![]() |
Nivan muokkausta orggisluokkaan (valmis.)
Pitää tämä oma projekti viimeisellä dokumentoida kun täällä on muutkin sitä tehneet.
Eli 2005 hankittu Niva on jo vuosien mittaan kokenut pientä muutosta ja TML 09 koitoksen jälkeen totesin lisämulkkauksen olevan tarpeen että sillä voisi ajaa jopa kilpaa. Eli ensimmäisen kerran auton vieressä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37404 Tästä se hulluus alkoi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37409 Ja tässä kotimatkalla Juukan kisasta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37410 Tähän asti vakionivaan verrattuna on muutoksia: -Renkaat 30/9.5" Fedima Extreme Evolution -edessä pyöränkotelot viety taaksepäin n:5cm -kaaret avarrettu ja levikkeet asennettu -putkihelmat 50X100 5mm aineesta asennettuna siten että helma ei mene pohjapellin tason alapuolelle. -takahiekkapelti korvattu 40x60 3mm putkella -takakulmat 4mm pellistä (eipähän enää ruostu heti puhki -takana runkoaisojen päät viimeiset 30cm korvattu 40x60 putkella ja ne on tuotu pihalle asti. Päähän hitsattu vetolenkit. -etuvinssi ja takavinssi TML9500 naruilla -alkuperäiset sähköt korvattu uusilla materiaalina robottikaapeli lattasulakepesät. Koko sähköjärjestelmä suojattu sulakkeilla (pl. startin ja vinssien paksusähkö) -asennettu 2x optiman akku + päävirtakytkimet -osa sähköistä kytketty kuin alkuperäinen mutta esim. valomuisti, lukon takaa ohjautuvat tup. syt. hylsyt jne. muuta käyttöä helpottavaa parantelua lisätty -1kw invertteri asennettu -läppäriteline+kone -gps mokkula asennettu keskelle kattoa -jäähdytysjärjestelmä muutettu sähkötoimiseksi -weberin kaasari -1.7l lohkosta tehty kone -pakoputki linjattu uudestaan ja joustavat nivelet välissä -Jakolaatikon kiinnitys muutettu tukevammaksi -etu ja takaperän välitys 4.3 (alkup 4.1) -Panssarit RAEX 690 4mm eli ei räkäpellistä ja halvempaa kuin hardox 400 -työvalot katolle +kaikenlaista muuta pikkujuttuu Puutelistalla on mm: (Korjattu listaa) -Ajosillat (on jonkinlaiset) -Välitykset (Jakolaatikossa paikoillaan) -paineilmalukot eteen ja taakse (Tiedustelun alla) -etuosan suojauksen parantaminen (tehtynä) -vesiallergian poisto eli sytkävehkeitten suojaus (parempi mutta kesken) -jonkinlainen snorkkeli ihan vaan varalta -taka-akselin liike laajemmaksi (ulosjousto) (Laitettu) -takarenkaille paremmin tilaa sisäänjoustossa -etujousitus paremmin 3 hengen kuormaa kantavaksi (kunnossa) -alatukivarsien parempi tukeminen+suojaus Tänne tiputtelen vähän kerrassaan lisää juttua ja kuvia kunhan kerkeen... |
Onko kuvaa mis näkyis toi yhdistelmä kokonaan!! :P Hienoo et nivojakin kisoissa :)
|
Siinäpä se yleisön pyynnöstä. Ei siirretty kuin 10km tuolla yhdistelmällä ja voin sanoa että 60 kovempaa ei uskaltanu ajaa...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37457 |
Täytyy sanoa että kyl on komian näköinen yhdistelmä! Kaks oikein ökymaasturia.
|
No auto on karistettu kärristä ja vauriokatselmuksen jälkeen heräsi kysymys taka-akselin tuennasta eli alkuperäiset tangot on jotain ohutseinämäistä putkea eli kestävyys on huono.
Ajatuksena on tehdä panhardtanko ja alemmat pitkittäistuet huomattavasti tukevammasta tavarasta. Miten katsastussetä suhtautuu omavalmisteisiin tankoihin? Vai onko siististi tehdyt komponentit "läpihuutojuttu"? Niin ja profiilissa on kuvia jos jotain kiinnostaa lähemmin tarkastella tätä vekotinta. Ja lisää tulee... |
Lainaus:
|
Kannattaa ne ylemmätkin tehdä uusiksi yhtä heikot nekin on.
Hyvät puslat sun muut kannattaa laittaa niin ei kolise ja nitise heti. Kokemuksesta :D Riippuu varmasti täysin katsurista mutta laittomathan ne on kun ite tekee.. Itellä oli traktorin työntövarren päillä olevaa 5mm seinämäistä putkee ja leimallakin olivat. |
Lainaus:
|
Eikös hitsaaminen ole kiellettyä?
|
Lainaus AKEn sivuita
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Vai pitääkö ottaa käyttöön katsastusvarret ja ajovarret? Kyseessä ei kuitenkaan ole ohjauksen osista, niiden hitsaaminen on kiellettyä... |
Lainaus:
Taikka tilata joltakin tehtaalta lujuuslaskelmin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kiinnostaa vielä näitten CUPkatsastus setien linja omavalmisteosiin, eli kelpaavatko takapään itse tehdyt osat? Lisäys Lierolle: Olen itse hakenut nykyisin osat venäjältä, eli jos on jotain tarvetta niin mahdollisuuksien mukaan tuodaan... |
Kyllä noita takatukivarsia on vahvistettu ihan luvan kanssa. Hitsaa kulmaraudat tukivarsiin ja tekee siististi, niin tuskin leimasetä niihin puuttuu. Ottaa mukaan yhden vääntyneen tukivarren. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...arsien#p117466
|
Nyt olen keskustellut usean tahon kanssa ko. asiasta ja päädyin paikallisen katsastuskonttorin tulkinnan kanssa samoille linjoille tämän ajoneuvon suhteen eli käytän jatkossakin alkuperäisiä tankoja.
Venäjällä tankosarja ei ole niin kallis että niitä ei raahtisi uusia ostaa solmuunmenneitten tilalle ja eipähän tarvitse minkään tahon kanssa riidellä. Ja onpahan jossain kohtaa se sulake jos alkaa tuolla laitteella offia ajamaan ihan tosissaan... |
Mitäs jos teet/teetät kaikessa hiljasuudessa vahvat tukivarret (orkkiksen näköset) esim. ainesputkesta, etkä kerro täällä palstalla kenellekkään ;)
Menee läpi myös katsastuksessa. Mihinkään kulmarautahitsauskötöstyksiin tuskin kannattaa sortua. |
Ihan uudessa nivassa tangot näyttäisi olevan paksumpaa putkea kuin vanhassa,seinävahvuudesta en tiedä...niitä vanhoja ohuita tankoja en laittaisi edes mummun pyykkitelineeseen:) ne ovat oikeasti turvallisuusriski niinkun jo normiliikenteessä puhumattakaan offailusta
|
Lainaus:
Kun en tunne/tiedä asioitten taustoja/taustavaikuttajia jäi pikkuisen sekava maku tästä CUPkisojen sääntötulkinnoista. Kaiketi tämä juttu on viisainta jättää ainakin minun osalta juurikin tähän kohtaan ja jatkaa vanhalla mallilla. Ja siirtyä kuunteluoppilaaksi. Luulen että kaikille koukeroille löytyy jossain vaiheessa looginen selitys. |
Nyt on pitkittäiset varret vaihdettu uusiin alkuperäisiin ja en malta olla laittamatta kuvia ko. tikkuloista. Korostan että tikut on tehtaan jäljiltä ja täysin käyttämättömiä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40099 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40098 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40101 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40100 Kyllä siinä hymy leviää, onhan tämäkin auto huollettu ja korjattu käyttämällä vain alkuperäisiä varaosia... Eikun turvallista matkaa. |
No voi helvetti...:mad:
|
Ite kun tekee niin se on parempi kun uus venäläinen. Mutta Suomen laki onkin sitten taas toista mieltä.... :D
|
Ite tekisin päältä orkkiksen näkösen mutta vahvemman tukivarren. ei katastus mies huomaa:D
|
itse oisin kyllä saattanut noista ottaa puslat pois aukasta saumat ja hitsata paremmat itse tilalle, varsinkin kun ei näyty jokakohdassa valmiiksmi olevan. kyllä nuo jotenkin vielä normaalia ajossa ja tieliikenteessä menee, mutta ei ne hyvät oo vaikka onkin orkkis.
|
Pikkupäivitystä tännekkin eli Mikkelin kisoista pääsi Niva pikkuvaurioilla. Kulmat pikkuisen kurttautui, aurauskulmat poskellaan, etupanssari sai kipeetä kivikossa, sähköflektin termostaatti ei toimi ja yllätys yllätys, taka-akselin alempi pitkittäistuki vääntyi solmuun... No kesti melkein 3 viikkoa.
Vaihtolistalla on myös laturi, nyt käytössä oleva 70A Bosch ei riitä tämänhetkiselle kulutukselle ainakaan yöaikaan etenkin siinä vaiheessa jos joutuu vinssailemaan. Joutui muutaman kerran odottelemaan työvalot sammuksissa että volttimittarin viisari kävisi nousemaan... Hyllyssä odottaa 120A mallinen dynamo mikä pitäisi käydä pikkumulkkauksella paikoilleen. Kytkin alkoi myös oireilemaan, Juuassa luisti mutta Mikkelissä ei irroittanut kunnolla eli ota tästä selvää... Varmaan käytättää vaihdelaatikon pöydällä... Positiivisia huomioita on mm. etujousituksen mulkkaus onnistui eli vaihdoin ennen kisaa n: 34.5cm mittaan pätkityt w123 mersun etujouset alle ja eipä keula ollut niin alhaalla kuin vanhoilla jousilla. Nyt eii haitannut vaikka kartturit istui kyydissä, vanhoilla jousilla keula jäi turhan alas. Sisäänjoustoa on jäykistymisestä huolimatta hyvin, keula ei pompota yhtään toisin kuin olen nähnyt tuolla youtubevideoissa tekevän korotetuissa malleissa... Eli painoa on keulalla. Tukivarsien alle tein 4mm pellistä ne kantopanssarit, kai niistä on hyötyä kun ei juminut kertaakaan etupäästä kiinni mihinkään. Keräävät suohuttua reilusti päällensä, talvikelit vähän askarruttaa että tuleeko ongelmia jään kanssa... Niin ja viimeinen asia nuo motonetin rampit jotka oli pettymys. Ensimmäinen ajo rampin päälle ja mutkalle ne meni. Pehmeetä tavaraa... |
Mutta hieno juttu että tuo kesti 24h yhteen soittoon maastoajoa!
Laita vahvempi ohjauksen poikittaistanko niin alkaa kulmat pysyä kohdallaan ja vahvista simpukan kohdalta runkoa |
onko kytkimen nestepuoli kunossa?? entäs työsylinterin säätö kohdillaa?? itsellä nääs ei meinannu irrottaa, vika vuoti pääsylkästä nesteet ja oli työ sylkkäki jumissa työ ja lepo asennon puolessa välissä.
|
onko työsylinterin letku kunnossa. pykinyt sisäpuolelta ni ei neste virtaa kunnolla.
|
En ole tutkinut tuota nestepuolta vielä, siinä vaiheessa kun pajoitus tulee ajankohtaiseksi niin varmaan vaihdan uutta osaa pellin alle. Eiköhän siinä vaiheessa vika ehkä katoa kun uusilla osilla kasaa koko kytkimen...
24h ajelu jäi useita tunteja vajaaksi kun miehistön vireystila laski liikaa. Olisi vissiin pitänyt lähteä reissuun jo torstaina, levänneenä varmaan olisi saanut ajaa koko kisan ajan. Nyt meni aamupäivä mikkeliin ajaessa (2.5h) ja ei siinä hirveesti päässy rentoutumaan kun kärriä veti perässä. Yöllä suunnistus oli kanssa uusi juttu meidän tiimille, vaatii harjoittelua tuo läppärin varassa roikkuminen metsän puolella. Missattiin monta rastia sen takia. Jos vain butjetti kestää niin ensivuonna pitää käydä muutama kisa ajamassa, harmi vaan se että huhujen mukaan muutama kisa siirtyy etemmäksi meidän kannalta katsottuna. Ja Juuassa käytetty 6h pakollinen tauko olisi hyvä systeemi muihinkin kisoihin, ei ainakaan minusta tuo mitään herkkua ole unipäivissään ajella siirtymiä ja jännätä että milloin sitä ollaan vastaantulijoitten kaistalla rekan alla... Autossa nukkuminen ei onnistu ainakaan minulta, se on semmoista koiran unta eli havahtuu vähän väliä... |
Hitaasti on tämä savotta edenny kun on ollu vaikka mitä muuta mutta ehkä se siitä.
Mutta kyllä se minun mielipide pohjanpaikkauksesta on että ihan mitä muuta vaan kun ei tarvitsisi käydä siihen... 2mm peltiä pohjaan ja 40X60 3mm seinämällä olevaa putkea palkiksi niin alkaisi kestämään tuo pohjakin kosketuksia... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46361 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46360 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46372 Saisi nuo peltihommat valmiiksi niin pääsisi tekniikan kimppuun, siellä odottaa ohjaussimpukan vaihto, jakolaatikon kiinnitys ja linjaaminen, syylärin vaihto jarrut yms. pientä kun tuo katastus olisi taasen ajankohtainen... |
Pellinvaihto on edennyt hitaasti mutta varmasti. Syyläriä ei tunnu saavan kovin helposti mutta agentti on nyt virossa missä ainakin ennakkotietojen mukaan osaa on hyllytavarana. kyllä se siitä kun aikaa laitetaan...
Tasaista lattiaa vain palkki ja penkki puuttuu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48372 Ei ole paineastiasaumaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48371 Ei pitäisi tarttua kiviin ihan niin helposti mitä alkuperäisellä pohjavirityksellä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48370 Ei ihme kun kepit vipatti normaalia rajummin kun kumi oli silppuna http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48369 |
hyvältä näyttää peltityöt,ihan asiallista jälkea vaikkei mitää vimosenpäälle tärkeitä kyllä luulis kestävän.
|
Nyt on ajokki leimattu, otteessa renkaat ja korotukset. Leveyttäkin tuli 10cm lisää... Huvitti lisärivillä oleva maininta jarrullisen kärrin max. painosta, 2400 kg on kyllä aika paljon... Kuitenkin toisaalla samassa otteessa on maininta max.painosta 1500 kg mikä on vissiin valmistajan suositus.
Vanhassa otteessa oli ajoneuvoluokka 1N eli henkilöauto ja toisaalla samassa otteessa maininta että maastohenkilöauto. Nyt uuden kun sai niin se maastohenkilöauto teksi oli kadonnut... :confused: Onko kuka muu huomioinut samanlaisia "muutoksia" otteessa nivan osalta? Työvalot oli otettava katsastuksen ajaksi pois kun paikallisen konttorin tulkinta oli että niitä saa olla vain? pakettiautossa... Ei viitsinyt käydä inttämään ja vääntämään asiasta. Tuleepahan samalla tarkastettua sähkökytkennät mahdollisten hapettumien varalta eivätpähän pätki kun niitä tarvitsee seuraavan kerran. Seuraavaksi pitää keskittyä kaikenmaailman pikkujuttuihin, Askolan kisa alkaa olla lähempänä kuin koskaan... Täytynee kokeilla hitsilukkoa taakse kun ei ole pelkoa että pitoa olisi ylenmäärin näillä hankiloilla. Luultavasti (toivottavasti) vetarit ei pätkiinny sillä virityksellä. Jakolaatikko on vieläkin vaiheessa eli mielenkiinnolla jännitetään kytkimen kestävyyttä kisassa, luistaako vai lakkaako irroittamasta. Onkos muita Nivaukkoja tulossa ajamaan tai katselemaan, nyt ei pitäisi olla ainakaan etelän isännillä olla pitkä matka? |
onnee vaan leimasta.eikös sitä puhelimessa ollu puhetta että ei voi olla menemättä läpi vai miten se oli.....
|
Hyvin ne vetarit hitsilukkoa kestävät. Kytkin kyllä saattaa ottaa itseensä ainaskin orginelli välityksillä, multa omasta meni kytkin kun joutu vähän niivittämään.
|
Lainaus:
|
milläs konttorilla muuten vierailit?
|
Savonlinna Mertalan a-katsastuskonttorilla. Pikkuisen reilu 90e teki vuosi+muutoskatastus kun oli oma päästölappu. Ihanan halpaa...
|
Jakoaskin välitykset eivät kerenneet askolan kisaan, tuoreimman tiedon mukaan rattaat ovat tulleet karkaisusta ja odottelevat viimeisiä juttuja...
Hidaspuoli tulee olemaan 2.94 (alkup. välitys 2.135) elippäs kyllä siinä jonkinlainen hidastava vaikutus tulee olemaan... Nyt on tarkoitus nousevalla viikolla vaihtaa vielä 1200L nelilovinen vaihdeloota tuon 5v mallin tilalle, siinä ainakin 1 vaihde on pikkuisen lyhyempi (3.67>3.75) ja yleinen kestävyys parempi. Vitosvaihde on melko tarpeeton, nykyrenkailla ei oikein jaksa kulkea tasamaallakaan 80kymppiä koska koneen kierrokset on alle 3000. Joo ja mitä olen testiä ajellu tuolla hangessa niin voin sanoa että ei siellä pääse oikein huonostikaan eteenpäin eli vinssit tulee olemaan erittäin ahkerassa käytössä... |
tuolla nivalla käytii viikonloppuna askolassa kisoissa ja hyvin meni
|
No niin Askolan kisa on käyty ja koostan auton tarinan tähän.
Kytkin toimi hyvin eli aikaisemmat ongelmat irroituksen kanssa johtuivat muovisesta painelaakerin rakenteesta, nähtävästi jonkun tarvikeasetelman mukana tullut laakeri kun korvattiin aidolla neuvostomalmilaakerilla, kytkin ei kiukutellut millään viissiin... No yhden kerran meinasi luovuttaa ylenmääräisen luistattelun takia. Välityksiä odotellaan... Sähkösysteemiin oli laturin osalta muutos jo hepattuna paikoilleen mutta se 120A laturi on niin iso että käytettävissä olleen ajan puitteissa en malttanut käydä sitä survomaan lopullisesti paikoilleen eli 70A bosch palveli äärirajoilla tämän kierroksen. Ledtyövalot todettiin riittäväksi ainakin talviolosuhteisiin, ei ainakaan kuskinpenkiltä katsottuna ole hirveesti tarvetta lisätuikuille. Pajeron iskarit olivat kanssa hyvä lisä vakioitten tilalle, kumi ylti hyvin maahan mutta takarenkaitten tila pyöränkoteloissa vaatii lisäystä eli kunhan kelit lämpenevät niin sitten rälläkkä laulaa... Askolassa oli 30 rastin verran niitä vaarallisia paikkoja ja kyllä kyntelöitti kun reitin varrella "eksyttiin" muutamalle lapulle. Ei hyvä, siinä meni muutamia satoja pisteitä hukkaan kun ei ole niitä kaaria autossa. Tähän tulee korjaus ennen Juuan kisaa... Mallista ei ole vielä nähty "unia" mutta ulkopuolelle häkki rakennetaan. samalla helmat hiukan levenevät jonkinlaisien "rockslaidereitten" takia. Taka-akselin alimmat pitkittäistangot ovat ihme kyllä suorat kiitos apukuskien tarkkaavaisuuden ja lumihangen. Etenemiskyky oli kaksijakoista: umpihangessa synkkä mutta uran parannuttua ihan kohtuullinen. Fediman kumi toimii Nivan alla siis kelvollisesti, monessa kohtaa oli mukava mennä ajamalla siitä missä jopa joku modivehje vinssasi... Nähtävästi se maailman paras maastorengas ei olekkaan aina se autuus ja onni. Kärsimme kylläkin kumien kapeudesta eli stanuluokan koneet kunhan ajoivat ja samassa kohtaa me hukuimme hankeen... Eteneminen yleensä pysähtyi siihen että pohja otti riittävän vahvasti lumeen kiinni, eli korotusta vaatisi. Kylläkin taas tuli ajettua auto ihan oikeasti muutamassa kohdassa kallelleen siten että nämä hirvitornit olisivat varmasti loikoneet eli kaksijakoinen juttu sekin. Hitsilukko oli kanssa sellainen sekava kokemus, eli suoraan ajaessa pop mutta sitten kun piti ahtaissa kohdissa käännöstä käydä tekemään niin v-käyrä nousi huippuunsa. Takavinssillä sai olla sitä perää repimässä koko ajan milloin mistäkin. Eli paha mennä sanomaan oliko enemmän hyötyä vai haittaa... Kuvia tulee kunhan kerkeen aktivoitumaan siltä osin... |
Nyt se puhelu tuli viimeisellä että jakolaatikon välitykset olisivat valmiina, elippäs varmaan huonosti nukuttaa ensiyönä kun odottavan aika on käyny aika pitkäksi eli kohta 9kk ootettu... Sen verran kylläkin kestää uuden kaksijalkaisen offarinkin teko... Tai tarkkoja kun ollaan niin 9kk ja 30sekuntia :D
No onhan tuossa vekottimessa taas pieniä murheita muitakin eli takaa jarruputket poikki. Risu repi nippusiteet irti elippäs pitää keksiä vahvempi viritys tuohon kohtaan. Kysely on tuolla jos on hyviä ideoita heittää siihen. Ajattelin että laitan jarruputken vaikka pienen kumiletkun sisään ja se rautaputkeen niin eiköhän ala kestämään... Banjon päällä oleva T-kappale pitää myös suojata jollakin tukevammalla raudanpalalla. |
Nyt on jarruputket suojassa toivottavasti 1/2 tuuman hydrauliikkaputki kestää iskuja...
Fediman kumeja tuli myös tänään vähän leikeltyä, pitänee tänäviikonloppuna tehdä koeajot että onnistuiko viritys. Muutama kuva tämänpäiväisestä joustotestistä. Etupää on nuukaliikkeinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55931 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55930 Takapää joustaa aavistuksen paremmin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55928 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55932 |
Noi eturenkaat ei voi mahtuu pelaamaan kaikissa kääntö- ja jousto-olosuhteissa?
|
Lainaus:
Takana rengas ottaa kylläkin kiinni, sielläkin on sama idea eli joustoja ei rajoiteta vaan tehdään kunhan keretään lisää tilaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55989 |
joustoliike alakaa olemaan sopiva :)
millane väli tuossa jää poikittaistangon pultinpään ja apparinpuolen jousilautasen väliin? mulla sekä uudessa että vanhassa nivassa pultinpää teki jousilautaseen "vesireiän" sisäänjoustossa:confused: |
Käsittääkseni ei ota kiinni ainakaan tasamaan virutuksissa. Saattaa se akseli sen verran liikkua esim. rinteessä veto päällä että joskus hipaisee mutta mene ja tiedä...
Muutama lisäkuva aikaisempiin juttuihin liittyen. Jarruputkien suojaus http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55992 Renkaista pala pois. Minkähänlaiset jytistimet noistakin tuli...? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55985 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55986 Ja yksi prassailukuva http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55988 |
Suzuki tietäjille Kysymys...
Tulipahan taas mietiskeltyä syntyjä syviä voimansiirron virittelystä ja lähinnä tasauspyörästön lukituksesta. Sitten alkoi kummittelemaan suzuki sj410 perämurikka mikä nähtävästi sopisi Nivan akseliin mahdollisesti kohtuupienillä pullistuksilla. Mutta löytyyköhän ko. suikan murikkaan 4.3 välitystä? Tai minkälainen välitys on lähimpänä 4.3?
Ajatuksena on että jos suikan perän saisi käymään niin siihen saa kaupallisia lukkomurikoita... Juukan ajeluissa tuli testattua tuo leikattu rengas ja eipä pidon suhteen ainakaan huonompaan suuntaan menty. Rengasmelu alkaa myös olemaan sen verran miehekäs että tuntuu että ajelisi jo maastoautolla... :D Konehuoneen pesua tehdessä päätin että ylätukivarsien reijät pitää suojata jollakin kumimaton palasilla, jospa se vähän rajoittaisi tuota suohutun määrää mitä nyt kiertyi pellin alle ojan ylityksessä. Linkki ajovideoihin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70706 Muita vaurioita tuli myös eli vilkku rikki, jakoaskin kiinnityskorvake lohjennut, alempi takatukivarsi taipui vähän ja panhardtanko hankaa perämurikkaan. Sen verran suunnitelmat muuttuivat kisojen suhteen että päätettiin ilmoittautua Paratiisioffiin. Päätökseen vaikutti erityisen paljon se että kartturina toimivan Risukärsä ehdotti heidän motorhomen hyödyntämistä kisareissuun. Eli iso kiitos siitä. Loppuun muutama ajokuva Juuasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57117 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57115 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57116 |
Oletko harkinnu tekemään jäykkäkeulasta Suzukin akseleilla? Joskus itsellä käynyt tällanen vaihtoehto mielessä.. Suzukin orkkisvälitys muistaakseni 4,0.
|
SJ410 välitys 4.10
SJ413 ja Samurai 3.9 ja 3.7,en muista kumminpäin Sj410:iin saa hieman huonosti kytkettäviä lukkoja SJ413 ja Samurai kaikenlaisia lukkoja löytyy Eikö Outokummun Seppä Häkkinen saa suunniteltua/tehtyä kytkettävää lukkoa Nivan perään,vai meneekö sillä kaikki aika Jytyn Miehistön-kuljetus Volvo/Land Roverin rakentamisessa? |
Akselistomuutokseen sen verran että orggissääntöjen puitteissa muutokset ei ole sallittuja. Eikä ole tarkoitus muuttaa autoa stanu tai peräti modiluokkaan. Muutosjuttu on kyllä kummitellut mielessä mutta siinä on turhan suuri savotta ottaen huomioon käyttötarkoituksen eli kauppakassin millä joskus varovasti :rolleyes: samoillaan luonnossa... Ja suikan akseleissa on murikka täysin väärällä puolella.
Ja kaupan päälle orggisluokan cupkisaa johtaa retkukeula eli miksi hyväksi havaittua rakennetta pitäisi mennä muuttamaan... :D Juu ja kiitoksia tiedoista, täytyy varmaan hyllyttää toistaiseksi haaveet niistä suzukin murikoista, vakiovälitykset kun on noin paljon harvemmat kuin nivassa ja tulee turhan arvokkaaksi ostaa ensin vakiomurikka sitten siihen jotkut tiheät välitykset ja kaupanpäälle vielä se lukko... Täytyy varmaan sitä lukon teettämistä kysellä Häkkiseltä tarkemmin, alustavasti on jo pähkäilty ja todettu sen tekeminen kohtuu suuritöiseksi... |
Taas niitä tyhmiä kysymyksiä...
Etelä-Savon piirikunnalliset muastoajut on ajettu ja ratissa on vaatimattomasti kierros väljää...
Eli semmoisessa helpossa kohdassa löi kivi ratin käsistä ja ohjaus kolahti tappiin asti, tottakai siinä kopsauksessa simpukka hajosi. :mad: Alkuperäinen kääntymisen rajoitus systeemi on nyt todettu jo kahteen eri kertaan aika lailla perseestä olevaksi viritykseksi. Onko joku keksinyt jotain kestävempää katsastuskelpoista systeemiä tuohon? |
Ootkos harkinnut iskunvaimentajaa ohjaukselle plus normaalit kaantymisen rajoitusprikat? Ei tulisi niin koviaiskuja simpukalle.. Itselle repesi koko "runko" simpukan kohdalta vastaavassa tilanteessa..
Äkkiseltään muistellen iskunvaimentimelle löytyy heikosti tilaa mutta kai se mahdollista lienee? -Punanenä |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=55930
tarkistappas takakardaani tuossa max joustotilanteessa, mun nivassa oli kokolailla samanlaiset joustot ja siinä loppui kardaanin ristikosta akselinpäästä tila tuossa tilanteessa... |
Mikset laita tehostettua simpukkaa?
Miulla meinas nakit katketa kiveen ajaessa, ratti lähti makarooneista secondissa. Vaimennin auttaa mut lisää jäykkyyttä entisestään. Miulla saattaas olla rangen orkkis vaimennin jossain jemmassa... |
Lainaus:
Ohjausiskari varmasti helpottaa mutta ei täysin poista ongelmaa. Tila iskarille on myös kortilla tuossa kikottimessa. Lierolle kommentti että täytyy tarkastaa se kardaanin toiminta. Kiitti vinkistä! |
Välitystä pukkaa
Nyt pitkä odotus on ohi eli välitykset on kontissa. Oulaisten kisassa on tarkoitus noita rattaita koeponnistaa. Pitäs vaan saada loota nippuun, harmi kun työt sotkee vapaa-aikaa. Onhan tässä kylläkin 2 päivää aikaa rakennella kaikenlaista muutakin varustusta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59036 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59035 Hellettä luvataan viikonlopuksi toivottavasti tuo konepellin uudelleenviritys auttaa jäähdytykseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59037 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59038 |
hitsilukko on aika perseestä.
Nyt on Paratiisioffi ajettu ja tulos jäi laihaksi, 10 eli viimeinen sija orggisluokassa. Olisi pitänyt ilmoittautua Stanuluokkaan kun siellä noilla pisteillä olisi päässy sijalle 9... Kyllä se orggis on edelleenkin se kovin luokka tässä suunnistuscupissa. Ainakin kärjen suhteen...
Se hitsilukko taka-akselilla on nyt minun osalta todettu kokolailla kelvottomaksi keksinnöksi koska tottakai se katkaisi vetoakselin alle 2 tuntia lähdöstä. Tai vissiin akseli on kypsynyt talven ja kevään aikana ja nyt petti lopunpeliä "helpossa" paikassa. Eikä se auto käänny kunnolla kun toinen rengas kokoajan jarruttaa... Vai olisikohan liian pitävät renkaat alla? Olisikohan pitänyt sittenkin lähteä saharaluistimilla liikkeelle... Ajeltiin sitten 25km huoltoon ja se vetarin jämä tietysti reissun aukana särki myös tasauspyörästön. No siinä sitten tuhrautui yli 6h kisa-aikaa kun piti varaosat metsästää paikallisilta. Elippäs iso kiitos Mylpylle konsultaatiosta ja anonyymille toimitsijalle kenen varaosaniva toimi elimen luovuttajana. Loppukisa ajeltiin sillai ei niin tosissaan ilman mitään teknisiä murheita auton suhteen. Suunnistusläppärin usb liitin päätti pätkiä satelliittiyhteyttä poikki mutta liittimen rassaaminen teräsharjalla! auttoi asiaan. Uudet välitykset olisi pitäny hankkia jo aikaa sitten, sen verran muutti auto makuaan elippäs se ainainen kytkimellä liirittely jäi murto-osaan aikaisemmasta. Eikä kytkin luovuttanut kertaakaan tässä kisassa! Outokummun seppä kuulemma tekee niitä rattaita kyllä lisää jonkinlaisella (lyhyemmällä) toimitusajalla... Tällä reissulla oli myös lainassa preheatin 9500 vinssi kun oma on pikkuisen huonolla hapella. Hyvin toimi ja on jopa kohtuu nopea. Siitä iso kiitos Junttijuulle. |
Sen verran kehitys on kehittynyt että Ilomantsissa käydyn safarin jäljiltä oli panhardtanko ja toinen alempi pitkittäistuki vaihteeksi poikki ja kattoteline irti lopullisesti.
Ne kun sai kuntoon niin 8h Pikkuhimalajassa Ristiinassa taas meni pitkittäistuki poikki ja panhardi solmuun. No onneksi venäjällä tekeevät niitä lisää... Toinen kiusa oli semmoinen puun karahka mikä päätti hyökätä etumaskin läpi syyläriin ja puhkaista sen. Sillekkin ongelmalle pitää tehdä jotain, jonkinlainen verkko tukevammasta malmista suojaamaan tuotakin kohtaa ei varmaan olisi pahitteeksi. Pitää tässä aktivoitua ja laittaa tuo uudemman nivan syyläri paikoilleen tossa samalla kerralla. Uusin lelu mikä piti saada oli ComeUp 9.5 vinssi keulille. Nyt kun on opetellut näillä kiinan pelaamaan niin ei se Offroadtarvikkeen suuri päällikkö valehdellut sanoessaan että se olisi kuin mersulla ajelisi, toiminta ja nopeus olivat sen verran eri planeetalta. Alkuperäinen takapenkki saa myös häädön tuolta kyydistä ja tilalle tulee yksi penkki apukuskin puolelle ja tilaa varustelaatikolle. Myös sponsorituotteena tullut takalasin tummennuskalvo saa lähtötuomion, haittaa se sen verran näkyväisyyttä. Himalajasta tullessa käytettiin Niva puntarissa eli kisakunnossa ilman kuskeja ja takapenkkiä, tankki täynnä, suohutut panssareitten päällä auto painaa 1440kg. Eli on sitä jostain kiertynyt pikkuisen ylimääräistä malmia lisää. |
Juhannusaatto on just sopivaa aikaa ottaa kunnon putki...
Tuohon... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62577 Tommoisia... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62578 Tuon kautta... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62579 Mitäköhän tuostakin tulee...? ;) |
Karjalan kanssa sotkettuna arvelisin että tuloo monta metriä mutkasii putkia : )
|
Lainaus:
Projekti on edennyt Karjalasta huolimatta (enhä mie mutta pojat) elippäs rocksliderit on paikoillaan ja pääkaari hepissä. Takatuet on melkein löytäneet paikkansa, ja katon puoleiset kaaret on kehittelyn alla. Risukärsä sanoi osuvasti Nivaa "pullopersesiaksi" kun noita putkia hahmoteltiin tuohon ympärille, olisipa kantti kertaa kantti suikki niin eihän niitä pitkin tupakoisi... Putken katkontaa muotoon http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62616 Uutta helmalevikettä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62615 Putkihässäkkää hahmottelemassa http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62614 Takanäkymä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62613 Hyvää Juhannusta projektin seuraajille!! |
On se perkule juu...
Kiva on seurailla kun homma käy ja on tilat ja vehkeet millä laittelee :) Just tänään juhannuksen hengessä tuon oman katiskan karjarautaa pihalla laittelin uuteen uskoon, kun sen oli joku oikonut paikoilleen pahasti. No kyllä se ihan ok sinänsä asettui kun ajattelee että oli vika 0.8 laikka menossa ja kaupat kiinni. Noista laittelutiloista muuten tuli vielä mieleen, otin autosta kumimaton että on mukavampi soralla sitten pötkötellä, niin siinä hitsiä turaillessa huomasin että perkules pari poroa jolkottelee tietä pitkin, jos vaikka ottaisi kuvan niistä kun niin likelle tulevat, mutta joku huligaani just kaahasi autolla niin johan ne lähtivät ennen kun sain kameran taskusta. No varmaan meni ainakin 5 minuuttia edellisestä niin siinä rälläköidessä kävin haistelemaan että nyt taitaa olla verrarit tulessa kun tuolleen tuoksahtaa, mutta eikun meidän lammas on tunkenut itsensä sinne auton alle ja sitä sit hätistelemään ennen kun se syttyy tuleen. Ja voi vittu kun saa sen lampaan siitä pois ja tulee takasin puskurin kimppuun, niin toinen noista lampaista on paskantanut siihen kumimatolle! No onneksi laitoin vaan lenkkarin siihen sontaan ja huomasin että on liian liukas käydä pitkälleeen.. Noin että, on hyvä kun on tila missä rakentaa, maatila ei ole ehkä paras. |
Lainaus:
Tänään jatkui rakentelu varovan rauhallisesti, tuo auton muoto on jotenkin hankalanmakuinen kapaloitava eli pähkäilyksi meni suurimmalti osin ajasta.... Onko sitten liian voimakkaat tarpeet vai huono muotoilijan silmä kun tuntui että auto leviää silmissä ihan liikaa noitten kaarien toimesta. Tavoitteena kun on putkien kulkeminen pitkin kulmia kuitenkin siten että näpit sopisivat kaaren ja korin väliin melkein joka kohdassa. Saattaa lopputuloksen kohdalla tulla se (normaali) tunne että tämän olisi voinut tehdä toisin. Huomenna kuitenkin päätetään tämä rojekti olkoon lopputulos melkein mikä hyvänsä, kaikesta huolimatta kaaret tulee tuohon autoon ja piste. Muutama kuva tältä päivältä Pientä neuvoa antavaa virutusta vinssillä että olisi edes sielläpäin tuo kaari http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62643 Sama idea kuin edellä tällä kertaa aseena kuormaliina http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62642 Muutamaan putkeen meni koko päivä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62641 Välillä häkki pois että saa hitsattua ympäri asti putket toisiinsa http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62640 |
Hyvältä näyttää kaaret, ei mun mielestä oo "liian isot". Otsa on vähän korkealla noihin muihin katon ylittäviin nähen, onko tarkotuksella?
|
Lainaus:
|
Nyt on homma vähän aikaa tältäosin tehty, tulevaisuudessa on vielä keulan suojaus ja takavalojen suojaus, kiinnikkeet tunkille, valoille ja rampeille. Tummanvihreä maali loppui eli täytyy sitä hankkia lisää ja loput kirkkaat kohdat täytyy suojata ruskealla. Saattaa tulla mielenkiintoisen näköinen keksintö vähäksi aikaa.
Väriä häkkiin http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62654 Häkki värjättynä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62656 Tommoinen putki poikittain lisättiin kun häkki oli lattialla, sekin olisi voinut olla aavistuksen korkeammalla.... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62658 Ei tuo otsa ole tästä kulmasta katsottuna korkealla, suorat rampit kun laittaa katolle niin keikkuvat pääkaaren varassa... Ihme kupla tuo katon muoto. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62663 Jossain vaiheessa ennen Juuan kisaa rojekti jatkuu... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62664 |
Tänään se sitten ihme tapahtui eli uusi lelu tuli hankittua Risukärsän kanssa kimpassa eli:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65376 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65377 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65378 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65379 Tossa on kivoja juttuja jo vakiona eli lukot edessä ja takana, tiuhat välitykset jne... Siitä on hyvä aloitella. Nivaprojekti taitaa toistaiseksi jäädä taustalle ainakin kehitysjuttujen osalta, koitetaan saada vehje kestämään nipussa viimeisen cupkisan yli ja sitten ko vehje siirretään kevyeen nakkari/kauppakassi käyttöön ja ehkä joskus puskaan... Tosta mersusta tulee varmaan roikellettua omaan ketjuun kunhan sitä aloitellaan tekemään... Mutta huomenna ollaan viinijärvellä ajelemassa jos saadaan vehkeet ehjänä perille... On tuolla Risukärsällä sen verran terhakat otteet tossa logistiikkapuolella... :D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65380 |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47522
Teillä on melkein samanlainen logistiikka kuin meillä. :D |
Ohjausnivelen puutostauti
Olisiko jollakin myydä UUSI ohjauksen välitanko apusimpukan ja ohjaussimpukan väliin? Entinen on väljä ja kisat painaa päälle... Aito venäläinen olisi hakusessa, nuo italian varret ei todellakaan kestä pitkään...
Uutta varustusta tälläkertaa on 10 kpl ledtyövaloja, Offroadtarvikkeesta hankitut kunnon rampit katolla, bemarin etujakkara takana alkuperäisen tilalla ja jos kerkiää niin bedlock vanteet olisi tarkoitus hitsata nippuun ja laittaa alle. Kuvia laitetaan tänne jos niitä joku muistaisi ottaa... |
Ootsä löytäny jostain halvan italialaisen tollasen tohon? Kun aikanaan ite etsin kyseistä kankea ja tarve oli sen verran yllättävä ettei kerennyt odottaa idäntuontia niin en mä löytänyt suomesta kuin Ruville merkkisenä ja ainakin ite pidän sitä ihan laatukamana.
Jos kiire on vastaava ja toi Ruville kelpaa niin siltä varalta ettet löydä tarpeeksi motivoitunutta ja pätevää varaosamyyjää niin kerron että Kahalta saa, tuotenumero on 167-917207 |
Löytyy
Just eilen siivoilin tallia ja tais olla kaks käytettyä turhan panttina...
Ne on kyllä ehjiä... |
Uusi neuvostomallin ohjaustaaki on löytynyt eli tilanne ohi siltä osin.
Mutta kun tätä alan harrastajat lukee niin olisin tarvinnut sisemmät vetonivelet tai kokonaiset vetarit kummallekin puolelle eli jos löytyy uudet tai vähän käytetyt ehjät niin tarjoa... |
Löytyy
Noitakin löytty parit kappaleet käytettyjä...:D
|
Kuvia muutama
Ulkopuoli alkaa olla melkein kuosissa...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67259 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67260 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67262 |
Oikeen bling bling valoja asennettu. Noi on siitä kyllä hyviä, kun eivät syö virtaa niin paljon. Saa sitten laulattaa vinssiä enempi.. Tsemppiä kisoihin.
|
Lainaus:
Elippäs kyllä sitä vinssiä kärsii käyttää jonkunverran tai totuus on se että pitää vinssata koko ajan puskan puolella :D:D Lainaus:
Ette malttaneet lähteä edes yhteen cuppikisaan ajamaan, eihän se vaadi kuin huoltoasemalla käynnin eli kilpuriin tankki täyteen ja kartonki norttia matkaevääksi... ? ;) |
Taas yksi kisa on ajettu ja autoa säretty sillä reissulla seuraavasti:
-etupuskurin sarvi poikki -keskimmäinen panssari katkoi kiinnitystapit ja irtosi osittain ja vääntyi reilusti kivikossa -ylempi pitkittäinen tukivarsi irtosi, kiinnitystappi poikki (ei varaosia mukana) -alempi tukivarsi taipunut hieman samoin panhardtanko -iskarin alakorvake taka-akselilla revennyt irti -kiinteästi asennettu gps-mokkula lakkasi toimimasta (onneksi oli varalla) -takavinssin naru 2x poikki Elippäs normisettiä, kartturille tuumin viimeiselle lenkille lähdettäessä että tämä saattaa olla veren kaivamista nenästä ja niinhän se oli... Silloin tuo panssati ja tukivarren irtoominen tapahtui. Mutta pakko se on todeta tähän kohtaan yleinen huomio Nivojen kestävyydestä kisoissa elippäs tämä laite on edelleenkin ainukainen tällä hetkellä suunnistuskisoja kiertävä Niva, ja viimeksi kun toinenkin niva oli samassa kisassa menoa riitti varmaan puoli tuntia ja sitten poks. Muistelisin että olikos se joku crossikisa missä ollut Niva hajosi jo harjoituslenkille... No kaikesta huolimatta Niva siirtyy remontin jälkeen kevyempiin kuljetustehtäviin eli tämän auton osalta suunnistuscupin kisat on näillä näkymin ajettu. Eipä tuollaisella vehkeellä ole mieltä käydä kisaamaan yhtään vakavemmin koska purkautumisprosentti nousee äkkiä yli keskeytysrajan. Jos tuossa vehkeessä olisi paremmin tehty akselistojen tuennat ja voimansiirron osat niin kestävyys olisi ihan toista luokkaa. Mutta ei masenneta muita Nivan omistajia kokonaan elippäs kyllä näillä vehkeillä safareilla edelleenkin ajelee helposti vaikka vähän isompipyöräisien perästä kunhan on se järki ja maltti mukana... Tuolla kisahommissa orggisluokka on koko cupsarjan kovin luokka edelleenkin, kärkiautot pärjäävät helposti isomille autoille ja edelleenkin luokan voitti erillisjousitetulla keulalla varustettu auto. Eli niille jäykkäakselifanaatikoille tiedoksi asenne ratkaisee näissä leikeissä, ei akselirakenne tai renkaat. |
Olisi tämä rakennelma kaupan... http://forums.offipalsta.com/showthr...204#post758204
Ostakee pois, olisi kaikki herkut valmiina ei tartte ettii ja viritellä... |
Sivu luotu: 23:34 (GMT +2). |