![]() |
Grand Cherokee
Pistetääs tännekin hitusen kuvaa ja tarinaa tuosta Grand Cherokeesta, joka tuli hommattua hetken mielijohteesta.. Elikäs Grandi on -96. Valmiina tuossa oli lukot etu- ja taka-akselilla (Quicklock). 3" korotussarja ja jotkut 32" kummit..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34041 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34038 Heti piti siihen sovitella boggereita.. Pikkusen joutuu modifioimaan, jotta mahtuu pyörimään.. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34043 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34047 Pökkyrät on kokoa 33"x12,5". Joten kaaria täytyy vähän leikellä ja mulkata pyöränkoteloita. Olisko jollain ideoita, mistä saisi soviteltua sopivat levikkeet? Orggis levikkeitä ei ole ja tuskin niitä sais enää istumaankaan leikkelyjen jälkeen. |
Hieno pirssi
Onneksi olkoon uuden pelin johdosta.
Siitä se "varustelu lähtee"...(käsistä);) Eiks sitä valmista levikenauhaa saa melkein joka offiliikkeestä metritavarana. |
2" bushwacker levikkeet. Ainakin MVA-huolto (http://www.mvahuolto.fi/) savonlinna toimittaa näita.
http://www.bushwacker.com/images/trucks/10916.jpg /Joukka |
Hieno ilmestys,pitää kyllä miunkii ruveta hankkimaan tuoolaista ZJ,tä!
|
Nuo Bushwackerin levikkeet olis kyllä asialliset, mut aika hinnakkaat mettärymyytykseen, varsinkin oman ajotyylin tietäen.. Taitaapi olla aiheellinen tuo korjakumi vierailu ja vääntää siitä levikkeet ja rälläkkä kouraan...
|
mites tälläiset: http://www.icelandoffroad.com/instal.html
|
hieno, mitäs tuollaisesta joutu maksaan?
|
ÄLKÄÄ kukaan koskaan laittako uretaania koteloon! kerää (imee) kosteutta! ellei sit haluu läpireikiä :(
|
Katoin kans noita kuvia ja näytti levikkeet niin kauan hyvältä, kunnes tuli tuo uretaani vastaan!! Meni kylmät väreet ja loppu innostus noihin levikkeisiin... Kävin tekeen korjakumi vierailun, josta lähti mukaan tuo kumilevike. Samalla reisulla tuli haettua palkit helmoihin..
Tarttis ruveta suunnitteleen etupuskurin tekoa, jotta sais vinssin istutettua. |
kyllä ne pokkerit tekee autosta maasturin! huomenna pitäis peti hakea ja ruveta tunkee sitä syylärin alle =). helmapalkit viikonloppuna ellei "joudu" nitronatikoihin.
|
2 Liiteet
Jotain pikku Palkit sain helmoihin ja panssarit periin.. Kaaria ja koteloita avarrettiin. Tuo operaatio jäi vielä kesken. Onpahan tuo etupään pyöränkotelo ahdas 33" boggerille. Äärijoustossa ei kärsi paljoa kääntää, kun ottaa pyörä kiinni kotelon takareunaan. Josko sitä pääsis huomenna testaan tuonne Koukkujärvelle.
Hyllyssä olis polyuretaanipuslasarjakin koko autoon, kun jaksais ruveta asentelamaan vaan jossain välissä... |
Voi perhana.. Piti lähteä tuonne Koukkujärvelle ajaan, niin kävin tankkaan auton ja pääsin kilometrin eteenpäin kun rupes laatikko luistaan ja meno loppu siihen.. Autosta pihalle ja lootanesteet tuli pihalle jostain syylärin tienoilta.. Olisko lauhdutin tai joku putki pettäny? Eipä sit ajeltu tänään!
Edit: Oli lauhduttimelle tuleva letku päässyt hipaseen flektiin ja siitä tuli öljyt mäelle... Onneks hajos tuohon nurkalle, eikä metsään. |
samalla kun vaihdat letkut ni vaihda orkkiksen tilalle ISO lauhdutin!
enempi se ois metsässä hajonnu :) |
2 Liiteet
Onkos tuossa alunperin muuta lauhdutinta, kuin tuo syylärin päädyssä oleva? Mulla kun on vielä tuossa syylärin edessä erillinen lauhdutin lisäksi.. Ja tuossa kun on vähän omatekemän näköiset letkut, niin voisi olla jälkeenpäin laitettua mallia?
Tuossa muutama kuva perän panssareista.. |
Ainakin Cherokeissa on ollut sekä ilman että ylimääräisellä lauhduttimella, mutta aina kiertää joka tapauksessa syylärin sisällä olevan lauhduttimen kautta. Varmaan sama juttu Grand Cherokeessakin.
Mutta kannattaa kyllä laittaa ylimääräinen isohko lauhdutin siihen lisäksi, pysyy lootan lämmöt miedompana metsässä. Mulla tippui Cherokeessa laatikon lämmöt 20-30 astetta kun vaihdoin orkkis lauhduttimen isompaan alumiiniseen ja laitoin sen vielä flektin kohdalle. |
Olisko jollain valmista vinssipuskuria eteen? Ei tarttis ruveta kötösteleen sellaista...
|
Kysyppä urkki nimimerkillä olevalta henkilöltä, sillä oli arb etu puskin myynnissä aikaisemmin.
|
Lainaus:
|
5 Liiteet
Jotain pikku turailua tälle päivälle.. Rakennettiin jonkinlainen vinssipuskuri ja istutettiin vinssi paikalleen. Taakse ei jaksettu vielä ruveta laittaan, kun helle vei suurimman työinnon.. :)
Lisäks suojailtiin mm. virranjakajaa yms, jotta saatais vähän uimakelpoisempaa autosta. Mistä välistä tuo snorkkeli olis järkevä vetää ulos? Jos konepellin takareunasta ottaa, niin joutuu aika loven tekeen peltiin. Tuossa loksussa se tuntuis olevan aika aralla paikalla.. |
Onko kellään hajua, mistä saisi sopivasti tilailtua vetonivelet etupäähän? Jenkeistä katellu, mutten löytänyt oikein mitään sopivaa paikkaa...
|
Njooh... D30:n vetonivelet voi olla hankala löytää, ainakaan halvalla. Saattaa tulla pidemmän päälle halvemmaksi ja helpommaksi jos vaihdat etuakseliin sellaset kilkkeet että saat normi ristikolliset etuvetarit. Siitähän toki ollaan montaa mieltä kummat on paremmat...
En ole kyllä varma mitä kaikkea joutuu vaihtamaan, jos hyvin käy niin pelkät vetarit riittää, jos huonosti niin menee sitten enemmänkin. Varmaan netistä selviäisi. |
Tuntuu olevan vähän vaikeat löytää.. Tai saahan niitä täältä suomestakin, hinta vaan on melkein kokonaisen varaosa-auton verran... Sillä aattelin kysästä, kun en ole varmaan ensimmäinen, joka noita niveliä etsiskelee..
Kattelin tuolta jenkkisivuilta, et ne tarjos tuollaista samaa ristikollista vetaria sopivaks xj:hin, sekä zj:hin. Varmaks ei voi sanoa tosiaan sopisko suoraan. Kokonaiset vetarit oli halvempia, kuin tiedossa olevat irralliset vetonivelet. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juu tuollainen vakionopeusnivel siellä on. Saattais tuo ristikollinenkin vetari siihen käydä.
http://www.discountjeepparts.com/ind...sort/5a/page/2 Tuolta löyty vetareita reilu 200 taalaa ja pelkkiä niveliä n. 87 taalaa. Laadusta en tiedä enkä paikan luotettavuudesta. Saattais jopa toimitus onnistua tännekin. |
Tätäkin taasen vähän turattu. Nivelet saapu ameriikan maalta ja löysi tiensä paikalleen.. Nyt pitää vähän rajotella joustoja, ettei mee uudet nivelet heti..
Onkos joku perehtyny tuohon etupään panhardin geometriaan? Tuolla vakiolla, kun akseli menee aika sivuun. Autolla nyt ajetatan vaan mettässä, niin jos tekisi tuosta alkuperäisestä lyhemmän/säädettävän panhardin.. Vai toimiiko se tuollaisessa, kun joustot on vähän eri luokkaa kuin alkuperäisessä? Vai pitäiskö suosiolla ostaa kunnon säädettävä tanko? |
Säädettävä panhardi, tai sitten poraat akselinpään kiinnikkeeseen uuden reiän lähemmäs akselin keskipistettä. Laita joku kääntämään ratia kun on panhardi auki, ja kun akseli on auton keskellä niin sille kohdalle sitten reikä. Niin ja vahvista se kiinnike lattaraudan palalla joka tapauksessa, ei tule pidemmän päälle kestämään. Ittelle tein loppupeleissä kokonaan uuden kiinnikkeen akseliin.
Tosin, tuo orkkispanhardi on ainakin XJ:sä aika huono, ja korinpään kiinnike ei kestä pidemmän päälle metsä-ajon rasituksia isoila kumeilla. Siinä mielessä järeämpi kiinnike ja panhardi on ihan hyvä idea. Esim. Rubicon Expressin HD- kiinnike on hyvä. Jos pysyy hitsausvehkeet kädessä niin voihan ton itsekin tehdä.. |
Piti ruveta eilen vaihtamaan uretaanipuslia paikalleen, mutta edestä alatukivarsista oli pari kumia mennyt rikki niin että nuo ympärillä olevat holkitkin oli revennyt. Jotta nuo uretaanipuslat saa paikalleen, pitäisi vanhoista kumeista ottaa nuo metalliholkit ympäriltä. Pitänee poltella kumeja irti noista vanhoista.. (pirun kätevää..)
Olisko kellään nurkissa paria vanhaa tukivarren puslaa, joissa olisi nuo holkit ehjät? Ei tarvis tuhota uutta kumia, vain sen takia et saa tuon holkin? |
3 Liiteet
Pistetääs pari huonoa kuvatusta. Etupään puslia vaihdeltu ja tyydyin siirtämään tuota panhardin kiinnityspistettä akselilla. Sillä sai nyt akselin keskelle ja rupes boggeritkin sopimaan paremmin koteloihin.. Tosin piti niitä lekalla ja rälläkällä muotoillakin.. :)
|
5 Liiteet
Eilen tuli ulkoilutettua jeeppiä useampi tunti. Hyvin pelas auto koko päivän ja hyvin tuntui etenevänkin.. Kunnes upposi pehmeään. Painoa voisi yrittää joskus vähän karsia, niin pääsisi paremmin pehmeälläkin etenemään. Vauhdilla tosin päästiin monesta pehmeästäkin läpi..
|
3 Liiteet
Tuossa yhdessä kuvassa näkyvästä suosta meni suikka hyvin yli, mut grandi vajos sinne. Tosin jouduttiin onneks vähän suikkaakin vetämään välillä jeepille, jottei ihan tarvinnu nöyrtyä..
Tuota pehmeässä etenemistä voisi helpottaa tuon jakiksen panssarin uudelleen tekeminen. Nyt kun siellä on poikittais palkki, jossa on sellainen pieni levynpala. Se tarttuu ja tökkää kyllä kiinni aika tehokkaasti. Vähän "aerodynaamisempi" panssari vois toimia hitusen paremmin.. Mut vinssi ja sen kiinnitys tuli koeponnistettua kunnolla.. :) |
Minkökokoisilla vanteilla ja millä ET:llä nuo boggerit on? Kun tuntuu olevan niin perhanan kapea raideväli jeepiksi jossa on leveämmät vanteet ja renkaat alla.
Toivottavasti vahvistit sitä panhardin akselinpuolen kiinnitystä, muuten on ongelmia tiedossa hyvinkin äkkiä. Ja on niitä tiedossa joka tapauksessa jos suossa möyrit noilla kumeilla, jossain vaiheessa tulee orkkis panhardi ja tukivarret sanomaan jostain riks-räks-poks... |
En nyt muista tuota ET:tä noissa vanteissa.. Täytyy kattoa jossain välissä.
Kyllä sitä kiinnitystä vähän vahvistin. Jos nuo alkuperäiset pettää, niin hommataan sitten vahvistettua tilalle ja siirretään sitä riks-räks-poks paikkaa johonkin muualle.. :) |
Vetoakselit
Luulen TJ:n etuvetareiden sopivan. Kerran kun oli irti niin näytti samankokoisilta. TJ:ssä kylläkin ristikot. Olisiko kellään varmaa tietoa. Silloin löytyisi lujia vetareita.
|
Lainaus:
|
XJ/MJ/ZJ/TJ ainakin pitäisi kaikissa olla ihan samat D30 akselit mitoiltaan niin kauan, kun EIVÄT ole disconnect- malliset. Eli nuo non- disconnect high pinion D30 akselit on samat kaikissa mikäli olen oikein ymmärtänyt. Mutta parempi varmistaa ja mitata ensin, ettei tule suru puseroon väärien osien takia.
Jotain eroja on kilkkeissä, esim. V8- ZJ:n ohjausosat on järeämmät kuin muissa. Ja tietysti välityksissä eroja, ja myös mm. jarrut on joiltain osin erilaisia - myös mallisarjojen sisällä vuosimallista riippuen. '99 vaihtui koko etuakselit (ainakin XJ:ssä) low- pinioniksi, enkä voi ymmärtää miksi. Joissain ZJ:ssä tosiaan on ollut vetonivelillä etuvetarit, mutta tässäkin tapauksessa etunavan pitäisi olla sama, jolloin TJ/XJ/ZJ ristikolliset vetarit pitäisi käydä. ..niin joo, jos sattuu omistamaan disconnect- mallisen etuakselin, niin siihenkin saa laitettua aika pienellä vaivalla "kokonaisen" oik.puoleisen vetarin. Kerran hajonnutta disco- vetaria on mielestäni aika turha uusia uudella samanlaisella paskalla... |
Jarrut
Etupyörän laakereissa ja jarrlevyissä on eroa. Ainakin TJ 97 ja 98. Niissä jarrulevyn kiinnitys ohut ja laakeri paksu. 99 eteenpäin laakeri ohuempi ja levy paksumpi. Satulat samat.
|
Juu, toi muutos oli XJ:ssäkin ja varmaan muissakin samaa aksulaa käyttävissä Jeepuloissa. Juuri tuosta puhuinkin kun sanoin että mallisarjan sisällä on jarruissa eroja.
|
Sivu luotu: 21:28 (GMT +2). |