Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   kivikiipijän tekniikka kysymys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59047)

FROM 04.05.2009 20:47

kivikiipijän tekniikka kysymys
 
1 Liiteet
onko kellään kokemusta tai tietoa kuinka toimiva tällainen ratkasu on
suunnittelu asteella on kaksi paikkainen kivikiipijä, saisi kevyen ja pienen paketin.

Rotta-Racing 04.05.2009 20:51

Ei taida noilla välityksillä kovin hitaasti päästä:D:D
Vai meinaatko kikkailla jotain laatikkoon? Lukko ainakin:)

make-lj 04.05.2009 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rotta-Racing (Viesti 557934)
Ei taida noilla välityksillä kovin hitaasti päästä:D:D
Vai meinaatko kikkailla jotain laatikkoon? Lukko ainakin:)


Eiköhän siinä välitys ole melko hyvä jos noissa akseleissa on välitys 4-7..

tasauspyörästö vaan jäykäksi! ruottalaisethan noita on jonkii verran vissiin tehny, tuolta löytyy jotakin rojekteja!-> http://www.4x4sweden.se/forum/viewfo...61056102ca0a92

mm. http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=11818

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=6292

LaaLaa 04.05.2009 22:20

Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1

Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p

FROM 04.05.2009 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 557958)
Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1

Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p

nyt on ymmärretty väärin minä vasta suunnittelen ostoslistaa kuva on jostain netin syövereistä. vr6 automaatti on vahvoilla hankinta listassa minkähän lainen välitys tossa mosassa on ??

FROM 04.05.2009 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 557958)
Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1

Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p

TOTTAKAI BOGGERIA ALLA VAAN!!!!!!!!!

tare 05.05.2009 03:39

tällä systeemillähän nääkin on tehty http://www.westcoastspiders.com/spiders.html

A-P 06.05.2009 10:29

Mistähän nuo jouset on, siis kierteet, mitkä Yellow Spiderissäkin on? Toki coil-over, tahi ilmatikku, on helppoo ja halpaa.

MakeO 07.05.2009 10:00

Joskus aikoja sitten tuli rakenneltua semmonen suohiipijä missä oli Opel Kadetin 1.2 moottori+4v laatikko sitten pätkä kardaania ja Fiat 128 etuvetolaatikko, tähän oli vaan hitsattu tasauspyörästöön lukko..
Perät oli muistaakseni ison finnin eli Datsun 1600 deluxen :)
Välityksen oli silleen sopivat ku laitto tosta Fiatin ns. jakoaskista kakkosen tai kolmosen päälle ja sitten pykälteli tosta Kadetin askista tilanteen mukaan..

A-P 07.05.2009 15:13

Itse itselle vastaten, kun vaan malttoi enste selata tuota ruattalaisten voorumia:
renault 12 fjädrar & volvo 240 fjäderskålar.

Rekisteröimätön 09.05.2009 17:43

no onkkos tää rojekti saanut tuulta alleen vai olikos uutis ankka vaan

tare 09.05.2009 20:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 559264)
no onkkos tää rojekti saanut tuulta alleen vai olikos uutis ankka vaan

tätä ekassa kuvassa olevaa projektia voi seurata tässä

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=16963

Rekisteröimätön 09.05.2009 20:31

saattaa sie kangasallakin olla jotain jo rakenteilla

tare 09.05.2009 21:04

kyllä siitäkin kuvia mielellään katsellaan!

FROM 09.05.2009 22:53

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 559348)
kyllä siitäkin kuvia mielellään katsellaan!

jos näytä nyt joku haluaa kattella niin runko olisi valmis

A-P 09.05.2009 23:06

Aikas mahtavaa!
Ihan mielenkiinnosta verkkoa selasin automaattietuvetotekniikoita kytäten, niin tuli mieleen miten tuo Saab 9000 vaihteisto on sijoitettu? Onko siellä moottorin alla tähän tarkoitukseen sopimattomasti?

Yare 10.05.2009 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 559384)
Aikas mahtavaa!
Ihan mielenkiinnosta verkkoa selasin automaattietuvetotekniikoita kytäten, niin tuli mieleen miten tuo Saab 9000 vaihteisto on sijoitettu? Onko siellä moottorin alla tähän tarkoitukseen sopimattomasti?



Jossain vuosimallissa vaihteiston sijainti muuttui... Itsellä 2.3T ysitonnisen nokalta, ja siinä vaihteisto on normaalisti, eikä siellä alla...




Pitäsiköhän se tohon suzukiin...

Jare 10.05.2009 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 559378)
jos näytä nyt joku haluaa kattella niin runko olisi valmis

Toi taitaa siis olla ihan Spiderin piirrustusten mukaan tehty?

Hyvä siitä tulee ja kuten varmaan tarkkasilmäisenä huomasitkin kuvista, niin renkaina toi IROK on osoittautunu melko hyväks yhdessä perus TSL:n kanssa.

Mut hommaa tarpeeks tehokas pannu, esim sellanen VR6, niin ei kuulosta se auto sellaselta "nuhaiseta sähköhammasharjalta":D:D:D:D

Koskas on tavoitepäivä ajaa tuolla?? Kai joku päivämäärä on tavoitteena, vai onks tää semmonen ikuisuus projekti;)

FROM 10.05.2009 22:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 559655)
Toi taitaa siis olla ihan Spiderin piirrustusten mukaan tehty?

Hyvä siitä tulee ja kuten varmaan tarkkasilmäisenä huomasitkin kuvista, niin renkaina toi IROK on osoittautunu melko hyväks yhdessä perus TSL:n kanssa.

Mut hommaa tarpeeks tehokas pannu, esim sellanen VR6, niin ei kuulosta se auto sellaselta "nuhaiseta sähköhammasharjalta":D:D:D:D

Koskas on tavoitepäivä ajaa tuolla?? Kai joku päivämäärä on tavoitteena, vai onks tää semmonen ikuisuus projekti;)

samanlainen spider tästä on tulossa , ei oma taito riitä suunnitteluun toisilta kopiointi onnistuu jotenkin:p
pitbullia tulee alle ainakin alkuun (on osoittautunut olevan hyvä rengas)

vr6 on hankinta listalla ,jos tälläviikkoo löytäis koneen niin pääsis jatkaan rakennusta.

olen suunnitellut y-linkkiä taakse ja 4-linkkiä eteen


ei tää mikään ikuisuus projekti ole

kivinen 11.05.2009 19:01

Hyvä ettet langennut mihinkään suzukin runkoon. Ei voi oikeen suositella, jos meinaa pidemmälle muutella.

FROM 30.05.2009 20:57

1 Liiteet
mistäköhän tuo vedonkatkaisija on:confused: näyttäis volvon alipaine kellolta

offroadjouni 31.05.2009 07:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 564828)
mistäköhän tuo vedonkatkaisija on:confused: näyttäis volvon alipaine kellolta

Volvon jakolaatikosta tuo onkin.

FROM 31.05.2009 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 564873)
Volvon jakolaatikosta tuo onkin.

mahtaako löytyä sekä kolme että kaksi akselisesta vai vaan toisessta?
JOS JOLLAIN LÖYTYY KYSEINEN OSA NIIN ILMOITA HINTA NIIN OSTETAAN POIS NURKISTA

FROM 24.06.2009 20:30

mistäs päin porukka on orbitrooleja hommannut (edullisia)
mahtaako ton vr6 oma tehostimen pumppu riittää ohjaukseen:confused:

Jare 24.06.2009 20:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 570839)
mistäs päin porukka on orbitrooleja hommannut (edullisia)
mahtaako ton vr6 oma tehostimen pumppu riittää ohjaukseen:confused:

Hytikka kaupasta saa uusia ja takuulla toimivia ja sen kokosia ku ite haluaa. Maksaa kyllä, mutta eipä tarvi leikkiä romujen kanssa.

Tosin onhan noita raktoripurkaamojenkin tuotteita moni käyttäny ja ihan hyvällä menestyksellä, ut on toisilla ollu harmiakin.

Pumpun tuotosta ei ole kyllä hajuakaan.....voi olla kyl vähä piikanen. Onks mitään tietoa, että mitä muissa spidereissä on käytössä?? Vai olisko niillä ihan oikeita hytikka pumppuja niissä?

FROM 08.07.2009 16:52

1 Liiteet
mahtaako onnistua tollain kallistaa syyläriä vai tuleeko ongelmia?

Jare 08.07.2009 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 574000)
mahtaako onnistua tollain kallistaa syyläriä vai tuleeko ongelmia?

Onhan noita. Muistaakseni Jussilaisen G-69:ssä oli ihan makuullaan koko jäähdytin. Ilmaaminen vaan tuottaa joskus pienoista ongelmaa, eli kannattaa sitä miettiä aika tarkkaan;)

FROM 10.07.2009 19:30

nyt olis jousituksen vuoro projektissa, ajatus olisi laittaa eteen sekä taakse ilmatikut
mutta rupeeko kallisteleen liikaa jos ei ole mitään jousia/ kallistuksenvakaimia

kivinen 11.07.2009 07:31

Ainahan sen jousituksen liikkkeitä voi rajoittaa liinoilla.

FROM 11.07.2009 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 574635)
Ainahan sen jousituksen liikkkeitä voi rajoittaa liinoilla.

tarkoitin jos esim suoralla lyö tallan pohjaan niin kallistuuko koppa kun eiks ton ilmatikun vastus oo vakio
kardaanithan pyörii samaan suntaan niin eiks se lisää tota kallistumista?

kivinen 12.07.2009 07:32

Jaa, enhän mä noista ilmatikuista tiedä mitään, mutta kallistelua kiihdyttäessä tulee varmasti kun on kevyt koriosa suhteessa painaviin akseleihin. Joku on tais sanoa, että ilmatikuissa on hyvät säätömahdollisuudet, vielä kun joku osais säätää ne hyviksi. Rakennusvaiheessa niillä pääsee kyllä helpolla ja painoakin taitaa säästyä.

Yleensähän jousitus suunnitellan siten, että ostetaan pisimmät mahdolliset iskarit tai ilmatikut ja lopulta rajotinliinoilla estetään joustomonstereita kaatumasta paikallaan kun polkasee kaasun pohjaan.

FROM 12.07.2009 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 574800)
Jaa, enhän mä noista ilmatikuista tiedä mitään, mutta kallistelua kiihdyttäessä tulee varmasti kun on kevyt koriosa suhteessa painaviin akseleihin. Joku on tais sanoa, että ilmatikuissa on hyvät säätömahdollisuudet, vielä kun joku osais säätää ne hyviksi. Rakennusvaiheessa niillä pääsee kyllä helpolla ja painoakin taitaa säästyä.

Yleensähän jousitus suunnitellan siten, että ostetaan pisimmät mahdolliset iskarit tai ilmatikut ja lopulta rajotinliinoilla estetään joustomonstereita kaatumasta paikallaan kun polkasee kaasun pohjaan.

eteen piti tulla normaali jouset mutta kun heräs ajatus että laittais simpukan tonne( niin pääsis myös suunnistus kisoihin) mahtuis noitten tikkujen kanssa paremmin, ja onhan ne paljon helpompi asentaakin.
16" taakse ja 14" eteen olisi tarkoitus laittaa

baxxter 12.07.2009 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 574640)
tarkoitin jos esim suoralla lyö tallan pohjaan niin kallistuuko koppa kun eiks ton ilmatikun vastus oo vakio
kardaanithan pyörii samaan suntaan niin eiks se lisää tota kallistumista?

Riippuu jousitusgeometriastakin, että miten kallistelee kaasuttaessa.
Ilmatikun vastus vakio? Iskunvaimentimen vaimennusteho on koko joustomatkalla vakio, säädettävissä (purkamalla ja shimmaamalla) eri suuntiin. Jousivoima taas kasvaa progressiivisesti tikun painuessa kasaan. Koko joustomatka olis hyvä olla kokonaan käytössä ja ajokorkeus muistaakseni niin että 1/3 sisäänjoustoa ja 2/3 ulos. 16" on jo pitkä tikku, mutta kyllähän sen saa tarkasti sovittelemalla toimimaan rangen takaripustuksillakin, eli ei pitäis olla ongelmia tuossa sinun härvelissä :)

CJ7 12.07.2009 19:05

baxxter: Onks sulla omat systeemit tota typen täyttämistä varten? Muistelin että hommasit jotkin vermeet? Oliks ne millaset ja mistä?

Jeeper 12.07.2009 19:13

tässä olis yks vaihtoehto ilmatikkujen täyttöön, ei vaan taida oikein lentopostissa tulla Suomeen. mut jos jonkun kontin kyytiin sais...

http://www.rubiconexpress.com/Products/REC300.aspx

CJ7 12.07.2009 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 574969)
tässä olis yks vaihtoehto ilmatikkujen täyttöön, ei vaan taida oikein lentopostissa tulla Suomeen. mut jos jonkun kontin kyytiin sais...

http://www.rubiconexpress.com/Products/REC300.aspx

Kattelin tota kanssa, mutta rahti tosiaan pentele ei onnistu ihan minkä kautta vaan....

Rekisteröimätön 12.07.2009 21:04

simpukka
 
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen






Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 574815)
eteen piti tulla normaali jouset mutta kun heräs ajatus että laittais simpukan tonne( niin pääsis myös suunnistus kisoihin) mahtuis noitten tikkujen kanssa paremmin, ja onhan ne paljon helpompi asentaakin.
16" taakse ja 14" eteen olisi tarkoitus laittaa


FROM 12.07.2009 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 575025)
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen

hyvähän se olisi jos pelkkä hydrauliikka riittäis
tähänkin on tulossa suzukin tehostamaton simpukka ja hydrauliikka näin mekaaninen yhteys on olemassa , sais edes hyvän selityksen miks pelkkä hydrauli ei kelpaa

HeikkiH 12.07.2009 22:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 575051)
sais edes hyvän selityksen miks pelkkä hydrauli ei kelpaa

Onhan tuosta asiasta tapeltu tuolla suunnistuksen sääntötopikissa, mutta hyvään selitykseen riittää yksi sana: liikenneturvallisuus (tästä syystä myös hitsatut sektorivarret ja raidetangot on kielletty).

FROM 12.07.2009 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 575067)
Onhan tuosta asiasta tapeltu tuolla suunnistuksen sääntötopikissa, mutta hyvään selitykseen riittää yksi sana: liikenneturvallisuus (tästä syystä myös hitsatut sektorivarret ja raidetangot on kielletty).

piti olla hyvä selitys.... otetaan esimerkiksi suzukin ohjauksessa sijaitseva kuminen pala ennen simpukkaa.. todella LIIKENNETURVALLISTA;)

Rekisteröimätön 12.07.2009 22:54

simpukka
 
niinpä.... hydrauli ohjauksia on joka traktorissa ja työkoneessa ja eipä niissäkään ohjaus kovin usein petä... varmaan luotettavampi kuin 20 vuotta vanha raidetangonpää!!!


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 575069)
piti olla hyvä selitys.... otetaan esimerkiksi suzukin ohjauksessa sijaitseva kuminen pala ennen simpukkaa.. todella LIIKENNETURVALLISTA;)


baxxter 13.07.2009 01:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CJ7 (Viesti 574965)
baxxter: Onks sulla omat systeemit tota typen täyttämistä varten? Muistelin että hommasit jotkin vermeet? Oliks ne millaset ja mistä?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35255
Oikeen viimotteen päälle vehkeet :) Messer 0-20bar paineensäädin, hinta tais olla 122e. Sais (ja pitäis hommata) noita 0-40bar tai 0-50bar säädöilläkin, hintaa oli 366e :mad::eek::( Siihen jatkoksi 20bar kaasuletkua, pallohana ja normi renkaantäyttöventtiili ilman sitä lukituskynttä.
Jos jotain tahtoo amerikasta tilailla, niin http://www.powertank.com/products/sf.../productID/225 mulle kans yks ;)

Ja sitte OT:t
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 575025)
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen

Ehkä se olis parempi tehdä kunnolla, kuin helpolla.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 575067)
Onhan tuosta asiasta tapeltu tuolla suunnistuksen sääntötopikissa, mutta hyvään selitykseen riittää yksi sana: liikenneturvallisuus (tästä syystä myös hitsatut sektorivarret ja raidetangot on kielletty).

Eipä tuossa mitään hyvää selitystä ole, kun suomipoika tekee työntövarsista tukivarret ja hyvin kelpaa.. Tai sitten "jakarit" hitsataan akseliin, ohjausvarsi ja panhardi ristiin: kisakatsastuksessa kättä lippaan ja hyvää kisaa :D Mutta olihan siellä simpukka..
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 575073)
niinpä.... hydrauli ohjauksia on joka traktorissa ja työkoneessa ja eipä niissäkään ohjaus kovin usein petä... varmaan luotettavampi kuin 20 vuotta vanha raidetangonpää!!!

Eli 20v vanha traktrorin hydrauliohjaus paikoilleen, vanhalla mopon ketjulla vetoja pumpulle ja 80 km/h päästelemään muun liikenteen joukkoon..

kivinen 13.07.2009 15:33

Kerran pääsi letku löystymään orbin pumpusta. Paha ajaa tiellä kun käänty vaan oikealle ja vika tuli aika huomaamatta. Kyllä se orbikin haavoittuva on.

Lisäksi 25 v. vanha systeemi ei ole mitenkään erinomaisen tarkka tuntumaltaan maantie -nopeuksissa.

Ihan yhtälailla voi mekaanisesti välitetyt ohjauksetkin hajota, ei huonojen osien kestävyyksissä ole eroa. Hyvillä osilla kestää molemmat.

Kun ei osallistu suunnistuskisoihin, ei tarvi miettiä ohjauslaitesääntöjä. Toimii mulla.


Sivu luotu: 20:30 (GMT +2).