![]() |
Käytätkö talvella oikeita talvirenkaita?
Miten on
|
Henkilömallin autoissa on aina ollut nastat. Näihin "maastoautoihin" en ole vielä talvikummeja tarvinnut, välillä ojassa, mutta suurinosa ajasta tielläkin
|
khyl.
rangessa coopperit nastoilla. ei tartte paljonkaan luistella :) |
Viidettä talvea mennään kesärenkailla.
|
Sutiaiset alla jo neljättä talvea ja vasta yksi kia runnottu hohhoijakkaalla kun perä men jumii :D
|
Samoilla kumeilla kesät talvet.. Tosin ajoa kertyy kai 10 tuhatta vuodessa. Emännän henkilöpirssissä on kyllä nastat alla.
|
Pakko ajaa pikku autolla(nastarenkaat alla) talvisin ku sitä jännitystä ei kestä ennää millään.
|
Bridgestonen winter dualer dmz2 kitkoilla mennään ja ei voi kun olla onnellinen että tuli joskus offivarusteesta sellaiset ostettua.
|
Renkaat tilanteen mukaan
M+S renkaat ja http://www.motopalsta.com/tarviketori/?ID=1329
|
Kyl sitä nastallisen kuupperit tulee jossain vaiheessa laitettua alle.Aika pitkään tosin tulee leikittyä mutiaisilla.
|
Mutikat alla kesät talvet, nyt näillä liukkailla tullut kokeiltua cooperin discoja, jumankekka että ne on liposat. Kumhot vaihtuu kyllä takaisin niissä on pito jonkunverran parempi.
|
Bridgestonen duelerit alla viime talven mutta sen verran joutui remonttihommia tekee että nyt täytyy kyllä ostaa nastarenkaat. (osa remonttiin johtavista syistä kyllä saattoi johtua enemmän ratin takaa kuin nuista duelereista)
|
Edellistalven urheilin Bridgestonen mutikoilla ja riitti se tätä lajia. Kyllä niillä pärjää kun jaksaa jumpata napiksien kanssa kelien vaihtuessa ja on liikkeellä oikealla asenteella.
Nyt on Coopperin M+S nastakitkat tosin vain 31" . Lisäksi hommasin talviautoksi Y10:n, on parempi lähikontakti tiehen :) (nastoilla sekin) |
Bridgen A/T:t edelleen ainoat kumit Rankussa, kohta uudet semmoiset. Viimetalvena jyräsin lähistöllä yhden postilaatikkorivin, mutta siitä ei voi pelkästää rengasta syyttää. :D
Frouvan Renapulttiin kiltisti nastalliset. |
Mutiaisilla mennään kesät talvet ja hyvin on pärjätty, muistaa vaan ennakoida liukkaimmilla keleillä. Siviili pirssi käyttää kitkoja.
|
Nissanissa Mutiaiset läpi vuoden
Troopperissa Nastat talvella Henkilöautoissa Kitkat/Nastat Talvella |
Kuutjiärin atr:ät näyttää olevan vieläkin alla. Napalukot kiinni kokoajan, pääsee liukkaaltakin liikkeelle kepin tönäsyllä.
|
37" mtr hodarin alla, niin saatanan liukkaat. kertaalleen jo spinnattu komeesti.
|
Hlö autoissa aina ollut kitkat, on nyttenkin B-nordikit. Aijemmin N-hakkapeliitta Q, mikä oli paljon parempi mut ei enään saatavilla(?).
Pajerossa oli B-duellerit nastoin, äksy tais käydä useempaan kertaan mettän puolella... ilman omaa tahtoaan siis. Suzukilla luistelin viime talvena Insan Saharoilla, ihan ok. Navat kiinne ja kepistä pitoja jos tarve vaati. |
Creepyillä mennään ja navat on auki. Hyvin on pärjänny.
|
Bridgestonen duelerit nastoilla
|
henkilöautos on nastarenkaat...mut maasturis on mutikat alla ja hyvin on pärjänny
|
Cooperin stt tuntuu ainakin melko liukkailta vaikka uudet ovatkin :D
(mitä ne nastat on..) |
Lainaus:
Lainaus:
|
Defessä ollut normaali talvina BF Track Edget nastoilla. Nyt muutamana viime talvena alla ollut nuo Super Swamperin Truxus MT renkulat. Pidoltaan lähes yhtä hyvät kun nuo Track Edget, tietysti jääpito ei ole yhtä hyvä kun ei ole piikkejä. Normaali luminen tie niin todella hyvät. Nappulat on saipattu toisin kun normi mutiaisissa
|
Tänä viikonloppuna nastotan nuo duellerit, viime talven ajelin ilman nastoja.
|
Jeepissä mutikat joissa keskipalat leikattu . Primerassa nastarenkaat
|
Vielä alla Maxxiksen Mudderit ja tämän päivän kokemuksella nuo voittaa Nokian WR Suvit millä liukastelin toissatalven.
Tosin ei näilläkään pito päätä huimaa, pari tuntia siten tultiin Nurmijärveltä Tuusulaan päin ja pari pakettia-autoa oli hyytynyt ekaan jyrkempään mäkeen. Mäen alla tuumasin, että pitäsköhän nykäistä ainakin pienempi paku mäen päälle ja lähdin itse liikkeelle. Luistonesto piti sellaista rutinaa, että hyvä kun itse pääsi mäen ylös. Tuskin olisi edes saanut hinausköyttä kireälle, jos olisin mäkeen pysähtynyt. |
Muttereilla kunnes pysyvä lumi niin nastarenkailla jatketaan.
|
insa saharat. nimestään huolimatta positiivinen yllätys talvikelillä. taitaa johtua pehmeästä seoksesta?
|
Työmatka-autossa nastat ja Jeepissä siviilissä kitkat.
|
Patongin mukana tuli uudet nokian nastarenkaat. Mikäli itse olisin saanut päättää niin siinä olisi ollut kitkat. Eilen tuossa myräkässä tuli hurauteltua niin kyllä nuo nastarenkaatkin näköjään suoralla tiellä lähtee sivulle siirtymään kovassa tuulessa. Vähän tulee jännäkakka housuun kun huomaa että nyt lähdetään vastaantulijoiden kaistalle kun tuuli puskee ja ei ole vaan pitoa. Sen jälkeen ajoinkin vähän hissukseen :)
|
Nastat, jos itse renkaat hommaan.:cool:
Ne mitkä alla sattuu olemaan kun auton ostan, ei kuitenkaan lähellekään sakkopintaisia.:eek: |
Hiluxissa ensimmäisen kerran 20 vuoteen oikeat nastalliset talvirenkaat alla. Kumho KC11 koossa 285/75R16. Onhan nämä ihan toisenlaiset ajella lumella ja liukkaalla kuin jotkut all terrainit, vaikka kokemusta vasta 50 km menneenä viikonloppuna.
Pajerossa sitten nokialaiset nastoilla. |
Blizzakit oottavat vantaalla kyytiä tänne keskisempään suomeen. Joten pitänyt ajella 35" greepyillä. Ainakin rangen alla käytös on jotain ihan hirveetä jäisellä uraisella tiellä, lienekkö vika autossa vai renkaissa kun ei kule pätkääkään suoraan.
|
Sirocoilla mennään tääkin talvi suikan kans.
|
Löyty lista renkaista jotka on tarkoitettu niiden valmistajien mukaan erityisesti myös talviajoon. Kaikki M+S:t eivät sitä suinkaan ole.
http://www.stro.se/winter/vinter081001.pdf |
Tänään tuli ostettua/laitatettua Dodgeen BF GOODRICH 295/75/16 AllTerrainit.
Eukon Saab 9-5 2.0t ARC Wagonis on Nokian Hakkapeliitat. |
Nastoilla varustetut "oikeat" nastarenkaat
|
Olihan lista, uudet allterrainit ei kelpaa talviajoon, pitää olla valmistettu ennen 10/04. Onkohan ne kumireseptiä muuttanu vai mikä on? En nyt heti alkas ettiä viis vuotta vanhoja kumeja talveks. Nyt on alla reilun vuoden vanhat allterrainit ja kyllä niillä lumella pärjää, varsinkin jos on napalukot valmiiksi kiinni... Kohta pitää heittää jo nastatpyörät alle jos näälumet muuttuu sohjoksi ja jäätiköksi.
|
Tämän hetken pitkänmatkankullkine 240 GLE volvossa Hakkapeliitta kakkoset alla.
Jeepissä taas on mitä on, mutta pitää erittäin hyvin. |
henkilö kikottimissa nastat ja patruunassa 37x14,5 creepyt, on kyllä navat kiinni näillä lumikeleillä ja nollakelin lumella on nelikkokin päällä. paineet on pakko pitää siin kilonpinnassa jatkuvasti jos haluaa nelikollakaan päästä edes hieman säädyllisesti:D
no hyvä/huono:D puoli on se et pääsee näyttäviä sladejakin jos alkaa pojituttaa, jopa nelikko pääl ;) saa nähdä et alkaako creepy puree yhtään paremmin pakkas kelillä, alkaa kyl varmaan kyrsii jossain vaihees talvee jos pito on samanlaista oli sitten plussaa tai pakkasta. välillä saa kyl kusi sukassa tai kieli keskellä suuta urakkanuppia veivata:D ei voi kun kainosti muistella et miten hyvät talvirenkaat goodyearin mt/r:ät oli... |
Cooperin STT, uskomaton pito lumella mutiaiseksi. Tosin viimme talvena olleet 33x12,5-15 kokoset (sama STT) ei ollut yhtä hyvä kuin nykyinen 285/75-16.
Pari senttiä kapeampi toimii selvästi paremmin. |
Lainaus:
|
1 Liiteet
Tuntuvat kunnon talvirenkailta verrattuna A/T-tyyppisiin renkaisiin. Kevytperäisessä takavedolla eron huomaa helposti.
Tuolta tilasin: http://www.offroadreifen.com/. Hinta n. 720€ kotipihaan tuotuna, nastoitus+vanteillelaitto ja painotus 120€ lisää. |
yhdessä autossa creepyt, yhdessä pikku studit ja yhdessä 11-16 studit+ketjut kuuteen pyörään
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 03:17 (GMT +2). |