Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Kelaworks 1978 K5 Blazer 5.7 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55957)

veijon-esso 07.02.2009 22:22

Kelaworks 1978 K5 Blazer 5.7
 
Ostin tollasen vanhan sotaratsun, varmaan ainakin kahella tänkin palstan kirjoittelijalla ollu. Ja kuulemma monessa liemessä uitettu ja aika hyvin totutettu maastoajoon, uutuudenkankeus rupeaa olemaan poissa.

Eli 1978 chevy blazer ja tekniikkana tällä hetkellä 350cid+th350+np203+D44/12B, 4.11välit ja takana lockright.

ostohetkellä se näytti tolta, ei ladannu ja syöksi tulta yhdestä pakoputkesta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18194
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18198
Sipaisin pois puskurin alapuolisen osan etuloksuista, eipähän töki kiinni niin pahasti.
Ja tein samalla tuplaputket että kuulee onko käynnissä. Niin ja kolmelapaisen flektin vaihdoin 7lapaiseen, niin jäähdyttää kunnolla ja ei möykkää. Se 3 lapainen äänti kuin junkkers pommikone. Termariksi vaihtui 92 asteinen niin tarkenee talvellakin jotenkin. Kenno on kyllä varmaan täynnä mutaa, se pitäis ehtiä tonkia joku kerta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18200
Sitte vähä väriä vanteisiin ja ruosteita hiomaan veke. Aika vähän on löytyny mätää, vain pintaruosteita kyljissä mitkä raapineet kiviin ja puihin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18202
Tämän värinen tuli. Meikä tykkää. Takavalot on vaihtunu takas orkkiksiin ja niille on suunnitteilla jotain suojaa.


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18205
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18207
Sitte alustan kimppuun. Oli meinaan liian korkea pysäköintihalliin himassa joten rautaa veke kunnes mahtui. Takaa lähti vissiin 85mm tavaraa veke.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18206
Tuli vähän keuliva. Kuvanoton jälkeen taakse yhet latat takaisin ja eestä lisää veke. Nyt se on suunnilleen vaaterissa tai keulii enää vähän.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18204
Tolta se nyt näyttää paitsi puskurit on kans vihreät. Kattovalot piti tietty kans ottaa veke että mahtui parkkiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18208
Tämmöset D60/14B ostin sitte sipoon danakauppiaalta, eli blomgreenilta. 4.56 vällärit ja takana detroitti.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18210
Ruosteiden hinkkailua ja kiinnikeiden poistelua.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18209
Taakse levyjarrua noiden megarumpujen tilalle. oli muuten pikkasen lujassa saada rumpu pois paikaltaan kun oli kengät ruostunu kiinni koko alalta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18211
Ja tähän joka projektin pakollinen bokkeri kuva. :-) Vanteita ei oo vielä tullu mutta onhan tää muutenkin ihan vaiheessa...!

Tai onhan tää ajossa kokoajan, keväällä sitten kun saan talliin ja akselit olis ehkä valmiit, niin sitte auto levälleen ja akselit vaihtoon ja katto pois, myös etuosasta ja turvakaaret pitää tehä. Katosta ois tarkotus tehä pultattava, eli talveks takas. Toiset ovet on hommattu että saat tehtyä kesäovet. Ja sit mä voin putputella paikalliselle ostarille cityoffaamaan. :-)

Rekisteröimätön 08.02.2009 10:57

Hieno projekti, jatka samaan malliin ...

Jare 08.02.2009 11:51

Mites isot pökkyrät ostit?? Meinaan vaan, että mahtuuko enään niillä sinne parkkihalliin, vai tuleeks lisää madallus satsia autoon:D:D:D

veijon-esso 08.02.2009 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 531943)
Mites isot pökkyrät ostit?? Meinaan vaan, että mahtuuko enään niillä sinne parkkihalliin, vai tuleeks lisää madallus satsia autoon:D:D:D

Saman kokoiset niinkuin teoriassa, mutta onhan niissä enemmän pintaa ja noi koothan on vähä nimellisiä. No rengaspaineilla voi vähä pelata ja jossei muu auta niin madallussatsia kehiin ja ilmapalkeet sitte lehtien kaveriks niin saa sen takas ylös.

veijon-esso 23.02.2009 22:06

Tänään edettiin hieman, osienhankinta puolella lähinnä. Rytarilta tuli asiallisia "pellinpaloja", lähinnä jarrusatulan kiinnikerautojen puute esti taka-akselin kasaamisen aloittamista. Nyt on ne ja vähän muuta. Viikonloppuna pääsee asentamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20487

kiitos vielä rytarille!!

Sitten hieroin kauppaa ruiskukamoista, en ostanu vielä mutta ideana kaasari pois ja ihan perus tbi kamat tilalle. Pitäis loppua kaikki kaasariin liittyvät omituisuudet. Onhan se kätevää laittaa pakkasesta tulille ja D tupaan eikä mitään sammuilua. :-)
Tehoahan tolla ei yhtään saavuteta lisää mutta ne vähät tehot mitä nyt on tulis ulos ehkä vähän fiksummin.

Ja lisäksi hommasin öljynlämpömittarin laatikolle, mielenkiintoista nähä miten lämmöt käyttäytyy ton orkkisjäähyn kanssa. Voi ollla että tarvii laittaa lisäkenno tai sitten ei. Paljonkos ne lootan lämmöt saisi muuten maksimissaan olla?

JanneBlomgren 23.02.2009 22:09

Tässä TCI:n mielipide:

http://www.tciauto.com/Products/Tech...expectancy.asp

Rekisteröimätön 24.02.2009 17:56

Ai niinku 35 boggerit ja sitte dana 60 + 14 pulttinen?? No ei ainakaan tarvii varoo akseleiden katkeamista, vaikka unohtuis D päälle ja kaasuki pohjaan!!!!!!!

sisua45 24.02.2009 18:34

Lainaus:

Tämän värinen tuli. Meikä tykkää
Täällä on toinen joka tykkää. Tiedätkö värin numeroa?

CJ7 24.02.2009 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 536905)
Ai niinku 35 boggerit ja sitte dana 60 + 14 pulttinen?? No ei ainakaan tarvii varoo akseleiden katkeamista, vaikka unohtuis D päälle ja kaasuki pohjaan!!!!!!!

Joo, ei ota renkaat ollenkaan maahan kun murikoista kannattelee sen verran. :eek:

veijon-esso 24.02.2009 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 536905)
Ai niinku 35 boggerit ja sitte dana 60 + 14 pulttinen?? No ei ainakaan tarvii varoo akseleiden katkeamista, vaikka unohtuis D päälle ja kaasuki pohjaan!!!!!!!

No tolla koneella vois kaasu unohtuakkin pohjaan eikä kukaan huomais, mutta tosiaan tarkoitus oli ettei akseleita tarttis varoa, vaan sais yrittää joitain paikkoja myös kaasun kera ilman että vetarit huolettaa kokoajan.. :-)

veijon-esso 24.02.2009 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 536918)
Täällä on toinen joka tykkää. Tiedätkö värin numeroa?

Ei oo nyt värikoodia ylhäällä mutta voin selvittää. Kaveri hommas maalin mulle ja se tietää koodit ja numerot.
oliivinvihreä se on nimeltään.

veijon-esso 24.02.2009 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CJ7 (Viesti 536935)
Joo, ei ota renkaat ollenkaan maahan kun murikoista kannattelee sen verran. :eek:

pitää ajella vaan kadulla missä on nastarengasuria niin murikat mahtuu kulkee niissä asfalttispooreissa.. :-)

Pitääkin mitata paljonko maavaraa häviää, toisaalta uus rengas on hieman korkeempi ja pitäähän se perän lippa laikata veke.
Tähän tyylin lähti rakentumaan peräkoppa, vähän palapeliä mutta eiköhän tuo aja asiansa kun saa hitsattua valmiiksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20535

sisua45 24.02.2009 22:56

Lainaus:

Ei oo nyt värikoodia ylhäällä mutta voin selvittää. Kaveri hommas maalin mulle ja se tietää koodit ja numerot.
oliivinvihreä se on nimeltään.
Taitaa olla RAL 6003.

Lainaus:

Ai niinku 35 boggerit ja sitte dana 60 + 14 pulttinen?? No ei ainakaan tarvii varoo akseleiden katkeamista, vaikka unohtuis D päälle ja kaasuki pohjaan!!!!!!!
Ei ole ollenkaan yli mitoitettua. Lehmä-Blazer mies on rikkonut 35" MTR:llä autostaan kaiken mahdollisen pienemmistä akseleista. :rolleyes: Nää on kuitenkin painavia autoja, ja koneissa saattaa olla voimaakin tarjolla.

CJ7 25.02.2009 11:10

Juu jos tolla renkaalla vetari katkee tai murros paukkuu niin se oli jo lähtiessä poikki. :D:p

Rytari 25.02.2009 17:38

kiitos SISUA45, mä otat ton jo kohteliaisuutena..


niin joo, ja oon mä sentään 14 pulttisesta saanu jo ne vatarin päässä olevat pultit millä se on kiinni jostain kumman syystä pari keraa löysälle.... hmmm...

tolleen tilkkutäkistä mäkin sen oman kopan tein, periaatteessahan vois laserilla leikkauttaa tohon loppukoppaankin osat, mutta kun niitä ei saa siitä keskeltä jäävästä palaseasta niin tuleehan taas turhan paljo lisää hintaa siinä vaiheessa tolle...

ja siitä voimasta ja sen käytöstä saadaan olla montaa mieltä... bensakone tuntuu kierrosherkempänä olevan vetariystävällisempi, sillä kun saa sen pidon menetettyä helpommin...


otko ajatellue että mitkä satulat laitat taakse, ne caddy malliset vai omat etuset ja kardaanikäsijarrun

sisua45 25.02.2009 18:35

Lainaus:

kiitos SISUA45, mä otat ton jo kohteliaisuutena..
Ole hyvä vaan, en sitä v*ttuiluna tarkoittanutkaan. Tuli tollai hienosti runona. :)

CJ7 25.02.2009 18:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 537199)
niin joo, ja oon mä sentään 14 pulttisesta saanu jo ne vatarin päässä olevat pultit millä se on kiinni jostain kumman syystä pari keraa löysälle.... hmmm...

Lukitetta ja piukalle, niin pysyy!

Rytari 25.02.2009 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CJ7 (Viesti 537214)
Lukitetta ja piukalle, niin pysyy!

tiivisteliimaahan mulla noissa on vähän ollut, mutta ei tunnu riittävän huijaukseksi... viimmemmäksi laitoin loctiten sinisen...

veijon-esso 25.02.2009 22:15

Tilkkutäkkikoppa muuttuu yhtenäisemmäksi..

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20588

Jarrusatuloiksi taakse tulee nykyiset etusatulat ja kässäriksi wilwoodin satula takakartaanin lähdölle, ainakin visio on semmottinen. Kässärilevyä ei oo vielä eikä myöskään kovin vahvaa suunnitelmaa miten satula/levy saadaan fiksusti kiinni tonne. Mutta eiköhän neki sinne asetu kun sen aika on.

Tosta kestävyydestä, luulen ettei ihan heti oo vetarit tms. ongelmana :-) Mutta joillakin ameriikan offaajilla oli 14b akseliputket pyörähtäny keskiklumppiin nähden, kuulemma suht helposti vielä. Noihan on kuitenkin helposti 20-30v vanhoja akseleita ja ties missä rytkytetty menemään. Ja sitä varten moni hitsaa akseliputket ympäriinsä kiinni klumppiin, vakio pistehitsien lisäks. Onkohan tähän hitsailuuun mitään ohjeita ja visioita? onnistuuko kunnollisella isolla migillä, vai pitäiskö puikottaa jollain erikoispuikolla? veteleekö kieroks, paukkuuko valettu keskiklunssi? :-) entäs d60, onkohan tarpeen hitsuutella? Parempi tehä varmanpäälle kestävää, ei ois tässävaiheessä iso vaiva. kunhan ei pilaa koko paskaa tekemällä väärin..

Ja noista nykyisistä renkaista/vanteista on tullut jonkinverran kyselyjä yyveellä ja livenä, niin todettakoon että auto on ajossa noilla pamppersseilla kokoajan. Myyn ne sitten aikanaan jos myyn, renkaita saa kyllä kaupoista jos kanssaoffaajilla on tarpeita.
Niin ja megasiisti auto gage rundari hankittu että pääsee vilkuilemaan mitä se voimanpesä kiertää...

HeikkiH 25.02.2009 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 537311)
Jarrusatuloiksi taakse tulee nykyiset etusatulat ja kässäriksi wilwoodin satula takakartaanin lähdölle, ainakin visio on semmottinen. Kässärilevyä ei oo vielä eikä myöskään kovin vahvaa suunnitelmaa miten satula/levy saadaan fiksusti kiinni tonne. Mutta eiköhän neki sinne asetu kun sen aika on.

Vaikka näin (NP205):

http://i272.photobucket.com/albums/j...erbracket2.jpg

Levy Renaultista, jakiksen laippa NP241:sen etukartaanin laippa hieman modattuna.

http://i272.photobucket.com/albums/j...rotorfront.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/j.../rotorback.jpg

karjalai 28.02.2009 16:25

Mites nuo kardaaniseisontajarrut käyttäytyy leimalla dynossa? Ja onko hyväksyttävä rakenne leimalla?

veijon-esso 28.02.2009 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja karjalai (Viesti 538037)
Mites nuo kardaaniseisontajarrut käyttäytyy leimalla dynossa? Ja onko hyväksyttävä rakenne leimalla?

Ei kait siinä mitään kummempaa käytöstä ilmene ja onhan noita vakiona ollu monissa peleissä.
Ei ongelmaa leimalla kunhan tehot riittää.

veijon-esso 05.05.2009 12:24

Hyvin mietoa edistymistä tapahtunu, etuakselista puuttuu osia budjettisyistä, mutta takana ollaan jo hyvällä mallilla.
Kait tää tästä etenee pikkuhiljaa, kesällä pitäis päästä ajelee ainakin jollain versiolla, valmistahan tästä ei kait tuu ikinä. :-)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28822

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=28821

Late 05.05.2009 14:40

Nytpä muistin, että mulla olis tohon tarvikestartti kellarissa. Kiinni ollut, parikertaa käynnistelty ja todettu ettei pysy kunnolla kiinni. Siis pultin reiät liian väljät, heilahtaa just sen ratkasevan millin sivuun.
Sen saa hakea pois jos kiinnostaa. 044-5923856 /Late

veijon-esso 05.05.2009 14:58

Kyl mul paljon on vielä tehtävää tossa vehkeessä, mut startti sentään pelaa. Tai ääntäähän se rumasti mutta uus tartti sitte kun hajoo. Tai ehkäpä jopa uus startti kiinni ja jättäis ton varalle, tällästä rysää automaatilla kun ei hinailla käyntiin.

Late 05.05.2009 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 558063)
Kyl mul paljon on vielä tehtävää tossa vehkeessä, mut startti sentään pelaa. Tai ääntäähän se rumasti mutta uus tartti sitte kun hajoo. Tai ehkäpä jopa uus startti kiinni ja jättäis ton varalle, tällästä rysää automaatilla kun ei hinailla käyntiin.

Minä ainakin laitoin tähän autoon uuden startin viime heinäkuussa.. :)
Ja siis vieläkin on yksi uusi varastossa....

jeepisti 08.05.2009 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 558063)
Kyl mul paljon on vielä tehtävää tossa vehkeessä, mut startti sentään pelaa. Tai ääntäähän se rumasti mutta uus tartti sitte kun hajoo. Tai ehkäpä jopa uus startti kiinni ja jättäis ton varalle, tällästä rysää automaatilla kun ei hinailla käyntiin.


Kyseinen auto on aina pitänyt "pahan" äänen startatessa. vuonna -97 haettiin auto Blazer-pekan kanssa tikkurilalaisesta autoliikkeestä ja jo silloin ääni oli kova. Mikäli autossa on sama vetolevy niin ääni on ja pysyy. Eräs hankolainen korjaamo oli vaihtanut startin autoon ja ilmeisesti tuntematta amerikkalaista sielunelämää, jättänyt shimmaamatta startin joten hampaat pohjasivat ja kuluttivat hammaskehän hampaat vähän vääränmuotoisiksi ja siitä miehekäs ääni.

veijon-esso 11.05.2009 13:11

Onkos Late:lla tai Jeepisti:llä (tai jollain muulla) tietoa tai tarinoita tän kotteron koneesta? Uusikshan se menee jollain aikataululla ja purkaessa näkee mitä se on syöny, mutta oishan se kiva tietää jo etukäteen. Alustava suunnitelma on kuitenkin ajaa sillä vähänaikaa tollasenaan, laittaa tbi ruisku siihen ajettavuuden parantamiseks ja ehkä peltisarjat.

Late 11.05.2009 13:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 559772)
Onkos Late:lla tai Jeepisti:llä (tai jollain muulla) tietoa tai tarinoita tän kotteron koneesta? Uusikshan se menee jollain aikataululla ja purkaessa näkee mitä se on syöny, mutta oishan se kiva tietää jo etukäteen. Alustava suunnitelma on kuitenkin ajaa sillä vähänaikaa tollasenaan, laittaa tbi ruisku siihen ajettavuuden parantamiseks ja ehkä peltisarjat.

Sinä aikana kun auto oli mulla, siihen laitettiin uusi startti ja vetolevy.
Koneelle ei tehty mitään muuta.
Hyvinhän se muuten on toiminut, mutta ylämäessä ei meinaa saada tarpeeks bensaa, eli ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä.
Tulppia sms. ei ole vaihdettu vuosiin.. :)

veijon-esso 11.05.2009 14:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late (Viesti 559774)
Sinä aikana kun auto oli mulla, siihen laitettiin uusi startti ja vetolevy.
Koneelle ei tehty mitään muuta.
Hyvinhän se muuten on toiminut, mutta ylämäessä ei meinaa saada tarpeeks bensaa, eli ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä.
Tulppia sms. ei ole vaihdettu vuosiin.. :)

Vaihdoin tulpat ku auto tuli mulle, en ookkaan ikinä nähny niin paskaisia ja kuluneita tulppia. Vaikutti ihan oikeasti käyntiin, kulkuun ja kulutukseen.

Rekisteröimätön 14.05.2009 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 559772)
Onkos Late:lla tai Jeepisti:llä (tai jollain muulla) tietoa tai tarinoita tän kotteron koneesta? Uusikshan se menee jollain aikataululla ja purkaessa näkee mitä se on syöny, mutta oishan se kiva tietää jo etukäteen. Alustava suunnitelma on kuitenkin ajaa sillä vähänaikaa tollasenaan, laittaa tbi ruisku siihen ajettavuuden parantamiseks ja ehkä peltisarjat.

olihan siihen kuittien mukaan vaihtokone laitettu joskus -90 luvun puolivälissä, -04 vuoteen asti sillä ajeltiin tekemättä mitään muuta kuin normaali huoltoja, sen jälkeinen elämä on sitten uudempien omistajien tiedossa. jos autosa on sama kone niin alhaalta katsottuna lohkon etureunassa (puolta en muista) pitäisi olla niitattu lätkä (vaihtomoottorin tekijän, ei suomalainen).

t. Jeepisti

veijon-esso 15.05.2009 13:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 560765)
olihan siihen kuittien mukaan vaihtokone laitettu joskus -90 luvun puolivälissä, -04 vuoteen asti sillä ajeltiin tekemättä mitään muuta kuin normaali huoltoja, sen jälkeinen elämä on sitten uudempien omistajien tiedossa. jos autosa on sama kone niin alhaalta katsottuna lohkon etureunassa (puolta en muista) pitäisi olla niitattu lätkä (vaihtomoottorin tekijän, ei suomalainen).

t. Jeepisti

Pitää kurkata jos joku rehermorrisonin lätkä löytyy koneen kupeesta. Hieno kromattu öljypohja siinä ainakin on, työvälo vaan heijastuu ja häikäisee ilkeästi kun auton alla touhuilee.

Nyt viikonloppuna pitäis projektin edetä kun käyn ostelee osasia etuakseliin, niin sais senkin kasaan. Vanteet on levitettävänä turunsuunnalla, viikon/parin päästä olis nekin sitten valmiit. Sitte beadlokit kiinni niin olis pyörätkin valmiit. Ja tän pitemmälle ei kannata juuri miettiä ettei lannistu kaikkien vielä aloittamattomien hommien edessä.. :-)

veijon-esso 25.05.2009 11:53

Brittiläinen varapyörän sijainti:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31213

Näkymättömät vanteet:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31212
Pakkohan noita oli sovittaa alle kun sai vanhat swampperit alta pois kun myin ne.

Vanteethan on oikeesti jo valmiit, pitää tällä viikolla noutaa ne sietä turun suunnalta. Muuten on edetty jälleen hitaasti mutta varmasti. Koneeseen tuli hankittua uusi imusarja ja shorty malliset peltisarjatkin on vaihtokaupalla hankittu. Jossei noi vielä paljoa autakkaan, niin ei se kyllä haittaakkaanettä saa ne valurautapökylät pois sieltä konehuoneesta. Nyt tarvittais vain aikaa että pääsis rakentelee..

veijon-esso 27.05.2009 08:48

Tiu tiu! Nyt pääseepi hitsuuttelee bedlokkeja paikalleen!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31293
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31292

Armo 27.05.2009 22:03

Komee tulee! Rupee tuleen haikee mieli ku katselee, myin oman pleiserin pois vuosi sitten. ;)

veijon-esso 28.05.2009 11:52

Pitäis hitsata lehtijousien tallat taka-akseliin ja kardaanikulmat askarruttaa vähä. Eli tarkoitus olis laittaa vakionopeusnivel
(CV joint) jakolaatikolle ja kääntää pinjoni kohti perää. No nyt ei oo vielä sellasta kartaania, niin jos käännän perän silti kohti jakista ja laitan kardaanin normaaleilla nivelillä, niin hajoaako se heti vai hetkenpäästä. Kulmat ei oo kuitenkaan kovin isot kun ei toi kovin korkea ole. Kun ei huvittais laikata niitä talloja irti uudestaan kun saa sen uuden kardaanin joskus.

Mitä sanoo A-sian tuntijat?

Rytari 28.05.2009 12:32

jos jakiksen ja perän ristikoissa on eri kulmat ja sulla on kovin välyksetön liuku niin aika lyhyessä ajasse se sen perän puoleisen ristikon väsyttää, se väljä liuku antaa vähä armoa siihen...

veijon-esso 28.05.2009 13:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 564252)
jos jakiksen ja perän ristikoissa on eri kulmat ja sulla on kovin välyksetön liuku niin aika lyhyessä ajasse se sen perän puoleisen ristikon väsyttää, se väljä liuku antaa vähä armoa siihen...

No ehkä se on vaan kokeiltava noin ja tilattava se cv kartaani heti kun kassa antaa myöten. Tilasitkos sä omas sielä high anglelta? Jos kyllä niin oliko mitään ongelmia tilauksessa?

veijon-esso 28.05.2009 20:50

Kaikkihan nyt on beadlokkivanteita nähny ja tehny, mut nää on mun ekat niin jaksaapi vielä innostua!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31490
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31491
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31492

Huomenna jos sais turattua maalia pintaan ja ehkäpä renkaita vois ruveta äheltää paikalleen.

Rytari 28.05.2009 21:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 564270)
No ehkä se on vaan kokeiltava noin ja tilattava se cv kartaani heti kun kassa antaa myöten. Tilasitkos sä omas sielä high anglelta? Jos kyllä niin oliko mitään ongelmia tilauksessa?

ongelmia.. ei oikeastaan, jesse on aika hyvä ymmärtään asiakaspalvelun merkityksen... ainut semmonen mutta oli sen tilauslomakkeen lähetys kun nettisivu pyytää sen faxaamaan mutta onnistuu sen sähköpostilla lähetyskin...

veijon-esso 02.06.2009 21:19

Maalia vanteisiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31885

Rengasta vanteelle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31887

Pultit loppu kesken.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=31886

veijon-esso 08.06.2009 21:19

Etuakseli rupeis olee asennusvalmis, jarrut vaan pitää laittaa paikalleen, mutta nekin siis löytyy.
Tähän ekaan versioon ei siis tullu high steeriä, eikä lukkoa, mut pääseehän tällä alkuun.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32331

Vähä blingiä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32334

Vetaria snurrattu, eli ulomman uuden vetarin "korvat" pohjas sisemmän vetarin keskelle tohon "haarukkaan" , mut nyt
mahtuu kääntää tappiin asti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=32336

Renkaatkin oli pitäny ilmat sisällään, kävi vaan sellanen moka että vararenkaaks meinattu nakki jossa oli sellanen jännä tasapaino liimattu sinne sisälle jo tehtaalla, menikin ajelurenkaaks ja vararenkaaksi päätyi "virheetön" tai ainakin tasapainoittamaton. No katotaan kuinka vatkaa, vaihdellaan sitte nakkeja jos siltä tuntuu.

veijon-esso 18.06.2009 07:52

Tuore leima otteessa, tai siis uusi tuore otehhan se on nykyään. Vikoja nolla ja päästötkin oli kuin vähäpäästöisessä. :-) Tämä kaikki siis pikkuakseleilla ja lainarenkaiilla, nyt takas talliin ja auto osiks, palasiks ja kappaleiks. Jos nyt sais pikkuhiljaa ne akselit alle. Heinäkuun loppuun mennessä pitää talli olla tyhjä niin ainakin siihen mennessä olis suotavaa saavuttaa jonkin näköinen ajokunto. Sekä kuskin että auton. :-)

veijon-esso 20.07.2009 12:13

Nyt olis jo etuakseli paikallaan ja taka-akselikin on auton alla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35662

Piti laittaa etupallot alle että näkee miltä se näyttää. Motivoiva vaikutus sillä ainakin oli. Tänään jos sais taka-akselin nosteltua paikalleen.

veijon-esso 20.07.2009 22:49

Menihän se taka-akselikin paikalleen... tosin pinjonin asento on vielä auki ja jousitallat hitsaamatta.

Näyttää taas vähä maasturilta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35709

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35711

Oho, pitiks ton osua keskelle lokaria?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35710

Meinas unohtua, eli uus imusarja TBI läppärungolla korvaamaan kaasaria, paikalleen tää menee kyllä vasta syksyllä,
mut mielellään ennen talvea koska nykyinen kaasari sux ääs.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35712

veijon-esso 04.08.2009 20:32

No nyt on koeajot suoritettu ja hyvin tuntuu pelaavan. Välitykset (4.56) on aika passelit 35" renkaille katuajossa ja varmaan maastossakin, sinne asti vaan ei oo vielä päästy.Boggeritkaan ei vatkaa kummemmin, paremmin noi menee kuin ne edelliset swampperit. Etukardaani tuli fiksailtua sitten itse kun oli tekijät lomilla ja missä lie työhaluttomuudessa. Ei oikeestaan ollu kummempia ongelmia, paitsi niitten ristikkojen kuppien muovilukitusten poispolttamisessa meinas usko loppua ja kauheita pamahduksia tuli kun vissiin rasvat kävi räjähtelee. Suojalasit välttämättömät!

Jarrujen kanssa on vielä vähän hierottavaa, tarvitsee vissiin isomman pääsylinterin, nyt poljin liian pehmeä ja tuntuma ei ole hyvä. Ja kässäri tietysti nikkaroitava. Mut pysähtyyhän se nyttekin ihan ok.

Etulokareita olis avarrettava etureunastaan ja jotain levikkeen liparetta siihen lisäitävä. Ja etukatto laikattava veke ja tehtävä turvakaaret. No se on ens talven juttuja. Nyt on offailtava puol avona ja se näyttääpi tältä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36515

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36516

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=36517

Ehkäpä kulmakorpeen testaamaan lauantaina jos saa muutaman pikkujutun tehtyä ennen sitä.

veijon-esso 23.08.2009 10:52

No nyt on autoa testattu kulmakorvessa jo parikin kertaa ja aika kivasti on toiminut. Automaatti meinas vähän kuumentua ekoilla mettä ajoilla kun jäähdytyksestä huolehti pelkkä orkkis jäähy syylärin päässä. Onneks asensin mittarin lootan öljypohjaan niin osas pitää jäähyttelytaukoja ajoissa. Lämmöt laski kyllä suht nopeesti takas sinne 90 asteen nurkille, mut pitemmässä ryömittelyssä meni yli 100 ja 110 asteessa pidettiinki sit jo tauko!

Laitoin sitte lisäjäähdyttimeks sellasen reilun kokosen kennon, peräisin jostain ilmastointikoneesta kait. 6 rivii korkeutta ja 4 paksuutta, kun monesti samankokoinen kenno on vain yks rivii paksu. Hyvin tuntukin sitten jäähdyttävän, lämmöt pysyi nätisti 70 asteessa lähes koko päivän, pahimmillaankin nous vain johonki 85-90 asteeseen ja siihen sitte pysähtyi eikä noussu enää. Erittäin hyvä parannus siis.

Muuta parannettavaa olis tietty vaikka kuinka, lokareita avarrettava, panssareita ja suojapeltejä duunattava, palkkihelmat pitäis tehä ja putki/palkki mallinen takapuskuri. Tärkeimpänä etenemistä parantavana olis tietty etulukko, mut se on niin kallis että sitä joutuu nyt vaan odottamaan.

Moottoria vois kyllä ruveta pikkuhiljaa rassaamaan, kun siihen on jo hommattu peltisarjat ja parempi imusarja, asennus aikaa vaan ei oo ollu. Mielenkiintoista testata huomaako eroa näin vakiossa moottorissa.



Joustaa niin että kumit raapii lokareihin edessä ja takana. Pitää joko tiputtaa stoppareita alaspäin tai avartaa kaaria. Tai molemmat.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38112

Liekkö olis edes etulukko auttanu, mut ois se kait helpottanu tossa vinssailuvaiheessa, nyt kuskinpuolen eturengas pikkasen jarras noita vinssailuja.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38020

Tämä asento riitti koneen sammumiseen, kaasari on perseestä. Pitäis rupee nikkaroimaan tota ruiskua paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37891

Ja tuo perhanan vetokoukku ottaa kiinni joka paikassa..! pitää tehä asialle jotain.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37892

veijon-esso 29.08.2009 23:46

Asensin shorty malliset peltisarjat, edelbrockin tekemät. Eihän noi täyspitkien veroiset ole mutta onhan ne paremmat kuin noi valukötökset.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38661

Putkisto tuli sarjojen jälkeen 2½" rööristä ja vaimentimina samat dynomaxit kuin ennenkin. Vanha putkisto oli varmaan 2" kokoa ja siinä oli H-mallinen yhdysputki. Uus putkisto on ilman yhdysputkea. Äänet muuttu aika tavalla, paljon paremmat jytinät. Ei liian kovat kuitenkaan. Toimivuutta ei paljoa ehtiny testailee, mut huomenna sitte. Ja sit voiski vaihtaa sen imusarjan jos intoa vielä riittää.

veijon-esso 31.08.2009 22:09

Joo, tuli sitten asennettua sunnuntaina uus imusarja, alumiininen edelin perf.rpm air-gappi. Ainakin lähti painoa keulalta jossei muuta, se valaurautanen "firing-order" oli melkoinen köntsä. Ja melkoinen viritys kun imusarja oli ihan eriparia kaasarin kanssa ja tuuman paksuisella välilaipalla sovitettu paikalleen. Vähä oli imuvuotoakin havaittavissa kansien ja imiksen välistä. Siihen nähenhän se toimi ihan kohtuullisesti mutta nyt toimii paremmin. Vanhassa oli pakokaasulle kanava kannesta toiseen ja sarja kuumeni ihan älyttömästi, nyt ei oo mitään sellasia. Sekin oli vuotanu koneen sisälle päin pakokaasua ja grillannu öljystä sellasta mustaa köntsää sinne imusarjan alapintaan, ihme jäte keksintöjä tollaset.

Yhteisvaikutus imu ja pakosarjamuutoksella oli tehojen kasvu keski ja yläkierroksilla, mutta kaasunpainallusviive vaan paheni kun menee niin laihalle. No kiihdytyspumpun vipua toiseen reikään ja tyhjäkäyntiä rikkaammalle, niin alkoi pelaamaan jo paremmin. Ei se silti täyrellinen ole, mut parempi kuin aiemmin.

Samalla kun tuunas imusarjaa niin tuli kurkattua virranjakajan sisään... ja sieltä löytyikin kummia. Kansi näytti tältä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39011

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39010
Missä on keskelle tuleva hiilijutksa?


Puola näytti tältä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39012
Kipinä on hypänny suoraan puolan keskeltä ilman hiiltä...

..pyörijälle jonka keskijousi on kateissa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39009

Ihmeen hyvin toi siis toimi tollasessakin kunnossa, välillä tasakaasulla kuuli että jää tahteja väliin silloin tällöin. Mut käynnisty hyvin ja pelas niin ettei tullu mieleenkään että se vois olla noin paskana! :-) No nyt laitoin äsken uuden pyörijän, puolan ja kannen paikallen.

Rytari 01.09.2009 04:23

mulla oli yhdesä piilofarmarissa vielä pahempi, oli oikonut suoraan puolalta pyörijän kärkeen, kannessa oli 8 reikää ja hyvin kävi silti... noissa hei jakajissa on aika vahva kipinä.

veijon-esso 02.09.2009 22:07

Näköjään toimii joo aika huonossakin kunnossa, mutta kyllä toi aika tavalla parani kun laitto uudet kamat, esim kylmänä käy nyt paljon paremmin.

Tänään loppu sitten kesäkausi ja takakatto nostettiin takas päälle. Olihan se luksusta ajaa kun tarkenee vaikka teepaidassa!

Ja tänään tuli myös hankittua paineilmasysteemiä varten säiliö, ilmaisia ei ollut kuin 24 litraisia joten sellaisella mennään vaikka pienempikin ois varmaan riittänyt. Ja kyllä se tonkokoseen autoon mahtuu, konepellin altakin löyty jo 2 paikkaa mihin sen vois tunkee tai sitte takapaksiin.

Rytari 02.09.2009 22:55

perän päälle poikittain...

veijon-esso 03.09.2009 07:20

Jos sinne jää tilaa sisäänjoustossa tarpeeks niin mikäettei. Tosin konehuoneen puolella olis helpompi tehä kaikki vedenpoistot yms. räpläykset.

veijon-esso 12.09.2009 22:12

Tänään tuli taas vähän väkerrettyä. Levyjarrumutos ei ollu ihan täydellinen vakio pääsylinterillä, joka on tarkoitettu etulevy/takarummut yhdistelmälle. Hommasin sitten uudemmman 4 x levyillä varustetun silveraadon pääsylinterin, jossa oli poraus 34mm, kun vanha oli n.28mm. Tällä piti päästä eroon pehmeästä jarrupolkimesta ja kyllähän tuo aikalailla tuli hyvä. Vielä kertaalleen huolellinen ilmaus varmuuden vuoks niin se lienee valmis.

Sitten tein syylärin alle suojapellin ettei muta ja muu skeida nouse flektille, jos vielä tulee jumitettua ja vinssattua niin että kura yrittää nousta konehuoneeseen. Hirvee sotku tuli viimeks kun flekti alkoi lappaamaan savea, ja vois kait siinä mennä jotain rikkikin, hihnat tai jotain.

Kaasarin alta otin pois 1" paksun avoimen spacerin, 2-taso imusarja ja kaasari pelaa nyt paremmin yhteen ja kaasun avaamis nyykähdys katosi nyt kokonaan, hyvä niin. Kohtahan toi kaasari on niin hyvä etten mä laitakkaan ruiskua.. no ei sentään, kyllä ruisku tulee, jossain vaiheessa.

Kuskin penkkinähän tossa oli joku onneton perus pösön penkki, joka vaihtui tänään uudemman pösön sporttipenkkiin jonka löysin romulavalta, eli ilmainen oli.. Ja koska se on myös pösö niin se oli ihan pulttaa kiinni asennus. Aika hyvä, kunhan madaltaa kiinnikkeitä vähän. Nyt on pää katossa, mutta muuten penkki on jees. Siinä on lämmityskin, tosin niin oli vanhassakin mutta sitä ei ollu kukaan vaan kytkeny! :-)

Jakolaatikon kiinnityskin tuli korjattua, toinen pultti oli katkennu ja kannatinpalkin pultit oli tärissy löysällle. Pitänee säännöllisesti tarkastella noitakin. Sunnuntaina jos sais tehtyä jakiksen panssarin niin se olis hyvä.

veijon-esso 27.09.2009 21:49

Taas on testailtu ja haettu remonttikohteita ja löytyyhän niitä.

Tässä demonstraatiovideo kaasarin toiminnasta:
http://www.youtube.com/watch?v=i4ZIpVRVMpE
Lisää videoita samoista ajeluista:
http://www.youtube.com/user/volvospede

Kaasu pohjassa nousin tota mäkeä kunnes sammu lähes laakista bensan puutteeseen. Käynnistyy kuitenkin heti kun asento palaa normaalimmaks, eli kohokammioissa on tavaraa ja kone ei siis oo tukehtunu liikabensaan. Ainakin silloin käynnistyy kun startti suostuu pyörittää moottoria. Vetolevyssä on pystyheittoa normaalin sivuttaisheiton lisäks ja levyn offsettikin tuntuu olevan pielessä, eli startin ratas menee vain ehkä puoliks vetolevyn hampaille. Eli se on lootapaketin poisto edessä että pääsee vaihtaa vetolevyn ja samalla kunnon startti. Ja kaasarin tilalle siis ruiskua kun vaan kerkeis.

Kuvassa koneen kääntöä käsivoimin että startti suostuis taas pyörittää ja suostuihan se. Jeep kuskia näyttäis tilanne hymyilyttävän!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41354

Sitte meni jälleen takavalo, se on joka reissulla melkein hajonnu. Pitäis keksiä siihen jotain suojaa, upottais valoa sisemmäs tai vaihtais kokonaan toisenlaiset lamput?? ideoita? ei kuitenkaan mitään peräkärry talmuja ne on hirveeet.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41351
Kuvassa näkyy myös hieno takaluukun kiinnipito systeemi, koppa joustaa senverran ristiriipunnassa että luukku pompsahtaa auki. Pitänee tehä tukipalkki "lavan" reunasta toiseen.

Sitte pitää lisätä yhdet lehdet takajousiin, rupee olee turhan matala kun tulee tota kuormaa kesken reissun.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41352
Auto tuntu aika painavalta ton savimäärän kanssa ja takarenkaat ottikin kaariin kotimatkalla kun auto kallistu kurveissa. Eli kaariakin pitää availla.

Sekalaista hapetusta ja möyrintää:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41355
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41357
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41356
Takapuskuri toimii hyvin tommosena mutakauhana, palkkipuskuri on työlistalla.

Pestessä ei sitten mennyt kuin kolme tuntia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=41353
Kuvista kiitos Annelle!

Jare 28.09.2009 07:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 597220)
Taas on testailtu ja haettu remonttikohteita ja löytyyhän niitä.

Tässä demonstraatiovideo kaasarin toiminnasta:
http://www.youtube.com/watch?v=i4ZIpVRVMpE


Joo'o..... äkkiseltään, ku videoo katteli tai siis kuuntelin lähinnä, niin mulle tulee kyl ajatus, että bensa loppuu, ku sammuu tuollalailla täydestä laukasta. Eli syynä saattaa olla, että bensansuodatin, pumppu tai joku putki/letku on liian pieniä tai tukossa. Ei vaikuta tukehtumis sammumiselta. Yleensähän tukehtuminen tapahtuu pienemmillä kierroksilla joko jyrkissä kulmissa tai sitten tärähdyksestä/hypystä johtuen.


Onks ajopaikka ollu Sipoossa?? Näyttäis jotenki yhtä savisilta rinteiltä, ku "Hi-Lux" miehen mailla on Paippisissa.

Nutti 28.09.2009 08:41

heino ajopaikka! ja on kyllä mahtava ääni kun oo bensamoottori, pitäs laittaa se joulupukin listaa :D

veijon-esso 28.09.2009 09:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 597286)
Joo'o..... äkkiseltään, ku videoo katteli tai siis kuuntelin lähinnä, niin mulle tulee kyl ajatus, että bensa loppuu, ku sammuu tuollalailla täydestä laukasta. Eli syynä saattaa olla, että bensansuodatin, pumppu tai joku putki/letku on liian pieniä tai tukossa. Ei vaikuta tukehtumis sammumiselta. Yleensähän tukehtuminen tapahtuu pienemmillä kierroksilla joko jyrkissä kulmissa tai sitten tärähdyksestä/hypystä johtuen.

Joo gaso loppuu syystä tai toisesta koska starttas tasasella kuitenkin heti ilman mitään sahaamista ja mustan savun pölläytyksiä. Ja mäessä se ei käynnisty vaikka starttas puol minuuttii. Pitää tehä sellanen kerääjäsäiliö bensalle mistä ruiskun pumppu saa tavaraa vaikka romut ois miten kallellaan ja ruiskuhan ruokkii sitte mottia vaikka auto ois katollaan. Kukakohan haluis ostaa hyvän kaasarin? No johonkin tasamaa vehkeeseen se on ihan ok.

Ajopaikka oli mukavaa vaihtelua kulman kivikkoihin missä oon lähinnä ajellu, mut ei tollasta rypemistä ja pesemistä jaksais kyllä kovin usein. Maanomistajan pyynnöstä tarkempi sijainti jää kertomatta, mutta eiköhän paikalla käyneet tunnista mestan. :-)

pattis 28.09.2009 16:41

käyntiongelmaa on mullakin blazerissa kun on tarpeeks pystyssä (tai ei sen tarvi ees olla hirveen pystyssä) mut se on ainoastaan pienillä kieroksilla... jos täysillä hapettaa niinkun tossa ylämäessä niin mulla käy oikeen hyvin:confused:
ja kaasarina mulla on edelbrock jonka meinaan vaihtaa orkkis kaasariin, toimii kuulemma paremmin... ainaskin kokeilen sitä:eek:
tieteski toi ruiskuhan olis aika messevä peli, mut kun pitäs kaikkee muutakin ostaa:D

KooPee 28.09.2009 16:54

Tutun näköistä maastoa ;o) toi vekotin on alunperin koulutettu juuri tuolla alueella- vähän kun olis Blatseri kotio tullu...

Mulla muuten yksi uusi Holley offroad kaasari hyllyssä paketissa ylimääräisenä, toimii vaikka katollaan...

veijon-esso 28.09.2009 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pattis (Viesti 597442)
käyntiongelmaa on mullakin blazerissa kun on tarpeeks pystyssä (tai ei sen tarvi ees olla hirveen pystyssä) mut se on ainoastaan pienillä kieroksilla... jos täysillä hapettaa niinkun tossa ylämäessä niin mulla käy oikeen hyvin:confused:
ja kaasarina mulla on edelbrock jonka meinaan vaihtaa orkkis kaasariin, toimii kuulemma paremmin... ainaskin kokeilen sitä:eek:
tieteski toi ruiskuhan olis aika messevä peli, mut kun pitäs kaikkee muutakin ostaa:D

Carter/edelbrock tossa mullakin on, holleyt olis vissiin toimivampia maastossa ja varsinkin toi koopeen ehdottama truck avenger versio näyttää pelaavan hienosti ainakin videoissa. Mut kaasareihin en toistaseks laita euroakaan, kokeillaan ruiskua ensin. Sitä ennen vaihtuu kyllä startti ja vetolevy, loppuu noi käynnistely kötinät ja se hirvee meteli.

Rytari 28.09.2009 22:38

http://www.youtube.com/watch?v=lIy6uxNodcI

tossaaa oskun kuvaamassa videossa näkee kuinka hyvin mun kävi carterin afb:llä... ei se ihme jos sunki starttipuoli renaa :)

truck avengeri on kyllä kiva, niinku koopee sano käy varmaan vaikka katollaan.. sillain on pari kertaa sammunu kun rupee heijaan niin on saattanut yhtäkkiä sammahtaa, mutta se lienee enemmän alhaisen tyhjäkäynnin ja imuvuodon aikaansaannosta, hitto noi kiinalaiset imusarjat on vähä kieroja...

Nutti 29.09.2009 09:19

siiisti pyörä! boggerit, jakolaatikko, mukava ääni ja kaikki :D

pattis 29.09.2009 17:47

no semmonen holley varmaan toimis nii:D
mitäs muuten KooPee semmonen maksaa?

Rytari 29.09.2009 19:46

jos pattis päädyt holleyn ostoon niin mulla voi olla pari säätövinkkiä jo kokeiltuna...

pattis 29.09.2009 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 597920)
jos pattis päädyt holleyn ostoon niin mulla voi olla pari säätövinkkiä jo kokeiltuna...

joo hyvä tietää...:)

taitaa toistaseks olla vaan budjetille liian kallis:o

Rytari 29.09.2009 23:21

paljokohan noi suomes maksaa, summitista saa kolmella rahalla tommosen...

pattis 29.09.2009 23:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 598037)
paljokohan noi suomes maksaa, summitista saa kolmella rahalla tommosen...

eihän tuo nyt sitten ihan tolkuttomasti:rolleyes:

mut tarvii kokeilla pahimpaan hätään tota orkkista kun lauantaina pitäs lähtee nokialle vieraileen:D

Streetpunk79 30.09.2009 11:22

Olihan mukavan näköstä maastoa noissa viteoissa ja kuvissa, harmi etten ite päässy mukaan. No jos sitte ens kerralla ois vehkeet siinä kunnossa että ei tartte ajella kun suoraan :rolleyes: Vinssiinki tuli jo uus vaihteisto, vielä kun niputtais ja nostelis takasi keulalle.

veijon-esso 30.09.2009 15:02

Palkkihelmojen tekoa kun tässä visioin, niin minkäs kokoista palkkia pitäis hommata? 50x100 vai isompaakin? paljonko pitäis olla seinämää? 4mm? 5mm? Siis kyllähän tuo mittailemalla selviää viimeistään kun orkkishelma on poistettu, mutta jos joku on tehny ja mitat ois ylhäällä.

Entäs palkki takapuskuri, onko kokosuosituksia? Ajattelin jotain 100x50 tai 120x60 niin että profiili on pystyssä ja sitte päädyistä viistäis alakulmat reilusti. Jos on kuvia helmoista tai puskureista niin saapi laittaa näkösälle.

Rytari 30.09.2009 15:19

mulla on sitä 100x40x4 putkea omassa, siitä löytyy kuviakin lehmäkertomuksen alkusivuilta.

Rompe 30.09.2009 18:34

Mulla on oven helman alapuolelta leikattu alkuperäset pois ja 100x40x4 palkkia tilalle. Aika pitkälti samalla tavalla kuin Rytarilla.

Tossa jotain kuvaa

leikattuna
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5598
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5596

palkki paikallaan

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5597

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5599

ala puolelta ei oo näkojään tullu otettuu kuvia :(

veijon-esso 30.09.2009 19:11

Hyvän näköisiä helmoja, onks toi 4mm seinämä kestäny vai meneekö lommolle kiville ajaessa?

Rytari 30.09.2009 21:36

aika hyvin on kestänyt, välillä tosissaan kovaakin pudoteltu kiville eikä niissä kummosia lommoja ole, naarmuja ja semmosia kyllä sitäkin enemmän...

veijon-esso 03.10.2009 18:36

Tänään vaihtui sitten vetolevy ja startti, kiitos apuvoimille tai oikeastaan päämekaanikolle Harrille.
Laitettiin TCI:n sfi hyväksytty heavy duty vetolevy ja powermasterin mastertorque startti.
Nyt on hyvä kun on noin kovat tittelitkin osasilla.. :-) Eikä muuten möykkää startatessa, ääni on tosi nätti ja pyörii tosi kovaa tollanen vakiomotti. Huomenna sitte jos kerkeis tekee lehtijousituuninkia, yhet latat lisää ainakin taakse, jossei eteenkin.

veijon-esso 02.11.2009 22:18

Tuli väkästeltyä viikonloppuna jakolaatikolle panssaria, vihdoinkin sain tehtyä. Materiaalina 6mm teräslevy.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44091

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44094

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44092

Seuraavana projektina olis takapuskurin tekeminen, saas nähä millanen tulee.

Arska-tehtaalta 04.11.2009 09:12

Mites meinasit saada tosta "ammeesta" vedenmudanturpeen poistettua :D

veijon-esso 04.11.2009 10:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 609991)
Mites meinasit saada tosta "ammeesta" vedenmudanturpeen poistettua :D

Painan kaasun pohjaan niin paskat lentää takareunasta ulos! :D

Tai sit teen jotain pesureikiä siihen jos asia osoittautuu ongelmalliseks. Eihän tota kovin montaa minuuttia kestä irrottaa jos kunnon safaroinnin jälkeinen pesu kestää monta tuntia niin kait ton voi samalla irrottaakkin?

veijon-esso 05.11.2009 10:26

Eilen tuli korjattua tätä autoa vaivannut pauke rattia käännellessä. Ei auttanu U-pulttien kiristely eikä muukaan ihmettely, mutta lopulta paikallistin vian väljäksi kuluneeseen etujousen etukorvakkeen pultinreikään. Lehtijousen etummaisen puslan holkki oli kaivanu myös ihme pykäliä siihen korvaan ja reikä oli jotain 5mm väljä pystysuunnassa. Vähän täyttöhitsausta ja vingulla pinnat tasaseks ja reiät mittoihinsa. Nyt ei pauku käännellessä ja uudet hihnat pitää niin että pyörät kääntyy asvaltilla tapista tappiin ilman vikinöitä ja pykimisiä vaikka etusormella pyörittäen ratin puolasta. Ja motti saa olla tyhjäkäynnillä! :-)

Tänään saapuu myös palkkipuskuri ja helma materiaali, eli 120x60 palkki. Puskuri pitää tehdä samantien vetopisteineen valmiiks ennen Ravijoen rymyytystä, helmoilla nyt ei oo niin kiire. Jos ajelis vielä talven niin ois helpompi leikatakkin ne veke jos vähän ehtisivät pehmentyä suolasta...!

Ja eilisillä ensilumilla tuli testattua bokkereiden lumipito kun on muutama sentti uutta lunta asvaltilla, ihan törkeen holtitonta oli meno jos yhtään koitti leikkiä, mut hauskaa oli. Tietysti vauhti kelin mukaan sovittaen noilla pärjää jotenkin. Ja kaasarin toimimattomuus oli rallatessa ihan omaa luokkaansa, liekkö jotain paskaa suuttmien luona tms. kun eihän tässä ollu mitään bensasuodatinta mulle tullessaan. Pitäis avaa toi kaasari ja kattoo kohokammioihin mut ei oikein motivoi kun ennemmin kannattais suunnata tarmo ruiskuasennukseen.

veijon-esso 08.11.2009 22:49

Takapuskimen rakennusta. Puoliks valmis suunnilleen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44816
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44817
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44825
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44824
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44822
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=44823

Takavalot jos pysyisi nyt ehjänä muutaman reissun pidempään kun aiemmin niitä on mennyt melkein yks joka reissulla.
Takahelmasta tuli sipaistua samalla n.15cm pois turhaa peltiä. Ja viimeisessä kuvassa näkee miten iloiseen kuntoon on takarenkaiden uloimmat nappulat menny.

veijon-esso 28.11.2009 22:29

Takapuskin "valmiina" ja ravijoella sisäänajettuna, valot pysyi ehjänä!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46719

Keulaan tuli lisää valoa, 4kpl tommottisii työvaloja antaa aika kivan valon ilman teräviä rajoja ja etuviistoon sai tarpeelista valoa, auton omat ei sinne näytä. Myös takana 2kpl työvaloja peruutusvalona.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46721

Pyramiidien rakennusaikainen Ramses vinssi sai käyttönappulan kylkeensä ja se onneton kaukosäätökapula jäi pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46722

Myös sisälle tuli käyttönappula ja pääkytkin vinssille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46723

Ja piti vähän "hifistellä", eli bilteman perusmankka ja vähä kaiuttimii ni jaksaa offailla paremmin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46724

Eli tommoset pari tommosta 4" putkikaiutinta ja yx 8" bassotötterö. Kyllä nyt kelpaa jumputtaa
nuorisotyyliin esson baarin pihalla!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46725

Lisäksi entisöin sisävalot takaisin toimintaan, niin apukuskit löytää oluensa paremmin! :-)

veijon-esso 29.11.2009 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 609991)
Mites meinasit saada tosta "ammeesta" vedenmudanturpeen poistettua :D

Ammeeseen tulee nyt jotain vedenmudanturpeen poistoreikiä. :-) oli melkoinen kasa tavaraa kertynyt.
Riittäisköhän jotku pikkuset mitä ois paljo vai reikäsahallla jotain isompia holetsuja vai kuinka on porukka tehny?

Heikki L 29.11.2009 21:30

jotain 30-40mm vedät reikäporalla pari niin eiköhän riitä. Onko tossa bilhelveten mankassa usb liitin?? oliko halvin malli? itekkin meinäsin sellasen hakee!

veijon-esso 29.11.2009 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 618765)
jotain 30-40mm vedät reikäporalla pari niin eiköhän riitä. Onko tossa bilhelveten mankassa usb liitin?? oliko halvin malli? itekkin meinäsin sellasen hakee!

Halvin Biil-Taivaan kones on ja toimii ok. Usb-tikkupaikka ja SD muistikorttipaikka, sekä tietysti ratio. 2gigan USB tikulta mä oon kuunnellu ja eikä oo sekoillu. Mulla on samanlainen mankka myös hiacessa ja siinä muistikortilta kuunnellessa välillä loikkaa kesken biisin seuraavaan. mut seuraaval kerral soittaa saman biisin kokonaan. Pitää kokeilla huomen tota tikkua hiacen mankas että pelaako, luulen että muistikortti ehkä aiheuttaa tota.

veijon-esso 05.12.2009 16:39

Tänään oli ahkera päivä. Maalattiin peilit ja maski vihreeks. Ennen maalailuja testattiin kuitenkin joustoja.

Takapään sisäänjoustoa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47222

Takapään ulosjoustoa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47223

Etupään sisäänjoustoa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47224

Etupään ulosjoustoa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47225
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47226

Tohon pitäis saada vielä lisää eloa kun eteen tulee 52" pitkät etujouset ja pitemmät iskarit ettei rajoita ulosjoustoja.
Ja kaariakin vois avartaa niin mahtuis enemmän sisäänjoustoa. Kun ny ehtis jaksais viittis.

Rytari 05.12.2009 17:44

takajousien sisäänjousto kannattaa rajottaa niin ettei ne mene ihan kauheasti negatiiviselle kaarelle, siinä vähä menettää kyl joustoissa mutta ei ole jatkuvasti ne vahvimmat lehdet pakasta poikki...

veijon-esso 06.12.2009 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 620589)
takajousien sisäänjousto kannattaa rajottaa niin ettei ne mene ihan kauheasti negatiiviselle kaarelle, siinä vähä menettää kyl joustoissa mutta ei ole jatkuvasti ne vahvimmat lehdet pakasta poikki...

Joo pitää kyllä kattoo jos vähän rajoittais. Meinaatko että ne norrat katkeilee jossain vaiheessa?

Rytari 07.12.2009 01:22

norra multa ei ole katkennut vielä mutta niitä seuraavia on mennyt kun ei ole ollut minkäänlaisia pohjaanlyöntijuttuja rajoittamassa sisällepäin menoa, ainoa rajoitus on ollut kun pyörä osuu sisälokariin, katkee aina siitä u-pulttien kohdalta

veijon-esso 13.12.2009 10:43

Leepu tuning etulokaria
 
Eilen harrastin vähän lehtijousitunikia eteen, lisäsin yhet pitkät ja aika kaarevat latat eteen. Tuli aika hyvä, säily melko pehmeenä vaikka nousikin sopivasti. Alko vähän lässähtää toi keula kun pakkoja oli kevennetty että se saatiin joustamaan. Eli ensin reilusti lehtiä pois ja sitten yks kerrallaan takaspäin. Käteviä nämä lehtijouset kun niitä voipi säädellä.

Sitten rupesin leikkelee etulokareita ja oli kyllä melko Leepu fiilis kun lattiaa vasten paukuttelin peltiä suoraks ja puukkosahalla ja rälläkällä viiltelin peltiä. On muuten sairaan ohutta peltiä noi tarvikelokarit, puukkosaha uppoaa tosi hienosti. Apparin lokari tuli tehtyä siiis lauantaina, katotaan jos tänään tekis kuskinpuolen.


Taas keulii toi asento vähäsen mut saa keuliakkin! ja ehjempi etulokari
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47677


Leepuilua apparin etulokarille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47687
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47688
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47674
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47673
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47675
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47678
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=47686


50mm yläreunasta veke, takareunasta viistetty sopivasti ja etureunasta lähti ehkä liikaakin. Tosin akseli saattaa tuosta vielä siirtyä eteenpäin 1" niin sit ois aika hyvä loksun mitta. Boonuksena ähräsin joku xxmm levitystä, ei rengas paista ylhäältä katsottuna ihan niin paljoo. Voi olla että menee metässä ihan ruttuun, mut nää on kuitenki väliaikaiset lokarit millä testaillaan paljonko pitää leikellä ja sit vois hommaa ehjähköt orkkikset jotka paksua peltiä ja nää foliosta tehdyt kiinalaiset vois sulattaa ja tehdä jonku micran korin niistä.

hpotteri 13.12.2009 21:40

You're an artist, you work at night :D

Hyvä profiili!

Rytari 13.12.2009 22:22

kuitulokarit ja pellin ku sais niin olis jo aika laihis noille...

HRD 13.12.2009 23:06

Hiukkasen on juu nokka pystys, kattelin eilen paippisissa olleissa synttäri kemuissa.

veijon-esso 14.12.2009 00:16

Tänään tuli tehtyä kuskinpuoli. Kun apparin puolella oli harjoiteltu niin tämä meni jo puolta hitaammin! WTF!?
Pitäis kyllä ehkä keskittyä pelkästään auton tekemiseen eikä esim viidakkoveitsien rakenteluun..! :-) No nyt on kuitenkin rallimallin lokarit kummallakin puolella.

Ei noita lokareita varmaan kannata tehä kuitusena, kun nehän on osittain kantavaa rakennetta ja muutenkin räjähtelis puukontakteista. Peltisiin tulee vaan nättejä lommosia. Tietty jos tekis putkikeulan ja pelleistä jättäis vain pinnat.. Konepellin vois tehä joko kuitusena tai raapis veke noi kaikki jäykisteet ja ottais saranoista jouset pois. Enkä mä tiiä paljonko se nyt auttais, painava tommonen on silti.

Ja keulan korkeus varmaan rauhottuu tosta kun käy vähän offahtamassa jossain jonkassa.

Rytari 14.12.2009 12:30

kyllä vaan uskomattoman paljon ne kuituset kestää mitä olen kattellut niitä, oletkos puntarissa käynyt omallas? ei se laihis tekisi yhtään huonoa...

veijon-esso 20.12.2009 22:31

Tämmöisiä poistelin tänään konehuoneesta:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48355

Ja tämmösiä aloin sinne sovittelemaan:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48357
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48368

Osat rupee asettuu paikalleen:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48366

Välisäiliösysteemi. Vähän letkuhässäkkää, mutta saapahan bensaa kallistuksissakin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48362

Huomenna olis sitte johtoryhmän hommia, saa nähä hörähtääkö tulille ennen joulua!

Arska-tehtaalta 21.12.2009 14:42

Mikä siulla on välisäiliönä?

kaistapää 21.12.2009 15:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 625463)
Mikä siulla on välisäiliönä?

näyttää kovasti bilteman tuuninki (surge)säiliöltä.niinmie luulen mut en mie varma oo.

veijon-esso 21.12.2009 21:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää (Viesti 625467)
näyttää kovasti bilteman tuuninki (surge)säiliöltä.niinmie luulen mut en mie varma oo.

Joo, bilteman pönttö, syylärin paisuntasäiliöks alunperin tarkoitettu. Vähän rukkasin siihen noita liittimiä erilailla, mutta yhtään reikää ei tarvinnu tehä. Tänään oli tallilla melkoinen sähkösirkus, mutta kyllä se kuitenkin eteni toi homma. Tossahan oli vedety johtosarja kirveellä poikki irroitusvaiheessa, niin vähän ylimääräistä hommaaki ollu. Huomenna jos pääsis kokeilee käyntiin.

veijon-esso 22.12.2009 21:53

Se käy ny ruiskulla ja käykin aika paljon hienommin kuin kaasarin kanssa. Oli aika kiva laittaa heti startin jälkeen vaihde automaatista päälle ilman että kone yrittää sammua, niinkuin kaasarin kanssa teki. Vielä pitää polttoaineenpaineet säätää, tai siis hieman nostaa kun nyt on 12psi:tä, niin johonki 14-15psi pitäis kokeilla. Vähän koitti nimittäin mennä laihalle kaasua nopeasti avatessa. Paineen noston pitäis auttaa. Sitten vaan johdotusten niputus ja siistiminen, niin ruiskuasennus on valmis.

Pauli 22.12.2009 22:45

Kun nostat sitä bensapainetta, niin ole maltillinen, älä nosta liikaa, voi ilmetä ongelmia kun pitäis laittaa boggerit pyörimään kunnolla, eli alkaa liian korkeilla paineilla bensa tulemaan suuttimista isoina pisaroina kun kaasuläpät on auki, tulee epätäydellistä palamista ja joskus jopa ilmenee nakutusta.
Osakaasulla pelaa vielä asiallisesti kun läpät on vain raollaan, imusarjassa hyvä alipaine, suuttimien suihku hajoaa sumuksi ennen imusarjaan siirtymistä, toimii siis pienillä kierroksilla.


Sivu luotu: 12:44 (GMT +2).