![]() |
kivikiipijän tekniikka kysymys
1 Liiteet
onko kellään kokemusta tai tietoa kuinka toimiva tällainen ratkasu on
suunnittelu asteella on kaksi paikkainen kivikiipijä, saisi kevyen ja pienen paketin. |
Ei taida noilla välityksillä kovin hitaasti päästä:D:D
Vai meinaatko kikkailla jotain laatikkoon? Lukko ainakin:) |
Lainaus:
Eiköhän siinä välitys ole melko hyvä jos noissa akseleissa on välitys 4-7.. tasauspyörästö vaan jäykäksi! ruottalaisethan noita on jonkii verran vissiin tehny, tuolta löytyy jotakin rojekteja!-> http://www.4x4sweden.se/forum/viewfo...61056102ca0a92 mm. http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=11818 http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=6292 |
Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1 Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
tällä systeemillähän nääkin on tehty http://www.westcoastspiders.com/spiders.html
|
Mistähän nuo jouset on, siis kierteet, mitkä Yellow Spiderissäkin on? Toki coil-over, tahi ilmatikku, on helppoo ja halpaa.
|
Joskus aikoja sitten tuli rakenneltua semmonen suohiipijä missä oli Opel Kadetin 1.2 moottori+4v laatikko sitten pätkä kardaania ja Fiat 128 etuvetolaatikko, tähän oli vaan hitsattu tasauspyörästöön lukko..
Perät oli muistaakseni ison finnin eli Datsun 1600 deluxen :) Välityksen oli silleen sopivat ku laitto tosta Fiatin ns. jakoaskista kakkosen tai kolmosen päälle ja sitten pykälteli tosta Kadetin askista tilanteen mukaan.. |
Itse itselle vastaten, kun vaan malttoi enste selata tuota ruattalaisten voorumia:
renault 12 fjädrar & volvo 240 fjäderskålar. |
no onkkos tää rojekti saanut tuulta alleen vai olikos uutis ankka vaan
|
Lainaus:
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=16963 |
saattaa sie kangasallakin olla jotain jo rakenteilla
|
kyllä siitäkin kuvia mielellään katsellaan!
|
1 Liiteet
Lainaus:
|
Aikas mahtavaa!
Ihan mielenkiinnosta verkkoa selasin automaattietuvetotekniikoita kytäten, niin tuli mieleen miten tuo Saab 9000 vaihteisto on sijoitettu? Onko siellä moottorin alla tähän tarkoitukseen sopimattomasti? |
Lainaus:
Jossain vuosimallissa vaihteiston sijainti muuttui... Itsellä 2.3T ysitonnisen nokalta, ja siinä vaihteisto on normaalisti, eikä siellä alla... Pitäsiköhän se tohon suzukiin... |
Lainaus:
Hyvä siitä tulee ja kuten varmaan tarkkasilmäisenä huomasitkin kuvista, niin renkaina toi IROK on osoittautunu melko hyväks yhdessä perus TSL:n kanssa. Mut hommaa tarpeeks tehokas pannu, esim sellanen VR6, niin ei kuulosta se auto sellaselta "nuhaiseta sähköhammasharjalta":D:D:D:D Koskas on tavoitepäivä ajaa tuolla?? Kai joku päivämäärä on tavoitteena, vai onks tää semmonen ikuisuus projekti;) |
Lainaus:
pitbullia tulee alle ainakin alkuun (on osoittautunut olevan hyvä rengas) vr6 on hankinta listalla ,jos tälläviikkoo löytäis koneen niin pääsis jatkaan rakennusta. olen suunnitellut y-linkkiä taakse ja 4-linkkiä eteen ei tää mikään ikuisuus projekti ole |
Hyvä ettet langennut mihinkään suzukin runkoon. Ei voi oikeen suositella, jos meinaa pidemmälle muutella.
|
1 Liiteet
mistäköhän tuo vedonkatkaisija on:confused: näyttäis volvon alipaine kellolta
|
Lainaus:
|
Lainaus:
JOS JOLLAIN LÖYTYY KYSEINEN OSA NIIN ILMOITA HINTA NIIN OSTETAAN POIS NURKISTA |
mistäs päin porukka on orbitrooleja hommannut (edullisia)
mahtaako ton vr6 oma tehostimen pumppu riittää ohjaukseen:confused: |
Lainaus:
Tosin onhan noita raktoripurkaamojenkin tuotteita moni käyttäny ja ihan hyvällä menestyksellä, ut on toisilla ollu harmiakin. Pumpun tuotosta ei ole kyllä hajuakaan.....voi olla kyl vähä piikanen. Onks mitään tietoa, että mitä muissa spidereissä on käytössä?? Vai olisko niillä ihan oikeita hytikka pumppuja niissä? |
1 Liiteet
mahtaako onnistua tollain kallistaa syyläriä vai tuleeko ongelmia?
|
Lainaus:
|
nyt olis jousituksen vuoro projektissa, ajatus olisi laittaa eteen sekä taakse ilmatikut
mutta rupeeko kallisteleen liikaa jos ei ole mitään jousia/ kallistuksenvakaimia |
Ainahan sen jousituksen liikkkeitä voi rajoittaa liinoilla.
|
Lainaus:
kardaanithan pyörii samaan suntaan niin eiks se lisää tota kallistumista? |
Jaa, enhän mä noista ilmatikuista tiedä mitään, mutta kallistelua kiihdyttäessä tulee varmasti kun on kevyt koriosa suhteessa painaviin akseleihin. Joku on tais sanoa, että ilmatikuissa on hyvät säätömahdollisuudet, vielä kun joku osais säätää ne hyviksi. Rakennusvaiheessa niillä pääsee kyllä helpolla ja painoakin taitaa säästyä.
Yleensähän jousitus suunnitellan siten, että ostetaan pisimmät mahdolliset iskarit tai ilmatikut ja lopulta rajotinliinoilla estetään joustomonstereita kaatumasta paikallaan kun polkasee kaasun pohjaan. |
Lainaus:
16" taakse ja 14" eteen olisi tarkoitus laittaa |
Lainaus:
Ilmatikun vastus vakio? Iskunvaimentimen vaimennusteho on koko joustomatkalla vakio, säädettävissä (purkamalla ja shimmaamalla) eri suuntiin. Jousivoima taas kasvaa progressiivisesti tikun painuessa kasaan. Koko joustomatka olis hyvä olla kokonaan käytössä ja ajokorkeus muistaakseni niin että 1/3 sisäänjoustoa ja 2/3 ulos. 16" on jo pitkä tikku, mutta kyllähän sen saa tarkasti sovittelemalla toimimaan rangen takaripustuksillakin, eli ei pitäis olla ongelmia tuossa sinun härvelissä :) |
baxxter: Onks sulla omat systeemit tota typen täyttämistä varten? Muistelin että hommasit jotkin vermeet? Oliks ne millaset ja mistä?
|
tässä olis yks vaihtoehto ilmatikkujen täyttöön, ei vaan taida oikein lentopostissa tulla Suomeen. mut jos jonkun kontin kyytiin sais...
http://www.rubiconexpress.com/Products/REC300.aspx |
Lainaus:
|
simpukka
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen
Lainaus:
|
Lainaus:
tähänkin on tulossa suzukin tehostamaton simpukka ja hydrauliikka näin mekaaninen yhteys on olemassa , sais edes hyvän selityksen miks pelkkä hydrauli ei kelpaa |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
simpukka
niinpä.... hydrauli ohjauksia on joka traktorissa ja työkoneessa ja eipä niissäkään ohjaus kovin usein petä... varmaan luotettavampi kuin 20 vuotta vanha raidetangonpää!!!
Lainaus:
|
Lainaus:
Oikeen viimotteen päälle vehkeet :) Messer 0-20bar paineensäädin, hinta tais olla 122e. Sais (ja pitäis hommata) noita 0-40bar tai 0-50bar säädöilläkin, hintaa oli 366e :mad::eek::( Siihen jatkoksi 20bar kaasuletkua, pallohana ja normi renkaantäyttöventtiili ilman sitä lukituskynttä. Jos jotain tahtoo amerikasta tilailla, niin http://www.powertank.com/products/sf.../productID/225 mulle kans yks ;) Ja sitte OT:t Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Kerran pääsi letku löystymään orbin pumpusta. Paha ajaa tiellä kun käänty vaan oikealle ja vika tuli aika huomaamatta. Kyllä se orbikin haavoittuva on.
Lisäksi 25 v. vanha systeemi ei ole mitenkään erinomaisen tarkka tuntumaltaan maantie -nopeuksissa. Ihan yhtälailla voi mekaanisesti välitetyt ohjauksetkin hajota, ei huonojen osien kestävyyksissä ole eroa. Hyvillä osilla kestää molemmat. Kun ei osallistu suunnistuskisoihin, ei tarvi miettiä ohjauslaitesääntöjä. Toimii mulla. |
Sivu luotu: 20:30 (GMT +2). |