![]() |
AKUISTA...?
Kaivoin tuolta volkkarin konehuoneesta tuommoisen rullakenno EXIDE MAXXIMA 900 akun ja meinasin heittää sen 4l xj jeepin konehuoneeseen.. Onko kokemuksia tämmöisistä Exiden rullista arkikäytössä?
|
Läjässä oli kaksi kappaletta yli vuoden jokapäiväisessä ajossa, ikinä ei ollut mitää ongelmia käyntiinlähdön tai minkään muunkaan kanssa.
Helvetin hyvät vinssiakut myöskin! |
Volvossa 2 kpl deeppejä exideltä tosi hyvin toimineet
t:sami |
Mikähän noita Exidejä rupesi rassaamaan Himalajan kisassa jossain 12 tunnin kohdalla, kun akut muuttui tulikuumiksi ja toinen alkoi kärytäkin. Akkuja 2kpl ja laturi 170A, muutama vinssaus tuli tehtyä. Ongelma havaittiin siirtymällä, jolloin virrankuluttajia ei ollut hirveästi päällä. Akut tuntui kyllä toimivan ihan jees vaikka kuumat olivatkin. Soitto Maahantuojalle (kait jollekin tekniselle asiantuntijalle) ei tuonut vastausta kysymykseen, mutta maahantuojan kanta takuun olemassa olemattomuuteen tuli kyllä hyvin selväksi pari kuukautta vanhoille akuille. Heppu luurin toisessa päässä kertoi kyllä faktana, että tuollainen akku huolii virtaa vastaan max 3A tunnissa. Kuulostaa erikoiselta kun Jeepin jännitemittari tippuu 9 volttiin ja muutaman minuutin käytön jälkeen nousee takaisin 14 volttiin.
|
Mitäs yleisesti akut suostuu ottamaan ampeereja max vastaan jos tuo 3A ?
|
Mulla on juuri toi Maxxima omassa maasturissa ja hyin on pelattu, ei minkäännäkösiä ongelmia tähän saakka. Ja kyllä jenkeissä käyttää melkein kaikki Optimat ja on samankaltaisia kuin Exidet enkä ole kuullut mitään negatiivistä niistä. Mutta voi siinä olla joku jekku sittenkin.
|
Lainaus:
Jännitteen alentuminen on ihan normaalia kuormitettuna, kuorman laskettua jännite taas nousee. Mitä huonompi akku niin sitä alemmas putoaa, ja johtojen jännitehäviöt vaikuttaa kanssa. Sanoisi että lataus ja akku ei ole kohdillaan jos lämpenee noin rajusti, eikä myöskään takuu voimassa johtuen väärästä käytöstä. Akuillahan on max latausvirta, hyytelöakuilla se on luokkaa kasiteetti/10, lyijyakuilla enemmän. |
Varmaan siksi juuri näille uusille suljetuille lyijyakuille pitäisi olla älylaturit, jotta ne tiputtaisi latausjännitettä akun napajännitteen laskiessa ja lataisivat jatkuvasti sopivan pienellä virralla. Kyllähän se akku lämpenee ja rupeaa kiehumaan, jos se ensin vinssataan tyhjäksi ja sitten tuupataan siihen lähes jäykästi se 15v.
Tommonen iso kuorma-auton 180Ah akku imee tyhjiltään alussa latausvirtaa helposti 50A, ja hyvin pian sieltä voi ruveta kuulumaan hienoinen kiehuminen. Jatkuva purku-lataus aiheuttaa akkujen iälle jotain surkuhupaisia kestoja. Kun normaalissa autokäytössä akut kestävät n. 10 vuotta, tuommoseen jakeluautoon perälautakäytössä pitää uusia akut vähintään kahden vuoden välein (viimeistään kovimmilla pakkasilla) |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mikä oli syynä takuun raukeamiseen?
|
Itellä suitsassa on kaks noita deep cyclejä, vinssit molemmissa päissä ja 100 ämpärin laturi. Laturi on vaan yhellä 10mm kiila hihnalla, eikä se ole edes luistanu. Mitään vastaavaa tai virran vähäisyyttä ei ole havaittu. Viime eksyksissä sai kyllä jonkun verran kiristellä naruja.
|
Tervehdys!
Todella tyytyväinen ollut Exideen. Ollut useassa autossa (normaalikäytössä) ja en voi kuin kehua. Yhdestäkin autosta herättelin kuolleet Exidet ja pelasivat talven todella hienosti pienen kakistelun jälkeen. Uusien laadusta en osaa sanoa, mutta jos minun pitäisi listata yksi parhaista, se on Exide. Vinssikäytöstä ei kokemusta. TT PS. Myös Boschin silveristä kehuja, samoin kuin hintalaatusuhteeltaan Biltema on ok. Muihin halpa-akkuihin älkööt kukaan kajotko! |
Lainaus:
Perinteisellä lyijyakulla ja vakio laturilla ei yleensä ongelmia tule mutta suljetuilla ja tehokkailla latureilla varmasti tulee kuten huomasitkin. Jos sulla on suljettu akku niin et voi tuupata sinne 170A, latausvirtaa on pakko rajoittaa. Eihän se 170A pitkään ota mutta noin kovalla virralla kärsii jo ja käyttöikä lyhenee. Huomaa että raja-arvot eivät ole ehdottomia, ne vain vaikuttaa kapasiteetin säilymiseen ja käyttöikään. Ihme ettet räjäyttänyt sitä, ei varmaan kaukana ollut;) Maahantuojan kommentteja en ymmärrä, eivätkä hekään taida ymmärtää mitä vastasivat. |
Oliks nää siis suoraan rinnankytketty nää akut?.
|
Lainaus:
Suora lainaus Exiden maahantuojan sivuilta" Exide Maxxima Deep Cycle Akku jolla on erittäin suuri käynnistysteho ja joka on kehitetty erityisesti käyttöön jossa esiintyy toistuvia syväpurkauksia. Akun varauksenottokyky on erinomainen ja se on nopea varata. Maxxima DC on venttiilisäädetty akku, mikä tarkoittaa että akussa ei ole nestemäistä elektrolyyttiä ja että kaasuvuodon riski on minimaalinen. Vähäinen itsepurkaus." http://valitseparas.exide.fi/prod03.htm Edelleen kirjoittavat "Exide Maxxima Deep Cycle Sinikantisella Deep Cycle versiolla on erinomaiset syväpurkausominaisuudet. Deep Cycle soveltuu hyvin mm. veneilyyn ja kaikkiin käyttötarkoituksiin, joissa tarvitaan syväpurkauskestoa. Täysin huoltovapaa, käsittelyä varten tukeva kantokahva. Takuu 24 kk." http://valitseparas.exide.fi/prod01.htm Tuolla lontooksi vähän faktaa kyseisistä akuista: http://cgi.ebay.co.uk/EXIDE-MAXXIMA-...QQcmdZViewItem Valmistajan sivuilla kehutaan, että olisi 17 kertaa nopeampi ladata kuin normaali akku :) http://exide-maxxima.com/maxxima_battery.php Jostain syystä en löydä mistään mainintaa, että kilpakäyttö kumoaisi tuon mainostetun kahden vuoden takuun. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Meilläkin on emännän ajokissa, jolla ajetaan kaks kertaa päivässä pari kilometriä, tollainen akku ja toimii hienosti kun latailee välillä. Opeli kun ei starttaa akkujännitteen pudottua alle 11V, niin normiakulla alkoi tulla käynnistymisvaikeuksia turhan usein. Tuollaista käyttöä vaan on turha verrata tähän kyseiseen ongelmaan. Kuluttajansuoja on sen verran tuttu juttu työn puolesta, että taidan vaan vaatia uudet akut takuuna ja laittaa ne johonkin muuhun autoon ja ostaa Jeeppiin Optimat. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Takuu evättiin ensimmäisessä lauseessa heti kun olin maininnut sanan off road :) :) |
Lainaus:
|
Pistä takuuseen
Ainut mistä ne voivat evätä takuun, on se että olet ladannut liian suurella jännitteellä.
Tuo 170A kahteen akkuun tekee 85 A/ akku ja sehän on oikein tyypillinen laturikoko nykyautoissa. (itse asiassa alle 90 appeerisia ei taida olla yhdessäkään, mihin tuo akku sopii) Ja jos on syväpurkausta varten suunniteltu, markkinoitu ja myyty akku, niin silloinhan se on tarkoitettu tyhjennettäväksi ja täytettävaksi, ja tuo täyttöhän on juuri sitä lataamista, ja sitä sen pitää kestää. Kaivappa jostain maksimi latausjännite, se vois olla 14,8v +20 asteessa. Luonnollisesti tuokin dc- akku ottaa paremmin virtaa suuremmalla jännitteellä, ja jossain vaiheessa liika on liikaa. Normaali 60A exide otti 14,8 voltilla muistaakseni yli 60A +20 asteessa tyhjään akkuun, toki jossain puoleksivaratun jälkeen virta alkoi laskea, ja viimmeinen 10% oli hidas varata, meni varmaan enää muutama amppeeri Akku oli uusi, ja edellisen (?) sukupolven akku 10v sitten (siis ei kalsium akku, mikä on periaatteessa hunompi varattava kuin lyijyakku, toki kehitys on parantanut varauksen vastaanottoa.....) Ja jos eivät anna takuuseen, niin kuluttajasuojalautakunta hoitamaan. |
Lainaus:
Syväpurkaus = 30% varauksesta käytetty, taitaa mennä sulla yli tuostakin tosin mainostettiinhan sen kestävän. Mistään en löytänyt speksejä tuohon kakkuun, se >100A max latausvirta on aika epämääräinen tieto. Kilpailikäyttö ei ole mielestäni oikea peruste evätä takuuta, latausjärjestely ehkä on jos max virta on ylitetty rankasti. Pitäis vaan olla faktaa mikä on max.... |
...kertokaapas sähkötyhmälle, miten latausvirta ylitetään rankasti autossa olevalla vaihtovirtalaturilla ?
|
Lainaus:
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=1525 |
Lainaus:
Mitkä ne aikaisemmat akut oli, perinteiset lyijyakut? Jos niin se voisi selittää miksi toimivat, ehkä noilla uusilla on luvattu hieman liikoja |
Lainaus:
Ensin oli Hankook lyijyakut ja ne toimi pitkän aikaa ihan hyvin. Ainut ongelma oli että ne otti virtaa vastaan turhan hitaasti. Edelliset akut oli tuollaiset samanlaiset Exidet ja ne kesti vajaan vuoden, kunnes tuli edellä mainitun kaltainen kuumenemiskuolema. |
Lainaus:
edelleenkään en tajua, miten 170 A laturi tähän nyt liittyy ? ei kai se tyonnä 170 ampeeria kumpaankin akkuun - eihän ? tai jos työntää, niin: a) mist sellasia saa ? b) minkälainen on lataus"johto" ja säädin ? ei kai laturi enempiä työnnä kuin akku ottaa vastaan ? vai pullistuuko johdot ? |
Lainaus:
Homma on nyt edennyt silleen että akut on toimitettu maahantuojalle tutkittavaksi, ja haluavat niitä pari viikkoa ihmetellä ennen kuin antavat vastauksensa. Akut huolii virtaa vastaa tyhjänä ollessaan todella paljon enemmän kuin maahantuojan henkilö puhelimessa antoi ymmärtää. Tuo nopea lataaminen kuumentaa akut ja tarpeeksi monta kertaa kun tuon tekee peräkkäin niin ne menevät pilalle. Nyt on vain kysymys siitä että akut ovat takuuikäiset ja virheelliseen mainontaan luottaen olen sellaiset ostanut, joten tottakai haluan virheettömät tuotteet tilalle tai vastaavasti sopivan osan akuista maksetusta summasta takaisin. Mihinkään työkäyttöön en kyllä suosittele akkuja joiden takuupäätöksen saamiseen menee kaksi viikkoa :) Laturi antaa tyhjäkäynnillä max 170A ja 4000 kierroksella vajaa 200A, jos vaan kuormaa on tarpeeksi. Mitattu noi todelliset amppeeri määrät max 500A testerillä. Noita saa Ameriikasta ja säädin on ympätty moottorinohjainlaitteeseen. Akut pullistuu kun geeli kiehuu ;) |
Kertokaas mitkä olis hyvät akut patrolliin?
Kun kerran toi talvikin on tulossa tuolta... Ja olis hyvä olla reilust virtaa. Exide,varta,banner...? Vai jokin muu. Ja mielellään suht edullisesti n.100€kp Miellellään sellaset mitkä menee suht helposti "orkkis paikalle". Paikallinen osaset liike myi vartaa 100€kpl taisivat olla 90/95amp...l |
midac classic tai banner runnig bull tai varta silver dynamic tosin kaikki on yli 100e/kpl lähempänä 180e/kpl ja tietysti optiman 75 keltanen taitaa maksaa lähemmäs 275 e/kpl.
|
täältä ääni Running Bulleille - hinta / laatu suhde paikallaan, ja on AGM akku
|
Lainaus:
Vaan eikö tuo ole agm-akku? Väärässä voin olla, koska en nyt faktatietoa mistään puolesta tai vastaan löytänyt.. Ja enemmän perustuu myös omaan muistikuvaan, että geeliakku ei tuota virtaa yhtä hanakasti luovuta, kuin agm-akut ja taasen näistä akuista tuota virtaa saadaan melko muikeasti ulos..? Korjatkaa toki. |
Lainaus:
Tammikuussa ostin omaan pätkä-Patrolliin ihan tuollaiset halvat (99,-) 100Ah:n perusakut, kun Optimoiden hinnat pompsahtivat toistasataa €/kpl. http://www.autosahko.suntuubi.com/?cat=698 Otin molemmat akut samankätisinä, niin ne on helppo vaihtaa keskenään pari kertaa vuodessa. Tyyppi on tuo 60083. Tuon pidempää akkua ei mahdu vakioon akkukoteloon. Ihan iloisesti pyörittää pakkasillakin. Eihän nämä mitään hyviä vinssausakkuja ole, mutta käyttöautossa menettelee... |
Riippu käytöstä, ja hintalukkahan jo selvisi.
Lainaus:
no, jokatapauksessa ensin -80 luvulla superpower, ja sitten exide, ja yleensä aina käytetty väärin: olen mieltynyt siihen 60 Ah perusakkuun, ja niitä on sitten käytetty veneessä hupiakkuina, sekä BJ-40, BJ-42 ja HJ-60/61 jne. Yksikään akku ei ole tuottanut pettymystä, toki käyttö on ollut "normaalia", ja akkujen uusinnassa on periaatepäätös: kun alkaa tuntua epävarmalta, niin uutta suoleen:eek: Nuo SAAB (ei saa sanoa Lada) akut ovat kestäneet kaikki yli 5v, ja nuo toyotat an senverran hyviä käynnistymään että vielä täällä suomen keskellä tulee toimeen (Oulun lääni) Paras suositus tuli isältäni, (bj-42, ja exide 60 Ah jo pitkääään) hänen 50-luvun fordsonista akku otti loparit ja kertoi että pitää saada uusi akku/akut, ja akkutilan mitat xxyyxxyy, ja saako siihen niitä samanmerkkisiä akkuja kuin bj:ssä? Käy ostamassa sopivat. Mutta asiaan, nuo exidet saa yleensä 3 eri versiona, ja kannattaa hetki miettiä että ostaisko vähintään sen keskimmäisen. ja hinta on mielestäni kohdallaan ainakin Oulussa. Noihin reklamaatioasioihin en osaa sanoa mitään muuta kuin sen että 7 vuotta vanhaa väärinkäytettyä akkua ei vaihdeta takuuseen, pahuksen pilkunnussijat! Ja jos vara valita (mitituksen ja taloustilanteen suhteen) niin isompi akku parempi. Tuossa normi patrolissa ei pääse käymään tuommoista yli virta lataustilannetta, koska akut isommat ja laturi paljon pienempi. Mutta jos jotain erityistarpeita, lähinnä tulipalopakkasessa lyhyttä ajomatkaa ja jopa webastolla, tai sikavinssausta, niin kannattaa ostaa jotain parempaa, ihan oikeasti. Mutta lähes normikäyttöön suosittelen: http://exide.fi.loopiadns.com/ |
Lainaus:
- tyhjä akku ottaa periaatteessa rajattomasti virtaa jos sitä on tarjolla (vain sisäinen vastus rajoittaa) - edellisestä syystä ja kustannuksista johtuen laturien teho rajattu - turvallinen ja akun ikää säästävä latausvirta on paljon pienempi - kahta tai useampaa akkua käytettäessä virta EI jakaudu tasan akkujen välille - lopputulos on aina kompromissi latausajan ja akun iän välillä - perinteinen lyijyakku on antaa eniten anteeksi "väärin" käyttöä ja on suht. edullinen |
...
Tietääkseni ei ole vielä kahta viikkoa kulunut...
Miksi pitää laittaa sellaset akut, jos tietää et ne ei toimi? Pitää olla vähintää kaks 300A laturia, ettei vaa virta lopu tai sit ottaa kaapelil virtaa suoraa voimalinjasta... |
Lainaus:
12V akkujen rinnankytkennästä omakohtaisia kokemuksia: Tein viime kesänä tuttavan mökille aurinkokennojärjestelmän uusilla osilla. Sinne tuli kahdet paneelit, 2x 140Ah laatuakkuja (a* jotain n. 350,-/kpl), invertterikäytöt sunmuut herkut. Koko laitos kytkettiin 12V järjestelmäksi, eli akut ja paneelit kytkettiin rinnakkain. Kytkin akut "kuten aina ennenkin", eli paksuilla 50mm^2 kaapeleilla plussat yhteen ja miinukset yhteen. Lataussäätimeltä tuli akustolle 4mm^2 johdot. Kytkin nämä johdot lähimmän akun napoihin. Valmista asennusta tarkastaessani ja mittaillessani tein sellaisen huomion, että tehtaan ohjeet käskevät kytkemään lataussäätimeltä tulevan plussan ensimmäisen akun + napaan ja miinus kytketäänkin sen jälkimmäisen akun - napaan. Eli "ristikkäin". Mittaamalla tarkistin molemmat kytkentävaihtoehdot, ja kyllä se oli vanhan jäärän nöyrästi uskottava, että vasta tuon latausjohtojen "ristiin" kytkennän jälkeen molempiin akkuihin meni tasan saman verran latausvirtaa (luokkaa 8A). Autokäytössä tuo akkujen epätasainen lataantuminen vielä korostuu paremmin, koska lataus- ja kuormitusvirrat ovat moninkertaisia. Jokainen voi tästä vetää omat johtopäätöksensä akkujen rinnankytkentöjen suhteen... :p Just viikonloppuna vaihdoin 24V Patrollista akut keskenään, koska huomasin akun tirkistysreiästä ihan selkeän värieron. 24V puolen akku oli ihan kirkkaan vihreällä ja maadoituspuolen akku oli melkein mustana. Vanhassa Patrollissa on sellainen tehtaan moka, että sulakkeita 3 ja 4 syötetään 12V puolen akusta suoraan releen välityksellä (ei ole jännitteenalentajaa). Vaikka kojetaulun virrat on pieniä, mutta sitä on kuitenkin senverran paljon, että akkujen kuormitus- ja latausvirrat ovat epätasaisia. Ajattelin muutenkin muuttaa nekin johdot jännitteenalentimen perään siinä samalla kertaa, kun rakentelen tuon auran sähköhydrauliikkasysteemin kuntoon. |
Tuli uudet akut takuuna, ei selityksiä miten akut on vaurioituneet. Exide Deep Cyclejä en voi suositella käyttöön, jossa niitä ladataan toistuvasti suurilla ampeerimäärillä. Optiman yellow topit menee tilaukseen ja Exidet myyntiin.
|
Lainaus:
Tiistaina sain hakea uuden akun sedältä, mutta vikaa eivät kertoneet. Joten Optima Red Top meni sinne konehuoneeseen ja lisälämmittimen kanssa toiminut nyt 8 vuotta katkeematta kertaakaan (uudella omistajalla, kun ei meinaa uskoa jotta siinä on sama akku, kuin silloin ostaessaan 2003)... |
Lainaus:
multa hajos exide rangesta, lämpenee voimakkaasti ladatessa ja napajännite irtaallaan noin 6V. Toimi hyvin edellisen kerran ajaessa, eli särkyi halliin. Auto oli seissyt pari viikkoa, tökkäsin varulta laturin kiinni vaikka päävirtakytkimet on ollet auki. Paikallinen jälleenmyyjä selitti asian mun omaksi viaksi, vaikka samassa käytössä on akut kestäneet huomattavan hyvin, edelliseen exide-sarjaan olin tosi tyytyväinen. Vinssin käyttö on kuulemma myrkkyä akuille, vähän tätä ihmettelin kun en oo moista aiemmin havainnut omassa enkä muiden autoissa, mutta ei auttanut asiallinen eikä asiaton keskustelu. Löytyykö maahantuojan oikeat yhteystiedot http://exide.fi/ -> yhteydet (eli suoraan http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=1334) vai oliko sulla joku spesiaalikontakti? Taloudessa on vähän toistakymmentä exiden käynnistysakkua, mutta jos tulee totaalikaputteja niin pitää vakavasti harkita uusiksi, erityisesti jos paikallinen jälleenmyyjä saa sut tuntemaan olos hirveen huonoksi. -Paavo |
Lainaus:
|
Lainaus:
TEMÄHIK |
Itel hajos takuuaikana Exide DC käyttis 1.9TDI ocun keulalle, kärys ku kananmunaleija ja käi niin kuumana ettei kädellä kärsinyt koittaa...
80km ajon jälkeen pukkas pystyessä käryä nokkaan,en va tajunt et mikä käryy, luulin et tulee ympäristöstä ja vajaa 300km myöhemmin sammutuksen jälkeen just merkkivalot jaksoi väläyttää... Kisajänis kaivoi tilalle navetan pehkujen seasta jonkun satavuotiaan bilteman, niin pääsin kotiakin. Itseasiassa ko. akku tais olla keulalla vissiin vuoden ennenkuin sekin antautu. :D Jälleenmyyjä sanoi että tuskin menee takuuseen, vastasin että takuulla on mentävä... -no laitetaan maahantuojalle sit. Reilu viikko meni niin soitti, että tuletko hakemaan uuden akun, vanhassa oli jonkin sortin kennoviasta johtuva oikonen. |
Onko kokemusta näistä akuista. On AGM ja aika edullisia. Kestääköhän vinssiakkuna safarikäytössä?
Sznajder-AGM akku 95Ah/780A http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0603 149,9€ tai sitten vähän pienempi Sznajder-AGM akku 70Ah/640A http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602 109.9€ |
mulla on 65 amppeeriset snziderit kertaa kaks patrollissa ja kolmas vuosi on noilla akuilla edessä ja taitaa olla viiminen...
|
Lainaus:
|
Biltemassakin on tän syksyn uutuutena AGM-akkuja, 70 Ah/CCA 760 A 159 €, 80 Ah/CCA 800 A 169 € ja 95 Ah/CCA 850 A 189 €. Nettisivuilla tuo on 90 Ah, kumpi lie sitten todellisuudessa?!
Ja 4 vuoden takuu! http://www.biltema.se/ProductImages/...m/80-800_m.jpg |
Mites noi Optiman redtopit toimis jos Pajeroon pistäs ne kisoihin...Mulla on vanissa ollu 2x optimaa v 2006 lähtien ja auto seissy 2008 lähtien nii vähä ylimääräsenä ovat. Nyt tosin pistin toisen jeepin keulalle ja pyörittää ilosesti. Viimesen 3v aikana oon satunnaisesti vania joutunu liikuttamaan ja säännöllisemmin starttailemaan nii akut tuntuu vielä toimivan. Vuorotellen oon yhtä akkua käyttäny, sekin riittää.
- Joskus ei automaatti laturi suostunu antaa virtaa, mutta hetkeksi kaapelit akkuun ni varaus nousi ja lataus toimi. Niin käsittääkseni kait se keltanen olis parempi jos vinssiä käyttää...mutta kun on vaa noita punakantisia. Sain ne muuten aikoinaan edullisesti, kesällä ostetut Delcon sivunavalliset (a 70e) hajos ja meni takuuseen. Myyjällä ei ollu enää Delcoja nii antoi tilalle redtopit samaan hintaan. Tais olla molemmat omaa maahantuontia. |
Lainaus:
Lainaus:
Kestäneet kyllä hyvin tuossa touhussa ja kuitenkin on latailtu hieman kyseenalaisilla hakkurivirtalähteillä jne ja menneet tyhjäksi useamman kerran. Toki, vinssaus käyttö on kertaluokkaa kovempaa, mutta kevyesti käytellen, niin miksipä ei. |
Ja sitten se tyhmä kysymys eli mikä ihmeen AGM ??? Onko siellä lihavampia amppeereita??
|
Lainaus:
AGM (Absorbent Glass Mat) –akuissa akkuhappo on imeytetty lasikuitukankaaseen paksujen lyijykennojen väliin. AGM-akku on täysin suljettu ja huoltovapaa. Se kestää myös syväpurkausta täysin vahingoittumatta. Erinomainen varauksen vastaanottokyky, matala itsepurkaus ja pieni sisäinen vastus. Erittäin pitkäikäinen. Suljettu AGM akku on vuotamattomin ja eniten tärinää kestävä lyijyakkutyyppi. Se voidaan asentaa mihin tahansa asentoon. |
Lainaus:
Pirteiltä vaikutti ainakin eilen ja tänään :) Toivotaan että toimii! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89814 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89815 |
Onks noi snaiderit vai mitkä ne olikaan toiminnu hyvin?
|
On.
|
Ja kestänny?
|
On toiminut mullakin hyvin, akku latautuu vinssauksen jälkeen huomattavasti nopeammin kuin tavallinen vesiakku ja aina on virtaa löytyny vaikka laturi temppuillu ja välillä vinssailtu sammunutta autoo.
|
tuolla viestiketjun alussa puhuttiin rulla-akuista. Mulla oli scaniassa 4 kpl 220Ah (= 24V /440Ah) kytkentä hupiakkuina ja 2 kpl BOSCH 220 Ah akkuja starttiakkuina. Autossa jantronicin latausjärjestelmä ja aivan tajuttoman kokoinen laturi. Noista rulla-akuista katos kokoajan vedet ja niihin piti kaataa litrakaupalla sitä vettä kokoajan. Akkuliikkeessa sanottiin että noiden rulla-akkujen kans pitäs olla maltillisempi laturi joka ei nostas jännitetttä noin korkealle. Ne akut keitti kokoajan vaikka lataus oli vaan 27.5V
No vanhat akut pellolle (tai itseasiassa kierrätykseen) ja uutta akkua tilalle. Laitoin semmoiset syväpurkausakut ja nyt on taas kaikki pelannut OK. No ei menny kun vuosi niin piti ne starttiakutkin vaihtaa. No minä oon nykyään ostellu pelkästään EXIDEn akkuja ja välillä on ollu huono tuuri ja välillä parempi. Oon ostellu viimeisen 5 vuoden aikana vissiin 6 kpl 220 Ah ja 4 kpl 100Ah ja 4 kpl 88Ah akkuja. Ens viikolla pitäs hakea vielä 2 kpl 88Ah. Meinaan nyt sitten vaihtaa merkkiä kun menee usko noihin EXIDEn akkuihin. Yhteen autoon piti takuuseen vaihtaa 2 uutta ennenkuin takuu loppui. Aina meni yks kenno oikkariin. Nopeimmillaan 2 kk ostosta. Myyjä mittas auton laturin ja sanoi että ei oo mitään vikaa ja uutta akkua takuuseen. Nyt talvella scanian akut on tallissa että saa annettua apuvirtaa jos tarttee. 220Ah kuorma-auton akkua antaa mukavasti lisää vauhti startille vaikka ei ois niin justiin ollukkaan roikan nokassa. |
Optiman 55Ah Yellow top:in sai Kemin Ak-re:sta 150€:llä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Vajaavetoses muuttolaatikos on 75 snajteri keulal, ja hinta-/laatusuhde tuntus olevan aikas kohdallaan. Webasto rassissa käy kuitenkin enemmän ku moottori, ja viel on älynt käyntiin lähtee, ei kyl varmast koko talvee tol reseptil toimi... :D
|
Jos siellä on joku 120 tai 140 A latain niin saattaapi vaikka toimiakkin.
|
Eipä ole ennen käynyt, illalla täysin toimiva akku ja nyt ei edes kello syttynyt autoon.
|
No itellä on se sininen Exide omassa Dodgessa ja pelittää hyvin ilman mitään ongelmia vielä, on toiminut moitteetta nyt kohta kaksi vuotta. Mutta on tärkeä muistaa ettei lataa AGM akkuja tavallisellä laturilla jos joutuu lataa. Töissä sain koekaniiniksi keltainen Optima missä jännite oli 4,7 volttia. AGM laturi ei jaksanut aloittaa latauksen joten otin isomman laturin ja latasin aika korkealla virralla vähän aikaa kunnes jännite oli noussut yli se kynnys että se AGM laturi jaksais. Tätä ei varmaan ole suositeltava mutta pidin silmää akun lämpöä ettei se päässyt lämpenemään liikaa. Sillä konstilla sain nostettu jännite jotain 10 v paikkeella ja sen jälkeen sai AGM laturi otta vastuun ja jatkaa lauksen ja oli päällä viikonlopun yli ja kun tulin takaisin töihin oli se valmiiksi latautunut. Koekäynnistin konnetta ja oli aivan uustuntuinen taas. Tämä ei ollut mitään muuta kuin pieni kokeilu mun puolesta kun halusi tietää miten noihin saa virtaa kun se oli ns tyhjä. Tavallinen akku olisi ollut mennyttä mutta toi oli elvyttävä vielä mutten vaan tiedä miten kauan se kestää tämän jälkeen, ainakin niin kauan että asiakas tuli ja haki pois ja eipä ole kuullut siitä sen jälkeen mitään.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei ollut kulutusta kun oli tiirikatkin taskussa niin ei tosiaan sen kellon leditkään palanut. Otin akun talliin sulaan niin saa katsoa pelaako vielä mutta mittarilla kun mittasin niin 0,9v näytti jännitteeksi muutaman tunnin oltuaan tallissa, olisikohan oikosulussa? Jäi onneksi patrollista uusi varta niin ei taas tarvi uhrata pennejä akkuun. Isäukko soitti tänään että mersusta akku ihan tyhjä eikä luvannutkaan, taitaa näillä pakkasilla akkukauppiaita hymyilyttää :D
|
Akkukauppias ja termarikauppias kyllä hymyilee.... Sit lämmityslaitekauppiaatkin saa osansa hymyilemisestä. Paikallisen IKH:n kauppiaan valikoimasta oljälellä pari pienintä lämmintintä ennään näytillä ku isotkin oli menneet.
Asiaan; Itsellä tossa joskus 2005 ostetut Vartan BlueDynamicit jäi kiinni autoon talvella... Jäätyä napsahtivat, mutta eisärkeneetkuoriaan... Joten sulattelin ne saunan lattialla ja sitten vein laturiin... Akut otti virtaa ihan tavallisesti ja ovat edelleen käyttökunnossa, ja toimittaneet käynnistyksellistä virkaa viimeksi 12/11, kun siirsin talliin kahden vkon seisonnasta auton talliin purkua varten... Ja ovat kohta menossa takas toiseen vastaavaan autoon, minkä otan käyttöön. Eli ennen sentään osattiin tehdä akkuja, kun tänä päivänä ne on n. 2v ja saa vaihtaa uuden. Omassa käyttiksessäkin Vartan akku joka n. vuosi sitten ostettu ku edeltäjä simahti kerrasta. Aamulla käyntiin ja työpäivän (8h) jälkeen ei startti inhtanutkaan, eikä ees lisävirrallakaan. Joten uus akku kaupasta ja meno jatkui... Euroglobet ostin Pajeroon, mitä en oo vielä päässyt testaan... N. 40% halvemmat ku edullisimmat Vartat. |
Mulla on hiluxissa 2kpl Exide 65Am akkuja.
Olen Webastoa käyttänyt tälläviikolla 25min ja aina se lähteen aika vaivanloisesti/laiskasti käyntiin. Tuossa viimme yönä 1 jälkeen ajattelin lähtä kotia ja pakkasta oli -30. En vihtiny lämmittää webastolla ja kokeeksi "räjäytin" kylmänä käytiin kolmen pitkän hehkun jälkeen (kerkes seistä noin 8h) ja täytyy sanoa että lähti tosihyvin käytiin, akuissa tuntu olevan reilusti virtaa kun pyöritti kuin kesällä. Menihän siinä toki joku 10 sekunttia että moottori nosti kierrokset tyhjäkäyntinopeuteen, mutta heti kyllä käyntiin jäi ekasta tartista. Eli tiettävästi akuissa vikaa kun ei kärsi Webastoa käyttää juuri ollenkaan, mutta silti kylmänä lähtee käyntiin. Eli akku kaupoille tiettävästi pitäs lähteä. Tekeekö mitään Vartan akuilla esim. http://www.varta-automotive.fi/index...=5954050833132 Ja tuossa juuri äsken kävin mittaan jännitteet niin olivat 12.48V -eikös tuo lukema ole terveen akun lepojännite? Mielestäni |
Eipä ollutkaan akussa vika, laitoin lamdan autoon ja kun piti testata toiminta ei taaskaan puhunut mitään. Uusi akku ja aivan tyhjä. Mittasin sen vanhan akun ja sinne oli jännitettä kertynyt 11.20v sen toissapäiväisen 0v tilalle. Tuon uuden vartan kun irrotin niin jännite nousi muutamassa minuutissa 1.3v.
|
Kertokaapas että miten tuon AGM akun kanssa kannattaa toimia?
Laitoin syksyllä uuden boscin agm akun autoon, nyt seisonut pihalla vajaan kuukauden ja KAS KAS akku tyhjä! kannattaako tökätä vaan aapukaapelit kiinni ja rönttä tulille vai kannattaako ottaa akku irti ja viedä talliin sulaamaan? |
En tiiä mutta mitä enemmän seuraa keskusteluja noista hienoista agm,optima,ym. akuista niin aina enemmän vahvistuu ajatus siitä että perinteinen akkumulaattori on vielä formaattina voimissaan...
Itellä on bertassa ihan perus akut mitkä on ollu merkiltään milloin mitäkin ja välillä ne on ollu totaalisen tyhjiä milloin minkäkin syyn takia(mm. sähkönen hytikkapumppu). Aina ne on pelannu latauksen jälkeen pois lukien jos ne on tullu päästettyä kuivaksi. Vaan on ne varmaan ihan hyviä kuka niitä tarvii... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos perinteinen akku on jäässä (siis osittain, niin kuin ne yleensä on), ja sitä aletaan väkisellä lataamaan, niin ne kennot jotka jäässä, eivät lataudu yhtähyvin kuin sulat, ja nimenomaan nuo heikommat kennot jäätyy ensin. -> 2x haitta Ja itse lataisin akun valmistajan ohjeiden mukaan täyteen/tasapinoituksen, jos olisi naormi lyijyakku (kalsium-) niin 14,8V täyteen n. 10c lämpötilassa, ja sitten 5-10% nimelliskapasiteetista ylilatausta n.16v jännitteellä ja noin 1 A:n virralla, JOS korkkista ei pääse katsomaan, että kaikki kennot kuplii samalla lailla.(= kaikissa kennoissa sähköllä hajoitetaan vettä vedyksi ja hapeksi, siis täynnä!) |
Jäätyykö AGM-akku? Kun eihä siellä ole vettä muuten ku lasikuitumattoon imeytettynä...
Oli FJstäkin Optima (AGM) kyykänny nyt 5 päivän pakkasessa seisomisen jälkeen. Mihin lie purkaantunu... Tyrkkäsin Ctekin kiinni, eiköhän tuo oo aamuks lataantunu. |
Lainaus:
Mutta ARVAILUA noista AGM-akuista: Jos ne edelleenkin perustuu tuohon lyijyyn ja vedellä laimennettuun rikkihappoon, niin tuo kemiallinen reaktio lienee ainakin lähes sama, ja jos tuossa reaktiossa vesi on kiinteää(arvaus), niin reaktio ei toimi halutulla tapaa, ja jos tuo AGM-akun reaktio on sama kuin normi akkuissa, niin ylimääräinen sähkö hajoittaa vettä hapeksi ja vedeksi (räjähtää muuten pienimmästäkin kipinästä:() ja turmelee toisen levyn jollain reaktiolla.... (30w aurinkopaneeli "paistaa" 60 Ah:n akun paskaksi kesässä, jos ei kulutusta, ja latausjännitettä ei rajoiteta) No, -Matti-, pistit sitten kuitenkin hyvän laturin lataamaan! mitä tarkoittaa "kyykännyt" siis oliko napa jännite vielä yli 12v hetken seisonnan jälkeen? ja paljonko oli pakkasta? ja tarkoittiko että ei jaksanut lähteä käyntiin.... vaikka pyöritti melkein normaalisti? Toivottavasti fj heräsi, jos aamulla pitää/piti lähteä.... |
Mulla on tuossa -57 kesäharrasteessa joskus -90luvun alussa ostettu optiman redtoppi. Toimii edelleen.
|
Lainaus:
Akku pari vuotta vanha, mikähän tuota söis... sterkat/vahvistin? |
Lainaus:
Akku on niin tyhjä ettei edes keskuslukko toimi:D Ei oo tosiaan ennen näitä AGM:ä ollu niin ei mitää hajua näistä akuista. |
Lainaus:
|
Mulla aikanaan punakantinen Optima tyhjeni ihan totaalisesti, kun auto oli pitkään seisonnassa. Talvella (pakkasta jotain 20 astetta) koitin autoa käyntiin niin akussa ei ollut tosiaan yhtään henkeä, edes sisävaloa ei jaksanut polttaa. Naapurilta lainaan Ctek ja kyllähän se akku siitä ihan normaaliksi virkosi. Toimi moitteettomasti vielä monen monta vuotta tuon jälkeen. Eli ei noi Optimat näymmä jäädy rikki ja ainakin tuo yksilö kesti latauksen kovassa pakkasessa.
|
tommotteen motonetin sznjnaiderin 75 ampeerituntisen vene-akun ostin suikkaan. saas nährä onko siittä patteria enempää ku mitä takuu aika on. ny aineki jakso komiasti nostella ja laskea tuota puskulevyä vinssaten
|
Vuos sitten ostin molempiin käyttöautoihiin justiinsa Shneijderin akut ja ois tosiaan takuukuitti kannattanut laittaa talteen! Nyt vuoden jälkeen yks aamu oli molemmissa autoissa akut tyhjänä.
Eikä meinaa virtaa ottaa vastaan vaikka Ctekillä yrittää latailla, pitäs varmaan hitsauskoneesta antaa kerralla vähän enemmän virtaa akulle, jos vaikka heräisi. |
1) Mikä on oikea latausjännite AGM-akulle? Mitä vähintään, ja mitä korkeintaan?
2) Kuinka paljon lämpöä AGM-akku kestää? Voiko laittaa konehuoneeseen, jossa kesällä helposti 60-70 astetta? Jos tarttee merkin/mallin, niin motonetin pienempi Sznajder (70Ah, eli http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=90-0602) harkinnassa. Näitä tulisi 3kpl rinnan, kaks onehuoneen etunurkkiin ja kolmas takaknurkkaan takavinssin viereen. -Paavo |
1. Tuossa on jotain testiä:
http://www.hotrod.com/techarticles/g...y/viewall.html Tai helpompi tapa: Jos ei ole jo niin hommaa C-tec laturi. 2. Omassa Rangessa ollut jo monta vuotta Keltaiset Optimat nurkissa, eikä ole menneet rikki. Joskus ollut hieman lämpö ongelmia tuolla konehuoneen puolella Rangessa... https://lh6.googleusercontent.com/-F...6/Kuva0639.jpg (Keltala +30) |
Mulla on kaks punasta optimaa vuodelta 2005. Toinen paikoillaan vielä alkuperäisessä paikassa, vanissa ja toinen Jeepissä. Joskus auto seisoi puolikin vuotta, akut oli tyhjiä. Normi laturi ilmoitti akussa olevan vikaa eikä suostunut lataamaan...joku halpis automaatti laturi. Hetken aikaa oli sitte kaapeleissa kiinni ja latasin autolla. Sen jälkee otti virtaa.
- Tietysti jos on kylmässä ollut niin pitäs ensin lämpimäksi saada. muistaakseni Optimassa, punasessa oli latauksen suhteen sellanen rajoitus ettei pintalämpö saisi nousta yli +60c. Muistaakseni muita rajoitteita ei ollut latauksen suhteen. En sitten osaa sanoa vaikuttaako ulkolämpötila miten tuohon, jos vaikka jeepin konehuoneessa on kesällä kevyesti se +60. |
Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia noista Bilteman AGM-akuista?
Käyttis rupee tarviamaan uusia akkuja, nykyiset punakantiset Optimat rupee oleemaan ehtoopuolella, kävin paikallisessa akkuputiikissa mitauttamassa niin toisesta tuli n. 300amp ja toisesta 500 joten kauas jäädään uusien akkujen nimellistehoista. -17 pakkasasteesta lähti vielä käyntiin ilman esilämmityksiä mutta rauhallisesti kyllä pyörittää vaikka 10w-30 öljyt koneessa. Biltemoissa kiinnostais hinta, isompia kapasiteetti ja mahtuisvat vielä orggispaikoille Optimoiden tilalle. Ja tietysti se 4 vuoden takuu. Autona 6.5td Suburban, laturi lykkää tarvittaessa sen 100amp (mitattu), ja kaapelit on kaikki uusittu. Startti on 2,5Kw välitetty malli ja sähöä sille syötetään 50mm2 kaapelia pitkin. Mullehan toi auto on myös tulonhankkimisväline, sillointällöin joutuu työvaloja, invertteriä yms. käyttelemään joten kapasiteettia sais olla enemmänkin. Eberi on siihen kanssa tulossa joten sähköä menee. Ei viittis koko aikaa käynnissäkään pitää, mulle maksetaan ajetuista kilometreistä, ei käyttötunneista. Eli työnnänkö käteni paskaan ja teen yhden huonon hankinnan lisää? Vai ostanko suosiolla uudet Optimat, ne jäis maksamaan tasan 400€. Näköjään max. neljä vuotta on niitten käyttöikä. |
Lainaus:
Mulla ollu Bannerin AGM akkuja ja ihan tyytyväinen ollu hintalaatusuhteeseen. Yks pari vaihtu vuoden ikäsenä takuuseen ja nekin tais päästä jäihin tyhjinä eli ymmärtääkseni kyl nää jäätyy. Erohan on vain että neste on imeytettynä lasikuitumattoon eikä vapaana. |
Mittailin merssun akkua ja 7.4v näytti virtaa. Tyrkkäsin apukaapelit kiinni ja täräytin käymään. Puolen tunninkäynnin jälkeen näytti 12v mittari. Luultavasti akku ei ottanut siipeen pakkasista.
Kaivinkoneessa oli joskus tuollaset shneiderit. Söi kuukaudessa 2 paria akkuja ihmeteltiin että mikä vikana kun aina toinen akku sökö. Vika oli ilmeisesti edellisen omistajan kytkennöissä , radion virta otettu toisesta akusta(24v) 3 pari kestikin sitten vuoden (6800h) autossa tuo tuntimäärä taitaa tarkoittaa vähän pidempää aikaa. Huomattavasti pidempikestoset mitä ikh:n crx:ät. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Niin mäkin eilen netistä kattelin että vähän pitkä hinta toi 400€ kahdesta akusta, täytyy nyt vähän miettiä mitä tekis. Noita Bilteman kököstyksiä nyt ei ainakaan rahan takia kannata ostaa, takuu ja isompi kapasiteetti tietty olis eduksi.
Minkähänlainen takuu noissa Motonetin akuissa on, mistään nopeella ettimisellä ei selvinnyt. Siis lähinnä noissa Sznajderin AGM-pattereissa? |
Ainakaan mäe osta motonetistä enää yhtään akkua.
Hj:hin hain joskus uudet 100a bossit,oli käyttöautona.joka päivä se 50-100km eka kerta kun oli -30 toinen akku kyykkäs. vein takas motonettiin, ne mittaili sitä yön yli ja latas. Ei kuulmaniiden mielestä vikaa. Niin vaan se taas kyykkäs kun tuli seuraavat kunnon pakkaset. Paiskasin ne sössit helvettiin ja hain kunnon akut. ei sipannu koskaan enää. |
Lainaus:
Entinen oli auton alkuperänen (2000) Eikös nää motonetin akut ookkaa samoja ku muilla liikeillä:eek::eek: |
Noista optimoiden herättelyistä niin testattiin vanhaa keltasta kun tuntu ettei oo kaikki enää tallella (ikää noin 7vuotta), no ledityövalolla tyhjennettiin akku ihan nolliin jonka jälkeen bentonin automaatti laturiin. Laturi ei suostunut lataamaan, ei muuta kun kaverin 24v laturiin kiinni ja 24v boostilla vähän aikaa, kas kummaa rupes virta taas kelpaamaan, yön yli oli sitten 12voltilla latuussa.:cool:
Tämän jälkeen tehtiin testiä veneen sähkömoottorilla ja noin kolmekertaa enemmän kestää ajaa kuin tavallisella 55ah akulla vaikka ei olekkaan kaikki kotona. Varmaan kenno jotenkin oikkareissa kun lämpiää ladatessa pirusti.:D Tällaiset kokeilut sitten täysin omalla vastuulla:D Taidampa tilata uuven keltasen tuolta J-mat extremeltä |
Tuohon edellisen kirjoittajan juttuun sen verran että, ostin itelle mönkijään syksyllä uuden vartan agm akun.
Unohtu sitte kahvalämppärit päälle ja pääs akku tyhjentymään, eikä suostunut bentonin älylaturi lataamaan. Menin akkukauppaan mistä akun ostinkin ja kerroin tilanteen, sanoi sieltä että nämä älylaturit ei välttämättä lähde lataamaan jos akun varaus alle 9v. Kotona sitten mittasin yleismittarilla ja oli tosiaan akun varaus jossakin 7v tienoilla, toisesta akusta apuvirtaa ja VOILA! lähti lataamaan kun oli joku pikkasen yli 9 voltin varaus. |
Mites nuo AGM patterit niin ottaako ne virtaa nopeammin vastaan kuin tavan akut?? Tuossa meitsin mönkkärissä kun on ilmentyny semmosta että sähköpumppu osaa kyykätä akun eikä se lataudu tarpeeksi omalla laturilla vaan pitää laittaa yöksi laturiin niin sitten taas pelaa...???
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tiiä sitten mitä tuolle ongelmalle oikein voisi tehdä? |
Lainaus:
Mutta esim. noissa minun c-tekeissä on 13,6 voltin poweritoiminto, mikä on tarkoiteetu esim. kylmälaukkujen käyttöön, niin siinäkin on virranrajoitus, joka rajoittaa maksimivirran luvattuun, mutta työntää virtaa vaikka ei "vastajännitettä", siis lataa myös täysin tyjää akkua. Muista tarkistaa napaisuus! (yrittää kääntää akkua "nurin päin napaiseksi", ja se tuhoaa akun jokseenkin varmasti.) ja kun olet "herättänyt" akun, niin normaalilataukselle, sillä nuo fiksut toiminnot ei käytössä tuossa "poweri"moodissa. Kaikissa c-tekeissäkään tuota "poweri"-toimintaa ei ole |
Sivu luotu: 23:28 (GMT +2). |