Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Y-linkki alusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61958)

Jii-Jii 09.08.2009 17:53

Y-linkki alusta
 
Koitin ettiä topikkeja noista, mut enhän mie niitä löytäny. Elikkä tarvittais tietoa kyseisestä ratkaisusta. Tai oikeestaan toteutus kuvia.

Eli tälläsestä alustasta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36775

jampeli 09.08.2009 18:16

Mun profiilissa on jotain kuvia omasta suzuki projektista. Joustoja saa ainakin helposti niin paljon kuin tykkää ,ittellä rajottaa y-linkin nivelet jotka on pienet raktorin vetovarrenpäät 10e/kpl makso pulttisalissa.
Akselit pysyy hyvin paikoillaan ja suojaa kardaaneja myös erinomaisesti.

Caddy 09.08.2009 18:22

Tuosta korikiinnikkeestä saisiko parempia kuvia? Tämähän vaikuttaapi perin mielenkiintoiselta

jampeli 09.08.2009 18:29

Mikä korikiinnike?

Caddy 09.08.2009 18:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jampeli (Viesti 581729)
Mikä korikiinnike?

Jollain kai tuokin käikäle kiinnitetään runkoon?

FROM 09.08.2009 18:43

1 Liiteet
hurrien spidereissa on tollain itellä on huomattavasti vahvemmin tehty (ei ollut koneella kuvaa)

jampeli 09.08.2009 18:49

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=17057
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=17063

Takana toi palkki on irrotettava että saa tiputettua jakiksen pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25382
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25383

Caddy 09.08.2009 18:50

kiitosta kuvatuksesta, tuo selventi. Mitä muita etuja tässä on 4linkkiin verraten kuin helppo tehdä ja saa joustoja paaljon?

panzer 09.08.2009 18:54

Ja mitä huonoja puolia nelilinkkiin verrattuna?

FROM 09.08.2009 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Caddy (Viesti 581737)
kiitosta kuvatuksesta, tuo selventi. Mitä muita etuja tässä on 4linkkiin verraten kuin helppo tehdä ja saa joustoja paaljon?

kardaani 100% suojassa

TimJus 09.08.2009 19:00

tuol on jotain kuvii lisää
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?...=article&id=58

omassa noi panssarit oli parasta koko systeemissä, ei tarvinnu ikinä varoa kardaaneita.


hyvin tehty 4 linkki pesee mennen tullen ton syteemin kaikessa muussa paitsi kardaanin suojauksessa ja hinnassa.

Pauli 09.08.2009 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 581740)
kardaani 100% suojassa

Vain Unimogin kardaanit on 100% suojassa.
http://static.petrisimolin.com/galle...auli-taka2.jpg

Jii-Jii 09.08.2009 20:11

Minkäs kokosia niveliä ootte yläpäässä käyttäny ja kuinkas paksusta tavarasta noi varret ootte tehny? Tarviikos akselin puolelle mitään puslia?

Repro 09.08.2009 20:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panzer (Viesti 581738)
Ja mitä huonoja puolia nelilinkkiin verrattuna?

Suohon upotettuna toimii varmaan helvetin hyvänä ankkurina?

Olkku 09.08.2009 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 581779)
Suohon upotettuna toimii varmaan helvetin hyvänä ankkurina?

Itte olen ainakin huomannu kolmilinkissä missä on se levy panssarin virkaa hoitamassa.
Että kun survoo suossa välillä takarenkaat menettävät täysin pitonsa kun levy alkaa kantamaan...

härdelli 10.08.2009 08:21

Itse ratkaisin asian itse sorvatulla 60mm kuulalla johon sit yli jämäkkää palkkia perään asti ja sieltä sit hitsaten. Eli ei puslia ja puslia ei tarvii vaikka olis varret perästä esim. pulteilla.

härdelli 10.08.2009 14:30

1 Liiteet
Tässä kuula.

LaaLaa 10.08.2009 14:59

4-linkissä akselille tuleva voima käytetään eteenpäin menemiseen. 1-linkissä voimaa käytetään korin nostamiseen ja siten myös jousituksen geometria on mitä sattuu.

härdelli 10.08.2009 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 581923)
4-linkissä akselille tuleva voima käytetään eteenpäin menemiseen. 1-linkissä voimaa käytetään korin nostamiseen ja siten myös jousituksen geometria on mitä sattuu.

Siks ahdot nostetaankin 3 baariin:):). Eihän y-linkki mikään hyvä ole, mut omalta osalta vetoan nimenomaan yksinkertaisuuteen. Panhard tanko lienee ainut särkyvä osa minun versiossa.

Jii-Jii 10.08.2009 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jampeli (Viesti 581724)
ittellä rajottaa y-linkin nivelet jotka on pienet raktorin vetovarrenpäät 10e/kpl makso pulttisalissa.

Minkä kokonen reikä tossa nivelessä on? Eli kuinka paksu tappi/pultti? Minkä vahvusta putkee noi varret on?

jampeli 10.08.2009 19:27

Olikohan 24mm, kuitenkin siihen sopi pultti suoraan aika tiukasti. Varret on 60mm halkasija ja 4mm seinämällä, hitsattu suoraan akseliin kiinni.
Mun mielestä sitä levyä ei kannata laittaa ollenkaan ja jos kardaani vaatii lisäsuojaa niin pistää vaikka jonku putken siihen alapuolelle.

Joustaa sen 103cm renkaan alimmasta kohtaa maahan ,siihen loppuu nivelistä vara.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27302

Jii-Jii 11.08.2009 18:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 581742)
tuol on jotain kuvii lisää
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?...=article&id=58

omassa noi panssarit oli parasta koko systeemissä, ei tarvinnu ikinä varoa kardaaneita.


hyvin tehty 4 linkki pesee mennen tullen ton syteemin kaikessa muussa paitsi kardaanin suojauksessa ja hinnassa.

Mites olit ton akselinpään pultti kiinnityksen toteuttanu? Varmaan parempi toi pultti liitos, kun hitsata suoraan kiinni...

Jii-Jii 14.08.2009 18:38

Pitäskö tuon yläpään nivelen olla jakolaatikon kardaanin laipan kohdalla vai??? Oisko Jampelilla laittaa sivusuunnasta kuvaa?

motörhead 14.08.2009 21:10

Jampelin autossa on mun mielestä jousitusgeometria kohdallaan,lähes täydellinen.

jampeli 15.08.2009 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jii-Jii (Viesti 583050)
Pitäskö tuon yläpään nivelen olla jakolaatikon kardaanin laipan kohdalla vai??? Oisko Jampelilla laittaa sivusuunnasta kuvaa?

Mitä lähemmäksi kardaanin niveltä sen saa niin sen vähemmän kardaanit tarvitsevat liukua.
Mulla on n. 8cm kardaanin nivelestä alaspäin ja auton pituus suunnassa kohdakkain.
Suzukin omat kardaanin liut riittää hyvin.

Pertsi 20.12.2015 22:20

Palautetaanpas vanhaa keskustelua pinnalle. Kardaaninsuojauksen takia tämä systeemi kiinnostaisi mutta muokattuna seuraavasti: Y-varsi kiinnitettäisiin rungon päästä kuten aikaisemminkin uniball nivelellä, akseliin putken alalaitaan kumipuslin. Pusla per reuna, eli jäisi joustavaksi toisin kuin topicin aiemmissa rakennelmissa. Tämän lisäksi akselia tuettaisiin nelilinkkityyppillä ylävarsilla. Näihin runkoon uniballit ja akselin päähän kumipuslat. Panhardin voisi näin jättää pois ja akseli pysyisi keskellä joustoissa? Onko rakenteessa joku perustava vika kun ei ole vielä tullut ainakaan palstalla vastaan samantyyppistä systeemiä?

Pertsi 20.12.2015 22:22

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=186322

Söhräsin tommosen hätäisen havainnekuvankin jos siitä joku jotain ymmärtää :D

hutikka 21.12.2015 07:26

Eikös toi käännä akselia joustossa? Paha sanoo vasta näin ekan kahvikupillisen jälkeen :D
Kaiva vanhat tekniikka leegot esiin ja tee pienoismalli.. :D:D

Vilbo 21.12.2015 12:46

Tuon mallisen tuennan luulisi toimivan perinteistä Y-linkkiä (panhardilla) paremmin kun pääsee mitoittamaan antisquatin sopivaksi.

JanneBlomgren 21.12.2015 13:33

Miksi kumipuslat?

Pertsi 21.12.2015 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1271792)
Miksi kumipuslat?

Lähinnä koska niitä olisi hyllyssä :D Jotenkin miellyttää myös ajatus siitä että jossain välissä olisi hieman joustavuutta eikä pelkkiä kovia niveliä. Tekisitkö pelkillä uniballeilla vai meinasitko flexjointteja tällaiseen systeemiin?

Pertsi 21.12.2015 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hutikka (Viesti 1271732)
Eikös toi käännä akselia joustossa? Paha sanoo vasta näin ekan kahvikupillisen jälkeen :D
Kaiva vanhat tekniikka leegot esiin ja tee pienoismalli.. :D:D

Lahjoitatko leegot?:D:D

JanneBlomgren 21.12.2015 15:09

En ainakaan kumipuslia tuohon laittaisi kun ymmärtääkseni tuo ratkaisu toimii ilman että puslan tarvitsee elää. Turhaa klappia vain tuo.

hutikka 21.12.2015 20:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi (Viesti 1271800)
Lahjoitatko leegot?:D:D

Voin lainata:D

BJ-40/76 21.12.2015 23:13

Toimii noinkin, mutta tulee aikamoiset rasitukset ristiriipunnassa.
Laita nuo tukivarret keskelle akselia, tarpeeksi korkealle, niin sitten ei vääntäis akselia/kiinnikkeitä niin paljon ristiinjoustossa. (siis vastaavasti kuin rangen ylätukivarsi)

Tuon jäykän Y-tukivarsiakselin panhardin vois korvata semmoisella kahden tukivarren ja akseliin laakeroidun välikappaleen avulla (en muista nimeä...)
Siis molemmat tukivarret/panhardit toisesta päästä kiinni rungossa, ja toisesta päästä tuossa akseliin laakeroidussa kappaleessa, toinen alapuolella, ja toinen yläpuolella

JanneBlomgren 21.12.2015 23:30

Watt- tai wattslinkki.

offroadjouni 22.12.2015 00:05

Eipä tuossa kai mitään vikaa ole jos saat sen hyvin istumaan. Jämäkät kumipuslat tai flexjointit on paremmat kuin halvat uniballit. Wishbonen akselinpuoleisessa päässä voi käyttää kumipuslia huoletta kun se pää ei kuitenkaan tee töitä akselin ristijoustoissa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1271930)
Watt- tai wattslinkki.

Watt-linkki toimii vain sivuttaistukena, kun ehdotetussa kuvassa oleva wishbone kontrolloi myös akselin kiertymistä. Watt-linkillä ei voi siis suoraan korvata wishbonea.

Pertsi 22.12.2015 16:14

Pystyiskös tällaisen toimintaa mallintamaan millään linkkilaskurilla vai meneekö mutulla kohdilleen?:D

sull45 22.12.2015 18:12

V linkki
 
Omassa hj 60 oli semmoinen edessa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=174962

-Sakke- 23.12.2015 23:06

Pistäkää kaks Y-linkkiä päällekkäin, toinen toisinpäin.
-Pystyy suojaan kartaanin hyvin.
-kun nostaa kytkintä auto lähtee eteenpäin eikä ylöspäin
-mahdollistaa reilut joustot
-ei tarvi panhardia

Eli vähä niinku 4-Linkin ja Y-linkin edut yhdistettynä... varmaan jotain huonoakin.

D_Bar 24.12.2015 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1272395)
Pistäkää kaks Y-linkkiä päällekkäin, toinen toisinpäin.
-Pystyy suojaan kartaanin hyvin.
-kun nostaa kytkintä auto lähtee eteenpäin eikä ylöspäin
-mahdollistaa reilut joustot
-ei tarvi panhardia

Eli vähä niinku 4-Linkin ja Y-linkin edut yhdistettynä... varmaan jotain huonoakin.


Eikö tuollaisella rakenteella kävisi niin, että akseli joustaisi vaan suoraan ulos/sisään ja ristijousto ei olisi ollenkaan mahdollista?

JanneBlomgren 24.12.2015 10:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja D_Bar (Viesti 1272479)
Eikö tuollaisella rakenteella kävisi niin, että akseli joustaisi vaan suoraan ulos/sisään ja ristijousto ei olisi ollenkaan mahdollista?

Ei.

D_Bar 24.12.2015 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1272481)
Ei.

No niin se sitten. Täytyy varmaan etsiä kuva / video tuollaisesta, niin ymmärtää paremmin.
Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan

Tönssi 24.12.2015 15:12

Jos oikein muistan niin taitaa olla tumpin rakentamassa homemade trial kilpurissa kyseinen päällekläinen y-linkki.

Nikuzai 24.12.2015 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja D_Bar (Viesti 1272494)
No niin se sitten. Täytyy varmaan etsiä kuva / video tuollaisesta, niin ymmärtää paremmin.
Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan


Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Havainnoida voi ojentamalla kädet ja yläselästä kääntymällä liikuttamalla niitä loivassa U;n muodossa ja kohdistaa katseen nyrkkien korkeudelle jossa keskipusla on, jossei katseen keskittämine onnistu ottaa vaikka paistin lastat ja laittaa lätyskät yhteen ja pitää ne keskellä katsetta
(kannattaa kattoa et on yksin ja kukaan ei näe, voi naapurit ihmetellä :D)


Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan

-Sakke- 25.12.2015 00:10

Pienoismallin joskus tein ja hyvin pelittää....
Jenkkien 4-linkkejä kattelin ja usein ylävarsien takapäät ihan vierekkäin, samoin alavarsien etupäät. Joten ajattelin että miks ei kolmio. ei o tullu toteutettua ku omat vehkeet kilpipelejä.

-Sakke- 25.12.2015 00:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1272597)
Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Havainnoida voi ojentamalla kädet ja yläselästä kääntymällä liikuttamalla niitä loivassa U;n muodossa ja kohdistaa katseen nyrkkien korkeudelle jossa keskipusla on, jossei katseen keskittämine onnistu ottaa vaikka paistin lastat ja laittaa lätyskät yhteen ja pitää ne keskellä katsetta
(kannattaa kattoa et on yksin ja kukaan ei näe, voi naapurit ihmetellä :D)


Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan

Kyllä ei liity tämä venyttely mitenkään maastoauton akselin tuentaan. tähän kohtaan semmonen hymiö, että porot pysyy valjaissaan.

-Sakke- 25.12.2015 00:27

Täälä oli rojekteissa joku proto trial vehje missä tehtiin taakse tommonen. En ny sitä löydä mutta punamusta hienosti rakennettu laite jossa valuperät.

Nikuzai 25.12.2015 02:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1272603)
Kyllä ei liity tämä venyttely mitenkään maastoauton akselin tuentaan. tähän kohtaan semmonen hymiö, että porot pysyy valjaissaan.


Selitä itse paremmin.

pee 25.12.2015 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1272612)
Vedäppä v*ttu päähän ja imeskele sisältä, sit kun sillin maku lähtee viiksien alta, niin selitä itse paremmin.


... rakentavasti sanottu, Jouluyönä ...

Nikuzai 25.12.2015 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1272622)
... rakentavasti sanottu, Jouluyönä ...


Myönnetään, mut pysyn sanojeni takana ja jos kirjoittaa

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja D_Bar (Viesti 1272494)
Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan

Niin toi mun selitys on aika toimiva päässä ajattelemista varten

Antaahan olla jonkun aikaa toi mun kommentti ja siistin sitä pikkasen, jos näin sallinet :rolleyes:

opelman 25.12.2015 10:47

Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?

veijon-esso 25.12.2015 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 1272637)
Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?

No ainakin unimogin vakio alusta menee leimasta läpi niin että heilahtaa. Ja sehän on Y-linkki tai miksikä sitä ikinä haluaa kutsuakkaan.

Itsetehtyjä varmaankin vaikea saada, ellei sit löydy valmista rakennussarjaa joka on kyseiseen automalliin tarkoitettu tms.

veijon-esso 25.12.2015 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1272612)
Vedäppä v*ttu päähän ja imeskele sisältä, sit kun sillin maku lähtee viiksien alta, niin selitä itse paremmin.

Vahvaa on ollu glögit sielläpäin!
:D

-Sakke- 25.12.2015 12:15

Jaaha, sekö selventäis sitä päässä ajettelua. Pistä tonne "tallinne" topikkiin kuva pajasta missä näitä rakentelet.

offroadjouni 25.12.2015 12:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Sakke- (Viesti 1272602)
Pienoismallin joskus tein ja hyvin pelittää....
Jenkkien 4-linkkejä kattelin ja usein ylävarsien takapäät ihan vierekkäin, samoin alavarsien etupäät. Joten ajattelin että miks ei kolmio. ei o tullu toteutettua ku omat vehkeet kilpipelejä.

Kyllä kaksi päällekkäistä kolmiota toimii samaan tapaan kuin "double triangulated" -4-linkki. Ja 4-linkki -laskurit toimii myös tälle kokoonpanolle. Sitten eri asia että onko siitä jotain hyötyä laittaa erillisten linkkien sijasta kolmiorakenteita... Alemmassa kolmiossa on tietysti hyvyys että se suojaa kardaania, mutta vastaavasti kerää mutaa ja suota päälle.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1272597)
Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Jotakuinkin kaikissa akselistontuentavaihtoehdoissa tulee mukana akselin kääntymistä joustojen mukana. Ei se ole yleensä mikään iso ongelma, kun maksimiristijoustoja ei yleensä tarvita katuajossa.

JanneBlomgren 25.12.2015 12:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1272597)
Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan

Tämän verran ohjautuminen ei minua haittaa

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108410

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108409

Nikuzai 26.12.2015 20:41

Eli mun selityksessä ollut mitään vikaa, mutta silti kettuillaan ja sit kun vastaa hiukka tiukemmin, niin heti valitetaan :D

Sitä paitti kuka sen tietää vaikka ois marjasta ollut kyse :p

Calmari 26.12.2015 23:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 1272637)
Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?

Rallityyliin leimalla lehtijousista ainakin norrat paikoillaan ?

Pertsi 27.12.2015 12:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren (Viesti 1272666)

Mitäs kaikkea tän alusta on "syönyt"?

JanneBlomgren 27.12.2015 12:57

Takana 4-linkki tukivarret ristissä ilman panhardia.
Edessä 3-linkki panhardilla. 4-linkki kummittelee kyllä takaraivossa mutta ei meinaa mahtua.

Coiloverit muistaakseni 14"


Sivu luotu: 15:33 (GMT +2).