![]() |
Kuinka paksu jää kestää auton..
Kuinka paksua jää oli kun ei enää kestänyt? Tai ohuimmillaan on kestänyt?
sj410:lle riitti 7cm jäätä paikassa jossa oli puolimetriä vettä. JÄÄN KANTAVUUS Jo viiden sentin paksuinen teräsjää kantaa ihmisen. Se, miten jää kantaa ajoneuvoa, riippuu luonnollisesti jään laadun lisäksi ajoneuvon painosta. Jään kantavuuden voi tarkistaa seuraavasta Alestalon (1984) laatimasta taulukosta: Teräsjään Suurin saallittu Suurin sallittu paksuus paino perävaunuineen akselipaino cm tonnia tonnia 20 2,0 1,5 25 3,0 2,0 30 4,5 3,0 40 7,0 5,0 50 12,0 7,0 60 17,0 9,0 70 23,0 11,0 80 31,0 14,0 |
Viis senttiä kantaa ihmisen, kaks senttiä pilkkijän.
Ite ollaan ajeltu parhaimmillaan jo 15cm teräsjäällä mutta toisaalta oon pudonnu läpi 40cm kohvasta... Ja kaveri putos latukoneen kanssa 120cm paskajäästä. 30cm kannattaa olla vähintään autoiluun. |
Lainaus:
Muutama päivä sitten tuli se uus ameriikan hömppäsarja rekkakuskit jäällä tai jotain sinneppäin, siinä ne lähti järviä ylittään kun 70cm oli jää paksu, ei ihan samoilla painoilla kuin täällä ajellaan kun niillähän onkin vain puoliperiä, mutta siltikin. Rutina oli sitäluokkaa ja semmosta railoa lykkäs jäähän jotta kyllä itellä ois housut niskaan asti savessa jos sinne joutus. |
Menin 4runnerin kanssa pilkille kun jaa oli jaatinkohdalta 30cm.. Tien vieressa hangen alla sita ei sitten enaan ollutkaan kuin 5-7cm.. Tulin pois sielta ensimmaisen reian kairattuani..
|
isäukko ajo ounasjoen yli jään paksuus 10 cm auto bj 40 telikärry perässä laitoja myöten puita kyydissä laita korkeus noin40-50cm ite en tohtinut olla autossa kävelin perässä vuosi tais olla joku 88 tai 89
|
Kestää jos hyvin käy
Näyttää se teräsjää melko ohkasenakin hyvällä tuurilla kestävänä ja pilkkijän kuten tuolla edellä kerrottiin yön vanhana:D
Jääratakisan järjestämiseen tarvitaan minimissään 30 cm teräsjäätä ja jotta katsojatkin saatas autoilla jäälle niin edellytetään 40 cm minimipaksuutta. Inhorealisti |
nykyään ei voi ainakaan täällä keski-suomessa puhua teräsjäästä
|
Tervehdys!
No kantavuus riippuu ihan siitä, oletko paikallasi tai miten kovaa jäällä ajat? Heikolla jäällä, riittävän isolla "järvenselällä" jää painuu auton alla ja työntää edellään aaltoa,,,ja jos vauhtia on pahimmoiksi liikaa, menee auto kohisten ahdin valtakuntaan. Sama myös paikallaan, jää taipuu ja huonolla tuurilla tipahtaa. Kai se kuitenkin 20 cm hyvälaatuista jäätä riittää takuuvarmasti. TT |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jää on joustavaa, mutta murtuu liikaa kuormitettaessa. Ihmisen tai ajoneuvon kulkiessa jäällä se painuu, ja alla syrjäytyy vastaava määrä vettä. Ajettaessa jäällä autolla jään alla olevaan veteen syntyy aalto, joka puolestaan aiheutta taipumisaallon jäähän. Jään taipuminen on vaarallisinta aallon ollessa jyrkimmillään. Silloin auton ja veden aallon nopeus ovat samat, ja puhutaan ns. kriittisestä nopeudesta. Tätä voi verrata siihen nopeuteen, jossa vene nousee plaaniin: kun kriittinen nopeus on ylitetty, vesi ei enää pakene veneen tai jäällä oltaessa auton edelle. Aallon aiheuttama murtumisvaara on vähäisempi sekä kriittistä nopeutta suuremmissa että pienemmissä nopeuksissa.
Se, mikä kulloinkin on kriittinen nopeus, riippuu veden syvyydestä. Tämä tekee asian ongelmalliseksi, sillä veden syvyys tietysti vaihtelee, eikä kulloistakin syvyyttä voida ajettaessa tietää. Kriittistä nopeutta tulee kuitenkin ehdottomasti välttää esimerkiksi jäätiellä, sillä jäätien mahdollisimman pitkä kesto on saaristolaiselle merkittävä etu. Parasta olisi ajaa ainakin 20 % alle kriittisen nopeuden. Kriittinen nopeus on Alestalon (1984) mukaan sidoksissa veden syvyyteen seuraavasti: Veden syvyys Kriittinen nopeus 2 m 16 km/h 5 m 25 km/h 7 m 30 km/h 10 m 36 km/h 12 m 39 km/h 15 m 44 km/h 17 m 46 km/h 20 m 50 km/h 25 m 56 km/h 30 m 62 km/h Tuolla lisää http://www.wakkanet.fi/loisto/docsht...aa_jaalla.html |
Eihän tuossa yllämainitussa taulukossa oteta mitenkään jään paksuutta huomioon?
|
jaa-a
5cm teräsjäätä oli 4000kg rattorin alla kun murtu 7 cm ei murtunu vielä joku 800cm oli vettä ku renkaat oli veessä melkee kokonaan
|
no voe
siis tarkotin että 80cm
|
1 Liiteet
Ei ole kestänyt aina edes jääradalla...vaikka jää oli kuitenkin aika vahvaa....
|
no tosta kuvasta päätellenhän jää ei ollut ihan 5 senttiäkään paksu???
Ite tipuin kerran hiluxilla jään läpi.. Luulen että siinä juurikin tuli tuo kriittinen nopeus vastaan.. Etu ja takapää tipahti jään läpi mutta oli onneksi "toinen" kerros jäätä alempana... Hetken siinä jo haukkas henkee että nyt muutes sukelletaan kun vedet tuli kuitenkin tuulilasin yli ja auto humpsahti 40-50 senttiä alemmas. Mutta en siinä paljon alkanu hölläilee, kaasu pohjassa vaan niin yhtäkkiä auto oli takas sillä "ylemmällä" kerroksella ja matka jatkui. |
1 Liiteet
Subarusta meni eturenkaat(pyörät,kumit,rinkulat,rattaat) läpi jäästä kun pysähdyttiin, auto jotenkin tuntui vajoava ja avattiin ovet, vettä tuli railoista jäälle ja samantien etuset uppos jäihin. Pakkia päälle ja avantoa syntyi sitämukaa kun peruutti...
|
paksuus
paljonko pitää olla teräsjäätä. traktori painaa 2800 kg. järvi on 2m syvä. ei virtausta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli jokainen liikkuu jäällä omalla riskillä,ja vakuutus yhtiöt ei korvaa mitään vahinkoa mitä jäällä ajoneuvoille tapahtuu esim.upotusta(jos sattuu vielä mitään korvauksia tarvitsemaan). . |
Ei muuten auta teräs jää, jos vesi on kadonnut alta.
|
n 15cm teräsjää pitäisi kestää autoa. Jonkun mielestä tarvitaan 8cm ja toisen pää pyytää 50cm. Jos jään ääressä haluaa pysyä kuivana, niin melkeimpä varmin tapa on kiskaista pilkkihaalarit niskaan ja seistä rannalla tsiigailemassa mitä jengi puuhaa jäällä.
|
10cm teräsjäätä kantaa tonnin,siis paikallaan olevaa massaa.Tosiaankin vauhti ratkaisee paljon jäällä liikuttuttaessa.yllättävän paljon joustaa jääkin kun malttaa varovasti ajella.
|
2-3cm ei kantanut PV Susukia ja meikäläistä, uimiseks meni. Alle 10cm jäälle en menis autolla.
|
yli-iissä putos joulun aikaa traktori 20cm jäästä läpi. painoa oli 4000kg.
yhen kerran kesti ajaa joesta yli ja toisella kertaa putos. |
Tossa paikallisella jäätiellä on ainakin se 35 cm jäätä ja melkoiset railot on tullut pariin päiväään... olisikohan ollut hieman ylinopeutta joillakin.... eihän täälläpäin ole kuin about 2000 venäläismaasturia.... no enhän minä ole kateellinen... enhän?
|
Lainaus:
|
ihan sama miten paksu jää on niin EN SAATANA VAPAAEHTOISESTI sinne autolla mene, enkä kävellen!!!
|
Tuossa tarkempaa tietoa jään kestävyydestä
Tiedä onko tää jo jossakin ollutkin, mutta kun näyttää vieläkin herättävän kysymyksiä niin tässä jään kestävyydestä ihan tutkittuakin tietoa :)
Ei muuta kun kokeilemaan kuinka hyvin tutkimus pitää paikkansa :D:rolleyes: Inhorealisti ------------------------------ Jään kantavuudesta… 19. 12. 2009 Aihe: Kaikki Jukka Tiainen Ohessa muutama poiminta netistä jään kantavuudesta. Näitä taustoja vasten on helppo ymmärtää nopeusrajoituksen merkitys jäätien kestävyydelle. Tämä sivulta: http://www.wakkanet.fi/loisto/docsht...aa_jaalla.html Jo viiden sentin paksuinen teräsjää kantaa ihmisen. Se, miten jää kantaa ajoneuvoa, riippuu luonnollisesti jään laadun lisäksi ajoneuvon painosta. Jään kantavuuden voi tarkistaa seuraavasta Alestalon (1984) laatimasta taulukosta: Teräsjään Suurin saallittu Suurin sallittu paksuus paino perävaunuineen akselipaino cm tonnia tonnia 20 2,0 1,5 25 3,0 2,0 30 4,5 3,0 40 7,0 5,0 50 12,0 7,0 60 17,0 9,0 70 23,0 11,0 80 31,0 14,0 Tässä sitten tietoa halkeamista sivuilta www.ymparisto.fi: “Halkeamat heikentävät jään kantavuutta, vaikka ne eivät ulottuisikaan jään läpi. Halkeaman reunalla jään kantavuus on vain 40 prosenttia ehjän jään kantavuudesta. Halkeamien risteyksessä kantavuus on vain 25 prosenttia ehjästä jäästä.” Ja sitten vielä tärkein, se nopeus: Jää on joustavaa, mutta murtuu liikaa kuormitettaessa. Ihmisen tai ajoneuvon kulkiessa jäällä se painuu ja alla syrjäytyy vastaava määrä vettä. Ajettaessa jäällä autolla jään alla olevaan veteen syntyy aalto, joka puolestaan aiheutta taipumisaallon jäähän. Jään taipuminen on vaarallisinta aallon ollessa jyrkimmillään. Silloin auton ja veden aallon nopeus ovat samat, ja puhutaan ns. kriittisestä nopeudesta. Tätä voi verrata siihen nopeuteen, jossa vene nousee plaaniin: kun kriittinen nopeus on ylitetty, vesi ei enää pakene veneen tai jäällä oltaessa auton edelle. Aallon aiheuttama murtumisvaara on vähäisempi sekä kriittistä nopeutta suuremmissa että pienemmissä nopeuksissa. Se, mikä kulloinkin on kriittinen nopeus, riippuu veden syvyydestä. Tämä tekee asian ongelmalliseksi, sillä veden syvyys tietysti vaihtelee, eikä kulloistakin syvyyttä voida ajettaessa tietää. Kriittistä nopeutta tulee kuitenkin ehdottomasti välttää esimerkiksi jäätiellä, sillä jäätien mahdollisimman pitkä kesto on saaristolaiselle merkittävä etu. Parasta olisi ajaa ainakin 20 % alle kriittisen nopeuden. Kriittinen nopeus on Alestalon (1984) mukaan sidoksissa veden syvyyteen seuraavasti: Veden syvyys Kriittinen nopeus 2 m 16 km/h 5 m 25 km/h 7 m 30 km/h 10 m 36 km/h 12 m 39 km/h 15 m 44 km/h 17 m 46 km/h 20 m 50 km/h 25 m 56 km/h 30 m 62 km/h Kahden metrin syvyisen vesialueen jäällä kriittinen nopeus on siis 16 km/h.Tällä nopeudella ajettaessa 2,5 tonnin traktori kuormittaa jäätä yhtä paljon kuin 4 tonnia painava paikallaan oleva ajoneuvo. |
Vaikka on ollu kovat pakkaset ei oo jää oikeen päässy kasvamaan ku tota lunta on tullu noin helvetisti. Vaasassakin menny kelkkoja ja henkilöitä läpi vaikka osa ollut kokeneitakin jäänkulkioita. Itse en vielä autolla meinaa vähään aikaan saaristoon mennä.
|
|
Käytiin sunnuntaina hämäläisellä pikkujärvellä tutkimassa jään vahvuutta.
Lunta oli arviolta 30 senttiä jään päällä. Matalassa lahdessa, 10m rannasta oli 10-12 senttiä jäätä. Vähän syvemmällä 20cm, edelleen syvemmällä paksuni n. 30 senttiin, mutta sitten tuli vastaan vesi lumen ja jään välissä. Vettä ja märkää lunta oli reilut viisi senttiä, joten hyvin siinä päällä ollut pakkaslumi eristää, vaikka pakkasia on ollut jo pidempään. Sellaisessa paikassa muodostuva jää on usein semmoista voileipäkeksiä, ettei ne kerrokset kanna aina kävelijääkään. Kun ei ollut kumisaappaita jalassa, niin jätettiin eteneminen siihen. Taitaa tulla huono jäätalvi, kun tuli paljon pakkaslunta heti kohta jäätymisen jälkeen. |
Kyllä ainaki eilen kesti koillissavossa fiestalla jäällä ajella :D
|
Niin ja sitten kannattaa mitata jää ihan itse koska on tuota käynyt sellainkin että kun on kansalla hinku päästä mökille,niin kysyttäessa ennen tien tekoon lähtöä on kerrottu jään paksuudeksi 25-37 cm,ja itse mitattuna on se todellisuudessa ollut 17-22 cm.
|
-
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Saa nähdä.
Viikonloppuna olis tarkoitus mennä jäälle auton kanssa. Mitään isompaa aurauskalustoa en vielä viitsi ottaa jäälle, koska sitä on vaan 25-30cm. Saa nyt sit nähdä että miten käy, on sitä ohuemmallakin tullu ajettua. Kyseinen paikka turun saaristossa.
|
Lainaus:
|
Kannattaa hiukan katsoa sitä jäätä tarkemmin. Ainakin Tampereen seudulta löytyy järviä, missä tuli paljon lunta ekan jäätymisen jälkeen ja sieltä lumen alta löytyy kovista pakkasista huolimatta vieläkin vettä. Jäätiellä käytiin maasturilla ja auraamattomalla alueella käännettiin ympäri, niin kohtuullisesti säikäytti, kun pyörät uppos läpi.. Lumen alla oli noin 5-7cm jäätä ja sen alla 5 cm vettä ja sitten vasta alkoi teräsjää.. henkilöauto ei olis tullu kyllä enää pois sieltä hangesta :)
|
Tuommoinen käytiin onkimassa pois jäistä Kaakamojoesta pariviikkoa sitten:
http://lh4.ggpht.com/_S0KfBp9lAl0/S1...k/IMG_2221.JPG Ei tullut mitattua jään paksuutta, mutta näemmä liian ohutta. |
|
Tää jätkä ei mee jäille (enää) tänätalvena! :-) Lumi eristää tehokkaasti ja jää ei kanna vaikka kohta ollu kaks kuukautta reiluja pakkasia. Normaalitalvena tollaset lutakot olis umpijäässä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50688 |
| Sivu luotu: 20:43 (GMT +2). |