![]() |
Jäykkä vs Erillis
Eli pistäkääs huonoja ja hyviä puolia akselirakenteista. Olisi tarkoitus "haaveissa" rakentaa offiautoa suunnistukseen ja olen pohtinut kovin että miksi erillisjousitusta käytetään niin vähän.
|
Lainaus:
Vastaus: 1. Lukot 2. korotus Selitys: 1. Lukot vaikeasti saatavia erillisjousitettuihin. Sekä ovat kalliita jos löytyy. 2. Erillisjousitettua on monimutkaisempaa korottaa kuin jäykkäakselista. Vielä voisi lisätä murtuvien nivelien määrän tuplaantuminen joten sellaista.... |
mutta jos unohdetaan rakentelun vaikeus ja huono kestävyys niin mites sitten toiminta ja kulku tuolla maastossa. kumpi olisi parempi?
|
Esim. Hilu LN110 kestää kohtuu hyvin 33-35" renkuloita jos muistaa käyttää tökkäsyjen kohalla vinssiä. Epämääräisellä ryskäämisyrityksillä hajoitetaan helposti kestävätkin murrokset.
Ja jos auto on menosa käymään suunnistuskilpailuissa niin siellähän on periaatteena päästä ajamaan mahdollisimman pitkään ja saada sinä aikana paljon rasteja poimittua. Eli tarkoittaa sitä että ajotapa on erilainen kuin noissa paikallissafareissa. Het ku alkaa tökkii niin vinssi kiinni... ja jos ei niin mene niin parasta on repiä ittensä takaisin ja lähteä hakemaan seuraavaa rastia. Paikallissafareissa otetaan usein niitä äärirajoja miten pääsee ja kestääkö kalusto. Tietää sitten kuin paljon voi pitkillä reissuilla revitellä ennenku poksahtaa. Voisin väittää että muutama tyyppi tällä palstalla voisi ajaa honda crv:llä helvetin vaikeita mestoja hakien rasteja ilman että auto rikkoutuu. Net osaa käyttää ramppeja ja vinssejä ja mikä tärkeinta. Niilon malttia Foldata rasti. Usein yhden 5 pisteen rastin hakemiseen voi mennä 5 tuntia kun samaan aikaan olisi 1-2 pisteen rasteja hakenut 20.... Itellon 4runner ja normiajossa ihan jees. mutten kuvittelekkaan sillä mitään hardcorea päristeleväni... EDIT: kysymykseen kumpi olisi parempi maastossa vastaan kokemuksen kautta: Jäykkäakseli! |
Lainaus:
|
|
Ison veden takana ovat nyt rakentaneet esim. KOH (King of the Hammers) kisaan melko paljon erillisjousitettuja autoja.
Tosin nopeudetkin on tietysti siellä pahimmillaan 100mph paremmalla puolen aavikko-osuuksilla. Tossa visioinnin pohjaksi: http://www.pirate4x4.com/forum/showt...light=campbell |
Usein näissä jäykkä vs. risu keskusteluissa jätetään huomioimatta jäykän aksulan taipumus työntää vasta puolta ulos toisen puolen painuessa sisään...
|
Lainaus:
|
Easterbunny-pajerolla keula menee helposti kivien ja kantojen yli, mutta taka-akseli paukahtaa sitten niihin kiinni. :D Vetarin kulmat ovat kuin mönkijässä.
Ilman kallistuksen vaimenninta keula on herkkä, mutta joustovarat luonnollisesti rajalliset. |
Kiitoksia vastauksista asia alkaa olemaan aika pihvi. Ei kellään olisi myydä porttaaleja ;)
|
Lainaus:
Joo marvasin että pingautser jekun tähän vois sisällyttää åkså |
Mulla kun on tuo maastokuorma-auto perversio, niin laitan tähän videota vähän raskaammasta risukeulasta ---> http://www.youtube.com/watch?v=mq5mMVd3p1E
Vanha video, mutta kuvaa autoa ja lajia hyvin. |
Lainaus:
|
pitää noissa olla se nivel siellä murikan kupeessa tai sitten kumivetarit...:rolleyes:
|
Lainaus:
http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg Mutta siinä olis kunnon risukeulaa. http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_01.jpg Tämmöinen kevyt KZKT 7428. Yleensä näillä vedetään panssarivaunua kärryssä, mutta tuossa viedään 50 kuutiota polttoainetta. Tuolta löytyy lisää kuvia näistä: http://www.z827.narod.ru/Photos/index_e.html |
Vähän käytännönläheisempi esimerkki erillisjousituksesta. Kovin "maastokelpoisia" vehkeitä tuntuivat olevan nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20559 |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://denisovets.narod.ru/izh/izhprototips/IZH412.jpg Edit: Tietoa eri merkeistä, henkilö-, linja-, paketti-, maasto- ja kuorma-autoista ---> http://denisovets.narod.ru/models.html |
Lainaus:
Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän ;) http://www.youtube.com/watch?v=CRAqz...eature=related |
Joo, tatran vetarit ovat "suorat". Tuosta linkin videosta selviää hyvin sen rakenne. Vetarit lähtee muuten hiukan, 3-5 senttiä, eri kohdista napoihin.
|
Eihän erillisjousitukseen lukon saanti sen vaikeampaa ole, miksi olisi ? Tasauspyörästöhän on täysin samanlainen, riippumatta siitä mitä sen ulkopuolella on.
Erillisjousituksen etu on toki parempi maavara ja se että akseli ei jää kantamaan. Eli renkaat voivat joustaa ulospäin vaikka maavara tavallaan loppuisikin. Aussi sivulla oli hyvä juttu tästä kerran, miten erillisjousitettu selvisi paikasta mistä jäykkäakselinen ei, renkaista ei johtunut vaan siitä että jäykkä akseli kantaa heti kun maavara loppuu ja renkaat kaivavat äkkiä alustansa pois. Tässä nyt oli erillisjousitusta muutama puoltava kommentti, koska jäykkää puoltavia näytti jo olevankin tarpeeksi. :) Eipä sinäänsä, jäykkä akselinen voisi olla helpompi lähtökohta, etenkin jos enemmän joustavan aikoo rakentaa. Erillisjousitus ei vakiona yleensä ole tarpeeksi joustava. Sen sijaan jos kaikki tehtäisiin puhtaalta pöydältä, voi siitäkin saada kohtuuliset liikevarat irti. |
Risukeulassa on aika paljon ylimääräisia pieniä tankoja tms mitkä
On tosi helpolla kieroja.. |
Lainaus:
Suojakumit ja niiden heikkous on miinusta,kuten myös olemattomat joustomatkat vakiona. |
Oisikohan tuon tatran akselille sopiva nimi "nivelakseli" tai "nivelletty akseli"?
|
Lainaus:
Tatran ratkaisussahan rengas kallistuu joustoliikkeen aikana, mitä esimerkiksi kahdella päällekäisellä kolmiotukivarrella toteutetussa erillisjousituksessa ei tapahdu. Vanhemmissa katuautoissakin on hieman tuonne päin olevia akseliratkaisuja, tässä kuva Chevrolet Corvairista: http://www.corvaircorsa.com/tech/64-65.jpg |
http://data3.primeportal.net/trucks/...103_of_126.jpg
http://data3.primeportal.net/trucks/...106_of_126.jpg http://data3.primeportal.net/trucks/...001_of_126.jpg Siinä muutama kuva MAZ:n taka-akselista. |
Miksi noissa raskaissa maastokuorma-autoissa on noin hulvattomat etuylitykset? Kuten tuossa KZKT:ssakin. Ketteryys tasamaalla, parempi vetokyky vai onko suunniteltu että miina räjähtää vasta hytin takana, tuskin siellä kukaan henkiin jäisi...
|
Lainaus:
Se jos tollaisen lotjan alla jossa on 50 m3 polttoainetta kyydissä ja alla poksahtaa miina niin eipä vissiin väliä missä se hytti sijaitseepi :D Edit: Ihan sama mikä keula siellä autossa on. Kun ei rengas pidä eikä vinssi vedä niin jumissa olet ja siinäpä se. Eri juttu sitten on kuinka pitkälle pääsee ennenkuin on jumissa, se vaatii osaamista eikä keulaa.... |
Kai ne on halunneet pitää akselivälin (välit) mahdollisimman lyhyinä, että kääntyis edes jotenkin ympäri. Vetopöydän eteen kun laitetaan kaksi metriä pitkä moottori, ja neliovinen ohjaamo, niin keula roikkuu väkisinkin.
MZKT-7922, kyytissä Topol-M "vittuilun poistaja". http://www.youtube.com/watch?v=S0EyZIfh ... re=related http://www.youtube.com/watch?v=nA4oz8q6 ... re=related |
[QUOTE=sisua45;537193]No joo, ei se oikein risu-keula ole. Tatran akselit ovat sen verran erikoisia, etten oikein tiedä miksi niitä pitäis sanoa. :rolleyes:
http://www.z827.narod.ru/Photos/Gal211/211_10.jpg "Minun silmissä tuo vetari on ihan yhtä puuta, eikä edes kumia... Jos näin on niin tarviin tosi vahvaa ratakiskoo että ymmärrän " Miten minusta silti näyttää ihan ristikolle tuo juttu tuolla akselin rungon puoleisessa päässä? Vai mikä se on?:confused: |
Lainaus:
Juu kyllä tuo tuolla on ristikko, mutta se ei olekkaan Tatran akseli vaan tuon KZKT 7428. Katsoppa tuo video minkä laitoin jo aikasemmin Tatran akselin rakenteesta. http://www.youtube.com/watch?v=CRAqz...eature=related |
Nivassahan on risu keula ja kiinteä taka-akseli..olen saanut kieroon kaksi taka-akselia ja risukeula on säilynyt ehjänä koko ajan.
en tiedä onko se nyt vertailukelpoinen mutta kumminkin ääni risujen puolesta |
Lainaus:
|
"risukeula"
1 Liiteet
ihan maalaisjärki tuntumalla ajateltuna uskoisin et erillisjousitettu olis parempi vaihtoehto. puoltavia asioita ainakin: keveys, maavara, pyöräntuenta tukevampi, sekä ehkä tärkeimpänä rengas pysyy suorassa koko joustomatkan aja jolloin renkaan koko pinta saa paremman otteen maastosta.
joustomatkassa ei suuria eroja varmaan ole jos erillisjousitettuun muuttaa tukivarsia ja ostaa kunnolliset veto-akselit mitä nettikaupat jenkkilässä tarjoaa... |
Lainaus:
Risukeula saattaa olla kevyempi, mutta ei merkittävästi. Maavara on parempi ainoastaan pienillä joustoilla. Jäykän akselinkin saa tuettua riittävästi, esim. traction bar. ja pyörän ei todellakaan tarvitse pysyä suorassa koko joustomatkan ajan, vaan päinvastoin, ellet sitten ajele lekaharkkojen ylitse kaltevien kivien, kantojen yms. nyppyjen sijaan.. En ole tutkinut, mutta voisin kuvitella erillisjousitettujen ottavan kylmää vettä niskaan RTI listoilla? Ja vielä jäykkiksen puolesta on hinta; Ei tarvitse kalliita tukivarsia tai vetareita jotta päästään hyvään kestävyyteen/joustavuuteen. |
Lainaus:
Ja renkaan se kuuluu joustella maanpinnan mukaan pidon maksimoimiseksi, eikä tukivarsien. |
Jos vahankaan pitaa olla vauhtia niin ehdottomasti erillisjousitus.
http://www.youtube.com/watch?v=BXx8-fQbs34 Erillisjousituksen maavara tosiaan pienenee sisaanjoustossa, mutta jaykka-akselisen maavara on aina pieni;) Hitaammissa lajeissa jaykkikset varmaankin pitavat etulyontiaseman kestavampina |
Lainaus:
Tosin kiteereinä voidaan pitää suomi offroad joka on melko hidasta.... ja reilumman maavaran saa portaaleilla |
Tässäkin asiassa varmaankin käyttötarkoitus sanelee akselistorakenteiden paremmuuden.
Pelkkään maastossa ajamiseen ja -kilpailuun Suomessa on jäykkä akseli käyttökelpoisempi Mikäli haluaa tehdä pidempiä reissuja maantiesiirtymineen tai käyttää samaa ajoneuvoa päivittäiskulkineena, saattaa erillisjousitus tuoda lisäarvoa. Kummankin akselityypin saa rikki "sopivalla" ajotyylillä. |
Kuten petenkin videosta näit, ei erillisjousitus todellakaan ole pelkkä maantiejousitus, vaan oikein toteutettuna se toimii loistavasti tuon tyyppisessä vauhdiikkaamassa maastoajossa säilyttäen käsiteltävyytensä.
Jos tuota suoruuskommenttia ajattelee, niin tottahan se on että erillisjousituksessa renkaat tasaisempi asento takaa useimmissa tilanteissa enemmän pitopinta-alaa. Voisi olla mielenkiintoista nähdä, jos joku toteuttaisi tälläiseen metsämaasturiin pitkäjoustoisen ja toimivan erillisjousituksen, voisi sitten vähän paremmin eroa ja merkitystä arvioida. Mutta joo, ongelmahan siinä on, tuo että se on kovin monimutkainen ja varmasti selvästi kalliimpi projekti totetuttaa, eikä se välttämättä olekkaan siinä määrin parempi, että se olisi sen arvoista. Kyllä jäykkää puoltaa halpuus ja helppous, sekä sitten jos aivan äärimmilleen mennään, niin ehkä joustovarat. |
Tai sitten voi käyttää jotain muuta joustoihin kuin akselistoa, esim runkoa. :) Proto-sisun lehtijouset eivät jousta kauheasti, mutta runko joustaa. Etupyörän voi ajaa huoletta metriä korkealle, ja kaikki pyörät ovat kiltisti maassa. Olisi täytynyt kokeilla pikkupyörillä että paljonko sitä joustoa oikein löytyy. Joustavan rungon takia lava on kiinni neljällä nivel pisteellä. Muuten lava rajoittaisi joustoa, eikä kestäisi.
|
Lainaus:
Enivei... Risukeula tuntuu hepposalta näihin meitin rymyjuttuihin täällä suamesa. Dyyneillä elämä on erilaista. Siellä osana alustan joustoa ja sen hellimistä toimii hiekka. Kylmääki ton 4runnerin risukeulan voisin laitella todella hyvään iskukuntoon. Tietäis vain reseptin sille minkälainen se pitäisi olla HardCore meininkeihin.... Risuissa näyttää vaan olevan vallalla semmonen pikkutekniikka pikkupikku perillä eikä luottamus ole niihin kovin suuri jos esim. risulle 100% lukkoa näyttää... murroksen vetaritkin on joillani pikkiriikkisillä poorituksilla. Nii ja se jäykän akselin maavara on vakio. Perse sen kertoo.... Risulla tulee enemmän ylläreitä. juu... |
Lainaus:
|
Laittakaahan kaverit telat alle.
|
Isutsussa vanhemmissa malleissa perät oli erikokosia ja uudenpiin se vaihdettiin samanlaisiin... en tiä mitä tänäpänä mutta tän pänän autoillahan ei ole juuri merkitystä kun niitä ei voi oikein viritellä....
Ohjekirja kertoo että runnerissa olis eri kokoset perät... On kai sitten vai.... Mutta ite ajattelen yleensä aina että n. 1500 kg ja yli vermeissä olisi HC käyttöä ajatelllen aina suuremmat tai samankokoiset renkaat kuin 35". Suitsassa 31" on jo monsterimeininkiä... Suuremmilla kumeilla perien rasitus kasvaa luonnollisesti... Toi domingorojekti mikä mulla jatkuu säiden lämmittyä sisältää risun edessä ja takana. kätevä jätkähän vaihtaisi siihen taaksenkin etupään kääntömurkulan ja kas... olisi nelipyäräohjaus.... Murikan koosta... HDJ:t esimerkiksi ovat omituisia otuksia siinä että etuperä on pikkunen mutta silti en ole kuullut kovin paljon juttuja siitä että ne olis menny rikki. Ja perän kokohan eessä tais olla joku 8" hä... ja takana 10 vai miten se oli... |
Mulla ln170 hilussa hajonnu 2 kertaa etuperä.
|
Lainaus:
ps. (Nii ja HDJ:ssa on jäykkä etuaxl) |
31" renkaat ja etupää uppos jäihin. Tyhmä rykäsy ja hampaat veks. Ei ole ainut tämä.
Jaa nii nyt kokeillaan seuraavaksi 33" renkaita. |
Lainaus:
|
Pajero perversio auttaa!Mulla on metsä rymyssä pajeron etu akseli ja on saanut selkäänsä kunnolla 33"ja 35" renkuloilla ja vielä on kaikki hilut ehjiä.
|
Lainaus:
|
muutaman viikon katellut ln110 hiluxin ifs-keulaa....hetken aikaa luulin että "siviilikäyttöön" tulevassa luxissa vois olla risukeula. mutta näyttää niin epämääräiselle tuollainen rakenne että päätin laikata ifs-härvelit huiselaan ja sijoittaa alle oikean akselin. akselin kasaaminen jo aloitettu ja brittipiiraan tukivarret matkalla.
jotenkin jäi sellanen maku että jos olis kunnostanut ifs-etupään huolella niin sellainen tulis kallimmaksi kuin oikea akseli, ja onhan siinä piemenpi kynnys vähän käyttää "siviiliautoa" maastossa.... |
Lainaus:
Siinäpä se. Risukeula on hyvä syy pitää käyttis pois metästä jottei sekin hajoa =) |
Lainaus:
Ei se perän kestävyys riipu akselin tyypistä, vaan sitä miten se on tehty. Ei se ole jousitus tyypin vika jos tasauspyörästö on löysä. |
Sivu luotu: 06:04 (GMT +2). |