![]() |
Palkkihelmojen tekeminen??Millaista palkkia??
Juu, eli tarkoituksena olisi laittaa palkki helmat samuraihin kun muutenkin joutuu leikkaamaan mädät helmat pois niin minkälaisesta palkista olette tehneet noita helmoja? Siis vähän materiaali ja lähinnä et minkä kokoinen palkki olisi makeimmillaan tonne samurain helmalle?? Ja myös pohja ja taka rengaskotelot joutuvat työn alle niin mikä olisi ns. hyvän paksuinen pelti tuohon hommaan,1mm?? Ja jos jollain on jotain hyviä neuvoja noiden takakoteloiden uudelleen pellittämiseen niin neuvoja kuunnellaan. Tarkoitus olisi kuitenkin että kotelon ns. alkuperäinen muoto säilyisi suht koht samanlaisena kuin se on nytkin..d
|
Omassa rockyssa on edellisen omistajan työtä jatkaneena käyttäny 100mmx50mmx3mm ja oli pulverimaalattu hukka pätkä joten samaan hintaan sain kuin perus mustankin.
|
Tää teki "viisauksissaan" 100x60x5 palkista, aivan turhan paksu seinämäistä.
Aikaa tais mennä n.10h. Mutta jälkiviisaana, avarra pyöränkaaret ennen kuin teet sopivat palkit, meinas ottaa hermolle pätkiä jo kiinni olevia palkkeja. Tän suortítuksesta joitakin kuvia rofiilissa ja projektipuolella. |
Ite tein liikennemerkkiputkesta.
Kuvia ja turinoita löytyy tuolta: http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Fender...ent/index.html Millisellä pellillä tein paikat omaani. |
100x 50x 3 riittää ainakin jeeppiin hyvin. taitaa painaa parikiloa susnukia enemmän :)
|
Lainaus:
|
Joo itse tein kans juuri 100x100x5, mutta hain sitä että siihen saa nyt pultata tuon ulkopuolisen turvakaarikehikon kiinni olisko se sitten kierreniitti vai mikä niin sellasilla.
Tuli 15mm ulos korista ja oli alkuperäsen helman korkunen ku rälläpyörällä veteli sen ennen ovea olevan viimisen kantin mukaan pois. Rohviilista jotai kuviaki.. |
40x100mm RHS palkki 2mm tai 3mm seinämällä helmoihin.
Pyöränkotelo vinkkejä löytyy taidon mukaan. |
80x40x2,
sinkittynä, sattu olemaan saapuvilla.
Kahdella putkella, sisempi pystyyn ja ulompi vaateriin. Laitoin vielä sivusuojaksi PVC-muoviprofiilia (n.30x30) pulttaamalla, mutterit ensin hitsillä kiinni (n. 25cm:n välein) ja muovi kartiokantaisilla kuusiokoloruuveilla kiinni, sattuivat tulemaan taas sopivasti kierrätysmuovilistatavaran mukana, rosterisina....vielä oviverhosuikaleet (kylmähuoneen, 200mm halkaistuna, siis 100mm:nä) pystyyn muovilistan ja palkin väliin roikkumaan, auton pituussuuntaan, tuli yllättäen liian hyvän näköinen... Tietenkin joku kieltää sinkityn tavaran hitsaamisen, mutta tein sen jo viime talvena, ulkona, joten rikos lienee vanhentunut... |
Pätkä pajerossa 60x40x3 ja hyvin kestää pudottaa kivien päälle tai nostaa tunkilla ilmaan.
|
mie laitoin samuraihin 100x40x3.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37204 Niijoo, ja takakotelot tein 1.25mm pellistä, perkeleen kiva hitsata ja ei vetele niin herkästi. nuo suikan orkkis pellit taitaa olla 0.75mm.... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37208 |
|
mull on just niin kuin esim. makella. Samaa kamaakin mutta jos oikeen hifistelis niin voisi olla jopa vähän leveämpää niin saisi enenmän ulos suojaamaan kylkiä ja silti istuis sisäreunasta makeesti.
Eli oliskohan optimaali joku 120x40x3 tai 120x50x3. 3millin vahvuus riittää varmasti suskaan. Itse asiassa riittää pienenpikin koska tuleehan se kokomatkalta kiinni ja jos siihen klommo tulee niin haitaako? imho -sami- |
Lainaus:
Cherokeenkin helmasta löytyi vähän ruostetta ja ajattelin laitella vastaavat, mutta sen verran leveetä profiilia että suojais myös ovia paremmin. Mikähän olisi siihen sopiva koko? |
100-150mm leveä (riippu mihin kohtaan hitsaa kiinni), ja ~50mm korkeutta. 4-5mm seinällä niin kestää, itse en 3mm tavarasta laittaisi XJ:hin jos tykkää kallioilla ainakaan leikkiä ja on tuollainen leveämpi palkki.
|
Ite laitoin sitsaan 80x80 rhs palkkia 3mm sinämällä. On melkeen vakio helman kokonen, vakio helma taitaa olla 100 korkee
|
Mikähän olisi paras 1kpl 150x50x4-5 vai 2kpl 70x50x4 rinnakkain hitsattuna yhteen vai 3kpl 50x50x4 rinnakkain hitsattuna yhteen?
|
Lainaus:
|
Ite tein muistaakseni 120x50x4mm Melkeen 3mm ois ollut sopivaa, jo patrolliin. Niin eiköhän se 3-2mm olis aika passelia suzukiin.
|
Lainaus:
|
Ihan perus mustasta pellistä on tuo takapää tehty.
helmapalkit myös ihan perustavaraa.. jos löytyy pohjamaalattuna niin ota sitä. 125cm per puoli pitäs riittää sutsukin helmaan! |
Oisko joku 1300-1400mm :confused: itellä on 1200mm mutta on pyörän kaaria avarrettu
|
Tein vitaraan 3mm muuten, pohjalevy 6mm. On kestänyt vaikkei paljoa ole vielä osumaa ehtinyt saadakkaan.
Jotain 40mm korkea ja 150mm leveä hässäkkä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25738 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25741 |
ite tein uaziin palkit ja värkki oli muistaakseni 100x50 3mm seinämällä ja hyvin on kestäny
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9155 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9603 ja palkin päät kannattaa tehdä samalla lailla kuin yllä olevassa kuvassa niin liukuu kannon ja kiven yli ;) |
PIlkun viilaaja.
Lainaus:
|
Uaziin tuli helmat 150x50x5 palkista, riittävän leveä peittämään kaikki kotelot ja suojaa saranat. Ja veikkaan et muutakin on rikki jos helma taipuu.
|
Meikä laittoi 80 x 40 x 2 palkit helmoihin. koko on juuri sopiva sisä ja ulkoreunan väliin. leikaa vain soppelista kohdasta kylkeä myöten isolla rälläkällä vanhat mätöt pois ja hitsaa molemmat reunat kiinni. kun tekee siistiä jälkeä ja näkee vähän vaivaa palkkeja tuskin edes huomaa orkkishelmoihin verrattuna. Tietenki kannattaa leikata mahdollisimman ylhäältä vanhat pois niin saa lisää "maavaraa".:)
|
Sattuuko kukaan tietämään saako puhkiruostuneet helmat korvata -98 vuosimallin viturassa palkkihelmoilla vai onko siinäkin nykyään joku lakimuutos esteenä? Kyselin tänään katsastusmieheltä asiaa ja vastaus oli että alkuperäinen rakenne tulisi säilyttää.
Mietteissä on josko rälläköisi helmat kokonaan pois ja korvaisi palkilla, tuntuu muuten tuo ruostuneiden helmojen hitsaaminen olevan jokavuotinen riesa. -Mikko |
Eiköhän nuo palkkihelmat kelpaa uudempiinkin peleihin.
Katsastusmies tarkoitti varmaan että alkuperäinen rakenne ei saa heikentyä. Yleensä noista palkkihelmoista tulee vahvemmat kun alkuperäiset,tai se ainakin olis tarkoitus. Tietty pitää olla sellaset,että ei ole ulkonevia teräviä kulmia,ettei niihin tartu jalankulkijat kiinni. |
120x40 3mm seinällä on kestänyt blazerinkin alla kiviin takoa, muutamia naarmuja on mutta ei paljo muuta....
|
Pitäs varmaan Xj:hin rakennella helmapalkit...
Oisko kellään laittaa kuvia, vinkkejä, yms asiasta ? |
Vanhaan pateen kyhäsin silleen että palkin alareuna lattian kanssa tasan.
Ovet sitten lyheni reippaat 10cm(niiden mätä oikeestaan se pääsyy miks noin korkeelle palkin nostin) ja ne korjasin muotoon väännetyllä alumiinilla, niiteillä ja sikaliimalla. Onhan se vähän sen näkönen kuin olis helmat hampaissa mutta tasan kestää sen minkä loppu autokin. Leima kyseiseen vekottimeen tuli vastikään, joten katsoivat ettei ainakaan ollu heikentyny alkuperäsestä... |
Lainaus:
http://www.madxj.com/MADXJ/technical...ckerPanels.htm http://www.jeepforum.com/forum/f11/t...57/index7.html Kummastakin ketjusta oli tosi paljon apua, lopputoteutus lähempänä tuota Ericin toteutusta. |
Minkäs kokoista palkkia on HJ:hin laiteltu? Ja kuinka pitkää?
|
Matala ja leveä, 3mm seinämällä.
Hyvin yleispätevä ohje kaikkiin maastoautoihin. |
Vitara palkkihelmat
Kertokaapas onko ihan ns. sallittua tehdä autoon nuo palkkihelmat, omassa on helmat melekoisen lahonneet joten nyt olis hyvä sauma tekaista palkista uudet ettei tarvii pellin kanssa tuusailla. Luulisi ettei tuolla ole mitään merkitystä vaikka olisikin palkista, tarkoitus olisi tehdä 100*50 palkista uudet. Kertokaas omia kokemuksia.
|
Tähän asti ovat leimalla kehuneet palkkeja että näitä ainakin kestää koputella. :D
3 tai 4 millisestä sopivan kokoista niin hyvä tulee. Omassa hj:ssa 40x80x4 ja palstallakin olevaan läjään tein 100x50x4 helmat. |
Lainaus:
|
Laitanpa yv:tä...
|
Kaveri on paikallisella katsastusasemalla töissä ja kysyin siltä palkkihelmoista, olivat pomonsa kanssa asiaa tutkinut ja sanoi että ei saa kuulema alkuperäistä rakennetta muuttaa... Taitaa alkaa helvetillinen projekti. Mistähän tuohon saa oikeanlaiset profiilit, tai kunhan nyt edes on sinnepäin....
|
Lainaus:
|
Rakennettahan ei saa muuttaa alkuperäistä heikommaksi mitä palkit todellakaan eivät ole. Joltain toiselta konttorilta kannattaa tiedustella asiaa, voi tulla iloinen yllätys. ;)
|
Lainaus:
|
Eiks Viitasaaren asema ole aika ikävän maineessa, ainakin joskus aiemmin...
|
Asiaa selvittelin palkkihelmojen suhteen, ei saa muuttaa rakenteellisesti helmoja. Helmat saa tietenkin korjata mutta alkuperäisen mallisiksi, lisätä kyllä helmojen alle saa laittaa putkea lisäksi mutta palkilla ei saa korvata helmaa. Eli helmapeltejä särmäilemään....
|
Sopivasti leikattu palkki ns orkkis helman päälle, ni kukaan muu kuin tekiä ei tiedä onko siellä alla orkkis mallinen helma
|
Tässä suunnittelen Grand Vitaraan palkkia helmoihin. Mietityttää vähän koko, ehkä kannattaa jättää enemmän orkkispeltiä ja keskittyä tekemään helman pohjaosaan palkki sen sijaan että leikkaa hitosti helmaa ja hitsaa 10x10cm palkin tilalle.. Tuollainen 10x10 neliöputkesta painaa noin 40kg oliko 3mm seinämäpaksuudella. Ihan kivasti tulee lisää painoa siis. Ja sitten jos tuossa tulee vielä leimalle ongelmia joka on musta vähän outo juttu sekin kun runkokin on erillinen komponenttinsa ;) Mieluiten olisin vetänyt just siitä ovitiivisteistä sentti alaspäin helman poikki ja koko matkalta palkkia mutta taitaa olla järkevämpi lykätä vaikka 50mm korkea ja kympin leveä. Korin pystysaumaan olis varmaan helpoin hitsata kun siinä lienee vieläpä ainakin tuplapelti eli ei palaisi puhkikaan niin helposti.
|
Mie laittelin pitkään 160 koppaseen Patrolliin 100x50x5 palkit. Tuli katsastuksen yhteydes kysyttyy et pitäskö noi mainita otteessa ni katsuri totes vaa et mitä turhaa, pääasia et kestää. Ja nuo kestää vaik ilman maalausta. Varmaan ovat viimeiset osat kun ruoste hävittää kaiken muun :D Ja kestää tunkata jos kori kestää rungossa kiinni :o
|
Lainaus:
Joku taas tulkitsee lakia/ asetuksia ihan omilla tavoillaan. Auton rakennetta ei saa heikentää - eikä se heikkene palkkihelmoilla ollenkaan. Ihan päinvastoin siinä käy.. että pistää vituttamaan tuollaiset katsastusasemat, jotka ei tiedä niistä säännöksistä hevonpersettäkään, minkä noudattamista niiden pitäisi valvoa. |
Lainaampas tätä vanhaa topikkia. Frontera pitäis leimata ja tarkastelin autoa niin sormella painelin helmoihin reikiä. Pitää nyt tehä joku heinäkotjaus että leiman saa, mutta kesällä taon helmat kuntoon. Ja palkit kiinnostais. Ei vissii 2000vuoden autossa mitään estettä tehä palkkeja, ja oisko se 100x50 sopivan kokonen?
|
Lainaus:
|
Tilasinpa kustannuspaikalle viime viikolla 2x12m palkkia, kooltaan 50x150 ja materiaalina Strenx 700 MLH. Siitä olis sopiva tehdä. :)
|
Lava-auton helmapalkit?
Miten olette tehny/tekisitte extra cab hiluksiin (tai mihin vaan lavuriin vakiolavalla) helmapalkit? Lavan tahtoisin pitää alkuperäsenä mutta eihän palkkia voi hitsata lavan etureunaan kiinni jolloin koppi ja lava olis "yhtä puuta"? Teenkö erilliset n. 30cm pätkät lavaan vai hytin palkeista "ylipitkät" että menee lavan alle lähelle takapyörän aukkoa ja jättää irti lavasta?
|
Palkkihelmat Nivaan
Olen tässä yrittänyt etsiä miten NIvan palkkihelmat saa helpoimmin tehtyä ja ajatus alkaa kirkastumaan mutta onko joku rakentanut juurikin Nivaan ja jos niin minkä kokoinen palkki olisi helpoin sovittaa paikalleen?
|
Lainaus:
Hiluxiin en ole tehnyt mutta sellaset on ollut kyllä valmiina, king cabbiin tein joskus ihan 50x100 palkista (materiaali vapaa) silleen että laitettiin tuo 50 alas js 100 sivulle, kaverin patrolliin myös tehtiin niin ja ajettiin vaan tarvittava 5cm korkunen suikale pois ja hitsatiin palkkiin kiinni. Lavan puolelle en oo koskaan laittanut mitään palkkia mutta onhan se käytännössä mahdollista jos laittaa lavan seinään palan palkkia ja hitsaa siihen sen helmaosuuden kiinni ns L muotoisena. Tietysti tyyli on vapaa, jotkut laittaa myös sen palkin 100 osuuden alas joka mun mielestä on vähän typerän näkönen (omassa suikassa näin juuri) eikä se juurikaan suojaa niiltä kiviltä puilta sitä ovea, jotkut jättää palkin päät auki pesun kannalta ja taas toiset hitsaa laput päihin mutta vesi reijät on myös hyvä muistaa tehä ettei tule talvella yllätyksenö turvonnut helmapalkki :D eli periaatteessa sen helman voi tehdä niin juuri kun näkee parhaaksi itse. |
Lainaus:
|
moi!
tyhmä kysymys tietämättömältä....kuvien palkit hitsattu "ulkopuolelta" mites onko not hitsattu myös "sisäpuolelta" eli auton alta? Tarvis discovery 1 helmoja alkaa korjaileen. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236105 |
Sivu luotu: 23:16 (GMT +2). |