Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Nikko Suzuki Evo 2 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62974)

Repro 06.09.2009 22:39

Nikko Suzuki Evo 2
 
Tommonen tuli viime vuoden marraskuussa (muistaakseni) hommattua.
16x35x15 boggerit siihen tuli heti ruuvattua alle, High Speed vinssi keulalle ja ajeltua sellaisenaan.
Levikkeet tuli tosin nostettua ylöspäin 35" boggereiden takia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39720
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39721
Bänkster vetää sikeitä Reitkallissa
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39713
Neitsyt reissulla Ravijoella, kuvan ottanut Jare.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39716
aslakin videokameralle tarttunutta

Montenegron kevätsafarilla Talvieksytyksen maisemissa kävin piiskaamassa tän vuoden viimeisen ajon, ei kiertänyt yli 2500rpm, jakolaatikon keppi hyppäs kopin puolelle, päälaatikosta tuli ihan valmis, ym.
Kuvat ottanut pasba.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39714
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39715
Tallissahan se sit pitkään seisoikin ennenkuin tuli mitään tehtyä, varaosakori tuli haettua sakari65:lta Joensuusta, naapurin jätkä laittoi kerran viestin että pesi ja vahasi autoni.:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39717
Plasmakin tuli hommattua projektin tekoa varten, koeajoa suorittamassa nimimerkki Riku_L
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39718

Repro 06.09.2009 22:47

Tarkoitus oli suorittaa pientä huoltoa mm. tuulilasin kehyksen vaihdon merkeissä, kattokin oli tarkoitus poistaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39722
35" boggerit raapi kivasti sisäänjoustoissa kiinni joten uuden pyöränkaaren suunnittelua "siinä sivussa"
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39723
Takanakin oli pyöränkaaret jo päässeet vähän huonoiksi, ilmankos olikin kontti täynnä kuraa Ravijoella.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39739
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39732
Noh, ei muutakuin etulokari irti ja hommiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39724
Helmapalkkikin lähti siinä samalla, siirto ylöspäin tiedossa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39725
Helman yläpuolelta löytyi lemmikki, PIIKKISIKA!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39726
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39727
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39728
Uutta peltiä ja helmapalkkia
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39729

Repro 06.09.2009 23:00

Sillä aikaa toisaalla...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39730
Takakontti oli aika täyden oloinen akun, tankin ja takavinssin kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39748
Katon poiston suhteen tuli tehtyä tarkat suunnitelmat ja merkinnät ettei mikään menisi pieleen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39741
Melkein kuin lasermiekalla käsivaralta leikattuna.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39742
Tuollaisella Bilteman sahalla, töistä lainassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39743

Tuulilasin kehys tuli tosiaan poistettua ja vaihdettua ehjään, olisi ollut mahdoton korjata läpimätä ja katolleen ajettu tuulilasin kehys (mikä oli jo kerran vaihdettu)
Jos ihmiset tuskailee että Suzukista on vaikea purkaa lämppäri pois niin se on ihan pies of cake, senkuin poistaa tuulilasin kehyksen niin lämppäri on ihan hollilla!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39747
Tarkoitus oli Suzukia keventää ja totta tosiaan, tässähän näyttää onnistuneen.
205R16 renkailla, ilman kattoa, tuulilasin kehystä ja ulkopuolisia turvakaaria näyttää jo paljon kevyemmältä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39744
Sillä aikaa toisaalla...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39746

Repro 06.09.2009 23:17

Takakontin ihmettelyä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39749
Vähän jo leikelty
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39750
No, poistetaan loputkin ruosteet.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39751
Ruosteet korjattuna, välillä piti fiilistellä ja sovitella boggereita vähän alle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39755
Tarkoitus oli tehdä (Suomen ensimmäinen offroad käyttöön rakennettu?) maasturi jota on madallettu alkuperäisestä korkeudestaan.
Lopullinen ajokorkeus?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39756
Ei pysty, ottaa panhard jakariin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39757
Eli lyhensin panhard tornia jotta autoa pystyy madaltamaan riittävästi.
Aluperin ilmapussit oli runkopalkin alla, nyt oli tarkoitus tuoda pussin yläpää runkopalkin yläpuolen tasolle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39764
Panhard torni lyhennettynä, jousien paikka muutettuna, alkaa kasaaminen
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39760
Tuollainen on muuten se Discovery II ilmajousi kun sen torppaa vapaana täyteen ilmaa. :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39762
Alkuperäisessä öljypohjassa oli patti etupäässä jolloin se osui etuakselin kohdalle -> mahdoton madaltaa.
Vaihdoin etuvetoisen öljypohjan jolloin ei tarvi enää niiin paljon modata, vähän kuitenkin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39765
P.S jos jollain sattuu olemaan etuvetoisen Opelin OHC lohkosta öljyn imusihti/putkea niin olisin innokas ostamaan.

Repro 06.09.2009 23:20

Ja Pauli sanoi että korkea ja painava maasturi on helppo tehdä mut TEEPPÄS MATALA JA KEVYT!! :D

romurauta 07.09.2009 07:28

siellähän on pikkuisen puuhailtu:eek: tosi hauskan näköinen projekti:)

Jari 07.09.2009 07:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 590116)
Ja Pauli sanoi että korkea ja painava maasturi on helppo tehdä mut TEEPPÄS MATALA JA KEVYT!! :D


Laita porttaalit väärinpäin, saat koria vielä alemmas :D

make-lj 08.09.2009 02:24

Katoskatos, oothan sie jotain jaksanu käyä tekemässä..
Sie tollei sivus vähän raotit tuota miunkii suzukia:) ..pitäsköhän siitäkin tehä jo projekti?

Repro 10.09.2009 21:39

Tuli takayläjousilautaset kevennettyä. :D Ai että...
Miltei koko päivän sain tussattua, plasmalla tein yhden reiän, tuli rumaa jälkeä.
Porakoneella loput 12,5 reikää, pari sataa grammaa sai painoa pois ja kaks porakonetta siihen sit meni. :D
Tuollaisia nättejä reikiä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40005
Lopulliset savut part I
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40006
Lopulliset savut part II
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40007
Kaiken lisäks jäi yks reikä kesken!
Keventäminen on halpaa tosiaan vain tiettyyn pisteeseen saakka. :D

HRD 10.09.2009 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 591386)
Keventäminen on halpaa tosiaan vain tiettyyn pisteeseen saakka. :D

Ja näemmä aika tarkkaa :D

baxxter 10.09.2009 23:02

1 Liiteet
Jos olis jousilautasen tehnyt jotenkin tämänlaisista osista, olisko paino ja kestävyys olleet suunnilleen samat (ja pari porakonetta säästynyt)?

Repro 10.09.2009 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 591424)
Jos olis jousilautasen tehnyt jotenkin tämänlaisista osista, olisko paino ja kestävyys olleet suunnilleen samat (ja pari porakonetta säästynyt)?

Onhan se mahdollista, tai jos noihinkin tekis viel kevennysreiät? :p
No Evo 3:seen sitten...:cool:

Gravedigger 10.09.2009 23:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 591424)
Jos olis jousilautasen tehnyt jotenkin tämänlaisista osista, olisko paino ja kestävyys olleet suunnilleen samat (ja pari porakonetta säästynyt)?

Mutta jos tuo rakenne kevennettäis ni tulis vieläkin kevyempi :D Ei muuta kui Repro ostamaan uuden porakoneet.

EDIT: repro keksi ensin.

Pauli 10.09.2009 23:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 591386)
pari sataa grammaa sai painoa pois ja kaks porakonetta siihen sit meni. :D
Keventäminen on halpaa tosiaan vain tiettyyn pisteeseen saakka. :D

Mutta eihän toi vihree kone ole tarkoitettu työntekoon, siinähän lukee horsepower, eikös sillä kuuluis pyörittää hevosia, tai jotain :D

Ja harrastuksen ei kuulu olla halpaa, filatelistitkin maksaa joistain postimerkeistä aivan älyttömiä summia. :)

lepoantti 11.09.2009 06:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 591428)
Mutta eihän toi vihree kone ole tarkoitettu työntekoon, siinähän lukee horsepower, eikös sillä kuuluis pyörittää hevosia, tai jotain :D

Ja harrastuksen ei kuulu olla halpaa, filatelistitkin maksaa joistain postimerkeistä aivan älyttömiä summia. :)

ja erään määritelmän mukaan harrastus ei ole harrastus ellei se vie kaikkea käytettävissäsi olevaa valuuttaa ja mieluusti vähän ylikin, lisäksi menee kaikki käytettävissä oleva aika. ja tosi harrastaja jatkaa vaikka ihmissuhteetkin menee...ellei nämä ehdot täyty niin kyse on säälittävästä puuhastelusta.

älä Pauli morkkaa aitoja halpiskopiotyökaluja, sellaisilla työnteko sujuu ja tekeminen pysyy jännittävänä!!!meilläkin on Janin kans pajalla reilu valikoma einhell laaturälläköitä, jos saa yhden laikan ajettua loppuun niin on ainakin jostakin hyvämieli. ja sellanen hyväpuoli siinä on että saa ajaa usein uudella koneella, ja ei tartte takuu asioiden takia vaivautua vain yhden koneen takia....

mutta asiaan taas. oletko Repro asettanut tavoitteelisen painorajan johon pitää päästä, tai siis jonka alle pitää jäädä?

Repro 11.09.2009 06:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 591458)
oletko Repro asettanut tavoitteelisen painorajan johon pitää päästä, tai siis jonka alle pitää jäädä?

En kyllä oo kun ei valitettavasti älynnyt sitä lähtöpainoakaan punnita. :mad:
Jos sen alle 1500 kilon saisi niin oisi ainaki puoli TONNIA kevyempi kuin Läjä metsäkunnossa.
:D

-Jyki- 11.09.2009 07:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 591458)
ja erään määritelmän mukaan harrastus ei ole harrastus ellei se vie kaikkea käytettävissäsi olevaa valuuttaa ja mieluusti vähän ylikin, lisäksi menee kaikki käytettävissä oleva aika. ja tosi harrastaja jatkaa vaikka ihmissuhteetkin menee...ellei nämä ehdot täyty niin kyse on säälittävästä puuhastelusta.

:D:D:D

Rakentaakos Repro Evoa jossain Hakalin suunnilla?Kun tuossa pesukuvassa taustalla olevat talot hieman viittais sinnepäin...

jussi83 11.09.2009 07:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja make-lj (Viesti 590445)
Katoskatos, oothan sie jotain jaksanu käyä tekemässä..
Sie tollei sivus vähän raotit tuota miunkii suzukia:) ..pitäsköhän siitäkin tehä jo projekti?

Alahan esittelemään jo!!!!

Lehis 11.09.2009 07:37

Millais oot meinannu hypersuper kevyen auton painoa jakaa akseleille?

Taakse tulee ilmeisesti: akku/akut, tankki, kompura, vinssi? Etu vinssi pois ja takaa veto eteen?

Ihan vaan huvikseni kyselen :D

Repro 11.09.2009 07:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jussi83 (Viesti 591482)
Alahan esittelemään jo!!!!

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63051

Repro 11.09.2009 08:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jyki- (Viesti 591476)
:D:D:D

Rakentaakos Repro Evoa jossain Hakalin suunnilla?Kun tuossa pesukuvassa taustalla olevat talot hieman viittais sinnepäin...

Jeah!

Lainaus:

Millais oot meinannu hypersuper kevyen auton painoa jakaa akseleille?

Taakse tulee ilmeisesti: akku/akut, tankki, kompura, vinssi? Etu vinssi pois ja takaa veto eteen?
En mitenkään, otetaan kaikki paino pois mitä lähtee ja katellaan sit kuinka hirveä se on ajaa.:cool:

Tankki tulee noiden jousitornien väliin mahdollisimman alas, kompuraa suunnittelin kojelaudan alle piiloon, akut tulee jemmaan.

Eestä kun sais yhtä paljon karsittua painoa pois kun tuolta takaa niin rupeis olee paino kohdallaan kun tota jaksaa näinkin pieni mies nostaa jo takapäästä ilmaan.:eek: (hetkeks...)
Tuleehan sinne viel toki tankki, takavinssi ja takalattia.

Pitäsköhän tota Jazzin tankkia mitenkään suojata risuilta ja männynkävyiltä?

11cm muuten madaltui takapäästä jousituksen osien osalta.:D

karvanoppa 11.09.2009 17:23

Repro on varmana ensimmäinen offari joka madaltaa autoa.:D:D

Repro 11.09.2009 19:28

Nii ois tarkoitus! :D
Tänään projekti eteni taas vauhdilla, vaviskaa kares ja Make-Lj!!!
Sain stopparikumit duunailtua...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40043
Stoppari kumit ottaa jonkin verran aikaisemmin (1-1,5cm?) kiinni ennenkuin jouset on pohjassa.
Tankin paikan funtsimista, tohon se tulee, niin alas kuin mahdollista.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40044
Aerodynaamisen auton yksi osatekijä on tasainen pohja :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40045
Tarvis vissii tehdä jonkunlainen panssari tolle Jazzin tankille ettei ensimmäinen risu mee läpi.

kares 11.09.2009 20:02

Vai pitäis vavistaki ,ei tässä vavisuta mikään muu kuin nauru kun katsoo miehen lapsellista kuppiterää ja mies haukkuu meitin piha volvon (:
No mutta pistän sulle maanantaina kuvatuksia kunnon kuppiteristä kunhan turaoffissa saadaan ensin mogsu hajotettuu ,jopa horsepoweri kestäs niillä helpostikin tuon määrän reijitystä (;

-Sakke- 11.09.2009 22:20

Ja mä kun aattelin että taitaa olla hyviä reikäporia, ku luulis että tollasella poralla (mistä ei löydy hitaita kierroksia) polttas monta terää ennen ku porakone palaa.

Pauli 12.09.2009 00:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 591490)
11cm muuten madaltui takapäästä jousituksen osien osalta.:D

Hyvään suuntaan menossa, kardaanikulmatkin parani samalla.

Repro 12.09.2009 00:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 591714)
Ja mä kun aattelin että taitaa olla hyviä reikäporia, ku luulis että tollasella poralla (mistä ei löydy hitaita kierroksia) polttas monta terää ennen ku porakone palaa.

Ei, kyllä sillä yhdellä terällä poltti monta porakonetta.
Ostin kyl kaks terää kun laatu oli paskinta mahdollista.
Toisessa koneessa oli jopa nopeuden säätö mut sai silläkin kipinät lentämään. :cool:

Tänään kävin ostaa Makitan porakoneen, siin on oikeen kaks nopeusaluettta portaattoman säädön lisäks, ja LEDIVALO jumalauta!:D
Näkee tehdä töitä pimeessäkin ettei tartte kallista sähköä käyttää kattovaloihin.
Saas nähä tekeekö tolla mitään, hyvin sillä tuntui sen kesken jääneen puolikkaan reiän tekevän.
Metabon myyntipiste teki just muuttoa eli ei ollu mitään tavaraa hyllyssä, DeWaltilta ei löytynyt mallia mis ois ollu portaaton säätö, sininen Boschilainen ois ollu toinen vaihtoehto minkä ostaa.
Trefolexin työstötahnaa tarttui samalla mukaan kun sitä kerrankin jostain löytyi!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli
Hyvään suuntaan menossa, kardaanikulmatkin parani samalla.

Jep, jos sillä nyt pystys ajamaan nelikko päällä jopa yli 30 km/h?
Pyörännavan ja lokarinkaaren välistä mitattuna on madaltunut melkein 15cm.:cool:

mokkero 12.09.2009 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 591752)
Trefolexin työstötahnaa tarttui samalla mukaan kun sitä kerrankin jostain löytyi!

Mistä sie sitä löysit? Itekkii koittanu etiskellä.

Repro 12.09.2009 09:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 591789)
Mistä sie sitä löysit? Itekkii koittanu etiskellä.

Työkalupalvelu (Ahlsell tms?) Ratakadulla, tosin muuttavat ja ens viikolla aloittavat jossain Starkin kulmilla?
Siel on Rocolia ja Trefolexia, en tiiä kumpi on parempaa mut Trefolex on halvempaa, ja sitä on joskus edellisessä työpaikassakin tullut käytettyä.

mokkero 12.09.2009 11:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 591794)
Työkalupalvelu (Ahlsell tms?) Ratakadulla, tosin muuttavat ja ens viikolla aloittavat jossain Starkin kulmilla?
Siel on Rocolia ja Trefolexia, en tiiä kumpi on parempaa mut Trefolex on halvempaa, ja sitä on joskus edellisessä työpaikassakin tullut käytettyä.

Ok
Starkin vieressähän on se lvi ahlsell, jospa ne muuttaa siihe samaa mökkii. Ja sitku ne muuttaa siihe ni ne ei tietty myy enää ku tiliasiakkaille :mad:
Mut pittää käyvvä vakoilemas.

Repro 12.09.2009 13:40

Jos tohon laittas läpivetävän sylinterin ohjaukseen niin minkähänlaisilla mitoilla se pitäs olla?
Simpukaks Hj:n simpukka ja ois yks Saginawin pumppu mut mites siitä pystyy säiliön tilavuutta kasvattamaan vai pystyiskö siihen laittamaan erillisen säiliön?

HRD 12.09.2009 23:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 591871)
Simpukaks Hj:n simpukka ja ois yks Saginawin pumppu mut mites siitä pystyy säiliön tilavuutta kasvattamaan vai pystyiskö siihen laittamaan erillisen säiliön?

Pystyyhän siihen jatkoa säiliöön heppaileen (siis jos meinaat sellasta, mis on säiliö pumpus), myös ns. omegan mallinen pumppu on saginaw ja se on irto säiliöllä. Isomman säiliön sijoittelu tulee näin varmasti helpommaksi.

Repro 12.09.2009 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 592000)
Pystyyhän siihen jatkoa säiliöön heppaileen (siis jos meinaat sellasta, mis on säiliö pumpus), myös ns. omegan mallinen pumppu on saginaw ja se on irto säiliöllä. Isomman säiliön sijoittelu tulee näin varmasti helpommaksi.

Joo no sit taidan jättää ton Omegan oman pumpun paikalleen jos siinä vaan tuotto riittää?
Pieniä ongelmia saada mahtumaan sylinteri tonne renkaiden väliin mut pitää viel funtsia miten noita osia sinne sijoittelisi.

Jare 13.09.2009 11:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 592001)
Joo no sit taidan jättää ton Omegan oman pumpun paikalleen jos siinä vaan tuotto riittää?
Pieniä ongelmia saada mahtumaan sylinteri tonne renkaiden väliin mut pitää viel funtsia miten noita osia sinne sijoittelisi.

Simpukkahan sulla kuitenkin jää, niin miks se ohjaussylkky pitäis olla läpimenevä? Eli jos laitat vaan ns hydro assist mallilla tavallisen kakstoimisen sylinterin esim entisen ohjausiskarin tilalle....onks siin ollu ees ohjausiskaria?

Vai meinasiks kopioida swedujen suunnistussuikan läpivetävän hydro assistin??

Repro 13.09.2009 19:32

Siks et ois yhtä nopee molempiin suuntiin?
Laitoin hysteerivarret niin sai raidetangon paikan eteenkin, vois jättää alkuperäisen raidetangon paikalleen takapuolelle akselia ja läpivetävä sylkky eteen? Siis jos vaan saan mahtumaan mitenkään kun noi panhard, ilmapussit ja iskaritkin pitäs johonkon väliin saada laitettua.
E: Minkäslainen systeemi ruotsalaisilla sit on? Ei oo tullu katottua.

-Sakke- 14.09.2009 09:52

Ei kai se nopeus voi muuttua ku mekaaninen yhteys säilyy. Toiseen suuntaan (sylinterin varsi ulos) se kyllä on varmaan vähän tehokkaampi, jos käyttää perinteistä sylinteriä.

Repro 14.09.2009 10:07

Jaa en kyllä tiedä kun on toi hydrauliikkatieto melko vähäistä itselläni.
Joku viisaampi muistaakseni joskus puhelimessa mainitsi et olis hitaampi?

Voihan se olla et toi assistentti jää aluksi tai kokonaan pois et saa ton romun joskus liikenteeseen. =)

revu 14.09.2009 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 592367)
Jaa en kyllä tiedä kun on toi hydrauliikkatieto melko vähäistä itselläni.
Joku viisaampi muistaakseni joskus puhelimessa mainitsi et olis hitaampi?

Voihan se olla et toi assistentti jää aluksi tai kokonaan pois et saa ton romun joskus liikenteeseen. =)

orbitrol ohjauksella tulee tuo nopeus ero mut noin simpukasta ohjattuna ei nopeus eroa mielestäni ole. ainoa ero läpivetävään sylinteriin on että normaalissa sylinterissä on enemmän voimaa toiseen suuntaan(jos varsi ja mäntä on saman kokoisia). itse olin myös laittamassa läpivetävää sylinteriä LJ:n etu akseliin mutta nyt kun asiaa on tullut mietittyä tovi niin mielestäni tollainen normaali sylinteri on parempi. siinä on vielä vähemmän vuotavia tiivisteitäkin.

baxxter 14.09.2009 20:32

Normaalin sylinterin kanssa orbitrolissa muuttuu ohjauksen välitys, eli eri määrä ratin kierroksia vasemmalle ja oikealle.
Normaalilla sylinterillä varustettu hydroassist on toiseen suuntaan hitaampi, eli rattia ei pysty pyörittämään yhtä nopeasti. Toiseen suuntaan kääntäessä pitää venttiilistä mennä enemmän öljyä läpi.
Näin ainakin olen asian ymmärtänyt, en tiedä onko käytännön vaikutusta sopivan kokoisella sylinterillä ja kuinka paljon eroa on eri simpukoilla.

Repro 14.09.2009 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 592577)
Normaalin sylinterin kanssa orbitrolissa muuttuu ohjauksen välitys, eli eri määrä ratin kierroksia vasemmalle ja oikealle.
Normaalilla sylinterillä varustettu hydroassist on toiseen suuntaan hitaampi, eli rattia ei pysty pyörittämään yhtä nopeasti. Toiseen suuntaan kääntäessä pitää venttiilistä mennä enemmän öljyä läpi.
Näin ainakin olen asian ymmärtänyt, en tiedä onko käytännön vaikutusta sopivan kokoisella sylinterillä ja kuinka paljon eroa on eri simpukoilla.

Simpukka pitäs kai olla mahdollisimman iso?
Ja tietty jos pistäs pienen sylinterin niin ei sais niin paljon tuhoa aikaan, paremmin se kai silti ajaa ohjausiskarin virkaa kuin itse ohjausiskari?
Lepoanttihan näistä joskus puhelimessa valisti mut ei kaikkea enää muista.:o

Jare 14.09.2009 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 592221)
Siks et ois yhtä nopee molempiin suuntiin?
Laitoin hysteerivarret niin sai raidetangon paikan eteenkin, vois jättää alkuperäisen raidetangon paikalleen takapuolelle akselia ja läpivetävä sylkky eteen? Siis jos vaan saan mahtumaan mitenkään kun noi panhard, ilmapussit ja iskaritkin pitäs johonkon väliin saada laitettua.
E: Minkäslainen systeemi ruotsalaisilla sit on? Ei oo tullu katottua.


Tuossa NoBo teamin ohjaus Volvon akselissa silloin kun olivat ekaa kertaa Suomessa....uskoisin, että on edelleen samanlainen. Eli simpukalta tuleva tanko läpimenevän sylinterin toisen päähän ja sit tehostimelta paine samalla tapaa kuin hydro assist systeemissä normi sylkylläkin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40374

Eipä siinä varmaan paljon eroja tule nopeuteen/ voimaan, kun miettii miten päin 2-toimisen sylkyn laittaa suhteessa simpukan tilavuuksiin. Ainaki ameriikan simpukoissa rattiakaselin puoli on hieman pienempi litratarpeeltaan, ku siellä on se rattiakseli, kun taas simpukan männän toisella puolella sitä ei ole. Eli jos sylinterin laittaa ison puolen yhteen simpukan pikkupuolen kanssa, niin eiks silloin ohjauksen kokonaisvoiman suuruus pitäis olla suunnilleen sama molempiin suuntiin kääntäessä??

Suurin ongelma tuommoisessa lisä sylkky ohjauksessa aina on pumpun riittävä tuotto!!!!!!! Varsinkin alhaisilla kierrosnopeuksilla. Huomaa hyvin esim. kun kiihdyttelee ja ajaa mutkaista rataa/tieuraa ja joutuu äkkiä helläämään, niin koneen kierrokset laskee ja samalla jos pitäis nopeasti kääntää, niin ohjaus "tökkää", ku pumpulta ei tule tarpeeks öljyä.

Repro 15.09.2009 07:31

Oishan siinä läpivetävässä pieni lisäturva tuohon jos sattuu raidetanko menemään poikki?

Arska-tehtaalta 15.09.2009 08:49

Onko toi sylinteri raidetangon "rinnalla" vai täh?

OT: NoBo tais olla sillon talvieksytyksen jälkipuinneissa -07 just tohon ohjaukseen liittyen? Joku luuli, et siinä ois hydrauliohjaus...

-Sakke- 15.09.2009 08:54

Systeemi on juurikin samanlainen mitä offroadtarvikekin kaupittelee volvolaisiin akseleihin.

Arska-tehtaalta 15.09.2009 09:13

Just, eli orkkis raidetangon paikalle.

Repro 15.09.2009 09:34

Pöh, Läjän akseliin hysteerivarret niin saa raidetangon joko eteen tai taakse tai molemmin puolin, tai toisen tilalle voi laittaa sen läpivetävän sylinterin ja säilyy vielä katulaillisena, raidetangon tai ohjausvarren katketessa on ohjaus vielä tallella.
Compbrende?

Arska-tehtaalta 15.09.2009 14:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 592744)
Pöh, Läjän akseliin hysteerivarret niin saa raidetangon joko eteen tai taakse tai molemmin puolin, tai toisen tilalle voi laittaa sen läpivetävän sylinterin ja säilyy vielä katulaillisena, raidetangon tai ohjausvarren katketessa on ohjaus vielä tallella.
Compbrende?

Kyl tää on liian edistyksellistä ja hämmentävää miulle :D:D:D

kares 15.09.2009 19:27

Kun kerran lupasin kuvia kuppiteristä niin tässä olis...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40423

revu 15.09.2009 20:15

noi kareksen näyttämät terät on oikeasti hyvä laatuisia meillä on töissä noita samoja ja voin kehua hyviksi teriksi. noilla pääsee porakin paljon vähemmällä työllä kun terä menee leikkaamalla läpi eikä palamalla.

Jari 15.09.2009 20:19

montako kympin akkukonetta tarvitaan yhteen reikään tollasella terällä? :D

Repro 15.09.2009 20:22

On kyllä sen näköisiä teriä et luulis reikää syntyvän! :)

baxxter 15.09.2009 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 592744)
Pöh, Läjän akseliin hysteerivarret niin saa raidetangon joko eteen tai taakse tai molemmin puolin, tai toisen tilalle voi laittaa sen läpivetävän sylinterin ja säilyy vielä katulaillisena, raidetangon tai ohjausvarren katketessa on ohjaus vielä tallella.
Compbrende?

Jos molemmin puolin on raidetanko tai läpivetävä sylinteri, niin ei kyllä toimi. Pitäis olla yhtä pitkät tangot molemmin puolin ja sama mitta kuin olkatappilinjasta toiseen. Eli ackermann-kulma 0, haritus 0. Ja vaikka rakentais tuollaiset ohjausvarret, niin heti toisen raidetangon vääntyessä tulis sen verran jännitteitä että joku pettää.. Näin ainakin homman ajattelin ja piirsin :) Taitaa olla vielä kaiken lisäksi niin, että läpivetävä sylinteri + raidetanko ei onnistu mitenkään..

Arska-tehtaalta 15.09.2009 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 592738)
Just, eli orkkis raidetangon paikalle.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 592921)
Jos molemmin puolin on raidetanko tai läpivetävä sylinteri, niin ei kyllä toimi. Pitäis olla yhtä pitkät tangot molemmin puolin ja sama mitta kuin olkatappilinjasta toiseen. Eli ackermann-kulma 0, haritus 0. Ja vaikka rakentais tuollaiset ohjausvarret, niin heti toisen raidetangon vääntyessä tulis sen verran jännitteitä että joku pettää.. Näin ainakin homman ajattelin ja piirsin :) Taitaa olla vielä kaiken lisäksi niin, että läpivetävä sylinteri + raidetanko ei onnistu mitenkään..

Repro...


Repro 15.09.2009 20:40

Ari, HV! :D
Perskeles, no pitää tota vielä miettiä ja tsuumailla ja empiä, siinä saakin kivasti monta iltaa menemään tekemättä mitään.:D

baxxter 15.09.2009 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 592930)
Ari, HV! :D
Perskeles, no pitää tota vielä miettiä ja tsuumailla ja empiä, siinä saakin kivasti monta iltaa menemään tekemättä mitään.:D

Hauskaa Vappua kaikille tasapuolisesti. Ruutupaperi, harppi ja viivotin taitais olla hyvät välineet pohdiskeluun. Itte piirtelin solidworksilla eikä siitä meinannu tulla mitään. Tosimies kaivais leegopalikat esiin, mutta ne on liian syvällä komerossa..

Jari 15.09.2009 21:12

vittu mitään suunnittelua, tekee ja kattoo että toimiiko, jonka jälkeen turaa jotenkin nippuun ja kyselee palstalta että miten sellainen kannatas tehä, siis jos joku olis sellaista tekemässä, niinkuin teoriassa :D

mikjus 16.09.2009 08:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kares (Viesti 592872)
Kun kerran lupasin kuvia kuppiteristä niin tässä olis...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40423

Itte oon kanssa sauhutellu noita porakoneita samalla lailla kun retro. Onks noi kuppiterät kauheen kaalliita kun olis muutamii paikkoi joihin vois tehä "kevennys" reikii.

Repro 17.09.2009 19:35

Tänään läks moottori, päälaatikko ja jakolaatikko irti.
Kohta auton voikin jo myydä osina.:D

make-lj 17.09.2009 19:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 593560)
Tänään läks moottori, päälaatikko ja jakolaatikko irti.
Kohta auton voikin jo myydä osina.:D

no voi perkele siun kanssais... ootkos nyt mitään saanu kasattua etellisten kuvien jälkeen?

Repro 17.09.2009 20:05

No en kyl, uusia suunnitelmia kyl on tullu mut parempi jättää toteuttamatta et sais joskus ajoon.
Jos pistäs täysleveet akselit alle niin helpottas kummasti etupään jousituksen osien sijoittelua ja kasaamista, mut pitää nyt koittaa noilla kun toi takapääkin on valmis?

tare 17.09.2009 20:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 593588)
Jos pistäs täysleveet akselit alle niin helpottas kummasti

sitten vois laittaa "täyskokoisen" moottorinkin;)

Jari 17.09.2009 20:29

mulla olis tuolla sulle sopiva tekniikkakin kaupan

Pauli 17.09.2009 20:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 593591)
sitten vois laittaa "täyskokoisen" moottorinkin;)

Ja täyskokoiset renkaatkin. :D

Arska-tehtaalta 29.10.2009 10:35

Onkos Jarkko kerenny tallilla puuhailemaan?

Hyvällä kameralla hyviä kuvia tänne, jos niistä sais virtaa tohon keittiön kasailuun :(

Repro 29.10.2009 16:10

Eipä oo kerenny ku ollu kaikenlaisia tapahtumia, alkoholia ja krapuloita.:D
Viime (vai toissa?) viikolla kävi Haukku Racing pyörähtämässä tallilla niin siinä ootellessa plasmailin etuakselista jousen alalautaset irti uutta sijoittelua varten, pitää sorvata ne suoraks vielä.
Pitäs jigi lohko käydä hakemassa, kevyempi nostella konehuoneeseen mallailua varten.

Repro 02.11.2009 18:39

Keulasta rälläköity kaikki kiinnikkeet vekeen, joutuu asemoimaan kaikki uusiks tilan ahtauden vuoksi.
Kumpi olisi parempi HJ60 simpukka vai IFS simpukka...?

Arska-tehtaalta 02.11.2009 18:44

Miulla on ifs-simppu suoralla pitmanarmilla (irtonaisena lattialla).

Huono puoli siinä on, että simppu tulee aika eteen ja tarvii suojata jotenkin.
Toisaalta konehuoneeseen saa hiukan tilaa.

Repro 02.11.2009 18:51

Niin, ongelmaksi tuon HJ60 simpukan kanssa muodostuu se että hysteerivarsilla raidetanko ottaa simpukkaan/sektorivarteen kiinni ellei sitä vie todella eteen, kun ollaan kerta MATALAA autoa tekemässä.:D

Pauli 02.11.2009 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 609421)
Kumpi olisi parempi HJ60 simpukka vai IFS simpukka...?

Ei kumpikaan, laita joku muu millä saa nopeamman ohjauksen.

Repro 02.11.2009 18:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 609430)
Ei kumpikaan, laita joku muu millä saa nopeamman ohjauksen.

Vinkkejä otetaan vastaan, ei kuitenkaan Omegan simpukkaa...

Repro 10.11.2009 19:00

Tänään taas puuhailtu jotain, korin kannakkeet sain duunattua ja liimattua runkoon niin sit lopetti hitsauskone toimimisen, just kun olis ollut intoa tehdä... :mad:

Arska-tehtaalta 14.11.2009 17:08

Hyvin edistyy, kun hitsaillee ja samalla radiossa pölisee ?

Repro 14.11.2009 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 613397)
Hyvin edistyy, kun hitsaillee ja samalla radiossa pölisee ?

Joo :D, helmapalkit ois nyt sit hitsattu molemmat ulkopuolelta, ja takasisälokaritkin rupeis olee koht valmiit.'
Työnjälki on aika karseeta, mut samapa toi kun tuolla kuitenkin ajetaan taas kylki maata vasten.
Kyljet on laanattu valmiiks jo hitsaamalla ni ei tarvi puihin nojailla. :eek::D
Ai että, rupee näyttää siltä et se saattaakin valmistua aikataulussaan eli vuonna 2015. :eek:
Ja onnistunut vielä tekemään Suzukista entistäkin ahtaamman sisätiloiltaan, just saattaa puunsuojaliina mahtua kyytiin, nyt voi olla ylpeä!

R-Lempiäinen 14.11.2009 22:20

älä nyt huijjaa uskovaine mies. laita kuvia nii uskotaa;)

Arska-tehtaalta 15.11.2009 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 613500)
Ja onnistunut vielä tekemään Suzukista entistäkin ahtaamman sisätiloiltaan, just saattaa puunsuojaliina mahtua kyytiin, nyt voi olla ylpeä!

Heh, meillä tulipelti siirty 10-15 cm sisäänpäin. Jalkatila, mikä se on :confused:

Kruuse 15.11.2009 22:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 613500)
Ja onnistunut vielä tekemään Suzukista entistäkin ahtaamman sisätiloiltaan, just saattaa puunsuojaliina mahtua kyytiin, nyt voi olla ylpeä!

Tarkottaaks tää nyt sitä et pitää valita kisoihin kyytiin joko puunsuojaliina tai kartturi? =P

Repro 15.11.2009 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kruuse (Viesti 613880)
Tarkottaaks tää nyt sitä et pitää valita kisoihin kyytiin joko puunsuojaliina tai kartturi? =P

Ei, kyl siel kaks penkkiä on muttei juuri minkäänlaista tavaran säilytystilaa takana.:D
Tänään tein apukuskinpuolen sisälokarinkin valmiiks ja kevennyksen nimissä (poistettuna peltinä) siirtyi pyöränkaari 10 cm ylöspäin.

Repro 16.11.2009 23:50

Bolsoi problem...
Takaiskarien yläpään kiinnitys, tulevat 15 cm runkopalkin yläpuolelle, tekisikö putkesta "jenkkityyliset" iskarin kiinnikkeet (ei muuten pysy putkipokkarikaan käsissä...) vai taittelisiko levystä...?

Arska-tehtaalta 17.11.2009 07:20

Putki on hyvän näköne, eikä liene niin paljon haittaa sisätiloissa?

Meinasitko tehä sellasen mihin tulee molemmat kiinni, vai erilliset?

junnu78 17.11.2009 09:26

putkesta. muutama harjotus veto putkipokkarilla, niin rupee luonnistumaan... ei siihen hommaan tarvitse olla ydinfyysikko...

Repro 17.11.2009 21:50

Eli tämmöinen oli ongelma.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45670
Jos siihen tollaset putket laittas, ahrmi kun ei oo kunnon taivutinta ja 180 asteen lestiä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45672
Ei muuten takahudlariin liikaa tilaa jää kun pellitykset viel tekee ja vinssille huoltoluukun. :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45673
Hyvin tuntuu renkaatkin kääntyvän kahdella raidetangolla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45675
Tohon raidetangon ja perämurikan väliin pitäs viel panhard tanko saada sovitettua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45676
Hyvin saa ohjausvarrenkin nousemaan noilla hysteerivarsilla, ottaa vaan runkopalkkiin melkeen kiinni!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45663

HRD 17.11.2009 21:57

Aika ujon kokoset takapyörien kotelot sulla. :D Kyllä ahdasta tulee, kun pieneen autoon pitää työntää paljon isompien autojen osia.

Pauli 17.11.2009 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 614535)

Tee sen iskarin kiinnike pystyasennossa olevasta n. 3-4" halkaisijaisesta putkesta, se ei vie niin paljoa tilaa.
Vaikee selittää, mutta tarkoitan siis, että iskarin yläpää on putkessa, jonka saat hitsattua kiinni runkoon ja jousen kiinnikkeeseen. Siihen putkeen vaan pultti poikittain, niin saat iskarin kiinni.

Repro 17.11.2009 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 614544)
Aika ujon kokoset takapyörien kotelot sulla. :D

Joo kun vähän himottas 38,5 boggerit safaripyöriks.:o
Noi pyöränkotelot on rumat ja epäkäytännölliset mut paskanko sillä väliä, saipahan projektia eteenpäin.:p

Repro 23.11.2009 20:52

No tommoset sit kuitenkin tein. :p
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46425
Nyt on yhteensä 42 kevennysreikää tehty autoon, hyöty suhteutettuna käytettyyn aikaan ja rahaan on...pieni...? :D
Ylipaino ei oo ylivoimaa autoissakaan.

Arska-tehtaalta 25.11.2009 21:16

Siittä tuli hyvä :) Asettaa tosin pikkasen haastetta pohjan pellitykselle ;)

Repro 03.12.2009 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 616756)
Nyt on yhteensä 42 kevennysreikää tehty autoon.

+ 64 kpl

¤Offi-Osku¤ 03.12.2009 22:25

Taitaa olla uus nimi Reikäjuusto Suzuki ;) :o

sisua45 03.12.2009 22:25

Reikä-fetissi. :D:D:D

88 04.12.2009 07:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 616756)
Ylipaino ei oo ylivoimaa autoissakaan.

Entä louhintahommissa??:D

Kokolailla asiallisen näköistä touhua.

Kevennä vaan mistä hiukankin saat. Jos otat yhdestä kohtaa yli 50kg pois
niin veikkaan että autos ei toimi enää niin kun haluat.

Rekisteröimätön 04.12.2009 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 614535)

Eikö tuo iskarin kiinnitys kannattaisi olla jakarin suuntaisesti? Ei vääntäisi joustoissa iskaria solmuun.

-Sakke- 04.12.2009 16:17

Entäs ku ton upottaa kunnolla suohon ni sen jälkeen on koko loppu päivän/ reissun/ kisan tuplaten painoo ku joka reiästä roikkuu sellanen kunnon tilsa turvetta ja sum muuta pursua.
Varmasti etenevä laite on tulossa ja "rallireiät" on aina tyylikkään näkösiä.
Joskus laskeskelin noita ainevahvuuksia ja pinta-aloja, ni enempi painoo sais kyllä pydotettua jos uskaltaa ohentaa ainevahvuutta sit taas tarttis satsata materiaaleihin (esim. HX tms.) sitten onkin työstäminen jo aika hankalaa.

Arska-tehtaalta 18.01.2010 16:52

No mites on hommat edistyny? Ei se puskutin käyny, palautan sen jossain vaiheessa tai haje pois jos ajelet ohi?

tare 18.01.2010 17:21

joko sutii?

Repro 18.01.2010 18:06

Ei sudi mut lauta luistaa, toimii oivallisena lumilaudan voitelutelineenä. :D
Kuvassa isäukko perinteisesti "annas ku mie.."
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50038
Tarttes kai tehä jotai?
Hiilidioksidi pullon kun jostain löytäisi...?
Pakkaset kovenee loppuviikkoa kohden niin ei taas rinteeseenkään pääse, sit voi kyhjöttää kotona tai mennä jopa tallille?

m1ka 16.03.2010 20:41

joks pörisee pääsiäisenä safareilla??? :D

Repro 16.03.2010 21:28

Mie kyl pörisen, mut Maken kyydissä. :D

m1ka 16.03.2010 22:09

no hyvä että jossakii pörisee. no onha se jo oulaisii valmis? :D

HRD 16.03.2010 22:15

Onks sulla noista etuvanteista speksejä? Koko ja et tietoa, ni sais vähä tietoa, millaset vanteet tollasien varsien kans vois saada sopimaan.

Repro 16.03.2010 22:45

Noh, nuo paikallaan olevathan on ihan 10x15 ET-44 mut kyllä sinne vähän sisäänpäin levittävämmät menisi.


Sivu luotu: 22:32 (GMT +2).