Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Suzukin Carry 4x4 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53400)

PatrolGR 27.11.2008 21:03

Suzukin Carry 4x4
 
Lokakuussa 2008 tuli hommattua tuommonen kilvetön lavasuikka, hetken mielijohteesta. Tämähän on takaveto ja varustettu voimallisella 800cc konella ja 4 lovisella lootalla, painoa n. 650kg. Liikkuva peli. No tulipa sitten mieleen tehä siittä jonkunmoinen mehtäauto ja siitä se sitten alko.:eek:


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12699

Ensin alettiin purkamaan taka-akselia ja sitten vasta miettimään mitä sille vois tehä, No kierrejouset, patrollin akselit ja kolmiotukivarret, vai mitkä ne oli.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12687

Akselit on pätkäpatrollin vakiovälityksillä. Palstan kautta Leppävirralta pari taka-akselia ja 1 etunen. Hieman kasausta vaille kokonaiset.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12689

Yhdet välitykset oli hammaspeikko syönyt, joten ehjää tilalle

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12688

Jakolaatikon virkaa hoitamaan löyty paikalliselta trukkipurkaamolta 6-vaihteinen mahottoman vanha jakoloota. Mitään tietoa siitä, mistä on peräisin ei ole. Painaa noin 60 kg ja välitystä on riittävästi :D
Sorvari teki tumpit, kun ei laatikossa mitään laippoja ollu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12695

tdic-89 27.11.2008 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 510560)
Lokakuussa 2008 tuli hommattua tuommonen kilvetön lavasuikka, hetken mielijohteesta. Tämähän on takaveto ja varustettu voimallisella 800cc konella ja 4 lovisella lootalla, painoa n. 650kg. Liikkuva peli. No tulipa sitten mieleen tehä siittä jonkunmoinen mehtäauto ja siitä se sitten alko.:eek:


[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=949&pictureid=12699[/IMG

Ensin alettiin purkamaan taka-akselia ja sitten vasta miettimään mitä sille vois tehä, No kierrejouset, patrollin akselit ja y-linkit, vai mitkä ne oli.

[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12687[/IMG

Akselit on pätkäpatrollin vakiovälityksillä. Palstan kautta Leppävirralta pari taka-akselia ja 1 etunen. Hieman kasausta vaille kokonaiset.

[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12689[/IMG

Yhdet välitykset oli hammaspeikko syönyt, joten ehjää tilalle

[IMG]http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=948&pictureid=12688[/IMG


Kuvia ja juttua tulee lisää sitä myöten kun homma etenee, jos etenee...

no nyt kyllä kuvia!!, pitäs tulla joku päivä kahtomaan teille tätä rojektia jos käypi millon?

Suzukisj410K 27.11.2008 21:22

Siistiä Härö vehje tulossa .Mulla ittelläni joskus käyny sama mielessä mutta "orkkis" osia käyttäen eli 410 akseleita ym

PatrolGR 27.11.2008 22:18

Jakolaatikon asemointia ilman sisuskaluja. Y-linkit on jo paikoillaan ja kaikki vasta hepissä ja irtonaisena, että saa kattoa kardaanikulmia, koko korkeutta ja on sitten helppo purkaa kun menee lörinäks.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12690

Jakolaatikon mentyä sorvarille alko sitten etuakselin laittelu. Jousia ei vielä ollut, mutta virkaa hoiti rautaputket. Tallista ulos ja korkeehan se on :o
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12691

Joske 28.11.2008 00:01

Voe mahoton... :D:D:D Pikkusen kähyn näkönen vekotin, ehkä vaan sentin liian korkea?

J0hannes 28.11.2008 20:46

Tää on aika rivon näköinen:D
Meinaatko konepuolelle tehä mitään?

Kimpsu 28.11.2008 23:38

Aika pervo suitsa,...
Tässä laitteessa on asennetta.
Taijanpa tehä samanlaist kolmiotuet omaan suitsaanki.

PatrolGR 29.11.2008 17:12

Kone pysyy ainakin aluksi omanaan, mutta jos sen vaikka turpottas ennen koneen vaihtoa. :D Koppaa laskettiin noin 100mm alemmas, vaikka vielä olis hyvä jos sais vielä alemmas. Takana mahtuu joustamaan, mutta eessä ei pysty leikkaamaan kaaria jalkatilojen takia.

Ohjauksen osia
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12700
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12694

Orbitrooli kävi aika hyvin alkuperäseen rattitorniin
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12693

tdic-89 29.11.2008 17:28

äijähä tuusaa oikei urakalla suizaa :D

PatrolGR 29.11.2008 17:58

Kuvat on vähän jalkijätössä, ainakin 2 päivää. Tänään koeajettiin. Orbitroolin pumppu on liian iso ja takapää on aika jäykkä, etupää joustaa senkin edestä.

lisää kuvia
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12692

Navat tuli käännettyä, pinioni nous vaan aika jyrkkään kulmaan. Saaneenkohan voitelua...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12696
jortaani kulmat tuli suht loiviksi

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12698
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=12697

Kimpsu 30.11.2008 14:55

Mitkä on mitat tuolla kolmiotuella? pituus / leveys ja miten kiinni akselissa?
Omaan sj:hin meinaan toteuttaa samanlaisen mutta pituus hieman mietityttää ja miten kiinnittää tuon akseliin, korvallisilla vai kempillä?

PatrolGR 30.11.2008 17:35

tuosta silmästä akseliin keskelle takana 1200mm, edessä 1100mm. Kolmion leveys akselin puolella 1100mm. Kiinnitystä en vielä itekkään tiiä, nyt kiinni lehtijousten kiinnikkeissä hitsaamalla. En tiiä kumpi lie parempi ???

vesku.r 30.11.2008 22:20

Muistetaas sit pistää iso supported by Vesku tarrat ;) ps luitko jo tuon tekniikka-tarinan et gr sais ne 12,5 leveät leimaan?!!! Niin ja tuli tuossa mieleen,et vieläkö ne on siinä hallissa ne peräkärryn 40+jotain tuumaa kertaa 25 tuumaa renkaat tallessa? sopis tuohon ku rusinat pullaan, ettei kaatuis koko ajan ;) ja kelluishan se jo niillä..

PatrolGR 02.12.2008 21:06

Jep saaphan ne y60 12,5. Näitäkö tarkotat :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13023

Orbitin pumppu vaihtu 80 audin tehostajan pumppuun, vaikkakin kiilasiivoja joutuu mulkkaamaan kun pumppu pyörii suht kovasti ja lämpiää...

Rausku4x4 02.12.2008 21:31

Nuo vaan alle niin pysyypi vielä pystyssä :D

Rompe 02.12.2008 22:51

Mini monsteri:D

vesku.r 03.12.2008 10:53

NUO NE OLI!! Ihan ehottomat ;) ei saa viiä mettään ilman noita ja ehottomasti oon paikalla kun nuilla renkailla ulkoilutetaan se viimeksi ajettu lenkki ;)

Offipiru 03.12.2008 12:13

Ei jumankaut!!! :D Että o rähhäkkäät paarumit tulossa

Maajussi 03.12.2008 12:58

Gummit
 
Eikös nuo rupuli gummit oo lähtösin jostain venäläis valmisteisesta härviläst???

Rekisteröimätön 03.12.2008 16:41

KAI TOHON TULEE TURVAKAARET ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Hauskan näköinen, mutta ei taida kannattaa noita isoja renkaita laittaa, ku taitaa tulla enemmän tekniikka murhetta ja aikaa kuluu tallilla, eikä maastossa.

T: Jarenyymi

Kimpsu 03.12.2008 19:14

Mitkä ovat nuo renkaat?
Ovatko leikatut paskakärryn renkaat?

PatrolGR 03.12.2008 20:45

Nää on jostain venäläisten maastokuorkkien renkaita, sontakärryn varapyörä. Näissä on vielä alkuperäset biitlok vanteet. Huonosti saattas joustaa, kun tyhjää rengasta ei huomaa 20 tonnin kuorman alla.
Kyllä ne kaaret olis tarkotus tehä, pitäs vaan rypytin hommata.
Onkos muuten mahollista, että ohjaustehostimen pumppu käy kuumana sen takia kun ei ole automaatti öljyjä vaan 10w-30. Entinen pumppu oli normaali hydr. pumppu ja epähuomiossa ei tullu vaihettua öljyjä ??

Viipo 04.12.2008 03:00

tartteeko tuon kokosilla renkailla enää maastopaineita miettiä? kyl noi lapioi savea ja kuvio tyhjenee varmasti ihan tarpeeksi ilman alipaineiden imemistä :P ja kyl patrollin akseleiden pitäs kestää tuon painosen vehkeen alla vielä noilla renkaillakin. Ainakin nätissä ajossa.

Rausku4x4 04.12.2008 14:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 512319)
tartteeko tuon kokosilla renkailla enää maastopaineita miettiä? kyl noi lapioi savea ja kuvio tyhjenee varmasti ihan tarpeeksi ilman alipaineiden imemistä :P ja kyl patrollin akseleiden pitäs kestää tuon painosen vehkeen alla vielä noilla renkaillakin. Ainakin nätissä ajossa.

No taka-aksula luulis ainakin kestävän on aika jykevän oloista tekoa tuo pitkäpatrollin takaperä.

Maajussi 04.12.2008 16:36

gyl.....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rausku4x4 (Viesti 512396)
No taka-aksula luulis ainakin kestävän on aika jykevän oloista tekoa tuo pitkäpatrollin takaperä.

Murikka kestaa,vetari ei........

jv 04.12.2008 20:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Maajussi (Viesti 512424)
Murikka kestaa,vetari ei........



ja kun vetari menee, niin menee samalla murikkakin:p tai ainakin laakeri ja sen pesä:rolleyes:


montakohan juhokekin niit on jo tuhonnu... varmaan viis jo ellei enemmänkin, ekan hajotti 35"mtrillä ja loput 37" ja 38,5" pyörillä...

Maajussi 04.12.2008 23:13

.........
 
..........niin mää muistelin............

Rausku4x4 05.12.2008 17:49

"Kohtuus kaikessa pullo päivässä" Kaikkihan särkyy särkemällä. Vetareita menee varmasti.

PatrolGR 05.12.2008 21:08

elekkee huoliko. Ei nuo renkaat alle tule, ihan varmuuden vuoks vaan:p 33" alotellaan.

Pumpun kuumenemiselle löyty syy: Orbitrooli ei laske hydrauliikkaa vapaalle kierrolle, vaan renkaita liikuttamatta jurraa paikollaan.

PatrolGR 14.12.2008 19:16

ohjaus on saatu pelaamaan ja hitsailtu sen verran että voi tallista ajella pois. Varovasti alkuun ojissa ja sitten tuli käytyä jo vähän metässä, ainakin raidetanko meni rullalle. Muuta ei vielä ainakaan hajonnu. Seuraavana alkaa perien muutot, takaa kitka eteen ja taakse Kemppi. Lopuks parit varovaiset kuvat:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13670

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13669

Tumi 14.12.2008 20:03

Panhard tanko takana ainakin näyttää olevan evo1 mallia...

burton 14.12.2008 20:08

ISOMPAA RENGASTA ALLE!!!
asiallinen peli!

PeteTurku 14.12.2008 21:06

Ristus ku se o komee.

tdic-89 14.12.2008 22:26

sehä joustaa :D, meinasitko millo lähtä kokeilee kunnolla mettään?

PatrolGR 15.12.2008 21:54

Jep, panhardit on vielä vahvistamatta ja jarrut pitäs rakennella vielä. Jos viikonloppuna kävis suota sotkemassa, siitä ne heikot kohat alkaa löytyä :D

Rausku4x4 16.12.2008 21:39

Jumalauta täähän voi olla menevä peli kun on niin kevytkin vielä!

tdic-89 16.12.2008 22:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 515470)
Jep, panhardit on vielä vahvistamatta ja jarrut pitäs rakennella vielä. Jos viikonloppuna kävis suota sotkemassa, siitä ne heikot kohat alkaa löytyä :D

perkule jos ens weekendinä ei tarvii lähtä lumitöille niin vois lähtä häjyä testaamaan samalla, vinssi tosin on vielä asentamatta :/.. minne meinasit lähtä koittaa suikkaa?

PatrolGR 16.12.2008 22:47

tästä pihapiiristä noin 400metriä. Eikun mukaan vaan. Veskukin varmaan ois tulossa. Päivästä ei vielä varmuutta...

Olkku 17.12.2008 09:12

Videoita sitte koeajosta!

Tuppu 17.12.2008 17:21

Aivan s**tanan töree :D

tdic-89 17.12.2008 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 515776)
tästä pihapiiristä noin 400metriä. Eikun mukaan vaan. Veskukin varmaan ois tulossa. Päivästä ei vielä varmuutta...


jööp, vois lähtä, ilmottele yv:llä ku tierät päivän nii lähetää kolistelee

PatrolGR 21.12.2008 17:29

Ajelemassa käytiin ja pois selvittiin ilman suurempia ongelmia, ainakin suikan osalta. Patrolli vähän kärsi ja range sai kosmeettisia vaurioita. Suzuki toimi lähinnä vetoapuna, mutta ei sitä vinssattu kertaakaan. Kerran oli lähellä, mutta pakko oli ajamalla saaha pois.

Viipo toi lauantaina vielä lainaan 39,5 tsl:t :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14019
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14015
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14014
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14013
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14016

Repro 21.12.2008 18:00

Takaylitys on passeli, aina halunnu tehä tommosen Carryn, tosin matalampana.

vesku.r 21.12.2008 19:04

Yhen kerran aloin jo juhlia pistämään pystyyn, että "nyt se jäi kiinni" siihen missä patrulli ja whitewhale oli tiukassa, mutta pikku pakilla tuli heittämällä yli :( kyllä korpesi ;) ja on se kumma että aina menee kuskin peili kipeeksi rankusta. Ei voi olla kuskissa vika ;)

karvanoppa 21.12.2008 19:21

Renkaan koosta päätellen 800cc koneessakin on voimaa. :D:D:D Onko koneen puolelle tulossa päivitystä?

PatrolGR 21.12.2008 22:42

Eipähän paikat hajoo :p Ei ainakaan vielä vaihella konetta, sitten joskus...

kjellis 21.12.2008 22:49

wow this was new. i like that..

PatrolGR 22.12.2008 12:29

Thanks, Kjellis. Joustoja tuli kokeiltua tuossa pihamaalla. Takarengasta kärsi nostaa 90cm, kunnes otti etuhelmaan rengas. Eturenkaasta sai nostettua 80cm, kunnes taas otti takarengas lavaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14069
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14068

vesku.r 22.12.2008 12:56

Lopettakaas se elvistely, ettei koko ajan kateus kalva ;) Mut on se hieno hiipimiskoje..

tdic-89 29.12.2008 22:35

voi vidu et on hieno peli!!, vesku tossa soitti ajelujen jälkeen ja oli aivan maassa :D, o kuulemma suikka liian hieno peli, kateeks iha kävi :D. millos meette seuraavan kerran ajeleen?, vois lähtä remmiin, jos sitä p*rkeleen lunta vaikka ei satas just sillo

vesku.r 30.12.2008 20:39

Niin otti koville viime reissu, että harkinnassa on kovasti ollut, että lopettais rangen katsastukset ja siirtäis sen kokonaan metsäkäyttöön. Tekis jotain tuollaista suzuki/tdic-89:n möhkö mallia.

ari 30.12.2008 20:51

Mitenkäs toi sun panhard-tanko oikeen menee... Onko se kolmesta pisteestäkiinni? Vai fuulaako kuva...

Viipo 30.12.2008 21:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ari (Viesti 519734)
Mitenkäs toi sun panhard-tanko oikeen menee... Onko se kolmesta pisteestäkiinni? Vai fuulaako kuva...

ei se oo kun päistä kiinni, panhardit on vaan L-malliset

PatrolGR 31.12.2008 09:45

Tässä on taas vähän rakentelua eessä, eilen kävin turvakaari putket ja tänään tulee taivutin. Jarrujakin on vähän laiteltu ja rakenteita vahvistettu. 10 päivä näyttäs olevan ajot juuassa, jos sinne uskaltas mennä kokeilemaan. Omilla mailla alkaa olemaan routaa, kun kaikki paikat on jo polettu. :D Joo panhardit on L-malliset kulmatuilla.

Jokos se aletaan kauppaa vääntämään renkaista, Viipo ?

La tuskaa 31.12.2008 14:41

On tuo kyllä aika härö peli :D Viittispä itekkin rakentaa tollaisen heh..

Viipo 31.12.2008 15:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 519896)
Jokos se aletaan kauppaa vääntämään renkaista, Viipo ?

Periaatteessa joutas myydäkkin. Paljonko tarjotaan?
Vieläkö se hytikkapumppu kuumuu? Voipi muuten ruveta Juuassa öljyt kiehumaan...

PatrolGR 31.12.2008 21:24

Pistin tarjouksen postiin. Ei se enää kuumu, lämpiää vaan. Tul kokeiltua jo rypytintä ja meinashan siitä sekundaa tulla vaikka priimaa yritettiin, vai miten se oli ?

jkholma 02.01.2009 00:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 519896)
Joo panhardit on L-malliset kulmatuilla.

Btw: Miks ne on ällän malliset?

PatrolGR 02.01.2009 10:44

sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...

LaaLaa 02.01.2009 11:06

Mietippäs tuota vielä hetkinen ja tiputa sen jälkeen vaikka rungon puoleinen korvakko alemmas.;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 520436)
sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...


jake74 02.01.2009 12:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 520436)
sen tautta kun akselin ja rungon puoleiset kiinnityspisteet on korkeussuunnassa niin kaukana toisistaan. Suoralla tangolla vetää aika lailla akselia syrjään joustossa, koska panhard menee niin jyrkkään kulmaan. Tuon mallinen panhardi tekee saman liikkeen kun suora melkein vaakassa oleva panhard...

tuli mieleen että miten offi autossa toimii ralliautoissa käytettävä Z mallin watt linkki. siinä pysyy akseli keskellä autoa joustojen aikana.

-Sakke- 02.01.2009 13:02

Panhard
 
1 Liiteet
Oon kan katellu useemman kerran noita panhardeja, että onpas niissä "oivallus".
Tossa yks kuva Z-linkistä, käsittääkseni tämä auto on todettu varsin toimivaksi.

PatrolGR 02.01.2009 20:32

Yläpään kiinnikkeet oli olevinaan hankala laskea alemmas, niin sillä tuommoset. Vetäähän se tuommonen muutaman sentin sivumpaan, mutta vähemmän kuin tuossa olis suora tanko. Ja vähällä sivuvedolla ei ole suurta merkitystä kun on toi orb. ohjaus. Tuntus pelaavan ajelujen perusteella tarvittavasti. Selityshän se on tuokin....:p

Turvakaaret on heppailtu muotoon ja nostettiin pois hitsauksen ja maalauksen ajaksi. Tukkikärrin avulla ei tuottanu vaikeuksia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15081

Arska 02.01.2009 21:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 520596)
Yläpään kiinnikkeet oli olevinaan hankala laskea alemmas, niin sillä tuommoset. Vetäähän se tuommonen muutaman sentin sivumpaan, mutta vähemmän kuin tuossa olis suora tanko.

Kyllä se ihan samalla lailla vetää sivumpaan kun suorakin tanko. Nivelpisteet sen määrää eikä tangon muoto. :)

LaaLaa 02.01.2009 22:46

Tätä yritin aikaisemmin jo vihjata, ei vaikuta kiinnityspisteitä johtuvaan geometriaan vaikka tanko olisi minkä muotoinen tahansa. Silmään voi näyttää paremmalle mutta fysiikanlakeja ei tangon muoto muuta.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 520610)
Kyllä se ihan samalla lailla vetää sivumpaan kun suorakin tanko. Nivelpisteet sen määrää eikä tangon muoto. :)


PatrolGR 04.01.2009 19:58

Joo-o, olis pitäny peruu puheet jo ajat sitte. Ei se mitään vaikuta tuo tangon muoto, Hämää vaan silmää... Edessä onkin toi panhardi hyvin, nivelpisteiden kork. ero on vajaa 100mm. Takana vähän enemmän, mutta ei suurempaa haittavaikutusta.

Kaaret on maalattu ja laitettu paikoilleen, jarrutkin jekkasee. Nyt ois taas käytävä koettaan. Kaaret pitäs testata ja kaataa parit kerrat selälleen.

PatrolGR 08.01.2009 20:50

Kaaria ei saanu vielä testattua kun jäi niin lyhyeks koeajo. Ensimmäinen pikku oja ja jakolaatikon puolelta irtos tumppi. Oli jääny "kokeiluheppiin" tumpin soviteholkki. No takavedolla ja vinssillä pois metästä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15715

matti-s 09.01.2009 07:20

komee pikku monsteri ja vissiin meneekin aika hyvin noil tsl renkail?

PatrolGR 13.01.2009 17:11

Seuraavana pitäskin ruveta tekemään beadlockeja, jotta saisi paineet laskettua minimiin.Meinasin teetättää ammattikoululla oppilastyönä plasma leikkurilla ihan perusmalliset, eli ei tulisi mitään kuviota reunaan.
Mutta nuo halkasijat(ulko ja sisä) ei ole vielä tiedossa, minkä kokosia beadlockeja palstalaiset on tehny 15 tuumaselle vanteelle.Ja aine vahvuus tietysti kiinnostaa.

tdic-89 13.01.2009 17:51

jos teetätät niin onnistuisko mulle kans, jos ei hirveen kalliiks tuu :D

PatrolGR 13.01.2009 18:20

Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän.

Jare 13.01.2009 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 524108)
Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän.


Ne kehien mitat on melko helppo mitata ihan niistä vanteista, mitkä sulla on. Eli sisäkehä, joka hitsataan vanteeseen pitää olla sen kokoinen, että mahtuu vanteen reunan sisäpuolelle. Sit ulompi kehä on tietty hieman isompi ja senkin mitan saa mitattua siitä vanteen ulkoreunasta ulkoreunaan. Sit pulttikehän halkaisija suunnilleen niin, että mahtuu pultit kiertään, ilman, että joutuu kumia leikkaamaan. On kai tuohon jollain jonkinlainen mittakin olemassa, mutta ei nyt just pysty ees mittaan, ku en ole tallille menossa pariin päivään. Mut jokuhan voi mittaa omista 15" kehistä.

Matsku paksuudet taitaa monesti olla siinä 5 tai 6mm. Jollain norskeilla oli joskus ulkokehät muistaakseni 3 vai 4 millistä, mutta ulkoreunaan oli sit mankelilla rullattu pyörötangosta vahvike ja pyöristys.

Niin siis siihen ulompaan kehään pitää kumia vasten hioo/sorvaa pyöristys, jottei kalva renkaan reunaa ihan muusiks.

baxxter 13.01.2009 20:54

Kuinka halvalla kehiä saa teetettyä, kun valmiita kierteytettyjä saa 130e/sarja?

Miksi nuo takatuet piti taivuttaa? Muuten kyllä asiallisen näköiset kaaret.

PatrolGR 13.01.2009 21:30

Jossakin olen nähnyt jotta kummatkin kehät olisivat saman kokoiset, eli sisempi kehä ei tulisi vanteen reunojen väliin vaan päälle.Jos näin on, niin olisi ainakin helppo teetättää kun ei tarviisi viedä kun yhdet mitat pajalle.Nuo takatuet tuli taivutettua kun näytti omaan silmään "paremmalta".:)

tdic-89 13.01.2009 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 524108)
Pitää kattoo, en oo viela itekkään kysyny hintaa.Olikos sulla 15 tuuman vanteet.
Ilmottelen hintaa kuhan tiijän.

joo 15 vanteet o, ilmottele ihmeessä ku saat jtn tietoa

Repro 13.01.2009 23:11

Näin viime viikolla unta että ajelin tällä jonkun hallin pihalla, orbi ohjaus oli ihan jees ja hyvät oli kyydit, kiitti vaan. :D

PatrolGR 14.01.2009 18:38

Kävin äsken noita vanteita kahtomassa ja mittailemassa, tulin siihen lopputulokseen että kummatkin kehät on sama tehdä saman mittaisiksi ulko halkaisijaltaan. Onkohan nuo mitat joita mittasin lähelläkään totuutta, ulkohalkasija 415mm ja sisä halkasija 305mm,neuvokaa ihmeessä jos mitat heittää.

repro:hyvä jotta jollekin on ollut iloa tästä autosta:D

nocvolk 14.01.2009 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 524148)
Kuinka halvalla kehiä saa teetettyä, kun valmiita kierteytettyjä saa 130e/sarja?

Miksi nuo takatuet piti taivuttaa? Muuten kyllä asiallisen näköiset kaaret.

mistäs tähän hintaan???

jnu 14.01.2009 19:35

Niitä lattaraudasta taivuteltujahan oli varaosapuolella myynnissä, myyjän nimimerkki oli joku vk4wd tai jotain sinnepäin.

Jeeper 14.01.2009 20:17

tässä mittoja tuumina, 415mm on aika lähellä:

http://www.pirate4x4.com/tech/billav...Inner_ring.jpg

http://www.pirate4x4.com/tech/billav...outer_ring.jpg

timppa253 14.01.2009 22:33

En varmaan mitään näistä tiedä, mutta eikö beadlock vanteissa rengas tiivisty juuri siihen hitsaus saumaan mikä jää vanteen ja sisemmän kehän väliin? jos kehät on saman kokoiset niin pysyykö rengas kunnolla paikoillaan/pysyykä ilmat sisällä ilman sisärengasta?

Rekisteröimätön 17.01.2009 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 521186)
Joo-o, olis pitäny peruu puheet jo ajat sitte. Ei se mitään vaikuta tuo tangon muoto, Hämää vaan silmää... Edessä onkin toi panhardi hyvin, nivelpisteiden kork. ero on vajaa 100mm. Takana vähän enemmän, mutta ei suurempaa haittavaikutusta.

Kaaret on maalattu ja laitettu paikoilleen, jarrutkin jekkasee. Nyt ois taas käytävä koettaan. Kaaret pitäs testata ja kaataa parit kerrat selälleen.

z muodolla saa vähennettyä lyhenemistä huomattavan paljon, viimeksi todettu hrd:n susnan sifterin vivussa, se vaan vaatii parhaiten toimiakseen mahdollisimman pitkät vaakasuorat pätkät ja 90 asteen kulmassa olevan zetan. jos panhard on lähtökohtaisesti kovin vinossa niin esim 25 astetta niin sivusiirtymä on tosi iso . jo jonkunlainen z muoto helpottaa asiaa. ja kuka epäilee niin kannattaa kokeilla

offroadjouni 17.01.2009 08:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 525167)
z muodolla saa vähennettyä lyhenemistä huomattavan paljon, viimeksi todettu hrd:n susnan sifterin vivussa, se vaan vaatii parhaiten toimiakseen mahdollisimman pitkät vaakasuorat pätkät ja 90 asteen kulmassa olevan zetan. jos panhard on lähtökohtaisesti kovin vinossa niin esim 25 astetta niin sivusiirtymä on tosi iso . jo jonkunlainen z muoto helpottaa asiaa. ja kuka epäilee niin kannattaa kokeilla

Ymmärsinkö oikein... Sanot että panhardia ei kannata tehdä suorasta putkesta vaan siitä kannattaa tehdä zetan mallinen?

JanneBlomgren 17.01.2009 09:10

Ei ne mutkat putkessa mitään auta, ajatelkaa vaikka näin että autossa on samaan aikaan sekä suora että mutkilla oleva putki kiinni samassa paikassa.

Eli esimerkiksi panhardputkia on kaksi päällekäin, samat kiinnityskohdat akselissa ja rungossa.

Sitten kokeillaan jousituksen liikkeitä ja kas kummaa, putket ovat jatkuvasti sammoissa paikoissa kiinni eikä niiden kulmat eikä pituudet toisiinsa nähden muutu ollenkaan.

No onko niistä mutkista mitään hyötyä:confused:

Silloin on jos putkissa on uniballit tai vastaavat joissa kulma kasvaa liian suureksi niin mutkilla saa kulmia pienemmiksi, jousituksen liikerata on kuitenkin identtinen:)

mki 17.01.2009 11:12

Mistään en mitään tiedä, mutta ikäs tuoss Z-linkki panhardissa oo 5 nivelpistettä toisin kun normi panhardissa jossa on vaan ne 2 ?

Normi panhardi on tehty yhdestä kappaleesta ja Z-linkki kolmesta, jolloin akselin liikkuessa pystysuuntaan, linkin keskimmäinen kappale kääntyy ja antaa panhardille lisää pituutta --> akseli pysyy keskellä koria?

offroadjouni 17.01.2009 11:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 525200)
Mistään en mitään tiedä, mutta ikäs tuoss Z-linkki panhardissa oo 5 nivelpistettä toisin kun normi panhardissa jossa on vaan ne 2 ?

Normi panhardi on tehty yhdestä kappaleesta ja Z-linkki kolmesta, jolloin akselin liikkuessa pystysuuntaan, linkin keskimmäinen kappale kääntyy ja antaa panhardille lisää pituutta --> akseli pysyy keskellä koria?

Sinä vertaat nyt normaalia panhardia (http://en.wikipedia.org/wiki/Panhard_rod) Wattin linkkiin (http://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage).

Rekisteröimätön 17.01.2009 12:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 525167)
z muodolla saa vähennettyä lyhenemistä huomattavan paljon, viimeksi todettu hrd:n susnan sifterin vivussa, se vaan vaatii parhaiten toimiakseen mahdollisimman pitkät vaakasuorat pätkät ja 90 asteen kulmassa olevan zetan. jos panhard on lähtökohtaisesti kovin vinossa niin esim 25 astetta niin sivusiirtymä on tosi iso . jo jonkunlainen z muoto helpottaa asiaa. ja kuka epäilee niin kannattaa kokeilla

tai tekee L muotoisen niin että ällän pystysuora osa on riittävän pitkä että
saa poikki tangon vaakasuoraan, ällän saa varmasti kestämään kun tekee kunnon putkesta
ja laittaa kulma vahvikkeet

Repro 17.01.2009 12:10

Ehkä se akselin keskellä pysyminen perustuu siihen että se Zetalle väännetty putki antaa joustoissa periksi sen verran että hyvällä mäihällä akseli pysyy keskellä!! :D:D
Ja semmoinen periksi antava putkihan on tunnetusti pitkäikäinen. :rolleyes:

offroadjouni 17.01.2009 12:30

2 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 525206)
tai tekee L muotoisen niin että ällän pystysuora osa on riittävän pitkä että
saa poikki tangon vaakasuoraan, ällän saa varmasti kestämään kun tekee kunnon putkesta
ja laittaa kulma vahvikkeet

Ei pojat, nyt ollaan metsässä ihan perusasioissa. Niin kauan kun panhard on kiinni kahdesta pisteestä, panhardin muoto ei vaikuta akselin liikerataan. Olettaen tietysti että panhard ei ota kiinni esim runkoon ja sen vuoksi estä liikettä.

Liitteenä on Wikipedian kuva panhardista, sekä tyyliikkäästi muokattu kuva kahdella mielikuvitteellisella panhardilla. Sinisellä L-kirjaimen muotoinen ja vihreällä moneen suuntaan taivutettu. Kaikki kolme pitävät akselin liikkeen täsmälleen samanlaisena. Ja tämä ei ole mikään mielipideasia. ;)

baxxter 17.01.2009 13:39

Älä jouni ole trollauksen uhri, vaan poista pienimmätkin viittaukset moiseen höpöhöpöön ennenku joku uskoo.

offroadjouni 17.01.2009 14:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 525231)
Älä jouni ole trollauksen uhri, vaan poista pienimmätkin viittaukset moiseen höpöhöpöön ennenku joku uskoo.

Ei nämä kaikille ole selviä asioita - olen joskus kinannut tästä asiasta kasvokkainkin. Mieluummin pistän vastineen korjauksen kanssa kun poistan sokkona kaikki mikä sisältää virheellistä tietoa.

mki 17.01.2009 14:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 525202)
Sinä vertaat nyt normaalia panhardia (http://en.wikipedia.org/wiki/Panhard_rod) Wattin linkkiin (http://en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage).

Niin teen, ihan tietoisesti, minusta tuo Watt (Z-link), mikälie on aika pätevän oloinen keksintö.... siirtelemällä kiinnityspistetä / osien pituutta & muotoa sais vaikka minkälaisen jousto geometrian

Jare 17.01.2009 15:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mki (Viesti 525254)
Niin teen, ihan tietoisesti, minusta tuo Watt (Z-link), mikälie on aika pätevän oloinen keksintö.... siirtelemällä kiinnityspistetä / osien pituutta & muotoa sais vaikka minkälaisen jousto geometrian

Kaveri kerran sovitteli tuollaista wattin linkkiwä Jeeppiinsä ja muutaman testikerran jälkeen linkos kyseisen rakennelman roskiin. Liian monimutkainen toimiakseen pitkissä joustoissa oli hänen toteaminen + useampi nivel=enemmän kolinaa ja väljistymisen mahdollisuuksia.

kivinen 17.01.2009 19:11

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1232187620

Jounin esimerkissä on panhardi väärällä puolen runkoa. Siksi anonyymit ei usko sen juttuja.

Anna Jare mä arvaan, kirjotat hiukan itseäsi toistaen siitä Maken Jeepistä?

88 17.01.2009 19:37

vääntäkää vaikka solmuun
 
se panhardi ni ihan samoin toimii kun suorakin. Wattin linkki onkin sitte eri juttu. Ni.

Jare 17.01.2009 22:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 525338)
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1232187620



Anna Jare mä arvaan, kirjotat hiukan itseäsi toistaen siitä Maken Jeepistä?

Jep:D

PatrolGR 07.02.2009 19:18

Nyt on hiukka hiljaiseloa rojektin osalta, vie tuo valtion palvelus hyvää suzuki rakentelu aikaa :mad: Mutta siitä huolimatta jotain sentään
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=18139

La tuskaa 08.02.2009 08:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 525213)
Ei pojat, nyt ollaan metsässä ihan perusasioissa. Niin kauan kun panhard on kiinni kahdesta pisteestä, panhardin muoto ei vaikuta akselin liikerataan. Olettaen tietysti että panhard ei ota kiinni esim runkoon ja sen vuoksi estä liikettä.

Liitteenä on Wikipedian kuva panhardista, sekä tyyliikkäästi muokattu kuva kahdella mielikuvitteellisella panhardilla. Sinisellä L-kirjaimen muotoinen ja vihreällä moneen suuntaan taivutettu. Kaikki kolme pitävät akselin liikkeen täsmälleen samanlaisena. Ja tämä ei ole mikään mielipideasia. ;)

Yhdyn edellä puhuvaan. Hiukan maalais järkee peliin :D

PatrolGR 05.04.2009 10:46

Ohjausta on paranneltu pumpun osalta. Nyt pumppu ottaa voiman kampiakselin päästä ja syyläri piti heittää lavalle. Nissan sunnyn syyläri/sähköflekti-paketti huolehtii jäähtymisestä. Pari akkuu lavalla vinssille ja vinssi (9500lbs) tallin nurkassa. Vinssistä tulee siirrettävä eteen/taakse/sivuille.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25956

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25955

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=25954

Mutamies 05.04.2009 13:36

Tämä on oikeasti siisti peli! Kummasti tuo kilvellisyys rajoittaa rakentelua, joten kiva nähdä välillä tällaisiakin projekteja.

Mistä nuo kierrejouset on?


Sivu luotu: 15:46 (GMT +2).