![]() |
BJ40 "Bajamaja"Tämä on muuttanut uuteen kotiin.
Elikkäs,
Suzuki löysi uuden kodin ja tälläinen muutti eilen meille. http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1274.jpg Siihen on joku jo laittanut tälläisen, tullaan ahtamaan myöhemmin... http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1275.jpg Sit edellinen tehnyt tuollaisen hianon luukun, ihan hyvä mut, ikkuna ois kiva. http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1276.jpg Tunnistaako joku palstalaisista rakentaneensa tämän keksinnön? Lukkoakselit ja kierteet nyt taakse alkuun kun nuo jakarit oli suikkaan hommattu mut käytetään ne nyt tähän. Niin ja otteessa on valmiiksi kaikkea kivaa. Pitää varmaan laittaa allekirjoitukseen että, mulla on kyselyikä. Ja jos toi auton nimi on jo käytössä niin muutetaan;) |
Hyvä aihio,tuosta on hyvä jatkaa :)
|
Tuttu laitehan tuo
Tuo on yhden tutun rakentama.Laittoi aikoinaan tuon hoojiin tekniikan sisään.Salon seudulta on lähtösin
|
Lainaus:
Ja hommiahan piisaa... nyt laitellaan sillain et pääsee leimalle. Jarruja vähän, takalehtien etukiinnikkeet(mätä), savut ja ja... |
Mites se nyt menikään, bj oli hyvä ankkuri mudassa kun suzuki ja läjä vinssas kalliolla... ja oliko jotain pikkuvikoja.. vinssi murtunu ja palkit sen ympäriltä solmussa jne :)
|
Lainaus:
pari räpsyy autonrikkojaisista http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1395.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1396.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1397.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1398.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1399.jpg Ei menny suikka ku metrin pidemmälle ;) http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1401.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1402.jpg Tässä kohtaa meni sulatappi poikki http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1403.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1404.jpg Sit kun sulaketappi oli korjattu huomattiin murtuma vinssin kotelossa ja ruvettiin auttamaan LJ:n ja Rasavillin suikan vinsseillä :) niin sit kävi näin http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1405.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1406.jpg Ja kukaan ei varmaan usko et noi mustat ja pyöreet menee aika tukkoon... Ei pitäis lähtee vaiheessa olevalla autolla mettään mutta, jos ja kun ei mee niin ei tiiä mitä pitää laittaa uusix. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1421 Oli mulla joskus 4-5 vuotta sitten, tosin mitään en siihen rakentanu, tuhosin vain.:) Tämä auto oli ensi kosketukseni offroadiin, ja siitä se ajatus sitten lähti! |
Lainaus:
Oon sun jälkeen ainakin kolmas omistaja... auto ollut salossa...raahessa ja nyt uudellamaalla takaisin. |
LEIMA!!!
No niin, nyt on Bj saanut leiman. Simpukalta pyörälle menevä tanko vino ja eturiippujen pultit väljät mutta, löi ukko leiman.
Koko v..un rumba lähti taas hyvin liikkeelle... pääsin lähtee leimalle klo 15:15 ja sit täs v..un tuppukylässä molemmat :) konttorit menee kiinni klo 16:00. Ei suostunut ottamaan enään klo 15:20 uutta auto sisään vaan oli"päivä täys". Siit sit ihan "pienet" vuodatukset ja sit autoon ja helzinkiin katsastamaan. Ai niin... etuakseli paino ilman vinssiä 942 kg ja taka-akseli 802 kg n.30ltr tankissa Savut 2.23 |
Toi on muuten jännä juttu. Mullakin on ollut pari autoa missä vinssille olisi käynyt just noin jos olis alkanut tosissaan vetää sillä. Eli kiinnityspultteja puuttuu tai löysällä, olleet ilmeisesti näön vuoksi nokalla.. Nykyään tarkastan kyllä ennen käyttöä että kaikki on kiinni, on elintärkeää vinssin kestolle.
Mulla on kanssa BJ tai siis HJ45 projektina Lohjalla, on vaan "pikkuisen" enempi vaiheessa kuin sulla.. |
Lainaus:
Löytyi cros4wd.com pajasta--> eikä ollut kallis;) 8mm rautaa. http://i339.photobucket.com/albums/n...PTOvahvike.jpg Joo, tässäkin laitteessa näytti siltä et virveli oli vaan roiskastu tuohon nokalle. Nyt täytyy petiäkin "vähän" vahvistaa ja koittaa vinssiä hieman siirtää taaksepäin kun tulee kierteet niin ei ois ylitystä ihan noin paljoa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Juu, siihen isolle kehälle tulee kiinni. Päätylaipan pulttien alle, matopyörän puolelle. Laitan kuvaa kun saan osan kiinni. Tuossa kuvassa vaan on monta koska on kauppiaan kuva jolla sitä mulle tarjosi. |
No niin, täällä on hieman nyt aherrettu ja vinssi ois taas saatettu toimintakuntoon. Tässä pari kuvaa millanen toi vahvike sitten on asennettuna. Sen verran itse tuotteesta... Keskireikää joutui vingun kanssa avaamaan jonkun verran. Tiiä sitten oliko tarkoituksella jätetty naftiksi vai käynyt mittavirhe.
http://i339.photobucket.com/albums/n...inssivahv2.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...inssivahv3.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...Vinssivahv.jpg Sitten kun tuo mettässä eteneminen ei oikein miellyttänyt niin lukkoakseli tuli taakse. Moni saattaa olla tästä erimieltä mutta, eteen tuli kiristetty kitkalukko... toimii varmasti paremmin kuin ilman mitään. |
No nyt tuokin selvis. Kiitos hyvistä kuvista.
|
Mistä tuo kitkalukko on? Meneeks "heittämällä" paikalleen?
|
Lainaus:
Mut joo, menee "heittämällä" ilman koneistuksia. |
Eihän mikään vinssi tai kiinnikket kestä jos vaijerista revitään kahden auton vinssin voimin.
Jos vinssataan niin silloin ollaan ns omillaan. Jos muut vinssa sinua niin silloin käytetään hinaus pisteitä. Tyhmyydellähän saa rikki kaiken jopa ratakiskon. Ipa |
Lainaus:
Eikä muuten vaijerista revitty kahdella autolla. Vaijeriohjuriin tehdyistä pisteistä jotka olivat alimittaisia niin niistä kohdista vedettiin. Nyt laitettu orkkis koukku "väliaikaiseksi" vetopisteeksi. Juu kyllähän kaikein rikki saa, varmasti. |
Nooh, Officrossiin ollaan RaSaVil:lin kanssa menossa ja harri päätti et pitää laittaa pari nyyttonia lisää et jaksaa mennä 35" pyörän kanssa pellolla... täysii...
Se oli tällänen http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1576.jpg Sit käytiin ostaa tällänen http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1577.jpg Se sopi sinne näin http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1578.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1582.jpg Öljykylpy Rules http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1581.jpg Ja öljyjen palautus kiertoon ;) http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1580.jpg Täytyy kyllä sanoa et, vaikka ei vielä ees syöttöi ruuvattu niin kyllä rupes malmikasa liikkumaan hieman toiseen tahtiin. Samalla nostettiin laatikkopakettia 7cm ylös ja tehtiin suorapanssari 3mm Hardoksista joka suojaa myös ulkopuolisen tankin. |
no nyt on pelit ja vehkeet =) onkos tuossa viel 60 pumppu ?
|
Juu, 60:n pumppu on vielä. Mietiskellyt tässä et miten toteuttais... laittaisko 61:n pumpun vai keksiskö jotain muuta tuohon. Toki piisaa alkuun noinkin. Tänään tarkoitus tehä etuputkipakoputki äänenvaimennin:). Myös ahtopainemittari kiinni ja vähän säätelemään ahtoi ja sit pumpusta ruuvit auki et rupee savuamaan.
Eiks se ollut jotenkin et: Smoke equals power and more smoke equals more power tai jotn... Mut hyvin tuntuu toimivan. En oo viel tehnyt mitään muita poppakonstei ku kääntänyt nipan läpällä. |
tolla 61 pumpulla siitä saa aika eco moottorin ei paljoo savuttele vaikka on säädetty maksimi syötöt diesel pajalla.(savua saa vie lisää, mutta ei vaikuta kai tehohin)
johtuen siitä että 61 pumpus on lyhyt ruiskutus aika ja 60 riittäis vaikka olis vähän pidempiki. |
Oon nyt tässä viikonverran lueskellut noita juttui ketkä on vaihtanut 61:n pumpun. Kyllä se varmaan se tulee olemaan. Keväällä sitten.
Talven aikaan pistetään kierteet. Tai no maanantaina menee kiinnityskilkkeet leikattavaksi. Eihän se kyl oo ku illan homma per pää. Tosin jouset ja panhardit puuttuu vielä. |
Tottaha se on että se ilo alkaa kilosta.
Ahdot säädin 1.2 tänään. Hyvin tuntuu toimivan, ruuvi vaan on aika pasha laitos. Täytyy viel toisenlainen ruuvi keksii jostain. Dumppikin täytyis varmaan laittaa... Aika kovan painesykäyksen antaa kun höllää kaasun. Laitoin sellasen autogate pling pling:eek: ahtopainemittarin. Piti sit vähän älyttää..Kysyin ostotilanteessa et käyhän tää 24v? moponetinmyyjä vaan totes et ei käy ku täs lukee et 12v:D. Niin ja sit jos laitat tän 24v olttiseen laitteeseen niin siin ei oo sit takuuta. Olin vähän et täh...totesin sille et noooh, toimiihan tässä sähköllä tää polttimo, senkö se takuu sit kattaa. Etuputkipakoputki kyhätty myös ja siinähän on Simonssin 3"bööböö pönttö, tuli mukavan hiljainen. |
kuvii tosta pohja panssarista
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin joo... vinssin kardaani on viritetty... Ensimmäinen nivel on nyt suikan vetonivel jollain fiiatin:p suojakumilla ja putkikin on vaihdettu. Pystyy vetää 4 vaihteella kaasupohjassa :) eli on nopee. Eikä sitä dokumentoitu kun oli inspiraatio--> höyry päällä. Ainoo mitä voin tosta kardaanista sanoa et tulihan hyvä. Snorkkelia pitäis alkuviikosta puuhata. Ja savua tulee silloin kun ei ole ahtoja... Nyt ajettu maantieajoa n.150km. Hyvin vörkkii ja mukavanpi vetää ku ei oo niin paljoo mökää ja ei tarvi mäkii kerätä vauhtii. Täytyy varmaan tehä showpakoputki kun tuli nyt niin hiljanen. Vaimennin imas kaikki kivat uudet äänet. |
Kävi sit eilen jotain mitä tässä turbottamisessa oon vierastanut... Ahdin rupes ahtamaan ja kuului sellanen ulahdus. Sammutin koneen heti ja narun perässä kotiin.
Laakerithan ne siellä oli tullut tiensä päähän. Ei muuta kuin mutka mukaan ja nummelaan KH-motorssiin. Turbo jäi sinne ja saa perjantai aamuna hakea. Samalla muuttui öljylähtö turbolle. Oli aikaisemmin laturin nipan alla, nyt öljynpainekellon alla. Teetätin Pihkamäellä riihimäessä tefloniletkun prässinipoilla---> oli halpa <30€. Sit kun jäi luppoaikaa niin tekasin yhen toisenkin jutun... 76mm 90ast. mutka istahti tuohon tuolla tavalla http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1604.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1605.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1606.jpg |
No niin... Taas on turbo lykätty mookkorin kylkeen. Oli sitten hieman enempi romuna ku aattelin, yllätys yllätys. Noh, akseli oli 2satkuu kiero--> sais olla 5tuhannesosaa. Pakoropeli oli ottanut pesään kiinni, ei onneksi romuna. Laakerit aivan romuna. yms yms...
Sai tuo KH-motors:sin Kari sen entisöityä kuitenkin. Voin sanoa että, oli esimerkillistä toimintaa... Budjetti piti, toimitus aika luvattua nopeampi ja ne neuvot, ai ai. On mukava käydä asioimassa kun saa tietoja silloin kun kysyy eikä mitään perinteisii joo joo juttuja. Kiitos KH-motors!! Huomenna taitaa sitten olla snorkkelin viimeistelypäivä. Ai ai tulee pling plingiä;) . Joutui viemään pohjapanssarin pannuhuoneeseen kuivumaan ku tallin lämpötila ei oo päätä huimaava. |
Kulman koetuspäivä takana...
Pari pientä juttua tuli vastaan. Vinssikardaani johon laitettiin suzukin vetonivel niin ei oikeen toiminut maastossa. Tai oikeastaan vetonivelessä ei ollut mitään vikaa. Vika oli siinä että, liuksi ei vaan riitä vetari nivelen pään pooritus. Se nivelen sisus elää aika paljon ja tätä en huomioinut tehtäessä. Nyt siihen tulee 15cm liuku niin pitäis riittää. Sit meni taas yksi takanorra vinox. ja kuvia... vaikka paulille ;) panssari (3mm hardox)eestä ja takaa... on tehty tunteella. Laatikon tuesta otettu se kyttyrä pois jotta panssari nousee runkoaisojen tasolle. http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1607.jpg ^ponsorin nimi hitsattu muutamaan kohtaan :) http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1613.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1614.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1610.jpg Sit siitä snorkkelista pari räpsyä http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1616.jpg http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1617.jpg Sit kun ollaan menossa "nopeuskilpailuun" niin turvallisuusvälineitä on parannettava kun mielestäni lannevyö ei riitä. http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_1618.jpg |
pohjapanssari tais pelata aika hyvin
on ainakin mun mielestä hyvin tehty !
|
Lainaus:
Kierrejouset ei mee samanlaiselle mutkalle ja kuvat on aina niin kivoja:D |
Juu,
panssari toimii aiiivan mahtavasti. Tänään pajatettu oikeen tunteella:) Norra vaihdettu ja molempiin takajousiin tehty vähän muutoksia... Laiton norran jälkeen kaksi 2lehteä eli, molemmissa päissä on nyt silmukat tukemassa norraa. Yhteensä 5 lehteä--> hieman pintakovaksi muuttui tuolla jousimuutoksella mutta, jos sillä saa vähänkin kestävyyttä niin ei haittaa. Vielä pitää ne riippujen stopparit tehdä niin alkaa olemaan valmis officrossiin. Sitten se vinnssin kardaani... Se suikan nivel ikuistettiin siihen akseliin sähköliimalla ja laitettiin lisäksi nimeltä mainitsemattomasta autosta kardaanin liuku. Nyt sen pitäis toimii ja kestää. Koitin et pystyy vinssata pihassa 4 vaihteella about 3000rpm eikä enää jyristä niin paljoo. Vinssiin tarvii tehä laakerihuolto... se jyristää. Pauli... Jakarit on jo oottelemassa. Puuttuu jouset, iskarit(jos vaihtaa) ja panhardit. Talven aikana ois tarkoitus kierteyttää ja laittaa turvakaaret. Jakis pitää välittää ja tehä samalla konversio et saa pelkän etuvedon päälle. |
Lainaus:
Rasittava skrollailla samat kuvat moneen kertaan. :rolleyes: |
Lainaus:
|
Ootko punninnu paljon toi panssari painaa. Mites toi on takaa noi pitkä? Onks siel tankki tai jotain suojassa?
|
Lainaus:
edit: punnaan huomenna. |
No enhän punnannu... unohdin. Sorry... seuraavalla kerralla ku otan irti mut, ei se paljoo yli 30kg ole.
|
Tuo noin... oiskos jollain havaintoo et käykö BJ:n läpivetävä voimanulosotto HJ:n 4v. laatikkoon?
Sais hitsattuu sen nappulan siitä pohjasta matalaksi. Kiitos. |
Elikkäs kaikkee on taas näperrelty ja hommailtu. Varaosa-autokin on tullut pihaan, josta sai paljon pisteosia.
Osat kierteyttämiseenkin ois nyt hommattu ja pari juttua kuitenkin asian tiimoilta askarruttaa mieltä... Taakse pajeron jakarit ja panhardi. Eteen rangen jakarit ja panhardi. Rangen HD-jouset. Iskarit hankkimatta. HJ:n akselit. Eli, varret laitetaan akselien päälle, mutta laitanko takatankojen etukiinnikkeet rungon sisäpuolelle vai ulkopuolelle? Tankkia (täysleveä tankki auton alla)pitää muuttaa kuitenkin kun mekaaninen vinssi muuttaa kuskinpenkin taakse. Takajouset tulee kuitenkin aisojen sisäpuolelle. Ehkä säädettävät jousipedit. Etupäähän ehkä säädettävät jousipedit aisojen ulkopuolelle. Varret akselin päälle ja rungon ulkopuolelle. Nyt ois hyvä hetki antaa rakentavaa kritiikkiä ja kommentoida ko. aihetta. Kiitos. |
Mä laittaisin takatukivarret rungon ulkopuolelle ja etutukivarret rungon sisäpuolelle. Rangen varret voi mennä huonosti eteen jos laittaa sisäpuolelle. Mun pelissä on rangen varret edessä rungon ulkona ja renkaat ottaa kyllä aika hyvin niihin kiinni eli jos nyt tekisin niin hommaisin semmoset tukivarret että saisi ne edessä rungon sisälle. Tuu nyt pyörähtää Vantaalle ennenkuin aloitat kierteytyksen niin pääset livenä kattelee noita hommia.
|
Juu, tuun tuun käymään... Tiistaina vois koittaa keritä. Täytyy soitella.
Kyl noi rangelaisetkin tuonne eteen sisäpuolelle saa kun laittaa. Täytyy varmaan ajella noi tän vuoden kulman ajot noin ja sit laittaa paikat pakettiin kun on tauko. Tarvii laitella kaikkii valojakin :p Mut oliks sulla HJ:n akseli? sillähän saa muutaman sentin lisä tilaa. Nivelturvaks täytyy vähän rajoittaa kuitenkin kääntyvyyttä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli laitetaan sisäpuolelle. |
No en muuta voi kommentoida kun että BJ:N ulossotto ei käy hj:n laatikkoon ja sama toistepåin:)
ja paljon kuvia kun rojekti aloitettu. Onko nyt oikeesti päätetty että jakarit tulee akselin päälle? Eikö siinä ole vähän kardaanit helisemässä ja joku väittää että puslat kuluu nopeesti, mutta liekö ilmiö suora-akselisessa niin paha.? |
Lainaus:
Juu, kuvia tulee... paulikin niitä tänään tilasi ;) Tämänpäiväisillä kyselyillä olen tullut siihen päätökseen että, varret tulee edessä rungon sisään ja takana rungon ulkopuolelle. Varret myös laitetaan akselin päälle. Se mitä tulee puslien kulumiseen jos varret akselin päällä. Ei pitäisi kyllä kulua sen kummemmin kuin jos akselin alla. Samanlaiset rasituksethan niihin tulee molemmin päin... eikö? Kardaanithan on aina helisemässä, Myöskään noihin kardaanien rasitukseen ei pitäisi vaikuttaa että kummalla puolella akselia tukivarret ovat. Nämä taas mutua ja voin olla väärässäkin, joku enämpi tietävä voisi oikaista jos jaksaa. Ai niin... maksaahan ne postimerkitkin vaik ei rahaa oiskaan, tai jotain. |
Eikait ne puslat ja kardaani tiedä kumminpäin se jakari on...
Ainaki miulon BJ:ssä split-case (en tiiä liekkö ollu alunperin) ja siinä on samanlevynen ulosotto kun HJ:ssa. 1-osasessa kanttilaatikossa taitaa olla kaposampi versio.. Vakiovarsilla itellä muodostu ongelmaks väärinpäin olevilla GR:n jakareilla, että ei mahu kääntymään kokonaan ku ottaa raidetanko jakareiden päihin kiinni. Rangessa voi olla just sen verran pienemmät varret että mahtuu, mut kannattaa huomioida.. |
entäpäs jos ottaa ohjauksen vaikka vanhasta 35 fergusonista nii mahtuu jakarit ihan miten vaan haluaa ne laittaa. Ei taitais vaan olla tilaa sille simpukalle. periaatteessa kai hyvä idea mutta ei käytännossä. ;)
|
Lainaus:
Rangen varren kanssa ei pitäisi tulla tuollaista ongelmaa. Tarkoitus ois myös siirtää välitanko takapuolelle ja ylös sekä laittaa hiacen sektorivarsi, kunhan löytyy jostain. Pohjaanlyöti kumeja muuten löytyy sitten kiitettävä valikoima täältä http://www.directa.fi/yritykset/4491...am%C3%A4ki+Oy/ Tuolta löytyi myös BJ:hin uudet moottorin- ja vaihteiston kumityynyt---> Sisun moottorinkumityynyt(35mm paksu ja halk.100mm) 33€/kpl. MK:lta saatu ulosoton vaijeri on nyt asennettu ja on fiksumman olonen kuin se kova tanko. Jos nyt pääsis siitä "menen itse päälle kun haluan" voimanulosotosta eroon. |
Sen verran tuli mieleen tätä lukiessa että kun jakarit on akselin alla kohdistuu kovat alhaaltapäin tulevat iskut jakareihin eikä akselin välityksellä pusliin. Ja kardaanihan jää samalla jakareiden väliin suojaan, ei ainakaan joka kivi osu suoraan kardaaniin.
Muuten varmaan aivan sama kummalla puolella jakarit on. Laita sinne missä löytyy eniten joustovaraa ja renkaille kääntyvyyttä. |
Lainaus:
Kardaani toden totta pysyy paremmin suojassa mutta, olen pohtinut niin että, on tärkeämpää että akselin alla on enemmän tilaa. Kardaania sitten vahvistetaan tarpeen mukaan jos rikkoutumisia tulee. Meinataan kuitenkin koeponnistaa paljon. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Noista jakarien asemoinnista että mulla kun on kiinnikkeet runkojen sivuilla ja jakarit akselin alapuolella niin hjn akseleilla bertassa ei saa täysiä kääntöjä kun gummi ottaa kii 37x13"@10" beadlock vanne et -44. Aion jollain aikajänteellä omaani tehdä jotain muutoksia että asia korjaantuu vaikkei se nyt ole mikään varsinainen ongelma koskaan ollutkaan mutta lisäkääntyvyys olisi plussaa aina. Tolla et onko se ylä vai alapuolella ei varmaan muuta merkitystä oo kun että miten mahtuu ja millaisessa kulmassa jakari on ajoasennossa. Jos kiinnikkeet rungon sivuilla niin paremman tilanteen tuotti noita kulmia ajatellen että ovat akselin alapuolella. Maavaran nimissä tietty parempi että yläpuolella. Tosin ero saattaa olla merkityksetön. Eli kysymys on siitä että missä asennossa ajokorkeudessa jakarin tappi on rungon kiinnikeeseen nähden ja paljon se vielä sallii kääntöä ennen kuin ottaa kiinnikkeen reunaan kiinni (rangen jakareilla esim. uusissä ljn jakareissa ei ole tätä ongelmaa koska rungonpään kiinnitys lenkki). Tätäkin voi tietysti korjata hitsaamalla rungonpään kiinnikkeen valmiiksi otolliseen kulmaan joten tämäkään ei tule lopulta ongelmaksi. Sitä parempi tilanne mitä suoremmassa jakari on ajokorkeudessa käsittääkseni? hmm...tulikohan tästäkään nyt mitään tolkkua:D |
Lainaus:
|
Alkaa tulemaan juuri niitä toivottuja näkemyksiä kyseisestä projektista. Tää helpottaa päätöksien tekoa kun saa kommenttia ja kokemuksia niiltä jotka ovat jo ko. homman tehneet.
Tarkoituksena ei ole tehdä mitään aivan älytöntä jousto monsteria vaan saada mukavuutta, hieman huoltovapautta(toki kaikkihan kuluu), alustan toimivuutta ja etuylityksen poistoa unohtamatta. Mikjus:silla hyvä näkemys tuohon takajakarien suojaavuuten kallio portaissa ja onhan siellä törmäyskurssilla lukon vivustotkin. Ehkäpä... saattais varret takana mennä alle ja edessä päälle. Mitäs jos loveisi jakarin kohdalla tuota taka-akselia? sitä kuitenkin vois pystyä sentin tai puoltoista nostamaan tuolla tavalla. Pajeron varsi antaa kyllä vähän mahiksia muokata varttakin. Jousen saa myös takana hieman paremmin jos varsi on akselin alla. Tai sit vaan roiskii noi varret enempää murehtimatta tuonne paikoilleen. Tuosta ajoasennosta ja jakarista... niin olen myös ymmärtänyt että, mitä suoremmassa niin sen parempi. Jos varret asennettu kovin kaltevasti niin saattaa tai sii rupeaa tekemään sitä parjattua korin nostoliikettä helposti. Painopiste ainakin tässä mun autossa on melkein rintapellin kohdalla. Jos olis 2metriä pitkiä tukivarsia niin ne olis otolliset sinne akselin alle kulmien puolesta mutta, kun ei ole niin joudutaan tekemään tälläisia kompromissejä. Niin ja kilpien välissä mennään. |
Nyt jo sain punnittua tuon pohjapanssarin 29,5KG !! Aika miellyttävä kun on kuitenkin aika isokokoinen.
|
Karavaaaaanari
Kesä on taas kohta ohi ja oikeestaan mitään oo tehty muutakuin...
Jotta voi Borås:issa yöpyä niin pitää ottaa vaunu mukaan. Aika lailla molemmat 80 luvun pelei niin väritkin sopii kivasti yksiin. http://i339.photobucket.com/albums/n...IMG_3253-1.jpg Ja sit et saa leiman niin pitää olla kaikkii valoi yms. http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_3292.jpg Koukkukin tuli väkerrettyä notta saa kutukopin kiinni autoon. http://i339.photobucket.com/albums/n...a/IMG_3257.jpg Että näin täällä sateissa juhannuksessa |
Hienosti oot toteuttanu tuon koukun kiinnityksen :)
|
Onkos tuo koukku ihan laillinen? Ettei tommosen kanssa tuu katastuksessa ja tienpäällä sanomista?
|
ei muutaku vetoja :D luulisi riippuvan paljolti poliisista/katsurista onhan tuo aika jykävästi kiinni
|
Lainaus:
Tienpäällä tulee aina sanomista, varsinkin emännältä.... |
Lainaus:
Sitä paitsi toi on siirretty tuosta tousesta BJ:stä jossa se on leimattu joskus mallia kivi ja sirppi sekä kirjattu otteeseen!!! Se mitä siihen on lisätty on toi putki eteenpäin kun ei takapuskimen reunoilla ollut oikein mihin pultata kiinni. Voi muuten NYYBI sitten pasteta jostain sellaisen lakitekstin millä kielletään itsetehtyjen koukkujen käyttö. Vastuuhan on mulla toki kun sitä käytän jos se pettää mutta, voin sanoo että kyllä tuo yhen 1200kg:n vaunun kestää. Valot pelaa ja on tehty HJ:n orkkis alentimella... eli rasiassa 12v jännitteet. Emännältä tulee sanomista juurikin kun ei oikeen meinaa noilla pyörillä mennä suoraan :D. |
Lainaus:
|
NYYBI ei pastea mitään lakitekstejä. En kirjoittanut tuota kymysystä vittuilu mielessä, vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, koska pitäs ite alkaa kans tekeen jonkunlainen irrotettava koukku hojoon..
Kiitos ja anteeksi |
Lainaus:
Kyllähän koukun itse saa tehdä ja minun käsityksen mukaan silloin kun se on tehty itse niin noudatetaan valmistajan sallimia painoja eli. silloin ei ois niitä ns."2xomamassa" kantavuuksia. Itse kun tekee koukun niin on myös siitä vastuussa. Jare... En mä oikeesti oo ruottiin tolla lähös... mut lähössä kuitenkin. |
Joskus vuonna Kivi ja Kirves,vetokoukku josta ei löytynyt valmistajan tyyppikilpeä tai vastaavaa oli "omavalmistekoukku" ,ja sellaisella sai vetää maksimissaan 1500kg.Mutta sehän riittää tuolle yhdistelmälle ;)
|
Sivu luotu: 18:29 (GMT +2). |