![]() |
|
Kelaworks 1978 K5 Blazer 5.7
Ostin tollasen vanhan sotaratsun, varmaan ainakin kahella tänkin palstan kirjoittelijalla ollu. Ja kuulemma monessa liemessä uitettu ja aika hyvin totutettu maastoajoon, uutuudenkankeus rupeaa olemaan poissa.
Eli 1978 chevy blazer ja tekniikkana tällä hetkellä 350cid+th350+np203+D44/12B, 4.11välit ja takana lockright. ostohetkellä se näytti tolta, ei ladannu ja syöksi tulta yhdestä pakoputkesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18194 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18198 Sipaisin pois puskurin alapuolisen osan etuloksuista, eipähän töki kiinni niin pahasti. Ja tein samalla tuplaputket että kuulee onko käynnissä. Niin ja kolmelapaisen flektin vaihdoin 7lapaiseen, niin jäähdyttää kunnolla ja ei möykkää. Se 3 lapainen äänti kuin junkkers pommikone. Termariksi vaihtui 92 asteinen niin tarkenee talvellakin jotenkin. Kenno on kyllä varmaan täynnä mutaa, se pitäis ehtiä tonkia joku kerta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18200 Sitte vähä väriä vanteisiin ja ruosteita hiomaan veke. Aika vähän on löytyny mätää, vain pintaruosteita kyljissä mitkä raapineet kiviin ja puihin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18202 Tämän värinen tuli. Meikä tykkää. Takavalot on vaihtunu takas orkkiksiin ja niille on suunnitteilla jotain suojaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18205 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18207 Sitte alustan kimppuun. Oli meinaan liian korkea pysäköintihalliin himassa joten rautaa veke kunnes mahtui. Takaa lähti vissiin 85mm tavaraa veke. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18206 Tuli vähän keuliva. Kuvanoton jälkeen taakse yhet latat takaisin ja eestä lisää veke. Nyt se on suunnilleen vaaterissa tai keulii enää vähän. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18204 Tolta se nyt näyttää paitsi puskurit on kans vihreät. Kattovalot piti tietty kans ottaa veke että mahtui parkkiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18208 Tämmöset D60/14B ostin sitte sipoon danakauppiaalta, eli blomgreenilta. 4.56 vällärit ja takana detroitti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18210 Ruosteiden hinkkailua ja kiinnikeiden poistelua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18209 Taakse levyjarrua noiden megarumpujen tilalle. oli muuten pikkasen lujassa saada rumpu pois paikaltaan kun oli kengät ruostunu kiinni koko alalta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18211 Ja tähän joka projektin pakollinen bokkeri kuva. :-) Vanteita ei oo vielä tullu mutta onhan tää muutenkin ihan vaiheessa...! Tai onhan tää ajossa kokoajan, keväällä sitten kun saan talliin ja akselit olis ehkä valmiit, niin sitte auto levälleen ja akselit vaihtoon ja katto pois, myös etuosasta ja turvakaaret pitää tehä. Katosta ois tarkotus tehä pultattava, eli talveks takas. Toiset ovet on hommattu että saat tehtyä kesäovet. Ja sit mä voin putputella paikalliselle ostarille cityoffaamaan. :-) |
Hieno projekti, jatka samaan malliin ...
|
Mites isot pökkyrät ostit?? Meinaan vaan, että mahtuuko enään niillä sinne parkkihalliin, vai tuleeks lisää madallus satsia autoon:D:D:D
|
Lainaus:
|
Tänään edettiin hieman, osienhankinta puolella lähinnä. Rytarilta tuli asiallisia "pellinpaloja", lähinnä jarrusatulan kiinnikerautojen puute esti taka-akselin kasaamisen aloittamista. Nyt on ne ja vähän muuta. Viikonloppuna pääsee asentamaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20487 kiitos vielä rytarille!! Sitten hieroin kauppaa ruiskukamoista, en ostanu vielä mutta ideana kaasari pois ja ihan perus tbi kamat tilalle. Pitäis loppua kaikki kaasariin liittyvät omituisuudet. Onhan se kätevää laittaa pakkasesta tulille ja D tupaan eikä mitään sammuilua. :-) Tehoahan tolla ei yhtään saavuteta lisää mutta ne vähät tehot mitä nyt on tulis ulos ehkä vähän fiksummin. Ja lisäksi hommasin öljynlämpömittarin laatikolle, mielenkiintoista nähä miten lämmöt käyttäytyy ton orkkisjäähyn kanssa. Voi ollla että tarvii laittaa lisäkenno tai sitten ei. Paljonkos ne lootan lämmöt saisi muuten maksimissaan olla? |
|
Ai niinku 35 boggerit ja sitte dana 60 + 14 pulttinen?? No ei ainakaan tarvii varoo akseleiden katkeamista, vaikka unohtuis D päälle ja kaasuki pohjaan!!!!!!!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
oliivinvihreä se on nimeltään. |
Lainaus:
Pitääkin mitata paljonko maavaraa häviää, toisaalta uus rengas on hieman korkeempi ja pitäähän se perän lippa laikata veke. Tähän tyylin lähti rakentumaan peräkoppa, vähän palapeliä mutta eiköhän tuo aja asiansa kun saa hitsattua valmiiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20535 |
Lainaus:
Lainaus:
|
Juu jos tolla renkaalla vetari katkee tai murros paukkuu niin se oli jo lähtiessä poikki. :D:p
|
kiitos SISUA45, mä otat ton jo kohteliaisuutena..
niin joo, ja oon mä sentään 14 pulttisesta saanu jo ne vatarin päässä olevat pultit millä se on kiinni jostain kumman syystä pari keraa löysälle.... hmmm... tolleen tilkkutäkistä mäkin sen oman kopan tein, periaatteessahan vois laserilla leikkauttaa tohon loppukoppaankin osat, mutta kun niitä ei saa siitä keskeltä jäävästä palaseasta niin tuleehan taas turhan paljo lisää hintaa siinä vaiheessa tolle... ja siitä voimasta ja sen käytöstä saadaan olla montaa mieltä... bensakone tuntuu kierrosherkempänä olevan vetariystävällisempi, sillä kun saa sen pidon menetettyä helpommin... otko ajatellue että mitkä satulat laitat taakse, ne caddy malliset vai omat etuset ja kardaanikäsijarrun |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tilkkutäkkikoppa muuttuu yhtenäisemmäksi..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20588 Jarrusatuloiksi taakse tulee nykyiset etusatulat ja kässäriksi wilwoodin satula takakartaanin lähdölle, ainakin visio on semmottinen. Kässärilevyä ei oo vielä eikä myöskään kovin vahvaa suunnitelmaa miten satula/levy saadaan fiksusti kiinni tonne. Mutta eiköhän neki sinne asetu kun sen aika on. Tosta kestävyydestä, luulen ettei ihan heti oo vetarit tms. ongelmana :-) Mutta joillakin ameriikan offaajilla oli 14b akseliputket pyörähtäny keskiklumppiin nähden, kuulemma suht helposti vielä. Noihan on kuitenkin helposti 20-30v vanhoja akseleita ja ties missä rytkytetty menemään. Ja sitä varten moni hitsaa akseliputket ympäriinsä kiinni klumppiin, vakio pistehitsien lisäks. Onkohan tähän hitsailuuun mitään ohjeita ja visioita? onnistuuko kunnollisella isolla migillä, vai pitäiskö puikottaa jollain erikoispuikolla? veteleekö kieroks, paukkuuko valettu keskiklunssi? :-) entäs d60, onkohan tarpeen hitsuutella? Parempi tehä varmanpäälle kestävää, ei ois tässävaiheessä iso vaiva. kunhan ei pilaa koko paskaa tekemällä väärin.. Ja noista nykyisistä renkaista/vanteista on tullut jonkinverran kyselyjä yyveellä ja livenä, niin todettakoon että auto on ajossa noilla pamppersseilla kokoajan. Myyn ne sitten aikanaan jos myyn, renkaita saa kyllä kaupoista jos kanssaoffaajilla on tarpeita. Niin ja megasiisti auto gage rundari hankittu että pääsee vilkuilemaan mitä se voimanpesä kiertää... |
Lainaus:
http://i272.photobucket.com/albums/j...erbracket2.jpg Levy Renaultista, jakiksen laippa NP241:sen etukartaanin laippa hieman modattuna. http://i272.photobucket.com/albums/j...rotorfront.jpg http://i272.photobucket.com/albums/j.../rotorback.jpg |
Mites nuo kardaaniseisontajarrut käyttäytyy leimalla dynossa? Ja onko hyväksyttävä rakenne leimalla?
|
Lainaus:
Ei ongelmaa leimalla kunhan tehot riittää. |
Hyvin mietoa edistymistä tapahtunu, etuakselista puuttuu osia budjettisyistä, mutta takana ollaan jo hyvällä mallilla.
Kait tää tästä etenee pikkuhiljaa, kesällä pitäis päästä ajelee ainakin jollain versiolla, valmistahan tästä ei kait tuu ikinä. :-) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28822 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28821 |
Nytpä muistin, että mulla olis tohon tarvikestartti kellarissa. Kiinni ollut, parikertaa käynnistelty ja todettu ettei pysy kunnolla kiinni. Siis pultin reiät liian väljät, heilahtaa just sen ratkasevan millin sivuun.
Sen saa hakea pois jos kiinnostaa. 044-5923856 /Late |
Kyl mul paljon on vielä tehtävää tossa vehkeessä, mut startti sentään pelaa. Tai ääntäähän se rumasti mutta uus tartti sitte kun hajoo. Tai ehkäpä jopa uus startti kiinni ja jättäis ton varalle, tällästä rysää automaatilla kun ei hinailla käyntiin.
|
Lainaus:
Ja siis vieläkin on yksi uusi varastossa.... |
Lainaus:
Kyseinen auto on aina pitänyt "pahan" äänen startatessa. vuonna -97 haettiin auto Blazer-pekan kanssa tikkurilalaisesta autoliikkeestä ja jo silloin ääni oli kova. Mikäli autossa on sama vetolevy niin ääni on ja pysyy. Eräs hankolainen korjaamo oli vaihtanut startin autoon ja ilmeisesti tuntematta amerikkalaista sielunelämää, jättänyt shimmaamatta startin joten hampaat pohjasivat ja kuluttivat hammaskehän hampaat vähän vääränmuotoisiksi ja siitä miehekäs ääni. |
Onkos Late:lla tai Jeepisti:llä (tai jollain muulla) tietoa tai tarinoita tän kotteron koneesta? Uusikshan se menee jollain aikataululla ja purkaessa näkee mitä se on syöny, mutta oishan se kiva tietää jo etukäteen. Alustava suunnitelma on kuitenkin ajaa sillä vähänaikaa tollasenaan, laittaa tbi ruisku siihen ajettavuuden parantamiseks ja ehkä peltisarjat.
|
Lainaus:
Koneelle ei tehty mitään muuta. Hyvinhän se muuten on toiminut, mutta ylämäessä ei meinaa saada tarpeeks bensaa, eli ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä. Tulppia sms. ei ole vaihdettu vuosiin.. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
t. Jeepisti |
Lainaus:
Nyt viikonloppuna pitäis projektin edetä kun käyn ostelee osasia etuakseliin, niin sais senkin kasaan. Vanteet on levitettävänä turunsuunnalla, viikon/parin päästä olis nekin sitten valmiit. Sitte beadlokit kiinni niin olis pyörätkin valmiit. Ja tän pitemmälle ei kannata juuri miettiä ettei lannistu kaikkien vielä aloittamattomien hommien edessä.. :-) |
Brittiläinen varapyörän sijainti:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31213 Näkymättömät vanteet: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31212 Pakkohan noita oli sovittaa alle kun sai vanhat swampperit alta pois kun myin ne. Vanteethan on oikeesti jo valmiit, pitää tällä viikolla noutaa ne sietä turun suunnalta. Muuten on edetty jälleen hitaasti mutta varmasti. Koneeseen tuli hankittua uusi imusarja ja shorty malliset peltisarjatkin on vaihtokaupalla hankittu. Jossei noi vielä paljoa autakkaan, niin ei se kyllä haittaakkaanettä saa ne valurautapökylät pois sieltä konehuoneesta. Nyt tarvittais vain aikaa että pääsis rakentelee.. |
Tiu tiu! Nyt pääseepi hitsuuttelee bedlokkeja paikalleen!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31293 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31292 |
Komee tulee! Rupee tuleen haikee mieli ku katselee, myin oman pleiserin pois vuosi sitten. ;)
|
Pitäis hitsata lehtijousien tallat taka-akseliin ja kardaanikulmat askarruttaa vähä. Eli tarkoitus olis laittaa vakionopeusnivel
(CV joint) jakolaatikolle ja kääntää pinjoni kohti perää. No nyt ei oo vielä sellasta kartaania, niin jos käännän perän silti kohti jakista ja laitan kardaanin normaaleilla nivelillä, niin hajoaako se heti vai hetkenpäästä. Kulmat ei oo kuitenkaan kovin isot kun ei toi kovin korkea ole. Kun ei huvittais laikata niitä talloja irti uudestaan kun saa sen uuden kardaanin joskus. Mitä sanoo A-sian tuntijat? |
jos jakiksen ja perän ristikoissa on eri kulmat ja sulla on kovin välyksetön liuku niin aika lyhyessä ajasse se sen perän puoleisen ristikon väsyttää, se väljä liuku antaa vähä armoa siihen...
|
Lainaus:
|
Kaikkihan nyt on beadlokkivanteita nähny ja tehny, mut nää on mun ekat niin jaksaapi vielä innostua!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31490 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31491 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31492 Huomenna jos sais turattua maalia pintaan ja ehkäpä renkaita vois ruveta äheltää paikalleen. |
Lainaus:
|
Maalia vanteisiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31885 Rengasta vanteelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31887 Pultit loppu kesken. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31886 |
Etuakseli rupeis olee asennusvalmis, jarrut vaan pitää laittaa paikalleen, mutta nekin siis löytyy.
Tähän ekaan versioon ei siis tullu high steeriä, eikä lukkoa, mut pääseehän tällä alkuun. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32331 Vähä blingiä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32334 Vetaria snurrattu, eli ulomman uuden vetarin "korvat" pohjas sisemmän vetarin keskelle tohon "haarukkaan" , mut nyt mahtuu kääntää tappiin asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32336 Renkaatkin oli pitäny ilmat sisällään, kävi vaan sellanen moka että vararenkaaks meinattu nakki jossa oli sellanen jännä tasapaino liimattu sinne sisälle jo tehtaalla, menikin ajelurenkaaks ja vararenkaaksi päätyi "virheetön" tai ainakin tasapainoittamaton. No katotaan kuinka vatkaa, vaihdellaan sitte nakkeja jos siltä tuntuu. |
Tuore leima otteessa, tai siis uusi tuore otehhan se on nykyään. Vikoja nolla ja päästötkin oli kuin vähäpäästöisessä. :-) Tämä kaikki siis pikkuakseleilla ja lainarenkaiilla, nyt takas talliin ja auto osiks, palasiks ja kappaleiks. Jos nyt sais pikkuhiljaa ne akselit alle. Heinäkuun loppuun mennessä pitää talli olla tyhjä niin ainakin siihen mennessä olis suotavaa saavuttaa jonkin näköinen ajokunto. Sekä kuskin että auton. :-)
|
Nyt olis jo etuakseli paikallaan ja taka-akselikin on auton alla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35662 Piti laittaa etupallot alle että näkee miltä se näyttää. Motivoiva vaikutus sillä ainakin oli. Tänään jos sais taka-akselin nosteltua paikalleen. |
Menihän se taka-akselikin paikalleen... tosin pinjonin asento on vielä auki ja jousitallat hitsaamatta.
Näyttää taas vähä maasturilta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35709 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35711 Oho, pitiks ton osua keskelle lokaria? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35710 Meinas unohtua, eli uus imusarja TBI läppärungolla korvaamaan kaasaria, paikalleen tää menee kyllä vasta syksyllä, mut mielellään ennen talvea koska nykyinen kaasari sux ääs. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35712 |
No nyt on koeajot suoritettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Välitykset (4.56) on aika passelit 35" renkaille katuajossa ja varmaan maastossakin, sinne asti vaan ei oo vielä päästy.Boggeritkaan ei vatkaa kummemmin, paremmin noi menee kuin ne edelliset swampperit. Etukardaani tuli fiksailtua sitten itse kun oli tekijät lomilla ja missä lie työhaluttomuudessa. Ei oikeestaan ollu kummempia ongelmia, paitsi niitten ristikkojen kuppien muovilukitusten poispolttamisessa meinas usko loppua ja kauheita pamahduksia tuli kun vissiin rasvat kävi räjähtelee. Suojalasit välttämättömät!
Jarrujen kanssa on vielä vähän hierottavaa, tarvitsee vissiin isomman pääsylinterin, nyt poljin liian pehmeä ja tuntuma ei ole hyvä. Ja kässäri tietysti nikkaroitava. Mut pysähtyyhän se nyttekin ihan ok. Etulokareita olis avarrettava etureunastaan ja jotain levikkeen liparetta siihen lisäitävä. Ja etukatto laikattava veke ja tehtävä turvakaaret. No se on ens talven juttuja. Nyt on offailtava puol avona ja se näyttääpi tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36515 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36516 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36517 Ehkäpä kulmakorpeen testaamaan lauantaina jos saa muutaman pikkujutun tehtyä ennen sitä. |
No nyt on autoa testattu kulmakorvessa jo parikin kertaa ja aika kivasti on toiminut. Automaatti meinas vähän kuumentua ekoilla mettä ajoilla kun jäähdytyksestä huolehti pelkkä orkkis jäähy syylärin päässä. Onneks asensin mittarin lootan öljypohjaan niin osas pitää jäähyttelytaukoja ajoissa. Lämmöt laski kyllä suht nopeesti takas sinne 90 asteen nurkille, mut pitemmässä ryömittelyssä meni yli 100 ja 110 asteessa pidettiinki sit jo tauko!
Laitoin sitte lisäjäähdyttimeks sellasen reilun kokosen kennon, peräisin jostain ilmastointikoneesta kait. 6 rivii korkeutta ja 4 paksuutta, kun monesti samankokoinen kenno on vain yks rivii paksu. Hyvin tuntukin sitten jäähdyttävän, lämmöt pysyi nätisti 70 asteessa lähes koko päivän, pahimmillaankin nous vain johonki 85-90 asteeseen ja siihen sitte pysähtyi eikä noussu enää. Erittäin hyvä parannus siis. Muuta parannettavaa olis tietty vaikka kuinka, lokareita avarrettava, panssareita ja suojapeltejä duunattava, palkkihelmat pitäis tehä ja putki/palkki mallinen takapuskuri. Tärkeimpänä etenemistä parantavana olis tietty etulukko, mut se on niin kallis että sitä joutuu nyt vaan odottamaan. Moottoria vois kyllä ruveta pikkuhiljaa rassaamaan, kun siihen on jo hommattu peltisarjat ja parempi imusarja, asennus aikaa vaan ei oo ollu. Mielenkiintoista testata huomaako eroa näin vakiossa moottorissa. Joustaa niin että kumit raapii lokareihin edessä ja takana. Pitää joko tiputtaa stoppareita alaspäin tai avartaa kaaria. Tai molemmat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38112 Liekkö olis edes etulukko auttanu, mut ois se kait helpottanu tossa vinssailuvaiheessa, nyt kuskinpuolen eturengas pikkasen jarras noita vinssailuja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38020 Tämä asento riitti koneen sammumiseen, kaasari on perseestä. Pitäis rupee nikkaroimaan tota ruiskua paikalleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37891 Ja tuo perhanan vetokoukku ottaa kiinni joka paikassa..! pitää tehä asialle jotain. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37892 |
Asensin shorty malliset peltisarjat, edelbrockin tekemät. Eihän noi täyspitkien veroiset ole mutta onhan ne paremmat kuin noi valukötökset.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38661 Putkisto tuli sarjojen jälkeen 2½" rööristä ja vaimentimina samat dynomaxit kuin ennenkin. Vanha putkisto oli varmaan 2" kokoa ja siinä oli H-mallinen yhdysputki. Uus putkisto on ilman yhdysputkea. Äänet muuttu aika tavalla, paljon paremmat jytinät. Ei liian kovat kuitenkaan. Toimivuutta ei paljoa ehtiny testailee, mut huomenna sitte. Ja sit voiski vaihtaa sen imusarjan jos intoa vielä riittää. |
Joo, tuli sitten asennettua sunnuntaina uus imusarja, alumiininen edelin perf.rpm air-gappi. Ainakin lähti painoa keulalta jossei muuta, se valaurautanen "firing-order" oli melkoinen köntsä. Ja melkoinen viritys kun imusarja oli ihan eriparia kaasarin kanssa ja tuuman paksuisella välilaipalla sovitettu paikalleen. Vähä oli imuvuotoakin havaittavissa kansien ja imiksen välistä. Siihen nähenhän se toimi ihan kohtuullisesti mutta nyt toimii paremmin. Vanhassa oli pakokaasulle kanava kannesta toiseen ja sarja kuumeni ihan älyttömästi, nyt ei oo mitään sellasia. Sekin oli vuotanu koneen sisälle päin pakokaasua ja grillannu öljystä sellasta mustaa köntsää sinne imusarjan alapintaan, ihme jäte keksintöjä tollaset.
Yhteisvaikutus imu ja pakosarjamuutoksella oli tehojen kasvu keski ja yläkierroksilla, mutta kaasunpainallusviive vaan paheni kun menee niin laihalle. No kiihdytyspumpun vipua toiseen reikään ja tyhjäkäyntiä rikkaammalle, niin alkoi pelaamaan jo paremmin. Ei se silti täyrellinen ole, mut parempi kuin aiemmin. Samalla kun tuunas imusarjaa niin tuli kurkattua virranjakajan sisään... ja sieltä löytyikin kummia. Kansi näytti tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39011 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39010 Missä on keskelle tuleva hiilijutksa? Puola näytti tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39012 Kipinä on hypänny suoraan puolan keskeltä ilman hiiltä... ..pyörijälle jonka keskijousi on kateissa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39009 Ihmeen hyvin toi siis toimi tollasessakin kunnossa, välillä tasakaasulla kuuli että jää tahteja väliin silloin tällöin. Mut käynnisty hyvin ja pelas niin ettei tullu mieleenkään että se vois olla noin paskana! :-) No nyt laitoin äsken uuden pyörijän, puolan ja kannen paikallen. |
mulla oli yhdesä piilofarmarissa vielä pahempi, oli oikonut suoraan puolalta pyörijän kärkeen, kannessa oli 8 reikää ja hyvin kävi silti... noissa hei jakajissa on aika vahva kipinä.
|
Näköjään toimii joo aika huonossakin kunnossa, mutta kyllä toi aika tavalla parani kun laitto uudet kamat, esim kylmänä käy nyt paljon paremmin.
Tänään loppu sitten kesäkausi ja takakatto nostettiin takas päälle. Olihan se luksusta ajaa kun tarkenee vaikka teepaidassa! Ja tänään tuli myös hankittua paineilmasysteemiä varten säiliö, ilmaisia ei ollut kuin 24 litraisia joten sellaisella mennään vaikka pienempikin ois varmaan riittänyt. Ja kyllä se tonkokoseen autoon mahtuu, konepellin altakin löyty jo 2 paikkaa mihin sen vois tunkee tai sitte takapaksiin. |
perän päälle poikittain...
|
Jos sinne jää tilaa sisäänjoustossa tarpeeks niin mikäettei. Tosin konehuoneen puolella olis helpompi tehä kaikki vedenpoistot yms. räpläykset.
|
Tänään tuli taas vähän väkerrettyä. Levyjarrumutos ei ollu ihan täydellinen vakio pääsylinterillä, joka on tarkoitettu etulevy/takarummut yhdistelmälle. Hommasin sitten uudemmman 4 x levyillä varustetun silveraadon pääsylinterin, jossa oli poraus 34mm, kun vanha oli n.28mm. Tällä piti päästä eroon pehmeästä jarrupolkimesta ja kyllähän tuo aikalailla tuli hyvä. Vielä kertaalleen huolellinen ilmaus varmuuden vuoks niin se lienee valmis.
Sitten tein syylärin alle suojapellin ettei muta ja muu skeida nouse flektille, jos vielä tulee jumitettua ja vinssattua niin että kura yrittää nousta konehuoneeseen. Hirvee sotku tuli viimeks kun flekti alkoi lappaamaan savea, ja vois kait siinä mennä jotain rikkikin, hihnat tai jotain. Kaasarin alta otin pois 1" paksun avoimen spacerin, 2-taso imusarja ja kaasari pelaa nyt paremmin yhteen ja kaasun avaamis nyykähdys katosi nyt kokonaan, hyvä niin. Kohtahan toi kaasari on niin hyvä etten mä laitakkaan ruiskua.. no ei sentään, kyllä ruisku tulee, jossain vaiheessa. Kuskin penkkinähän tossa oli joku onneton perus pösön penkki, joka vaihtui tänään uudemman pösön sporttipenkkiin jonka löysin romulavalta, eli ilmainen oli.. Ja koska se on myös pösö niin se oli ihan pulttaa kiinni asennus. Aika hyvä, kunhan madaltaa kiinnikkeitä vähän. Nyt on pää katossa, mutta muuten penkki on jees. Siinä on lämmityskin, tosin niin oli vanhassakin mutta sitä ei ollu kukaan vaan kytkeny! :-) Jakolaatikon kiinnityskin tuli korjattua, toinen pultti oli katkennu ja kannatinpalkin pultit oli tärissy löysällle. Pitänee säännöllisesti tarkastella noitakin. Sunnuntaina jos sais tehtyä jakiksen panssarin niin se olis hyvä. |
Taas on testailtu ja haettu remonttikohteita ja löytyyhän niitä.
Tässä demonstraatiovideo kaasarin toiminnasta: http://www.youtube.com/watch?v=i4ZIpVRVMpE Lisää videoita samoista ajeluista: http://www.youtube.com/user/volvospede Kaasu pohjassa nousin tota mäkeä kunnes sammu lähes laakista bensan puutteeseen. Käynnistyy kuitenkin heti kun asento palaa normaalimmaks, eli kohokammioissa on tavaraa ja kone ei siis oo tukehtunu liikabensaan. Ainakin silloin käynnistyy kun startti suostuu pyörittää moottoria. Vetolevyssä on pystyheittoa normaalin sivuttaisheiton lisäks ja levyn offsettikin tuntuu olevan pielessä, eli startin ratas menee vain ehkä puoliks vetolevyn hampaille. Eli se on lootapaketin poisto edessä että pääsee vaihtaa vetolevyn ja samalla kunnon startti. Ja kaasarin tilalle siis ruiskua kun vaan kerkeis. Kuvassa koneen kääntöä käsivoimin että startti suostuis taas pyörittää ja suostuihan se. Jeep kuskia näyttäis tilanne hymyilyttävän! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41354 Sitte meni jälleen takavalo, se on joka reissulla melkein hajonnu. Pitäis keksiä siihen jotain suojaa, upottais valoa sisemmäs tai vaihtais kokonaan toisenlaiset lamput?? ideoita? ei kuitenkaan mitään peräkärry talmuja ne on hirveeet. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41351 Kuvassa näkyy myös hieno takaluukun kiinnipito systeemi, koppa joustaa senverran ristiriipunnassa että luukku pompsahtaa auki. Pitänee tehä tukipalkki "lavan" reunasta toiseen. Sitte pitää lisätä yhdet lehdet takajousiin, rupee olee turhan matala kun tulee tota kuormaa kesken reissun. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41352 Auto tuntu aika painavalta ton savimäärän kanssa ja takarenkaat ottikin kaariin kotimatkalla kun auto kallistu kurveissa. Eli kaariakin pitää availla. Sekalaista hapetusta ja möyrintää: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41355 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41357 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41356 Takapuskuri toimii hyvin tommosena mutakauhana, palkkipuskuri on työlistalla. Pestessä ei sitten mennyt kuin kolme tuntia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41353 Kuvista kiitos Annelle! |
Lainaus:
Joo'o..... äkkiseltään, ku videoo katteli tai siis kuuntelin lähinnä, niin mulle tulee kyl ajatus, että bensa loppuu, ku sammuu tuollalailla täydestä laukasta. Eli syynä saattaa olla, että bensansuodatin, pumppu tai joku putki/letku on liian pieniä tai tukossa. Ei vaikuta tukehtumis sammumiselta. Yleensähän tukehtuminen tapahtuu pienemmillä kierroksilla joko jyrkissä kulmissa tai sitten tärähdyksestä/hypystä johtuen. Onks ajopaikka ollu Sipoossa?? Näyttäis jotenki yhtä savisilta rinteiltä, ku "Hi-Lux" miehen mailla on Paippisissa. |
heino ajopaikka! ja on kyllä mahtava ääni kun oo bensamoottori, pitäs laittaa se joulupukin listaa :D
|
Lainaus:
Ajopaikka oli mukavaa vaihtelua kulman kivikkoihin missä oon lähinnä ajellu, mut ei tollasta rypemistä ja pesemistä jaksais kyllä kovin usein. Maanomistajan pyynnöstä tarkempi sijainti jää kertomatta, mutta eiköhän paikalla käyneet tunnista mestan. :-) |
käyntiongelmaa on mullakin blazerissa kun on tarpeeks pystyssä (tai ei sen tarvi ees olla hirveen pystyssä) mut se on ainoastaan pienillä kieroksilla... jos täysillä hapettaa niinkun tossa ylämäessä niin mulla käy oikeen hyvin:confused:
ja kaasarina mulla on edelbrock jonka meinaan vaihtaa orkkis kaasariin, toimii kuulemma paremmin... ainaskin kokeilen sitä:eek: tieteski toi ruiskuhan olis aika messevä peli, mut kun pitäs kaikkee muutakin ostaa:D |
Tutun näköistä maastoa ;o) toi vekotin on alunperin koulutettu juuri tuolla alueella- vähän kun olis Blatseri kotio tullu...
Mulla muuten yksi uusi Holley offroad kaasari hyllyssä paketissa ylimääräisenä, toimii vaikka katollaan... |
Lainaus:
|
http://www.youtube.com/watch?v=lIy6uxNodcI
tossaaa oskun kuvaamassa videossa näkee kuinka hyvin mun kävi carterin afb:llä... ei se ihme jos sunki starttipuoli renaa :) truck avengeri on kyllä kiva, niinku koopee sano käy varmaan vaikka katollaan.. sillain on pari kertaa sammunu kun rupee heijaan niin on saattanut yhtäkkiä sammahtaa, mutta se lienee enemmän alhaisen tyhjäkäynnin ja imuvuodon aikaansaannosta, hitto noi kiinalaiset imusarjat on vähä kieroja... |
siiisti pyörä! boggerit, jakolaatikko, mukava ääni ja kaikki :D
|
no semmonen holley varmaan toimis nii:D
mitäs muuten KooPee semmonen maksaa? |
jos pattis päädyt holleyn ostoon niin mulla voi olla pari säätövinkkiä jo kokeiltuna...
|
Lainaus:
taitaa toistaseks olla vaan budjetille liian kallis:o |
paljokohan noi suomes maksaa, summitista saa kolmella rahalla tommosen...
|
Lainaus:
mut tarvii kokeilla pahimpaan hätään tota orkkista kun lauantaina pitäs lähtee nokialle vieraileen:D |
Olihan mukavan näköstä maastoa noissa viteoissa ja kuvissa, harmi etten ite päässy mukaan. No jos sitte ens kerralla ois vehkeet siinä kunnossa että ei tartte ajella kun suoraan :rolleyes: Vinssiinki tuli jo uus vaihteisto, vielä kun niputtais ja nostelis takasi keulalle.
|
Palkkihelmojen tekoa kun tässä visioin, niin minkäs kokoista palkkia pitäis hommata? 50x100 vai isompaakin? paljonko pitäis olla seinämää? 4mm? 5mm? Siis kyllähän tuo mittailemalla selviää viimeistään kun orkkishelma on poistettu, mutta jos joku on tehny ja mitat ois ylhäällä.
Entäs palkki takapuskuri, onko kokosuosituksia? Ajattelin jotain 100x50 tai 120x60 niin että profiili on pystyssä ja sitte päädyistä viistäis alakulmat reilusti. Jos on kuvia helmoista tai puskureista niin saapi laittaa näkösälle. |
mulla on sitä 100x40x4 putkea omassa, siitä löytyy kuviakin lehmäkertomuksen alkusivuilta.
|
Mulla on oven helman alapuolelta leikattu alkuperäset pois ja 100x40x4 palkkia tilalle. Aika pitkälti samalla tavalla kuin Rytarilla.
Tossa jotain kuvaa leikattuna http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5598 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5596 palkki paikallaan http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5597 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5599 ala puolelta ei oo näkojään tullu otettuu kuvia :( |
Hyvän näköisiä helmoja, onks toi 4mm seinämä kestäny vai meneekö lommolle kiville ajaessa?
|
aika hyvin on kestänyt, välillä tosissaan kovaakin pudoteltu kiville eikä niissä kummosia lommoja ole, naarmuja ja semmosia kyllä sitäkin enemmän...
|
Tänään vaihtui sitten vetolevy ja startti, kiitos apuvoimille tai oikeastaan päämekaanikolle Harrille.
Laitettiin TCI:n sfi hyväksytty heavy duty vetolevy ja powermasterin mastertorque startti. Nyt on hyvä kun on noin kovat tittelitkin osasilla.. :-) Eikä muuten möykkää startatessa, ääni on tosi nätti ja pyörii tosi kovaa tollanen vakiomotti. Huomenna sitte jos kerkeis tekee lehtijousituuninkia, yhet latat lisää ainakin taakse, jossei eteenkin. |
Tuli väkästeltyä viikonloppuna jakolaatikolle panssaria, vihdoinkin sain tehtyä. Materiaalina 6mm teräslevy.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44091 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44094 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44092 Seuraavana projektina olis takapuskurin tekeminen, saas nähä millanen tulee. |
Mites meinasit saada tosta "ammeesta" vedenmudanturpeen poistettua :D
|
Lainaus:
Tai sit teen jotain pesureikiä siihen jos asia osoittautuu ongelmalliseks. Eihän tota kovin montaa minuuttia kestä irrottaa jos kunnon safaroinnin jälkeinen pesu kestää monta tuntia niin kait ton voi samalla irrottaakkin? |
Eilen tuli korjattua tätä autoa vaivannut pauke rattia käännellessä. Ei auttanu U-pulttien kiristely eikä muukaan ihmettely, mutta lopulta paikallistin vian väljäksi kuluneeseen etujousen etukorvakkeen pultinreikään. Lehtijousen etummaisen puslan holkki oli kaivanu myös ihme pykäliä siihen korvaan ja reikä oli jotain 5mm väljä pystysuunnassa. Vähän täyttöhitsausta ja vingulla pinnat tasaseks ja reiät mittoihinsa. Nyt ei pauku käännellessä ja uudet hihnat pitää niin että pyörät kääntyy asvaltilla tapista tappiin ilman vikinöitä ja pykimisiä vaikka etusormella pyörittäen ratin puolasta. Ja motti saa olla tyhjäkäynnillä! :-)
Tänään saapuu myös palkkipuskuri ja helma materiaali, eli 120x60 palkki. Puskuri pitää tehdä samantien vetopisteineen valmiiks ennen Ravijoen rymyytystä, helmoilla nyt ei oo niin kiire. Jos ajelis vielä talven niin ois helpompi leikatakkin ne veke jos vähän ehtisivät pehmentyä suolasta...! Ja eilisillä ensilumilla tuli testattua bokkereiden lumipito kun on muutama sentti uutta lunta asvaltilla, ihan törkeen holtitonta oli meno jos yhtään koitti leikkiä, mut hauskaa oli. Tietysti vauhti kelin mukaan sovittaen noilla pärjää jotenkin. Ja kaasarin toimimattomuus oli rallatessa ihan omaa luokkaansa, liekkö jotain paskaa suuttmien luona tms. kun eihän tässä ollu mitään bensasuodatinta mulle tullessaan. Pitäis avaa toi kaasari ja kattoo kohokammioihin mut ei oikein motivoi kun ennemmin kannattais suunnata tarmo ruiskuasennukseen. |
Takapuskimen rakennusta. Puoliks valmis suunnilleen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44816 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44817 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44825 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44824 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44822 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44823 Takavalot jos pysyisi nyt ehjänä muutaman reissun pidempään kun aiemmin niitä on mennyt melkein yks joka reissulla. Takahelmasta tuli sipaistua samalla n.15cm pois turhaa peltiä. Ja viimeisessä kuvassa näkee miten iloiseen kuntoon on takarenkaiden uloimmat nappulat menny. |
Takapuskin "valmiina" ja ravijoella sisäänajettuna, valot pysyi ehjänä!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46719 Keulaan tuli lisää valoa, 4kpl tommottisii työvaloja antaa aika kivan valon ilman teräviä rajoja ja etuviistoon sai tarpeelista valoa, auton omat ei sinne näytä. Myös takana 2kpl työvaloja peruutusvalona. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46721 Pyramiidien rakennusaikainen Ramses vinssi sai käyttönappulan kylkeensä ja se onneton kaukosäätökapula jäi pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46722 Myös sisälle tuli käyttönappula ja pääkytkin vinssille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46723 Ja piti vähän "hifistellä", eli bilteman perusmankka ja vähä kaiuttimii ni jaksaa offailla paremmin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46724 Eli tommoset pari tommosta 4" putkikaiutinta ja yx 8" bassotötterö. Kyllä nyt kelpaa jumputtaa nuorisotyyliin esson baarin pihalla! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46725 Lisäksi entisöin sisävalot takaisin toimintaan, niin apukuskit löytää oluensa paremmin! :-) |
Lainaus:
Riittäisköhän jotku pikkuset mitä ois paljo vai reikäsahallla jotain isompia holetsuja vai kuinka on porukka tehny? |
jotain 30-40mm vedät reikäporalla pari niin eiköhän riitä. Onko tossa bilhelveten mankassa usb liitin?? oliko halvin malli? itekkin meinäsin sellasen hakee!
|
Lainaus:
|
Tänään oli ahkera päivä. Maalattiin peilit ja maski vihreeks. Ennen maalailuja testattiin kuitenkin joustoja.
Takapään sisäänjoustoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47222 Takapään ulosjoustoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47223 Etupään sisäänjoustoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47224 Etupään ulosjoustoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47225 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47226 Tohon pitäis saada vielä lisää eloa kun eteen tulee 52" pitkät etujouset ja pitemmät iskarit ettei rajoita ulosjoustoja. Ja kaariakin vois avartaa niin mahtuis enemmän sisäänjoustoa. Kun ny ehtis jaksais viittis. |
takajousien sisäänjousto kannattaa rajottaa niin ettei ne mene ihan kauheasti negatiiviselle kaarelle, siinä vähä menettää kyl joustoissa mutta ei ole jatkuvasti ne vahvimmat lehdet pakasta poikki...
|
Lainaus:
|
norra multa ei ole katkennut vielä mutta niitä seuraavia on mennyt kun ei ole ollut minkäänlaisia pohjaanlyöntijuttuja rajoittamassa sisällepäin menoa, ainoa rajoitus on ollut kun pyörä osuu sisälokariin, katkee aina siitä u-pulttien kohdalta
|
Leepu tuning etulokaria
Eilen harrastin vähän lehtijousitunikia eteen, lisäsin yhet pitkät ja aika kaarevat latat eteen. Tuli aika hyvä, säily melko pehmeenä vaikka nousikin sopivasti. Alko vähän lässähtää toi keula kun pakkoja oli kevennetty että se saatiin joustamaan. Eli ensin reilusti lehtiä pois ja sitten yks kerrallaan takaspäin. Käteviä nämä lehtijouset kun niitä voipi säädellä.
Sitten rupesin leikkelee etulokareita ja oli kyllä melko Leepu fiilis kun lattiaa vasten paukuttelin peltiä suoraks ja puukkosahalla ja rälläkällä viiltelin peltiä. On muuten sairaan ohutta peltiä noi tarvikelokarit, puukkosaha uppoaa tosi hienosti. Apparin lokari tuli tehtyä siiis lauantaina, katotaan jos tänään tekis kuskinpuolen. Taas keulii toi asento vähäsen mut saa keuliakkin! ja ehjempi etulokari http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47677 Leepuilua apparin etulokarille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47687 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47688 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47674 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47673 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47675 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47678 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47686 50mm yläreunasta veke, takareunasta viistetty sopivasti ja etureunasta lähti ehkä liikaakin. Tosin akseli saattaa tuosta vielä siirtyä eteenpäin 1" niin sit ois aika hyvä loksun mitta. Boonuksena ähräsin joku xxmm levitystä, ei rengas paista ylhäältä katsottuna ihan niin paljoo. Voi olla että menee metässä ihan ruttuun, mut nää on kuitenki väliaikaiset lokarit millä testaillaan paljonko pitää leikellä ja sit vois hommaa ehjähköt orkkikset jotka paksua peltiä ja nää foliosta tehdyt kiinalaiset vois sulattaa ja tehdä jonku micran korin niistä. |
You're an artist, you work at night :D
Hyvä profiili! |
kuitulokarit ja pellin ku sais niin olis jo aika laihis noille...
|
Hiukkasen on juu nokka pystys, kattelin eilen paippisissa olleissa synttäri kemuissa.
|
Tänään tuli tehtyä kuskinpuoli. Kun apparin puolella oli harjoiteltu niin tämä meni jo puolta hitaammin! WTF!?
Pitäis kyllä ehkä keskittyä pelkästään auton tekemiseen eikä esim viidakkoveitsien rakenteluun..! :-) No nyt on kuitenkin rallimallin lokarit kummallakin puolella. Ei noita lokareita varmaan kannata tehä kuitusena, kun nehän on osittain kantavaa rakennetta ja muutenkin räjähtelis puukontakteista. Peltisiin tulee vaan nättejä lommosia. Tietty jos tekis putkikeulan ja pelleistä jättäis vain pinnat.. Konepellin vois tehä joko kuitusena tai raapis veke noi kaikki jäykisteet ja ottais saranoista jouset pois. Enkä mä tiiä paljonko se nyt auttais, painava tommonen on silti. Ja keulan korkeus varmaan rauhottuu tosta kun käy vähän offahtamassa jossain jonkassa. |
kyllä vaan uskomattoman paljon ne kuituset kestää mitä olen kattellut niitä, oletkos puntarissa käynyt omallas? ei se laihis tekisi yhtään huonoa...
|
Tämmöisiä poistelin tänään konehuoneesta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48355 Ja tämmösiä aloin sinne sovittelemaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48357 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48368 Osat rupee asettuu paikalleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48366 Välisäiliösysteemi. Vähän letkuhässäkkää, mutta saapahan bensaa kallistuksissakin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48362 Huomenna olis sitte johtoryhmän hommia, saa nähä hörähtääkö tulille ennen joulua! |
Mikä siulla on välisäiliönä?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Se käy ny ruiskulla ja käykin aika paljon hienommin kuin kaasarin kanssa. Oli aika kiva laittaa heti startin jälkeen vaihde automaatista päälle ilman että kone yrittää sammua, niinkuin kaasarin kanssa teki. Vielä pitää polttoaineenpaineet säätää, tai siis hieman nostaa kun nyt on 12psi:tä, niin johonki 14-15psi pitäis kokeilla. Vähän koitti nimittäin mennä laihalle kaasua nopeasti avatessa. Paineen noston pitäis auttaa. Sitten vaan johdotusten niputus ja siistiminen, niin ruiskuasennus on valmis.
|
Kun nostat sitä bensapainetta, niin ole maltillinen, älä nosta liikaa, voi ilmetä ongelmia kun pitäis laittaa boggerit pyörimään kunnolla, eli alkaa liian korkeilla paineilla bensa tulemaan suuttimista isoina pisaroina kun kaasuläpät on auki, tulee epätäydellistä palamista ja joskus jopa ilmenee nakutusta.
Osakaasulla pelaa vielä asiallisesti kun läpät on vain raollaan, imusarjassa hyvä alipaine, suuttimien suihku hajoaa sumuksi ennen imusarjaan siirtymistä, toimii siis pienillä kierroksilla. |
Sivu luotu: 12:44 (GMT +2). |
|