![]() |
Laa-puhelimien viritystä???
Tos on nyt tullu useasta paikka kyselyä, et kuka omistaa SWR-mittarin, ja virittäis laa-antenneita, niin avasin sit topiikin sitä varten.
Ite virittelen noita antenneita Forssan / Loimaan seudulla, eikä se oo iso homma. Sektorille siis sopii helposti: - Forssa - Tammela - Loimaa - Aura - Urjala + kaikki pikkukunnat ympäriltä. Lisätkää yhteystietojanne tänne, niin saadaan porukoitten laat pelittämään paremmin. T:Saku |
No sulta sitte kysäsen neuvoa, ku on swr-mittari lainassa(tai ollu jo pitemmän aikaa) ja ei oikee saatu hommaa pelittämää ja se varmaa johtuu täysin tietämättömyydestä!!!!:D
|
Lainaus:
|
mittari antenninjohdon väliin ja sitten koitat lähettää pienimmällä ja suurimmalla käytetyllä taajuudella. Eli painelet tangenttia ja katot, mitä mittari näyttää. swr=seisovan aallon suhde, eli paljonko antennista heijastuu tehoa takasin antenninjohtoon. Antennia sitten kärjestä jatketaan tai säätörenkaita pyöritellään jotta swr on mahdollisimman pieni.
|
Lainaus:
|
Kiitoksia, homma rupee pikku hiljaa aukeemaan:)
|
jos on valmiiksi tuohon käyttöön tarkoitettu antenni niin ei sillä jatkolla kovin isoja eroja saa, ei ainakaan minulla, hyvin pienenä pysyy vielä 15W lähetys teholla oli antennin pituus mikä tahansa.
on se tietysti aina hyvä säätää että saadaan kaikki hyöty irti, mutta ei siis ole mitenkään pakollaista vaikka sillä usein pelotellaan että rikkoo helposti vehkeet.. http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?v...ni.t27&tuote=Y antennina muistaakseni tuo |
Lainaus:
|
Lainaus:
On niitä tullu korjattua lukemattomia määriä, kun ei oo antennia viritetty, sillon palaa esim. päätekivet, ja kone on soromnoo... On ihan oma asia virittääkö, vai ei, mut ite kyl suosittelen. Tosin vahinkoja sattuu, ja saattaa olla et SWR on sopiva/paikalla kun asennat antennin. |
Lainaus:
|
ei ole linukka nyt kiinni, kivet vaihdettu tuohon vanhaan amecomiin ja jäähdytystä vähän lisätty, 100W linukka kyllä olisi mutta kun en ole nähnyt tarvett sen käyttöön kun muilla ei riitä tehot tänne päin huudella sitten enään..
tuo on siis sähköyhtiön entinen laite, niillä oli 15W asti lupa käyttä.. ja tahtoo tuo antenni jo tuollakin teholla lämmetä jos pitempään puhelee.. swr antennin säätö alueella koko ajan alle 1, eikös sitä yleensä pidetä rajana että kun alle 3 pysyy niin hyvä on ja ei ole vaaraa että vehkeet palaa..?? edit: niin siis tietysti itse tuon virittänyt olen, mutta ainakaan tuolla antennilla ei tuon mukaan ole mitään vaaraa että polttaisi vehkeitä, sanoin nyt vaan että jos jotain kovin on peloteltu tuolla koneen palamisella.. |
"Sähköyhtiön entinen" Vuodesta -85 olen noiden kanssa pelannut ja en ole ikinä kuullut
että kukaan olis saanut käyttää yli 5w tehoja noilla taajuuksilla. Nimimerkillä skippikelejä aikanaan........ |
Lainaus:
Asiaa....:D Skipillä Kittillään... Skipillä Jerusalemiin.... Läjällä kylälle hakeen lisää lonkeroo...:D Kovia lupia annettu sähköputkimiehille... Ettei vaan ois menny laat ja vehvit sekasin...??? En meinaan oo kuullu et sähköputkimiehet / puhelinpaavot ois käytelly lälliä, vehvejä kyllä... Kovan koneen sit oot saanu, kun lähettää 15w...vai oiskoos ollu pilkku välissä...:rolleyes:: Onhan kaikki mahollista, mutta silti: Urho, pylly pois tyynyltä....!!!!:D:D:D |
Onhan noita teho ylityksia kaverit tehneet aikoinaan, eikä ne mitään laillisia olleet, mutta näin ne isot pojat tekkee, me vaan vikistään....
Onneksi on oma kännykkä ja vähän rahhaa laskun maksamiseen |
Herrasiunaa ja varjele ;)
Breikkiä! Täällähän pelotellaan niinku ennenvanhaan, jos käytät linukkaatai sullon ylikanavakone niin varmaan käräytän sut teehookoolle :D -oikeasti jos haluaa kuuluvuusalueen kaksinkertaistaa, on teho nelinkertaistettava. -todelliset SWR:ät näet vasta kun olet antennin asentanut ja auto on vapaassa tilassa eikä tallissa. -kannattaa laittaa vireeseen -suurin syy huonoon kuuluvuuteen/kuulumattomuuteen on huonot tinaukset/liiitokset antennikaapelissa -Suurin osa ajoneuvoasemista ei ole balanssissa, eli yleensä kuuluvat pidemmälle mitä itse kuulevat, ja siitä ei käytännössä ole kuin haittaa. mielummin toisinpäin! 10-4 ja sillä siisti, ja avustan kyllä jos meilläpäin jollakulla ongelmaa näiden kanssa. |
Lainaus:
|
ONKO ihan pakko
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itellä oli joskus Super Tomcatti, ja joku alanharrasta tiesi kertoa, että siitä sais helposti ruuvattua lisää tehoja irti... Mites noi tehojen ruuvaukset käytännössä, kuinka se toteutetaan? Tuskin siellä sisällä mitään trimmeriä oo mistä vääntämällä tapahtuu ihmeitä... Vai onko?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Antennin maadoitus näyttelee ratkaisevaa osaa ajoneuvoasemassa.
T:TRC 2092/PILA 92 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Temppu vaati yhden zenerin poiston ja jännitettä lisää(16v). Kone antoi jopa 30w pellolle mutta päätekiven jäähdytys ei riitä alkuunkaan ja am äänenlaatu on lievästi sanottuna huono. Myös modulaattorikivi saattaa kärsiä siinä leikissä. Niin ja homman onnistumisen maksimoimiseksi tommicatissa on semmoinen hauska ominaisuus eli kun otat tehoa irti koneesta vastaanotto muuttuu "viiveellä" toimivaksi eli heti lähetyksen jälkeen kuuntelu on epäherkkä ja viiveellä muuttuu normaaliksi. Siihenkin on syy ja lääkkeet tiedossa mutta eipä kaikkea kerrota... Helpompi tapa on hankkia joku 100w yksikivinen linukka (halpa) ja säätää tommista ohjaus linukalle niin, että tehoa antenniin lähtee esim: 45w. Tälläisestä jutusta on 3 etua: 1 - Turhaan lyhyeen matkaan on huutaa täysellä teholla eli voi valita esim: 2w/45w. 2w asennossa ei naapuripitäjän ketunjahtaajat sotkeudu mutarallin saloihin... 2 - Äänenlaatu säilyy hyvänä eli ei ole ns: pyykkipoika nenässä ilmiötä. 3 - Nämä legentaariset kanavapoliisit/tkh parhaat kaverit eivät älyä että on edes linukka käytössä kun lähetys ei roisku viereisille kanaville... Nimimerkillä vähän tinasit paljon pilasit... Niin ja omistan edelleenkin SWR mittarin ja taidon käyttää sitä ja sopimuksen mukaan Imatra- Savonlinna- Joensuu alueella voin suorittaa antennin asennukset/viritykset ja la-puhelimen huolto/korjaustöitä mahdollisuuksien mukaan. |
Lainaus:
|
Miten sais mitattua että onko auton kyljessä oleva antenni la- vai radioantenni?
|
Lainaus:
Radioantenneissa ei tätä säätöä ole. SWR mittarilla voi todeta että onko piiska sovelias käyttöön ja onko se ehjä. |
Nostellaas tätäkin, kun on aikaslailla vajonnut...
|
Satakunan seudulla on ainaski melko vilkasta toimintaa, samoin pohjanmaalla.
On tullu huomattua että nämä harrasteet elää ylä ja alamäkiä. -Ite 90%sti autoillessa länkky auki joko skannaamassa tai 33FM Huikan työajoista riippuen aamuisin jauhetaan työmatkan ohessa tuubaa, taannoin useampiakin kun liikkeessä samaan aikaan. |
SWR-mittausta ja helppiä
Onko Oulun eteläpuolella kellään SWR-mittaria ja nouhauta sen verran että sais kokeiltua mitenkä Cäpissä LA-puhelin toimii ja sais sen viriteltyä pelikuntoon? :)
EDIT: Tai osaako joku viisaampi neuvoa että voiko millään yleismittarilla mittailla SWRää? Tai onko olemassa tässä likellä joku liike joka vois tehdä sopuhintaan viritystä? |
Lainaus:
SWR pitäisi olla alle 1,5, jotta tehot lähtisi antennista taivaalle eikä jäisi kuumentamaan pääteastetta. Ja antenni ratkaisee kuuluvuuden ja se samainen SWR toimii myös vastaanotossa. |
Lainaus:
|
Tahtois LaLLattaa....
Firmaa/henkilöä Espoo pks. joka asentaisi Jeeppiin La-vehkeet. Missähän hinnoissa mennään? :confused:
Laite hankittuna, antenni puuttuu... :o -Voi laittaa vaikka YV-vastauksen. ;) |
Mikä mättää magneetti antennissa kun ei meinaa swr saada millään maltilliselle tasolle ? Pitäs saada niiku lyhennettyy ni paranee mut voiko tota piiskaa katkasta ? Ja vähä hämää tai en nyt ole varma onko se antennin sijainnista kiinni, antennin siirto saa swr kyllä melko pieneks mutta kun watit mittaa niin nekin tippuu pohjalukemiin ? Vai mitä tuo swr mittarin watt puoli tarkoittaa, onko se lähetys tehoa vai takaisin säteilyä ?
|
Lainaus:
Watt on tehoa ulospäin ja swr mittaa takaisin tulevaa tehoa. Näin pikkuisen savolaisittain vastattuna... :) |
Juu teen ulkona avaralla paikalla. Kiitos nyt näyttää paremmalta sain hierottuu n.1:1.6 Ja 4w am/fm 1ch/40ch Vika oli tosiaan antennin sijoituksessa, heijasti korista takasin antenniin.
|
Voihan sitä antennia joskus joutua pätkäisemään. Omasta piti muistaakseni n. sentin pätkä ottaa pois. Antenni on Santiago 1200.
|
Hyvätietää, sitävaa empii meneekö se pilalle ku vaikee sitä on jatkaa. Joku 1.5cm tuli itekki pätkästyy ei vaa riittäny muuten säädöt. Muute käyttääkö joku swr mittarii kiinteesti, et kuinpaljo se vaimentaa välissä? Tai onko siitä jotain haittaa ? Ois vaa kiva seurata hetkenaikaa pysyykö tuo säädöissä.
|
Taitaa jollain olla. Mutta jos et ole mitenkään hc harrastaja, niin äkkiähän se selviää onko mittarista jotain käytännön haittaa. Auto parkkiin jonnekkin ja sitten jonkun vasta-aseman kanssa kokeilemaan miten toimii mittarilla tai ilman.
|
Varmaan ei huomaa et onko mittari välissä vai ei jos kaikki liitokset on kunnossa...
|
Ongelmaa pukkaa.
Lyhyt hyttisessä hiluxissa sirio turbo 3000 konepellissä. En saanu swr:ää alle 1.8. lyhentämällä huononee kuin myös pidentämällä. L200 oli metrinen magneetti antenni, siinä säädetty alle 1.5. otin sen hiluxiin, näytti konepeltiin iskettynä 1.5 ilman säätöä. Heivasin magneetin hilun katon kulmaan ja piuha siitä lavalle. Kytkin taas sirion kiinni ja mittasin, 1.2! Aattelin että oli joku liitos huonosti. Vetäsin magneetin katosta pois, ja uppista swr taas 1.8. Sopivasti kun magneetti antennin katon kulmaan niin swr hyvä, pikkusenku liikuttaa niin heti muuttuu. Pitääkö se magneettiantenni perhana jättää siihen vai miten korjaan tilanteen? Pitääkö hj konepelti hitsata kattoon, vai mitä teen? Onko lyhyt hilux liian pieni maataso? Konepeltiin lisätty vielä lisä maadoitus koriinkin. |
Swr mittari löytyy. Oulu. [Kempele]
Nolnelnol-3249999 tai yv. |
Lainaus:
Mikäs vois auttaa siihen? |
Lainaus:
Laita kiinteä antenni ni alkaa toimimaan. Itte kans koittanu pelata manujalkoje kans ni tullu siihe tulokseen et kiintee piiska keskelle kattoa. |
Lainaus:
Toimiiko se toinen tikku siriolle jonain lisä suuntaajana, vai mitä tekee. Siriota yksin ei oikein säätöön saa. Katto ei oikein hyvä vaihtoehto. |
Lainaus:
Hyvät vehkeet kunnollisella asennuksella toimii antennin jalustamallista riippumatta. |
Sivu luotu: 12:46 (GMT +2). |