![]() |
"KAKI" uuteen nousuun
3 Liiteet
runnerin lähdettyä taipaleelle pihaan ilmestyi kuvan kaunis 91 vuoden cherokee hetken mielijohteesta.edullinen hinta houkutteli ja kun visioita rupesi lentämään enemmän kuin finnairin koneita niin katsotaan mitä tästä nyt sit tulee vai tuleeko mitään.karmea nimi kaki jountaa juurensa työkaverin väläytykseen kilpeen perustuen,kiitos silverille!
kinnerin pitäisi ruokkia myös käyttöauton virkaa niin ei aivan mahottomiin voi mennä,toistaiseksi. heti tlattiin RoughCountryn 3" korottava setti ja kunhon kl-71 renkaat kokoa 33/12.5-15.vanteita ei vielä ole kun koko tai pikemminki ET mietinnässä.vinssi jo kovasti menossa keulaan,palkkipuskurin kera,vaiheessa. alustakin tuli ja meni myös paikalleen kahden miehen hillittömän ähkimisen jälkeen.pultit oli mielettömän tiukassa takajousilla,ei meinannut lämpö,lyönnit ja crc auttaa ollenkaan.10 tunnin tappelun jälkeen saatiin auto takasi pyörilleen. itselle nää jeepit on vielä vierasta aluetta joten kaikki vinkit yms on tervetullutta. jatkuu.... |
Onko nimen perusteella tavoitteena jotain tämännäköistä: http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_...o+shokkikuvat/ ? :D
|
Lainaus:
Lainaus:
Kuulostaa lupaavalta...:rolleyes: |
ekaks itellekkin tuli mieleen just karmea BB kaki mut taitaa olla lähinnä kakki mistä on vaan iyksi k kirjain kadonnut.
|
Mistäs tilasit ton korotuksen ja paljonko tuli kustantamaan? Niin ja tietty millanen satsi oli, eli jousilla vai lisälehdillä?
|
2 Liiteet
Lainaus:
sarja oli kokonainen sis.uudet jouset puslineen,iskarit sekä uudet uu-pultit.RoughCountryn tekele ja tuli mulle cross4wd:ltä hintaan noin tonni.ainut mitä jäin kaipaamaan ja jota hieman ihmettelin kun iskari olivatki mallia öljy eikä kaasut kuten luulin. maastoon en ole vielä eksynyt mutta tienpäällä tuntuu aikaisempaan kuoleentuneeseen alustaan verrattuna jopa huipulta. nyt on puskurikin jo värissä ja paikoillaan,ruma.maalina käytin kunnon hammerriittia ilman mitään pohjusteita.pitäis kestää.kommentteja,olisiko pitänyt sittenki olla musta? |
Vinssin kiinnitys
Minkälaisella viritelmällä sait vinssin noin hyvään paikkaan? Eli jos löytyy kuvia mitä palkkipuskurin taakse jää piiloon niin kiinnostaisi kovasti... Itsellä vinssi vielä tallissa mutta haaveena olisi saada se kiinni autoon suunnilleen samoille sijoille kuin mitä olet asentanut mutta mielikuvitus meinaa loppua kesken kiinnikkeiden pohdinnassa.
|
Vinssipeti riittävän pitkälle taakse ja ylös että jää koripalkkien ja sen poikki"palkin" päälle - mahd. lähelle syylaria, mutta n.5cm kandee jättää tilaa ettei tule jäähdytysongelmia. Tuet tekee sitten sillain, että molemmilla puolilla tulee käytetyksi KAIKKI mahdolliset reäit koripalkissa. Eli oik.puoli ainakin se iso taaempi, ja kolme puskurin kiinnikettä + mahdolliset simpukan kiinnityksen reiät (ei ole kaikissa, varsinkaan vanhemmissa). Vas. puoli sitten taaempi iso, simpukan kiinnitys ja kolme puskurin kiinnitystä.
Mulla olisi kuvia himakoneella, mutta se on nyt rikki... |
keulan poikkipalkin taakse laitoin jämerän kulmaraudan hitsillä kiinni,läpipulteilla vinssipetiin kiinni takareunasta(4kpl).vinssipeti tulee kiinni puskuriin myös neljällä pultilla jotka eivät näy vielä kuvissa ja puskurin kiinnikkeet on tehty kokonaan uusiksi ja kiinnikkeitä jatkettu reilusti taaksepäin että tulee paljon kiinnitys pisteitä.peti on muuten syylärissä kiinni....
tänään oli olo kuin jouluna..tontille tuli kaikkee kivaa,renkaat,ac/dc tiggi ja kun rahat on muutenkin loppu niin vielä juuan pojilta kävin vanteet ja vinssille langaton kaukkari.vanteiksi tuli sit 8x15 et -10.loppuviikolle kivasti tuohuttavaa. |
just peti valmis! vinssi syylarin alla simpukan ja oikean "runko" aisan välissä, kiinteä puskuri pedissä ja se tärkein eli kohtauskulma suurempi kuin orkkis puskurilla :) varmaan paras tapa ois laittaa "pohja" eteenpäin kuten jeepperillä (käytä hakua) mutta itse en enää muuta kahen sentin takia. kuvia tulis mutta kamera ja vaimo amerriikassa :(
lähetä privalla numeros jos haluut känny kuvia? |
Tolleen oisin tehnyt itsekin, mutta sitten ajattelin että vinssi jää turhan alas - tai ainakin mutapaskassa aika inhottava kaivaa? Ei toi kohtauskulma nykyisellä virityksellä mullakaan ole kovin huono, ainakin orkkista parempi. Takapää kolisee mulla kuitenkin aina kohtuu huolella jos keula menee just raapien :D
|
oliskos muuten kellään laittaa fotoja cherokeen panssaroinneista.sais vähän visioita kun omaan niitä pitäis ruveta jossain vaiheessa touhuamaan.
|
timo laittaa kuvan heti näkee viestin!! :) oikeesti käytä hakua! onko naxja tuttu? naxja,org ! timon malli on hyvä, ei sielä tarvi olla 40 mm palkkia kun noin 3 riittää oikean muotoisena (vahvikkeet sisällä)
|
Kitoksia vinssivinkeistä. Täytyy jatkaa vielä pohdiskelua. Eniten mietityttää tuo kestävyys ja ettei tulisi mekaniikasta mitään ymmärtämättömänä tehtyä lujuusopillisesti jotain typerää... Tuossa poikkipalkin taakse tulevassa tukiraudassa voisi olla ideaa.
Käyttäjän rhm profiilissa on kuva aika simppelistä ja hyvin suojaavasta pohjapanssarista. |
edit: niin jaa tässä on tänhetkinen versio mun vinssipuskurista. Muutoksia kyllä tulee putkiin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41018 Muita kuvia en tähän hätään saa kun on tosiaan pöytäkone paskana missä on kaikki kuvat eikä kovalevyä saa muualle kiinni :( Mutta kannattaisi tehdä pohjapanssari sillä tavalla, että sen saa pultattua koripalkkeihin kuudella pultilla -> orkkis laatikonkannakkeen neljään reikään + tekee M10 kierteet niihin kahteen mistä uupuu, niissä on kyllä tarpeksi tavaraa mihin ne saa kierteytettyä. Sitten jos vielä saa ja jaksaa niin pulttaa esim. 4-6:lla pultulla panssarin koripalkkien läpi "poikittain" niin taatusti kestää. Varmasti on helpompiakin tapoja, mutta jos kerran alkaa tehdä niin tekee sitten kerralla kunnollisen. Tuo on suojannut todella hyvin ja voinut huoletta nojata kallioon/ kiviin koko auton painolla. Mulla on valmistuotantoa oleva systeemi missä kiinnittyy myös tukivarret panssariin, valmistajan sivuilta saa vähän osviittaa ideasta mistä voi soveltaa. Ja toki kandee kattoa muiltakin miten on tehty, ei tuo missään nimessä ole ainoa hyvä versio. http://www.tntcustoms.com/webContent...nkSample20.jpg http://www.tntcustoms.com/webContent...1/YLinkKit.JPG http://www.tntcustoms.com/webContent...nkSample12.jpg |
mä otin vallan laatikon takakannakkeen pois ja pulttasin laatikon panssariin kii mutta jouduin tekeen jakikselle pienen kipon. sitte hitsasin aisoen kylkii 80*80 kumaraudan pätkät ja reijät siihen ja pulttasin kii. on toki pultannu sen myös niihin laatikon kannatin raudan reikiinki ja on kestäny oisko 3m hardoxia muuten suora pelli ilman jäykkäreitä. panssari alkaa heti tukivarsista ja päättyy takajousien etukorvia 15cm enne.
|
Niin se on mullakin laatikko kiinni tuossa panssarissa, turhaan sitä millin pellistä tehtyä orkkisrimpulaa siellä edes pitää haittana. Itte sain sen väännetyksi banaanille sillä yhdellä ainoalla ajokerralla, kun oli auto orkkiskuosissa :D
Jos multa kysytään niin noin pitkä panssari on oikeastaan aika turha, jos nyt ei varsinaista haittaakaan ole. Onko kuvia toteutuksesta, kun ei noi koripalkit todellakaan ole järin vahvaa tekoa.. Ei nyäin v'äsyneenä oikein hahmotuskyky pelaa.. Noi koripalkit ei sellaisenaan kestä kauheita - laittaisin itselle koko koripalkkien pituiset 3mm paksuiset vahvikkeet päästä päähän (moni jenkkifirma tekee valmiita, mutta ei viittisi sieltä tilata) niin saisi ihan huoletta hitsata niihin mitä tarttee, mut kun ei millään jaksaisi rakentaa. |
isosta panssarista ehkä anoo haitta että jää kantamaan mudassa/ suossa helpommin ja tietusti paino. omaani teen vastaavan ku timolla. kunhan ensin vaihdan akselit JA ... JA.... sitte katsastan ja sitte tilaa 33.13.3 kumeille. jätän lyhyet varret koska pienellä korotuksella ja pyörillä paremmat (esim ei jää tukivarresta kantamaan kiven ylityksen jälkeen).
|
Toinen ongelma isosta panssarista on että laatikon lämmöt ei pääse sieltä pois yhtä helposti - joskaan ei ne paljoa alakautta katoa muutenkaan. Onhan se vähän vittumainen putsatakkin jos ei muista tehdä pesu huuhtelureikiä?
Pyöreillä tukivarsilla ei mun mielestä juuri haittaa etenemistä vaikka välillä raapisikin, koska ne kuitenkin liukuu varsin kivuttomasti kaikesta yli. Ainoa ongelma oikeastaan tulee tukivarsien kiinnityskohdassa koriin mihin voi tökätä. Aika harvinaisen vähän on tukivarret edes ottaneet osumaa isojen renkaitten kanssa, ja noi pitkät tukivarret sitäkin vähemmän. Pikkupyörillä vääntyi alkuperäiset alatukivarret sillä samalla reissulla kun meni laatikon kannake :D |
Panssarista on se haitta että koko ajan on turpeet tulessapakoputken ja panssarin välissä. Puhdistaminen todella hankalaa, vaikka olisi reikiäkin. Lisäksi sinne panssarin päälle kertyvä isänmaa lisää painoa aivan tautisen paljon. Suojaa vaan ne kohdat mitkä on tarpeen. Miun mielestä noi kohdat on tankki, perät, ja jakolaatikko. Itellä ei ole vaihteistoasuojattu, eikä se kyllä ole koskaan saanut mitään osumaakaan sijaintinsa ja jakiksen panssarin ansiosta. Kardaanit kyllä vaatisi suojausta, mutta niiden suojaaminen on lähes mahdotonta.
|
Totta. Ei ole mullakaan ottanut vaihteiston pohja osumaa, panssari yltää noin puoleenväliin laatikkoa eikä yhtään pidempi tarvitse olla.
Kandee myös muistaa huoltotoimenpiteet, eli jos on pitkä ja iso panssari niin tekee lootan ja jakoaskin perushuollon todella hankalaksi. Isompia remppoja varten joutuu toki irrottamaan pienenkin panssarin. |
Lainaus:
Nooh, 4 pulttia ja tunkki. Ei nyt niin paha rasti. Ja kyllä, mulla on koko pitkä panssari :D |
No jos noin vähällä on kiinni ja pysyy niin hyvä :D
|
4 Liiteet
nyt on autoo taas vähän tuohuttu....
kaaret ovat sitten oikeesti ahtaat,etulevikkeitä siis vakioita on nyt nostettu n.5cm ja pikkuisella koerundilla joutui toteamaan että puuhaa vielä edessä.koitan säilyttää orggislevikkeet mahdollisuuksien mukaan ja niihin sitten lisää parlokkia.takana kaarista nyt plasmattu ylimääräistä vähän,levike orggispaikalla ja sisäänjoustoa joutuu rajoittaa noin 10 cm. etunen jatkuu huomenna. taakse tein joutessani 3" pitemmät riiput kun näytti perä liian matalalta. vähän kuvatuksia: |
Jos olisit halunnut päästä helpolla takapään osalta, niin niin sanottu "cut-and-fold" toimii useimmissa tapauksissa riittävän hyvin että mahtuu isotkin renkaat joustamaan. Levike tosin on silloin sellaisenaan vähän vaikea säilyttää takana.
Isoja renkaita silmällä pitäen orkkislevikkeen suunnilleen ulkoreunaa myöten leikkaa pellin pois niin mahtuu 35" rengaskin pyörimään. Vähän sillain soveltaen. edit: Ai juu, ihan hyvältä näyttää :) |
Lainaus:
|
No joo, on kerran ollut lähellä kun ajoin talvella jäätyneessä savikökkäre-kivikko-sekamelskassa. Terävän savireunan yli ajaessa keula lipsahti alas vähän huonolla tavalla, ja se savikökkäre osui just öljypohjien väliin. Meni pakoputki ihan littuun siitä missä se vaihtaa puolta koneen ja lootan välissä. Samoin edellisessä meni öljypohja etupäästä lommolle kun osui ohjausiskarin kiinnike sinne :D lähti koko ohjausiskari + kiinnike sen jälkeen mäkeen, kun ei se niin järin tarpeellinen ole.
Eli kaikki on mahdollista, ja paljon tietenkin riippuu missä ajaa ja miten ajaa, sekä alustasta ja renkaiden koosta yms... Mulla esim. ei kivikossa ajaessa oikein voi osua auton alla arkaan paikkaan mitään, jollei sitten ole korkea "ohut" ja terävä kivi minkä päälle auton tiputtaa jos keula lipsahtaa jostain alas. Paksut oksat/ rungot on melkein pahempia jos pääsee pomppaamaan pystyyn yli ajaessa. |
hieman on hiljaista ollut kiireitten vuoksi.etukaaria on nyt kyllä hieman lisää avarrettu ja nyt renkaat mahtuu kääntymään kelvollisesti kun sisään joustoa rajoittaa n. 50mm.
kun on kyseessä manuaali lootalla oleva verme niin kytkimen kanssa tietysti hieman ongelmia: edellinen omistaja sanoi kytkimen hävittävän hieman nestettä,ei ole mun aikaan vielä tarvinnut lisätä mutta kytkimen irroittamisen kanssa vähän bropleemaa.kun auto on seissyt jonkin aikaa,kytkin toimii hienosti mutta vähän ajelun jälkeen ei meinaa pykäliä saada sisään kun vaan vauhdissa,kantaa.pääsylinteriltä on kosteena mutta tekisikö ilmat moisen oireen että toimii hetken ja sit ei kunnolla.tiivistesarjaa saa jamantilta mutta saako edullisempaa mistään.apuja? |
nyt on kytkintä ilmattu pariin otteeseen.ilmauksen jälkeen toimii jälleen sen hetken ja sit rupeaa kantamaan,poljintuntuma ei muutu,tuntuu aivan normaalilta koko ajan.ei tule kyllä ilmaa vaan pelkkää nestettä.onkos kellään ollut vastaavaa ongelmaa,ei viittisi ihan summassa alkaa vaihtelee osia kun ovat ihan kivasti hinnoiteltuja
|
taitaa liimata levyä vauhtipyörään kiinni.. pistä nelonen päälle, kaasua sopivasti ja pidä autoa jarrun varassa ja poltata vähän kytkin levyä, mulla ainakin hoojiissa autto, siin samaa vikaa oli joskus että ei meinaa mitenkään päin mennä vaihe päälle, toinen olis tietysti että laatikon pääakselin boori on paskanen että kytkinlevy ei pääse liikkumaan siinä yhtään, mut kokeile ensin tota kytkimen poltatus juttuu
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
sylinterin eka versio olikin sit väärä...maanantaina pitäis tulla oikee versio ja pääsis sit pajoittamaan.
pohjaanlyöntikumeista: etupäässä on jamantin kuvien perusteella irroitettava pohjaanlyöntikumin "malja",mikä lienee kierre?jos se selviää niin vois siihen väliin värkätä korokkeen jo ennenkuin purkaa jouset/iskarit pois.olis helppo toteuttaa/tehdä eri mittaisia. |
Noh, ensinnäkin tuo orkkis pohjaanlyöntikumi irtoaa sopivasti kääntämällä/ taivuttamalla tuosta kupista, kuppia ei tartte irrottaa. Uusia saa ilman kuppiakin eri mittaisia.
Toisekseen, etupäässä jouston rajoitus kannattaa hoitaa kahdesta päästä - toisin sanoen jousilautaseen kans tavaraa. Yläpään rajoitinkumin voi pitää vaikka ihan orkkismittaisena. Sopivia palikoita tuohon puuhaan on joko halkaisijaltaan (muistaakseni) ~75mm muovitanko johon poraa reiän keskelle ja pultilla jousilautasen läpi kiinni. Toinen (halvempi) vaihtoehto on kasata sopiva määrä kiekkoja sinne jousilautaseen ja pultilla kiinni, ovat sopivasti 25mm:n paksuisia niin on riittävän tarkkaa puuhaa. |
tarkoitus on siis tuoda pohjaanlyöntikumin maljaa alspäin,ei pelkkää kumia.kuvittelisin sen ajavan saman asian kuin jousilautaseen lisää tavaraa.puhutaan siis 50mm tarpeesta.
|
No juu. Mutta mikset laita sinne jousilautaseen paria kiekkoa per puoli, kun se on helpompaa?
edit: jos meinaat irrottaa tuon kupin, niin sun täytyy kuitenkin ottaa jousi pois. Niin samalla vaivalla sitten akseliin poraa ne pari reikää. Ja jos yhtään jeeppejä tunnen, niin tuo kuppi on niin huonossa hapessa ja ruostunut, että ei se sieltä ehjänä lähde ja taistelet paljon kauemmin ton homman kanssa. Eikä siitä oikeastaan ole mitään hyötyä tiputtaa sitä kuppia alaspäin kun akselin jousilautaseen voi lisätä joustonrajoitusta ihan yhtä lailla ja toimii taatusti. |
4 Liiteet
hiljaista ollut taasen....no enivei,kytki rupesi onneksi taas pelittämään kunhan vaihtoi sen pääsylinterin.hullua hinnoittelua sen suhteen.tiivistesarjaa kaupan hintaan n.130€ ja toisaalla kokonaista tarvike sylkkyä h.110€.
jouston rajoitukset myös tuli väsättyä,edessä jousilautasen päälle 50mm sorvattu metalli koroke Timo L:n kehoituksesta,toimii.taakse leikkelin rhs putkesta korotusta 100mm,aika paljon.nyt mahtuu äärijoustoissa etupyörät myös linkkuun käännettynä.joustoja sais olla kyl enemmän.mitäs raati mieltä jos vähän pitempää iskaria nyt kuitenkin vielä....kaarille en taida nyt enää mitään tehdä mitään,toistaiseksi. ja niitä kuvatuksia viel....ne on niin kivoja |
Juu, tota perän joustoakin joutuu loppupeleissä rajoittamaan aika raskaalla kädellä, ettei jouset pääse kääntymään väärinpäin kaarelle. Väsähtää muuten turhan äkkiä..
Tuosta ulosjoustosta, iskarit siis ilmeisesti rajoittaa? Ittellä on OME:n iskarit muistaakseni 11" iskulla, riittää oikeastaan jo ihan niin paljon kuin tarttee myös noilla pitkillä tukivarsilla. Samoin ei pohjaa sisäänjoustoissakaan. Kun alusta on ihan uusi niin se on yksi syy miksei välttämättä ihan heti veny kunnolla, metsään vain niin kyllä se siitä. Toinen mikä tuli mieleen kun en muista, niin onko RC:n alustasarjassa (ala)tukivarsissa ne pallopää- hässäkkä-nivelet toisessa päässä, vai ihan tavalliset puslat molemmissa päissä? Monissa jenkkilän tukivarsipaketeissa on ne eläväistä sorttia olevat joustopallerot toisessa päässä tukivartta, ne ihan oikeastikin vaikuttavat jouston määrään ja puslien kestoon. Kyllä kumipuslatkin joustaa, mutta ne ei tosiaan kestä kovin kauaa... edit: Niin ja kyllä tuo juuri asennetuksi jo ihan kohtuullisesti näyttäis joustavan, oottele hetki vielä :) |
sehän rupee näyttää autolta :) kyllä se siitä notkistuu! oma oli ku mikroauto ennen ku pehmeni ja alko venyy.
seuraavaks sit tee helmat koska helpompi tehdä ennen kun ne on ihan ruvella. viimeisen kulman jälkeen joutu hakkaa lekalla et sai ovet kiinni :( |
takapuskin,helmat,panssarit,lukot,välityksiä jne..listaa riittää,katsellaan missä vaiheessa mitäkin.ekaksi leimarempat+perusteellinen huolto kun ajoaika käy vähiin.
|
sain ladattua "uusia" kuvia profiiliin. tosin nekin on vanhoja ku autoa päivitetty. kun saan akselit autoon otan uusia.
|
kertokaapas enemmän näitten vempeleiden kanssa touhunneet että onko pitkä startti näiden ominaisuus vai jokin vialla?toimii miten pitääkin mutta startata saa aina 3-6sekunttia,ei vaikuta juurikaan onko kylmä vai lämmin kone tai ilma.sitten kun vaan päättää lähteä käyntiin niin lähtee käymään nätisti kerralla.
ei muuten taaskaan ole autolle mitään tapahtunut,aika ei tunnu riittävän ...emäntä aloitti työt ja pari rakkauden hedelmää hyödyntää kaiken luppoajan. |
Onkos nuo minkä kokoiset renkaat, jotka on alla venyttelykuvissa ?
|
Lainaus:
|
Mun XJ on myöskin tommonen pitkän startin kone, tai siin molemmat on.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli siis on ominaisuus. Aina on mulla lähtenyt muutamassa sekunnissa myös talvella vaikka 25 asteen pakkasesta ilman piuhaa - ja AINA ekalla yrityksellä. Sitten jos on pidempään seissyt eikä paineista bensasysteemiä kunnolla (virrat startti asentoon-pois-takasin-starttaus) niin voi kestää hetken pidempään. |
meikäläisen renixi vaatii abaut 3pyörähdystä?! startti on uusi.
|
kattelin noita venyttely kuvia. eli kaiva rälläkkä esiin joudut leikkaamaan vielä paljon kunhan jouset vähä vetristyy :)
|
viimeisissä kuvissa akselit pohjauskumeissa asti,eihän ne enää sisemmäs mee....
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2794 |
Miulla HO vaatii kyl pitkän startin ennen ku voima alkaa puhua ;)
|
startti
Lainaus:
Mulla kaksi Grandia -93 ja -94 ja ihan samalla lailla vaatii jonkun aikaa pyörittämistä molemmat, mutta sitten käy heti nätisti kelistä riippumatta. |
nyt alkais olla jeppis pikkuhiljaa leimavalmis kunhan sit lähempänä renkaat vaihtaa pienempiin.lähes neliö menikin sitten peltiä,oli vähän haperoa päässyt syntymään.
pakoränni tehty ja onhan se vähän liian kovaääninen työmatka-ajossa,onpahan hyvä syy perustella vaimokkeelle että tarviis paremman käyttöauton ja jeepistä vain harrastepeli. kaek öljyt vaihtelin samalla kun otin talliin ja seuraavaksi pitäis laitella hieman tuikkuja ja etsiä mukavan kuuloinen vika mikä on ilmennyt nyt kun on enemmän tullu ajeltuu nelivedolla.satunnaisia pamahduksia tasakaasulla lievästi vedättäessä isolla nelikolla,pienellä alueella ei mitään oiretta.välyksiä ei tunnu voimansiirrossa liiemmälti,pientä nyt vähän jokapuolella.vinkkejä? |
Ihan oletuskysymyksenä ensin, olikos tossa jakoaskina 231 (command-track) vai 242 (selec-track) ku ei muista? Jos on 231, niin sitten paukkeen syy on hyvinkin selvä - älä käytä nelivetoa muualla kuin liukkaalla.
Mutta siis jos nelikolla ajaessa kuuluu pauketta eikä sitä kuulu takavedolla ajaessa, niin vika ei oikein voi olla muualla kuin etupäässä. Eli tsekkaa ristikot, etukardaani, välitykset yms.. Mulla joskus nelikolla ajaessa pauketta aiheutti panhard- tanko, takavedolla ei kuulunut mitään. Ilmeisesti lisäsi sen verran rasitusta nelikolla että pääsi liikkumaan. Voi tietysti olla jakoaskissakin jotain, mutta se on jo harvinaisempaa. Ketju venynyt tjsp.. |
jakoaski on kait 231.näkyvia/tuntuvia välyksiä ei siis ole.välityskin näytti ihan ok kun öljyjä vaihtelin.
en tietenkään käytä nelikkoo pitävällä alustalla mutta oire esiintyy pirun liukkaalla lumisellakin kun tätä luntanyt tuli ihan kivasti.ihan pintakaasulla ei oirehdi.koitin mettä reissulla ajaa vikaa ulos siinä onnistumatta. nivelet ja kardaanit on kyllä vielä rasvaamati,prässi rikki enkä oo saanu aikaseksi hommata uutta.lähiaikoina.... mites se perhanan "napalukko" voisko tehdä tommoista.siihen ilmeisesti saa könttä vetarii,semmoista voi tarjota. |
Niino, se katkeeva vetari tietysti voi oirehtia, mutta ei ole siitä ittellä kokemusta kun ei ole sellaista versiota ollut. Yleensä kait tosin oireilee lähinnä siten, ettei se toimi ollenkaan kun on esim. alipaineet hukassa tai sitten vettä jäätynyt sisälle eikä toimi kunnolla. Parempi olisi toki vaihtaa se täyspitkään vetariin, yksi vikapaikka vähemmän.
|
en ole ikinä kuullu et ois hajonnu katkeevasta osasta (valmiiks katki jo :) ) itellä kerran "risu" irrotti letkun eikä ole iso homma työntää takas. ja kun tossa vanhassa akselissa on kemppilukko ni aukee takavedolla :( :) uusikin katkeeva koska ei musta mitään haittaa ehkä vaan parempi jos ja kun laittaa jonkun lukon (ei kytkettävän). korjaa timo se arppis ettei tarvi ootella kun vinssaat :) :) eturistikoita kannattaa katella joka metsäreissun jälkeen ku on heikoin lenkki.
|
tänään ajellessä huomasin että kun paukahtaa niin silloin se part time tai jotain sammuu hetkeksi.en oo aiemmin huomannut kun jää just ratin taa.eli siis mahdollisesti vuotaa jostain mutta....
|
Lainaus:
Toi on totta että katkeevalla vetarilla pystyy käyttämään automaattilukkoa edessä ja silti ajaa maantiellä. Jos vähän hifistelee, niin minä ottaisin tuon alipainekäytön pois, ja vaihtaisin vaijeriin joka on sopivasti reititetty (=oksilta piilossa ja hitsaa vaikka jonku suojapalikan vielä akseliin). Ja sille sit joku käyttövipu koppiin, vois vaikka nelivedollakin ajaessa hetkellisesti irrottaa toisen vetarin pyörimästä kun tarvii esim. kääntyä tiukempaan metsässä :) |
Lainaus:
|
Juu. Mutta jos ite tekee esim. fillarin tai prätkän jarruvaijerista ja vähän vaijerinkuorta + käyttövipu jostain, niin hintaa tulee max.50€. Noi valmiit posi-locker kitit maksaa mun mielestä (jenkeissäkin) ihan liikaa verrattuna siihen, mitä sillä rahalla saa. Netti on pullollaan ohjeita :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
tätä olen kyllä himoinnut,olis vaan niin paljon ostettavaa,niitä lukkojakin ja voi olla että kun tulee ajankohtaiseksi laitella keulaan lukko niin silloin viimeistään sille on jotain tehtävä.arppi tms. sinne kyllä tulee päivänä edit. kyllähän se on kiva sepitellä omasta päästä kaikkee säästömielessä mutta nykyisellään aika niin tiukassa että valmiit judanssitkin kiinnostaa enempi kuin ennen. |
Jepps.. toi posi- lock on näppärä jos on tosiaan automaattilukko edessä. Mutta onhan se kytkettävä lukko aina parempi, mutta myös kalliimpi (itse murikka maksaa enemmän + asennus, laakerit, stefat, shimmit, yms..). Kandee sitten melkein vaihtaa välitykset samalla jos ostaa kytkettävän lukon.
Lainaus:
|
saahan siihen alipaineeseenkin katkaisian. ite kans ajattelin panna letkun kunnolla kiinni mutta sit se katkee? nyt vaan irtoo?
kattoo kauan noi akselit kestää kunhan saa alle (takalevy projekti kesken). jos noita vetareita menee joka kuukausi ni käytän nurkkiin kerääntyneet pois (5kpl) ja heivaan danat vit....:( mut sit saattaa lähtee muutenki lapasesta :) hdj? vulvan porttaalit?? tai myyn koko auton ja ostan postimerkkejä :( |
nyt on kakilta viety neitsyys.eka metsäreissu on nyt takana ja lommoja,tippuneita vilkunlaseja ja pientä painia kytkimen kanssa.pakko se on uskoa että kytkin paketti on hommattava vaikka nyt tällä hetkellä normi ajelut sujuukin niinkuin pitääkin.
tänään sattui vahinko ja sain....kylläkin vain leiman jeeppiin.alapalloissa hieman jotain mutta muuten hyvä peli. |
Lainaus:
|
ei vielä mitään onkelmaa kytkimen kanssa! automaatissa ja manuaalissa molemmissa hyvät puolensa?
ei niistä pikku osumista voi ottaa murheita, niitä tulee jos yrittää edes johonki:) mikä siinä kytkimessä ongelma? itellä ei ole ollu mitään ,on luistatettu ja muutenki saanu koko auto oikeeta jalkaa mut ainut ongelma ollu etu ristikot ja alapallot. itse kun saan uudet akselit alle ni hitsaan parilla hepillä alapallot kiinni koska en ole todellakaan ainut jolla ne revenny (tullu läpi) irti metsässä. ei oo kiva raahata kolme pyörästä autoa kotiin :) onnea neitsyyden menetyksestä:) aivan kahjoa ja varmaan siksi niin hauskaa :)) |
Lainaus:
|
No onhan siinä tietysti vähänsen.. mutta siis ihan XJ:n lodju se on. Laatikoiden vaihto, vauhtipyörä -> vetolevyksi, ohjausboksi, vähän johtosarjoja, laatikon ohjausboksi yms. pientä.
Eikä siinä, jos manualista tykkää eikä ole tarvetta vaihtaa niin miksi vaihtaisi. Ja jos tosta hajoa aski, niin sitten etit uudemmasta XJ:stä sen paremman/ kestävämmän lodjun ja kytkimen :) |
plus et välitykset menee ihan vituilleen ku vaihtaa tomaattiin! väkisin n.3.07 tomaatti 3.54? itellä toi (edelleen) manuaali mut nyt automaatin välit:)
|
Njoo, toi on totta. Mut eiks välitykset vaihdeta muutenkin, kun on isommat renkaat? :)
|
olipas topicci taas vähän valunut.
silmä paketissa joutaa vähän päivittämään tilannetta,saattaapi olla pikkuisen kirjoitusvirheitä kun ei pysty tarkkaan tekstiä koluamaan.panssarien teko on vaarallista kun meni kipunakiivaana silmään vaikka lasejakin tuli käytettyy. 3mm hardoksia on panssareihin käytetty varmaan pari neliöö,ohutta mutta jäykistäviä rakenteita tulee reilusti.vaihdelaatikon poikkipalkki pysyy alkuperäisenä ainakin toistaiseksi,vahvistan kylläkin ja panssarit ulottuu palkista eteenpäin n.40cm ja taakse 70cm.tankille tulee vähän myöhemmin ja siinä matsku samaa jos ei innostu tekee alumiinista. valojakin tuli laiteltuu katolle kolme paria alkuperäisiin "suksitelineisiin" ja jos jollain on yksi semmoinen ylimääräisenä niin voi tarjota.oli ylimääräisenä sarja xenonmuutossarjoja,paikoilleen ja pitäis kyllä parit tilata lisää. viikonloppuna olis ajeluu tiedossa niin ei taas jouda rakentalee,joululomilla sit kun on taas lomautuksia. |
Mistä hommasit tuota Hardoxia, kun oma projekti vaatii vähän panssareita kans kohtapuoliin. Eikä tältä kylältä löydy mitään kunnollista tavaraa, mutta Joensuun suunnalta vois löytyäkin.
|
mulle tuli kaverilta,urakoitsijalta ja kyseinen levy on vähän niinkuin uusiokäytössä kun on varmaan 5 vuotta seisonu katoksessa ja on sitämukaa ruosteessa.jäykkärit jne on keräilty tallista löytyvistä jämäpaloista,ahaa,voit säästää rahaa.....
edit. muistelen et pääkkösessä olis 3.2mm hardoksi maksanu alennuksineen jotain 90€ neliö. |
nyt tarvittas apuja sitten ton penteleen alipaineitten kanssa.se samainen pauke kuuluu vain edelleen kun ajaa isolla nelikolla. tiputtelee etuvetoa pois vedätyksessä silloin kun on alipaineet pienimmillään=pamaus.alipaineitten liitännät käyty kaikki läpi,en usko että vuotaisivat enää.pienellä alueella en ole vielä saanut etuvetoa tippumaan pelistä mut aina isolla esim.ylämäessä tippuu ja palaa kohta taksin.samalla "napalukon" merkkivalo sammuu.
laatikon katkaisin vai mitä? jamantilla oli hyvät ohjeet sivuillaan mut ei niittenkään avulla oikein vielä vika selvinnyt.sinne järjestelmään tietty vois laittaa painetta vähän ja sit vuodonilmaisulla käydä liitännät läpi,onko jotain vastaventtiilejä estämässä tämän toimenpiteen. |
Toistan edelleen tätä mantraa, eli jos haluat välttää tolta kikkailulta niin joko jotenkin jumita se katkeavan vetarin lukkohaarukka. Tai sitten vain ihan suosiolla vaihdat katkeamattoman oik. puolen vetarin. Kun tosiaan missään 242- jakoaskillisissa ja uudemmissa 231- askillisissa tuota systeemiä ei edes ole.
Mutta voisi olla siis alipainevuoto, rikkoutunut/ jumittava lukkohaarukka, jakoaskissa jotain... En tiedä :S Pois vaan noi alipainehärpäkkeet ja kokonainen vetari tilalle heti kun jostain löydät :) |
Saattaa olla holkin ja vetarin boorit sen verran kuluneet pyöreiksi kun että hylkivät toisiaan. Ainakin näin mulla kävi Comanchessa silloinjoskuskauansitten orkkis etuakselilla.
Hyllyssä taitaa lojua edelleen yks vetoakselipari + holkki, ne olis jouten.......... |
nostellaas topiccia hieman vaikka ei autolle isosti olekkaan tehty,ajeltu vaan.
siinä alipainehässäkässähän oli vuotoja vaikka melkein vannoin että ei.pässinkives=alipaineakku siirtyi paisuntasäiliön alle niin ei ole puskurin takana niin alttiilla paikalla hajoamassa.kunnon testille en ole vielä kerinnyt. takapuskinta aloittelin hieman,tyylinä samanmoinen kuin edessäkin. pää on täynnä suunnitelmia auton suhteen,takaiskereitten korvakot on liian alhaalla.voisi nostella vaikka 50-70mm ylöspäin eikä raapisi niin herkästi ja sallisi akselin joustaa ulospäin kun tällä hetkellä rajoittavat ulosjoustoa.pohjaanlyöntikumeja on tuotu alaspäin aika reilusti niin eivät pääsisi pohjaamaan.jarruletku uusiksi,olikos se niin että YJ:n letku käy suoraan ja on pitempi,paljonko? |
Lainaus:
|
Lainaus:
nyt kun virittelin toisen akun takapäksiin niin sit seuraavaksi odessä latauspiuhan(laturi-akku) vaihto topakampaan,heräsi jälleen kyssäri että miksi se kulkee kyseisen releen läpi? http://www.jamant.fi/starttirele-xjm...98-p-2682.html ensimmäien kerta kun moisen läydön tein.on jenkit laittaneet törkeän pienellä piuhalla laturin virrat kulkemaan.voiko huoletta laittaa reilumman laturista releelle ja releeltä aku(i)lle.ihmetyttää kun kummatki kyseiset piuhat menee samaan nastaan.olispahan jo valmiiksi kun isomman laturin laitto jossain vaiheessa edessä.eikä se pahenna nykystäkään tilannetta.tahtoo jo käydä aika lämpimänä kun reilusti kulutusta päällä. |
Lainaus:
|
nyt on saatu alipainevuodot kuriin.kuitenkin vielä tiputtelee sitä toista vetaria pois pelisä vaan ei enää sammu merkkivalo.
en ole etuakselia purkanut kyseisestä kulkineesta ja pitäis onki tieto et onnistuuko hitsillä tempoo vetari köntäksi ilman irroitusta.tilanne on kuitenkin se että perille tarviis tehdä tulevaisuudessa jotain lukkojen puutteen ja väärien välityksien takia niin vois kyseisillä akseleilla laulattaa niin kauan kun vaan rokkaa ja sit kun loppuu niin sitten uusia alle. ajatus olis että jos mahtuu niin purkaisi alipainekellon veke ja sujauttas vaik TIG:llä saumaa niin ei ainakaan menisi nöllejä perään?kovaa ajelua ja samalla aloittaisi jo uusien akseleitten metsästystä. tällä hetkellä ei ole oikein innostusta,rahaa,aikaa ropaamaan uusia akseleita alle. |
No en tiedä kestääkö se, mutta ainakin niistä siirtohaarukoista on tehty mallia kiinteästi kiinni. Mutta edelleen, kun jostain saat tohon kokonaisen vetarin (ja mielellään vielä absillisesta tai '96 uudemmasta niin on isommat spicerin 760 ristikot) oikealle ja laitat yhden stefan banjokopan sisään ja otat toisen (vai kaksi) pois discon kohdalta, niin ei tarvitse ihmetellä.
Varmaan Jeepperiltä esim. kandeisi kysyä jos on ylimääräisiä, en tiedä olisko Joukalla tai Japellakin ehkä? |
Lainaus:
|
Njaahah, no tietysti jos ei ole stefalle paikkaa niin sitten ei voi tietysti stefaa laittaakkaan :D
Iso ristikko pitäisi kestää aika paljon paremmin, kunhan itse ristikko on kunnollinen. Eli siis tässä pääsee siihen että jos ostaa perushalpiksen niin ei välttämättä kestä juuri mitään. Mittausten mukaan Spicerin orkkis 760-x ristikon pitäisi kestää huomattavasti paremmin kuin esim. saman ristikon vanhempi malli 297-x - joka on siis ihan samankokoinen. Sitten taas 260-x (pikkuristikko) on huomattavasti vielä 297-x:ää heikompi. Mutta nuo on tietysti teoriaa siinä mielessä, että tosielämässä se kestävyys katsotaan. Joka tapauksessa useiden eri lähteiden tekemät mittaukset ja testit kertovat että 760-x ristikko on selkeällä erolla noista vahvin. Mistä niitä Suomesta saisi helposti ja halvalla, on taas toinen juttu. Ainiin, olishan sitten tietysti vielä CTM:n superjointit jos joku hullu niitä suostuu ostamaan :D |
pientä päivitystä ettei topicci katoa bittiavaruuteen.
lisäakku on löytänyt paikkansa takakontista,nyt pystyy jo vinssaamaankin vähän pitempään.100Ah avittaa kummasti alkuperäisen oliskos 65Ah;n kaverina.samalla laitoin laturin kaapelin kerralla 16mm3 kun kävi kuormituksessa tosi kuumana.oikein näppejä poltti. niko69:n kanssa olikin puhelimessa puhetta että takaiskareitten alapään korvakot "roikkuu" ja modasin niitä n. 50mm ylemmäs,ei kynnä ihan niin pahasti ja sai myös toivottua ulosjoustoa lisää takapäähän.takapään levikkeet nostin 40mm ylös huippuhienosti vaan hitsaamalla kiinnitysmutterit kylkipeltiin.pohjaanlyöntikumit on vielä mitoitettu alempana olevien levikkeitten ja 33 renkuloitten mitoille ja voi vaatia pikku puuhastelua. huomenna vois käydä pikku testiä suorittamassa ja tutkailla sit. on ikävä kyllä pyöriny mielessä että koittas myydä jeepin pois kun tulevat kuviot vaatis aika tukun rahoitusta....ei vaan oikein raaskis mut katotaan nyt. |
Oliko kamera messissä kun modailit iskarin kiinnikkeitä?
|
Rälläköit vanhat irti, kiinnität sen jälkeen ne iskareihin kevyesti mutterilla, katot että on iskarikiinnike & sen pultti oikeassa asennossa iskariin nähden (tästä syystä hyvä idea laittaa se sormikireydellä iskariin kiinni), ja hitsaat takaisin kiinni akseliputken tasalle.
Joutuu tietysti rälläköimään sitä kiinnikettä että saa sopivaan asentoon. Tai sitten teet kokonaan uuden jostain sopivasta paksusta metalliprofiilista ja pulteista, vähän kemppiliimaa kehiin ja homma selvä. |
iskari irti alapäästä-hahmottelua-plasmaa tahi laikalla pala välistä.itse otin sen 5cm.jämä heppiin ja sopivat vahvikkeet kaveriksi ja liimaus.
ei ollu kamera mukana mutta kunhan tämäpäivän lumet alustasta sulaa niin voin napsii kuvasen tai pari. |
on ikävä kyllä pyöriny mielessä että koittas myydä jeepin pois kun tulevat kuviot vaatis aika tukun rahoitusta....ei vaan oikein raaskis mut katotaan nyt.[/QUOTE]
älä myy! ainakaan ennen ku ollaan vaihettu sovitut osat :) huomenna irtoo kompura! |
vaihtari on sovittu niin se se kyllä pitää...sitä myyntiä pitää kyllä tarkkaan pähkäillä.tilanne tulee just päälle kun on saanu auton kohtuullisen etenevään kuntoo.
|
Meniks tää kaupaksi, vai onko jalostunut entistäkin maastokelpoisempaan suuntaan?
|
vielä omassa pihassa
on melkein meinannut unohtua koko topicci.kaki on vielä omassa omistuksessa ja eihän näistä kyllä raaskisikaan lopulta luopua.viha-rakkaussuhde on kuitenki enemmän positiivisella puolella.
paljonkaan en ole autoa edistänyt,pakollisia korjauksia kun tahtoo välillä jotain kömmähdellä.viime reissulla meni tukivarret solmuun ties monettako kertaa ja tilalle tuli uudet käytetyt jotka vahvistelin ja maalasin ennen paikoilleen laittoa.väsäsin tellingin läppärille hanskaboxin paikalle josta tulikin mieleen että jos patu sattuu tätä lukemaan niin laitatko tilinumerosi niin laitan rahaa siitä invertteristä. kaki ei toimita enää käyttöauton virkaa joten ei sinällään olisi estettä rakentaa autoa enemmänkin.leimassa meinaan pitää mutta tienpäällä ei tarvii muistuttaa mikroautoa. |
Lainaus:
|
no nyt sain kuvia ladattuu taas koneelle ja 454ss näkee ton yber uber vai miten se oli läppäri tellingin.
nyt pirusti mielipiteitä ja tuumailuja siitä kun: kaki kaipaa lukkoja ja näin köyhänä on sitten pakko miettii mihin rahansa laittaa ja ideana olisi että tumppaisi vaikka hj61 lukko aksilat alle.niitä kun saa tonnilla pari,kestää hyvin. kun taas danat:lukot vähintään 600€ pääty ja sitten se kestävyys????en välttämättä ole mikä hardcore(?) offari mutta miksi ei kannattasi laittaa oletettavasti kestävää.mites mahdollinen leima? enpäs muuten sitten kuvia laitakkaan vielä kun johonkin hävisivät,katotaas huomenna selvinpäin |
Hojon akseleita laittaessa työmaata tulee jakolootan vaihdosta kun kartaanilähtö pitää saada apparin puolelle. Ja varmaan aika paljon muutakin joutuu muuttamaan. Jeeperillä on MJ:ssä vaihdettu etukartaani toiselle puolelle joten häneltä kannatta kysellä minkälainen homma on.
|
entäs jos jakis pysyy entisellään ja perästä muuttaa murikan...
|
joutuu teettämään pitkäpoorisen/lyhyen puolen vetarin, jos lukkoakselin haluaa
|
Lainaus:
voisitte lisäillä kommenttia jakiksen muutoksesta,lähtö toiselle puolelle.onko saatavilla kaupallisia osia,onko tehtävissä itsekkin vai miten? |
Sivu luotu: 05:37 (GMT +2). |