![]() |
Vinssaus e/t yhdellä vinssillä?
Mielipiteitä yhden vinssin tekniikasta ja asennuksesta?
Pääsääntöisesti mielipide on kai ollut että taakse pylpyrä, jolta koukku eteen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19156 Eli jotenkin näin? Tarvitseeko taakse rullakitaa? Ja taakse vinssatessa takapuskurin pylpyrä jää lähestulkoon käyttämättä? Ihan en ole tuota taaksepäin vinssausta hoksannut, tuolla systeemillä. Ainakin se on kaksi kertaa hitaampaa kuin suoralla vaijerilla kun vaatii sen pylpyrän vinssauspisteeseen. Mutta eikö eteenpäinkin vinssaus ole tuolla asennustavalla myös kaksi kertaa hitaampaa? |
Ideaa on, mutta käytännössä saattaa tulla miettimistä.
|
Mitenkäs tuo vaijeri/naru menee kelalle nätisti, jos pitkiä vetoja meinaa? Toiseen laitaanhan se tuossa menee...
|
En tiedä
Ikinä en ole tuollaista tehny...kuullut vain isojen poikien jutuista...en myöskään käytännön toteutusta nähnyt?
Kertokaahan joku viisampi tässä asiassa... Ja kyllä, toiseen laitaanhan se tossa kuvassa kelaa. Kaipa se vinssi voi olla keskellä jolloin se vain pitää olla ylempänä/alempana kuin kita tai pylpyrä? |
Lainaus:
|
Hmm
Hmm?
Mielenkiintoinen mielipide asiaan ;) |
Viisaammat voi keksiä jotain tuohon,mut itellä ainakin aina ongelmana tuo toiseen laitaan meno,paksu vaijeri sen varmaan aiheuttaa suurimmaksi osaksi...
|
Vähentyiskö laitaan pakkaantuminen kapeammalla kidalla?
|
Lainaus:
|
ei eteen päin vinssaminen hidastu koska vaijeri on yksin kerroin eteen vinssatessa mutta taakse päin vinssatessa nopeus on puolet hitaampi kuin normaalisti
|
Onhan tuossa paljon mietittäviä juttuja.
Ylipäätään nyt kun miettinyt takavinssiä auton alle taakse. Oikein hirvittää kun ajattelee että sitä ei kunnolla sieltä näe...toki riippuu paljon asennustavastakin. Mites noissa isoissa maastokuorma-autoissa? Eikös niissä ole jokin vastaavanlainen systeemi tms? Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
en nyt osaa muotoilla asiaa siten että saisin sen järkevästi selitettyä. vaijeri kyllä kulkee pylpyrän kautta mutta kun pylpyrä ei liiku vinssiin nähden kelaa se sen hännän sieltä ihan normaalia nopeutta
|
Lainaus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talja |
Lainaus:
|
ihan paras kun kokeilet asian ihan luonnossa vaikka narulla ja pylpyrällä niin kyllä sinä sen hoksaat :D
|
Taaksepäinkin voi vinssata sillä normaalilla nopeudella, kun laittaa tuon ylimääräisen
pylpyrän tilalle vaan sellaisen esim. vetosolmulla lukittavalla siansorkkasolmulla ylimääräisen parin metrin köydenpätkän, jossa on koukku päässä. Koukku kiinni puunsuojaliinan silmukoihin ja vinssistä veto päälle. Köysiä pitää muutenkin olla aina varalla, niin rakentaa myös tuollaisen virityksen valmiiksi. Mitä notkeampaa se köysi on, niin sitä helpompi sitä on solmia kylmässä & kiireessä. Esim. vinssausköydestä uhraa 3m:n pätkän. Sitten kun on päästy kovalle maalle, niin kietaisee köyden/vaijerit vaikka kattotelineiden ympäri ja selvii ne sitten paremmalla aikaa. Kaikilla on muutenkin esim. keulassa olevat vaijerit karjapuskurin ympäri kiedottuna ja on se nopeampaa siitä isolta vyyhdiltä purkaa kuin kelalta suoraan. Jos seuraavassa jumipaikassa tarvitaan tuota koukullista köyttä vähän eri kohtaan, niin se on helposti purettavissa/siirrettävissä tai sitten ottaa hutlarista muutaman metrin pituisen ylimääräisen köyden pätkän ja taas voi vinssata normaalinopeudella... |
Jee...lähtee kohta ulos leikkimään pylpyrää :)
BTW. Kummin päin laittaisitte? Enemmän voimaa eteen jolloin pylpyrä etupuskuriin? Vaiko toisinpäin? Vai onkos sitä yleensä kiire eteenpäin :) Kävin oikeasti miettimään josko toteuttaisi edellämainitu ratkaisun hj:in. Etuja? Saisi kaiken ylimääräisen keulalta pois. Selviäisi yhdellä vinssillä. Eteen/taakse. Miinuksia? Yksi vinssi. Rikkoutuminen jne... Käytännön toteutus toimivaksi hankala? |
Lainaus:
|
Eteenpäin vinssaus toimii puolella nopedella vain jos vinssin tai kiinteän pylpyrän kiinnitys antaa periksi juuri sopivalla tavalla. Kai se periks antaminen asettuu viimeistään rullakitaan tai vinssin johtojen riittämättömyyteen. Juu, olipas kommentti...
|
Lainaus:
Siinä näkyy proton vinssi. Rullakidat edessä puskurin alla, ja perässä takavalon alla. Kidoista lähtee pikakiinnityksellä yksi rulla pois, niin sopii vaijerin päässä oleva mokkula läpi. |
vinssi
Mulla samanlainen rakenteilla. Rullakidat tuli tehtyä molempiin päihin ja taakse pylpyrä.
Kokeilen laittaa taakse rullakidan eteen irroitettavan tapin johon pylpyrän koukku kiinnitetään, eli pylpyrä menee rullakidan läpi. Taakse vinssatessa tappi pois ja vedetään koukusta Vaijeri menisi eteen putken sisällä, putken päissä voisi olla "kumitulpat" jotka vähentäisi lian pääsyä putkeen. |
mulla tollainen "foers Winch"
ihan toimiva systeemi, vaikkakin taaksepäin tosiaan aika hidas vinssailla ja käyttää (ainakin jos kisaa meinaa ajella) mut muussa käytössä ihan ok. eteenpäin vinssatessa kelaa vaijeria toiseen laitaan vaikka rullakitaa kavennettu ja toista rullista suurennettu. vaijerin ohjureina on ihan traktorin jääketjujen lyhennyslenkkejä. http://www.youtube.com/watch?v=a98Hph-rNvQ http://www.youtube.com/watch?v=xroFbnwA7VU rojektikuva: http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5183 |
Lainaus:
|
Silloin se kiire vasta alkaakin :) Kisoissa varsinkin on usein tarvetta vinssata takaperin, safareilla on yleensä suunta vain eteenpäin. Kisoissa toiminnan pitää olla helppoa ja nopeaa. Niin kauan kun etuvinssi toimii niin kyl tosta pylpyrävirityksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä, hyvin harvoin on tarvetta vinssata eteenpäin kahdella vinssillä.
Toki toimiva jos autolla vinssataan vähän mutta kuitenkin tarvittaessa eri suuntiin ja haluaa laittaa vain yhden vinssin. |
http://www.davidkralik.cz/tatra/nakresy/05.jpg
Tatra sivuilla tuli vastaan tämä kuva. Tuollakin pystyy vinssaamaan eteen ja taakse. Vinssi on rungon ja lavan välissä. |
Itse kyselin tämmöistä nimenomaista ratkaisua palstalta noin vuosi sitten jos ei ole jo kaksi.
Lainaus:
Sitten noista sisuista, kukaan ei sukella sitä vaijeria sieltä lavan alta jos ollaan lavaa myöten suossa ja se vaijerin päässä oleva koukku on väärässä päässä autoa, kun mihin suuntaan pitäisi minnä. Lähinnä hyvin ennakoimalla tältäkin välttyy. Kuitenkin hyvin epäkäytännöllinen tapa matalaan maastoautoon. Sitten tuohon alkuperäiseen Vihavaisen asiaan. Piirros on ainakin selkeä, vinssiä keskemmälle siirtämällä vaijeri kelautuu sille ihan jees. Käytännössä kuitenkin ongelmaksi tulee sen vaijerin keulalle saaminen, ainakin joissain merkeissä. Tähänkin olis pari hyvää ideaa mutta teksti muodossa niiden selittäminen on aivan mahdoton tehtävä tämmöiselle maalaissanasepolle(anteeksi kaikki Sepot). Mutta yksin kartaisesti perseestä keulalle vaijeri putkessa ja perseeseen erikoisvalmisteinen rullakita johon "kiinnittyy"(eteenpäin vissatessa) taittopyörä ja taaksepäin vinssatessa se taittopyörä lähtee sinne kiinteälle pisteelle, ja ne molemmat vaijerit menee edelleen rullakidan läpi... joo joo tiedän, tiedän, selitäpä paremmin... Ideahan on oikeasti ihan patentin arvoinen mutta aikaa ei ole ollu, sekunttiakaan harrastuksille. Otan sitten kuvan omasta kun se valmistuu... joskus, jos muistan. |
Lainaus:
silti se kelaantuu osittain toiseen laitaan. |
Lainaus:
Paras olisi tietysti laittaa virveli kumpaankin päähän. Ja kun se etummainen kyrvähtää, niin on kieltämättä luksusta käyttää taka vinssiä etenemiseen. |
Lainaus:
Joku varmaan kysyy seuraavaksi että voiko tuolla vihavaisen konstruktiolla vetää yhtäaikaa molempiin suuntiin? |
Joo, kuulostipa hyvältä toi molempiin suuntiin vinssaaminen, yhtäaikaa :) Pitäskö kokeilla...
Mulla ois kyllä kaksi vinssiä...12000nen ja 13000nen. Kuulostaisi kyllä hyvältä jos saisi varavinssin myös eteen. Eli asentaisi kuitenkin kaksi vinssi. Mutta takavinssillä pystyisi kelaamaan myös eteen...Ja kun voimaa niin molemmilla eteen? Heräsikin uusi ajatus...etuvinssiltä pylpyrällä taakse ja takavinssiltä pylpyrällä eteen. Ja pääsääntöisesti käyttäs takavinssi kun mennään eteenpäin...olisi molempiin suuntiin kaksi vinssiä :) Mitähän tästäkin tulee vielä :) |
minulla on patrolissa 24volttinen vinssi edessä ja takana 12 volttinen mistä veto pylpyrällä eteen eli kaksi vinssiä eteenpäin. jos toinen sähköpuoli pettää niin toinen on käytössä. takavinssi on taka-akselin päällä runkoon tehdyssä palkissa eli toiveita on että kelaa jollaiin lailla tasaisesti.ei ole vielä testattu käytössä mut josssain vaiheessa
|
luulis että laittamalla vinssi mahdollisemman eteen mahan alle sais estettyä kelaamisen yhdelle puolelle-
siis jos pylppyrä takapuolella. Tosta vaijerin putkeen laittamisesta en olis niin vakuuttunut, mitäs kun syksyllä/keväällä pakkasten ollessa ilmassa uittaa autonsa. Putki täynnä märkää suohyhmää, sinnehän se jäätyy, ja et paljoa vaijeria käsin vetele... jotkut ohjurit vaan sopivin välein ja tarpeeksi pieni etukita, niin meinäsin omani kokeilla. saas nähä jos jo perjantaina ehtis värkätä niin pääsis lauantaina kokeileen tositoimiin. |
Sitä vaijeria voi ohjata jouskuormitteisella rullalla, joka painaa vaijeria kelaa vasten. Rulla pakottaa vaijerin kulkemaan laidasta laitaan, eikä kasaannu jommalle kummalle puolelle.
|
Ehdottomasti jousikuormitteinen rulla.
Ja takapäätä hahmottelin näin...käytetty 3D mallinnusta ja vanhaa kunnon Painttia rinnakkain :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19786 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19787 Ajatuksia? |
Nää Vihavaisen viimeset kuvat on just niinku mie oon tuon ajatellu. Ja HJ:ssä kun laittais mekaanisen ihan sinne jakolaatikon taakse, niin tuskin kovin laitaan vetää. Sodankylän Rangessahan on tojon mekaaninen siinä penkkien takana, sisällä tarkkailtavissa.
|
Lainaus:
|
onkos muuten kukaan tullu miettineeksi minkälaiset voimat kohdistuu tuohon taka puskuriin/runkoon kun käysillä vinssaa eteen päin eikä auto suostu liikkumaan. minun matikalla 5500kg vetävä vinssi saa aikaan 11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
|
Lainaus:
|
Pylpyrätappi on tarkoituksenmukaisesti suunniteltu rullakidan taakse. Muutenhan tuon tapin paikka olisi vaakarullien ylä- ja alapuolella jolloin vinssatessa se saattaisi hankautua siihen. Sekä näin ollen suunnittelin sitä vahvemmaksi. Mittoja ei tuossa ollut mutta puskuriprofiili oli kutakuinkin 100 x 200 ja pylpyrätappi halk. noin. 45-50mm en nyt muista millaiseksi sen piirsin...Ihan omasta pylpyrästä otin noita mittoja ja sen mukaan.
Rullakidanhan joutuisi tekemään mutta se nyt ei ole ongelma. Rullakidan rautojen ylä ja alapuolelle olen vielä piirtänyt 10mm vahvikelevyt. Eli siihen kohtaan johon pylpyrätappi tulee. Laitan kai 13000...eteen ja tuon 12000 taakse tuolla systeemillä :D |
Vihavainen onkin jonkin sortin meedio kun on noi kuvat repässy melkein mun päästä.Tosin itte laittasin sen vinssin ja koko tuon rullakita pylpyrä hässäkän mahdollisimman lähelle jompaa kumpaa runkoaisaa juurikin noiden "11000kg" voimien takia.
Niin ja käsittelyn helpottamiseksi se pylpyrä rullakidan ulkopuolelle. Ja toki ne ohjurirullat ovat parempia kuin jäätyvä putki. Mutta ainakin eräissä MB merkkisissä autoissa mahan alle joutuu laittamaan reilun 10 rullaa jotta sen vaijerin saisi kulkemaan järkevästi(Niin suorin reittihän olisi reippaasti akseleidenali, mutta kuka ääliö sen sinne laittaa saa varmasti kaveri piiristään oravaryhmä kiertopalkinnon[=vuoden huonoin vitsi]) |
Lainaus:
Tai jos sitä vielä jalostaa eteenpäin, tekee normi rullakidasta sivurullan irrotettavaks niinku sisuissa on ni saa vaihtaa sen pylpyrän siihen rullan tilalle ja päinvastoin. |
Uusia kuvatuksia...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19817 Eli noin...kaikki osaa ajatella mistä vaijeri kulkisi. Vinssi olisi tietysti tuossa kidan takana jossain etäisyys X. Nyt ei kulkisi enää kahta vaijeria kidan läpi. Toki tuossa on aina tuon pylpyrän irroitusoperaatio, rullan laitto jne...toki jos rulla olisi sopivankokoinen että kävisi suoraan pylpyrään...aika vaikeesti menee...jne... Pohditaan lisää... |
1 Liiteet
Jos laittas tuohon punasen viivan kohalle saranan eli tuo rullan ylätuki vaan taittus pois tieltä:
|
Lainaus:
Jeeperin ratkaisu alkaa näyttämään kyllä toimivalta. Se ei vaan ole mielestäni niin "tyylikäs" kuin voisi ehkä olla...mutta jostakin täytyy kai karsia... Mites tuossa Jeeperin taaksepäin vinssatessa? Ottaako edestä tuleva vaijeri kipeää siinä "pylpyrätelineen" kohdalla kuinka helposti? |
minulla on tehty noin kuin vihavaisen ensimmäiset kuvat 2 sivulla . minulla on takavinssi takavinssinä ja tarvittaessa etuvinssinä eli kisoissa normaalisti taakse ja jos etuvinssi pettää niin vaijeri eteen. vaijeri kulkee sellaisia traktori kaupasta ostettujen lenkkien kautta eteeen.lukitus tappi tulee takakontin läpi millä lukitaan pylpyrä. ei kyllä käynyt mielessä tuo kaksi vaijeria samassa kidassa asia voi olla et jarruttaa rullakitaa mut siitäpä tuon näkee kun kerkeisi testaamaan.
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19823 tämännäköinen rullasysteemi nykyään, saisi kyllä olla tuo iso rulla vielä keskemmällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19822 ja edessä on samanlaisesta teräslenkistä tehty "liukukita" http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5053 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kokeilahan ja kerro sitten miten kävi kahden vaijerin kanssa. En usko että olisi ongelma. Jos Jeeperillä pelittää kivasti pelkän metallilenkin kanssa. Ja tuon vaijerin karkaamiseen auton alle. Voihan sitä ottaa vaikka pätkän narua tms. ja vetää valmiiksi ulos kidasta. Kun tulee tarve taaksepäin niin sitten narusta kiinni ja tappi pois. En usko että ongelmia auton alle karkaamiseen... Pohtinen edelleen tuota kakkossivun ensimmäisiä kuviani. Toteutus ulospäin melko siisti ja kyllä se puskuri kestää...sehän riippuu miten sen rakentaa... Tarkoitatko millaisia traktorikaupan lenkkejä? |
No niin. Mielipiteet kestävyydestä.
Itse puskuri 200x100 vahvuus 6mm. Vaijerin reiän kohta sisäsivut hitsataan umpeen levynpaloilla ja tapin reikä sopivasta putkesta. Näin tehdään täysin umpinainen. Kidan levyt 10mm Tuskinpa noita kidan levyjä enää noilla muutamalla hassulla pultilla tarvis laittaa...kuitenkin koko takasyrjästä hitsataan puskuripalkkiin kiinni. Kitarullat toki vaihdettaviksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=19836 |
Täältä sivusta vaan huutelen kokonaan vinssittömänä että kannattaa varmaan kiinnittää noissa systeemeissä jonkinverran huomiota auton rungon kestävyyteenkin kun vetäviä/työntäviä voimia kohdistuu vinottain auton pituusakseliin nähden... Isolla vinssillä ja välipyörillä/ohjureilla saattaa väärillä linjauksilla tulla tosipaikassa koko rungosta Zetan tai jonkun muun hassun kirjaimen muotoinen...
|
Illalla auton alla oleskellessani tulin siihen tulokseen että ken vetää vaijerin baijerin(vaikkakin Itävällassahan nää tehdään) helmen perseestä keulaan järkevästi, tekemättä rungon putkiin yhtään koloa tai reikää, on todellakin fakiiri tai se intialainen käärmeen lumooja on käyny soittamassa sen veijerin sinne auton alle. Ja pikaisella VKG haulla en löytänyt suomesta yhtään julkisesti toimivaa käärmeenlumoojaa. Jos jollain on tiedossa joku puoli-/tuttu ihmeiden tekijä tiedossa, voisi laittaa priva viestillä yhteystiedot mullekkin(normi fakiiri ei käy, tää kun on hevy-sarjan juttuja).
|
Onko ihan kuolleena syntynyt ajatus se, että vetää putkessa ohjaamon läpi...kardaanitunnelin kylkeä pitkin pakosarjan ali ja sitten keulassa syylärin ali? Silloin ehkä vinssi saisi olla peräkontissa pohjan päällä eikä alla...?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Siinä kuskin penkin takana ne lattia on sitäpaitsi kaikista tukevin. Mutta tuo syylärin ali... eli syyläriä vissiin oltas nostamassa ylöspäin? On muuten ahdas kolo... ja kuten tuossa ylempänä jo manasin Lainaus:
|
Pitääkös tehdä isojakin hommia jos sen vinssin laittas sisälle. Ajattelin vain noita kiinnityksiä? Ei taida kori kestää sitä mitä pitäisi...
|
Laitat ohjainrullat takana sijaitsevan pylpyrän kohdalle vinssiltä tulevaan vaijeriin niin ,että vaijeri on suorassa vinssiin nähden.
|
Lainaus:
Eteenpäin vinssaus ei ole hitaampaa koska takana oleva pylpyrä muuttaa vain vaijerin kulkusuuntaa.Jos eteenpäin vinssatessa laitat vielä pylpyrän puuhun ja vaijerinpään takaisin autoon niin silloin tilanne on sama kuin taaksepäin vinssatessa. Kuulostaskos loogiselta? |
Lainaus:
Ja etu päähän tuo 11000 kg. Taakse vinssatessahan se voima kaksinkertaistuu, kun tulee puussa kiinni olevan pylpyrän kautta. Piirros kuva ajatuksista http://kuvablogi.com/nayta/1770312/ --- EDIT Vai mitenkäs se nyt menikään???? En ole nyt ihan varma... Eteenpäin vinssatessa: Jos auto on KOKONAAN JUMISSA, niin taitaa se silloin kohdistua taakse se 11000 kg... Taakse päin vinssatessa: Eteenkin kohdistuu se 11000 kg? Vai pelkästään se 5500 kg, koska tuolla puun luona on se 11000 kg?? Joo, meen jo itekin ihan sekaisin, ei pitäis liikaa miettiä..... |
--------------------------------------------------------------------------------
No niin. Mielipiteet kestävyydestä. Itse puskuri 200x100 vahvuus 6mm. Vaijerin reiän kohta sisäsivut hitsataan umpeen levynpaloilla ja tapin reikä sopivasta putkesta. Näin tehdään täysin umpinainen. Kidan levyt 10mm Ei h#l"e¤t%, ei tommosta palkkia autoon (maansiirtokärryn runkoon lieneis sopivampaa) Toi 200x100x6 RHS painaa 26,4 kg/m Mulla HJ:ssa Come up 12000 edessä ja oma mekaaninen takana. Sanoisin erttäin toimivaksi yhdistelmäksi. |
Onhan se pylpyrä siellä takana eteenpäin vedettäessäkin ja nimenomaan rungossa.
Vetovoima puussa 5500kg ja pylpyrässä 11000. Taaksepäin vedettäessä pylpyrällä on tuossa esimerkissä se 11000 kg joka autossa jakautuu kahteen kohtaan á 5500 kg. Näin äkkiä maalaisjärjellä mukamas ajateltuna. :rolleyes: |
Lainaus:
Kyllä , pitää paikkansa.eteenpäin vinssatessa voima kertautuu vasta kun pylpyrä tulee mukaan ja vaijerinpää autoon kiini. |
Lainaus:
Ja korjata, eli jotensakin näin. Eteenpäin. Vinssin petiin kohdistuu 5500 kg Puuhun 5500 kg. Jolloin taka puskuriin (siellä minun kuvassa piste A) kohdistuu 11000 kg. Taakse päin. Vinssin petiin 5500 kg. Etu rungon (piste B) 5500 kg. Puuhun 11000 kg. Kun ei ole insinöörin taidoilla pilattu...:o Tuossa vielä kuvatus http://kuvablogi.com/nayta/1770351/ |
Lainaus:
|
Kyllä siihen pisteeseen a kohdistuu meikäläisenkin älyämisyrityksellä 11000kg eteenpäin vetävä voima, eihän se pylpyrä siinä tiedä onko se kiinnii autossa vai puussa auton takana.
|
Lainaus:
ahas, no tuota. Vinssi vetää 5500kg, mistäs sinä sen toisen 5500kg loihdit? |
Muistaakseni cros4wd:n G Mersussa oli suhteellisen jännästi vinssi jonka muistaakseni sai 4 suuntaa vetämään :D Tästä toteutuksesta en kyllä paljoa enään muista mutta jos jollain on kuvia tästä?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Se on se yksi ja sama 5500kg joka on molemminpuolin pylpyrää...Ei vetovoima tuossa vielä tuplaannu...Eikäs siten pylpyrään vaikuttava voimakaan |
Nyybikin miettii asian uudelleen vielä kerran...kyllä se pylpyrä tuplaa sen voiman oli ne vaijerin/narun päät molemmat autossa tai puussa kiinni (poislukien pylpyrän käyttö pelkkänä taittopyöränä joka ei tähän liity mitenkään)eli kyllä siihen tulee se 11000kg...eikös pylpyrää muuten yleensä käytetä juuri vetovoiman lisäämiseen? :confused:
Tässä olis ilmeisesti jonkun Mythbustersin paikka todeta tapaus...:D |
Lainaus:
Se riippuu ihan siitä missä vaijerin loppupää on, tuplaako vetovoiman vai ei ,kun mukana on pylpyrä... |
Niin...tässä tapauksessahan nyt ei ollutkaan kyse vaijerissa olevan vetovoiman määrästä vaan runkoon kohdistuvasta voimasta.
|
Lainaus:
aivan, mutta tapauksessa a:n kohdistuva voima on 5500kg. |
Ei kyl ymmärrä miks kun teknisesti nuo molemmat on sama tapahtuma, liikkuva osa vaan on eri. Mites ne voimat vaihtelee noissa tapauksissa? Minusta tuossa ei muutu kuin autoa liikuttava voima, ei pylpyrään kohdistuva. :confused:
|
Joo, väärässä olin.
Pylpyrällä jostain vetäessä nopeus puolittuu ja voima tuplaantuu. Tuossahan A:n toimiessä kääntöpyöränä ei tapahdu kumpaakaan. |
Lainaus:
juuri näin, vaijeri vain muuttaa kulkusuuntaa. Tapauksessa B voima tuplaantuu ja nopeus hidastuu. runkoon kohdistuva voima on silloin 11000kg koska vaijerin molemmat päät ovat samassa kappaleessa kiinni. Tämähän olikin jo selevä tappaus. |
No ei,se pylpyrä kun ei ymmärrä onko puussa vai auton rungossa...Vetoteho on sen 5500 eteen mutta taittopisteessä on tuplavoima vaikkei liikettä olekaan.Eli pylpyrä pyrkii eteenpäin puolella nopeudella vaikka olisi kuinka rungossa kiinni...
|
Alkaa olla pönttö sekaisin pikkuhiljaa,taisin olla väärässä kun luulin olevani väärässä :D
Miettikoon hevonen, sillä on isompi pää ;) |
Lainaus:
Ei taittopyörän tarvikkaan älytä ,että missä se on kiinni. Ratkaiseva tekijä A:n tapauksessa on se ,että mihin pisteeseen vaijerinpää on kiinitetty. Eteenpäin vinssatessa taittoyörä EI tuplaa voimaa, vaan köysi muuttaa vain kulkusuuntaa.Kun eteenpäin vinssatessa halutaan 11000kg veto täytyy toimia seuraavasti.Puuhun taittopyörä ja vaijerinpää taittopyörän kautta auton keulaan kiinni. |
|
Ei nyt sotketa...ei ollut kyse vieläkään siitä vetotehosta, joka ei tuplaannu vaan siitä pylpyrän kautta auton runkoon kohdistuvasta voimasta joka näin maalaisjärjellä kyllä tuplaantuu.
|
Lainaus:
Kyllä se vaan vetotehollakin on vaikutus runkoon kohdistuvaan voimaan nähden. Tarkoitat siis ,että eteenpäin vinssatessa vedon ollessa 5500kg niin taittopyörässä on silloin 11000kg voima? |
Kylläpäs minä sainkin ajatuksillani ison "riidan" aikaiseksi :D
Alkujaanhan Revu sanoi näin: Lainaus:
----------- Eli periaatteessa asia voidaan ajatella näin: Unohdetaan puut kokonaan, ja laitetaan vaijeri menemään sieltä taka pylpyrän kautta eteen kiinni. Vinssi petiin kohdistuu 5500 kg. Vaijerin etu kiinnitys kohtaan 5500 kg. Taakse pylpyrän kiinnitykseen/runkoon 11000 kg. Koska vinssi vetää 5500 kg, niin se kohdistuu vinssin petiin. Ja suoraan vaijerin toiseen päähän auton keulaan menee sama 5500 kg. Takana oleva pylpyrä kaksinkertaistaa vetovoiman, jolloin pylpyrän kiinikkeseen kohdistuu 11000 kg. Ja kiva piirtää kuvia, vaikkei niistä mitään selviä: http://kuvablogi.com/nayta/1771987/ --- Ja jos joku haluaa leikkiä Myytinmurtajia, niin hommaa muutaman "kala puntarin" ja laittaa vinssin johonkin järeään palkkiin kiinni. Palkin toisen päähän lenkki, johon saa tälläisen "kala puntarin" kiinni ja siihen puntariin se väli pylpyrä. Vastaavasti vaijerin koukkuun puntari kiinni ja puntari köytetään vinssin luo. Rupeaa vinssaan ja katsoo mitä puntarit näyttää :p:eek::cool: |
http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img1771990.jpg
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg. Laitoin kuvakkeen (toivottavasti saa selvää) Eli, sama asia kuin edellä on ,mutta hieman erilailla selvitetty. Siis 5T roikkuu vaijerissa , vaijeri kulkee puominkautta vinssille.Ilmeisestikkin joku on sitä mieltä ,että puomiin kohdistuu 10T kuorma.? Asia voidaan toisellakin tapaa ilmaista.laitetaan painoksi vaikka 10t ja vedetään vinssillä se 5000kg minkä nyt vinssi vetää.paino ei nouse maasta kun vinnsin veto on vain puolet taakan painosta.Paljonko on puomiin kohdistuva voima? |
Siihen nosturin varteen kohdistuu voima, jonka suuruus ja suunta määräytyy vinssin vetovoiman vektorin ja kuormaan kohdistuvan voiman vektorin summasta.
Samalla tavalla pylpyrään kohdistuva voima määräytyy. Eli jos vinssistä pylpyrään ja vaijerin päästä pylpyrään kulkevat suunnat on samaan suuntaan niin voima pylpyrässä on 2x alkuperäinen voima. Nosturikuvassa, jos puomin kulma on 45 astetta ja kuorma sen 5t niin siihen puomiin kohdistuu noin 92390 newtonia 22,5 asteen kulmassa pystytasosta. Olettaen, että vaijeri kulkee puomin suuntaisesti vinssiltä puomin nokkaan. Nyt on viime vektorilaskennasta jo hiukan aikaa niin joku vois laskea uudestaankin:rolleyes: |
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
|
Lainaus:
Mielenkiintosta...Nosturissa on vaaka joka kertoo puomiin kohdistuvan kuorman. 5T kuormalla vaaka näyttää 5T. otit sen läheltä tai kauempaa.Puomin kuormitus mitataan puominnosto sylintereista, toisin sanoen öljynpaineesta.Puominkulmasta riippuen osa puominpainosta lisääntyy painoksi nostettavan taakan päälle.Nostoarvojen puitteissa kun puomia nostetaan ja lasketaan niin vaaka ei missään vaiheessa näytä 10T kuormaa puomille..Vaijeri kulkee vinssiltä puominpäätä kohden puominsuuntaisesti josta kääntöpyörän avulla käännetään kulkemaan pystysuorassa taakkaakohden.Puominpäässä sijaitseva kääntöpyörä EI lisää vinssin vetotehoa. ainoa keino millä saadaan lisää nostotehoa on se ,että lisätään köysikertoimia koukun ja puominpään välillä. Tässäpä sitä riittääkin miettimistä... |
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"
Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten. |
Lainaus:
Pitääkö rueta rautalangasta vääntämään? Jos ei ole painoa niin ei niitä voimiakaan tyhjästä ilmaannu. Minäpä koitan tässä kehitellä miten saisin sinulle kerrottua asian oikeen perusteellisesti. Tietäsin vain mikä tässä oikein menee yli ymmärryksen. |
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti. Mikäs ero näillä nyt sitten on?:confused: |
Lainaus:
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää. Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa. |
Lainaus:
Myönnän toki olevani väärässä mikäli aihetta moiseen ilmaantuu. Työkseni kun päivästä toiseen näpertelen pylpyröiden ja köysien kanssa niin olen mieleipiteeni asian tiimoilta kertonut siltä pohjalta mikä minun mielestäni on järkeen käyvä selitys. Sitä paitsi , asiat tässä riitelee, ei ihmiset. |
Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
|
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.
Lasketaan yhteen: Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N. Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa. Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten? Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima. Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa. Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima. Comprende? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat. |
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.
Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta. Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta. Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t. |
Lainaus:
sama 5t molemminpuolin puomia. |
| Sivu luotu: 03:58 (GMT +2). |