![]() |
Kuramato Suzuki Klapejahtiin siistimistä
Monen näköistä on suskaan ehditty ropeltaa, Kerrankin oli kamera mukana.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27742 Ekaks vanne halki. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27741 Lähikuva vanteenkatkaisukoneesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27744 Sitten pulttailtiin laserista tilatut kehät yhteen ja heppailtiin kiinni kun otettiin kaks osasina. Materiaali 5mm fe 52 tai mitä se nykyään sit onkaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27745 Tohon ne sitte aseteltiin pareittain pultit ja mutterit paikoillaan ja hepattiin vanteenpuolikkaisiin kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27746 Tommosissa pätkissä kiinni. Kehän ulkohalkaisija on sama kun vanteen ulkohalkaisija. Olis tarvinnu ottaa vanteen sisähalkaisija + 1-2mm niin olis ollu parempi hitsata kun jäis semmonen kulmaus http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27747 Tommoselta näyttää, kuusiokolopultit pitää laittaa kun ei sovi hylsy. Hitsauskin paloi läpi senverran että en aio hitsata ulkopuolelta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27748 Leveys 360mm näikin tarkoilla mittalaitteillla mitattuna. Alle 365 oli tavoite. Vanne on 10x15 maalaamaton uusi. Tiivistepinnat oikaistaan vielä sillä hienolla katkaisukoneella josta pienillä modifikaatiolla saadaan tasohiomakone. Lisäksi vanteen sisä ja ulkoreunaan pyöräytetään 10mm akseli vahvikkeeksi. Mahtaisko toi kestää jos nylonista tai jostain tekis levitys kauluksen tohon väliin ja pidemmät pultit laittais? Ai miks? No siks kun tarttis tehdä vielä vararengas, ja mulla sattuu Rangessa olemaan tommoset renkaat ja vanteet, ja ne voi sen vararengas käytön jälkeen olla leveemmät kun 365mm Jatkuu... |
Samaa ideaa ollaan joskus kanssa pähkäilty kun on puhuttu niistä kerroista kun beadlock vanne hyppää sisäreunasta irti. Harmi vaan kun meiän sorvis ei mahu 15" vanne pyörimään. Varmasti tulee hyvä kun vaan vahvistaa vanteen reunat vielä.
|
Hienoa työtä. Minäkin tuota suunnitellut jo kauan mutta tuskin koskaan saan aikaiseksi:o
Tuleeko joku holkki tuonne sisälle lukitsemaan renkaan reunat? Pitäisi varmaan tubeleksina, jos sorvilla pyhkäisisi urat noiden hitsattujen levyjen sisäpintoihin ja siihen sopivan iso o-rengas;) |
Jonkunnäköinen holkkiviritys tulee. O-rengas uraa koitettiin mut kehät veteli hitsattaessa
niin että pitää pyyhkästä niistä 0.5-1mm pois. Jos tekis 3mm o-renkaalle 2.5mm syvän uran saattais mennä jostain kohtaa ohueksi toi kehä. Molempiin puolikkaisiin ei aleta uria tekemään kun ei ne jokapaikasta kuitenkaan osu kohdakkain ja sitte on se o-kumi paskana. Tiivisteeksi on suunniteltu teflon nauhaa. Hitsauksen jälkeen koitettiin sanomalehteä (satakunnan kansa) kaksinkertasena, ei pitäny. Kehien hionnan jälkeen vois toimia. |
onko noissa laipossa mitään ohjaavaa olaketta toisiinsa, vai pelkästään tasopinnat vastakkain ? käykö jossakin tilanteessa niin että vanteen ulko ja sisäreunat vispaavat ihan eri tahtiin kun pultin reijät venyvät laipossa.
|
Mites olis joku kova laakerilukite siihen liitokseen???? Tai tiivistelakka?
Millaisetkos sisäkehät tuonne on tuloillaan? Suomisen Samulilla on tuon tyyppiset vanteet Kuksassa ja kertoivat, että sen sisäkehän oikean leveyden löytäminen oli vaikeaa. Jäi kuulemma helposti löysäks, jolloin vanne ja rengas suti keskenään tai sit oli liian levee ja tuppas vuotaan just tosta halkaisu saumasta. |
Ei ole mitään ohjuria laipoissa. Vanne on navassa kiinni kuudella pultilla.
Pulttikehän halkaisija luokkaa 130mm Kehässä 18 pulttia, halkaisija muistaakseni 330-340. En usko että lipsuu. Suskan ykskolmonen ja renkaana 35" pyöriikö, en tiedä. Lähtökohta erilainen kun kuksa jossa taitaa tehoa taitaa olla 6-7 suskan verran, renkaat isommat jne. Puolikas kerrallaan renkaaseen paikalleen, sisäpuolelta piirretään jälki mihin renkaan jalkaosa tulee, puolikkaat yhteen ja mitta käteen. Katotaan mitä tulee. Tarkoitus ei ole ajaa nollapaineilla, vaan varmistaa matkan jatkuminen ladogassa. |
Ota huomioon, että renkaan reuna painuu muutaman millin, saat tiukemman. Teillä kun on sorvi, niin tehkää sisäpalasta ensin "liian iso". Siitäpä on helppo ottaa siivu pois, jos ei kiristy loppuun asti.[/QUOTE]
Tämähän on aivan totta. |
ite tein hummerin vanteisiin sisä kehät uponorin viemärin nousu putkesta,ensin liian leveät ja sahalla aina pikku siivu pois ja niin kauan että menivät juuri kiinni asti murjomatta.
ei ainakaan pyöri vanteilla vaikka paineet on lähellä 0.0bar http://www.youtube.com/watch?v=KdSPGNRh77g |
Lainaus:
|
Muoviputket mitoitetaan aina ulkomitan mukaan. Esim. 160 pvc/pp on päältä just sen 160mm mutta niillekin ilmoitetaan dn-mitoitusta, niitä en muista ulkoa. Ja todella harvoin törmää missään että muoviputkea olisi piirretty dn mitoilla.
Muutama vuosi sitten tuli viellä sellainen juttu et muoviputkinormia höllättiin -> nykyään toleranssit suurempia (jotta etelä/itäerurooppalaisetkin osaisi niitä tehdä?). Pahinta oli se että niihin nykyään sallitaan toleranssissa plussaakin ja soikeuttakin saa olla muistaakseni 7%:n luokkaa. sisänsä ihan täysin offtopic -sami- |
Mites leveä se keskiputki voi olla, jotta se mahtuu vielä kokonaisena sisään? Vai pitääkö 10" leveä keskiosa jo leikata kuviosahalla kahteen kappaleeseen palapeliliitoksilla?
|
Mulla on katkaistu ja tehty pelti jatko jossa on samaa muovia suikale päällä muuten ei kokoa saanut täsmäämään.16.5 on vanteet halkaisijaltaan. mulla ainakin menee kokonaisena renkaan sisälle kun pikkusen painattaa.
|
Lainaus:
|
Esa ja Masa oli tänäänkin jotain puuhaamassa, itte en menny mukaan kun oli niin jäätävä jysäri. Takaperän lautaspyörän pultit olivat pohjanneet eikä sentakia ollu kiristäny ratasta kunnolla murikkaan ja pari pulttia oli poikki. CTI systeemi pitäis kans rakennella.
|
mahottoman vaikea saada halkastavista vanteista sellasia että voi huoletta ajella 100 tai etes 80 tiellä. Millin heittokin kertaantuu äkkiä...
|
Lainaus:
|
Itellä ollu stazworkin kasaamat halkastavat 3v. käytössä ja hyvin kestäny.
Ekat sssä rinkulat oli 5mm liian kaposet niin pyöri vanteella mut toiset toimii hyvin. Kiima Tapsa tekas aluksi ite mut ne ei kestäny rasitusta ja antautu. Oli kans duunatta tavan peltivanteista. Nää mun ja hummerin vanteet on astetta jytkymmät. Omat painaa melkee 30kg kappale. |
Kyllä näillä vanteilla voi satasta laukata. Suskan renkaissa on paikkaliemi sisällä
eikä ole tasapainotettu. Omassa rangessa on kans halkastavat vanteet mutta ei tota paikka ainettaja kyllä niilä voi semmosta vajaa satasta päästellä. Miten Holstilla tai jollakulla muulla on rengaspaineitten säätö toteutettu, lähinnä että onko kaikki pyörät yhden kraanan takana ja onko paineenalentimia tai painemittareita? |
Mulla jokanen rengas oman mittarin + hanan takana. Omasta mielestä tuli yksinkertaisin järjestelmä, saa joka renkaan paineen näkyviin, huomaa mikä vuotaa, ei vuoda muut tyhjiin jos tulee vikaa.
Alenninta ei ole, kompura säädetty 3-4 bar jos sattuu unohtuu hanat päälle... |
Ei tullukkaan itelle mieleen toi kaikkien renkaitten tyhjentyminen vaikka onkin ihan päivänselvä asia, ja kaikille renkaille oma mittari.... aijaiaijai sehän on jo melkolailla kehittyny
diagnostiikkajärjestelmä. Jotain vois tuumaillla sen varalle jos unohtuu hanat auki. |
Onko tuohon rengaspaineiden säätelyyn sisältä autosta olemassa muita järkevästi toteutettavia systeemejä, kuin volvolaisten akselien alkuperäinen systeemi tai hummerin vastaava?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Onko tarvetta, halvalla lähtis? :) |
sisua45 katotaan. Onko toi sellanen että on kuus lähtöä ja sulkee kaikki kerralla? Pääseekö siihen kiinni 8mm nylonputkella?
Löytyykö palstalaisilta tietoa onko jotain akselitiivisteitä ilmalle noin 110mm reiällä. Painettakin pitäis kestää se 3-4bar. Liukunopeutta pitäis kestää 3.5m/s Jos hinta karkaa käsistä niin tehdään ulkopuolisella letkulla kun tuolla ei noita oksia, keppejä ja suo upotuksia oikein taida olla niin vois kestääkin, jossan sidebyside mönkkärissä olikin youtube videossa. |
Lainaus:
Voin ottaa koko mulkuran vaikka irtikin, alkoi itseäkin kiinnostaa sen rakenne. |
Kävin verstaalla katsomassa onko kaikki ok, ja samalla vierailin Uralin kopissa taskulampun kanssa...
Ilmansäätö mutikka on toista kymmentä senttiä pitkä jarrujen pääsylinterin mallinen vehje. Siinä on kolme putkea. Yksi menee tulipellistä läpi, joka haarautuu heti konehuoneen puolella. Niistä lähtevät putket oikealle ja vasemmalla puolelle. Ne haarautuvat vielä sitten kolmeen, yksi putki joka pyörälle. On siitä kuviakin, kamerassa vielä. |
Eli taitavat kaikki olla yhdessä. Holstin mallin mukaan mennään todennäköisesti.
|
Lainaus:
|
Milläs renkailla avikolle meinasitte? Paljonko on äyhyä susnassa? Käsittäkseni keveät ja voima autot rokkaa tuolla, sekä liian agressiivinen kuvio uppottaa pelin;)! Hauskaa kisaa? Mitenhän sais ittesä keploteltua katsomoon...
|
eikö kuvia kikottimesta ole?
|
Lainaus:
|
Ei ole vielä kuvia. Esa on ollu Masan ja Sakun kans touhuumassa hallilla, ite en o siellä käyny vielä tänä vuonna. H&K tossa kertoikin rengasvalinnasta. Ähkyä suskassa on se mitä tehdas lupaa.
|
mielenkiintoa
mites teitin rojekti etenee ku oo monee päivää tullu mitää tietoa. :D kevennetyn suikan kuvat olis mukavia ku kuulin jokune aika sitte et painoa puonnu aika rutkasti. :D
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123788
Tankit ja turvavöitten kelat asemoitu paikoilleen sekä takaseinän pleksi reikineen kutakuinkin tossa. Tohon Esan käden kohtaan tulee työkalulaatikko. Kompuran ilmansuodatin on sama kun kuljetusautossa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123787 Vararengas tällättiin tohon. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123775 CTI palikoita http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123776 8mm jatkomutteri vanteeseen hitsattuna. Vastapuolelle hitsattiin kans. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123777 Kulmanippa on pölysuojattu ja on kaksrivisellä kuulallakeroinnilla. Valmistaja lupaa kierroksia kestävän sen verran että noilla renkailla vastaa 100km/h http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123778 Turvakaari renkaalle http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123782 Tollanen eteen, takana on läpivientinippa kyljessä oven takana. letkuks tulee sellasta muoviputkea jota käytetään rasvareissa, on paljon jäykempää ja liukkaampaa kun toi normi nylon putki. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123765 Mulla tutuks tuleva näkymä. Mittarit ja venttiilit renkaille ja GPS terratrippi paikollaan. läppäri tulee vielä tohon telineeseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123761 Katolle tehtiin ristikko ja etummainen poikkiputki vaihdettiin. Toi lyhyt poikkiputki on aikatarkkaan painopisteessä ja on nostamista varten. |
kulmanippa
mistä kulmanippa löyty?
|
Lainaus:
|
Ite mietin kans et näinkö ottaa tuo letku renkaan nappulaan kiinni jos kovasti rengas töksähtää/tärähtää? Voipi olla kumi tyhjänä pikaseen ;)
|
Kulmanippa löytyi Rauman akusta. Esa pyöritti rengasta niin kyllä sitä pilliä käsin sai painaa kokolailla kovin päin rengasta eikä tarrannu harkkoon kiinni. Se toisen valmistajan alterraini
onkin varmaan eri juttu kun toi harkon kulma on terävämpi, tai joku muu rengas jossa kulmaharkko on terävä. ;) |
Mikäs toi hakkuri tuossa taustalla? heinola? kankaanmäkeläinen?
|
Muistakaahan sitten kanssa ottaa pari ilmasiirto palikkaa mitkä passaa molemmille puolille mukaan, jos sattuu rengas kirjaimellisesti räjähtämään ja vie putket ja letkut mennessään.
Ja ilmaletku mikä yltää joka kumille sekä pari palikkaa millä sillä letkulla saa renkaaseen ilmaa manuaalisesti ja pysymään siellä. Jos kumi puhkeaa etapin viimeiselle 10;nykselle niin ei kannata varmaan ruveta CTI palikoita paikalleen kasaamaan? Kannattaisko vanteisiin tehdä sellaiset traktori malliset kierteellä kiinnitettävät tubelesventtiili jalat? ja pari venttiiliä jalkoineen pakkiin kisa-autoon mukaan? Ei tarvii ruveta vannetta halkaisemaan jos venttiili katkeaa. Miten löytyykö suomesta niitä takaiskuventtiileitä mitä australialaiset käyttää säätyvä rengaspaineisissa rekoissa paripyörien välissä, et jos toinen puhkeaa ei molemmat tyhjene vaan vaatii pienen paineen noston ennenkuin venttiili aukeaa ja rengas pääsee tyhjentymään. Välttyisitte siltä, että vaikka kamelin kylkiluu lyö letkun poikki niin rengas ei tyhjene Mitä kertomuksia noista rallireissuista lukenut olen niin suppiloita kannattaa tankkausta varten olla useampi ja yksi kisa-autossa vaikka ketjulla kiinni ettei se kiireessä eksy väärään autoon. |
Lainaus:
|
rohkeita ratkaisuja ...
|
Hakkuri on Heinolalainen ja muistaakseni asennettu juurikin Mestilän hydrayliikka laboratoriossa. Kyllä noita polkupyöränsarvia on tarkoitus ottaa varalle kummallekin puolelle.
Saako normi tubelesventtiilin tungettua reiästä paikoilleen ilman tota vanteen purkamista? |
Lainaus:
|
Tubeles venttiili
Tuohon hommaan on olemassa ihan oikea työkalukin minulta löytyy 20eur
|
Lainaus:
|
Työkalu
Se on sellainen sarja missa koukku vanhan venttiilin poistamiseen,kartio ja messelin tapainen työkalu johon venttiili kiinitetään ja painetaan kartion avulla paikalleen menee erittäin helposti
|
Löytyykös mobilkakkoselta paljonkin noita työkaluja? Kiinnostais kovasti.
Ja nöyrimmät pahoitteluni topikin sotkemisesta :cool: |
Sen perinteisen vetimen ostin jo mutta onkos noita paina ja vaihda mallisia tosiaan useampia?
|
Tuli tuosta paineensäätösysteemistä mieleen tää kuva minkä räpsäisin turistibussista Meksikossa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124303 |
Esa oli eilen suskan kanssa eurassa päästäny pari kyläpiikkiä ja vielä on kuulemma CTI vermeet mukana.
|
Niistä radioiden/antennien asennuksista myös kuvia. :)
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159633
Maurialan kylpylässa on käyty. Sitten pari Euralaista puuseppää pääsi keltaselle maalipurkille.... joku teippirullakin oli mukana kun kyljistä ja konepellistä tuli viivoitetut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159634 |
Oho
|
"Pientä pintaremonttia"
|
meikä haluaa nähä ainakin kuvan laitteesta millä saa tubels venttiilin tungettua ulkokautta pakalleen. Joskus kokeiltu eikä menny ees vittuperkelesaatanan kanssa paikalleentosin työkaluina nyrkit ja k***ä
|
gerberin monitoimi työkalu(googlesta löytyy varmaan kuva), keskikokoinen pyöristynyt talttapää meisseli noilla kummalakin monesti laitettu kuksaa ja samulaihin venttiilit ulkoapäin ahvenistolla ei ollu heti saatavilla muuta, kuin voltareeni kipurasvaa mutta hyvin sekin toimii
PS. tuliko sulla tuo tubeles kysymys vahingossa väärään topikkiin? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Suzuki on taas niin nättinä, ihan kun ei olisi ikinä metsää nähnytkään. ;)
Lainaus:
Yhden kerran olen asentanut venttiilin pienellä talttapäämeisselillä ja parilla tipalla atf-öljyä. Ei ollut mikään helppo juttu, mutta ehkä 10 minuutin nyhräämisellä meni paikalleen. |
Lainaus:
Tosin parikolme viimevuotta ei niin tiukasti enää. |
Toivottavasti pysyy kelit kuivina klaperissa ettei kauheesti uudet maalipinnat kurastu :) Kaunis on...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 21:20 (GMT +2). |