![]() |
SPIDER 2009
2 Liiteet
ekat koeajot otettu
|
Hmmm First spider in Finland..
|
Joks voi tulla koeajolle :D
|
Kannattaa tohon koneeseen tehdä jakopäähän täysremontti.Joo se on ketjulla, mutta jos ei ole sille mitään koskaan tehty niin poikii jossain kohtaa.Nimimerkillä yhden koneen rikkonut, kun en uskonut että se rallatus kuuluu jakopäästä.
Ja jos on automaatilla, niin mulla ei puolen vuoden seisonnan jälkeen enään "pakkovaihteet" toimineet. Muuten todella mukava ja suhkoht alhaalta vääntävä kone. |
Onko mitään edistystä?
|
moottori on paikoillaan rungossa, akselit putsattu,tukivarsi aineet hommattu, kardaaneita suunniteltu/rakennettu, kaaret tilattu, penkit tilattu ja kaikkee muuta hankittu/suunniteltu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
3 Liiteet
kaaret olisi hitsattu paikalleen muutama putki puuttuu vielä (loppu putki)
akselit on y-linkin niveltä ja kolmio ylätukea vaille valmiit. nyt on ekat tyypit otettu tig hitsaimesta, siisti jälki onnistuu kohtuu hyvin kunhan tekee osat tarpeeksi tarkasti, rakoja vaikea täyttää |
5 Liiteet
Nyt alkaa akseliväli hahmottua sekä penkkien paikat.
|
Hyvältä näyttää! Intoa projektiin :)
|
Joko kohta ajetaan :D
|
Lainaus:
ODOTETAAN SATEITA |
3 Liiteet
nyt on akselit laitetu paikalleen ja akseliväliksi tuli 254 cm alustavissa jousto kokeiluissa näyttäis ettei ihan vituiksi mennyt....
|
No hemmetti, ei tosiaan vaikuta miltään ikuisuus rojektilta, ku nyt jo noin hyvällä mallilla!!!!
Onks jo suunnitelmissa joku päivämäärä, milloin ekat testit....tai kisat??? HYVÄ HYVÄ HYVÄ!!!! Lisää näitä rojekteja:D |
Lainaus:
tota pikku hommaa on vaan niin sairaan paljon |
Dodii äijät laittanut oikein hihat heiluun:D täytyy tulla tarkasteleen joku päivä oikein paikan päälle!
|
Ei kyllä tästä autosta menee kunnia frommille. En ole kun parikertaa käynyt istumassa hallilla.. Sitkeesti se tekee
|
3 Liiteet
takapään tikkuihin tuli tehtyä kiinnitys pisteet valmiiksi, ylä päästä tein siirrettävän niin on helppo hakea kohdalleen.
meinas tukivarsien kanssa käydä huonosti:p ei tullut tarkasti mitattua kun oli muka niin paljon tilaa mutta onneks tuli just jämpti |
Taka jouset paikoillaan ja etu pään osat on tehty. Huomenna varmaan saadaan joustokuvia ;)
|
3 Liiteet
löyty sieltä vielä vähän enempi joustoo kun viime kuvista:D
|
Kylä joustaa ainankii :D
|
Hienoo, että äijillä riittää virtaa!!!! Täähän taitaa tulla kohtapuoliin jo ihan valmiiks. On iha pikkusen eri tahti, ku esim nyt meillä viimeaikoina tai Hakalan "Espenilllä":D:D:D
Toivottavasti ei tuu mitään ongelmia loppumetreilläkään, niin saatais taas yks härpätin lisää Suomen offiriveihin. |
Nyt se jo kävi, ääni on aika huono kun se on nauhotettu puhelimella. Livenä kuullosti aika härskiltä. |
Iloinen ilme paljastaa kaiken :D
|
Lainaus:
siis irroitettiin ne mitkä ei ollut kiinni missään kun kävi ja nyt ei toimi:mad: |
Lainaus:
Joko on selvinny mistä johtu / toimiiko taas? |
Lainaus:
ootko muuten ite tilaillut btf:tä tavaraa, ei onnistu niitten nettikaupasta tilaaminen eikä oo vastaillut @:kään tarvis saada 11" steering columns pika irroituksella |
Lainaus:
NYT TAAS KEHRÄÄ:D |
nyt se taas toimii, oli mennyt kampiakselin asentotunnistimen ja toisen samanlaisen liitimen kanssa vaan vähän johdot ristiin. Laturi taitaa olla sökö kun lataa vaatimatonta 17V ja laakeri ääntää. Seuraavaksi päästään automaattilaatikon sähköjen kimppuun. :) |
Lainaus:
TeamEetu: Lähtihän se! :) |
Jonkin verran on saksan pasi tehnyt turhia johtoja tohon klonksvaageniin. Toinen erikoin asia oli teippiliitokset johtosarjassa.
Parissa kohtaa yhteen isoon johtoon oli laitettu pienellä holkilla kahdesta kolmeen pientä hitupiuhaa nippuun ja teipillä surrattu läjään. Mitäköhän mahtaa tapahtua jos se ison johdon sulakkeelle jos se pieni johto menee oikosulkuun.. ei se taida ensimmäisenä olla periksi antamassa. en ihmettele jos noissa autoissa on sähkövikoja tai sähköpaloja. |
Lainaus:
Muistakaa, että nämä autot on rakennettu VOITON maksimoimiseksi --> liitin OLISI OLLUT liian kallis investointi. Johtohan on "sidottu" johtosarjan sisälle, joten "riskinarvoinen" säästökohde... Lainaus:
OT: Kattelin jotta VR6:n motti --> paljonko ajettu, koska n. 200-250tkm ajetussa mosassa tuo kettinhässäkkä on sen verran venähtäny, jotta tarvii "huoltotoimenpiteitä" (aiheuttaa pätkimistä kierroksilla ja antaa vikakoodin kampiakselin asentotunnistimelta JA ilmamassamittarista!). Joten SUOSITTELEN huoltoa ENNEN kasaamista kokonaisuudessaan!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif |
UNOHTU
Perhanan komia peli!!!!!!!!!!!!!!
http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif EI MUUTA KUIN ZEMPPIÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Lainaus:
kone on laitettu sillain paikalleen että alle tunnissa saa pois paikoiltaan,jos tarvii isompia remontteja tehdä |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jep ei se pahitteeksi olis, ei sattuis samoja kömmähdyksiä kun koneen sähköjen kanssa. Eli semmonen kuva missä on laatikon ohjaus poksi ja siihen liityvät sähkö osat. Ehtisköhän FROM katsoa niitä tyyppi tietoja niistä möykyistä kun siellä spiderin luona enemmän notkuu.
|
2 Liiteet
Nykyinen pelitilanne...
|
3 Liiteet
nyt olis sen automaattilaatikon sähköjen teko, tässä kuva laatikon sähköpoksista ja takapään muodoista.
Seuraavat päivät saa leikkiä peltiseppää. moottorin koteloinnissa joutuu käyttään vähän pieniä peltilappua joissain paikoin. |
Jokos maastoon pääsy rupee häämöttään.... loppukiri päälle :D
|
2 Liiteet
koneen pellitykset olisi hahmolla ( on meinaan hiukan hankalaa koittaa tehdä isommasta palasta kun noita kulmia on joka suuntaan)
koitetaan tän vuoden puolella saada valmiiksi eipä tossa nyt hirveesti enää olisi isoimpina kardaanit, pakoputken alku-osa, pohjapanssari |
TAAS hukku kipinä johonkin vidddu!!
no ehdittiin kuitenkin toteamaan että volkkarin oma tehostimen pumppu riittää mainiosti orbi ohjaukseen. periaatteessa kardaanien valmistus ja KIPINÄN löytäminen niin olisi koeajon paikka. olisko mikki:llä niitä laatikon sähkökuvia? |
Lainaus:
Laatikko ohjainlaitteen perusteella 4vaihteinen 01MF ja tyyppi olisi sitten jokin näistä: - CLB - DLL - DMA - DNT Katotko askista mikä on tyyppi, niin saadaan sen perusteella kytkentäkaavio (oikean laatikon mukaisesti)... Sen jälkeen suunnitellaan mistä saadaan sitten muovia kuparinauhan päälle:D:D:D |
Lainaus:
021906433C Engine speed sensor 134,20€ hyllytavaraa (saadaan tarvikkeenakin 121,60€ Bosch) --> näitä on aika paljon mennytkin... |
Lainaus:
mites, pystyykö tota puolaa mitenkään tarkistaan onko vika siinä vai jossain muualla? (motonetissä olis 230€ puolayksikkö) tulee siis yksi kipinä sen jälkeen kuollutta |
Katoppa ettei puola ole halki mistään.
Ja kipina voi myös hukkua jos ei HALLi anturi toimi. Vikakoodeissa tuo engine speed sensor-vika tulee todella usein jos vikakoodit lukee kun moottori ei käy. Eli ei välttämättä ole siellä vika. |
Lainaus:
Lainaus:
Jos on helposti katottavissa, niin kampiakselin asentotunnistin ekax (onko "jauhetta" tunnistimen päässä), sitten nokalta HALL:n liitin ja mitaa jännite ja maadoituksen signaali --> ÄLÄ AVAA nokan anturin koppaa, sillä siinä hajoaa kaikkein eniten antureita! Mittaappas ihan piruuttain puolan +napajännite, joskus ollut tapauksia, jotta jännite ollut +5-8voltin alueella... ja sen takia ei kipunoita synny Huomenna laitan hommista privaa kun pääsen taas toimistolle... |
TAAS KIPINÖI sytytysksikön vaihdolla ratkes.. (onneksi)
|
Taas säkenöi! Hyvä :D
|
Vaan ei ollu puolassa vika loppu kipinöinti jälleen. Vasta kun vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin niin alko kunnolla käymään.
Nyt on taas uusia murheita... |
Lainaus:
onko unohtunut? ei muuten mutta rupeis oleen laatikon sähköistystä vaille koe ajot:) |
Nyt tänään oli ensimmäinen päivä koko projektin kanssa kun ei tullut ainootakaan vastoin käymistä.:)
Aikasemmin on ollu joko kipinä hukassa tai bensa letku puhjennut. Teräspunos varmaan kestää nyt paremmin bensan paineet. Sähköt löysi todella hyvän paikan keskikonsolista ja ovat helposti käsillä. Kuvia otetaan lauanataina. Alkaa olla pakettikasassa jarrut on pientä kytkentää vaille valmiit. Alipaine letkut ja venttiilit paikoillaan, ainosataan alipaine säiliö vielä puuttuu. Pientä näpräystä ja hitsausta ja sitten koe-ajolle missä ajetaan viat esille...pähkäillään niitä sitten. Tulipa siinä aika villi visiokin jos laittais hydraulisylinterin taka panhardin tilalle niin sais ohjauksen taka-akselille. Ei se paljoa käänny siittä, olis siittä apua sillon kun on jäänyt pohjasta kiven päälle kiinni. Vois siirtää taka-akselia 20cm sivulle ja sillai pääsis pois jumista. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
- iskarit laitettava kiinni uniball:lla --> alkaa kolisemaan TOSI nopeesti (ei kyllä haittaa kilpurissa) - tukivarsia saattaa hämmästyttävän paljon alkaa harmittamaan varsinkin korin kiinnikkeen päässä - kardaani ei tykkää yhtään, tämä kokeiltu elävässä elämässä kun huoltoauton panhard:n pultit meni poikki ja akseli vääntyi vinoon alle. Oli ajattavana n. 1km ja kardaani antautui n. 50m ajon jälkeen.... |
Lainaus:
eipä oo tänne asti tullut:confused: - ilmatikut (uniball kiinnitys) - tukivarsi takana y-linkki - tästä ei oo mitään hajua miten kestää |
|
älkää koteloiko liikaa alumiinillä näköesteitä.... hienolta se näyttää
|
No jumankekka....sehän valmistuu kohta käsiin. Onko jo kova ajopolte päällä??? Koska on tarkoitus ottaa ensimmäiset testiajot?
Kaariin ainaki nykysillä säännöillä pitää mun mielestä lisää putket pääkaaren ja etukaarien väliin....eli toi punanen viiru suunnilleen kuvaa mitä tarkoitin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49530 |
Mites toi pääkaari?? Kun säännöissä sanotaan näin:
8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1) Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 10 astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana. Nyt tossa istutaan pääkaaren takana. Ei tada olla viralliset kaaret.. |
[QUOTE=Jare;631190]No jumankekka....sehän valmistuu kohta käsiin. Onko jo kova ajopolte päällä??? Koska on tarkoitus ottaa ensimmäiset testiajot?
Kaariin ainaki nykysillä säännöillä pitää mun mielestä lisää putket pääkaaren ja etukaarien väliin....eli toi punanen viiru suunnilleen kuvaa mitä tarkoitin. kyllähän niitä ajo haluja on kun on ollut poulivuotta ajamatta. toivottavasti ens viikolla riippuu vähän miten saa muutamat kriittiset osat mihin ei omat työkalut riitä. noi yläkulmien putket on jo valmiina samoin oviputket ei vaan viittinyt vielä asentaa kun on vaan tiellä, kun tää oma 120kg torso on muutenkin hiukka hankala istuttaa ohjaamoon:D:D |
Lainaus:
saattaa olla että jakkaroita pystyy siirtään:confused: jos ruvetaan astemitalla katteleen kulmia niin ei oo haluja osallistua kilpailuihin:mad: |
Kyllä ne penkit voi siirtää pääkaaren etupuolelle. Sillon pitää ajaa vaan aika mytystä, tätä on kokeiltu.
Triali kisoja vaan ei näin talvella ole, eli pidetään penkit mukavuus asennossa. |
hienoa tosi hienoa rakentelua!
Onko tämä y-linkin nivel? Millä ajattelit kiinnittää tuon putken tuohon niveleen? Itsellänikin olisi tommosia niveliä, ja aattelin suzukiin y-linkkiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49468 |
1 Liiteet
Lainaus:
y-linkin niveleksi joku uniball tyyppinen riittävän iso esim, |
Katos viestit...
|
Jokos viikoloppuna nähdään tosi toimissa :D ???
|
Lainaus:
?????????? |
Lainaus:
sitten vielä jarrujen liittäminen,saumojen hitsaus ja jotain muuta pientä:D tuli vaan taas loppuviikon tilaukset sotkemaan rakennus puuhia:mad: |
Nyt on etuvetonen spider koe ajettu. Yksi pieni takaisku tuli kun flekti ei pysyny paikoillaan yhdellä nippusiteellä, se lensi penkkaan ja ajelut loppu siihen. Ei huomannu laittaa sitä paremmin kiinni.
Tehoa tuntus riitävän ja välitykset ei kauheasti ole mettässä. Ei taida laatikko vaan vaihtaa vaihdetta isommalle ollenkaan, sähköissä jotain vielä tekemättä. |
2 Liiteet
joo tosiaan etu-veto testit otettu eikä mitään ihmellisiä vikoja löytynyt jotain pieniä muutoksia/korjauksia tarvii tehdä.
tollanen pikku kuva tuli otettua otetaan kunnon testiajo filmi kun saadaan kaikki pyörät vetämään http://www.youtube.com/watch?v=odzl9zGoUQM pari pohjapanssari kuvaa oli tarttunut myös |
|
jaa sen saa noinkin:confused::D:D
|
Kyllä pitää uskoa että se toimii. Koeajolla ei hajonnut mitään. Videoa tulossa todisteeksi toimivuudesta.
|
|
mistähän löytyis rajoitin liinoja tarvis jonkun 25cm ja 45cm. niin ja suomesta
|
Eli otat tosta linkin lopusta ton sekamelskan = merkin jälkeen http://www.youtube.com/watch?v=tvDAShvxd4s eli tämän tvDAShvxd4s ja siihen eteen [youtube-] ja taakse [/youtube-] eli teet tän näkösen ilman noita viivoja - - tuolla sulkujen sisällä [youtube-]tvDAShvxd4s [/youtube-] |
Jumankauta sehän liikkuu ja vetääkin kaikilla 4 pyärällä!!!! Hiano homma! Nyt vielä ku opettelee ton "go pedal" käytön aiemmin, ku vast ihan videon viimesillä sekunneilla:D:D:D
Nyt vaan pitä saada lumet pois kallioilta ja kiviltä, että pääsette oikeisiin paikkoihin testaileen;) |
Taka pään ilmatikuista puuttuu typet, eli takapää ei elä yhtään.
Hyvin se menee kun laitto kakkoselle, kokeillaan seuraavaksi kolmosta ja katotaan mihin se sitten menee. Yritin olla varovainen ja olla särkemättä sitä heti. ;) Olen useamman kerra onnistunut särkemään noita frommin kulkineita. |
Lainaus:
täytyy saada kaikki vaan ensin pelaamaan kunnolla ennenkuin ruvetaan rihkoomaan |
On toi talvi niin kylmä että pitää seiniä rakennella spideriin.
Suunniteltiin oviakin tohon, semmoset lambotyyppiset eli aukevat eteenpäin. Ihan näitä kovia pakkaskelejä vastaan, sais lämpöä kabiiniin. Toinen hyöty olis ettei kura tai lumi lennä ihan päin näköä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50991 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50990 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50986 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50987 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50988 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50989 Semmosta tänään. |
3 Liiteet
rupeaa oleen pikkuhiljaa iskussa enää tarvis etu ja taka "lasit" laittaa paikalleen ja tikut säätää kuntoon sitten kaasu pohjaan. maalaus hommat tehdään sitten joskus kun on viat ajettu ensin pihalle
|
Hyvällä mallilla näkyy olevan! Loppurutistus vielä :D
|
Varmaan ei polttele just yhtään päästä ajelemaan? :D
|
Niinpä, ei ole ollu kertaakaan ajokuntosta autoa mmc talvisodan aikana. Nyt toi on jo niin lähellä, tai onhan se ajokuntonen.
Lunta on nyt niin paljon että voi olla helpotkin paikat vaikeita nokialla. |
Onks muissakin hämmähäkeissä toi jarrujen pääsylinteri noin osuvalla paikalla? En ole ennen huomannu tai edes katsellut, mutta nyt huomio kiinnitty kuvia katsellessa ja tuli mieleen, että liukkaalla saattaa puu sukeltaa etupyörän ja rungon väliin, jolloin toi jarrujen pääsylkky saattaa saada hieman osumia????
|
Lainaus:
|
No sehän selittää. Joo kyllä joku putki kannattaa kyhää jossain vaiheessa, meinaan ite muutamia kertoja ollu jumissa just puu rungon ja renkaan välissä. Moottorisaha hommiks ne kyl on menny yleensä sitten, ku ei enään repimällläkään ole liikkunu.
|
Sehän rupee oleen valmis hyvä,hyvä :D
|
2 Liiteet
ihan kivasti tuntuis etenevän joitain pikku muutoksia tulee vielä tehtyä.
seuraavaksi rakennetaan kässäri sääntöjen edellyttämään kuntoon, sekä suunnitellaan kääntöjarruja kummillahan olisi järkevämpi/toimivampi toteuttaa |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
isompi jäähdytin tuli laitettua paikalleen
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56340 mahtaakohan tulla sanomista kisakatsastuksessa jos tuollain kiinnittää lannevyön sisäpuolelta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56338 |
| Sivu luotu: 00:18 (GMT +2). |