![]() |
Y-linkki alusta
Koitin ettiä topikkeja noista, mut enhän mie niitä löytäny. Elikkä tarvittais tietoa kyseisestä ratkaisusta. Tai oikeestaan toteutus kuvia.
Eli tälläsestä alustasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36775 |
Mun profiilissa on jotain kuvia omasta suzuki projektista. Joustoja saa ainakin helposti niin paljon kuin tykkää ,ittellä rajottaa y-linkin nivelet jotka on pienet raktorin vetovarrenpäät 10e/kpl makso pulttisalissa.
Akselit pysyy hyvin paikoillaan ja suojaa kardaaneja myös erinomaisesti. |
Tuosta korikiinnikkeestä saisiko parempia kuvia? Tämähän vaikuttaapi perin mielenkiintoiselta
|
Mikä korikiinnike?
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
hurrien spidereissa on tollain itellä on huomattavasti vahvemmin tehty (ei ollut koneella kuvaa)
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=17057
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=17063 Takana toi palkki on irrotettava että saa tiputettua jakiksen pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25382 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25383 |
kiitosta kuvatuksesta, tuo selventi. Mitä muita etuja tässä on 4linkkiin verraten kuin helppo tehdä ja saa joustoja paaljon?
|
Ja mitä huonoja puolia nelilinkkiin verrattuna?
|
Lainaus:
|
tuol on jotain kuvii lisää
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?...=article&id=58 omassa noi panssarit oli parasta koko systeemissä, ei tarvinnu ikinä varoa kardaaneita. hyvin tehty 4 linkki pesee mennen tullen ton syteemin kaikessa muussa paitsi kardaanin suojauksessa ja hinnassa. |
Lainaus:
http://static.petrisimolin.com/galle...auli-taka2.jpg |
Minkäs kokosia niveliä ootte yläpäässä käyttäny ja kuinkas paksusta tavarasta noi varret ootte tehny? Tarviikos akselin puolelle mitään puslia?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Että kun survoo suossa välillä takarenkaat menettävät täysin pitonsa kun levy alkaa kantamaan... |
Itse ratkaisin asian itse sorvatulla 60mm kuulalla johon sit yli jämäkkää palkkia perään asti ja sieltä sit hitsaten. Eli ei puslia ja puslia ei tarvii vaikka olis varret perästä esim. pulteilla.
|
1 Liiteet
Tässä kuula.
|
4-linkissä akselille tuleva voima käytetään eteenpäin menemiseen. 1-linkissä voimaa käytetään korin nostamiseen ja siten myös jousituksen geometria on mitä sattuu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olikohan 24mm, kuitenkin siihen sopi pultti suoraan aika tiukasti. Varret on 60mm halkasija ja 4mm seinämällä, hitsattu suoraan akseliin kiinni.
Mun mielestä sitä levyä ei kannata laittaa ollenkaan ja jos kardaani vaatii lisäsuojaa niin pistää vaikka jonku putken siihen alapuolelle. Joustaa sen 103cm renkaan alimmasta kohtaa maahan ,siihen loppuu nivelistä vara. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27302 |
Lainaus:
|
Pitäskö tuon yläpään nivelen olla jakolaatikon kardaanin laipan kohdalla vai??? Oisko Jampelilla laittaa sivusuunnasta kuvaa?
|
Jampelin autossa on mun mielestä jousitusgeometria kohdallaan,lähes täydellinen.
|
Lainaus:
Mulla on n. 8cm kardaanin nivelestä alaspäin ja auton pituus suunnassa kohdakkain. Suzukin omat kardaanin liut riittää hyvin. |
Palautetaanpas vanhaa keskustelua pinnalle. Kardaaninsuojauksen takia tämä systeemi kiinnostaisi mutta muokattuna seuraavasti: Y-varsi kiinnitettäisiin rungon päästä kuten aikaisemminkin uniball nivelellä, akseliin putken alalaitaan kumipuslin. Pusla per reuna, eli jäisi joustavaksi toisin kuin topicin aiemmissa rakennelmissa. Tämän lisäksi akselia tuettaisiin nelilinkkityyppillä ylävarsilla. Näihin runkoon uniballit ja akselin päähän kumipuslat. Panhardin voisi näin jättää pois ja akseli pysyisi keskellä joustoissa? Onko rakenteessa joku perustava vika kun ei ole vielä tullut ainakaan palstalla vastaan samantyyppistä systeemiä?
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186322
Söhräsin tommosen hätäisen havainnekuvankin jos siitä joku jotain ymmärtää :D |
Eikös toi käännä akselia joustossa? Paha sanoo vasta näin ekan kahvikupillisen jälkeen :D
Kaiva vanhat tekniikka leegot esiin ja tee pienoismalli.. :D:D |
Tuon mallisen tuennan luulisi toimivan perinteistä Y-linkkiä (panhardilla) paremmin kun pääsee mitoittamaan antisquatin sopivaksi.
|
Miksi kumipuslat?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En ainakaan kumipuslia tuohon laittaisi kun ymmärtääkseni tuo ratkaisu toimii ilman että puslan tarvitsee elää. Turhaa klappia vain tuo.
|
Lainaus:
|
Toimii noinkin, mutta tulee aikamoiset rasitukset ristiriipunnassa.
Laita nuo tukivarret keskelle akselia, tarpeeksi korkealle, niin sitten ei vääntäis akselia/kiinnikkeitä niin paljon ristiinjoustossa. (siis vastaavasti kuin rangen ylätukivarsi) Tuon jäykän Y-tukivarsiakselin panhardin vois korvata semmoisella kahden tukivarren ja akseliin laakeroidun välikappaleen avulla (en muista nimeä...) Siis molemmat tukivarret/panhardit toisesta päästä kiinni rungossa, ja toisesta päästä tuossa akseliin laakeroidussa kappaleessa, toinen alapuolella, ja toinen yläpuolella |
Watt- tai wattslinkki.
|
Eipä tuossa kai mitään vikaa ole jos saat sen hyvin istumaan. Jämäkät kumipuslat tai flexjointit on paremmat kuin halvat uniballit. Wishbonen akselinpuoleisessa päässä voi käyttää kumipuslia huoletta kun se pää ei kuitenkaan tee töitä akselin ristijoustoissa.
Lainaus:
|
Pystyiskös tällaisen toimintaa mallintamaan millään linkkilaskurilla vai meneekö mutulla kohdilleen?:D
|
V linkki
Omassa hj 60 oli semmoinen edessa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174962
|
Pistäkää kaks Y-linkkiä päällekkäin, toinen toisinpäin.
-Pystyy suojaan kartaanin hyvin. -kun nostaa kytkintä auto lähtee eteenpäin eikä ylöspäin -mahdollistaa reilut joustot -ei tarvi panhardia Eli vähä niinku 4-Linkin ja Y-linkin edut yhdistettynä... varmaan jotain huonoakin. |
Lainaus:
Eikö tuollaisella rakenteella kävisi niin, että akseli joustaisi vaan suoraan ulos/sisään ja ristijousto ei olisi ollenkaan mahdollista? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan |
Jos oikein muistan niin taitaa olla tumpin rakentamassa homemade trial kilpurissa kyseinen päällekläinen y-linkki.
|
Lainaus:
Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa Havainnoida voi ojentamalla kädet ja yläselästä kääntymällä liikuttamalla niitä loivassa U;n muodossa ja kohdistaa katseen nyrkkien korkeudelle jossa keskipusla on, jossei katseen keskittämine onnistu ottaa vaikka paistin lastat ja laittaa lätyskät yhteen ja pitää ne keskellä katsetta (kannattaa kattoa et on yksin ja kukaan ei näe, voi naapurit ihmetellä :D) Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan |
Pienoismallin joskus tein ja hyvin pelittää....
Jenkkien 4-linkkejä kattelin ja usein ylävarsien takapäät ihan vierekkäin, samoin alavarsien etupäät. Joten ajattelin että miks ei kolmio. ei o tullu toteutettua ku omat vehkeet kilpipelejä. |
Lainaus:
|
Täälä oli rojekteissa joku proto trial vehje missä tehtiin taakse tommonen. En ny sitä löydä mutta punamusta hienosti rakennettu laite jossa valuperät.
|
Lainaus:
Selitä itse paremmin. |
Lainaus:
... rakentavasti sanottu, Jouluyönä ... |
Lainaus:
Myönnetään, mut pysyn sanojeni takana ja jos kirjoittaa Lainaus:
Antaahan olla jonkun aikaa toi mun kommentti ja siistin sitä pikkasen, jos näin sallinet :rolleyes: |
Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?
|
Lainaus:
Itsetehtyjä varmaankin vaikea saada, ellei sit löydy valmista rakennussarjaa joka on kyseiseen automalliin tarkoitettu tms. |
Lainaus:
:D |
Jaaha, sekö selventäis sitä päässä ajettelua. Pistä tonne "tallinne" topikkiin kuva pajasta missä näitä rakentelet.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108410 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108409 |
Eli mun selityksessä ollut mitään vikaa, mutta silti kettuillaan ja sit kun vastaa hiukka tiukemmin, niin heti valitetaan :D
Sitä paitti kuka sen tietää vaikka ois marjasta ollut kyse :p |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Takana 4-linkki tukivarret ristissä ilman panhardia.
Edessä 3-linkki panhardilla. 4-linkki kummittelee kyllä takaraivossa mutta ei meinaa mahtua. Coiloverit muistaakseni 14" |
Sivu luotu: 15:33 (GMT +2). |