Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Varapyörän kokotoleranssi? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57788)

Urkki 30.03.2009 14:28

Varapyörän kokotoleranssi?
 
Seuraava tekninen ongelma raadille:

Olen (ehkä!!) lähdössä 1200km Venäjänreissulle, ja jos siellä hajoo rengas korjaamattomaan kuntoon, tarvitaan toimiva varapyörä. NO: nythän on kahdetkin erilaiset kesämaastorenkaat, 4 kpl kumpaakin, mutta eipäs ole varapyörää kumpaakaan kokoa suoraan. On toki autossa alkuperäinen aikalailla pienempi varapyörä, kun se tuli aikanaan auton mukana. KYSYMYS: Paljonko heittoa vois hyväksyä varapyörän halkaisijaan että sillä uskaltais ajella vaikka 800km asvalttia? Ymmärrän, että eri halkaisijat rasittaa perää, mutta missä menee käytännöllinen raja? Kyllä jotain toleranssia täytyy olla joka tapauksessa, kun nykyään kukaan ei varmaan kierrätä 5:ttä rengasta kulumaan tasaiseen, joten varapyörä saattaa olla jonkinverran isompi todellisuudessa.

Urkki

Heikki L 30.03.2009 14:39

Ja nykyäänhän melkeen kaikkien autojen vara renkaat on puolta pienempiä kuin ajo-renkaat.
Tilan ja painon säästön takia, niissä kyllä lukee maks 100km ja 80km/h
Ei kai se tasauspöyrästö siellä miksikään hetkessä mene, lukko päällä voi olla kivuliasta;)

Toleranseista en tiedä mitään, kunhan mietin-

Timo_L 30.03.2009 19:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Urkki (Viesti 547764)
KYSYMYS: Paljonko heittoa vois hyväksyä varapyörän halkaisijaan että sillä uskaltais ajella vaikka 800km asvalttia? Ymmärrän, että eri halkaisijat rasittaa perää, mutta missä menee käytännöllinen raja?

Jos on minkään sorttinen lukko takana mitä ei saa kokonaan auki niin kokoeroa ei saisi olla juuri yhtään. Jos on kytkettävä lukko tai avoin perä niin eipä tuolla kauheasti väliä.

Jeep-Ukko 31.03.2009 11:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 547901)
Jos on minkään sorttinen lukko takana mitä ei saa kokonaan auki niin kokoeroa ei saisi olla juuri yhtään. Jos on kytkettävä lukko tai avoin perä niin eipä tuolla kauheasti väliä.

Esim, juurikin kitkalukko...
Laittaa edestä ehjän ison renkaan taakse.
Eteen pieni varapyörä, kun kuitenkin etuperä on yleensä irti kytkettävissä.
Tosin voi olla mielenkiintoinen ajaa, kun kääntyvällä akselilla erikokoiset pyörät :D

LaaLaa 31.03.2009 11:39

Hätätapauksissa on ajettu monta tuumaa pienemmillä varapyörillä venäjältä pois tyyliin 35" hajonnut ja 205 ollut vararenkaana mutta kuten sanottua, hätätapauksissa.

2" pienempi menettelee vielä. Maastureissa kun on napalukot ja kytkettävä takaveto niin laittaa eriparin etuakselille, napalukot auki ja samankokoiset taka-akselille.

33" rengas etenee n.16cm pidemmän matkan/kierros kuin 35" rengas eli avoimelle tasauspyörästölle ei tule vielä mahdottomia nopeuksia tuosta.

Urkki 31.03.2009 15:23

Kiitos mestari Laalaa. Nyt alan ymmärtää, ja käytännön kokemus on aina vakuuttavaa. Jeep ZJ:ssä ei ole napalukkoja, mutta etuveto on viskon takana eli menee päälle vasta kun takaveto luistaa. Pidänkin siis ne maastorengassarjat ristiin toistensa varafillareina ja jos on pakko käyttää, ajelen maltillisesti erikokoiset renkaat etuakselilla.

Urkki

JAMANT 31.03.2009 15:51

Ja btw, Urkilla on ARB:t edessä ja takana!! Eli ei pitäisi aiheuttaa mitään suurempia ongelmia ajaa pienempikehäisellä vararenkaalla!!! Kunhan ei anna mitään sikapoljentaa sitten enää....

baxxter 31.03.2009 19:32

Onko jakolootassa vain hidas ja nopea neliveto, vai niiden lisäksi myös takaveto?
Miten se visko "menee päälle"? Eikös se visko ole periaatteessa etu- ja takakardaanin välissä? Kun toisella akselilla on pienempi pyörä -> pyörii kardaani nopeammin -> visko "luistaa" -> visko lämpenee -> visko sulaa kiinni/auki? Kuinka paljon nopeuseroa visko sietää ja kuinka nopeasti lämpenee?

JAMANT 01.04.2009 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 548163)
Onko jakolootassa vain hidas ja nopea neliveto, vai niiden lisäksi myös takaveto?
Miten se visko "menee päälle"? Eikös se visko ole periaatteessa etu- ja takakardaanin välissä? Kun toisella akselilla on pienempi pyörä -> pyörii kardaani nopeammin -> visko "luistaa" -> visko lämpenee -> visko sulaa kiinni/auki? Kuinka paljon nopeuseroa visko sietää ja kuinka nopeasti lämpenee?

Eiköhän tuon yhden pyörän pyörintäeron hoida ihan tasauspyörästö!!!

jkholma 01.04.2009 13:17

Kardaaneihin muodostuu pyörintäeroa, baxxter on oikeilla jäljillä.

JAMANT 01.04.2009 14:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uazJanne (Viesti 548379)
Kardaaneihin muodostuu pyörintäeroa, baxxter on oikeilla jäljillä.

Ei muodostu, mitähän se tasauspyörästö siellä tekee??

HiluxMan 01.04.2009 14:56

http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm

Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.

Jeep-Ukko 01.04.2009 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 548393)
Ei muodostu, mitähän se tasauspyörästö siellä tekee??

Samalla akselilla olevien renkaiden koko vaihtelu aiheuttaa tasaus pyörästön pyörimistä, joka taas aiheuttaa lautaspyörälle eri nopeuden kuin, että tasaus pyörästö ei pyörisi.

Jotenka kun lautaspyörät pyörii eri nopeutta, niin kardaanitkin pyörii erinopeutta.

Keskitasaus pyörästö jakolaatikkossa tasaa nämä, mutta jos siellä on se visko, niin pisemmänpäälle se kuolee...

JAMANT 01.04.2009 15:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 548401)
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm

Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.

No ei ni!! Kääntymiseen vaikuttaa se että etuakseli tekee pidemmän matkan kui taka-akseli, mutta suoraan ajaessa niillä on sama matka, tasauspyörästö tasaa renkaiden väliset pyörintäerot, mitä sillä tasauspyörästöllä muuten mitään tekis, spooli vaan joka autoon!!!

JAMANT 01.04.2009 15:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 548411)
Samalla akselilla olevien renkaiden koko vaihtelu aiheuttaa tasaus pyörästön pyörimistä, joka taas aiheuttaa lautaspyörälle eri nopeuden kuin, että tasaus pyörästö ei pyörisi.

Ei vaikuta lautaspyörään mitään, tasauspyörästö vain pyörii enemmän kuin normaaliajossa!! Kokeileppa osa-aikaisella jakolaatikolla, ilman lukkoja kummassakaan päässä ja neliveto päällä ja vaihda taakse pienempikehäinen rengas, tasauspyörästö pyörii eri tavalla tasaten pyörintäeroa, välitys pyörii ihan samaa vauhtia kuin edessäkin!!

Jeep-Ukko 01.04.2009 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 548401)
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm

Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.

Kääntyessä eturenkaista ulompi menee pitemmän matkan ja sisempi lyhyemmän matkan, vastaavasti taka renkaissa ulompi menee vähän pisempää matkaa kuin sisempi rengas.

Matkan pituus erot ja näin ollen nopeus vaihtelut saadaan tasaus pyörästöllä tasattua.

---

Kun eri kokoiset renkaat:
Suoraa ajettaessa kaikki menee saman matkan, takana isot renkaat pyörii samaa nopeutta, jolloin tasauspyörästö ei pyöri, ja kardaani pyörii nopeutta X.

Edessä iso rengas pyörii takarenkaiden kanssa samaa nopeutta.
Edessä pieni rengas pyörii paljon nopeampaa nopeutta.
Jolloin etu tasaus pyörästä aiheuttaa etu kardaanille eri pyörimis nopeuden (Y) kuin takakardaanilla on.

Ja X ei ole Y :D

Reetu 01.04.2009 15:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 548417)
Kääntyessä eturenkaista ulompi menee pitemmän matkan ja sisempi lyhyemmän matkan, vastaavasti taka renkaissa ulompi menee vähän pisempää matkaa kuin sisempi rengas.

Matkan pituus erot ja näin ollen nopeus vaihtelut saadaan tasaus pyörästöllä tasattua.

---

Kun eri kokoiset renkaat:
Suoraa ajettaessa kaikki menee saman matkan, takana isot renkaat pyörii samaa nopeutta, jolloin tasauspyörästö ei pyöri, ja kardaani pyörii nopeutta X.

Edessä iso rengas pyörii takarenkaiden kanssa samaa nopeutta.
Edessä pieni rengas pyörii paljon nopeampaa nopeutta.
Jolloin etu tasaus pyörästä aiheuttaa etu kardaanille eri pyörimis nopeuden (Y) kuin takakardaanilla on.

Ja X ei ole Y :D

Kovasti samalla kannalla..

Jeep-Ukko 01.04.2009 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 548414)
Ei vaikuta lautaspyörään mitään, tasauspyörästö vain pyörii enemmän kuin normaaliajossa!! Kokeileppa osa-aikaisella jakolaatikolla, ilman lukkoja kummassakaan päässä ja neliveto päällä ja vaihda taakse pienempikehäinen rengas, tasauspyörästö pyörii eri tavalla tasaten pyörintäeroa, välitys pyörii ihan samaa vauhtia kuin edessäkin!!

3 samankokoista rengasta ja 1 erikokoinen rengas aiheuttaa toiselle kardaanille erinopeuden.
Keski tasaus pyörästö tasaa tässä näin.

Lyö keskilukko jumiin ja koita ajaa.
Kato mistä paukkuu.

HiluxMan 01.04.2009 18:55

Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa. ;)

JAMANT 01.04.2009 19:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 548481)
Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa. ;)


Juu, vasen jalka on jo kotona vaikka oikea jalka on vielä töissä!!

JAMANT 01.04.2009 19:05

Ja suatana, laskeskelin ja tutkailin asiaa (yksi Grand Cherokeen perä tossa nosturilla levällään eli on mistä tutkailla asiaa luonnossa) ja himputti, pakko myöntää, OON VÄÄRÄSSÄ!!!!

ANTEEKSI!!

Kyllä se omalta osaltaan vaikuttaa kardaanin pyörintään.....

Urkki, nyt et voi lähteä itään...

moggirange 01.04.2009 19:06

Kyllä Jeep-ukko on oikeassa!

Jeep-Ukko 01.04.2009 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan (Viesti 548481)
Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa. ;)

Spede show ja naisen logiikkaa on parhaita :D:D:D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja moggirange (Viesti 548493)
Kyllä Jeep-ukko on oikeassa!

Baxxter se oikeassa oli, ekana jo sanoi tuosta, minä vain selvensin asiaa...

apiaani 01.04.2009 20:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 548040)

Tosin voi olla mielenkiintoinen ajaa, kun kääntyvällä akselilla erikokoiset pyörät :D

Ajoin kerran bj75 raumalta kiukaisiin sillain, että etuakselilla oli varapyöränä 235/75/15 gummi ja muut 33x10,5x15 ja kun sai paineet kohilleen niin oli ihan samanlainen ajettava kun muutenkin. :)

Urkki 03.04.2009 20:24

Iltaa vielä herrat. Pitkän ja vaiherikkaan keskustelun jälkeen on siis päädytty yhteisymmärrykseen, varapyörä hankitaan tavalla, toisella tai kolmannella.
Viikonloppuja!!!
Urkki

JES 03.04.2009 20:57

Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa :cool:

Rekisteröimätön 03.04.2009 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JES (Viesti 549093)
Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa :cool:

Joo, kyllä noitten viskojen kanssa saa olla varovainen. Oon tuttavan autolla ajanu, siinä oli visko menossa entiseksi ja alkoi olla yhtä puuta eli luisto oli loppumassa kokonaan. Semmosen kanssa ei ole leikkimistä kaukana poissa koska porsii ennen kotiin pääsyä varmaankin.

Jos on vanhanaikaset 100%:n kytkennät jotka saa siis kokonaan kytkettyä irti niin muutaman vuoden kärsii ainakin BJ:llä ajella siististi asfaltilla vaikka kemppi perässä ilman rikkoontumisia. Hienommat nykyaikaset rakenteet tuskin kestää

C.rok

baxxter 03.04.2009 23:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JES (Viesti 549093)
Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa :cool:

Riippuu vähän rakenteesta. Land rovereista löytyvästä borg-warnerin jakolootassa olin havaitsevinani hieman erikoisrakenteisen tasauspyörästön ja kardaanien välillä viskon. Eli jos nappaa toisen kardaanin pois, saattaa liikkeellelähdössä tyhjä kardaanin laippa pyöriä vimmatusti kunnes visko lämpenee, puree kiinni ja toinen kardaani alkaa välittämään voimaa. Teoriassa ainakin mahdollista ajella, käytännöstä en tiedä. Varmasti sitä viskoa rasittaa.
Vaihtoehtoinen toteutus löytyy ainakin land roverin freelanderista. Neliveto on jatkuva ja kiinteä jakolaatikon osalta. Takakardaanin välissä on erillinen viskomurikka, joka antaa akseleiden pyöriä eri nopeutta. Tässä voi huoletta napata takakardaanin pois, koska etupään veto menee pelkästään rattaiden kautta. Jos kyseisessä kulkineessa olisi etukardaani, sen irrottaminen taas kävisi viskon päälle ja taas teoriassa kuljettaisi kuin borg-warnerin tapauksessa.

EDIT: Ajelin vähän matkaa rangella kiinteä neliveto päällä ja rengastuksena vasemmalla edessä 215r16 ja muut pyörät 36x12,5x15. Aika vahvasti puolsi vasemmalle, kun kyseinen rengas kulki kierroksen aikana noin 2,3m ja muut renkaat noin 2,7m.

JussiR 04.04.2009 13:11

Höpisin tänään aamulla Urkille puskuria irroittaessamme, että jospa asiassa auttaisi väliaikaisesti korkeampien renkaiden paineiden pudotus. Hmmm... Vaan nyt tarkemmin ajatellen eihän tuo pintakuvio paljoa taida tuolla toimenpiteellä lyhentyä. Käytännön kokemusten perustella tuolla paineiden pudotuksella saattaa kuitenkin saada pientä lievennystä viskon rasitukseen aiheuttamalla isompiin kumeihin sitten vaikka jotain luistoa tjsp.

Itse tekisin niin, että jos olisi pakko ruuvata pienempi kumes toiseeen etunurkkaan, katsoisin paljonko toimenpiteen johdosta joutuu suoraan ajettaessa korjaamaan ratilla. Sitten muista kumeista vaikka bar pois, ja saattaisi ratti ollakin taas suorassa. Vai olenko mä nyt ihan metsässä? (Vai pitäisikö tällä foorumilla pelätä olevansa ihan tiellä?)

Rausku4x4 04.04.2009 13:24

Mites kun mulla on 32 tuumaset renkaat ja käytän vara pyöränä 33 tuumasia niin haittaako tuo?


Niin ja vähän ot:tä tossa on se video naisenlogiikasta http://www.youtube.com/watch?v=maKTp...eature=related


Sivu luotu: 12:46 (GMT +2).