![]() |
Maasturi käyttöautoksi
Moro, käytin tuossa 06 Astraa huollossa, ja taas laskutettiin vikakoodien lukemisesta ja muusta valohoidosta niin paljon, että harmittaa. Heräsi ajatus laittaa auto myyntiin, ja investoida rahat vanhempaan ja matkustusmukavuudeltaan heikompaan autoon, joka kuitenkin kestäisi ajossa maailman tappiin ja jota voisi korjauttaa pajasepällä eikä missään mediakonsulteilla.
Vaatimuksena olisi seuraavat: Paikat viidelle hengelle lasten turvakaukalon kiinnitys mahdollista diesel tai muuten kohtuullinen kulutus siisti(hkö), ehjä ja ruosteeton hinta alle 8000€ Onko tälläisiä autoja? Miten joku g-mese tai land cruiseri? |
Äh, onhan tuolla vanhojakin threadejä tästä. Meen lukee niitä.
|
Itsellä on aika samanlaiset ollu aatokset ja melko samat autotkin.
Ei tosin tuo oma "pitkän" matkan taittaja yhtä uusi ole, mutta kyllä pelottaisi vaihtaa uudempaan, kun joku kunnon pommi tulee kuitenkin. Toki jos ihan uuden ottaisi, niin olisi takuu, mutta pari vuotta vanhassa kun joku oikea osa hajoaa, niin sitten taas maksaa. Kun saisi johonkin hävitettyä tuon nykyisen, niin voisihan hyvän HJ61:n etsintä alkaa, mutta hirveästi polttelisi G... |
itsekkin vaihdoin nissan 200sx:n BJ42:seen ja kivaa on tällähetkellä ajella avona:cool:
|
Lainaus:
Siä en tiedä miten pomminkestäviä ja pajaseppäystävällisiä nuo on mutta muuten ominaisuuksien ja hinnan suhteen mielestäni OK. Itsellä käyttöautona Land Cruiser RJ70. Kaupunkiajossa alle 15 litran kulutuksella (siis bensaa) ei pääse millään....ei tuota voi järkisyillä perustella mutta joku siinä viehättää. |
Kuullostaa 4runnerilta, hj61 tai pajerolta mun korvaan. Noista lasten istuin asioista ei ole kyllä harmainta haisua
|
Lastenistuimenhan saa käytännössä mihin vain, kun vaan on turvavyöt. Isofixeja turha ettiskellä vissiin muista, kun 2000 luvun kärryistä. Mulla on itsellä ollut lasten turvakaukalo ja istuin HJ:n "kovalla" penkillä, sekä etupenkillä keskellä. Istuimen valinnassa kun kiinnittää huomiota siihen, että mahtuu keppiä hämmentämään, kun on istuin edessä keskellä. Ja kovin leviäperseinen akka ei mahu siinä vieressä enää istumaan. Hiluksissa on nykyään tuollanen isompien muksujen turvavyöistuin. Olis kyllä kätevä kun tummentas takalasit ja asentas takapenkin turvavyöt, niin sais noilla turvavyöistuimilla hiluksista perheauton. Pitäs vaan hommata joku eteen vetästävä verho ja opettaa muksut pitämään suunsa kiinni, kun poliisi pysäyttää;)
|
Itellä oli Isuzu Trooper 2.8Td ja viis paikkasena, mukava oli körötellä ja turvakaukalo ja isompi lasten istuin istuivat nätisti paikoilleen takapenkille, ja naftaa paloi noin alle 10Litraa/100Km riippuen tietenkin ajosta, maantiellä vähemmän.. ite tykkäsin.. ainoo huonopuoli oli se et siin oli aika kova vero, noin 780€/Vuosi
|
Vanhan viestiketjun nostoa..
Tänään tuo aloitusviestissä mainittu Opel vihdoin lähti uudelle omistajalleen, ja perheen ykkösautoksi tuli -91 lyhyt Patrol 😊 Nettiautosta löytyi 180 tuhatta ajettu ruosteeton yksilö, ja kun hinta oli sama minkä Opelista sain, ni mielestäni ihan onnistunut vaihto. Tai ei kai tämmöistä voi järkivalintana koskaan pitää.. Kuviahan tässä pitäisi olla, mut ehkä huomenna. Auto on täysin orkkiskuosissa, ja uudesta asti ollut jollakin vanhalla pariskunnalla Oulun seudulla. Toivon huolettomia kilsoja, mutta varmaan on huoli persauksissa muutaman kuukauden ennenku alkaa luottoa autoa kohtaan löytymään. |
Onneks olkoon, ei ihan hätäisimpiä autokauppoja kun päälle 5 vuotta kesti tuumasta toimeen. :)
|
Hiljaa hyvä tulleepi.
Itekki pitäs hiluksista luopua ku alkas tarvitteen enämpi istuma paikkoja jottain lava jenkkiä suunnitellu. Mutta ei vain raaskis luopua |
Onhan (??) sulla kuitenkin MB jos Patrolli pettää ;)
... Ei vaan onnea ja huolettomia kilsoja "uuteen" kin !! |
Kiva kun on tällainen yhteisö, jolta saa ymmärrystä tämmöisten "elämäntapavalintojen" suhteen! Kiitos.
Nimimerk. "Ostin pätkä-Patun, kun sen voi kätkeä talliin" |
Hieno auto toi patukka, nähin sen myyntiilmoitus. Tarvitse vain ruostesuoja, ölynvaihdot ja rennosti maasturi-ajotyyli.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
matala-autot on homppeleita varten...
|
Pojan tarhaanvienti venähti 50 kilsan mittaiseks ku piti lämmittää diisseli huolella..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMG_0864p.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMG_0866p.jpg |
Näyttää kuvassa ainakin siistiltä peliltä. Silloin tällöin harvoin kun noita näkee niin yleensä ne on melko mädässä kunnossa. Toimiiko muuten nuo alkuperäiset perävalot vai onko ne siirretty tuonne puskuriin?
|
En oo sen kummemmin tutkinut valojen sielunelämää, mut luulisin et ne toimii niinku ne on uutenakin ollut. Noi puskurivalot taitaa olla siis normi huomiovalot ja jarrut, ja oisko päällimmäisenä peruutus- ja sumuvalo. En mene vannomaan.
|
Nätti. 2" korotus ja 33":t alle niin saa vähän ryhtiä paremmaks. ;)
|
Lainaus:
Varo vaan, ettei karkaa mopo käsistä. :D Nimim. Ostin toisen käyttiksen ja aloitin "maasturin" rakentelun. ;) |
Lukothan tuohon tarttis, et maastoon oikeesti pääsis.. Kalliita vaan tuppaavat olemaan ainakin ARB:t.
Mites se korotus kannattais tehdä (jos semmosta joskus..)? Vaikka taidan säästellä vakiona pojalle ensiautoksi. Jos ruosteen pystyis vielä 13 vuotta välttämään. |
jos patrol on tuotu alkuperasena suomeen, niin siina on maahantuojalla paskottu ne takavalot sillai et vilkut ja pakkivalot+ sumari on ylhaalla ja parkit/jassuvalo alhaalla. en tieda mihin vuoteen asti ne on muutettu jonkun homo asetuksen takia sillai, mutta ainakin nordic mallin -99 grssa on viela tuolleensa. sen runkun akessa voisi tappaa tuon saannon takia, koska maahantuojan kadettomien asentajien takia niita saa korjata koko ajan.. sama koskee kaikkia terranoja kanssa.
mutta kovasti on kaunis patu siulla orggis kuntosena :-) jos myyt, niin vihjasepas tanne pain :-) |
Lainaus:
|
Noo emmä kitkasta tiedä, mutta ainakaan ei kytkettäviä. Ohjekirjassakin puhutaan rinnan eri malleista, ni en tiedä mikä toi nyt sit on. Jossain mallissa oi joku kitkaviritys kai.
|
Lainaus:
|
Jaa kitkakin tarvii jonkun napin?! Ei kyllä ole mitään nappeja.
|
Lainaus:
Ja aika hieno, melkoin uusi Patrol toi on! Toivottavasti ajatellet laittaa vähän ruostesuoja koska noin hyvin kuntoinen on tosi harvinainen. Ja toi korotusjuttuja : Jos haluat se jää joka-päiväajoon hyvin. +3cm : vähän isompi jouset tai korotuspalat (http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/in...,53,162&lang=2) +5cm: jouset, iskarit, jarruletkut, caster puslat ja myöskin voi olla tarvitset laittaa jonkin vaihdelaatikon korkeudensäätösarja (jos outoa aanet tulevat takakardaanista) yli 5cm on vähän monimutkaisempi koska sitten tarvitset aloitaa pidentaa panhardit, tukivarret jne... Jos olet joskus Tampereella voin näytää sua kaikki mun Patukassa. Ja antaa vihjeet tai autta tekee ruostesuoja jne.. |
Kyllähän se olisi hyvä jotain suojaa laittaa ruosteen varalta, jos vain olisin varma et siitä on apua vanhankin auton kanssa. Kuulemma joihinkin uusiin autoihin ei suositella lisäsuojausta tehtaan mömmöjen lisäksi, kun se huonontaa suojaa, niin mitenkä lie tämmösten vanhojen kanssa asia mahtaa olla. Jos sinne mössöjen alle jää joku kukkanen, niin muhiiko se siellä rauhassa pellit piloille vai miten se menee?
Jos osaatte suositella jotain ruostekäsittelyä, niin vinkit on tervetulleita! |
Lainaus:
Runko on ensin putsanut vetta kanssa kesällä (painepesuri ja putken/viemäri-avanjaletku). Sitten varmistanut se oli hyvin kuiva (viikko auringossa ja lammin sää. Ja vain sen jalkeen dinitrol runko sisään. Puhdistanut painepesuri kanssa korin alaosa, sitten vain maalattu dinitrol ML sen päällä. Ja myöskin ovelle toi mouvi pois ja sitten voit laittaa myös kotelosuoja sen helmät sisään. Tarkista myös takavalot takana jos on kuiva, ja laittaa siellä myöskin vähän. Sitten runko itse. Pestaa sen hyvin ja jos on jossain ruoste, harjataan sitten ruostepoistaja ja vasaralakka. Jos voit lainaa tai omistat joku kompressori sitten kulut on vain muutama kymppia (ja paljon aikaa) |
ei kyllä tuntenu osakataloogi sellasta patrollin mallia, missä ei ois lukkoja lainkaan. takana kitka tai sähköllä kytkettävä, etupää lähes aina avoin.
|
Roustesuoja asioissa kannattaa olla yhteydessä nimim. -Jerkku- un, eli Halmeen Jarnoon, touhuu työkseen asian parissa, ja tuo myös 4x4 osia maahan, löytyy palstalta melko helposti ;)
Ja tää ei oo mainos, vaan henk koht kehu |
valinnoista... mulla vaihtu -08 volvo:mad: -96 suburbaniin.:D
alako tympäsee nuo vaijjaa vetoset. ln65 ja lj70 vöytyy myös. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja sitten tulee se vaikein osuus: siis puhtaaseen JA kuivaan pintaan (tavoite, ei toteudu koskaan???) Itse olen suosinut veden/suolaveden kestävää vaseliinia: siis pestyyn/kuivattuun oveen/koteloon esim. avohammaspyörä vaseliiniä sopivasti ohennettuna tinnerillä, ja sitten tärpätillä, että voi sumuttaa ruiskulla, ja ei jämähdä pariin päivään... Ja noista tasauspyörästön lukoista: tuon ikäluokan maastureissa niitä on, mutta molemmissa akseleissa (taikka 3 kpl) niitä löytyy enemmälti toyotasta, mersu on toinen... Mutta tuo sinun Patroli on semmoinen "aarre", että Jos ajelisit sillä vakiona?, toki pikkasen pahemmissa "asfalttiviidakon" lumi? esteissä, kuin edellisellä "ykkösautolla"? -> SIIS löytyskö tuohon puun/kallion/kivien halailuun, taikka suossa marinointiin jotain valmiiksi "projektikuntoista" ....? |
Lainaus:
Mehtäautoja ei varsinaisesti tällä hetkellä ole, mutta kattoo nyt jos talouspuoli antaa joskus periksi, niin kyllä semmoselle tilaa saadaan järkättyä. Tein tälle oman langan tonne projekteihin. Tästä voi jatkaa käyttöautoihmettelyä yleisellä tasolla.. Dino sen nimeksi tuli.. koska pihassa oli jo Saurus-niminen MB (vanha paloauto). - |
Sivu luotu: 00:59 (GMT +2). |