Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maasturi käyttöautoksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=64752)

Heering80 22.10.2009 18:11

Maasturi käyttöautoksi
 
Moro, käytin tuossa 06 Astraa huollossa, ja taas laskutettiin vikakoodien lukemisesta ja muusta valohoidosta niin paljon, että harmittaa. Heräsi ajatus laittaa auto myyntiin, ja investoida rahat vanhempaan ja matkustusmukavuudeltaan heikompaan autoon, joka kuitenkin kestäisi ajossa maailman tappiin ja jota voisi korjauttaa pajasepällä eikä missään mediakonsulteilla.

Vaatimuksena olisi seuraavat:
Paikat viidelle hengelle
lasten turvakaukalon kiinnitys mahdollista
diesel tai muuten kohtuullinen kulutus
siisti(hkö), ehjä ja ruosteeton
hinta alle 8000€

Onko tälläisiä autoja? Miten joku g-mese tai land cruiseri?

Heering80 22.10.2009 18:13

Äh, onhan tuolla vanhojakin threadejä tästä. Meen lukee niitä.

pt. 22.10.2009 18:44

Itsellä on aika samanlaiset ollu aatokset ja melko samat autotkin.

Ei tosin tuo oma "pitkän" matkan taittaja yhtä uusi ole, mutta kyllä pelottaisi vaihtaa uudempaan, kun joku kunnon pommi tulee kuitenkin. Toki jos ihan uuden ottaisi, niin olisi takuu, mutta pari vuotta vanhassa kun joku oikea osa hajoaa, niin sitten taas maksaa.

Kun saisi johonkin hävitettyä tuon nykyisen, niin voisihan hyvän HJ61:n etsintä alkaa, mutta hirveästi polttelisi G...

R-Lempiäinen 22.10.2009 19:19

itsekkin vaihdoin nissan 200sx:n BJ42:seen ja kivaa on tällähetkellä ajella avona:cool:

raw 23.10.2009 13:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 605636)
Vaatimuksena olisi seuraavat:
Paikat viidelle hengelle
lasten turvakaukalon kiinnitys mahdollista
diesel tai muuten kohtuullinen kulutus
siisti(hkö), ehjä ja ruosteeton
hinta alle 8000€

Onko tälläisiä autoja? Miten joku g-mese tai land cruiseri?

Nuo speksit saattaisi parhaiten täyttää joku -94?> 2,8 TD-koneella oleva Pajero.

Siä en tiedä miten pomminkestäviä ja pajaseppäystävällisiä nuo on mutta muuten ominaisuuksien ja hinnan suhteen mielestäni OK.

Itsellä käyttöautona Land Cruiser RJ70. Kaupunkiajossa alle 15 litran kulutuksella (siis bensaa) ei pääse millään....ei tuota voi järkisyillä perustella mutta joku siinä viehättää.

Lamanka 23.10.2009 14:01

Kuullostaa 4runnerilta, hj61 tai pajerolta mun korvaan. Noista lasten istuin asioista ei ole kyllä harmainta haisua

AnttiH 23.10.2009 14:28

Lastenistuimenhan saa käytännössä mihin vain, kun vaan on turvavyöt. Isofixeja turha ettiskellä vissiin muista, kun 2000 luvun kärryistä. Mulla on itsellä ollut lasten turvakaukalo ja istuin HJ:n "kovalla" penkillä, sekä etupenkillä keskellä. Istuimen valinnassa kun kiinnittää huomiota siihen, että mahtuu keppiä hämmentämään, kun on istuin edessä keskellä. Ja kovin leviäperseinen akka ei mahu siinä vieressä enää istumaan. Hiluksissa on nykyään tuollanen isompien muksujen turvavyöistuin. Olis kyllä kätevä kun tummentas takalasit ja asentas takapenkin turvavyöt, niin sais noilla turvavyöistuimilla hiluksista perheauton. Pitäs vaan hommata joku eteen vetästävä verho ja opettaa muksut pitämään suunsa kiinni, kun poliisi pysäyttää;)

Rotta-Racing 23.10.2009 19:08

Itellä oli Isuzu Trooper 2.8Td ja viis paikkasena, mukava oli körötellä ja turvakaukalo ja isompi lasten istuin istuivat nätisti paikoilleen takapenkille, ja naftaa paloi noin alle 10Litraa/100Km riippuen tietenkin ajosta, maantiellä vähemmän.. ite tykkäsin.. ainoo huonopuoli oli se et siin oli aika kova vero, noin 780€/Vuosi

Heering80 06.01.2015 21:19

Vanhan viestiketjun nostoa..

Tänään tuo aloitusviestissä mainittu Opel vihdoin lähti uudelle omistajalleen, ja perheen ykkösautoksi tuli -91 lyhyt Patrol 😊

Nettiautosta löytyi 180 tuhatta ajettu ruosteeton yksilö, ja kun hinta oli sama minkä Opelista sain, ni mielestäni ihan onnistunut vaihto. Tai ei kai tämmöistä voi järkivalintana koskaan pitää.. Kuviahan tässä pitäisi olla, mut ehkä huomenna. Auto on täysin orkkiskuosissa, ja uudesta asti ollut jollakin vanhalla pariskunnalla Oulun seudulla.

Toivon huolettomia kilsoja, mutta varmaan on huoli persauksissa muutaman kuukauden ennenku alkaa luottoa autoa kohtaan löytymään.

-MaTTi- 06.01.2015 21:21

Onneks olkoon, ei ihan hätäisimpiä autokauppoja kun päälle 5 vuotta kesti tuumasta toimeen. :)

rocky86 06.01.2015 21:26

Hiljaa hyvä tulleepi.
Itekki pitäs hiluksista luopua ku alkas tarvitteen enämpi istuma paikkoja jottain lava jenkkiä suunnitellu.
Mutta ei vain raaskis luopua

pee 06.01.2015 22:25

Onhan (??) sulla kuitenkin MB jos Patrolli pettää ;)

... Ei vaan onnea ja huolettomia kilsoja "uuteen" kin !!

Heering80 06.01.2015 23:04

Kiva kun on tällainen yhteisö, jolta saa ymmärrystä tämmöisten "elämäntapavalintojen" suhteen! Kiitos.

Nimimerk. "Ostin pätkä-Patun, kun sen voi kätkeä talliin"

fintroll 07.01.2015 02:05

Hieno auto toi patukka, nähin sen myyntiilmoitus. Tarvitse vain ruostesuoja, ölynvaihdot ja rennosti maasturi-ajotyyli.

Ex_inkkari 07.01.2015 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1191746)
Vanhan viestiketjun nostoa..

Tänään tuo aloitusviestissä mainittu Opel vihdoin lähti uudelle omistajalleen, ja perheen ykkösautoksi tuli -91 lyhyt Patrol 😊

Nettiautosta löytyi 180 tuhatta ajettu ruosteeton yksilö, ja kun hinta oli sama minkä Opelista sain, ni mielestäni ihan onnistunut vaihto. Tai ei kai tämmöistä voi järkivalintana koskaan pitää.. Kuviahan tässä pitäisi olla, mut ehkä huomenna. Auto on täysin orkkiskuosissa, ja uudesta asti ollut jollakin vanhalla pariskunnalla Oulun seudulla.

Toivon huolettomia kilsoja, mutta varmaan on huoli persauksissa muutaman kuukauden ennenku alkaa luottoa autoa kohtaan löytymään.

Onhan noita typeriä vaihtoja muutkin tehnyt, 2005 henkilöautosta vaihto 1990 lavuriin :) päivääkään en ole katunut.

Sami89 07.01.2015 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ex_inkkari (Viesti 1191841)
Onhan noita typeriä vaihtoja muutkin tehnyt, 2005 henkilöautosta vaihto 1990 lavuriin :) päivääkään en ole katunut.

-93 ässä mersusta -83 patrolliin.:D Eikä tässäkään mitään järkeä ollut mut eipä oo tarvinu katua.;)

PunisherFIN 07.01.2015 09:58

matala-autot on homppeleita varten...

Heering80 07.01.2015 10:24

Pojan tarhaanvienti venähti 50 kilsan mittaiseks ku piti lämmittää diisseli huolella..

https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMG_0864p.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMG_0866p.jpg

Nerd-O 07.01.2015 11:40

Näyttää kuvassa ainakin siistiltä peliltä. Silloin tällöin harvoin kun noita näkee niin yleensä ne on melko mädässä kunnossa. Toimiiko muuten nuo alkuperäiset perävalot vai onko ne siirretty tuonne puskuriin?

Heering80 07.01.2015 11:57

En oo sen kummemmin tutkinut valojen sielunelämää, mut luulisin et ne toimii niinku ne on uutenakin ollut. Noi puskurivalot taitaa olla siis normi huomiovalot ja jarrut, ja oisko päällimmäisenä peruutus- ja sumuvalo. En mene vannomaan.

-MaTTi- 07.01.2015 12:23

Nätti. 2" korotus ja 33":t alle niin saa vähän ryhtiä paremmaks. ;)

Down 07.01.2015 12:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1191875)
Nätti. 2" korotus ja 33":t alle niin saa vähän ryhtiä paremmaks. ;)

Älä yllytä toista. :D Nätti Pätkis! Itse piti valita joskus aikanaan tuollaisen ja Vitaran välillä. Otin Vitaran, kun kehuivat maantieominaisuuksia. Oli myös halvempi.
Varo vaan, ettei karkaa mopo käsistä. :D Nimim. Ostin toisen käyttiksen ja aloitin "maasturin" rakentelun. ;)

Heering80 07.01.2015 12:36

Lukothan tuohon tarttis, et maastoon oikeesti pääsis.. Kalliita vaan tuppaavat olemaan ainakin ARB:t.

Mites se korotus kannattais tehdä (jos semmosta joskus..)? Vaikka taidan säästellä vakiona pojalle ensiautoksi. Jos ruosteen pystyis vielä 13 vuotta välttämään.

PunisherFIN 07.01.2015 13:41

jos patrol on tuotu alkuperasena suomeen, niin siina on maahantuojalla paskottu ne takavalot sillai et vilkut ja pakkivalot+ sumari on ylhaalla ja parkit/jassuvalo alhaalla. en tieda mihin vuoteen asti ne on muutettu jonkun homo asetuksen takia sillai, mutta ainakin nordic mallin -99 grssa on viela tuolleensa. sen runkun akessa voisi tappaa tuon saannon takia, koska maahantuojan kadettomien asentajien takia niita saa korjata koko ajan.. sama koskee kaikkia terranoja kanssa.

mutta kovasti on kaunis patu siulla orggis kuntosena :-) jos myyt, niin vihjasepas tanne pain :-)

Nerd-O 07.01.2015 14:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1191877)
Lukothan tuohon tarttis, et maastoon oikeesti pääsis.. Kalliita vaan tuppaavat olemaan ainakin ARB:t.

Eikö tuossa ole mitään lukkoja? Edes kitka? JOtenkin aina kuvitellut että GR ois tälläinen luxus Nissan. Kytkettävät lukot ja kaikkea :D Mut ilmeisesti vähän väärä mielikuva. Mistä lie tullut.

Heering80 07.01.2015 15:01

Noo emmä kitkasta tiedä, mutta ainakaan ei kytkettäviä. Ohjekirjassakin puhutaan rinnan eri malleista, ni en tiedä mikä toi nyt sit on. Jossain mallissa oi joku kitkaviritys kai.

fintroll 07.01.2015 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1191910)
Noo emmä kitkasta tiedä, mutta ainakaan ei kytkettäviä. Ohjekirjassakin puhutaan rinnan eri malleista, ni en tiedä mikä toi nyt sit on. Jossain mallissa oi joku kitkaviritys kai.

Jos täällä en on diff-lock nappi, sitten on kitkalukko takana (hyvin yleinen Suomessa)

Heering80 07.01.2015 15:37

Jaa kitkakin tarvii jonkun napin?! Ei kyllä ole mitään nappeja.

fintroll 07.01.2015 15:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1191917)
Jaa kitkakin tarvii jonkun napin?! Ei kyllä ole mitään nappeja.

Ei kitka toimii automatisesti. En tarvitse mitään nappi. Vain sen tavallinen manuaali (ARB vastava) lukko tarvi nappi.

Ja aika hieno, melkoin uusi Patrol toi on! Toivottavasti ajatellet laittaa vähän ruostesuoja koska noin hyvin kuntoinen on tosi harvinainen.

Ja toi korotusjuttuja : Jos haluat se jää joka-päiväajoon hyvin.

+3cm : vähän isompi jouset tai korotuspalat (http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...,53,162&lang=2)

+5cm: jouset, iskarit, jarruletkut, caster puslat ja myöskin voi olla tarvitset laittaa jonkin vaihdelaatikon korkeudensäätösarja (jos outoa aanet tulevat takakardaanista)

yli 5cm on vähän monimutkaisempi koska sitten tarvitset aloitaa pidentaa panhardit, tukivarret jne...

Jos olet joskus Tampereella voin näytää sua kaikki mun Patukassa. Ja antaa vihjeet tai autta tekee ruostesuoja jne..

Heering80 07.01.2015 16:12

Kyllähän se olisi hyvä jotain suojaa laittaa ruosteen varalta, jos vain olisin varma et siitä on apua vanhankin auton kanssa. Kuulemma joihinkin uusiin autoihin ei suositella lisäsuojausta tehtaan mömmöjen lisäksi, kun se huonontaa suojaa, niin mitenkä lie tämmösten vanhojen kanssa asia mahtaa olla. Jos sinne mössöjen alle jää joku kukkanen, niin muhiiko se siellä rauhassa pellit piloille vai miten se menee?

Jos osaatte suositella jotain ruostekäsittelyä, niin vinkit on tervetulleita!

fintroll 07.01.2015 17:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1191926)
Kyllähän se olisi hyvä jotain suojaa laittaa ruosteen varalta, jos vain olisin varma et siitä on apua vanhankin auton kanssa. Kuulemma joihinkin uusiin autoihin ei suositella lisäsuojausta tehtaan mömmöjen lisäksi, kun se huonontaa suojaa, niin mitenkä lie tämmösten vanhojen kanssa asia mahtaa olla. Jos sinne mössöjen alle jää joku kukkanen, niin muhiiko se siellä rauhassa pellit piloille vai miten se menee?

Jos osaatte suositella jotain ruostekäsittelyä, niin vinkit on tervetulleita!

Itse on käytänyt dinitrol ML korin ala ja runko sisalla.

Runko on ensin putsanut vetta kanssa kesällä (painepesuri ja putken/viemäri-avanjaletku). Sitten varmistanut se oli hyvin kuiva (viikko auringossa ja lammin sää. Ja vain sen jalkeen dinitrol runko sisään. Puhdistanut painepesuri kanssa korin alaosa, sitten vain maalattu dinitrol ML sen päällä.

Ja myöskin ovelle toi mouvi pois ja sitten voit laittaa myös kotelosuoja sen helmät sisään. Tarkista myös takavalot takana jos on kuiva, ja laittaa siellä myöskin vähän.

Sitten runko itse. Pestaa sen hyvin ja jos on jossain ruoste, harjataan sitten ruostepoistaja ja vasaralakka.

Jos voit lainaa tai omistat joku kompressori sitten kulut on vain muutama kymppia (ja paljon aikaa)

PunisherFIN 07.01.2015 21:11

ei kyllä tuntenu osakataloogi sellasta patrollin mallia, missä ei ois lukkoja lainkaan. takana kitka tai sähköllä kytkettävä, etupää lähes aina avoin.

pee 07.01.2015 22:27

Roustesuoja asioissa kannattaa olla yhteydessä nimim. -Jerkku- un, eli Halmeen Jarnoon, touhuu työkseen asian parissa, ja tuo myös 4x4 osia maahan, löytyy palstalta melko helposti ;)

Ja tää ei oo mainos, vaan henk koht kehu

tieto 07.01.2015 23:17

valinnoista... mulla vaihtu -08 volvo:mad: -96 suburbaniin.:D
alako tympäsee nuo vaijjaa vetoset.
ln65 ja lj70 vöytyy myös.

Sami89 07.01.2015 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1192055)
Roustesuoja asioissa kannattaa olla yhteydessä nimim. -Jerkku- un, eli Halmeen Jarnoon, touhuu työkseen asian parissa, ja tuo myös 4x4 osia maahan, löytyy palstalta melko helposti ;)

Ja tää ei oo mainos, vaan henk koht kehu

Jarnoa miäki oisin suositellu jo aijemmin päivällä jos oisin muistanu oikeen nimimerkin täällä.:) Ja eikös jerkun paja oo jossain pk-seudulla ni ei tuu ees ihan tolkuton matka?

BJ-40/76 08.01.2015 02:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heering80 (Viesti 1191917)
Jaa kitkakin tarvii jonkun napin?! Ei kyllä ole mitään nappeja.

Nätti Nissani! tuohon ruostesuojakseen: Oli "mänkki-" mitä tahansa, niin puhtaus on puoli ruokaa; ja varsinkin kaikki suola pitää saada pois.

Ja sitten tulee se vaikein osuus: siis puhtaaseen JA kuivaan pintaan (tavoite, ei toteudu koskaan???)

Itse olen suosinut veden/suolaveden kestävää vaseliinia: siis pestyyn/kuivattuun oveen/koteloon esim. avohammaspyörä vaseliiniä sopivasti ohennettuna tinnerillä, ja sitten tärpätillä, että voi sumuttaa ruiskulla, ja ei jämähdä pariin päivään...

Ja noista tasauspyörästön lukoista: tuon ikäluokan maastureissa niitä on, mutta molemmissa akseleissa (taikka 3 kpl) niitä löytyy enemmälti toyotasta, mersu on toinen...

Mutta tuo sinun Patroli on semmoinen "aarre", että Jos ajelisit sillä vakiona?, toki pikkasen pahemmissa "asfalttiviidakon" lumi? esteissä, kuin edellisellä "ykkösautolla"?

-> SIIS löytyskö tuohon puun/kallion/kivien halailuun, taikka suossa marinointiin jotain valmiiksi "projektikuntoista" ....?

Heering80 08.01.2015 13:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1192101)
SIIS löytyskö tuohon puun/kallion/kivien halailuun, taikka suossa marinointiin jotain valmiiksi "projektikuntoista" ....?

Joo eiköhän tämä nyt vakiona pidetä. Yllättäen ei edes ota silmään toi mataluus ja pienet renkaat. Tänään sain mennä yhdestä aurausvallista yli nelivedolla, ja säästy taas diisselii kun ei tarvinnut lähtee kiertämään (100 metrin matkaa) :D

Mehtäautoja ei varsinaisesti tällä hetkellä ole, mutta kattoo nyt jos talouspuoli antaa joskus periksi, niin kyllä semmoselle tilaa saadaan järkättyä.

Tein tälle oman langan tonne projekteihin. Tästä voi jatkaa käyttöautoihmettelyä yleisellä tasolla..

Dino sen nimeksi tuli.. koska pihassa oli jo Saurus-niminen MB (vanha paloauto).

-


Sivu luotu: 00:59 (GMT +2).