![]() |
Hieman erillainen Suzuki tuli taloon... Nelipyöräohjaus?
Tällainen aihio tuli hommattua:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24594 Moottorin virkaa hoitaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24592 Lopun hoitaa Patukan akselit, BW55 automaatti ja 37" gummit. Tästä pitäis kehitellä soppeli safarikiesi. Hommaa tosin löytyy vielä... Laitan tiiviisti kuvia kun pääsen vauhtiin. Ensiksi alkaa mätähommat. |
onpas kohtuu härskin näköinen laitos
|
Eikös toi ole Ollin vanha Suzuki?
Marko |
Oikeestaan kovasti härskin siitä tekee tuo renkastus ja hand made hyper-ofset vanteet, jotka taitaa olla 12" leveet...
Edellinen omistaja meinas et etenee. No ei luulis ainakaan pienemmällä rengastuksella voima loppuvan. Ja onhan se automaattilooda kiva. |
Salosta tää on kai alunperin? Vihdissä viimeeks.
|
Joo kyllähän tuo on ollin tuotos
|
asiallinen kötöstely:)
|
Kuukausi aikaa viimeistellä safarikuntoon,ja EHDOTTOMASTI tuut sitte tolla.
|
Lainaus:
|
Komee peli on
|
Eikös tuan vielä sais kilpien väliin? pikkurenkailla siis.
|
Mä luulen, että noi akselistomuutokset on vähän liikaa katsurille... Jaa nii onhan siel muutakin. :)
|
Lainaus:
|
onko kardaanilähdöt peristä vielä etuvedon murroksilla? taitaa ola että on ollut pohjois-karjalassakin moinen vekotin.
|
Edessä on etuvedosta vetonivel, takana normaali.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24608 Mitäs näistä kasais... Jos vaikka vähän kevyemmän ohjauksen? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24609 |
Itsekin kun suikkaa haeskelin niin tuo kyseinen laitos oli ehdokkaana.
Löysin yhden naapuripitäjästä niin ei joutanut tuota äimistelemään. Mites tuollainen etuvetonivel kestää/toimii kardaanissa? |
Mulla ei ole aavistustakaan tuosta kestävyydestä, mutta on toi kai tuolla jo jonkin aikaa ollut.
|
Lainaus:
EDIT: piti kysymäni että kuis iso kone toi on ja paljos potkua? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuon nivelen kestävyyden varmaan voinee ajatella niin että sillä on noin viidesosa siitä kuormituksesta mitä sillä on "oikealla" paikallaan ollessa kun tuossa tulee vielä perän välitys väliin ennen rengasta. Sen seuraavan vetonivelen kestävyydestä varmaan kannattaa ennemmin huolestua...:o
|
No tossa on toi Volvon B21 kone, eli 2,1 litraa ja 98-107 hevosvoimaa. Kaipa ihan soppeli kone automaatille.
Mitäs täällä puhutaan pahvista ja lasikuidusta? Kumpainenkaan ei kuulu tähän proggikseen... :) |
Nivel kestää! Ite olen tehny traktorin 4wd jossa kartaaneina toimii eskortin vetarit.Vekottimella ajetaan puuta metsästä,niitetään heinät, luodaan lumet ja kaikki muut kummalliset ajot elikkäs rasitusta on ollu kohta 4v.
|
Joo varmasti kestää saman ku alkuperäinen nivel mut tarkoitin et olisko paljonkin kestävämpi et jos laittais tuollaisen myös. Enpäs muistanut et sumpen "traktoris" oli tuollaiset.
|
Nyt vähän poisteltu mätää.
Tässä ne pahimmat paikat on: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24635 Jää muuten ehjä Suzukin tankki tästä ylimääräseks, joten jos joku tarvii... Etupäästä purettu jotain pois: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24636 Uusi raidetanko työnalla. Tanko tulee King cabin vääntösauvasta. |
Ja olihan metka sorvata se King cabin väätösauva... No sopivaa tavaraa raidetangoksi.
Tässä jotain tämänpäivän tuotoksia: Mikäs se sieltä pilkottaa? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25141 Eli tämän näköinen paketti: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25142 Ohjaussylinteri tuli lyhennettyä Patrolin akselille sopivaan iskunpituuteen, eli 170mm mittaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25140 Huomenna pumpun mallailu edessä. |
Lainaus:
|
No kyllähän se on hieman kovaa tavaraa, kun on laadukasta jousiterästä... Sopivaa raidetankoon; palautuu muotoonsa. :)
|
Lainaus:
Olet pistäny tuulemaa, hyvä homma, meni oikeelle miehelle Edit: Ai nii, luulen et nyt alkaa kääntyy... |
Joo ihan hyvä aihio on. Toi perhe-elämä vain tuo haasteensa verstaassa häärimiseen...
Mietin vain, että kun nuo ohjauskilkkeet on puimurista peräisin, niin siinä ei mielestäni ollut mitään ylipaineventtiiliä erikseen ohjaukselle... Pitäisköhän laittaa shokkiventtiili ohjaukseen vai ei? Edit: ja vastaan näin itselleni, että ohjauksen paine meni puimurin venttiilipakan kautta, ja siellä tais olla shokkiventtiili. Edit 2: Ei tarvita mitään shokkeja, orbi hoitaa kaiken. Ohjaus oli siis täysin oma piiri ilman shokkeja. |
Nyt on tullut tuo ohjaus syliteri ja raidetanko sovitettua yhteen.
Pumpun kanssa pientä ropleemaa: hihnapyörä kadonnut johonkin. Ei millään raaskis tilata uutta. Tuo ylipaineventtiili on pakko asentaa, ettei jotain räjähdä. On sen verran kovemmat paineet tuossa pumpussa, että vois sylinteri ääriasennossaan sammuttaa moottorin tai ainakin hihna palais ajankanssa. Tässä ohjaus: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25380 Lähikuva: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25381 |
Lainaus:
|
Pumppu on sampo 410 puimurista, ja Boschin valmiste. Akselinpää on kartio, ei suora. Alunperin valurautainen hihnapyörä kiilauralla. Toki Agrimarketin kautta sais tilattuu uuden.
Eli tällänen: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25397 |
mulla on ihan samat ohjauksen romppeet ollu jo pari vuotta tallissa odottelemassa patroolliin laittamista sama pumppu ja orbitrooli(oli muistaakseni 80 kooltaan on niin kulunut se tyyppi kilpi et ei meinaa saada selvää) täytyy seurata miten alkaa noilla sun ohjaus pelaamaan jos kesällä tekis itellekkin. voin kyllä vaikka antaa mittoja hihnapyörästä jos tarvit.
mitkäs ton tunkin mitat on varren paksuus? männän koko? tappien koko? oletko laskenut paljon pitäis tulla kierroksia laidasta laitaan? |
Taas on pakerrettu talissa, ja saatu sentään jotain aikaiseksi.
Tässä peräpää. Tankki ja vaihteiston lauhdutin: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25453 Hihnapyöräongelma ratkaistu sorvaamalla pumpun akselista kartiokkuus pois. Pyörä on Patrolista: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25454 Ohjaus-sylinteri on mitoiltaan: varsi 20 ja mäntä 40. Työpituus 170mm, mikä on sama kun raidetangon liikevara. Silmukat tais olla jotain 18mm, en ole ihan varma. Mitään havaintoa ei ole ohjauksen kierroksista, mutta selkeästi vähemmän kun puimurissa oli. Luulisin. |
Lainaus:
Kun huomioi varren paksuuden, niin tilavuus on n. 25 % pienempi kuin männän puolella. Mutta eipä taida olla juurikaan käytännön merkitystä ;) |
Joo kyllähän se varsi tietenkin vaikuttaa tilavuuteen, mutta puimakoneessa en käytössä muistaisi juuri havainneeni merkittävää eroa. Täytyy vaan koittaa ja kokeilla, sillä se selviää. :)
Täytyy koittaa tänään sovitella tuota pumppua koneen kylkeen. On vain vähän ahdasta, mutta kullä sen sinne saa. |
jätkällä on laivarautaa
lattiassa (laivassa ei maalata) meinaatkos ettei uppoo nii helpol:D:D:D:D |
Jotenkin mä arvasin, et joku kommentoi noita plootuja... :) Joo noi on tommosii romukuormasta dyykattuja kappaleita. Itseasiassa on laivoja sisustavasta puulaakista kotoisin, et joo on laivarautaa. Vois melkeen kelluukkin noil 37" renkail... ;)
|
Taas vähän rakenneltu jotain pientä.
Tässä pumppu paikallaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25627 Ja joo tuo hihna ei tule olemaan noin. Tulee suoraan kampuralta, jahka haen oikean hihnan. Nyt pitäisi tähdä öljysäiliö, joku 2-3 litraa riittää. Mistäs sen parhaiten tekis? Ideoita? |
Tänään sain asennettuu pumpun lopullisesti paikalleen kiristyksineen ja hihnoineen.
Tässä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25693 Tuo kiristys aiheutti päänvaivaa, mutta onneksi jakopään kopan alla oli pultinreikä jemassa, jotta sai ton kiristysraudan toisenpään kiinni. Enää puuttuu letkut ja se säiliö pitäis jostain tehdä. Alkaa näyttää hyvältä pikkuhiljaa. Takapään traction bar oli repeilly irti akselista, joten tuli se kanssa korjattuu. Myös takaiskarit menee vaihtoon, kun toinen oli niin glymmyssä ettei se liikkunut mihinkään. |
hei mikä noitten keltasten tankojen missä prikat päissä, tarkotus on?
|
ne on asennettu vaan siksi, et voisit kysyy tyhmii... :) Ne tukee jäähdytintä. ;)
|
Tänään askartelin öljysäiliön:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25721 Paikallaan näyttää tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25722 Enää puuttuu letkut... ;) |
mahtuukos tuleva snorkkelin putki säiliön alta vai sivulta?
|
Mahtuu esimerkiksi alapuolelta, koska säiliö on nostettu niin ylös kun mahdollista. Snorkkelitarpeet on valmiina. Uusia penkkejä juuri asennan paikoilleen.
Tulipahan vain mieleen, että taitaa olla se snorkkeli yks ja sama, jos esim virranjakaja on uppeluksissa. Toisaalta jos virranjakaja on vedenalla, niin koko värkki on aika syvällä... |
Lainaus:
|
Laitan siis yläilmanoton. ;) Sullahan on niitä puuterinvärisiä sukkahousuja melkoinen kokoelma, maihtaisko sieltä löytyä jotku kusenpolttamat suodattimeks? :)
Niitä käytettyjä pikkupöksyjä en huoli. |
Lainaus:
http://3.bp.blogspot.com/_t-pKD_2_uX...400/Kuva+9.png |
Ohjaus valmis! Kääntyy hienosti renkaat, ja kevyesti... Tapista tappiin 2 kiekkaa.
Etupään jousitus takaveto Hiluxin lehdille tuli myös muutettua. Oli 25 cm pitemmät lehdet. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26653 Uudet takakorvakkeet on siirretty sen 25 cm taakseppäin. Myöhemmin samat korvakkeet toimii kierrejousituksen tukivarsille myös. Se mikä näissä pakoissa on huonoa, on että koska akselin kiinnityskohta on epäsymmetrinen, ei riippuja voinut siirtää taakse juurikin tuon etuylityksen ja perän kulman takia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26651 Etuylitys ei kasvanut, päinvastoin kohtauskulma parani, koska tuli korotusta reilusti alkuperäiseen verrattuna ja etuakseli siirtyi vähän eteenpäin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26652 Jos saan toiset pakat, niin teen saman taakse jossainvaiheessa. Siirtyis taka-akselikin vähän taakseppäin. Näin lyhkäsessä autossa olis vähän varaa akseliväliä kasvattaakkin. |
Ennustan kolmella lehdellä pakkojen olevan kohta aika suorat. Laita riittävän pitkällä liikeradalla olevat riiput, koska muuten jousituksesta tulee aika pinkeä. Jos riippu ei liiku tarpeeksi lehdet katkeaa aika helposti.
|
Tuolla on vielä noita lehtiä jäljellä, joten koitetaan ensin näin ja sitten lisätään lehtiä. Riipun kulmalla olen liikevaraa koittanut saada mahdollisimman laajaksi. Käyn kunnon testilenkillä, ja koitan tehdä havaintoja käyttäytymisestä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26709 |
Hienosäätöä tehty ja fiilistelty on.
Ihmeen runsaasti se joustaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26771 Seuraavaksi vähän jotain maalaushommaa, tunkkii ja himmelii. |
pienemmät gummit ois pop...
|
Jos löytyis 35" boggerit, niin vois kokeilla. Onhan tos noi 33" swampperit, ne on vaan toosi pienet. Niitten vanteissa oleva väri sopisi tulevaan kaarien väriin... Ois niinku sävy sävyyn. ;)
Hitto, siitähän tuli valkoinen: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26817 |
Ulkoasu alkaa hahmottua pikkuhiljaa.
Puuttuu vielä teippaukset ja sun muut tarrat: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=26846 |
teipeistä puheen ollen ni ex tämmönen sateenkaari logo sopeis sun ja susukin tyyliin:D
http://i5.photobucket.com/albums/y16...9/muokattu.jpg |
Ne on muuten vähän eri kaverit kun noita sateenkaarijuttuja harrastaa...
|
Lainaus:
oranssit vanteet sopeis kyl hyvin lisäx, paa ne 33" alle... |
35" boggerit hankintakintalistalla. Tulis vähän liian reilu pudotus 37" renkaista noil 33" renkailla.
No täytyy koittaa, sillä se selviää. |
No nyt se mopo kuitenkin karkailee käsistä...
Parhaillaan jäähdyttimen siirto taakse. Syy: saada vinssi melkeen moottoriin kiinni. 12000 lbs vinssi odottaa asennusta. Aika avoin edestä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27458 Reiluhko kenno möllöttää takana: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27459 Pitää vielä eristää hieman tuota kennoa varsinaisesta ohjaamosta, kuitenkin ilmanvirtauksen häiriintymättä. Muutenkin luulen että ohjaamon puolella paleltuu, jos sitä ilman virtausta ei ota sivuilta. Kaikkiaan kolme flektiä imee ilman edestä päin. Perkule, tässähän joutuu kohta asentamaan toisen laturinkin... ;) |
Nesteen kierron kanssa ei ole minkäänlaisia ongelmia. Ilmasin putket termarikotelon kautta. Flekteille vielä sähköt, niin voi koittaa lämpöjen nousua.
|
oletko ajatellut laittaa paisuntasäiliöö, vai unohtuiko?
|
Kyllä se siellä on... Volvon oma.
Yllättävän helposti kuitenkin ilmaus kävi, ja hienosti nousee pustysuoraankin tuo neste. Seuraavaksi vuorossa vinssi eteen. Taaksekkin on joku vanha vinssi, mutta ei sitä nyt kaikkea kerralla. ;) |
Nähdäänkös tämä ens viikonloppuna kemiössä ?
|
Kyllä nähdään, rengastus vaan vähän avoin vielä. Pitäis vaan keretä ajaan vähän testiä ennen sitä... Toisaalta siellähän tulis sit testit ajettuu.
|
Vinssi asennettuna vihdoin. Sain hyvin liki moottoria laitettuu sen, nyt kun on jäähdytin siirretty taakse.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27872 |
heh ja näköjään tuuninki verkkoo dollarien kuljetus lodjust:D
|
Johan sulla on hyvä muisti! Ihme juttu, kun sun pääs on muuten ihan laho... :)
Tarttis viel kehittää joku puskin eteen. Jäähdytys kyllä toimii hienosti, joten se ei enää vaadi toimenpiteitä. Pysyy lämmöt kurissa tolla pienemmällä flektilläkin, ja jos ison räväyttää päälle, niin alkaa kone jäähtyä liikaakin. Tyytyväinen olen, vaikka vähän epäilyttikin ensiks koko operaatio. |
Kannatta tehä verkosta kotelo ton vinssinvapautusvivun ympärille ettei oo räpylät remmin välissä ;)
Nimim. pyörivään flektiin vastaavasti sormet työntäny. |
Njaa tarkkasilmäistä väkeä. Työntelin tuonne räpulää, ja havaitsin, jotta tarvii rannettamyöden työntää maskiin sisään ennenkun sormet on vaarassa. Teen kotelon siihen.
|
Päivitellääs vähän taas tätäkin jutustelua. Tekniikka toimii ihan mukavasti turbiinia lukuunottamatta. Hakusessa korkeammalla stall speedillä oleva limppu. 2500 r/min vois olla pop. Toi kone kun ei jaksa oikeen vääntää niin alhaalta kun tuo nykyinen turbiini ottaa kiinni. (ottaa ihan sairaan matalilla kierroksilla kiinni)
Rengasäivitykset parhaillaan menossa. Good yearin MT/R 37" renkaat sai lähteä, ja tilalle tulee 35" Creepyt leikattuna. Ideana tässä lähinnä parempi kylkisuojaus ja joustojen paraneminen kun renkaat ei enää ota koppaan kiinni. Vasemmalla laikkaamaton, oikealla leikattu: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=33350 Toinen rengas sarja, mitä voi autoon kokeilla on odottamassa leikkausta: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=33351 Eli kyseessä on 33" Swamperit. Voisin muuten myydä nämä leikattuna ja bedlock vanteineen poiskin... YV:tä kehiin jos kiinnostaa. |
No hittolainen, on taas aikaa mennyt... On hienosti pelannut auto kyllä, vaikka melkoinen rakennelma onkin.
Mutta nyt hajos automaatin ja jakiksen välinen väliakseli. Tarkemmin etummainen ristikko räjähti siitä. Tarvii kehittää siihen jokin vahvempi patentti. Turbiini ongelmaan on ratkaisu löytynyt, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi toimittaa vanhaa turbiinia modattavaksi. Saa sellaisen kun haluaa, eikä edes ole pahan hintainen muutostyö. |
Mitkä iskarit tossa edessä on
|
Emmä tiedä. Sierrasta varmaan. Siin on pitkät.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Nii noista flekteistä sen verran, että on imevät. Imee siis ohjaamon läpi ilman. Flektien siivet pitää ihme röpellystä jos pyörimis suunnan vaihtaa. Ei auta flektien puolen vaihto. Aina siinä kuskin paikalla kuitenkin vetää, oli puhaltimet missä tahansa. Oikeastaan ei siellä vilu tule, onha tuo muutenkin hieman avonainen... :) |
Jaa, eikö ne enään ime, jos vaihtaa puolta?
|
Kyllä ne imee joo, mutta puolenvaihdon jälkeen ne puhaltaa niskaan.
Siis aivan sama, kun ei ne kumpikin edes kokoajan pyöri. Pidän tätä flektejä koskevaa keskustelua osaltani loppuunkäsiteltynä. :) Muu rakentava keskustelu on toki suotavaa. |
Mites toi raidetanko on kestänyt? Jouduitko hitsaamaan päät tankoon ettei tanko pyöri?
Kuvasta olin katsovinani et olis hitsattu? Kun omassa on hiukkasen probleemia tiukassa paikassa käätäessä ja mietin pitäskö hitsaa kiinni.. |
olisiko mahdollista saada kuvia pää laatikon ja jakolaatikon liitoksesta. Olis itelläni samankaltainen projekti tuloillaan.
|
Lainaus:
Joo ei ole hitsattu päitä kiinni. Itse tanko on kestänyt hyvin, kiitos oivan materiaaliratkaisun. ;) Lainaus:
Roudaan auton tänne verstaalle ihan lähipäivinä. Otan sitten. |
Tässä pari kuvaa tuosta automaattilaatikon takapään tuennasta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41451 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41450 Loodan häntä on tuettu tuollaiseen neliöputkeen. Putki on kiinni rungossa vain toisesta päästään, koska etukardaanille pitää olla tilaa. Väliakseli on 17cm pitkä. Nyt on 35" leikatut Creepyt alla, saas nähdä miten toimii. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41454 |
ootko käyttänyt ihan patrollin vai suzukin jousia tässä rojektissa? Meneekö liian jäykäksi patrollin jousilla?
|
Mulla on vähä samantyyliset tuennat Suzukissa volvon alennusvaihteessa. Toi traction bar rungon puoleinen tuki on varsin nerokas.
|
Lainaus:
Edessä ainakin tollattiset. |
Lainaus:
Tässä takaa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41455 Takaveto hiluxista on nuo etulehdet peräisin. Tuossa taisi aikaisemmin Kivinen mainitakkin, että kolmella lehdellä tulee pakasta aika suora pian, ja näinhän siinä on käynyt. Tosin joustaa ja toimii hyvin näinkin. Vielä ei ole mennyt lehtiä poikki, toistaiseksi. Vaatisi yhden vahvan lehden vielä joukkoon, koska tuo keula on aika painava kuitenkin. |
Nyt kun autossa on hydrauliikkaa, niin mielessä pyörii nelipyöräohjauksen rakentelu. Mietin, jos sen tekisi takarunkoa kaventamatta, eli takarenkaat kääntäyisi noin 50% vähemmän kun etuset.
Toinen vaihtoehto olisi takarungon runsas kavennus, jotta renkaat kääntyisi täydet. Jousistus menis uusiksi sillon. Olisiko jollain esimerkkiä vaadituista hydrauli komponenteista, kun ajatus olis saada toimimaan omana yksikkönään ja etusten kanssa? |
Tarttis varmaan tällekkin tehdä jotain välillä. No tuli sentään vaihdettua kärjetön sytkä orginaalin tilalle ja tuloksena moottorin luonne muttuis aika radikaalisti. Ei ole enää pelkkää kuminauhan venytystä tuo meno. Tankin imussa on jotain paranneltavaa, kun jurkässä mäessä loppuu liemi koneelta. Ohjaus on kaikessa yksinkertaisuudessaan toiminut moitteetta, joten se oli onnistunut proggis.
|
Lainaus:
Ite olen kääntäny vivut aina hyvälle hollille. |
No hittolainen... eipä kukaan ole moista hoksannut... Mainio vinkki. Saattaa monessa tapauksessa helpottaa esim paineilmasylinterin asennusta vapautusta varten kun saa sylinterin pystyyn.
|
| Sivu luotu: 05:43 (GMT +2). |