![]() |
Puolipitkä Bertta
Tästäpä on tarkoitus tehdä maastokulkine ajatuksella "yksinkertainen, luotettava, turvallinen ja kohtuullisen kykenevä". Käyttö Suomen ja Venäjän safarointia, suunnistuskilpailuja jne, mutta myös tarpeen tullen työmatkoja, torin kiertoa ym tarpeelista. Eli ei "trailer queen".
Edellisen omistajan myyntikuva: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20436 Kotona tulevat all terrainit koesovituksessa. Hiukan ahdasta... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15652 Sitten sillä koeajettiin pari kuukautta ja todettiin liikaa painetta vesitilassa, joten tässä menossa entisen 3B:n tilalle 3BII. Laturi päivitetty 80A 24V. Myös Warn 12000 jo löytänyt paikkansa keulalta : http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16353 Lisää vetäviä pyöriä eteen ja taakse. Mekaaniset paineilmalla: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18316 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16355 Eturiipuista hiukan tukusammat ja topparipulteilla. SOA:a ei tuu, koska ajatuksena ja mielitekona siis pitää auto alussa kerrotuilla ominaisuuksilla varustettuna. How low can you go with 37" :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18318 Ohjauslaitteita päivitettiin Hysteerivarsilla: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16358 Joista samaan syssyyn tuli six shooterit: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16356 Sitten sitä tilaa renkaille ja tietty samaan rahaan mätäkorjauksia: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18317 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18321 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18786 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19268 Tuossa välillä Bertta kävi jo ulkona kääntymässä uuden mosan voimin: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18570 Lisää suojaa lokareille ja ohjauslaitteille: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19267 Ja ihmisille: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20230 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20231 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20232 Tässä vaiheessa ollaan nyt. Keväällä toivottavasti koeajolle paratiisiin. |
J-sarjalaisiako on saatavilla myös lehdillä... ??
Hieno _oli_ ja taitaa hienompi tulla... :D Maalaa mustaksi auto ja toi liukukita punaiseksi, saadaan neekerinpusu :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19267 |
Kaikki BJ:thän on lehdillä. Kaikki 70-sarjalaiset ei. Kyseessä siis BJ-73 -85. 3B-moottorilla ja isoilla akseleilla. Heavy duty nääs.
Ja neekerinpusut on kielletty. Rasismia. Pelkkää suukkoa en tästä halua. ;) |
Lainaus:
Mää luulin että toi ois ollu joku muulimallin rahtiläjä, lehtijousista päättelinkin että joku HD-versio ambomaihin on kyseessä.. Vai rasismia... mitäs se kahvinahat sit tekee valkosille ahriikassa.. opettaa maan tavoille puukoin ja kalashnikovein..... eiks se sit oo rasismia ku sortavat viatonta valkosta..... :D No juu se bullshititstä, hieno on BJ... |
Kelpais varmaan mullekki... Hieno tulee, väri kehien mukaan?
|
Värimaailma vielä auki. Saa ehdottaa!
Hitaasti mutta varmasti etenee. Piti ensin tehdä kori, että saa siihen kaaret kiinni: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20754 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20755 Lapsityövoimaa. Pikkusika heppaa kaaria: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20756 Akuille tein jo uuden telineen konehuoneeseen, mutta sitten ilmenikin mätäpaikka sopivassa kohdassa takalattiaa ja tässä tulos: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20757 |
No nii!
Tulihan siitä jotain asiaa tänne näytille! Koskas tuutte tänne päin niinku on uhottu!
|
No tuli tuli. Ei vaan oo tapana aloittaa projektitopiccia "ostin tämmösen, jottain tarttis tehrä". Joten ensin tarvitsi jotain tehdäkin.
Juuri torstaina kerhon kevätkokouksessa oli puhetta että eihän sinne kuningaskuntaankaan ole pitkä matka. ;) Joten kyllä täältä vielä sinne hyökätään. Tuntuu vaan olevan hommat niin, että Jussilainen on ainut jolla on vehkeet koko ajan tanassa. Eikun siis auto kunnossa. Muilla enemmän tai vähemmän levällään. |
sul on sentäs kone paikoillaan,toisin ku erääl!
|
Jälki ei ole aina ammattimaista, mutta tuloksena pyritään "not show, just go"
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21483 Aikamoinen apinahäkki siitä tulikin. Maalia vaille valmis. Ehkä, ellei vielä pari putkea... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21480 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21482 Diagonaalista tuli irroitettava http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21481 Sähköäkin tulee jo koneelle. Päävirtakatkaisija sijoittui tuohon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21486 Penkeiksi tuommoiset http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21484 Ja ruoriksi entistin ruosteisen klassikon http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21485 |
minkä penkki/penkit?
|
Jos et kerro kenellekkään.... peugeotista. :o
|
Tälle päivälle oli suunniteltu ahkeraa pajoitusta heti aamusta, muun PäHäMa:n potiessa darraa. Mutta käyttis 61:n ei halunnutkaan lähteä liikenteeseen startin toistaessa yksitoikkoisesti klik klik klik ääntä. Rautakangella kyllä sitten lähti, mutta startti jäi pyörimään rällättäen kilpaa koneen kanssa. Rautakangella sammui. Toisella yrityksellä käyntiin jäi vain kone.
Ei muuta kun pajalle ja startti pöydälle. Kuparisista kosketinkynsistä ei ollut kuin toinen jotenkuten jäljellä, toisesta ei kosketuskohdasta ollut yhtään jäljellä. Sunnuntaisin heikko saatavuus ko. osilla, joten hyllystä vanha Hiluxin varaosastartti esiin ja toivomaan että siellä olisi paremmat B-osat. Jep, sieltä uudet rojut sisään, startti kiinni ja taas rällää. Bertalle en muuta ehtinytkään kuin maalata kaaret: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21982 Aiemmin olin jo tehnyt hiukan lisätukea tuulessa lepattaville korin osille: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21980 Ja tästä kötöstyksestä tajusin vasta tänään maalauksen jälkeen että hiukan vituiks män. Arvaa miksi...? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21979 Ja Grantti pakoillaan. Kiitokset Maajussille keskiön välityksestä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21981 |
HEH, laput väärinpäin ?
|
Lainaus:
|
Jep, eipä oo enää kaadettavaa tuulilasia. Paitsi kaaret irti pulttaamalla. Tai hienomekaanisellarälläkällä.
Jaa mutta saahan sen myös kehyksen saranan pultit avaamalla! :) |
UPDATE: eilen iltapimeässä ajeltu ympäri Salpakangasta boggerit sutien ja tukka hulmuten. :) Aika soppelit avoautoilukelit!
Hiukan täytyy säätää, kun kone ei kierrä yli kolmea tonnia. Joka siis on jopa 3B-moottorille vähän... ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=22349 |
Lainaus:
Aika hiano. Eka auto jossa nään etutuulilasin ja takatuulilasin. Nii ja ota sieltä kaasupolkimen alta se kaljatölkki pois ni kierrokset kasvaa. Son meinaan Pulu varmaan asentanu kierrostenrajottimen kuiteskii... |
Hyvä Mikko! Kyl sie oot äijä!
Tota akkukoteloratkaisua vois itsekin käyttää jos vaan tila riittää, saispahan painopisteen muutaman millin alemmas. |
Lainaus:
Ja koska Pululla on uuden L-moottorinsa ehdoton virityskielto päällä, on tuo kaljatölkki sen ainut mahdollisuus säilyttää tallin ripeimmän auton titteli. |
no nyt sä mikko oot erehtynny siit uudest mjoottori tyypist...ja vai tallin nopein?eiks se oo espil vuonna xxxxxx joskus.....
|
Lainaus:
|
Taas oli oikein pari tuntia aikaa pajalla. Helmaputket jo tutuksi käyneen mallin mukaan. Ensi viikolla väriä pintaan. Värinkin taidan olla jo päättänyt. Tai sitten en... mutta maanantaina maalikaupaan anyway.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=22582 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=22581 |
KTM oranssiks.
|
Lainaus:
|
Itte kun tekee, saa just semmosen ku sattuu tulemaan. Takavinssipeti, vielä viimeistelyä vailla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23162 Ja loppuun vitsiä viikonlopun ratoksi. Takaikkunasta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23163 |
Takavintturipetipuskurihässäkkä vanhan mallin mukaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23358 Lisää takaylitystä, mutta ei auta. Tankki sisälle, niin helpottais... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23357 Ja lisää loppukevennystarroja ajoneuvosta: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23361 Ja tulihan tuo maalipintakin kihnutettua. Alkaa olemaan maalia vaille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23362 |
taidan tulla tekemää sabotaasia sinne pajalle joku päivä, oot nyt vähän turhan innokas ollu:D
|
Tuu laittamaan toi sun rahtiauto kuntoon etten maalaa "vahingossa" sitäkin.
|
Ensikertalainen kun päästetään ruiskun varteen, niin hiukan appelsiiniahan siitä syntyy... Vielä täytyy maalata konepelti ja bead lock-kehät. Haasteen aiheuttaa se, että miten saan samanlaisen appelsiinin konepeltiin? :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23836 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23837 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=23838 |
whoa! tulikin komia.
|
Lainaus:
pieni appelsiinipinta ei mitään haittaa, tarttuupahan Venäjän sitkosavi paremmin kiinni :D |
Tumman vihreäkö tuo nyt sit on?:confused:
|
Vinssin hinta oli sopiva. ;) Kiitos vaan Jeeper.
Väri on nimeltään grey olive, aika vihreähän se on... Ja maalipinta ei läpäissyt tämän päiväistä "laadun"tarkistusta. Maalausharjoitukset jatkuu. |
|
Juuri se. Ja värivalinta oli ajatuksissa just tuo, miltä se näyttää tuossa värikartalla. Mutta livenä on kyllä lähempänä ns. intin vihreää.
|
Miul on uniikki idea, maalaa beadlock kehät oranssiks...?
:D Back to roots then, ehh... |
Lainaus:
|
Heeno!
Tuon kun ois saanu reilusti mataksi vielä niin avot. Ja torni kylkeen. |
paa viimoseen kierrokseen reilusti ohennetta (80-100%) ja sellanen sopiva lirva pintaan ettei valu niin tulee komia pinta
väri on hieno :) |
Lainaus:
|
joo ihan liruu kun tekee ja viimosen kerroksen vetäsee nii tulee parempi... reilusti vaan ohennetta, saa olla maalia vain nimeksi. ja ainahan meitin luotto maalari V.Terppa voi vetästä viimosen kerroksen pintaan...
|
Lainaus:
|
Jees, kyllähän mä tuon 100% ohennuksen ymmärsin. Kuullostaa vaan hauskalta. :) Viimeisen kerroksen ohensinkin selvästi reilummin ja heti hiukan parempaa jälkeä tuli. Kokeilemalla taitaa oppia....
Enkä kyllä Villeä pyydä maalaamaan. Tiedän kyllä kokemuksesta että tulisi varmasti HYVÄ, mutta ny haluan tehdä ihan ite. Vaikka sitten sutta... Viikonloppuna la tai su on taas rälläköintikielto tallilla. :) |
No niin, hioin ja maalasin uudestaan. Nyt jo paljon parempi ja kelpaa mulle. Mutta jos olisin ammattimaalari ja jälki olisi tuollaista, kiikkuun vaan... :eek:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24232 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24234 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24233 |
Värisävy kohillaan! nottet matkinut..soo..soo..no eniwei hyvältä näyttee!
|
Lainaus:
Ei enää tylsää, likaisen valkoista, rumaa FRP kovakattoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24442 Ja muutkin hilppeet värjättynä, mukaanlukien puoliovet taakse: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24354 Ja pakko oli antaa haukata raitista ilmaa, alkoi olla sen verran sakeaa ilma tallissa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24353 |
Lainaus:
|
Silläpä sillä. ABC:n kohdalla.
|
Paineistettua ilmaa olis nyt saatavilla:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24546 Ja edellämainitusta johtuen näitäkin voi nyt tempoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24547 |
Heh jv on muutes kompuran taakke naamioitunu aika tehokkaasti :D :D
|
Lainaus:
|
vai että pönttö:D nii meneehän toi miu beejiikii samaan väri skaalaan...
|
mistä oot napannu noi lukon käyttöventtiilit
|
Lainaus:
http://www.polarteknik.com/polartekn...g=fi&lid=00003 |
kiitti vinkistä, itellä pitäis kanssa muuttaa lukot ilmatoimiseksi jossain vaiheessa autona vaan bj75.
|
Ei helvetti! On semmosen näkönen, että mullekkin alkais kohta kelpaamaan tojota :D
|
Onko tuossa paineilma systeemissä paineen säädintä tuon säiliön jälkeen?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Katto päälle kun ei se kesä tullutkaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=24579 |
Lainaus:
Ei perkeles poijjaat, se vois olla kohtalokasta. Varsin rento meininki siellä kyllä oli joten voi olla, että tuun toistekki. Eihä Jeeperilläkään oo vielä tojotaa :D |
Joo, aattelin vain että jos tuon säiliön jälkeen kuristais paineen esim, 5 bar ja ajais säiliöön vaikka 8 bar niin olis vähän paine reserviä ja kompura kävis vähän harvemmin.
|
Hmmm...
Jotenki itellekki jäi sellainen BJ75 kaipuu kun sen 75:sen pisti jatkamaan matkaansa. Tommonen lyhyempi pätikkä olis hyvä korvain.... Kukahan vaihtais tommosen samanlaisen pariin runneriin? Hieno on ja taatusti tulee näkemään ton jossain. Tohon vinssit, valoja + muuta hifistely tuninki juttua niin avot! Noissa kuvissa nuo värit menee hassusti.. Välillä on vihreetä ja välillä näyttää mustalta. Saiskos kuvan suorasa aurinkonpaisteessa? niinku tuo takalokasuojaexokakeverme tuola taustalla lepää solariumisa. Semmone kuva? |
Lainaus:
|
Vielä tuosta paineensäädöstä. Painekytkin säädetty nyt noin 7,5 bariin. Temmoin toista lukkoa päälle ja pois joitakin kymmeniä kertoja ja paine laski ehkä 0,5 baria, jotta ei se kompura varmaan ihan koko ajan rällätä. Ja kun sylintereille menee täysi paine, niin ehkä pieni mutakakkukaan ei niin vastusta kytkeytymistä.
|
Lainaus:
tervetuloo vaan kaffeiltaan toistekin. Iironsika: maalauksestahan tuli ihan hyvä!! tääl alppimaassa on näkynyt monta samanlaista puolipitkää..... oli jopa entisöity hj-60 tänään rompetorilla fribourgissa..... |
Kuvamateriaaliton päivitys: ensimmäiset jumit ajettu tallin pihan lumikasoissa. Kone käy, auto liikkuu, lukkojen toiminnassa häiriöitä, woblaa tiellä. Pajotus jatkuu.
|
Vastoin kaikkia suunnitelmia tästä tulikin näyttelyauto:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25948 PäHäMa:n kalustoa odottelemassa uuden uljaan paikallisen Toyota-liikkeen avajaisia. Olipahan vaan hulppeat tilat! Toivottavasti kaluston esille tuomisella saatais vastapalveluksena pidettyä edes nykyiset aleprosentit... Itse Berttalla ajelin perjantaina kotiin pajalta ensimäistä kertaa koko talvena. :D Tehtävää vielä ennen koitoksia: panssarit, öljynpaine- ja lämpömittari, etulukon verryttelyä. Kytkentäakseli nahistaa. Takavinssin sähköistys, jännitteen alennin sekä hiukan muitakin sähköjä, jonkunlaiset nojausputket kattoa suojaamaan, snorkkeli. Samoin pienenä ongelmana on sisäänjoustossa runkoon ottava raidetanko eli sisäänjouston rajoittaminen ohjelmassa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
PAIKALLISEEN suki-suki liikkeen en kyllä uskalla viedä autoa korjaukseen,kuulemma rautakangella oli tuulilasiivaihettu siellä joten auto maalaamoon ja a pilarin oikasuun , jakohihna kestää ekaan risteykseen paikallaan , "autoja luovutetaan korjattuna" kone vikaisina,oli jopa suksipoksi peruutettu irti ulos ajaessa huoltohallista ( ovi liian alhaalla)pudonnut konepellille, koe ajolla huollon jälkeen auto vedetty sivuluisussa talon kulmaan. NÄIN SUSUKILLA!!! |
Lainaus:
|
Onkos vaikee homma sovittaa tommonen grantin ratti toyoon? vai myydäänk niihin oikeen toyon keskiöitä?
|
Lainaus:
|
Juu kyllä siinä on ihan Toyotan keskiö. Oliskohan pakkauksessa lukenut Crown. Taitaa tosiaan käydä kaikenmaailman corolloittenkin keskiöt.
|
Oolrait, kiitos. tarviiki sit vaihtaa luisi pois.
|
mikäs tuon erottaa HZJ-73:sta? on meinaa äkkiseltään just samanmoinen, mitä saksanmarkkinoillaki näkee...
|
HZJ-73 näyttäisi olevan turbottomalla 4.2L 6-diesel koneella.
|
Taas jototalle annetaan ylimääräistä mainosta hyötymättä siitä passoakaan..... Lama saattaa tosin vaikuttaa sen verran jototaliikkeisiin että sielä vittuilupuhelimessa yrittävät jopa hakea niitä varaosia eikä vaan vittuilla....
hienoja ruisereita on kyllä kuvassa!!! Vesijärven jotota taitaa olla ihan poikkeuksellinen liike!!! t:mitä vittua |
Kyllä täytyy tosiaan nyt hiukan puolustaa tuota Vesijärven autoa SS:n hyökkäykseltä. Ihan mieluusti sitä hiukan mainostaa. Palvelu on aina ollut nimenomaan Palvelua, vittuilua ei koskaan. Jos on tietämättömyyttä, ottavat selvää ja alennuksiakin jopa on kerholaisille. Ja selvennykseksi sanottava, että olen siis asioinut vain ja ainoastaan ko. liikkeen varaosatiskillä.
|
Vesijärven auto onkin ollut aina tojotamiehen apuna. Muistui vaan mieleen jälleen noi ajat kauan sitten kaivokselassa:p
Hieno kavalkaadi kärryjä oikean liikkeen pihassa:D:D:D |
Lukot toimii, tankin panssari tehty, joustateltu: edessä hiukan kapsuttaa sisälokariin. Syöttöpumppu vuotaa hiukan: kerran jo avattu ja tilkitty kannen ja rungon välinen vuoto, vielä vuotaa kaasuvivun akselilta kun ei ollut sopivaa o-rengasta. Auttoi jo nyt aika paljon käynnistymiseen ja kulkuun. Lienee hörppinyt vuotokohdista muutakin kuin naftaa...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27218 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=27220 |
No mut onhan se kansi niin mukava purkaa sieltä että kannattaa tiiviste kerrallaan vaihtaa?:rolleyes:
|
Niin, olihan ne neljä kuusiokolopulttia hiukan piukassa. Onkssiinäjotainmuutakinmukavaahäh? :D
|
Apdeittiä. Maastokokeilut on suoritettu ja viikonloppu kruisailtu auringon muuttaessa naaman punaiseksi, eli ilman kattoa. :D Niistä ei kuvia...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28367 Koneessa ei ollut alkujaan toimivaa öljynpainekelloa, joten orkkismittari ei pelittänyt. Korvasin sen tuollaisella tuningilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28370 Puntarillakin käytiin ja keijukainen ilman kattoa, kyydissä pakki, tavaralaatikko ja lifti: 2180 kg. Mistä noita kiloja oikein tulee....? :( |
Lainaus:
|
Tällaista:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49628 Ja irroitetussa osassa tällaista: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49627 Kahden pytyn kohdalla esikammiosta lähtee noin kolmen sentin halkeama ja kolmessa venttiilivälissä halkeamat. Nyt loppui 3B moottoreiden kanssa temppuilu, vaihdetaan merkkiä. |
Lainaus:
mikä numero ja kirjainyhdistelmä on nyt tulossa, vai vaihtuuko kaluston merkki? ;) |
"Kahden pytyn kohdalla esikammiosta lähtee noin kolmen sentin halkeama ja kolmessa venttiilivälissä halkeamat. Nyt loppui 3B moottoreiden kanssa temppuilu, vaihdetaan merkkiä."
Laitatko rooverin koneen:D? |
Lainaus:
:D |
kiusallista ku myin sen 2hoon jo....!
|
Toivottavasti tähän tulee semmonen 2H, eikä ruveta pelleilemään millään pilipali lelu moottoreiden kanssa:D:cool:
|
Lainaus:
|
Ei tuu 2H...
|
OM606
|
Lainaus:
|
Lainaus:
hahaa, kuulemma nimeltämainitsemattomanpaikkakunnan Hamsterin moottorivalikoimasta on käyty uus tekniikka valitsemassa........ |
laita vaan luja luotettava 2L johdannainen...
|
Kerrankin toyotalle voi tehdä jotakin muutakin kunnollista kuin purkaa se osiksi!
|
Sivu luotu: 13:56 (GMT +2). |