Katiska BJ
Viime vuoden lopulla tuli hommattua tommonen "katiska" eli hivenen hapero, mutta käyntikuntoinen Land Cruiser.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6573 Talven laite seisoskeli hangessa, (loskassa) ja heti keväällä ekat tyypit. Jarruja ei tuntunut olevan eikä vedet pysyny hetkeäkään koneessa. Patenttikorjasin vesipumpun ja käsijarru sai luvan riittää. Heti kun auton sai "ajokuntoon" pitikin alle sovitella noita karkeempia kummeja. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6574 Lokarit vaikutti ahtailta, elikkäs niitä seuraavaks vähä tilavimmiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6575 Vappuajelut suoritettin auton ollessa tollasessa kuosissa. Laitteella ajellessa irtos kyllä monet hiton hyvät naurut, ja jotain pehmeempiä osiakin. |
maskia...
Kesällä oli välillä kova hinku Katiskaan jotain kötöstellä, mutta oli muutakin rojektia eli ei ollu hallissa tilaa. Aloin sitte suunnitteleen tota maskia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10828 Eipä tosta vanhasta maskista ollu paljo jäljellä, noi lamppujen montut ja jotain nippeleitä siitä kuitenki koitin hyödyntää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10829 Täältä palstalta joskus joltain ostin tollaset kuiturillit. Kummin päin ne kuulus olla?, ku jos toi paksumpi osa on ylhäällä ni toi konepellin aukasukahva ei oikeen mahdu kääntyyn, ny ku toi paksumpi osio on alhaalla se tulee melki ton tiiseli tekstin päälle. Eipä sillä ettäkö tolla mitn. väliä olis... voipi olla niinki et vanhaa maskia mittaillessa on menny numeraalit sekasin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10830 ...Olihan täälä joku muuki joskus projektinsa maskista alottanut... |
paksu ylös, hyvän näköinen tullu tuosta maskista. tuollain teet koko auton niin tulee hyvä:)
|
Hyvähyvä. Mahtavan näkösesti "patinoitunu" :D
|
purkua
Tässä syssymmällä, ajelin härpättimen halliin ja alottelin purkuhommat. Ruostetta on paikotellen havaittavissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10833 Vehkeen pesua http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10834 Illan ku tota katiskaa roplailee ni aina yhden kottikärryllisen saa siivota lattialta toto "kromia" vai mitä se oli? Että tämmöstä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10835 Käikäleitä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10837 Lisää http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10838 Takavinssin asemointia. Heti tohon ton vinssin eteen (tämän hetken suunnitelmien mukaan) olis tulossa etuvinssi, jota olis tarkotus käyttää sähköllä. molemmat tulee lattiasta läpi, joten niitä voi ite vinssatessa kuikuilla olan yli ja käyttää kelan vapautin systeemejä ilman mitään paineilmajuttuja. Voi vinssiapina keskittyä vaan siihen olennaiseen eli narun vetoon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=10836 Voiko Toyotan läpivetävän vinssin matopyörän kääntää? |
Uskoisin että voi. Kokeilemalla ainakin selviää eikä se oo kovin monimutkanen purkaa muutenkaan. Eikö siihen akselin toiseen päähän saa laitettua laippaa?
http://static.petrisimolin.com/galle...ssiuudempi.jpg |
on kyllä hienoo työn jälkeä!! tarvis joskus poiketa kattoon projektin edistymistä..
|
Taka-akseli
Taka-akselin tukea suunnitellessa löysin I-palkin pätkän, joutu sitä vähän leikkeleen joka suunnalta, mut tollanen siitä sit tuli.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11117 Akseli on nyt paikallaan, ja laite näyttää aikas korkeelta. Toivottavasti se tosta laskee (tarpeeks). Käytin Rangen jousia ja kun ne on yläpäästään runkopalkkien välissä ni murikan takia alajousilautaset joutu jättään aika ylös. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11118 Tua jossain muussa topikissa kyselin HDJ:n panhardin mittoja mut en saanu vastausta, pitää varmaan mennä S-marketin pihaan rullamitan kans kytikseen. Niin siis ajattelin tehä panhardin ite unipaali päillä ja jos joskus innostuu ton katiskan kans konttorille ni vois sitte hommata sellasen alkuperäsen ja se sopis heittämällä... ehkä. |
Tarttekko hdj:stä etu vai takapanhardin mittoja? Voin kyllä huomenna mittailla.
|
Etu, kiitos.
|
HDJ etupanhard reikien keskeltä keskelle noin 810mm. Voi olla pari milliä lyhyempikin, oli vittumainen mitattava.:p
Puslien keskiholkki 50mm leviä ja 18mm reikä. |
Pikkuhiljaa
Etuakseli on purettu ja siivottu vanhoista korvistaan. Sekä motonetistä haettu jarrulevyä, palaa ja mäntää, tiiwisteitä satulaan jne.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16313 Sit joulupukki ynnä muut on "tuonu" kaikkee mahottoman hienoo pikku sälää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16314 Tossa on TML HD ja Toyota orkkis vuosimallia 198jotain http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16315 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=16316 Koppaahan sitä on tullut vähän hitsailtua. |
Pulkka
Alkaa oleen mätähommat voiton puolella ton pulkan osalta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20150 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20149 Paljon on siihen vielä kaikkee nippeliä rakenneltava ennen ku "pääsee" puhaltaan ja maalaan. |
Olekko kuinka vaffasta pellistä tehny ton takaosan?
|
Ainevahvuudet
Millin pellistä, noi poikittaiset profiilit kantattu 1,5 millisestä, takaluukun kynnys 50x50x2 ja takaluukun syvupilarit 50x30x2 huonekaluputkesta. Ja noi lokarin kaaret on 20x20x1,5 huonekaluputkee niihin saa sit aikanaan näppärästi poraruuveilla kumisen levikkeen, eikä jää kura hyllyä.
Painosta en tiä, mutta nostettiin muijan kans toi pois rungolta aika kivuttomasti. (ei olla mitn. kuulantyöntäjiä) |
Niin kun oli puhe siitä että sun pitäs saada kone kiinni, että tietäs vähän etupään painoa ja voisit etupään jousia mallailla. Tuli mieleen että nokkapainot vaan laitat painoksi.
|
Nii, voishan sen niinki tehä. Tulee vaan niin tolkuton mosa (n.362kg) ja mitä lie lootat painaa ja jne. ei oo noita Deeren painoja ku yks 500kg... heh kai ne jo vähä suuntaa antais.
|
etupää
Tuli vähän mallailtua noita etu tukivarsia ja jousia. Ton näköseen kötöstykseen olisin päätymässä. Kiusaus olis suuri jatkaa vähä akseliväliä... Taidan silti antaa olla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20425 Täytynee kasata huomena vähä tota napaa, että saa renkaan hollille ettei ota sitte kiinni tohon tukivarteen ku kääntää. Ja tehostajan paikkaa mittailla. Pitäskö tonne puslan ja ton käikäleen väliin laittaa aluslevyt, että olis varrella tilaa enempi kääntyillä? Nii ja kuinka kaukana jousen pitäs olla tosta runkoaisasta? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=20426 Saikos niitä Volvon pohjaanlyöntikumeja jostaki, tai jotain muita jotka vähä joustaiski? |
Katoppas ens kerralla motonetin kummitavarahyllystä. Ainaki viimen olin näkeviväni sielä useammanki sortin pohjaanlyöntikummeja, volvonkin muistaakseni..
|
Moro
Onkos JuiseP Köhkörön suunnalta.
|
Juu, sama mies.
Onkos sulla tos bj:s hydrauliikkaa olemas, kun näky tos yhes kuvas olevan sen näkösiä liittimiä vielä jäljellä? |
OT: Haitko bertan mouhijärveltä?
|
Vs.
Ei o hydrauliikkaa. Tossa oikeessa etukulmassa oli sellaset liittimet ku hitsauskoneitten maakaapeleissa. yks oli maa toinen 12V ja kolmas 24V, ilmeisesti apuvirran antoa ajatellen. Auto ilmeisesti ollut jollain oikealla teiden ritarilla.
Saattaa olla että on Mouhijärveltä tai sitte Nokialta, jotain Karkkua tai Tyrisevää se varmaan on mistä tän hain. (tai siis mistä tää mulle tuotiin) |
Lainaus:
|
Voi olla yhden mouhijärveläisen autokorjaamon vanha bertta.Musta siinä oli tollaset kaapelit keulassa ja värikin sopisi.
|
Voipi olla nii, Edellinen omistaja oli hankkinut tän jostain tutultaan, mutta ei ollu tehny autolle mitää, minähän sen sitten pelastin... yritän ainaki kovasti.
Joskelle vastaan, että joo, just sillai "vääräoppisesti" Noita jakareita ja etuakselia oon aikani pyöritellyt ja näyttää siltä, että jakarit joutuu laittaan kohtisuoraan eteenpäin (rungon puoleiset päät yhtä leveällä kun akselin puoleiset) koska rungon puoleiset päät kiinnitän runkoaisan sivulle (en alle). Etunapoja en taida kääntää. Koska eteen ei tule tuplanivel kardaania, täytyy molemmissa päissä kardaania olla lähes sama kulma. Toivottavasti tästä ei tule mitään sikakorkeeta ja onhan etukardaani kuitenkin selvästi pidempi kuin HJ:ssa. |
Nyt vasta välähti..!! Taidat olla Sakke sama kaveri jonka kanssa juttelin viime (tai sitä edellisenä) kesänä Hämyvestareilla? Melkein selvin päin.
|
Juu, sama mies.
|
...Olihan täälä joku muuki joskus projektinsa maskista alottanut...[/QUOTE]
..eh. tunnen osumisen häpeää |
Suspensionsysteemiä
Elikkäs täälä on tällästä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21219 Iskari tulee jousien sisään ja jonki moinen torni pulteilla kiinni tohon yläjousilautaseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21220 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=21221 |
Näin ne suunnitelmat taas muuttuu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29718 Eli alunperin oli suunnitteilla purkaa kuvan vasemman puoleinen kapistus, mutta en sit lopulta raaskinu joten hankin ton koppiauton (HJ-60) tekniikanluovuttajaksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29719 Muutamat letkut ja putket sekä X-määrä enimmäkseen täysin tuntemattomia sähköliittimiä auki, jotta kopan voi nostaa pois rungolta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29720 Juh0 aukaisemassa koripulttia, vähä hörppäs. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29721 Ent. Cruiseristi kävi työmaalla ja suoritti kopan pois noston. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29722 Teknic http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29723 Vehkeen pesua, taas http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29724 Jotain nypläystä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29725 Tolkuttoman pitkä yhdistelmä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29726 Koppa takas rungolle ja koneen pailalle laiskansitkeä TDI käy myös alkoholilla jolla saavutetaan hetkellisesti huomattava tehonlisäys, varjopuolena toistuva sammahtelu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=29727 Kyllä pyöreä lyhtyinen on POP |
Lainaus:
|
4-vaihteiseksi
Eli nyt näyttää siltä etta takakardaani jää onnettoman lyhyeksi ni tahtois päästä eroon. Tosta 5-vaihteisesta lootasta, sitä vitosta ei vissiin mitenkä kätevästi saa siitä välistä pois?
Ni sopiikos HJ 4-vaihteiseen laatikkoon "heittämällä" toi 5-vaihteisen jakoaski? Ja tämä siksi kun sinne on vaihdettu tiuhempi välitys. No entä sopiikos tohon nelivedon alipainekytkentä hässäkän paikalle se perinteinen keppiviritelmä? Olisko kellään sit sellasta 4-vaihteista jääny nurkkiin? |
Löyty tästä ihan läheltä 10v räystään alla ollut 4-vaihteinen aski ja tuplanivel etukardaani (tulossa tähän taakse). Äskön sitte emännän kans soviteltiin laatikkoa tohon koneeseen ja se siihen asettukin, ihme kyllä ilman minkäänlaista onkelmaa. Toi uudempi jakoaski jossa välitykset täytys viä vaihtaa siihen. saa nähdä kuinka se onnistuu.
|
voimia voimia.. ja lisä kuvatuksia? pitäis varmaan itekkin rakennella lisää jahka sais ton vaihe ykkönen + :n joskus valmiikis. Kyllä toi hoijakan tekniikka tekis gutaa.!!
|
Välillä tällekkin jotain.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34120
joker,ilta tuli tänään noi ohjausvarret, joihin ruuvasin Motonetin päät. Halkasin varren päät kuten alkuperäisissäkin on tehty ja laitoin "klemmarit". Alkuperäisen vetotangon (ohuemman) klemmarit olivat sopivan kokoiset näihin tankoihin??? =( Tuli käytyä tutustumassa tohon Ylöjärven Offroadpajaan ja sieltä tarttui mukaan uudet etujouset. Olikohan ne Rangen mallia mediun jäykkyys ja tuuman korotus (no kuiteskii TF 018). Ohjaustehostajan remmin kiristinpyörä on vähän törmäyskurssilla tohon takimmaiseen tankoon... Prkl. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34121 Kuuskymppisen kone ja syylari tässä koe sovituksessa, mahollisimman eteen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34122 HJ-nelilovinen kans koe sovituksessa, kyseiseen laatikkoon kuuluva etukartaani vaikuttas sopivan taakse. YEPPEE!!! (kaikkee ei tarvikkaan tehä itte) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34123 Takapuskuria ja vetopisteitäkin vähän suunniteltu. |
Poikittaistuki
Nyt tarttis tietää mitä Rangen panhard tanko on pitkä, (reiästä toiseen) vm. joku about 1986=>
|
Vinssiä
Suunnittelin joskus tota etuvinssiä taakse autoon sisälle, mutta se tulee nyt tolle tavanomaiselle paikalle syystä että se on niin helppo laittaa siihen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35281 HJ:stä vinssi pois peteineen päivineen, sit piti petiä vähän kaventaa ja lyhentää. Selkään sattu niin pirusti ku tota parikertaa nostelin tohon keulalle, että päätin polttaa petiin "ralli"reikiä. Painosta tuskin lähti montaakaan grammaa, mutta tunkki sopii reikiin jollain lailla. Petiin pitäs viä hitsata päädyt ja sakkeleitten korvat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35282 Sitten alkoi iskareiten asemointi, ja iskaritornien kötöstely. |
Aijai!... etuvalojen kehys on väärinpäin! :D
Melko asiallisen näköistä jälkeä! |
Lainaus:
Kiitos vaan. |
Iskareita
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35682
Takaa puuttuu vielä panhard ja pohjaanlyöntikumit. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35683 Sisäänjoustossa menee iskari niin viistoon että taitaa olla jo aika heikko vaimennus. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35684 Etupääkin jäi odotteleen panhardia ja pohjauskumeja. Pökkyrät on niin rock rock! |
Ei varmaan taida iskarit kunnolla toimia noin vinossa kun muuttuu vipusuhteet aikalailla.
|
Ohjausvarret
Nyt on edessä pohjaanlyöntikumit ja panhardi hollilla, mutta. Sisäänjoustoa jouduin rajottaan n. 5 ylimäärästä senttiä koska raidetankoon simpukan kääntövarsi sekä ohjaustehostimen kiristinpyörä. Molemmat onkelmat poistuis vaihtamalla Labs:in ohjausvarret, jotka siirtäisi raidetangon akselin takapuolelle.
Missäs näitä Labseja myydään? Taidan pistää myös ostoilmoituksen tonne varaosiin. |
Törmäyskurssilla
1 Liiteet
Tossa vielä kuva selventämään, että mikä osuu ja minne.
|
Siirrä simpukkaa 5 cm eteenpäin?
|
Lainaus:
|
Lukovipuja
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39945
Lukkovivut tuli penkkien väliin, kuva on vaihdelaatikon kohdalta kuvattu taaksepäin. Viimesen päälle epäloogisesti, etulukon vipu on toi taaempi ja jne. Ehkä niitä viä oppii käyttään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39946 Ja lattian alla on tollasta. Sikäli loogisesti ne nyt tuli kuiteski että molemmat toimii vivuista samoin päin http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39947 Ei näilläkä mihkään kuuhun mennä. Takajousien sisään ajattelin pistää tollaset. |
Hyvän näköisiä osia, näyttäis siltä että metallin muokkaus välineet pysyy käsissä.
|
Lainaus:
|
Jos et oo tota jo tinannut kiinni niin käännä toi ulommainen puskuriputken pidike toisinpäin, niin että sakkeli on puskuriputken yläpuolella.
Ei raavi niin kovin sakkeli kiinni maahan/kiviin ja siitä sakkelisa on helvetin hyvä liftailla tunkilla. [img]http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34123[/img] |
Lainaus:
|
3 Liiteet
Pitkään oon ollu jo miltei varma, että kopasta ja akseleista tulee täysin valkoiset ja kaaret, runko tukivarret saranat, puskurit yms. olis mustat. Mutta viikonloppuna löysin isoveljen vanhan Nikko BJ:n ja nyt en o enää yhtään varma minkä värinen siitä tulee???
|
Tökkii
Huh huh! Mistähän tähänki rojektiin (rakentelijaan) löytys virtaa. Hallille ku kävelee ja kattelee happamia tuulilasin kehyksiä, polttoaine tankkia ja lattialla lojuvia sähköjä.... pitkä huokaus ja sisälle lämpimään takas.
|
labs4x4....
...Jälleen myynti on cross4wd:llä.Niitä varsia vaan tais olla 4:llä erilaisella taivutuksella,0,5" välein.
...Asiallinen prokkis sul meneillään...... |
Sun pitää tehdä sillä viisii että Otat jonku kaverin matkaan tallille (et siis kaljalavaa) vaan jonku joka kävelee kahdella jalalla ja osaa paikallista kieltä :D Itse saa ainakin motivaatioo ku laittelee kaverin kanssa noita härveleitä.
|
Mä voin kyllä tulla joku viikonloppu auttamaan = (juomaan kaljaa ja puhumaan paskaa) :D
|
Lainaus:
|
Reissulla kameraan jäi
5 Liiteet
Käytiin ton Juh0n ja parin muun kaverin kans saksassa kattelemassa vähä isompia laitteita. Oli porttaalia, isoo rengasta, hyrtauliikkaa, kolmilinkkiä peräkärryssä jne. Harvassa oli ne laitteet jotka ei joka pyörällä vetäneet. Mokit oli muuten liikenteessä tavallisempi näky ku täälä HJ:t
|
Pikkuhiljaa
Taakse tuli HDJ:n panhard
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46505 Takavaloiksi tulee normi Talmut, tein niille tollaset kipot jotka ruuvaan korin sisäpuolelle ja pistän pleksin palaset kopan ja kipon väliin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=46506 |
Kylkipakoputki
Suunnittelin tekeväni autoon kylkiputket ja kuskinpuoleiseen suunnittelin "integroida" pakoputken. Kiinnitän kylkiputket runkoon. Aiheuttaako tällainen kiinteä pakoputki jotain värinöitä tai kulkeeko "melu" runkoa pitkin? Vai pitäskö putki kuitenkin viedä taakse asti? Kun kyseessä on lyhyt auto, Kuoleeko kuski häkään?
Onko jollain kokemuksia? |
Jos putki loppuu auton alle niin silloin mulla ainakin tuli savut sisään. Laiton sen nyt niin että, se on viitisen senttiä korilinjan ulkopuolella. Ei savuta sisään ja hytissä "vetää" ihan riittävästi.
Fiksun näkönen toi vinssi juttu... Ite meinasin samalla tyylillä mutta akselin etupuolelle, ehkä. Meinasitko muuten vetää vedon takapuskurin kautta vai suoraan eteen? Vai oliks tää tulos vaan taakse? |
Se ois tarkotettu pelkäks takavinssiks. Takapuskuriin pistän kidan niin että vaijeri menee runkopalkista läpi ja kelautuu rummulle alakautta. Suunnittelin aluksi että etu(sähkö)vinssi olis penkkien ja ton takavinssin välissä, olis saanut etuylityksen olemattomiin. Vaijerin sinne vinssille vienti ei ihan ongelmatonta, apparin jalkojen välistä..? Tyydyin ainaski näin aluks tohon tyyliin, että "etuvinssi on tua mihin se kuuluukin."
|
Lainaus:
|
Useammassa lj:ssä noin on tehty mitä tiedän eikä kukaan ole vielä tukehtunut.
|
Päivitellääs tätä
Kamera ollu huonosti mukana hallilla mutta, jotain taas on tehty.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48234 Jäiköhän noi hanskat Suojalta vai kenenköhän ne on? Vinssin kardaani hyrtauliputkesta, toisessa päässä on jonkin ehkä idän vehkeen ristinivel ja laatikon päässä toyota. Molemmissa päissä jortaania liuku ja jojotalaisessa tietty hirmu klappi ni hitsasin sen "jökkiin". Runkon poikkiputki tulee suunnnilleen tohon tollai väärinpäin ja runko tarkotus poksata takajousilautasiin asti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48235 Helmapalkkia hahmollaan ynnäjasummuuta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48236 Akkukotelo tuli tollanen toho, jalommasta metallista. Kopassa menee tollanen järeempi L-rauta johon pääkaari kiinnittyy. Rungossa uudemman BJ-n järeemmät korikiinnikkeet siirretty silleen että kopan kiinnitys kans tohon L-rautaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48237 Kaaretkin väänneltynä. Pääkaaren kiinnityslaput on tollaset vekkulit, kun tulevat osin lokareihin kii. Toevottavasti kelpaavat. |
tosi hieno auto jatka samaan tahtiin niin hyvä tulee
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49793
Tästä käyttö kapistuksesta ryövään askin välitykset katiskaan ja tilalle tarkoitus pistää koppi HJ:ssa (josta myös kone BJ:hin) tullut vaihteisto. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49795 Koppiauton jakoaskin tasopropusta oli menny jenkat. Orkkis proppu on vissiin M18 X 1,5 Ja tilalle ruuvasin 3/4-16 UNF jengan, jonka ulkohalkaisia on n. 19mm ja nousu tosi lähellä tota 1,5milliä. Toi proppu on myös mukavasti vähä pidempi ni uskosin että siitä tuli aika hyvä. Halusin että jenka tulee suoraan ni otin jakoaskin kopan irti ja tein sen pylväsporalla. No samalla ajattelin vaihtaa ryhmäpyörän vai mikäseoli neulalaakerit, akselin ja ne päittäisliukupainelevy systeemit, mutta yllätys oli suuri ku ne olikin kuin uudet. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49794 Tosta on tulossa tommonen hirvee kypärä. |
Runko
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49915
Runkoo yritettiin maalata pensselillä sisäpuolelta mahdollisimman paljon. Samalla valuteltiin maalia kaikkiin rakoihin ja pensselöitiin paikkoja joihin ei ruiskulla pääse. Kysiyn Maalarilta että saako kuvan laittaa nettiin ni sano vaan et "Jos maalaajaa ei niinku tunne.... tai jos tuntee, ni vastaavasti maalaukset ei näy... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50042 Sitä on ny parina ehtoona käännelty ja kotelosuojailtu. |
-20 pakkasta
1 Liiteet
Tuolta pitäs lumikasasta lähtee pelastaan joitain jarruosia ja pakoputkee yms.
|
Lootajumppaa
Nyt tuli käyttiksestä ryöstettyä tiheemmät välitykset (koko laatikkopaketti). Ja tilalle orkkis kuntoset lootat.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50622 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50623 Tein joskus kytkin rempan yhteydessä tommosen laatikkonosturin. Siitä tuli aika huano ja myöhemmin "lainasin" siitä rautoja johonkin toiseen turaukseen, nyt kun parsin sen taas kasaan tuli siitä viä vähä huonompi. Homma onnistuu kyllä sen kans kun on repullinen tunkkeja apuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50624 Sinne meni. Huomenna pitäs alkaa sovitteleen HJ-61 jakoaskia 4-vaihteisen perään keppikäytöllä. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50664
Vasemmalla 5-vaihteinen HJ-61-87 ja oikeella 4-vaihteinen hj-60 laatikko-8? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50665 Hyvin näyttää siltä että jakoaskit olis vaihtokelpoisia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50666 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50667 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50668 Sit otettiin jakoaskin toinenkin puolisko irti http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50669 Pääakselin läpiviennin koneistukset on aika erilaiset, laakeri eri kokonen yms. (kuva 4-vaihteisen jakoaskista) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=50670 Stefakin aivan eri kohdassa. (tässä 5-vaihteisen jakis) Eli jakoaskeja ei keskenään nii,vaa vaihdetakaan. Suunniteltiin jo monen moista koneistusta ja avarrusta yms.Kunnes Soitin Killer-wo:lle ja sieltähän faktoja alkoi löytyä, eli kuoria ei vaihdeta mutta kaikki sisukalut vaihdetaan. |
Paljolla myyt ton koko käyttiksen mulle ennenkuin oot purkanu sen kokonaan???? ilman renkaita.......
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51407
Vihdoin alkaa kasaus hommat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51408 Jonnelle kiitokset jakoaskin kopan hitsuusta. |
Moro! VOi olla, että et IHAN saa kasattua talvieksytykseen!? Pitäiskö kuitenkin lähtä katsomaan kisoja?
|
Välitystä
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51763
Rälläkällä tehty tilaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51764 ...Jotta isompi ratas mahtuu pyöriskelemään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51765 Vanhassa HJ:n jakiksessa on toi ryhmäpyörän akseli 4mm pienempi ku uudemmassa joten 3mm neulojen tilalle tuli 5milliset.(kiitokset Killer-Wolle) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51766 Siellähän niitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51767 Noista alajousilautasista jouduin tekeen viä pulttikiinnitteiset ku ei mahtunu pujottaan jakaria pois. Ny ei tartte käyttää rälläkkää jos joutuu vaihtaan puslia tms. |
hyvä hyvä ! hienoa jälkeä :)
|
Teknik
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=52258
Elikkäs laatikko kait kunnossa ja uus kytkytin ja kampiakselin tefa ja ölöjypohjan tiiwiste ja ja ja ja HJ:ssa tuore rekisteriote. (voimassa kylläkin vaan 11kk) |
Lainaus:
|
Napoja
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53890
Napoja vähä kasailtu. Murroksiks tuli ny cromoTMLlät. Pistin mm uudet napamutterit enkä kehdannu niitä sit heti taltalla teloa ni askartelin napamutterihylsyn latasta. En tajua miks ei o jo aikasemmin tullu tehdyks, käyttöö olis ollu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53889 Noi huapatiivisteen pellit leikkasin 2,5mm rosterista, hitonmoinen homma huonolla pistosahalla. Ne on ihan suorat mut ei kait se haittaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53888 Takana on jo vähän jarruputkia. |
Vetari
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53898
Mitäs tolle pitäs tehä? Kyseessähän on tietenki pitkäboorinen HJ:n etuvetari. Ajattelin että jos vaan migillä täyttelis pienillä virroilla ja koneistas sit rälläkällä ja hiomanauhalla oikeisiin mittoihinsa. ??? |
Joskus jossain topicissa oli linkki jonkun valmistajan sivuille, joka teki jonkunlaisia holkkeja tuohon stefan kohdalle jos vetari oli siitä kulunut käyttökelvottomaksi.
Oli varmaan hitosti hyötyä tästäkin tiedosta? :D Mikjus saattas muistaa paremmin. |
Ei siittä vois sorvilla pyhkästä siivun pois ja holkki krympata tilalle?
|
lipposella oli? sellaisia stefoja jokka tuli hieman eri kohtaan, tuleeko tarpeeksi tohon, en osaa sanoa
|
Koppa värissä
|
Kankeako?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58267
Koitin vähä venutella tota katiskaa, edessä oikeella ja takana vasemmalla 28cm korkeet rampit. Tuntu tosi työläältä saada autoo edes tohon tunkilla. Kaippa se siitä alkaa notkistuun ku alkaa painoa kertyyn.??? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58268 Kytkin ja jarrutehostimet paikallaan, jarruissa kyl vielä paljon hommaa. Penkkihän ei oo ihan priima. Sovittelin Camryn penkkejä, istuinosa on vaan niin korkea että repsikan hattu nousis turhan korkeelle, ku tankin takia ei voi penkin jalkojakaan madaltaa. Sähköhommat ei multa onnistu lähestulkoon ollenkaan joten autoon tulee HJ:sta varmaan aikaslailla kaikki sähvöt. Tästä syystä autoon varmaan vaihtuu vielä HJ:n rattiakseli virtalukkoineen viiksineen päivineen. Toi orkkis olis vaan niin retro, eikä tiltistä oo ku haittaa. |
HJ:n rattiputkee ja jotain muuta yhtä "järkevää"
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58739
Tossa oma käsitykseni tosta asennuksesta, ratin sain aikaslailla alkuperäiselle paikalleen, mutta on se ruma. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58742 Kait se nyt sit silti kelpaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58741 "pöllyissä" |
Sähköjä
Miks HJ:n alipaine pöntössä on joku anturi? mitä se tekee? mihin se vaikuttaa?
Kyseessä on HJ-60 vm.1986 (nappi 4WD) |
Lainaus:
esim jos paikallansa koneen käydessä pumppaa nopeeta jarrua niin syttyy hetkeksi merkkivalo. |
Lainaus:
|
Bertassakin on samanlainen systeemi orkkiksena. Ja summeri, niin kuin kuorma-autoissa :P
|
Sähwöö
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58947
Tuuppasin elimenluovuttajan taas takasin halliin ja aloin raksiin siitä piuhoja. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=58948 Niitä oon täs ny yrittäny sit selvitellä ja harventaa. |
Voe viddu aika homma! Sanon vaan että väri väriin ja loput maihin. :D Mitäs turhaa siellä sitten oikein on?
|
joskus joku oli vetänyt johonkin escorttiin kaikki uudet sähköt ja oli vetänyt kaikki sinisellä piuhalla ja sit kaveri joka oli ollut käymässä oli ihmetellyt että miksi kaikki pitää laittaa samalla värillä, johon tuo escortti mies todennut että jos tulee vikaa niin tietääpähän minkä värisessä on vikaa.
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66205
Tankista mädät pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66206 Ja uutta peltiä tilalle. Tankin pohjassa oli kans kolme kohtaa joista pääsi teräsharjalla läpi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66207 Oli joku pistäny ton turvakaariputken tohon vähä tyhmästi täyttöputken kohille, no siitä selvis hakkaamalla sen lyttyyn. Mites voiko (kannattaako) ton letkuhässäkän jättää pois? No entä pitäskö tonne tankin alle pistää jotain pehmikettä, mitä siä alun alkaen on ollu? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66208 Liimaa, leikkaa!!! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66209 Keulan pellejä hiukka soviteltu. Pitäs alkaa lokareita vääntää, mut on putkentaivuttimen lesta ollu ny reilun vuoden jälkitoimituksessa tualta Torafossista. |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66208
Liimaa, leikkaa!!! On kyllä tinkimätöntä rakentelua edelleen! Tutun näköinen vaihteistoasentajakin siellä vilahtanut. Mutta mikäs peräkärryaihio(ko) sulla on tossa työpöytänä? |
Maakärry
Joo on tässä näitä rojekteja ihan tarpeeks. Siitä pitäs tulla n. 7 kuution ja 12 tonnin kärry ilman mitään hienouksia. No hyrtauli perälaita ja jarrut etupyöriin, mut ei mitn. jousituksia eikä hartoksi osia. Saapi poiketa kattoonki jos alkaa enempi kiinnostaan.
|
Pitää joskus vaikka Jokipellon kans poiketa. Pitäs kans suunnitella pientä vaihtolavakärryä, jos osuis jostain halpa aihio kohille.
|
Onko etu napoja käännetty ollenkaan, vai toimiiko noin ihan hyvin?
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 00:57 (GMT +2). |