![]() |
suikka Off road Pick up
3 Liiteet
UUS projekti alko. hommasin tollasen suzuki sj 410 pick upin. se on seissy muutaman vuoden ja on kyllä vähän haperoksikin päässy:)!
En oo vielä suunnitellu paremmin että mitä sille tehdään muttei mitään yliampuvaa. ollu mielessä esim parapoliset jouset, jotkut leimakelpoiset maastorenkaat, ehkä vinssi ym. ym.mutta tietysti ensin ruostehommat... tässä pari kuvaa uudesta helmestä... |
kuolasin kanssa tuota samaista autoa nettiautossa mutta lupaa ei herunut hakea vaikka kuinka yritin.. hyvä että pääsi hyvään kotiin:)
|
Lainaus:
Olisit pyytänyt multa sen luvan, olis voinu onnistua :D:D:D |
Lainaus:
|
Hieno homma että pick-uppi pääsi hyvään kotiin ja saa osakseen kunnostuksen . Tuli tota nettiautossa kanssa ihailtua et olis hommannu tolle siniselle kaveriks mut en mäkään saanu sitö ostaa . Kai tää tulee vielä tieliikenteeseen kun näitä ei liikaa ole ?
|
http://forums.offipalsta.com/attachm...0&d=1244302586
Tuo oikein huutaa, että rakenna mua...! :D Hauska peli, tuosta tulee varmasti hieno. :) Onko tuolla keulassa ollut joskus vinssi? Noita putkia vaan mietin. |
Mä kattelin et oisko noissa putkissa ollu jonninäköinen aura joskus. :)
|
Voi juma ja romiporokin viel..... :D
T:Pörö |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ja sinähän tietysti toteutat sen toiveen =) Jos tarvesta niin mulla saattais pyöriä yks ehjä pick-upin orkkis penkki .
|
3 Liiteet
vähän purkamista. alkuperäinen lavanpohja oli hukkunut johonkin vuosien varrella ja siinä oli tilalla 2.5mm teräslevy(eikä ollut millään kiinni) sen päällä oli mädäntynyt vaneri.
alkuperäset laidat kaipaa vähän paikkoja, ellei teetä uusia, yritän kyllä tekohengittää noi..runko näyttää päällisinpuolin ihan hyvältä, jotain pientä tietysti on mutta onhan sillä jo ikääkin, tankki ei taida olla alkuperäinen:) |
Runko on aika tutun näkösestä kohtaa lahonnu eli lavan kannakepalkin päältä .Mulla oli kanssa parissa siellä reikä mutta muuuten oli takarunko kyllä ihan ehjä.Voi kun olis mullakin tossa autossa tollanen orkkis lava paikallaan
|
Lainaus:
|
Joko tai
Tos on ny mun mielestä kaks vaihtoehtoo. Joko täysin alkuperäseen kuntoon tai kierrevieterit ja porttaalit ja pokkerit yms!!!
Jos päädyt jälkimmäiseen vaihtoehtoon ni autoa ei missään nimessä saa mennä maalaamaan. |
Kyllähän tonne koppiin recarot mahtuu ihan hyvin =) http://i239.photobucket.com/albums/f...paikallaan.jpg
|
Lainaus:
|
suikallakin heitetty ekat lenkit!! jarrut laahaa aikalailla mutta herkistellään ne jossainvaiheessa kummiskin, bensat ja putsari pitää vaihtaa kun auto on seissy kumminkin pari vuotta eikä käynyt kunnolla...pitää uusilla aineilla kyllä het mennä maastoon!! jakolaatikkoon tarvii kyllä välityksetkin jossain vaiheessa vaihtaa, tuntu pikkupuolella menevän kyllä aikas lujaa:)
|
3 Liiteet
vähän lisää purkua. jarruremppa on vissiin jossain välissä tehty, mitä nyt pari sylinteriä vähän jumissa, jarruosat on muuten yllättävän kalliita tälläseen suikkaan (etusylkyt n.30euroo kpl ja tarvii kummiskin 2 per puoli)...etuiskarit oli tosi tuoreen näköset, veikkaan että alkuperäiset:)
|
Onkos tossa pitkän vai lyhkäsen runko?
|
Lainaus:
|
Pitkän kanssa on saman mittanen akseliväli muistaakseni ja varmaanki aika pitkälti samallainen runko. Korjakkoo jos oon väärässä rungon suhteen.
|
Joko tilasin sylkät ? mul olis hyvät ylimääräisenä
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Suikkaankin löyty sopivasti ja edulliseti parempikuntoiset jouset (vanhoja jousia joku korjaillut hitsaamalla!!!) ja dobinsonin puslasarja, riipukkeet ja u-pultit odottavat vaan kesäloman alkua että kerkee asentaan:) kiitokset osista Jouni.S:lle!!
|
kesäloma alkokin jo ja suzuki onkin jo kokonaan purettuna! hauska homma kyllä kun kumpikaan laatikko ei oikeestaan painanut juuri mitään ja mootorinkin nosti rungolta yksistään:) tarvis melkein punnita motti ja laatikot...runko oli vielä paremmassa kunnossa kun luulin mutta kopan lattia ja poikittaispalkit vaatii kyllä aikalailla töitä...kopan nostamiseen tarvitsi kummikin hurjat 3 miestä:)
|
2 Liiteet
pari uutta kuvaa...
|
tutun näkösiä kuvia :P ja samalla miehitys määrällä munkin koppi nousi :D kyl siit tulee viel hyvä
|
Lainaus:
|
on sentään jotain saanu aikaseks, runko hiekkapuhallettu, ei hirveitä ruosteita löytyny, pari korin ja lavan kiinnikettä uuteen uskoon ja väriä pintaan:)
|
1 Liiteet
kuva unohtu...
|
Ei tääkään oo paljoo kerenny edistyyn, renkaat on valmiina... hommasin 235/75r15 insan saharat, koska ne saa vielä leimattua ja ajattelin laittaa alle ihan suikan vakiovanteilla.
Nyt oon ruvennu miettiin noita jousia, pitäisköhän hommata jostain ne heysteen parabolistet jouset vai tahdä soa? ei oikeen kyllä toi soaus kiinnostais koska olis tarkotus kyllä pitää auto suht. alkuperäisenä...olishan vielä vaihtoehtona tässä vaiheessa tietty kierrejousi alustakin mutta kai ne paraboliset melkein vastais kierteitäkin?? |
1 Liiteet
Saanu tähänkin taas jotain tehtyä, korin ja jousienkorvakkeet vahvistettu ja ruostesuojamaali pinnassa...sit vielä massa pintaan niin ois rungon osalta valmis.
|
2 Liiteet
Tääkin projekti etenee taas kerran...laatikot purin ja tarkastin laakereiden ja rattaiden kunnot ja vaihdoin uudet stefat.
|
2 Liiteet
Hyttiäkin tuli aloteltua... hitsattavaa ainakin tuntuis olevan :)
|
2 Liiteet
Hitsauksiakin tuli aloteltua... toinen helmapalkki paikallaan ja kuskin lattia melkein valmis. Kyllä siitä EHKÄ joskus vielä hyvä tulee :)
|
Joko on tullu hyvä?
|
Lainaus:
|
Mimmone tästä ny on tulossa, enemmä vai vähemmä alkuperäne? Speksit?
|
Lainaus:
|
Nyt on uusia suunnitelmia suikan suhteen.
-Hiluxin akselit (löytyy jo) -kierrealusta -välitetty jakolaatikko trail gear 6,5:1 (löytyy jo) -alkuperäinen hivenen haalistunut ja sammaloitunut väri saa jäädä :) -ulkopuoliset turvakaaret Ja laillinen pitäis yrittää tehdä... |
2 Liiteet
Pitkä suikka tuli sit myytyä :( Mutta vaihdossa tuli kummiskin uus kaveri tolle pick upille... Sj 410! taitaa olla vielä molemmat vuosimallia 84.
Edellinen omistaja oli jo melkein tehnykin kaikki mätähommat mutta piisaa niitä vielä vähän itsellekin, ettei pääse toikaan homma unohtumaan :) Suikassa oli korin korotustakin mutta otin korokkeet pois melkein ensitöikseni. takakaaret oli jo valmiiksi hitsattu ja avarrettu, etukaaret yritän tehdä samanlaisiksi. toinen helmapalkkikin oli jo hitsattu kiinni, ehkä vähän järeetä palkkia 120x60mm 4mm seinämällä. Välitys-sarjakin löyty jo valmiiksi mutta se taitaa siirtyä myöhemmin tohon pick uppiin. Renkaiksi oon suunnitellu insan special trackeja koossa 235/75/15 koska ne taitaa saada vielä otteeseen ja päätin ettei tää projekti lähde käsistä :) pari kuvaa vähän isohkoilla renkailla ja korinkorokkeetkin oli vielä paikallaan... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
4 Liiteet
Toinen suikka sai tuoreen leiman ja vielä ilman huomautuksia :) . tuli hitsattua noi lokarinkaaret ja jonkinlaiset puskuritkin väsäsin, tällä ois tarkotus kulkee töissä talven, ei vaan meinaa pysyä liikenteen seassa, alamäkeen sain huiput 95km/h!!! 80kmh:n nopeutta pystyy ajaan kumminkin suht kivuttomasta, onko normaalia??
|
Lainaus:
On ihan normaalia noilla renkailla :D ja tuntuis olevan jäällä kohtalaisen liukkaat kummit.. |
Nyt löytyy enään pickup :)
Puolen vuoden tauon jälkeen hytti rupee oleen valmis hitsauksien osalta. onko mahdollista leimata noille hiluxin akseleille ja kierrejousi alustalle? ja kuinka helposti? oon suunnitellu alustaa esim. rangen tukivarsilla ym. osilla... Toinen vaihtoehto on olla leimaamatta ja jos niin joku kolmiotukivarsi alusta. jos näin niin minkä laitteen vähän järeempi jakolaatikko tälläseen kannattais laittaa jos tulee vaikka 35" renkaat? missä olis hitaat välitykset eikä olis mahdoton sovittaa suikkaan? uaz ym? Koneeksi suunnittelin näin aluksi vaikka suzukin omaa 1,3 moottria varsinkin jos autoon tulee leima... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja jos ei muuten meinaa mennä, niin ainahan sitä voi akselit kaventaa, halvin ratkaisuhan se tokikaan ei ole, mutta vaihtoehto jokatapauksessa. |
Lainaus:
Eikä se kaventamattomien tojotan akseleiden lisä leveys haittaa tee vakaudelle. |
Nyt lueskelin noista jakolaatikoista vähän enemmän ja vakiolaatikko kai vois kestääkkin esim. isomman moottorin, hiluxin akselit ja isommat pyörätkin? milläs välityksiä hitaammaksi? akseleissa 4,56 välitykset ja jakolaatikko vakio merkkivaloton (välitetty loota meni ton hopeisen mukana :( )
|
[QUOTE=sami.k;741679Milläs välityksiä hitaammaksi? akseleissa 4,56 välitykset ja jakolaatikko vakio merkkivaloton (välitetty loota meni ton hopeisen mukana :( )[/QUOTE]
Tossulta saa valottomaan välityksiä aina välillä :) |
Lainaus:
|
Todella hitailla välityksillä saattais tulla ongelmaksi se että menee pakki pirun pieneksi.
|
Lainaus:
|
Volvon laatikko (en muista ykkösen välitystä), 410 jakis tossun välityksellä ja akseleissa 4.6 välitykset ja renkaat 35 muzzillat.
Eteenpäin riittävän tiuha välitys mutta kurassa ei pakilla saanut tarpeeksi renkaisiin nopeutta. Monesti peruuttaessa oli laitettava iso puoli että lähti liikkeelle. E: volvon lootassa oli muistaakseni ykkönen inan pienempi kuin 410 suikan omassa vaihteistossa. |
Raideleveys mitataan vanteen kiinnitys pinnasta toiseen! Ei pääse vanteiden off seteillä leikkimään, ikävä kyllä :( cherokeehenkin menis ilman tota jopa volvon porttaalit.
|
Lainaus:
|
Lumet sulaa
ja puoliks unohtunutta projektia vois alkaa jatkamaan :)
Mitäs tukivarsia ja jousia porukka suosittelis tähän?? ja jos löytyy nurkista niin tarjoa privalla. Jotain tarvikkeita on tullut myös hommattua... renkaat tulee ainakin aluks oleen 35x12,5 greepyt ja ramseyn vinssikin löytyis... |
Kyllähän raideleveys riippuu nimenomaan vanteesta, se mitataan renkaan kulutuspinnan keskeltä keskelle.
|
Lainaus:
|
Hahmottelua loskassa!
2 Liiteet
Suikan korkeutta ja akseleiden paikkoja vähän suunnittelin.
|
Oot tohjiiltä pyärät hakenu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eikö nuo Maxxiksen Creepy crawlerit ole..vähän keskipaloja itse leikeltynä..
|
4 Liiteet
hiljaiseloo ollu tän kanssa mutta nyt sentään jotain tullu tehtyä...
eteen tuli pajeron tukivarret, väsäsin tollaset korvakkeet niille. hytti on pientä viimeistelyä vaille valmis, pitäs päästä nostaan se paikolilleen niin näkis että kuinka korkee tai matala siittä on tulossa :) |
1 Liiteet
Hytti paikallaan, keulapala ja lava vielä hitsaamatta, takana tässä vielä lehtijouset, edestä puuttuu vielä panhard, iskarit ja pohjaanlyöntikumit, iskareiksi sierran takakaasut, iskua 25cm...
|
jousitusta
3 Liiteet
vähän taas edistynyt kun sain suikan talliin... eli takanakin kierteet
jousituksesta puuttuu: -pohjaanlyöntikumit -takaa iskarit ja panhardin kiinnikkeet Moottori ja laatikko suunnitelmat on vielä vähän auki, pihassa ois kyllä kolaroitu mazda b2000 pickup...vois istua keulalle ihan hyvin. |
laatikko ongelmaisia b2000 hirveesti ollu myynissä/avk lla. jopa yhdelä tutulla. 100tkm ajettua ja laatikosta oli menny joku akseli poikki,vai olikohna jakolaatikosta. pieni varoitusken sana, tosin onhan suikka kevyt, mutta kaasujalasta en tiedä miten se säälii :D
|
Lainaus:
|
volvo
Näillä näkymin ois tulossa volvosta 2.3 kone ja laatikko, sit tarvii saada välitetty jakolaatikkokin vielä... tuskin riittää välitykset vakiojakolaatikolla ja 4.56 perävälityksillä...
|
Automaatin kans vois jotenkin riittääkin (ainakin alkuun). Itte tulee monesti ajeltua talvisin isolla puolella kun on automaagi.
|
volvo
OUjee, nyt tossa verstaan pihassa jököttöis tollanen volvo 740, b230e koneella ja 5v laatikolla (nappiviiitonen) en tiedä laatikon mallia, enkä tiedä vielä että mahtuukos se edes tonne suikkaan pituudeltaan...
volvo on tuotu englannista eli vääränkätisellä ohjauksella, sisältää myös kaikennäköset herkut esim. nahkasisusta ja kattoluukku :) Inspiraatioo vaan odotellessa, tarvis varmaan hakee laatikko kepua ja painua tallille!! |
voogeli
Siinä elimen luovuttaja!!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93237 Elin.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93238 Ollu joskus aika ökynen pirssi... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93239 |
Talviunet?
Nappasin isot renkaat alta pois, on vähän helpompi siirrellä. Taitaa muutenkin jäädä kohta talviunille...
Hahahahaha!! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93235 tollanenkin tuli laitettua, hiluxin simpukka, pumppu taitaa olla jostain muusta, säiliö pumpussa kiinteenä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93236 |
Mäpä muuten justaansa tätä rojektia katselin kun naapurissas käväsin. Huiman näkönen niillä isommilla pyörillä, mikkä aikasemmin alla. Noi viimeset pyörät ei vakuuta.
|
Jätätkö tuon jakajan kannen päähän vai vaihdatko pystyjakajaan helpottamaan "huoltoa" ?
|
Onhan ne aika hjyvän näköset tälläsessä kottosessa ne irocithttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon5.gif mutta noilla aikas paljon mukavampi siirrellä ja tekniikan laitto hivenen helpompaa kun auto on puoli metriä matalempi:)
kaippa tolle virranjakajalle voi jonkun kolosenkin tohon konehuoneeseen nakerrella jos ei viitti vaihtaa toisen mallin jakajaa, vai onkohan kuinka simppeli homma laittaa erilainen? aattelin tehdä koneeseen jakopäärempan ym huollot kunhan sen saa irti tolta laivasta... mittarilukema taitaa olla maileina kun mittarissa on 155000. |
mielenkiinnolla seuraten...
...itellä alkamaisillaan pick up suzka prokkis myös mettä vehkeeks.Osat rupeis oleen suunilleen hommattu.
|
Lainaus:
|
Talviunille?
Ei mitää talviunia. Eikös tammikuussa pidetä taas perinteiset ajelut täälä Heinijärvellä?
|
Lainaus:
Aattelin ekaks mmc talvisotaa deadlineksi mutta tarvii varmaan ottaa itteensä rinnuksista kiinni! |
Lainaus:
|
ruiskun tilalle kaasaria?
Aattelin yksinkertaistaa tätä projektia ja oon suunniteellu tohon 230e koneen ruiskun tilalle ihan kaasaria...olis tossa purettuna 2,1 koneesta kaasarillinen imusarja, noi sähköhommat vaan hirvittää jos ruiskun aattelin jättää...tarvis varmaan purkaa volvosta koko johtohelvetti jos sen ruikun haluaa?
Onko kellään kokemusta tälläisestä hommasta? eihän tässä mitään ihmeellistä pitäis olla, suzukin omat sähköt varmaan riittäis jos olis kaasarilla... ja kannesta varmaan pitää vaan tulpata suuttimien reiät. Sitten, tossa laatikossa on nappiviitonen, eli laatikko on aika pitkä (vitonen on erillinen pätkä siellä laatikon perässä), oon miettinyt sitä automaattiplootaa... mitäs tarvisin siihen muutokseen? |
Pistä vaan kaasari. Menee suikka pieneks tuon padan ja sen sähköhelvetin kanssa ;) Ja jää yks vikakohde pois kunnon uittamisen jälkeen. K-jetronicistä en kylläkään tiedä sen syvällisemmin, mutta näyttää olevan tuossakin boksia sun muuta kivaa molemmin puolin autoa niinkuin lh-jetronicissa ja reginassakin. Sentään kuumalanka/imuilmanlämpöanturi puuttuu eli on siinä jotain simppelimpää.
Jos volvokuume laskee niin asetun nokkakepinostajalistalle ;) |
ruisku
Olisin kyllä sitä mieltä että kannattaa nähdä hiukan vaivaa ja laittaa toi ruisku toimintaan
eiole nin herkkä ton auton asennon suhteen kuin kaasari kone meinaan vaan et tuppaa lakkaan käymästä noi kaasarivehkeet kun sopivasti kallellaan |
Vanha K-jetronik ei tarvii toimiakseen periaattees kuin yhden ison normi releen millä syötetään virtaa bensapumpulle,lisäilmaluistille ja ohjauspaineen säätimelle.
Kylmäkäynnistyssuuttimelle <- virta suoraan stratin herätteestä on helpoin. Kipinävehkeet voi laittaa vaikka vanhemmasta pystyjakajan kärjillä jos elektroniikasta haluaa eroon :) Erittäin mukava alavääntö vaan tulee koojetillä ja ainoa mikä niistä vanhemmiten hajoaa on bensapumppu. |
Lainaus:
Saakos sieltä suunnalta sit konsultaaioo kun projekti on on siinä mallissavaiheessahttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif? Ja mikä on nokkakeppi? |
Pystyy kuulemma laittamaan vanhanmallin pystyjakajan mutta joutuu samalla vaihtamaan apuakselin.
Siinä volvon orggis "sytkä"boxissa on aika pitkä johdot. Onkohan sun koneessa nakutustunnistin. Meneekö imusarjan alle paksu vihreä kaapeli? |
Jos jätät sen jakajan kannen päähän tarviit kuvassa konepellissä kiinni olevan boxin ja sen johdot. Tuollainen boxi ainakin versiossa missä nakutustunnistin.
Kuva lainattu Eeron albumista ;) http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=93451 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tämmösiä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94630
Noillako pitäis päästä alkuun? pari johtoo on poikki mutta saa varmaan korjattua, toinen se vihreä ja toinen taitaa mennä jakajalle (johdot sellasia missä "napa" keskellä, eriste ja siinä ympärillä toinen "napa" sit eriste...kaippa noi pystyy liittään. Mitä muita piuhoja tarvii purkaa?? tarviiko esim sen katkasimen kaasupolkimelta? boksista menee liitin siihen... tarviiko jotain sulakerasialta? |
Ei kykene muistamaan ulkoa enää.
Pittää käydä Eeron suikasta kuikuilemassa miten ne piuhat sinne kytköstelin. Heitin sähkökaaviot kesällä roskiin kun aattelin etten enää tarvii moisia <- ei ois kannattanu :) Mettäpelissä varmaan toimii ok vaikka nakutustunnistimen piuhat oiskin jatkettu. Ei se voi olla niin tarkkaa ;) Sitä kaasupolkimen mikrokytkintä ei välttämättä tarvii. Vihrees se on kii konepellissä :D Tuon syvemmällä en käynyt kun tossakin tuli jo riittävästi vettä tupaan mutta kone kävi kokoajan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=70338 Ja tommottinen kallistus saa jetronikin sekoomaan. Öljynpainevalo syttyi niin sammutin koneen eikä sit enää lähtenyt käyntiin ennenkuin sai suoristettua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=68773 Ja ot:nä veikkaan ettei muuten toimi tolleenkaan http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=93047 :D |
Dodii,löyty Eeron suikka keskeltä mettää joten kevyeks offailuks/sutimiseks meni :) (terveisiä vaan.
Boxilta lähtee -nippu missä Kelt, sin/valk, must/vihr ja sin/musta = jakajalle -Paksu vihree missä "maakuori" = nakutustunnistin imusarjan alla -Ruskeet maihin -Paksu valk/pun = puola miinus ( - ) -Sininen = 15 eli plussa kun virrat päällä/starttaa Nuo kun kytkee pitäis tulla kipunaa ja se boxin alipaineletku imusarjaan lisärikastimen etupuolelle. Lisäilmaluisti -musta on maa - sininen virtaa kun virrat päällä (15) Ohjauspaineen säädin -musta on maa -sininen virtaa kun virrat päällä (15) Lisärikastin Orggis nipusta tämän johtosarja Vihree/sin raita = startin herätteeltä virta Tämä piuha on kiinni lisärikastimen liittimessä Sama piuha menee imusarja viereen 4pytyn kohdalle lämpöanturin liittimeen Lämpöanturin liittimeltä valkoinen menee lisärikastimen liittimeen Noilla pitäis toimii tai ainakin Eeron suikka toimii ok. |
Lainaus:
|
Lainaus:
KIITOS! Tästä apua varmasti paljon. tossa katselin noita johtoja niin on vähän eri värejä nipussa (ainakin noi jakajalle menevät) mutta jakajan liittimeen menee varmaan ainakin sellanen musta "maakuori" kaapeli... mutta tämä lisää taas luottoa ton projektin valmistumiseen :) |
Sivu luotu: 21:38 (GMT +2). |