![]() |
|
Suzuki-tarinoita: SJ413i Rassailua
Moi!
Kasasin vuosien saatossa otetuista kuvista Suzukiprojektisivut. Toivoisin kommentteja ja mielipiteitä niin projektista, kuin sivuistakin. Käykää katsomassa ! http://www.johannesniinikoski.com/ |
Hienot sivut!
|
siis mahtavat sivut, tällänen tollokin oppii vähän lontoota samalla kun kattelee albumia:)
|
Asiallinen ruuhkatukka! ;)
Hienot sivut on. Taitaa olla "sukurasitetta" harrastuksessa...? |
Jotain häimää koodauksessa kun heittää välillä MBnetin sivuille "paluu projektiin" linkiltä.
Hauskaa luettavaa. Mukava että kuvat säilyneet nuoruusvuosilta. |
Linkki rikki
Viimeisten päivitysten yhteydessä Juusolta on näköjään mennyt pääsivun linkki "rikki". Tässä suora linkki alemmalle tasolle(SJ410 projektisivulle), että hyvät sivut eivät jää näkymättä.
http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Project_Page.html t. Juha |
Hauskat sivut! Vaikka vähän kadettaa kun itte offaili 9v ikäisenä plastolla hiekkalaatikossa....
|
Lainaus:
|
Oletkos meinannut hommailla jossain välissä karkeampaa rengasta alle, kokoa näyttää olevan jo kivasti mutta on vähän sellainen "katurenkaan" makuinen tuo at
|
Lainaus:
|
Noniin, huoleni oli siis turha :)
|
siis minkä ikänen kaveri on kyseessä? ite oon kanssa aikanaan hyvin nuorena autoharrastuksen alottanu, offroadin kyläkin vasta pari vuotta sitten. onnea projektille, hienoa että noinkin nuoria kiinnostuneita on, varmaan taitava kaveri kasvaa.
|
todella hyvät kuva galleriat. tsemppiä vain projekteille ja harrastukselle.
|
tosi tosi hyvät sivut onneks olkoon:)
|
Kiitos kaikille kommenteista ja toivoisin niitä vielä enemmän niin projektin, kuin sivujenkin tiimoilta.
Lainaus:
Isällä ja sedällä oli nuorempana joku piikki-nokka Gaz, millä ne itse harjoittelivat. Ensimmäistä kertaa Suzukin nähdessään taisi isällä vain tulvahtaa nuoruusmuistot mieleen. Lainaus:
Lainaus:
Päivitin tuossa SJ413 projektiosioon vielä muutaman jutun. Lisää kommentteja kiitos. |
Hienot sivut ja tunteella ropattuja autoja. Tsemppiä.
|
Lisäilin vähän uutta stooria sivuille.
Uutta on ainakin mittariston modaaminen EFI- yhteensopivaksi ja nyt suomi ja englanti pääsivuilla erillään. Saa nähdä, koska jaksaa albumit vääntää kahdelle kielelle. Johannes |
4 Liiteet
Laiska weppisivujen ylläpitäjä ei ole jaksanut lisäillä juttuja sivuille, mutta projektit etenee kovaa vauhtia.
Tässä muutama kuva maistiaisina siitä, mitä on saatu aikaan ja mitä mahdollisesti tulossa:D 1.Arppi persuksiin 2.Vähän työkonemaalia aksuloihin 3.Über vahvat kartankit (Ainaki olevinaan, katotaan sit ajossa) 4.Hiano puskuri |
5 Liiteet
1.Läpiviennin kierteytys
2.Hammaskosketus on vissi ihan hyvä (Ainaski näppituntumalta säädettynä:p) 3.Ja putket mutkalle 4.Sit ne asennusohjeethan kannattaa lukea vasta JÄLKIKÄTEEN, että näkee tuliko ryssittyä pahasti:D 5.Ja olihan muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun akselit maalataan kahta päivää ennen arpin asennusta alkydimaalilla:D Nää kyllä ilmestyy joskus weppisivuillekki, mutta pannaan nyt ens alkuun tähän jotai piiperrystä... |
Meilläkin myös nuorempi sukupolvi piti noita nettisivuja loistavina, on vissiin susuki-merkillistä autokuumetta ainakin lievästi.
Siistiä jälkeä, myös sen puolesta että pysyy tuo laudoitus puhtaana, ei vaan itsellä onnistuis, roiskyy öljyjä lattialle melkein joka hommassa. > Sit ne asennusohjeethan kannattaa lukea vasta JÄLKIKÄTEEN, että näkee tuliko ryssittyä pahasti Mitkä ohjeet? Osu ja uppos täälläkin... :D -Paavo |
4 Liiteet
Lainaus:
Tänään tuli tällasta aikaseks: 1.Huohottimelle ja arpille letkulähdöt. 2.Stefat vaihtoon 3.Uutta vetaria (Vanhat kuulosti vähän samalta kuin olis popkornia tehny ku autoa kääns:D) 4.Välyksen testausta Katotaan jos sais helatorstina aksilat takas auton alle. |
5 Liiteet
Nonni, tänään laittelin uuet TeeÄmÄllän vakionopeusnivelet ja vetarit eteen napojen kasauksen yhteydessä.
Puhkua oli kuin ilmapallossa, joka sitten lässähti ja muuttui ankaraksi vitutukseksi hetkellisesti... Niinku noin: 1.Homma lähti ihan kivasti käyntiin ja aattelin että tää on semmonen pikku juttu... Tunnin homma:D 2.Nomut, sitten ei käynykkään. Joku otti vastaan sen verta pahasti, että murikat palasiksi ja sovittelemaan osia yks kerrallaan. Loppupäätelmä oli se, että vetari+ murros paketti on liian pitjä ja ahistaa. 3.No ei mitään. Puhelu Juukan pajalle ja toteamukselle vahvistus. (Ilmeisesti Susuki ihan kiusallaan tehny joitain vuosimalleja 5mm eri mittasella vetarilla.) 4.Smirkelillä 5mm veks murikan puolen booreista ja POKS, sehän lupsahti sinne sutjakkaan. (Äkkiä pakettiin, ettei se pääsis kasvamaan pituutta:D) Vasen puoli menikin sitten ilman onkelmia pakettiin. 5.Loppusilauksena raidetanko mattamustaksi. Kuivana näyttää ihan silkiltä maalipinta. (Ainaski siihen asti, kun pääsee ekaan heinikkoon ajelee:p) |
Weppisivuja päivitelty
Nonni, nyt sain nääkin tuupattua sivustolle.
Tuolta pääsee ihmettelemään lisää kuvia. -Johannes- Saa myös kommentoida, en loukkaannu kritiikista ja tulen kehuista vain hyvälle tuulelle:D |
5 Liiteet
Tänään ahersin akselit auton alle. Taaskaan ei pieneltä fiilaukselta ja höyläykseltä vältytty...
1.Ei mahtunu mutterit pyörimään ameriikan ihmenivelessä. 2.Pari milliä vex ja hyvä tuli. 3.Auton alla oli vähän ahasta:rolleyes: 4.Siel istuu. Ja takana kans ihan kivasti |
3 Liiteet
Olihan tosiaan mulla kans jarrut hukassa:D
Siis fyysisesti... 1.Joku oli autotallissa tunkenu pelastusliivejä lootaan hilujen päälle ja tunkenu lootan jonnekkin nurkkaan. Näitä kans haettiin, ennenku löytys. 2.Piti vähän hioo mäntiä. Kyl noi nyt varmaan leimalle kelpaa. Swiftin etyjarrut tulos taakke jossain vaihees. 3.Nii, ja tää liittyy niitten akselien rassaamiseen. Noin kuukaus sitte hommattiin Telwinin plasma ja sitä piti vähän kokeilla Suzukin jarrukilpiin:D |
5 Liiteet
Nyt alkaa olemaan sen verta nipussa, että voisi leimalla käyttää
Jarrut sain pelittämään. |
Hieno sivut
Ja auto myös:)
|
sokea maalari
Lainaus:
|
Melko siistillä terassilla turaat noitten osien kans...:rolleyes:
Mutta siistiä on jälkiki, jatka vaan samaan malliin. |
Lainaus:
Lainaus:
Akseleissa on vieläkin lievästi pehmeä pinta maalissa. |
Ei tullu leimaa:(
Jarruissa liikaa epäbalanssia ja takalokarissa reikä. |
Perhananmoisen ähräyksen jälkeen...
3 Liiteet
Tuli leima 2. uusintanäytöllä!:D
1.Ensteks reijän paikkaus 2.Tommonen siitä tuli. Tää oli vaan paikka leimaa varten, joten en nähnyt tarvetta hitsailla kokonaan. 3.Sit viel kuva mahtavasta innovaatiosta! Jarrurumpusorvi:p Ei kyl toi rumpujen hinkkaaminenkaan auttanu kun oli kengät kärvähtäneet kuskin puolen jarruista. Siitä selvis kenkien vaihtamisella. |
Olisko tämä auto bongattu tänään vantaan motonetin pihalla.. Erottuu toi takaperän panssari aika hyvin..
|
Joo, oltiin hakemassa 20tn prässiä lomakauden alkamisen kunniaksi:D
Sillä pitäis lakrut mojahtaa paikalleen niin lodjuihin, kuin aksuloihin. |
4 Liiteet
Hoplaa!
Ja taas on päivitetty sivuja. Uutta on akselien laitosta ja panssarin asennuksesta. Eli tuolta ihmettelemään, mitä on tapahtunut. Pannaas tähänki viel pari kuvaa. 1. Kompuran ruuvasin kylkipeltiin silleen, että pultinkannat näkyy ulkopuolelta:D Ei siinä mitään, on vaan niin hyvä paikka tolle.(Ainaski väliaikasesti) 2. Panssaria ropailin kasaan. Sauman laadusta en tiiä, kun olen aika kokematon hitsaaja. Saa kommentoida jälkeä, jos kuvan perusteella pystyy. 3. Tollein noi runkoon tulevat kiinnikepalat laitoin. En tiiä miten olis pitäny oikeasti mennä, kun ei tullu minkäänlaisia asennusohjeita toimitiksessa. 4. Tollanen siitä nyt tuli. Väri ei kylläkään ole Caterpillarin keltanen, mutta vähän kun sitä mudassa ja kivillä pyörittelee, niin menee täydestä kuin väärä raha:rolleyes: |
Muistaakseni noi päädyt ois pitäny kääntää rungon sivuihin kiinni, porata reijät runkoon ja holkittaa ne. Sitten pultata runkon kiinni ;)
Mulla on semmonen muistikuva, et omassa tilatussa panssarissa ne päädyt oli jo taivutettu valmiiksi. Koskaan en kerennyt asentamaan... |
Hienoa työtä! Kuinka pelittää toi paineilma lukko? Itellä tarkotus asentaa omaan suitsaan samanmoinen. Hyviltähän noi saumat näyttää levytöistä puhumattakaan, nehän sitä taitoa enemmän vaatii.
|
komialta näyttää. iso peukku
|
Saumat on paljon paremmat ku useimmissa rojekteissa palstalla.:D
|
Lainaus:
Panssari taitaa olla porlan pajan tuotteita, ostin Offroadtarvikkeesta viime syksynä. Vähän piti taiteilla, että sai väännettyä muotoon. |
410:n virittelyä
Tässä välipalana neljäkympin rakentelusta juttua.
Lokareita avarrettu ja hienot levikkeet tehty kympin laastipaljuista, puskuria taakke ja vinssille ohjaus hyttiin. 413:stakin on laitettu, mutta kuvia ei tähän hätään ole saatavilla. Laittelen kuvia, kun seuraava mahdollisuus tulee. Mökkitallilla kun mokkulayhteys ei toimi kolmegeenä, niin päivitysten uploadaaminen sivuille kestäis varmaan viikon! Kelit sais parantua, meinaan on melko hankalaa tehdä peltihommia, kun tallin katto vuotaa... |
En oo näköjään ainut jolla on laho koppa suikassa :). Nuo levikkeet oli hyvä idea, ite mietin että saisko vanhoista auton renkaista hyviä levikkeitä. Leikkaa kyljet pois, leikkelee sopivaksi, pulttaa sisälokariin ja on halvat, hyvät ja rumat :D
|
Lainaus:
|
5 Liiteet
Pirusti on taas saatu aikaan sitten viimepäivityksen.
Tässä pari tiiseriä ja loput tutusta osoitteesta. 1.Auto nykysellään 2.Blingiä konehuoneeseen 3.Plasma on laulanut 4.Varustelua Lapland Trophyä varten 5.Anturit asennettu Säätäjä-sedän sytytystä varten |
Mikä pakosarja sulla on tossa. oisko siitä enämpi kuvia
|
Tuolta mun sivuilta löytyy lisää kuvia. http://koti.mbnet.fi/j0hannes/Exhaust/index.html
Lisättyä sivuilla on välityksistä, kaarien avartamisista, levikkeiden laitosta ja tosta pakosarjan asennuksesta. Pakosarja on Calminin tuote |
4 Liiteet
Edistystä taas hieman.
1.Puskuria kasailemassa 2.Runkoon vahvikeholkit 3.On se hieno 4.Penkit on pikku Mazdasta. Sopivat paikoilleen kun porasi uudet kiinnitysreijät sj413 kiskoihin. |
5 Liiteet
Vinssiä vähän paranneltu.
-Rasvat uusiks -Nyt entistä vesitiiviimpi -Moottorissa lämpöanturi 1.Justiina pakasta vedettyä vinssiä mallailemassa 2.Ja eikun palasiksi heti 3.Jokaista kuvan osaa piti modata vähän 4.Hienosti oli kiinalainen keksinyt laittaa vaijerin kiinnityspultin just stefan kohdalle... 5.Moottori tiivistettynä. |
5 Liiteet
1.Lämpöanturin asennus.
2.Asennusta vaille 3.Vinssin vaihdelaatikkoa piti kääntää, että sai vapauttimen mahtumaan. Kuvassa vielä alkuperäisessä asennossa 4.Puskuri on 3mm Hardox400. Suunnittelin itse alusta loppuun. 5.Vilkut tuli noin. |
Noniin, hianolta näyttää ja etenee hyvää tahtia. seuraavaan lapland trophyyn sitte vai meinaatko suikkaa jo aikasemminki ulkoiluttaa ? :cool:
|
Hyvän näköistä työtä
|
Lainaus:
|
Minkälainen mittari tulee vinssin lämpöanturille? Bling bling high-tech. :)
|
Vinssin lämpömittari
Näyttölaite ei ole vielä "speksattu", mutta anturi on tällainen aktiivinen puolijohde anturi
http://www.analog.com/static/importe...MP35_36_37.pdf Ehkä vähän turhankin hieno tällaiseen käyttöön. Hyvä ominaisuus on, että tällä saa helposti tarkan ja lineaarisen mittarin. Vinssin näyttöön on tulossa myös virtojen mittaukset (vinssin ottama virta ja laturin varausvirta) ja tietenkin akkujännite. t. Juha . |
Moi.
Minkä vehkeen noi lokarin levikkeet on? |
Lainaus:
|
On muistaakseni wranglerin takalevikkeet. Bushwackerin tekemät. Saa kahta leveyttä, noi on ne kapeemmat, leveemmät oli kaks tuumaa tosta viel.
|
5 Liiteet
Nyt on vinssi tuunattu paikalleen ja vähän koeponnistettu samalla.
1. Vinssin asennus alkaa 2. Releet ja bilteman 60Ah akku(Kelvatkoot toistaseks) 3. Pientä vetotestiä sotakoneen kanssa. Olis noussu,mutta suikeli rupes kyntämään pottuvakoo siinä vaikeessa kun sotakone lähti ylämäkeen (Sotakoneella painoa 3850 ja Suikkeli painaa varmaan 1100 kuski kyydissä) 4. 150A Otti ja vielä jakso hyvin. Pitää vielä mitata virranotta stallissa 5. Narukita tuli vähän perseelleen ja hankashan se. Pitää korjata ennen tositoimia. |
2 Liiteet
Tältä se nyt näyttää
|
3 Liiteet
Nyt on vinssi koeponnistettu ja pellin alla tapahtunut kummia...
1.Kitaa viilattu ihan pikkasen vaan. 2.Sytytyssysteemi á la säätäjä_setä 3.Koeveto vinssillä. Hyvin jakso ylämäkeen ja jarrut kiinni. Maksimi virranotto oli semmosta 180A hetkellisesti. Normiveto oli siinä 50 ja 60A välillä. Stallivirtaa ei saany mitattua, kun ei jarrut pitäny riittävästi:rolleyes: |
|
Nyt on juttua autoon laitetusta sysytyssysteemistä.
|
sähkö
mielestäni ja monen muunkin mielestä kaikki turha
elektroniikka offissa on vaan haitax. jos meinaa tosissaan ajaa ja kastella muutakin kuin renkaat. mekaaninen toimii aina paremmin kuin sähkönen. paikasta riippumatta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta hienon näköstä hifistelyä suorasytkän laitto. Hatunnoston arvoinen suoritus! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif |
pistä tuohon puskuriin jotkut punaset "levyt" nuihin suukin logojen alle ni erottuisivat varmaan aika hienosti ? :)
|
Suzukin rakentelua
Kiitoksia kaikille kannustavista kommenteista. Kaikkiaan tämä ollut ja tietenkin on edelleen hauska isä-poika vai pitäisikö jo sanoa poika-isä projekti. Päästy molemmat toteuttamaan visioitamme. Itseä autoelektroniikka on aina kiinnostanut. Kiva tehdä myös käytännössä hyödyllisiä laitteita. Vaikka sytytyksen varsinainen säätö on vielä kesken voi jo parin viikon ajoilla todeta, että vehkeet pelaa ja kone käy tasaisemmin. Eri topikissa kyselinkin löytyisikö tältä listalta tuuning asiantuntemusta sytkätaulukon hienosäätöön. Eli moottoritunarit (vai onko tuunerit parempi termi) esiin ja keskustelemaan asiasta.
Puskuri ja S-logot. Juusolla on aikomus laittaa valot puskurin sisään. Sitten kyllä logot näkyvät. Vinssi Eilen saatiin asennettua ja koekäyttöön mittari mistä näkee vinssin ottaman virran, akkujännitteen ja vinssin moottorin lämmön. Kunnon vetoja ei ole päästy kokeilemaan, mutta ns normaali veto missä suska tulee nahkoineen narun perässä on noin 70A. Tästä asiasta kerrotaan lisää kunhan on päästy oikein vetelemään. t.Juha |
5 Liiteet
Lauantaina tuli korjattua Laplandtrophyssä ainoaksi vaurioksi muodostunut pinjonin stefan pettäminen.
1.Vanhaa stefaa yritettiin irroitella ulosvetäjällä, mutta lopulta irtos sitten tarpeeks järeen meisselin avulla. 2.Pölysuoja oli saanu vähän siipeensä, oli mutkalla myös toiselta puolelta. 3.Pelti oiottuna ja paikallaan parilla heftillä 4.Uus stefa kiinni sopivilla työkaluilla 5.Ja uus stefa paikallaan |
4 Liiteet
Tänään tuli takaperään peräöljyt. Samalla laittelin perien ja jakolaatikon huohottimet yhteen piiriin.
1.Säätäjä-setä teki tämmösen hienon banjoliittimen jakolaatikon huohottimeen. Kierteet jakiksen huohottimen reikään tuli vedettyä jo jakolaatikkoremontin yhteydessä. 2.Takaperän huohotin ja jakolaatikon huohotin ekaks yhteen. 3.Jakolaatikon huohottimen palikka paikallaan. 4.Lopuksi etuperän ja takapään huohottimet yhteen ja letku ylös konehuoneeseen. Tällä hetkellä letkun pää on akun yläreunan tasolla, mutta meininkinä on ketää letku tuulilasinkehyksen sisällä ihan ikkunan yläreunaan asti. |
Näppärää! Hiukan liittimiä paikallisesta hydrauliikka liikkeestä, muoviletkua ehkä joku kierretappi ja se on siinä! Hienoa työtä kerta kaikkiaan!
|
Nyt on Suiza taas otettu ajoon.
Työlistalla on -Työvalojen duunailua -Swiftin kannen laitto -Ruiskun duunailu -Takapuskurin teko -Kylkisuojien teko -Muuta sälää, mitä nyt mieleen tulee:) Samalla tuli vähän suditeltua pellolla. 413:lla ajosta ei nyt tullu kuvia, mutta 410:lla seikkailusta tuli muutama räpsy. Ihan metsään asti ei päässy, kun oli vielä vähän liikaa lunta:p Linkki päivän ajelukuviin Ensin piti jeepillä päästä pihaan, ennenkuin pääsi kaivamaan SJ413:n naftaliinista ja sitten piti vähän ulkoiluttaa 410:aa ja kokeillä pääsiskö metsään, ei päässy. Tästä lannistumatta suunta kohti peltoa ja harvennettua mettää ja sieltä löytyi hauskoja paikkoja. On se vaan kiva suditella lumessa. |
Lainaus:
Itellä tässä projektiasteella vähän vastaavan tyyppisiä virityksiä vinssin ja moottorin anturointiin.. |
Vinsin virtamittari
Joo, sama periaate kuin pihtivirta mittarissa. Johtimessa kulkeva virta aiheuttaa johtimen ympärille magneettikentän mikä voidaan mitata. Menetelmä on hyvä erityisesti suurien virtojen mittauksessa koska virtapiiriin ei tarvitse lisätä mittausta varten vastusta. Valitettavasti en tähän hätään löytänyt kuvaa autossa olevasta protosta. Värkki on suunilleen seuraavan lainen. Johtimen ympärillä on poikki sahattu 20mm halkaisijaltaan oleva "muuntajalevystä" eli mu metallista tehty toroidi sydän. Magneettipiirin (sydämmen) väliin on laitettu Melexis MLX90215 Hall anturi millä magneettivuo muutetaan jännitteeksi. Tässä linkki Melexis tuotesivulle.
http://www.melexis.com/Sensor_ICs_Ha...X90215_12.aspx Komponentin datojen lisäksi täältä löytyy paljon hyödyllistä tietoa Hall antureista ja niiden käytöstä. Laitan kuvia kunhan löytyy. t. Juha |
Eli siis jos oikein ymmärsin, tällä idealla, ilman kompensointikäämiä toroidilla?
http://www.lem.com/hq/en/content/view/161/153/ vrt. http://www.lem.com/hq/en/content/view/168/155/ Vaikuttaa kyllä pätevältä tuokin, en tullut vaan ajatelleeksi että onnistuisi noinkin yksinkertaisesti :) |
Vinssiohjain
2 Liiteet
Terve vaan. LEM (linkit mitkä laitoit) on tunnettu virta-anturi valmistaja. Tekee molempia tyyppejä. Cloced loop menetelmä on tarkempi, mutta vaatii vastavirta käämiin jonkin verran tehoa. Paristokäyttöisissä pihtivirtamittareissa käytetään open loop menetelmää edellämainitusta syystä. Open loop periaatteella toteutetussa tasavirran mittauksessa ehkä hankalin asia on sydämmen magnetoituminen eli remanenssi vuo. Tämä näkyy käytännössä siten, että jos lähdetään nollasta ja käydään vaikka sadassa Amppeerissa ja palataan nollaan niin mittaus ei putoakkaan enää takaisin nollaan vaan jää esimerkiksi muutamaan Amppeeriin. Jos käännetään virran suunta ja käydään vaikka -10A virrassa ja palataan nollaan niin mittari on taas nollilla. Edellämainitusta syystä lähes kaikissa pihtivirtamittareissa on DC virta-alueen nollaus.
Oma mittaus on tehty open koop menetelmällä koska se on yksinkertaisempi ja tällaisessa vinssin moottorin mittaamisessa suuruusluokka ratkaisee eikä tarkkuus. Toinen hyvä peruste on, että proto on tehty siitä kamasta mitä sattuu miljoonalaatikosta löytymään. Tässä kuva kehitteillä olevasta vinssiohjaimesta. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1271106800 Tässä tarkempi kuva virta-anturista http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1271106800 Nyt pitäisi vaan löytää jostain kestomagneettimoottorilla oleva vinssi testausta varten. Sarja ja Compound moottorit eivät sovellu tähän kytkentään. Sarja ja Compound koneissa suunta vaihdetaan kytkemällä kenttäkäämit eri päin suuntaa vaihdettaessa. Kestomagneettikoneessa koko moottorin napaisuus vaihdetaan suuntaa vaihdettaessa. Tässä muuten syy miksi "normaalin" vinssin ohjausreleiden kytkentä näyttää niin omituiselta. |
Kiitos kuvista, nehän tunnetusti selventää paremmin kuin tuhat sanaa :)
Voin laittaa selostusta / kuvia tuosta meidän projektista kunhan se etenee toistaiseksi päässä hahmotetusta schemasta eteenpäin, ideana kuitenkin virtojen mittaus vinssiltä, valoista, latauksesta jne. sekä moottorin anturointi lämpöjen ja paineiden osalta, mahdollisesti paljon muutakin samassa järjestelmässä. Hyvältä näyttää, jatkakaahan säätämistä! |
1 Liiteet
Tällä hetkellä auton laitto on jäissä, kun auton konehuoneeseen on asennettu hautomo.
Tosin suunnittelupuolella hommat etenee, nimittäin J0hannes Design CAD Puskuri Evo 1.1® ja sarjaan kuuluvat helmasuojat ja takapuskurit on suunniteltuna ja suunnitelmat odottavat jatkotoimenpiteitä. Liitteenä kuva suunnitelmista. |
3 Liiteet
Edellisestä päivityksestä on näköjään kulunut turhan kauan, sillä ehti edelliselläkin kaudella tapahtumaan kaikenlaista auton kanssa.
Arbin kompuran vaihdoin bilhelveten noin parikymppiä maksavaan, josta pienen modailun jälkeen sai ihan toimivan vehkeen. Samalla laitoin lukkojen solenoidit ja letkut uuteen järjestykseen sekä vedin letkut valmiiksi etulukolle. Pieni painesäiliö tehtiin Säätäjä-setän kanssa vanhasta kylmäkoneen säiliöstä. Järjestelmään lisäsin myös kesäduunin roskiksesta dyykatun painekasteluruiskun painemittarin, sekä pikaliittimen renkaantäyttöletkua varten. Kesätöistä ansaitut rahat meni aika tehokkaasti osien tilailuun rapakon takaa. Tuli koneeseen hankittua mäntää ja tiivistettä, vääntönokka sun muuta heebeliä. Tingeleitäkin tuli uudet ovenkahvat amuliinista, polkimen kumeja sun muuta tingeliä. Ensimmäisiä paikalleen asennettuja tingeleitä oli "ralliratti", rapakon takaa sekin kun ei lähempääkään saanu hankittua:D Tässä lähiviikkoina kaivan auton talvisäilöstä ja eikun kovaa ajoa vaan;) -Alkavana rakentelukautena olisi nyt ihan tosissaan tavoitteena saada kansi vaihdettua ja ehkä sitä ruuttaa soviteltua pellin alle. -Ylioppilaslahjaksi saatu ARB olisi myös tarkoituksena laittaa eteen. -Viime kesänä sain myös uudet puskuri(e)n levyt ja kelmojen levyt, joten ne olisi tarkoituksena heppailla kasaan. -yleistä hienosäätöä ja nippeleiden asentelua, mitä nyt sattuu mieleen tulemaan -Uuden koneen kasaaminen saa jäädä odottamaan sopivaa aihiota ja kipinää... |
TJ 16 ja rakentelu jatkumista odotellaan vielä
Maanantaina kävin -Matilla- muutoskatsastamassa levikkeet ja muuta heebeliä otteeseen, kun oli Tuusulan A-katsastuksella vuosikatsastuksessa vähän nihkeä setä; ei oikein tykännyt 24cm levityksestä alkuperäiseen leveyteen nähden:rolleyes:
Lopputuloksena uusi leveys otteessa 1630:D Myöskin suurennettu pakoputki aiheutti ongelmia, kun päästömittakusessa oli liikaa happea koneen hengittävän luonteen takia. Uusintanäytöllä oli vähän asiallisempi kaveri ja noin 15 min meni siinä auton alla pakokaasukäryjä haistellen ja pähiseviä liitoksia hanskalla tukkien, että saatiin happi kohilleen:D Kiitoksia suuresti -Matille- asiallisesta ja ammattitaitoisesta palvelusta muutoskatsastukseen liittyen! Ruiskuprojektia varten ostin biltemasta ruiskupumpun loppunumerolla 204. Saa nähdä sitten, oliko hyvä ostos, vai ei. Vielä pitäisi tehdä polttoaineelle välisäiliö ja hitsailla termarikotelon adapteri kasaan, niin alkaa palikat olemaan suurinpiirtein kasassa "Bolt-On" ruiskuasennusta varten:D Ilmanputsarikotelona ajattelin ainakin alkuun hyödyntää swiftin alkuperäistä pönttöä. Olisiko ruiskumodin tehneillä jotain oivalluksia tai havaittuja mahdollisia ongelmia, joita ei aluksi hoksannut ajatella? Täältä valtion leivästä kun pääsee vapauteen, niin alkaa taas niin perkeleellinen rakentelu:) |
Termarikotelon adapteri? Paas sitten kuvia niin saa matkittua jos jotain kätevää taas olet keksinyt ;)
Ja muutenkin yksinkertaiselle yksinkertaiset ohjeet kun ruutan asennus olis odottamassa täälläkin. |
SJ413-Swift imusarja termari kotelon adapteri
2 Liiteet
Kuten Juuso kertoi ei ole vielä hitsattu kasaan. Tässä kuitenkin pari kuvaa osasta. Teräksestä leikattu kaksi laippaa ja putki väliin. Näillä saa letkulähdön käännettyä sopivaan asentoon. Ylempään laippaan tulee M8 kiertet ja termostaatti tulee laipan ja alkuperäisen kotelon väliin.
|
Suzuki pakosarjat
5 Liiteet
Bling_bling putken asennus menossa Maken/Inkan suitsaan. Tuli samalla vertailtua Samurai/SJ413:n ja Swiftin pakosarjoja keskenään. Näyttää siltä, että Swiftin pakosarja käy sellaisenaan Samuraihin ja SJ413:seen. Putki lähtee vaan vähän eri asennossa eli etupätkän joutuu sepittämään jos käyttää Swiftin pakosarjaa. Swiftin pakosarjalla putki lähtee pystymmässä ja lähempänä moottorin kannaketta.
Alla muutama kuva. |
Pakosarjat_2
1 Liiteet
Edellisestä jäi yksi kuva kyydistä. Tässä Swift, Samurai ja bling_bling putket rinnakkain.
|
Thorleyn p-sarja on loisava valinta. 2" kannattaa vetää koko loppu putki ja todella hyvän vaimennuksen suskassa saa aikaiseksi 1kpl Dynomax turbo muffler, jota ainakin motonetista on silloin tällöin löytynyt.
FlowTech:n Raptor vaimenninta en voi suositella, melko äkkiä löystyy sisältä jotain ja rämisee sen jälkeen ärsyttävästi. |
Mainiosti toimii myös Calminin versio ainakin tuossa omassa pelissä. Simonsin soikea pönttö, tosin avoautossa tuntuu siltä, että mikään vaimennus ei riitä:p
Taisi tuohonkin olla tulossa samanmoinen ja 2" loppuun asti:). |
TJ6 Ruiskuvalmistelua
3 Liiteet
Tänään tuli valmisteltua ruiskun laittoa kaikenlaisten pikkuhommien muodossa.
Kameraahan ei tietenkään tullut mukaan ja kännykälläkin tuli otettua vain muutama kuva.:o Bilteman pensapumppu 52-203 sai kiinnikkeen pellistä ja väliin kumimattoa värinöitä vaimentamaan. Kuva kiinnikkeestä myöhemmin. Pumppu tulee alkuperäisen ilmanputsarinkotelon alakiinnikkeen tilalle lokariin. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1309625764 Toissakesäinen kuva paikkaa havainnollistamaan. Bensan välisäiliö (tilavuus noin 1 litra) tulee kertakäyttöisestä hitsauskaasupullosta. Letkuyhteitä/nippoja ei ollut varastossa, niin säätäjä-setä teki swiftin polttoaineputkista letkuyhteet. Ruiskupumppu imee paineilmapikaliittimestä ainetta:p http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1309625073 Kiinnitys syylarin viereen. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1309625073 Swiftin imusarjasta ja kannesta kaavin tiivistepinnoilta syöpymiä ja paskaa pois sekä suolestin swiftin virranjakajan, jotta sen tyhjän kuoren voi laittaa paikalleen pitämään nokka-akselia paikallaan. Siihen Jakajan kuoren päälle leikkasin vain simppelin lapun pitämään oravat pois pyörivien osien tieltä Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty. TJ0+2 alkaa ruutan asennus ja samalla vaihtuu swiftin kansi, jossa on ehjä nokka-akseli;) Vielä pitäis hommata kolmea-neljää halkasijaa pensaletkua ja sähköinen siirtopumppu. Kysymyspalsta: Riittääkö sj413 alkuperäinen polttoaineen paluulinja(halk noin 5mm) ruiskun paluuputkeksi, vai pitäisikö tehdä niin, että käyttää alkuperäistä päälinjaa paluuputkena ja vetää uusi, vielä isompi päälinja? Siirtopumppu konehuoneeseen vai konttiin? Mihin avossa kannattaa laittaa ruiskupoxi? |
Luulisi riittävän paluulinjan, mutta toisaalta kannattaa tehdä kerralla isompi niin ei mystisiä ongelmia rupea siitä johtumaan. ja eikös se ecu kannata pakata jonnekin kojetaulun alle mahdollisimman korkealle, mutta kuitenkiin inhimmilliselle paikalle että helposti pääsee käsiksi. esim hanskalokeron taakse.
|
4 Liiteet
Purkaminen on perusteettomasti aloitettu:eek:
http://forums.offipalsta.com/attachm...0&d=1310414519 Kansi lähti kiitämään, kuin telkkä pöntöstä:D Ensin konehuonetta tyhjennetään kaikesta turhasta ja tarpeellisesta... Tästä ei enää paluuta ole:p http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1310414615 Kuten kaasarista, joka ei enää koskaan palaa:cool: http://forums.offipalsta.com/attachm...2&d=1310414714 Sylinterien seinämät on sentään hyvässä kunnossa. Ei minkäänlaisia naarmuja tai suurempia kulumia havaittavissa:) http://forums.offipalsta.com/attachm...3&d=1310414879 Tarkoituksenahan on siis naittaa swiftin kansi 413:n lohkoon ja tämän ristisiitoksen jälkeen koristellaan vielä ruiskulla. Sytytysjärjestelmä pysyy erinomaiseksi todettuna säätäjä-setä -spesiaalina. Huomenna ihmetellään kaikenmaailman hienosäätöä vaativia kohteita ja edistellään asennusta. |
Päivä 2
5 Liiteet
Tänään päivä alkoi tööttäämällä swiftin kansi paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/attachm...7&d=1310506331 Kansipahvi näytti sopivalta, joten eikun kantta kiinni pulttaamaan! http://forums.offipalsta.com/attachm...8&d=1310506399 Soviteltiin säätäjä-sedän kanssa, että swiftin virranjakajasta modattu anturikotelo mahtuu varmasti. http://forums.offipalsta.com/attachm...9&d=1310506466 Maalasin bensavälisäiliön aina yhtä tyylikkäällä kiiltävällä mustalla:D http://forums.offipalsta.com/attachm...0&d=1310506558 Vielä kurkistus nokka-akselin asentoanturin uuteen kotiin, ennen purkin tiivistämistä. http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1310506675 |
2 Liiteet
Ruiskuboxi saa mukavan kodin hanskalokeron takaa ja samalla sijoitetaan konepellin avausvipu jonnekkin vähän järkevämpään paikkaan...
Toki boxin asento ja lopullinen paikka tuossa on vähän hakusessa, samoin kiinnitystä pitää vielä miettiä. http://forums.offipalsta.com/attachm...2&d=1310507226 Termarikotelon adapterista tulee valmiina jokseenkin tämännäköinen... http://forums.offipalsta.com/attachm...3&d=1310507277 Huomenna jatkuu taas:) |
Mistä hommasit tuon BlingBling-pakosarjan? Kävisköhän tuo Jimnyn G13A-koneeseen..?
|
Putki sopii ainoastaan Suzukin 1.3litraiseen, 8-venttiiliseen koneeseen. Eli ei ainakaan suoraan taida jimnyyn mennä? Jos lontoon murre taipuu, niin kannattaa ihan valmistajalle kirjoitella. Pakosarja on Calminin tuote.
|
5 Liiteet
Tänään saatiin työmaalla taas aikaiseksi yhtä sun toista.
Viimeviikolla tilasin Suzukilta kaasutinrungon ja imusarjan välisen tiivisteen. Eipä ole kuulunut, niin vaihdoin toimittajaa. Valmistusprosessi varmaan vähän hitaampi, mutta toimitus helvetisti nopeempaa:D http://forums.offipalsta.com/attachm...0&d=1310593548 Imusarja kiinni. 3 reikää tulpattu imusarjasta. tulppa tuli kampikammion huohotinventiilihässäkän reikään, kun koko ventiiliä ei edes ollu. Samoin tulpan sai letkulähtö, joka oli menny swiftin lohkolämppärille. kolmas tulppa tuli jonku imusarjassa törröttäneen suodattimen/ventiilin tilalle, joka liittyi jotenkin swiftissä olleeseen hiilikanisteriin. Termarikotelon sovite kasassa ja maalissa. Lämppärin hanaa siirretty ylemmäs ja lähemmäs konetta. Alipainetehostajan putken hiinnikkeet väännetty nurin, jotta mahtuu paikalleen. http://forums.offipalsta.com/attachm...2&d=1310593694 Nuo kaksi alipaineletkua TBI-rungon juuressa tulppaantui letkusilmukalla. vesiletku on Swiftin ylävesiletku. 413:n kaasuvaijeri sopi just jetsulleen paikalleen. http://forums.offipalsta.com/attachm...3&d=1310593757 Konetta purkaessa on aina hyvä mahdollisuus suorittaa myös pientä kosmeettista ehostusta. Mattamusta ventiilikoppa ja pirtsakan keltainen nokkaremmikotelo antavat varmasti useita hevosvoimia lisää esson paarissa:D http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1310593629 Lopuksi vielä johtotyömaan esittely. http://forums.offipalsta.com/attachm...4&d=1310593825 Parempien yhteyksien päähän, kun pääsee, niin pitää laittaa parempilaatuista kuvaa tulemaan. Tällä mokkulayhteydellä ei isoja kuvia oikein viitti laittaa, kun menee 2 tuntia/kuva laittaa... Aamulla jatkuu joktotehtävien merkeissä:D tehään kans pensalinjat loppuun ja jos kaikki hyvin menee, niin koekäynnistys on mahdollinen. Sorry, ei tule videota siitä:( |
5 Liiteet
Eilen saatiin elonmerkkejä 16.30 hörähti käyntiin ja ääni oli kaunis:)
Letkut paikallaan, paluulinja pitää tehdä uudelleen, kun sielää ahdistaa joku. Bebsapainemittari vaihtaa vielä paikkaa. http://forums.offipalsta.com/attachm...9&d=1310728574 Johtoasennus koekäyttöä varten:D http://forums.offipalsta.com/attachm...0&d=1310728609 ECM 1 pultilla kiinni tulipellissä, jotenka on helppo ottaa tarvittaessa irti. Hanskalokeron katonkin saa vielä paikalleen:) http://forums.offipalsta.com/attachm...2&d=1310728752 Öljykühler paikallaan. Letkut oli vaan vähän lyhkäset, joten asennus jäi kesken. http://forums.offipalsta.com/attachm...8&d=1310728358 Tein vielä ajankuluksi tuollaiset remmit oviin, niin sitten jos jossain vaiheessa saa saranat modettua, niin voi ajella ilman ovia:) http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1310728672 Maanantaina jatkuu. |
4 Liiteet
Joku on piilottanut eläimen pellin alle:eek:
Koeajoa suoriteltu ja voi sanoa, että lähtee, kuin telkkä pöntöstä:D Ei voi sanoa, kuin että ero on ihan valtava kaasarin ja ruiskun välillä! Ehkä sitä huomenna sais koeajoltakin jotain kuvia, kun tänään vähäsen unohtu:o Swiftin johtosarja tuli tulipellistä läpi. http://forums.offipalsta.com/attachm...5&d=1311026466 Kokonaisuus alkaa hahmottua jo. Vielä pitää vähän laittaa suojaa johtojen ympärille ja laitella letkuja paikalleen, niin konehuoneessa on valmista. Pensapainemittari taitaa kyllä jäädä tuohon, missä nyt on. http://forums.offipalsta.com/attachm...6&d=1311026546 Säätäjä_setä laittelee mittaristoon lisää johtoja. Mittariclusteriin lisättiin check-engine valolle ja vss:lle karvat. Samasta johtonipusta otettiin myös starttisignaali ecm:lle. http://forums.offipalsta.com/attachm...7&d=1311026612 Nyt molemmat aivot on niin korkealla, kuin mahdollista:) Näin syvälle autoa tosin ei ole tarkoitus upottaa. http://forums.offipalsta.com/attachm...8&d=1311026749 |
Tehän olette rähinäksi pistäneet kun armeijasta pääsit..:)
|
3 Liiteet
Vakoiluvideoo kaikkein pyhimmästä. Muistin, että kännykälläkin saa videota otettua:) http://forums.offipalsta.com/attachm...7&d=1311105486 Johdot ja letkut hiposteltu paikalleen konehuoneessa kaikki on suurinpiirtein nyt paikallaan. Vielä jotain pieniä juttuja piperrettävänä, nii tämä oli tässä. http://forums.offipalsta.com/attachm...4&d=1311105435 Pensapaluulinja tuli 8mm nailonputkesta, kun se auton alkuperäinen ahdisti jostain.Tankin pään liitoksen tein siten, että paluulinja liruttelee tankin ylivuotoputken pitkin tankkiin. http://forums.offipalsta.com/attachm...8&d=1311105597 Piti vielä pakoputkea vähän modailla, kun pää tuli liian alas. Kuvassa marssimutkan pikakiinnikkeen muotoilua. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 13:03 (GMT +2). |
|