![]() |
BJ-HJ60
Dodiin, vaihtui Patrolli Berttaan. Kitkalukot, pituus, paino, kalliit varaosat, rungon ja korin kunto kävivät hieman hermoille ja Patrolli joutikin myyntiin. 30min ilmoituksen jätöstä löytyikin ostaja. Palstalle ostoilmoitus, hoojii tarjosi sitten berttaansa. Ja auto vaihtoi omistajaa.
Berttassa lyhyesti: HJ-60 kone, vaihteisto, jakis HJ-61 aksulit, joissa BJ:n välitykset SOA, korinkorotus, 34x10.5-16 TSL Lisää Berttan elämän kulusta edellisten omistajien turinoissa: Edellisen omitajan HJ-61:n akselien laittelu ja SOA: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50902 Ja sitäedellisen omistajan tekniikanvaihto: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=31095 ASIAAN! Edellispäivänä tilasin Mikkelin rengaspalvelusta 37x13-15 boggerit ja ne tulee ehkä joskus puolentoista kuukauden kuluttua jollain banaanilaivalla. Niitä pyörittämään pitäisi varmaankin tehdä jotain joko koneen puolelle tai jakikselle. Koska turbot on kivoja, niin laitan turbon. :) Tarkoitus on tehdä tämä tämä jakolaatikon välittämisen hinnalla, kyttäämällä myytäväksi ilmestyviä osia. Kallein osa (turbo) on jo kiikarissa. Ahtimeksi kaavailin Garretin GT22VNT:tä, jossa kompressori siipi 40 mm, turbiini 44mm. Turbo on Jeep 2.8 dieselistä vm. 2004-2005. Taitaa löytyä myös 98 tienoon 2.8 LT:stä sama turbo. Onko kellään kokemusta H2 koneen VNT ahtamisesta?? Tai 61:n? GT40 ja HX40 versioita näkyy niitänäitä olevan, mutta niistä ei ole minulle iloa. Miten kohtuukokoisella muuttuvasiipisellä tehty H2 toimii? Vinkkejä saa antaa. Suunnitelmissani ainoa kysymysmerkki nyt on, että minne kannattaa turbon öljypaluu vetää? Onko lohkossa sopivaa kohtaa valmiiksi, kannattaako porata lohkoon, vai vetää öljypohjaan? |
Pieneltä kuulostaa tuo garretti, meinaan jos se on 2.8 diiselistä ja 2H on kuitenkin neljän litran mylly...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tarkoitus on saada ahdin heräämään mahdollisimman alhaalta, jättäen huipputehot pieneksi, kasvattamaan vääntöaluetta. = Jää pykälänvaihtoja pois; suolla upottaessa vähän lisää kaasua ja taas mennään. Korkeilla kierroksilla ahdin nostaisi pakopaineet liian suuriksi, korjataan laittamalla hukkaportti pakosarjaan (VNT:llä ei normaalisti käytetä). |
Miksi vnt:n kanssa hukkaportti? Kellollahan säädetään maxpaineet tai sit en vaan ymmärtänyt pointtia. :)
|
Alkaa toi BJ jalostumaan oikein kunnolla,taidat olla neljäs omistaja meikäläisen jälkeen,ei enää entiseks tunnista.
Toi turhan pieni puhallin on kyllä kätsy jos sen saa hyvin toimimaan heti tyhjäkäynnin jälkeen. Lähes kaikki hakee puhaltimella lisätehoja kierroksille ja huipputehoja. Tuli yksi seurattava topicci lisää:cool: |
Lainaus:
|
Joo asiasta tietämättä kuulostaa kyllä aika pienoiselta,tuo ahti.
No varmasti lähtee pieniltä kierroksilta,mutta ei varmaan kannata lähteä hulluttelemaan paineiden eikä kierrosten kanssa. Toisaalta jos renkaiksi tulee 37 tuumaset,niin 4.11 välityksillä koneen kierrokset on n.1900 rpm/80 km/h,niin silloin kyllä hyvästä alaväännöstä,ja siitä että turbo herää aikaisin on aika paljon iloa.Ei putoa vetoalueen ulkopuolelle kierrokset kun vaihtaa isompaa vaihdetta.Eli kannattaa ainakin kokeilla. Öljyn paluu suoraan öljypohjaan,ja turbon alle suoraan. Kyseisen pannun ja noiden paine-ero säätöisten masiinoiden ahtamisesta löytyy slck:n puolelta kohtuullisesti asiaa. |
Lainaus:
Laitan tuon toimimaan vaikka väkisin, ei kehtaa aikaisimpien omistajien lisäysten jälkeen pilata tätä. :) |
Suotta laitat noin pientä vnt:tä, 2,2 tiisselissäkin saadaan heräämään huomattavasti suurempia muuttuva pesäisiä ahtimia.
Siinähän se juju onkin. Noin pienellä ahtimella on tukossa ja pakolämmöt tapissa heti alakierrosten jälkeen. Mitä riemua sitä pakokaasua on laskea siipien ohi turpokonneessa, siis hukkiksesta ? Ennemmin oikean kokoinen ahdin. Suosittelisin tutustumaan aiheeseen vielä hieman ennen turhan pienen ahtimisen hankkimista. Se herääminen ei todellakaan ole ongelma, pesä pienellä tuommonen 22 herää vaikka 1,6 tiisselissä. |
Lainaus:
|
En kyllä itse laittais noin pientä, kuka voi käsi sydämellään sanoa etteikö muka offissa tarvitsisi myös huipputehoa ja kierroksia koneesta?
Ja muutenkin, itsellä oli GT2256V (2.8 litraisesta koneesta) 2.5 litraisessa läjän koneessa eikä siihen olisi ainakaan yhtään pienempää VNT ahdinta kaivannut. |
Tätähän joutuu kans mielenkiinnosta seuraaan, patikan konneesa vanahatettiin 4 vnt:tä , 20,22 ja 25v x2. Toi 25 alako nippa nappa olleen ettei ahistanu yläpäästä. Laakerit petti kaikista aikanopsaan , mites meinaat ohojauksen totteuttaa ku kaasuläppäki luultavasti aiheuttaa ylikerros ongelmia turbolle, ehkä dumpilla seleviää. Meinaa jos sattuu semmonen tilanne että kaasuläppä pääsee kiinni ennen ku siipien ohojaus käskee painetta pienemmälle niin turbo karkaa pahasti ylikierroksille. Ongelmat on tehty ratkastavaksi eli ei muutaku tuumasta toimeen.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kerrotko vähän miten se toimi tuossa 2.5l koneessa? Millä kierroksilla heräsi ym.? Oliko pumpulle tehty mitään? Löytyisikö sattumalti teholappusta? Täytyy sillä dumpilla kokkeilla saada toimimaan, tai sitten hommaa suoraan HJ-61:n palikoita. Siinä ei tietääkseni kaasuläppää ole? Mites swamper kirjoitit "25v x2"? Oliko siinä siis kaksi tuon luokkasta ahdinta? Mietein alunperin laittavani tämän kahdella Garretin GT2052V:llä (olisiko jollain speksejä tähän ahtimeen?) Garrett GT2256V 40 mm / 44 mm Garrett GT2052V (speksit puuttuu, kertokaa nyt joku) Garrett GT1749V 37mm / 38.3 mm Noita on euroopassa kohtuu hinnoin tarjolla mielin määrin. Siksi pysyn mieluiten näissä. Kahdella ahtimella näillä, kolmea... ei piru sellasta härpätintä voi tehdä. Alimmat hinnan ja saatavuuden takia olisivat parhaita mutta pienimpiä... |
Hyvin se toimi, säätöjä sai jonkin aikaa ihmetellä ennenkuin löytyi kompromissi, yksi dynolappukin löytyy mutta se on muuton jäljiltä jossain.
Ja ei ne paikat suurilla pakopaineilla todellakaan ehjänä pysy, tämän seikan tuntuu monet unohtavan. LAITA siihen pakopainemittari heti ensimmäiseksi, säädöt sen mukaan. Liian suuret pakopaineet polttaa koneen hyvin nopeasti. |
Lainaus:
|
Kahdella GT2052V:llä se ainakin herää herkästi vielä. Miteköhän kahdella GT2256V.... ?
Mietintää-laskentaa-pohdintaa. |
3 Liiteet
Noniin! Alkuperäisessä suunnitelmassa pysytään. Laitetaan Berttaan "liian pieni" GT22. Pakopaineet pidetään hallinnassa. Ei tätä rikota. :cool:
Täytyy käyä tälläviikolla hakemassa ahin. Samalla biltemasta 50mm hukkaportti. Onko kellään kokemusta bilteman dumpeista? Liite 4043Liite 4044Liite 4045 |
Linkin takaa löytyy Garretin ahtimien tietoja:
http://www.turbobygarrett.com/turbob...ochargers.html |
Jepjep....
....Karu tosiasia mut helpommin sen koneen hajottaa liian pienellä kuin liian suurella ahtimella.Eli toisin sanoen pakopaine tappaa paljon helpommin kuin ahtopaine...........En tiedä VNT:n siipi kokoja mut ihan perus 903valmetin S2 Switcerillä 2h moottori ahto 1500rpm 0,5bar veto päällä ja tuhannellakin tais olla viel 0,3bar.Tämä ahdin on alkujaan 4,4L moottorista ja uus makso rapia 500e....
2H moottorihan on tunnettu kuumenemisestaan ahtimen kanssa...(esikammio kone) Jos juuttuva siipinen on kumminkin se must juttu,niin ehdottaisin katselemaan noita mettäkoneitten ahtimia.John Deeren (Timberjack) koneissa on aika asiallisen kokosia vnt puhaltimia ja tehot liikkuu niissä+250hp ja litratilavuudet jossain 4+.... Mutta onnea asialliselle projektille |
Uudet ajatukset, pelottaako?
Lainaus:
Ahtimelle tulee pakokaasua senverran että se alkaa keräämään painetta pakosarjaan. Eli siivet ovat auenneet täysin ja ahdin käsittelee sen verran pakokaasua, jonka se fyysisen kokonsa puolesta kykenee. Tässävaiheessa pakokaasuohjattu hukkaportti on jo aavistuksen auennut. Ideaalitilanteessa se ei missään vaiheessa nosta pakopaineita. Käytännössä pieni, alle sekunnin piikki siihen saattaa muodostua, mutta senkin voi kelloa muokkaamalla säätää pois. Jos vielä haluatte mainita pakopaineista, niin kyseenalaistakaa ensin edellä kerrottu toimintaperiaate. Tuo muuttuvasiipisen juuttuvasiipisyys on peruja siitä, kun ne normikäytössä eivät kovinkaan usein täysin auki käy, tällöin ne siivet harvoin auki ollessaan jumittuvat auki. Tällaisessa kokoonpanossa ne ovat täysin auki hyvin usein, joten uskon että tässä eivät ne siivet mahdollisen alkukankeuden jälkeen jumitu. |
Onnea Jurbotukseen
jos kuitenkii heitetään tuo mun -61:n mosa sinne pellin alle niin rupee liikkuu heleposti ja lujaa :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Oishan se helppoa ostaa HYVÄ kuus-ykkönen. Vai mitä Apa, siullahan on siitä kokemusta? :p :D
Ennemmin laitan 606 tai 605 turbon. ;) |
Hahaa! Koneet ainakin kestää :p Ja ei mitään mersuja :)
|
Kaipa totaalikonerempan jälkeen voikin sanoa että koneet kestää. :)
Saattaishan sitä saada vannoutuneitten tojotistien vihat päällensä jos lähtisi berttaan mersun konetta sovittaan. :D:D Nyt jo tuntuu olevan vanhanliiton ukkojen vihat niskassa....:( |
Juuri näin.......
Kysymykseesi vastaus=pelottaa:D:D:D:D
|
Millä meinasit siipien ohjauksen toteuttaa?
Miulla oli pelkkä painekello jolloin pakopaineet pomppas ennenkuin siivet kerkesi aukeamaan, jos meinasit tehdä pakopaine ohjatun portin niin mitenköhän käy tuossa edellä mainitussa tilanteessa? Tätähän on nyt pakko seurata jo mielenkiinnon vuoksi.:) |
Lainaus:
Painekellolla se olisi tarkoitus. 2.5 Läjässäkö GT22 teki noin? Voisihan niitä siipiä ohjata ennakkoon jo jonkinverran auki, mutta... mutta mutta h2:ssa... Eihän aina kaikkea lukemaansa pidä uskoa, mutta ei kaikkea kannata itekään kokeilla. Pirulauta. Pitäneehän kytätä jos löytyisi muita turboja. 250€:llä olisi noita GT22 tyrkyllä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
2xGT20 alunperin aattelin. Ehjät sellaset tahtoo olla vähä isomman tonkimisen takana, kun ne on alunperin kellolla ohjattuja. GT22:sta löytyy, niistä hajoaa elektroninen ohjainlaite, niin VAG-konserni tahtoo vaihdattaa samalla koko turbon . Kaksi tollasta vaatisi pumpulle jotain, mitä ei ollut tarkoitus tehdä.. Varmaan sama homma tuon 1xGT35:n kanssa. |
Tämmössest härvelist on lähtösin isompi VNT....
Tekniset Tiedot 1490D Eco III
John Deere 6068 Power Tech Plus, turboahdettu, ahtoilmavälijäähdytetty diesel, 6 sylinteriä, sylinteritilavuus 6,8 l Teho 136 kW@ 1 900 rpm Vääntömomentti 780 Nm@1 400 rpm http://www.deere.com/en_US/rg/produc...ies/index.html ....Enkä mää mikään vanhan koulukunnan asentaja kyl taida olla......;);) ......edelleenki asiallinen topikki..... |
Lainaus:
Budjetti levähtää samantein käsiin, kun menee kytkimet ja pumput kohta uusiksi. :) S2 Switcer 500eur? Mistä uuden noin halvalla saa? Ei olekaan VAG-konsernin ajatus vaihtaa aina turbo: Lainaus:
|
Switser S2 4,4L
Lailavuon diisselistä tuli mulle parivuotta sitten uus ahdin.Tiivisteineen päivineen se makso vähä yli 500e...
|
Saisitko Maajussi jostain kaivettua Switzerin kilven tiedot? Kaipaavat lailavuolla niitä, jotta saa tilattua oikean föönin.
|
Parashan tuollaiseen olisi sellainen jalkapallon kokoinen vnt. Lähtis vetään tyhjäkäynniltä ja ei menis tukkoon yläkierroksillakaan! Niitä saa aika edullisesti. Jos ei itse jaksa värkkäillä ohjausta, niin valmiita sähköohjaussysteemeitä saa reilulla tonnilla.
|
Joo, muttaaa.......
Sitäpä tässä on koitettu selventää, mutta kun "on näitä ennenkin tehty".
Netti on tulvillaan tietoa isoista VNT-ahtimista ja niiden toimivuudesta. Loppupeleissä tohon tuleekin vitusti alakierroksilla savuttava ratkaisu, joka sitten tukkiinttuu yläkierroksilla kuitenkin. Tai joku 1,9 tiisselin väljä vakioahdin. |
Lainaus:
Niin ja tosiaan. Projektia lähdettiin tekemällä pienellä budjetilla, kyttäämällä halpoja osia. Se on tärkein juttu tässä. Todennäköisesti tähän tulee tuo Switzerin S2. 300 euroa saa pulittaa uudesta. Kahtotaan nyt ensiviikolla että mikä myyjä on miehiään. Onko uusi ahdin uusi, vai "uusi". |
Kuulostaa tuo 300e kyllä tosi halvalta edes hyväkuntoiseksi käytetyksi. Uudet tuntuvat olevan lähes joka paikassa 750e ->
|
Lainaus:
Jalkapallon kokoisille VNT:lle on jonkinlaisia tsydeemejä Mersun 300D, OM606 ja 603-koneeseen, rakennelleet. Juuri tuon hirveän elektroniikan ja järkyttävän hinnoittelun takia tuollainen hässäkkä on pois suljettu. Ja lisäksi kun tuolla ohjauksella penkittävät niistä tasaiset 600Nm väännöt 1000-6000 rpm. 1000 rpm alle ei ole rullilla pitoa... Ja jos tällaisen laittaisi itselleen, niin varmasti hajoaa paikat!! Eihän siitä pakko ole kaikkea irti ottaa, mutta siinä mie en sitten malta... :rolleyes: Minkäslainen HJ-61 koneen pakosarja on? Jaettu? Minkäkokoiset kanavat? Menisikö laipan vaihtamalla Switzerin kanssa? |
Joop. Jonkinsortin nistihän se turbomyyjä oli. Väljää käytettyä sohloa möi. Nyt tuleekin hyväkuntoiset käytetyt boggerit tuosta tuttavalta vaihtokaupalla. Olisi yhdet ylimääräiset bedlock vanteet siis kaupan (TML, ET -44 10x15, uutta vastaavat). Vaihto vaikka HJ-61:n pakosarjaan, välijäähdyttimeen, turboon ym. projektiin tarvittavaan kamaan. Tarjotkee!
|
voi herran jestas mitä nuukakinttuja täälä on kun ei malta mitenkään ostaa kunnon ahdinta jos meinaa jotain rakentaa, tonni kunnon turposta ei ole mikään raha
|
Lainaus:
|
tarkoitin tällä että miksi pilata moottori jollain "lahjus"turbolla kun tonnilla saa valita hyllystä uuden just sopivan kokoisen. Jokainen työssä käyvä jamppa saa vähintään sen tonnin kuus käteen niin miksei voi ostaa ku rahalla saa
|
Kyllä minä ainakin väitän että se tonni YLIMÄÄRÄSTÄ kuussa on kova sana duunarille... Toisekseen, eihän siinä olisi sitä tekemisen iloa jos kaiken hakee kaupasta ja pulttailee kii...
|
Ei se tyhmä o joka pyytää, vaan se joka maksaa...
|
Vähän offtopikkia..
2 Liiteet
Jep jep... Nyt alko tuntua bertta jo vähän turhan korkealta. Petti pikkutiellä penkka kuljettajanpuolen renkaitten alta ja bertta heitti vähän turhan hätäseen kylelleen. Oppiha kiinnittään kaiken mahdollisen autoon kiinni. Ei tuntuna sisälämppäri otsassa hyvältä. Jahka saa ne 37" gummit, täytynnee koria tipauttaa lähemmäs runkoa, jos mahdollista... Muuten täytyy miettiä takavinssiksi sellanen sovellutus, jolla kampeaa BJ:n tassuilleen.
Muutamaa kilometriä ennen kaatoa tuli todettua myös TSL:n pito jäällä. Rahulaan päin kääntyessä takavetosena ei mitään saumaa pysyä tiellä tuolla Starletilla... Liite 4334 Liite 4333 |
Jokos sulla oli jonkunlaiset turmakaaret? Jollei:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54146 Loppuu se murehtiminen ja turha ressaaminen. Uutta peltiä saa aina lissää. |
Ei ole kaaria ei. Teen kyllä ite jos teen, kun kerran aikaa, osaamista ja työkalut on. Mitenhän saisi vaan fiksut kun on nuo takapenkitkin...
Kaupat turbosta ja pakosarjasta on löyty lukkoon. Siihen jäi se VNT- ahtaminen. Vielä kaivataan lauhdutinta, cooleria, hukkista ja dumppia. Saa tarjota jos nurkista löytyy! Budjettiseurantaa: 300,00€ 5,00€Yht. 305,00€ Tällävälin on härveliä käytetty katsastuksessa. Pitivät siitä niinpaljon, että haluaisivat nähdä sen uudelleen. Ehdottivat myös paria parannusta ja ne olen tehnyt. Seuraavista kuvista voipi päätellä mitä ne (ja ketkä ne) ehdotteli... http://i694.photobucket.com/albums/v...4032009445.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...4032009447.jpg Offwörk http://i694.photobucket.com/albums/v...4032009450.jpg |
Nyt on BOGGERIT. 37*13*15 gummit tuli vaihdossa Recaroista! :cool:
Osaisko joku linkittää noista turmakaarista tietoa? Minkävahvusta kamaa pitää olla, ym minkämalliset käy katsastusraadille kisoissa...? Jos tässä alkais osia odotellessa vähän muuta värkkäämään! 25,10€ Audin dumppi. http://i694.photobucket.com/albums/v...9042009456.jpg http://i694.photobucket.com/albums/v...9042009457.jpg |
Moro! Täältä löytyy ainaski tietoo turvakaari vaatimuksista. kohta 4.1
http://offroadoulu.com/index.php?opt...id=99&Itemid=2 |
Joo on toi muuten tosi korkee. Onks tos viel korinkorotus? Pitäs laittaa tohon sellaset min. 500000 km ajetut hyvä suorat lehdet niin laskis passeliks. Yks kaveri sano BJstä hyvin et se on talvella takavedolla samanlainen ajaa kun että yrittäs heittää vasaraa varsi edellä. Melkosta vittuilua noi läpät. Pitäskö taas innssiä muistuttaa et ne haittaa maasto ominaisuuksia.
|
Ok, kaarien materiaalivahvuudet selvillä. Onko kellään tietoa hyväksyyko katsuri jos päänkaaresta vetää keskeltä tuen suoraan taakse runkoon? Kun on tuo 2+4 avoauto paku. :)
|
On vielä korinkorotus (6cm!!!), suorat latit olisi poikaa. Huomenna pitää trukin kanssa ihmetellä osuuko pyörät takakaariin ääritilanteessa.
Lainaus:
|
onko turbosta kuulunu mitää ?
|
Tuli vielä viimetinkaan Holset HX35 tyrkylle. Jos sen saa sovittuun hintaan, niin jää S2 hankkimatta. Jompikumpi on viikonpäästä hyppysissä.
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2699 |
meikäläisellä on toi 2h kahella turbolla jonkun aikaa pyörinyt mielessä, ehkäpä kahella pajeron tdo4:sella? mielipiteitä.
sori topicin lainaus..:) myös t25 toiseksi on ollut mielessä, ei ehkä paras vaihtoehto, mutta hinta 50+€..:) |
Lainaus:
Mie jätin kahden turbon idean pois, kun näitä tarpeeksi suuria ''isoja'' tuntuu olevan ihan hyvin tarjolla ja halvalla. Kunhan ei kiireellä piä saada. Toiseksi yhdellä turbolla on vähemmän liikkuvia osia, yksinkertaisempi, siistimpi konehuone. Vähemmän hajoavia osia. |
Toiseksi yhdellä turbolla on vähemmän liikkuvia osia, yksinkertaisempi, siistimpi konehuone. Vähemmän hajoavia osia.[/QUOTE]
tämä kyllä pitää paikkansa. kutkuttelee vaan ajatus twinturbosta..:) sellasta kustannustehokasta ratkasua koittanut kasata koko autosta, hyvänkanssahan se ei tunnetusti kule käsi kädessä. pajeron ahdin lähtee aikas alhaalta ainakin pajerossa ahtamaan, t25.nen ei taida ihan niinkään. mutta kuinkahan se t25 pakopesä mahtaa mennä, onkohan kovin tukkonen 2000cc 3pyttysessä? tai tuskin niinkään tukkonen, mutta alkaako koskaan ahtamaan? jos tdo4 lähtis alakierroksilla, ja läppäsysteemillä sais ohjattua vasta kierroksilla x painetta t25:selle, niin sais matalalta täyden hyödyn irti td04:sesta, sitten kun olis mahdollista ajatella t25 ahtavan niin jakaa pakokaasu kummallekkin, tai jotain. vai miten se meni. tiedä häntä sitten toimivuudesta... mutua. |
Lainaus:
Mutta jos 3 ja 3 pakosarjat tekee, niin luulisi että turbojen pitäisi olla samankokoiset. Erikokoisilla turboilla erisuuruiset pakopaineet pakosarjoissa = erisuuruiset rasitukset palotilassa = epätasainen rasitus koneelle. ?? Mutua... :D |
Mutta jos 3 ja 3 pakosarjat tekee, niin luulisi että turbojen pitäisi olla samankokoiset. Erikokoisilla turboilla erisuuruiset pakopaineet pakosarjoissa = erisuuruiset rasitukset palotilassa = epätasainen rasitus koneelle. ?? Mutua...
niin tätä en oo edes tullut ajatelleeks, mutta nyt kun sanoit niin ihan maalaisjärjellä ajateltuna pitää olla kyllä saman laiset. eli pitää ne kaks td04:sta ostaa. enkä ahtoputkia oo kerennyt vielä miettimään sen kummemmin, turboja ja pakosarjaa vasta..:) mutta hyviä huomioita, ihan selvästi oikeeseen topicciin sekaannuin:) pitää tota ahtoputkijuttua oikeen miettiä. nyt on vähä keskittymiskyky huono, huomenaamuna klo 9.30 lähtö portugaliin madeiralle lämmittelemään..:) |
Eikun hyvää lomaa vaan! Laitaha twinturbo esille kun se on ajankohtanen. :)
|
kannattaa myös perehty 2 vaihe ahtamiseen tietoa löytyy ainakin holysmokilta. ite oon kans pähkäilly että millaseen vaihtoehtoon päätyy omaan koneen kanssa yks sopivan kokoinen turbo ois helpoin,
mutta 2 vaihe ahtamisella pääsis tarvittaessa yli 4 baarin ahtoihin kytkimeks tulee itelle joku raskaansarjan en tiedä miten sekää sit kestää ? |
kävin pikapikaa hsd:llä vilasemassa tota systeemiä, näytti mielenkiintoselta. pitää reiluviikon päästä tutustua lisää. tänään just löysin yhen ylisuuren turbon, saattais sopia tohon käyttöön?
|
joo o miks ei siellähän oli niitä lasku kaavojakin itellekki vielä vähän epäselvä juttu mutta mitenhä noi pakopaineet sitten käyttäytyy tollasessa ahtamisessa jos 2 turboo peräkkäin vaik ois isohukkaporttikin siinävälissä niin mitä ne pakopaineet on jossain 4 baarin ahdoissa ? :D
|
Meinaakos se 2 vaihe ahtaminen sitä että on pikkunen turbo, jolla sitten pyöritellään isoa turboa, joka vasta ahtaa konetta?
|
periaatteessa pieni turbo ahtaa esim 1 baariin sit isoturbo jatkaa siitä ylöspäin.
mut eiköhän yksi sopiva turbo riitä voi mennä vähän liian monimutkaseks saada 2:hden toimiva paketti.. se rinnakkain ahtaminen kyllä onnistuisi helpommin, mutta meneekös niistä 2 pienestä yhtään sen enempi ilmaa läpi kun yhdestä isommasta ? tosin heräävät kyllä alempaa jota varmaan haettekin tässä :) |
Joo ei tuo 2 vaiheahtaminen yhtään sen enempää kiinnosta. Jää offauksen idea pois jos rupiaa liiaksi monimutkasia miettimään.
Ehkä johonkin citymaasturiin tollasia. |
http://i694.photobucket.com/albums/v...5042009475.jpg
Nyt tuli turbo. Kiitos kaupoista, asiallinen, välyksetön yksilö. Kyseessä on HX35 ja hintaa tuli 245€ :) Hukkaportti, välijäähdytin, öljynlauhdutin uupuu vielä. |
hyvältä näyttää
on se aika iso :D
tuo metallikaulus tuossa imupuolelta ni eikö se oo joku äänenvaimennin/rajotin ? ku ottaa sen pois saa kovemmat vihellykset, ainakin nii oon ymmärtäny :rolleyes: |
On se hienoa, että ahdin tuli alan harrastajalle. Projektia seuratessa siis miten käypi :)
|
Lainaus:
HX:n speksejä vähän: 56/60 siivet, jaettu pesä tais olla #16. Hukkaportiton. 300 24v Mersussa alko 60/65 garrett ahtamaan muistaakseni 2100-2200rpm. Tosin siinä oli mynän tekemä pumppu 7mm elementeillä. Katotaan miten tuo läppäohjaus sitten H2:ssa auttaa. Onhan se nyt sitten vähän turhan iso alkuperäistä suunnitelmaa ajatellen. Mutta kun halavalla sai! :D Pitää kyhäillä pakosarjaan läppä ohjaus turbonpakokanaville, niin herää aiemmin. Ja ehkä niitä isoja elementtejä sitten joskus pumppuun, niin eiköhän aika sopivasti toimi mettässä. |
Joo ja kiitos vielä Gravediggerille! Vähän odotellessa mietein että tulikoha sokkona ostettua läjä romua, mutta tavara ja pakkauskin oli täydellinen. Pitää muistaa tuo vanhan kanisterin käyttö pakkaustarvikkeena. :)
|
kyllä se taitaa meikäläiseltäkin jäädä toi kaksoisahtelu, vähän turhan monimutkasta on. kaks pientä ja söpöö pajerolaista tai yks iso. tuo hx35 on aina pyörinyt mielessä ku sinkkuturpoo oon miettinyt.
BTW, ompa tää suomes kylymä..:) |
onko edistynyt tämä
|
Lainaus:
Kohta joko oon naimisissa ja perustan perheen TAI tulen järkiini ja alan taas BJ:tä parantelemaan. Eiköhän kohta vaaka kallistu jompaan kumpaan... |
3 Liiteet
Liite 5467Liite 5468Liite 5469
Vähän edistyy. Pientä näppäilyä vaan, mutta kuitenkin. Pakosarjan laippaa ja läppäohjausta tuli tänään vähän kikkailtua. Vastapuolelle pakosarjaan tulee vielä toppari, jottei läppä pääse kääntymään yli, vaan jää tasan vastakkaisen seinämän kanssa. Eli kun ahdetaan kunnolla, pakopaineet eivät sekoitu, vaan kaasut säilyvät omilla puolillaan. Läpän ohjaus varmaan tuohon akseliin. Tai erillisellä ohjaustangolla kyljestä läpi. |
näkyypi maalima paistavan läpän ja rungon välistä, mitenkähän toimii?
|
Saa se vähän paistaakin. Karstottuu muuten herkästi jumiin, kuulemma. Katotaan kullee käy.
|
henkilö kohtainen mielipide = parempi vain jos on väljää ettei jumi. sillä ei tuosta läpästä ainakaan haittaa ole jos se vain ei jumi siellä. paremminhan se ahdin herää jos se on todella tiukka sovitteiltaan mutta sitten saattaa käydä niin että tuo läppä ei toimi ollenkaan.
|
Joo-oh. Vasta sovittelin pakosarjaan HX35:sta ja läppä tsydeemiä. Näyttää siltä, että HJ-61:n pakosarjaan on turha alkaa läppäohjausta toteuttamaan. Kun nyt laiskottaa, myyn turbon ja vaikka se HJ-61:n turbo tuohon = helppo ja riittävä. Pakosarjaa en tee. :)
Viimeaikaisia vastoinkäymisiä: Vinssi halkesi. :eek: Vetonivelen akseli katkesi pyörän laakerin pettämisen seurauksena. |
jaa sullekki tuli tällänen olo :D mä taas ajattelin laittaa vakio pakosarjan takas liikaa miettimistä sen peltisen kans ku ois muutakin tekemistä :D
|
Vaiha se Tojotan turbo tohon HX35:n, niinkun siun projektissa jo ehottelin. :D
Onpahan syy rakentaa se pakosarja. :) |
Edulliseksi käy projekti!
Alkaa projekti tuottaa voittoa. VW-harrastelija osti 400,00 eurolla Holsetin. Että voi näitä projekteja monennäkösillä budjeteilla tehdä. :D
|
4 Liiteet
Liite 5866Liite 5867Liite 5868Liite 5869
Vastoinkäymisiä.. Ei ollutkaan iso kivi kun paukahti ihan tiellä ajellessa. Pitäs pysyä mettässä ni säilyy paikat kunnossa. Laakeri vissiin män. Anttolassa kun tehtiin murros remppaa, niin oli tullut murroksen pesään (viiminen kuva) kunnon ruhmu, ylttää vähän myös vierintäpinnoille. Pitänee hierasta vähän tasasemmaksi. |
Osaako joku entinen omistaja kertoa minkävuotinen tämän vehkeen kone on? Lisää uusia osia pitää laittaa. Hehkut meni nyt viimeks.
Alko jo pikkuhiljaa mennä usko Tojotaan. Oisivat japanilaiset saaneet ostaa aikanaan Mersulta koneet näihin paskoihin. :p Saihan Kaltsu armottomilla ylistyksillään vähän palautettua uskoa tojotaan, mutta silti. |
Pommin varma pommi?
Vastoinkäymiset jatkuu. Bertta jättää matkalle jatkuvasti. Tälla kertaa hajosi vesipumppu. Hinatessa alko vielä taka-akselikin paukkumaan ja meni vielä pinjonikin. Ei varmaan saanu tarpeeksi voitelua pitkällä matkalla kun laski tasasella tiellä meneen.
Niin hajoshan tuossa kuukausi sitten Tojotan vinssikin. Pakko alkaa epäileen Toyotan tekniikkaa. Patrolli sai sikaa olan takaa ja hyvin kesti. Tätä tulee vähän säälittyä ja kaikki paukkuu. Tai sitten on mahottoman huonoa tuuria matkassa. Kaikki paskat osat samassa paketissa... Ja nekin asennettu päin persettä.. :D Turbo tulee kyllä jonain päivänä... ellei sitten kone hajoa ennen. :cool: |
Eipä ollut kuin pinjonin kiristys mutteri löysällä.. jotain 4-5mm pitkittäisvälystä. Ei vaurioita. Ei hirveesti ole tullut uitettua akseleita vesistöissä, mutta silti oli öljyt sellasta harmaata velliä.
Senverran on nyt kuitenkin tullut vastoinkäymisiä tojotan kanssa, että tämä laite lähtee kiertoon. Saatto olla miun ensimmäinen ja viimeinen tojota, samaan hengen vetoon terveisiä Kuusijärville (kahdella uulla) :D. Jos vielä metsään lähen, niin siinä on mogin valu-akselit. :)¨ Ostaja saa mukaan 42:n varalehtijouset, 2kpl murroksia, vinssiin vara vaijerin, HJ-61:n pakosarjan, dumpin... http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/2706897 |
päivitäppäs vähän topikkias
nyt kun oot tullu järkiis etkä myynykkään Berttaa niin kerros kansalle uusimmat jalostus visios :)
|
:) Kerrotaan jahka visiot täysin muotoutuu ja jotain oikeesti tapahtuu.
|
Sivu luotu: 08:57 (GMT +2). |