![]() |
Suzukin Carry 4x4
Lokakuussa 2008 tuli hommattua tuommonen kilvetön lavasuikka, hetken mielijohteesta. Tämähän on takaveto ja varustettu voimallisella 800cc konella ja 4 lovisella lootalla, painoa n. 650kg. Liikkuva peli. No tulipa sitten mieleen tehä siittä jonkunmoinen mehtäauto ja siitä se sitten alko.:eek:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12699 Ensin alettiin purkamaan taka-akselia ja sitten vasta miettimään mitä sille vois tehä, No kierrejouset, patrollin akselit ja kolmiotukivarret, vai mitkä ne oli. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12687 Akselit on pätkäpatrollin vakiovälityksillä. Palstan kautta Leppävirralta pari taka-akselia ja 1 etunen. Hieman kasausta vaille kokonaiset. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12689 Yhdet välitykset oli hammaspeikko syönyt, joten ehjää tilalle http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12688 Jakolaatikon virkaa hoitamaan löyty paikalliselta trukkipurkaamolta 6-vaihteinen mahottoman vanha jakoloota. Mitään tietoa siitä, mistä on peräisin ei ole. Painaa noin 60 kg ja välitystä on riittävästi :D Sorvari teki tumpit, kun ei laatikossa mitään laippoja ollu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12695 |
Lainaus:
|
Siistiä Härö vehje tulossa .Mulla ittelläni joskus käyny sama mielessä mutta "orkkis" osia käyttäen eli 410 akseleita ym
|
Jakolaatikon asemointia ilman sisuskaluja. Y-linkit on jo paikoillaan ja kaikki vasta hepissä ja irtonaisena, että saa kattoa kardaanikulmia, koko korkeutta ja on sitten helppo purkaa kun menee lörinäks.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12690 Jakolaatikon mentyä sorvarille alko sitten etuakselin laittelu. Jousia ei vielä ollut, mutta virkaa hoiti rautaputket. Tallista ulos ja korkeehan se on :o http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12691 |
Voe mahoton... :D:D:D Pikkusen kähyn näkönen vekotin, ehkä vaan sentin liian korkea?
|
Tää on aika rivon näköinen:D
Meinaatko konepuolelle tehä mitään? |
Aika pervo suitsa,...
Tässä laitteessa on asennetta. Taijanpa tehä samanlaist kolmiotuet omaan suitsaanki. |
Kone pysyy ainakin aluksi omanaan, mutta jos sen vaikka turpottas ennen koneen vaihtoa. :D Koppaa laskettiin noin 100mm alemmas, vaikka vielä olis hyvä jos sais vielä alemmas. Takana mahtuu joustamaan, mutta eessä ei pysty leikkaamaan kaaria jalkatilojen takia.
Ohjauksen osia http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12700 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12694 Orbitrooli kävi aika hyvin alkuperäseen rattitorniin http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12693 |
äijähä tuusaa oikei urakalla suizaa :D
|
Kuvat on vähän jalkijätössä, ainakin 2 päivää. Tänään koeajettiin. Orbitroolin pumppu on liian iso ja takapää on aika jäykkä, etupää joustaa senkin edestä.
lisää kuvia http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12692 Navat tuli käännettyä, pinioni nous vaan aika jyrkkään kulmaan. Saaneenkohan voitelua... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12696 jortaani kulmat tuli suht loiviksi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12698 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12697 |
Mitkä on mitat tuolla kolmiotuella? pituus / leveys ja miten kiinni akselissa?
Omaan sj:hin meinaan toteuttaa samanlaisen mutta pituus hieman mietityttää ja miten kiinnittää tuon akseliin, korvallisilla vai kempillä? |
tuosta silmästä akseliin keskelle takana 1200mm, edessä 1100mm. Kolmion leveys akselin puolella 1100mm. Kiinnitystä en vielä itekkään tiiä, nyt kiinni lehtijousten kiinnikkeissä hitsaamalla. En tiiä kumpi lie parempi ???
|
Muistetaas sit pistää iso supported by Vesku tarrat ;) ps luitko jo tuon tekniikka-tarinan et gr sais ne 12,5 leveät leimaan?!!! Niin ja tuli tuossa mieleen,et vieläkö ne on siinä hallissa ne peräkärryn 40+jotain tuumaa kertaa 25 tuumaa renkaat tallessa? sopis tuohon ku rusinat pullaan, ettei kaatuis koko ajan ;) ja kelluishan se jo niillä..
|
Jep saaphan ne y60 12,5. Näitäkö tarkotat :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13023 Orbitin pumppu vaihtu 80 audin tehostajan pumppuun, vaikkakin kiilasiivoja joutuu mulkkaamaan kun pumppu pyörii suht kovasti ja lämpiää... |
Nuo vaan alle niin pysyypi vielä pystyssä :D
|
Mini monsteri:D
|
NUO NE OLI!! Ihan ehottomat ;) ei saa viiä mettään ilman noita ja ehottomasti oon paikalla kun nuilla renkailla ulkoilutetaan se viimeksi ajettu lenkki ;)
|
Ei jumankaut!!! :D Että o rähhäkkäät paarumit tulossa
|
Gummit
Eikös nuo rupuli gummit oo lähtösin jostain venäläis valmisteisesta härviläst???
|
KAI TOHON TULEE TURVAKAARET ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
Hauskan näköinen, mutta ei taida kannattaa noita isoja renkaita laittaa, ku taitaa tulla enemmän tekniikka murhetta ja aikaa kuluu tallilla, eikä maastossa. T: Jarenyymi |
Mitkä ovat nuo renkaat?
Ovatko leikatut paskakärryn renkaat? |
Nää on jostain venäläisten maastokuorkkien renkaita, sontakärryn varapyörä. Näissä on vielä alkuperäset biitlok vanteet. Huonosti saattas joustaa, kun tyhjää rengasta ei huomaa 20 tonnin kuorman alla.
Kyllä ne kaaret olis tarkotus tehä, pitäs vaan rypytin hommata. Onkos muuten mahollista, että ohjaustehostimen pumppu käy kuumana sen takia kun ei ole automaatti öljyjä vaan 10w-30. Entinen pumppu oli normaali hydr. pumppu ja epähuomiossa ei tullu vaihettua öljyjä ?? |
tartteeko tuon kokosilla renkailla enää maastopaineita miettiä? kyl noi lapioi savea ja kuvio tyhjenee varmasti ihan tarpeeksi ilman alipaineiden imemistä :P ja kyl patrollin akseleiden pitäs kestää tuon painosen vehkeen alla vielä noilla renkaillakin. Ainakin nätissä ajossa.
|
Lainaus:
|
gyl.....
Lainaus:
|
Lainaus:
ja kun vetari menee, niin menee samalla murikkakin:p tai ainakin laakeri ja sen pesä:rolleyes: montakohan juhokekin niit on jo tuhonnu... varmaan viis jo ellei enemmänkin, ekan hajotti 35"mtrillä ja loput 37" ja 38,5" pyörillä... |
.........
..........niin mää muistelin............
|
"Kohtuus kaikessa pullo päivässä" Kaikkihan särkyy särkemällä. Vetareita menee varmasti.
|
elekkee huoliko. Ei nuo renkaat alle tule, ihan varmuuden vuoks vaan:p 33" alotellaan.
Pumpun kuumenemiselle löyty syy: Orbitrooli ei laske hydrauliikkaa vapaalle kierrolle, vaan renkaita liikuttamatta jurraa paikollaan. |
ohjaus on saatu pelaamaan ja hitsailtu sen verran että voi tallista ajella pois. Varovasti alkuun ojissa ja sitten tuli käytyä jo vähän metässä, ainakin raidetanko meni rullalle. Muuta ei vielä ainakaan hajonnu. Seuraavana alkaa perien muutot, takaa kitka eteen ja taakse Kemppi. Lopuks parit varovaiset kuvat:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13670 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13669 |
Panhard tanko takana ainakin näyttää olevan evo1 mallia...
|
ISOMPAA RENGASTA ALLE!!!
asiallinen peli! |
Ristus ku se o komee.
|
sehä joustaa :D, meinasitko millo lähtä kokeilee kunnolla mettään?
|
Jep, panhardit on vielä vahvistamatta ja jarrut pitäs rakennella vielä. Jos viikonloppuna kävis suota sotkemassa, siitä ne heikot kohat alkaa löytyä :D
|
Jumalauta täähän voi olla menevä peli kun on niin kevytkin vielä!
|
Lainaus:
|
tästä pihapiiristä noin 400metriä. Eikun mukaan vaan. Veskukin varmaan ois tulossa. Päivästä ei vielä varmuutta...
|
Videoita sitte koeajosta!
|
Aivan s**tanan töree :D
|
Lainaus:
jööp, vois lähtä, ilmottele yv:llä ku tierät päivän nii lähetää kolistelee |
Ajelemassa käytiin ja pois selvittiin ilman suurempia ongelmia, ainakin suikan osalta. Patrolli vähän kärsi ja range sai kosmeettisia vaurioita. Suzuki toimi lähinnä vetoapuna, mutta ei sitä vinssattu kertaakaan. Kerran oli lähellä, mutta pakko oli ajamalla saaha pois.
Viipo toi lauantaina vielä lainaan 39,5 tsl:t :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14019 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14015 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14014 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14013 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14016 |
Takaylitys on passeli, aina halunnu tehä tommosen Carryn, tosin matalampana.
|
Yhen kerran aloin jo juhlia pistämään pystyyn, että "nyt se jäi kiinni" siihen missä patrulli ja whitewhale oli tiukassa, mutta pikku pakilla tuli heittämällä yli :( kyllä korpesi ;) ja on se kumma että aina menee kuskin peili kipeeksi rankusta. Ei voi olla kuskissa vika ;)
|
Renkaan koosta päätellen 800cc koneessakin on voimaa. :D:D:D Onko koneen puolelle tulossa päivitystä?
|
Eipähän paikat hajoo :p Ei ainakaan vielä vaihella konetta, sitten joskus...
|
wow this was new. i like that..
|
Thanks, Kjellis. Joustoja tuli kokeiltua tuossa pihamaalla. Takarengasta kärsi nostaa 90cm, kunnes otti etuhelmaan rengas. Eturenkaasta sai nostettua 80cm, kunnes taas otti takarengas lavaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14069 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14068 |
Lopettakaas se elvistely, ettei koko ajan kateus kalva ;) Mut on se hieno hiipimiskoje..
|
voi vidu et on hieno peli!!, vesku tossa soitti ajelujen jälkeen ja oli aivan maassa :D, o kuulemma suikka liian hieno peli, kateeks iha kävi :D. millos meette seuraavan kerran ajeleen?, vois lähtä remmiin, jos sitä p*rkeleen lunta vaikka ei satas just sillo
|
Niin otti koville viime reissu, että harkinnassa on kovasti ollut, että lopettais rangen katsastukset ja siirtäis sen kokonaan metsäkäyttöön. Tekis jotain tuollaista suzuki/tdic-89:n möhkö mallia.
|
Mitenkäs toi sun panhard-tanko oikeen menee... Onko se kolmesta pisteestäkiinni? Vai fuulaako kuva...
|
Lainaus:
|
Tässä on taas vähän rakentelua eessä, eilen kävin turvakaari putket ja tänään tulee taivutin. Jarrujakin on vähän laiteltu ja rakenteita vahvistettu. 10 päivä näyttäs olevan ajot juuassa, jos sinne uskaltas mennä kokeilemaan. Omilla mailla alkaa olemaan routaa, kun kaikki paikat on jo polettu. :D Joo panhardit on L-malliset kulmatuilla.
Jokos se aletaan kauppaa vääntämään renkaista, Viipo ? |
On tuo kyllä aika härö peli :D Viittispä itekkin rakentaa tollaisen heh..
|
Lainaus:
Vieläkö se hytikkapumppu kuumuu? Voipi muuten ruveta Juuassa öljyt kiehumaan... |
Pistin tarjouksen postiin. Ei se enää kuumu, lämpiää vaan. Tul kokeiltua jo rypytintä ja meinashan siitä sekundaa tulla vaikka priimaa yritettiin, vai miten se oli ?
|
Lainaus:
|
sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...
|
Mietippäs tuota vielä hetkinen ja tiputa sen jälkeen vaikka rungon puoleinen korvakko alemmas.;)
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Panhard
1 Liiteet
Oon kan katellu useemman kerran noita panhardeja, että onpas niissä "oivallus".
Tossa yks kuva Z-linkistä, käsittääkseni tämä auto on todettu varsin toimivaksi. |
Yläpään kiinnikkeet oli olevinaan hankala laskea alemmas, niin sillä tuommoset. Vetäähän se tuommonen muutaman sentin sivumpaan, mutta vähemmän kuin tuossa olis suora tanko. Ja vähällä sivuvedolla ei ole suurta merkitystä kun on toi orb. ohjaus. Tuntus pelaavan ajelujen perusteella tarvittavasti. Selityshän se on tuokin....:p
Turvakaaret on heppailtu muotoon ja nostettiin pois hitsauksen ja maalauksen ajaksi. Tukkikärrin avulla ei tuottanu vaikeuksia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15081 |
Lainaus:
|
Tätä yritin aikaisemmin jo vihjata, ei vaikuta kiinnityspisteitä johtuvaan geometriaan vaikka tanko olisi minkä muotoinen tahansa. Silmään voi näyttää paremmalle mutta fysiikanlakeja ei tangon muoto muuta.
Lainaus:
|
Joo-o, olis pitäny peruu puheet jo ajat sitte. Ei se mitään vaikuta tuo tangon muoto, Hämää vaan silmää... Edessä onkin toi panhardi hyvin, nivelpisteiden kork. ero on vajaa 100mm. Takana vähän enemmän, mutta ei suurempaa haittavaikutusta.
Kaaret on maalattu ja laitettu paikoilleen, jarrutkin jekkasee. Nyt ois taas käytävä koettaan. Kaaret pitäs testata ja kaataa parit kerrat selälleen. |
Kaaria ei saanu vielä testattua kun jäi niin lyhyeks koeajo. Ensimmäinen pikku oja ja jakolaatikon puolelta irtos tumppi. Oli jääny "kokeiluheppiin" tumpin soviteholkki. No takavedolla ja vinssillä pois metästä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15715 |
komee pikku monsteri ja vissiin meneekin aika hyvin noil tsl renkail?
|
Seuraavana pitäskin ruveta tekemään beadlockeja, jotta saisi paineet laskettua minimiin.Meinasin teetättää ammattikoululla oppilastyönä plasma leikkurilla ihan perusmalliset, eli ei tulisi mitään kuviota reunaan.
Mutta nuo halkasijat(ulko ja sisä) ei ole vielä tiedossa, minkä kokosia beadlockeja palstalaiset on tehny 15 tuumaselle vanteelle.Ja aine vahvuus tietysti kiinnostaa. |
jos teetätät niin onnistuisko mulle kans, jos ei hirveen kalliiks tuu :D
|
Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän. |
Lainaus:
Ne kehien mitat on melko helppo mitata ihan niistä vanteista, mitkä sulla on. Eli sisäkehä, joka hitsataan vanteeseen pitää olla sen kokoinen, että mahtuu vanteen reunan sisäpuolelle. Sit ulompi kehä on tietty hieman isompi ja senkin mitan saa mitattua siitä vanteen ulkoreunasta ulkoreunaan. Sit pulttikehän halkaisija suunnilleen niin, että mahtuu pultit kiertään, ilman, että joutuu kumia leikkaamaan. On kai tuohon jollain jonkinlainen mittakin olemassa, mutta ei nyt just pysty ees mittaan, ku en ole tallille menossa pariin päivään. Mut jokuhan voi mittaa omista 15" kehistä. Matsku paksuudet taitaa monesti olla siinä 5 tai 6mm. Jollain norskeilla oli joskus ulkokehät muistaakseni 3 vai 4 millistä, mutta ulkoreunaan oli sit mankelilla rullattu pyörötangosta vahvike ja pyöristys. Niin siis siihen ulompaan kehään pitää kumia vasten hioo/sorvaa pyöristys, jottei kalva renkaan reunaa ihan muusiks. |
Kuinka halvalla kehiä saa teetettyä, kun valmiita kierteytettyjä saa 130e/sarja?
Miksi nuo takatuet piti taivuttaa? Muuten kyllä asiallisen näköiset kaaret. |
Jossakin olen nähnyt jotta kummatkin kehät olisivat saman kokoiset, eli sisempi kehä ei tulisi vanteen reunojen väliin vaan päälle.Jos näin on, niin olisi ainakin helppo teetättää kun ei tarviisi viedä kun yhdet mitat pajalle.Nuo takatuet tuli taivutettua kun näytti omaan silmään "paremmalta".:)
|
Lainaus:
|
Näin viime viikolla unta että ajelin tällä jonkun hallin pihalla, orbi ohjaus oli ihan jees ja hyvät oli kyydit, kiitti vaan. :D
|
Kävin äsken noita vanteita kahtomassa ja mittailemassa, tulin siihen lopputulokseen että kummatkin kehät on sama tehdä saman mittaisiksi ulko halkaisijaltaan. Onkohan nuo mitat joita mittasin lähelläkään totuutta, ulkohalkasija 415mm ja sisä halkasija 305mm,neuvokaa ihmeessä jos mitat heittää.
repro:hyvä jotta jollekin on ollut iloa tästä autosta:D |
Lainaus:
|
Niitä lattaraudasta taivuteltujahan oli varaosapuolella myynnissä, myyjän nimimerkki oli joku vk4wd tai jotain sinnepäin.
|
tässä mittoja tuumina, 415mm on aika lähellä:
http://www.pirate4x4.com/tech/billav...Inner_ring.jpg http://www.pirate4x4.com/tech/billav...outer_ring.jpg |
En varmaan mitään näistä tiedä, mutta eikö beadlock vanteissa rengas tiivisty juuri siihen hitsaus saumaan mikä jää vanteen ja sisemmän kehän väliin? jos kehät on saman kokoiset niin pysyykö rengas kunnolla paikoillaan/pysyykä ilmat sisällä ilman sisärengasta?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei ne mutkat putkessa mitään auta, ajatelkaa vaikka näin että autossa on samaan aikaan sekä suora että mutkilla oleva putki kiinni samassa paikassa.
Eli esimerkiksi panhardputkia on kaksi päällekäin, samat kiinnityskohdat akselissa ja rungossa. Sitten kokeillaan jousituksen liikkeitä ja kas kummaa, putket ovat jatkuvasti sammoissa paikoissa kiinni eikä niiden kulmat eikä pituudet toisiinsa nähden muutu ollenkaan. No onko niistä mutkista mitään hyötyä:confused: Silloin on jos putkissa on uniballit tai vastaavat joissa kulma kasvaa liian suureksi niin mutkilla saa kulmia pienemmiksi, jousituksen liikerata on kuitenkin identtinen:) |
Mistään en mitään tiedä, mutta ikäs tuoss Z-linkki panhardissa oo 5 nivelpistettä toisin kun normi panhardissa jossa on vaan ne 2 ?
Normi panhardi on tehty yhdestä kappaleesta ja Z-linkki kolmesta, jolloin akselin liikkuessa pystysuuntaan, linkin keskimmäinen kappale kääntyy ja antaa panhardille lisää pituutta --> akseli pysyy keskellä koria? |
Lainaus:
|
Lainaus:
saa poikki tangon vaakasuoraan, ällän saa varmasti kestämään kun tekee kunnon putkesta ja laittaa kulma vahvikkeet |
Ehkä se akselin keskellä pysyminen perustuu siihen että se Zetalle väännetty putki antaa joustoissa periksi sen verran että hyvällä mäihällä akseli pysyy keskellä!! :D:D
Ja semmoinen periksi antava putkihan on tunnetusti pitkäikäinen. :rolleyes: |
2 Liiteet
Lainaus:
Liitteenä on Wikipedian kuva panhardista, sekä tyyliikkäästi muokattu kuva kahdella mielikuvitteellisella panhardilla. Sinisellä L-kirjaimen muotoinen ja vihreällä moneen suuntaan taivutettu. Kaikki kolme pitävät akselin liikkeen täsmälleen samanlaisena. Ja tämä ei ole mikään mielipideasia. ;) |
Älä jouni ole trollauksen uhri, vaan poista pienimmätkin viittaukset moiseen höpöhöpöön ennenku joku uskoo.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1232187620
Jounin esimerkissä on panhardi väärällä puolen runkoa. Siksi anonyymit ei usko sen juttuja. Anna Jare mä arvaan, kirjotat hiukan itseäsi toistaen siitä Maken Jeepistä? |
vääntäkää vaikka solmuun
se panhardi ni ihan samoin toimii kun suorakin. Wattin linkki onkin sitte eri juttu. Ni.
|
Lainaus:
|
Nyt on hiukka hiljaiseloa rojektin osalta, vie tuo valtion palvelus hyvää suzuki rakentelu aikaa :mad: Mutta siitä huolimatta jotain sentään
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18139 |
Lainaus:
|
Ohjausta on paranneltu pumpun osalta. Nyt pumppu ottaa voiman kampiakselin päästä ja syyläri piti heittää lavalle. Nissan sunnyn syyläri/sähköflekti-paketti huolehtii jäähtymisestä. Pari akkuu lavalla vinssille ja vinssi (9500lbs) tallin nurkassa. Vinssistä tulee siirrettävä eteen/taakse/sivuille.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25956 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25955 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25954 |
Tämä on oikeasti siisti peli! Kummasti tuo kilvellisyys rajoittaa rakentelua, joten kiva nähdä välillä tällaisiakin projekteja.
Mistä nuo kierrejouset on? |
Sivu luotu: 15:46 (GMT +2). |