![]() |
Mercedes-BJ
http://i694.photobucket.com/albums/v...a/DSC00029.jpg
BJ pukeilla. Mitähän siille tekis...? hmmm.. http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj3.jpg Vaihdetaan akselit. :) http://i694.photobucket.com/albums/v...ttaalit001.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...orttaalibj.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj5.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...o_jakis001.jpg No voishan sinne laittaa vähän jytympää kamaa muutenkin... http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj7.jpg Tosin oli maajussin panssarointi puukärrissä ollut senverran epäonnistunut, että oli vaihteenvalitisin lohennut irti... Vähän koivunlehtiä askissa. Totaalinen huolto. http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj8.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...rttaalibj2.jpg Pelastinhan mie tosiaan tuollaisiakin siltä samaselta maajussilta. Jos joku tarvii, laita YV:tä. Niin ja löytyy sitten ylimääräsenä 1srj suunnilleen suoria lehtijousia BJ-42:n. Ja lisäläjä samasen auton lehtijousia, josta 2-3 jousta voisi rakennella... Aluksi lähetään tutkimaan askia, mitä se on syönyt muuta kuin koivunlehtiä. Ja tokkiinsa korjaus, jos vaan suinkin kannattaa. Sitten akseleihin levyjarrut, pulttijaon muutos, akseleiden kavennus, kierre jouset... Mitäs jousia suosittelette muuten? |
HÖH !
on se hyvä kun laitat sinne kaikki raskaimmat osat alle niin pysyy syvemmällä suossa. muista sit asentaa tupla vinssit keulaan mallia ISOT ja Painavat ettei tarvii repiä irti suosta :) ei vaan hyvä siitä tulee. mikähän olis hyvä ja RASKAS mjoottori sinne keulaan?
|
Siinä aattelinkin vjähän peesata. Alle 200 kilonen MB OM605 turbo ois vahva vaihtoehto. :)
http://i694.photobucket.com/albums/v...raaa/om605.jpg Askille mietin vielä vaihtoehtoa. Joku jenkki jakis ja MB:n 722.357 automaatti voisi olla. Mitähän nuo jenkkien osat vaan maksaa?? |
mb moottori+automaatti+jenkkijakis+unimoglaatikko= metrin verran pitää autoa jatkaa, ainakin.
Vai eikö käytetä unimogin kardaaniputkia? Akselit vissin 404 kun niitä pitää kerta kaventaa... helpompi olis ollu laittaa sit suoraan 411 akselit, ehkä. Mut hyvä siitä tulee, alkuperästä toyotaa oo kohta kun osat mitkä ei ruostu. |
Aika isoja muutoksia hyvään valmiiseen kilvelliseen autoon. Kannattasko tehä jo vallan toinen kärry?
|
Lainaus:
Tuollasta mujua oli vaihteisto syönä. http://i694.photobucket.com/albums/v...ogin_jakis.jpg Kansi. http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis1.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis4.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis5.jpg Liikkuvat osat pyörähteli ihan nätisti. http://i694.photobucket.com/albums/v...gin_jakis3.jpg Ensviikolla korjataan askin kansi ja laitetaan motti huoltoon. |
kevyitä osihan nuo mogin osat on :)
kuinka pitkä muuten tuo takakardaani putki on? ja etu..? |
Kuvien perusteella en välttämättä lähtis edes purkamaan laatikkoa, kunnon huuhtelu ja uudet öljyt sisälle.
|
Jottei metsästä niin hirveesti vierottumaan pääse, niin pitää tehdä ensin vaan akseli- ja jousitus muutos. Sopivana aikana, vaikka vuoden päästä taas irrottaa loputkin "paskat" osat ja vaihtaa tilalle MB:n. Nyt näkee sinisilmäset tojotistit punasta, mutta pääsee noilla mersun osilla peesaamaan painoa vähän kevyemmäksi.
Jakikseksi ajattelin ameriikasta: http://www.atlas-tc.com/ Saa uuden ja varmasti kestävän jakiksen haluamillaan välityksillä sopusaan 2200$ hintaan. Painoa tällä on 50kg. MB:n mylly ja automaatti (yht n.240kg kuivapaino) jää 8cm lyhyemmäksi kuin nykyinen 2H+manuaali yhistelmä. Eli mylly, automaatti, jakis jäisi uudella kokoonpanolla jo yli 100kg kevyemmäksi kuin pelkästään 2H mylly. |
akselit alle ja mettään äkkiä
kyllä siinä on niiiiiiin hjyvä voima moottori ja vaihteisto jo nytkin et kyllä se sulle riittää. pistä vaan se turbo siihen koneeseen niin lähtee jo miltei lapasesta koko keksintö :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Niinkuin tekniikka ja jutustelu -puolelle kirjottelin, niin ainoa vika tuossa on, että ulosotta nuissa ei ole. Tietty minun tapauksessa voisi ottaa MB:n tandempumpun (ohjaustehostin ja hydraulipumppu yhdistelmä) käyttöön ja laittaa hydraulivinssin. Tuota MB:n automaattia suosittelen. Vahvistettuna ja siftkitillä toimii kuin unelma ja kestää. Itellä oli samanlainen 315hv ja 487Nm Mersussa. Ja traktor-pullinkia harrasteleva Herlevi käyttää samaa tomaattia omassa varttimaili harraste MB:ssä. Ja voimaa on tätänykyä jotain 500hv ja 800Nm?? Ei ole tullut seurattua enää niin tarkasti. Mersuforumilta saa johonkin 400€ hintaan kunnostettavia 'viallisia' ja niitä sitten Kuopiossa Siekkinen vahvistaa ja modaa. Vahvistus 1500€. Seinäjoelta O. Isokungakselta taasen saa valmiin vahvistetun. Tuon vahvistuksen jälkeen se on käytännössä kuin uusi. Että hintaa tulee tällekin... :eek: |
Lainaus:
Ja itse itselleni vastaten asian varmistettuani, ei ole Kuopiossa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
5 Liiteet
Viimeyönä iski inspiraatio, ja kehittelin tuota pulttijaon muutos hässäkkää. Aamulla sorvin ääreen.
Liite 9099 Liite 9100 Liite 9101 Liite 9102 Liite 9103 HJ-61:n etujarru levyt. Satuloille sitten porttaalibokseihin paikat. Todennäkösesti teen CAM:llä uudet ja vahvemmat porttaalikotelot. Jos joskus ensikuun puoleen väliin mennessä saisi datan työstökeskukseen, niin voisi joululomalla saada pyörät alle ja akselit suunnilleen auton alle hollille. Boksien laakerit pitää muistaa hommata. |
tarviitko laakereista numerot mulla on ne tallessa kun ittelle laitoin viime talvena...
|
Voishan ne ottaa! Siinä varmaan on muutkin kuin boksien laakerit? Tietysti stefat ja stefa kootkin auttaa, jos on ylläällä.
|
eiköhän nelöydy ootko tulossa pikkujouluhin voisin yrittää tuoda ne sinne...
|
Oon tulossa. Nähdään siellä sitten...
|
ei muuta kun tilaat ameriikan ihmemaasta 4 vaihteisen atlaksen jakiksen niin ruppee välitykset oleen kohdallaan...
ittekin oon sellasesta nähny unia myt ei ole viel toi lottopotti osunu kohdalle :) |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Liite 9202
Ensimmäinen rautalankamalli. Kiinnitys pulttien kannat tuodaan kaikki samalle tasolle, saadaan seinämävahvuutta REILUSTI lisää reunoille. Alkuperäisessä oli kehän pultit n.30mm pitkiä. Nyt tarvitaan 90mm. |
Hmm... taitaa siihen silti juur vielä saada satulan kiinnikeet niin ettei mee kauheen ulos vai mitäs hj.n levy on halkasijaltaan ,kattelin vaa omia hevosen kenkiin kiinnitettyjä satuloita että reiät on vain vähän ulompana kuin nuo kotelon pultit tai sitte mää vaan taas kuvittelen omiani tai jotain...
Aihioitakin olis tuodaanko sulle vai kelle viedään (; http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=45531 |
Lainaus:
Omasta suunnittelusta se vaan on kiinni. :) Pitää käyä hakemassa jarrusatula kaupasta mitotusta varten. Hyvät aihiot! Mitä maksoi? Aihiosta ei periaatteessa kannata huolta huolta pitää, joku sopivan kokonen jätepala käy ihan hyvin. Vaikka akseli-jöötistä jäänyt sopiva käikäle. |
302 mm on tojon levyn halkaisija jarruosakirjan mukaan, ja samaa mittauskin todistaa
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Liite 9231 Liite 9232
Taas on vähän lisää piirretty. Aikaa ja kaljaa menee hirveesti. Jos homma menee uusiksi niin vähemmän kaljaa. Ja enemmän viisasten juomaa. :) Sisäkuoresta lähinnä puuttuu toisen laakerin pesä, joitain viimeistelyjä.. Niin ja ne jarrusatuloitten kiinnitykset vielä. |
Mahtavan näköstä. Mikä ohjelma toi on millä oot piirrelly? Autocadilla piirreltiin amikses mut ne oli kyl semmosia yksinkertasia.
|
Lainaus:
|
Mastercamillä on piirretty. Sillä lähinnä suunnitellaan kappale työstöön, joten ei mitään rautarakennetta saa järkevästi piirrettyä. Tietty kaikki Solid Worksin, AutoCADin, Vertexsin ym piirrokset voi tuoda suoraan tuohon ohjelmaan ja tehdä työstöradat ja simuloinnit niille.
Lainaus:
|
google sketchup on kans ihan hyvä.
|
hipo palikkaa
msi:n versio http://www.pirate4x4.com/forum/showt...&highlight=MSI http://homepage.mac.com/wolf359/.Pic...CE6B4511DA.jpg http://homepage.mac.com/wolf359/.Pic...4A77FD11DA.jpg http://homepage.mac.com/wolf359/.Pic...FC77FD11DA.jpg sekä WEPSOFFROAD:in malli 650$ http://wepsoffroad.com/2.html http://wepsoffroad.com/images/wepsbox1small.JPG |
Kiitos kuvista Tare! Oonhan vähän tyhmästi tuon ylemmän laakerin ulkokuorta keventänyt liikaa.
Tänään kävin hakemassa HJ-61:n etujarrusatulan. Huonolta näyttää sen sovittaminen. :mad: Ne kaksi kiinnitys reikää on turhan sisällä, lähellä porttaaliboksia. Ottaa kiinni alkuperäseenkin porttaalikoteloon turhan herkkään. Jää 10mm jarrupalasta hyödyntämättä. TAI saisi sen sopimaan, jos rälläköi kiinnitysreijät pois ja kiinnittää satulan porttaalikoteloon jarrusatulan 4:stä kasaus-pultista, mut ei tuu hyvä... :( Täytyy kaavailla vaikka jonkun Mersun satuloita tohon. Esimerkiksi: tuossa on kuva MB W124 300DT:n etujarruista. Tuon tyylinen satula käy paremmin, missä kiinnitysreijät ja männät (tässätapauksessa 1 mäntä) on samalla säteellä pyörän akselista. Jos jollakulla sattuis oleen muistissa missä vekottimessa olis tuohon tyyliin satuloitten kiinnitys ja mäntien sijoittelu tehty, otetaan vinkkejä vastaan. Mielellään ihan useampimäntäsiä jarruja laittelisin. :) http://www.detali.ru/cat/MB/B42030000004.0165.gif |
kutunjuusto kikottimissa on kaikissa 124 mersun ei jäähdytetyistä eli 200riisseli/bensa 250 riisseli 230bens malleista satulavermeet ja jarrulaikat tais olla 370mm halkasija...
|
2 Liiteet
Liite 9255
Liite 9256 Tuolleen käy HJ-61:n satuloilla. Täytyy ottaa napa mukaan varaosakauppaan ja käyä sovittamassa noita Mersun satuloita. |
Lainaus:
|
Niin sais, mutta sitten tulee vannekoko vastaan. Tarkotus on tehdä sellanen, että 15":nenkin käy. HJ:n satuloilla pitäs tehä käytännössä 20mm isommalla säteellä nuo jarrusatuloitten sijottelu kuin HJ:ssä. Sitte on vähän siinä ja siinä et käykö ees se 16":nen.
|
Aivan joo ,en muistanu et halusit 15" ,meillä 16.5"vanteilla ja hiukan raappinu vanteeseenkin aluks parissa ,nii paitsi mogsus on 15" mut keskiö hitsattu ihan vanten reunaan kii ja takana on rummut siinä...
Voi tehdä kyllä 15" tiukkaa ihan millä satuloil vaan /: |
laittaa pari pientä satulaa per jarrulevy
|
Onkos tämä rojekti jäätyny talviunille??
|
Niin on nimenomaan käynyt. Pukkaa kiirettä oikeen kunnolla. Opinnäytetyö, koulu, työt, akka vie suurimman osan ajasta nyt. Huhtikuun kieppeellä helpottaa, kun osa noista jää pois... :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Se on muuten aika vakooja. Tää tosin naamioituu aikahyvin tälläsen teknisen diipa-daapan alle. :D Nyt selviää kuinka tarkkaan se miun juttuja seuraa... Pitääkin poistaa Mozillasta selaushistora... |
Sivu luotu: 19:48 (GMT +2). |