteho++++ polttimoilla - taakke uusia valoja (ja isompaa lompakkoa) hakusessa - putki puskurit ja helmat työn alla - A-omegan simpukkaa ja tehostinta odotellaan saapuvaksi - 90A laturi halavalla etsinnän alla - ne sähköt josta tää lähti, edelleen työn alla, mutta valmistumassa pikkuhiljaa (ja taatusti paremmiksi kuin tehtaalta tullessa - bensatankki paikattu, paklattu ja massattu + koho korjailtu uutta vastaavaksi - kuvatuksia tuloo, toivottavasti jossain välissä kun ehtiijaksaamuistaakerkiää |
No mitäs projektille kuuluu? Joko pian nähdään ajotapahtumissa? :)
|
Lainaus:
Pinnan alla on tapahtunu kaikkee pientä, mutta ulkoapäin auto on edelleen liki samanlainen kuin nois ekois kuvis. Ajotapahtumiin tungetaan mukaan heti ku saadaan kierteet ja rupuligummit alle. EDIT* niinjoo, meinas ihan unohtua, kesällä suikka budjettia söi vielä tuo mopedin ja sen vaatiman kortin hommaaminen. Ja viime päivityksen jälkeen on perushuollon lisäksi tapahtunu seuraavaa: - 90A laturi ilmestyny pellin alle - ne sähköt valmistu silloon joskus aikoja sitte - helmat on antanu vielä odottaa itteään hitsausvärkkien heikon kunnon johdosta, mutta ny nekin on taas iskussa, joten kohta tapahtuu tällä saralla - omegan simpukka odottaa et sais hommattua Porlan pajalta asennussarjan - LED-takavalot hyllyssä valmiina asennettavaksi, kunhan vaan saa päätettyä sopivan asennus kohdan - paikattu bensatankki on vaihdettu kokonaan uuteen, johon tuli tinattua kaikki saumat, lasikuidulla päällystetty koko pasha, ja sitten vielä paksulti kiveniskumassaa päälle. ei ihan heti pitäis alkaa vuotamaan. - se tankin suoja tuli tehtyä uusiks huomattavan paljo paksummasta tavarasta. Olikohan vielä jotai muuta...hmmm |
2 Liiteet
Varastoon on ilmestyny SJ413:n 5-pykäläinen laatikko, siitä tuloo kuvia sitte kun sen läpikäynti alkaa :)
Ostoslista on varmistunu: - Swiftin 1.3 kone ykspisteruutalla - Hilux ln65:n akselit, levyillä ja kytkettävillä lukoilla - 33" mutakumit - Rangen jakarit - kierteet - sisälle GSi/GT munakadetin Recaro-penkit - maalaussuunnitelmat on vaihtunu (eli nähty liikaa musta-oransseja suikkia :mad: ) +paaaaljon muuta Eli varsinainen päärojekti pysyy aika koskemattona käyttöauton tarpeesta johtuen, kunnes on kunnon osakokonaisuuksia asennusvalmiina ja kunnostettuna. Ja sitten tulookin unettomia öitä ja asioita tapahtuu heti kerralla enempi. Ja sitten viimeisimpiin aikaansaannoksiin. Kone tuntu kärsivän besan puutteesta aina välillä, joten kaasarinkorjaussarjan lopulta saavuttua tontille, Aisanin mopokaasari auki. Kuten kuvasta näkyy, uimuriventtiilin suodattimessa oli "hiukan" paskaa. Ja ensimmäisessä kuvassa näkyy hieman huonosti, mutta siellä putkessä jonne tuokin suodatin tulee on havaittavissa jotain epämääräistä möhnää. Sen putken sisältö on tuossa toisessa kuvassa putsausliinan päällä. Eli 29 vuoden paskat on sellanen määrä, että ihme kun auto pysy edes käynnissä :D Kaasari oli muuten aivan uudenveroisessa kunnossa (vähä vaan paskasen näkönen), kaikki akselit välyksettömiä, kaikki osat liikku vaivattomasti, kiihdytyspumpun kalvotkin oli hyvässä kunnossa, mutta tulivat vaihdetuiksi kun ne siinä sarjassa mukana oli. Ja nyt 300 kilometrin testiajon jälkeen, "VOI JUMALAUTA MIKÄ ERO", tuntuu kuin ihan eri autolla ajais, kaasu vastaa herkästi ja tehoa tuntuus tulleen tuplaten lisää entiseen verrattuna. :D |
Tämän kanssa alkaa vihdoonki tapahtumaan ihan aikuusten oikiasti :D ku enää ei tartte pitää Suznaa käyttöautona. Tulevana tekniikanluovuttajana saa toimia hiljattain hankittu käyttis nokivasara VW Vento 1,9TD. Mielenmuutos tulevan käyttövoiman vaihdosta johtuu ihan halvoista kilometreistä ja harvemmasta tankkaus tarpeesta.
Suikasta on purettuna irti akseleita ja rattia lukuunottamatta kaikki. Ruostereikä löytyy kuskin jalkatilasta, muutoin täysin terve koppa, jonka leikkely alkanee lähiaikoina. Tänään tuli paloiteltua tuleva taka-akseli kavennusta varten valmiiksi. Kyseessähän on pitkän Bertan aksulat, kaippa 9,5" perät kestää suzukin alla :D ainakin tää taka-akseli oli vimpan päälle priima kunnos sisältä, vain jarruihin on päässy korroosio niminen peikko iskemään hampaansa. Vielä ku kerkeis mittailla suikan omaa akselia vähäsen lisää, niin pääsöö suunnittelemaan lyhentelyä. Range Roverista kotoisin olevat jakarit sai uutta väriä päälleen (RAL 3061), varastossa on myös Rangen takapään tukivarsia, mutta niiden sijasta alle todennäköisimmin päätyy toinen pari jakareita. 35" gumekset ja kuuspulttiset vanteet on vielä hakusessa. Kuvia tulee viikonlopun aikana. |
Pitää tähänkin mainostaa, et multa ois löytyny hiluksista peräisin oleva suikan mittoihin kavennettu taka-akseli, lyhennyksen edellyttämällä vetarilla. ;)
Laita vaan mielummin sinne takapäähän se rangen linkki hässäkkä, toimii etenkin kevyes autos paremmin. |
Lainaus:
Jos se linkkihässäkkä ihan oikeesti toimii hyvin, niin sitte saaki tarjota toista alavartta jos on jollakulla ylimääräsiä :) pohjoosen mieheltä saatu tavaraläjä oli muuten priima mut yks varsi oli hieman vääntyny. |
5 Liiteet
Ja nyt niitä kuvia suikasta ja romppeista
Toi jakareiden pinnassa oleva vihree ei luonnonvalossa ole läheskään noin harmahtava, vaan ihan se virallinen SA-INT vihreä ja on sitte aika perkuleen hieno väri :) |
2 Liiteet
Tulipahan sitte ostettua renkaat ja seuraavaks vois alkaa rälläköimään korista siivuja irti niin 35" Trepadorit vois edes teoriassa mahtua pyörimään alla korotusten jälkeen :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 17:50 (GMT +2). |