![]() |
Pajero projektia. Turvakaari päivitys
2 Liiteet
Taas "uusi" maasto ajoneuvo pihassa.Tästä tulee 100% mettärymy laitos,koe ajo suoritettu,hyvin meni kannikossa ja helmat jäi mettään.Aika huolellisesti pehminnyt kori,runko on ihme kyllä ehjä, pääasia että tekniikka pelaa.Pelti töitä saa aika paljon tehdä.
|
Mulla on kas helmat mallia loppu. Maavaraa tulee vaan lisää, mutta ovet aukeaa huonosti kivi ryskäyksien jälkeen. :)
|
2 Liiteet
Ja kiinni tottakai kun ei ollut vinssiä :(
Vinssi kiinni ja koria rungolta ylös,eipä ollut monesta kohtaa enää kori kiinni. |
Hitsausta
4 Liiteet
Vähän kuvapäivityksiä mätä pajerosta
|
4 Liiteet
Jotakin on taas saatu aikaiseksi.Mietiskelin jospa tuon katon takaosan leikkaisi pois.Paintilla tehty hahmotelma
|
5 Liiteet
Noniin,Pohja hitsattu,vasemman puolen kyljen ruostevauriot korjattu,kori lepää kaikkien kannakkeiden varassa.Oikean kyljen ruostevauriot seuraavaksi ja katon takaosa laikkaaminen irti.
|
2 Liiteet
Nyt se katon takaosa sitten lähti :)
|
2 Liiteet
Hitsaukset loppusuoralla :) snorkkeli rakennettu.
|
sul on tulossa eri hieno pajero.
|
5 Liiteet
Noniin nyt sekin on valmis.Turvakaaret ja tankin siirto jää tulevaisuuteen,nyt pääsee jo rymyymään.Piti välillä käydä mönkijöitä upottamassa :)
|
4 Liiteet
Viimeisimmät kuvat testi ajosta.Oltiin aika tiiviisti kahden puun välissä,eikä lähtenyt kuin vinssillä väkisin sivulle vetämällä,kaato oli lähellä kun tuosta irti päästiin,onneksi oli puu kyljen kohdalla että sai katon reunalla nojattua puuhun.
|
4 Liiteet
"Turvakaari" valmiina.Kai tuosta jotakin apua on,saa ainakin kaikki tarvittavat roippeet kulkeen mukana kun kuormaliinalla sitoo putkiin kiinni :) Pari mörvellys kuvaa pitää aina liittää kaverix
|
Jouset poikki
5 Liiteet
Lehtijousi jumppa loppuu,nyt menee vieterit alle
|
Tuleeko jotain tälläistä?
http://image.off-roadweb.com/f/25733...suspension.jpg Vai tällästä? http://www.overkilloffroad.net/lilpi...ill_4-link.JPG |
Tuo onkin hieno toteutus,teen vain yksillä pitkittäisillä varsilla
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Niin,tulee sinne se panhardi myös
|
Tuleeko pajeron tukivarret, muun merkin, vai made in finland?
Hienoa jälkeä olet tehnyt. :) |
Tulee ihan omavalmiste tukivarret :)
|
1 Liiteet
Taas lisää rautaa taka akseliin
|
Lainaus:
|
Joo,kyllä se hyvin lämpöö otti :)
|
Akselin mutkalle meno on todennäköistä kiinikkeitä hitsaillessa. Ainakin mulla kipristeri akseli kokoajan kun sitä hitsaili.
|
mahoton komia mitsu. Tarkoitus kova omaakin rakennella mutta se tulee oleen joka päiväisessä ajossa kuitenkin. Minkä vehkeen jouset laitoit taakse?? Alko kovasti kiinnostaan noi kierrejouset.
|
Akselin vääryyden näkee sitten kun vetareita sovittelee paikalle,hitsauksen vastapuolelle lämpöä niin eiköös oikene.Jouset on 240 volvon,en tiedä kantaako mitään.Miten paljon nuo "jakarit" tarvii joustaa akselin kiinnityksestä? nailoni puslilla ne ei käsivoimin liiku minnekkään.Mikä tukivarsien oikea kulma on? suoraan eteenpäin vai V mallinen kiinnitys? Jenkatangon pätkä tulee kuitenkin tukivarteen rungon kiinnitykseen.Nyt tarvitaan toimivia ideoita etten tee täyttä sutta.
|
Lainaus:
|
Aikas hyvin saisi joustaa tukivarret melempien päiden kiinnityksistä, muuten ei tahdo joustaa tai sit joku paikka repeää auki. Löysemmät puslat paremmat metsässä mut sit saattaa tulla maantiellä taas veltoksi. Eikös nuo varret saisi olla lähes tulkoon suorassa ku kuitenkin tulee panhardi.
|
Lainaus:
|
Miksi et tee y-linkkiä, ei tule pusla ongelmia?
Alunperin ainakin jakarityyppiset tukivarret on suorassa, mutta aina ne rajoitaa joustoja ja kuluttaa puslia. |
Lainaus:
|
y-linkki sinne ny ilman muuta kannattaa tehdä.
|
3 Liiteet
Se on sitten jotenkin tähän tyyliin
|
Lainaus:
|
ettei nyt kumminki ehdotuksen alla oo
http://forums.offipalsta.com/attachm...3&d=1247248777 sais ainakin joustoja ja voisi pellittää tuommoiseksi "sukseksi", joka ohjaa kaikki ne kannot akselin ali, jotka eessä mahtuu kulkemaan vapaasti akselin ali. |
Tän näköisiä tukivarsia mä ainakin tarkoitin. Suuri etu ainakin helppo toteutus, ja sopii hyvin pajeron perään, kun on kardaani keskellä. Levyn laitto on makuasia, itse en laittais.
http://forums.offipalsta.com/showthr...light=y-linkki Tukivarsien kiinityskohta perässä on kanssa yksi mietinnän paikka, mitä keskemmällä sitä vähemmän ottaa mihinkään maastossa kiinni ja toisaalta akseli rasittuu enemmän. |
No voi helvati,tuolla systeemillä sais todella komeesti joustoa aikaiseksi ja helppo toteuttaa,meikäläinen vääntää jotakin älyttömiä tukivarsia grrrrrr :(
|
ehdotus
2 Liiteet
tolainen tukivarsi hässäkkän tein RAASUun toimii ja joustaa ja tuntu kestävän
|
1 Liiteet
Lainaus:
tossa joustaa vielä enemmän pienillä muutoksilla saa vieläkin lisää (taitaa olla vaan tarpeetonta |
Tuolla kolmion mallisella akselintuennalla tulee vaan herkästi kaatuvainen jollei sisäänjoustoja rajoita reilusti, muuten kyllä hyvä ja saa kartaaninkin suojattua
|
3 Liiteet
Noniin,nyt loytyy akselista liikettä.Volvon jouset on vähän turhankin jämäkät,nostin perää 15cm tunkilla niin auton takapää nousi jo,niillä jousilla takapää jää todella korkeelle ja kardaanin kulma olis aika jyrkkä,pitää kokeilla vähän ohuempilankaisia jousia tai sitten tuon jouset lattian läpi sisäpuolelle.
|
Mul ois sit ainaskin fiat stilo farmarin vahvistetut jouset, ja monia muita täällä...
|
Mulla on vanhan mirafiorin etujousia,on vähän pidemmät ja harvemmalla kierteellä kokeilen vielä niitä,jos ei toimi niin tuun sulta hakeen :)
|
Lainaus:
Jaa niin, lehtijousiakin löytyis... ;) :D |
Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lehtijousia :)
|
Lainaus:
|
3 Liiteet
Taas on lisää räpelletty,ei mikään kaunis mutta jos vaikka toimis.
|
Lainaus:
|
Makso oikein 25€ :)
|
Lainaus:
Montax veelpoek ottoo? |
Noihin työntövarren päihin kannattaa laittaa rasvanipat. Ne menee muuten pienes hetkes ihan väljiksi ja kolisee niin että rupee ottaan hermoon , nimimerkillä kokemusta on.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Maali kaunistaa :) Oho nyt se meni jo paikalleen.Jousto on aivan eri luokkaa kuin niillä lehtijousilla.
|
Lainaus:
|
Lehtijouset ei sovellu muaalle kuin hevosvankkureihin :)
|
Kuleksiiko akseli paljon sivuttain joustoissa, kun on aika lyhyen näköinen toi panhardi?
Niin ja rajoittaako iskarit ulosjouston, ennenkuin kardaanin kulmat osuus toisiinsa, ja sit hajoo lootan häntä tai kardaani? Joustelu kuvia näytille :) |
3 Liiteet
Testi ajo suoritettu ja hyvin joustaa.Lukkoperästä tuli 100% kun tein yhden 0.75mm paksun lisälevyn.Iskarit rajoittaa ulosjouston eikä paljon enempää parane joustellakaan ulos tai kardaanin kulma muuttuu liian jyrkäksi.Ei se akseli hirveesti sivusuunnassa liiku joustoissa.Mukavan pehmeästi se joustelee maastossa :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Hieno projekti!
Itellekin vois sunnitella jotain samantyylistä. :) Akselin sivuttaisliikettä ei sulla varmaan estä mikään? |
Lainaus:
|
Joo,kyllä siellä panhardi on
|
Lainaus:
Etupäähän joku yhtähyvä ratkaisu viel niin.... :p |
Niin,sen etupään kun saiskin joustaan kunnolla.Nyt etupyörä nousee ilmaan kun ajaa pahemmasta paikasta,ehkä se rauhottaa vähän pahoissa paikoissa kikkailua ettei tarvii pajeroo nostella pystyyn.Kyllä toi takapään jousto ja varmaan kitkalukon jumittaminen 100% teki ajamisesta aivan erilaista,nyt pääsee semmosista paikoista kallionreunoilta ylös että aikaisemmin ei ollut toivoakaan,välillä alkaa itteekin hirvittään nykyiset kiipeilyhalut.Seuraavaks poksahtaa varmaan vetovehkeet.
|
Lainaus:
|
Voihan sitä koittaa tutkia mikä siellä keulassa eniten rajoittaa joustoa. Tosin jos se kovin paljoa enempää joustaa niin sitten alkaa oleen muut paikat kovilla. Mutta ehkä sitä hitusen saisi lisää.
Oikeastaan jos sinne eteenkin laittaa lukon, ei sitä lisäjoustoa ihan heti tarvitse etenemisen kannalta. Ainut mihin sitä vois tarvia on toki jos haluaa vähän tasaisemman ajettavan. Ja kyllä erillisjousituksenkin saa joustamaan kunhan se on oikein totetuettu: http://www.proformance.com.au/Images...ravel_test.jpg Tosin tuohon tarvii pitkät tukivarret, ja paljon muuta, mutta tuollaisilla jutuilla sen saa joustamaan. Tosin en tiedä tarviiko tuollaista jousitusta tavallisessa hitaammassa möyrinnässä. Sitten jos olis tarkoitus mennä reilusti kovempaa, niin tuo on ainut vaihtoehto. |
Lainaus:
|
Millaistas putkea käytit tukivarsiin (ulkomitta, laitapaksuus?) ja onko varret kestäny maastossa repimistä?
Itellä menossa Pussy Wagon projektiin kans kierteytys, ku meni jousipakka toiselta puolelta kokonaan poikki Punkan ajojen talkoissa. Pitäs koittaa saada valmiiks viimestään ens viikon aikana, että ehtiis ajeleen sitte tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66966 (ookko tulossa?) Sulla ilmeisesti tuo nivelen kiinnityspiste soviteltu tuohon poikittaispalkin takapuolelle? Itte suunnitellu koittaa saada lähemmäs kardaanin ristikon nivelpistettä, eli palkin etupuolelle menis, ku palkin päällä ei mun nivel mahdu oleen.....saa nähä kuinka onnistuu, jahka kaveri saa sorvailtua nivelelle kiinnikkeen, niin pääsee paremmin mitotteleen. Niveleks tulee joku vanha ja iso kuorma-auton raidetangon nivel, joka rasvattavissa ettei kuluis heti väljäks....pitäski muistaa ottaa rojekti kuvia:rolleyes: |
Lainaus:
|
Tämä on kyl niin hyvä projekti, että mielellään katsois lisää kuvia ja videoitakin.
Liekö tämä aloittanut y-link buumin pajero offareiden kesken. :p Ainakin mulle tullee vastaava hässäkkä. |
Lainaus:
Pikku tauko ajohommissa :( pitää vaihtaa jakopään uudet hihnat ja vetareiden suojakumit 3kpl suojakumeja riekaleina,ei ne kumit kestäny Kämmäkässä rymyttelyä ja kaikkee muuta pientä peltien parsimista. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Taas rikki
2 Liiteet
Noniin,näin sitten kävi.On se kyllä melkoista sikaakin saanut.
|
Vahvempaa putkea tilalle?
|
Lainaus:
|
Kiinnostais et minkälaiseksi muutit ton y-linkin, minkälainen kiinnitys on nyt?
Taidan tulla maastoon pällistelemään, ni näkee ihan livenä. :) |
Onko tuo ekoissa kuvissia oleva Yamahan Big-bear ostettu oulusta Motormanista ? :)
|
Turvakaari
2 Liiteet
Tuli jonkinmoinen turvakaari rakenneltua pajeroon,jos vaikka lasit säilys paremmin ehjänä:D
|
Sivu luotu: 18:40 (GMT +2). |