![]() |
Grand Cherokee ZJ kysymyksiä+ehkä XJ
Oon mennyt sen verran huonoon henkiseen kuntoon että olen alkanut harkitsemaan Amerikkalaisen citymaasturin hommaamista käyttöautoksi. Hakua on käytetty ja bensankulutus on suurinpiirtein selvillä, kaikki kiva aina maksaa.. Eli ZJ -90 luvun puolivälistä haaveissa.
Mutta asiaan: Mites tommosta sitten korotetaan? Pitemmillä jousilla tietysti mutta ajettavuus ei saisi huonontua juurikaan ja ihan älyttömästi ei sais mennä rahaakaan. Missä vaiheessa tukivarret pitää vaihtaa pitempiin? Panhardin kiinnikkeitä ilmeisesti voi siirtää että akselit saa takaisin keskelle? Mites noi kardaanit riittää sitten? Onko molemmat slip yokella? Jos löytyy hyviä tekniikkalinkkejä niin saa heittää tänne.. Meneekö kulmat vituraksi 2-3" korotuksella? Renkaiksi riittäisi jotain 31"-32", ainakin alkuun.. =) Saako niille helposti tilan tehtyä ja riittääkö orkkis levikkeet jollain 8" vanteella? Tarkoituksena ei siis ole rakennella mitään HC-offilaitetta vaan lyhyet työmatkat ja pitemmätkin trailerinvedot pitää onnistua. XJ olisi halvempi ja helpompi(?) mutta vetohommat on vähän niin ja näin, liki 3tn pitäis saada liikkumaan silloin tällöin..? Jakolaatikko on ilmeisesti viskolla eikä sitä pysty lukitsemaan 100%? Eli meno loppuu jos jompi kumpi kardaani hajoaa? Hajoaako ne viskot ja mitä kustantaa? Mistä kannattaa erityisesti etsiä ruostevaurioita? Kiitos asiantuntevista vastauksista! |
Lainaus:
|
Lainaus:
ZJ:ssä on ainakin edessä tuplaristikkokardaani, takana tod.näk. slip yokella (?). Lainaus:
Mitä ZJ:n/XJ:n jakolaatikoihin tulee, niin on XJ:ssä paremmat. ZJ:n viskolaatikko on lähinnä yksi iso vitsi. Sen tilalle kannattaa mielestäni vaihtaa viimeistään siinä vaiheessa kun hajoaa joko 242 tai 231. Molemmat on toimintavarmempia, kestävämpiä ja halvempia huoltaa jos sattuvat hajoamaan. Varsinkin 242 on noista näppärä, kun löytyy kuitenkin takaveto, jatkuva neliveto, ja kiinteä neliveto (nopea & hidas). Kestää sen 1400-1700Nm vääntöä eli ei sitä ihan helpolla riko edes kasikoneisen perässä. |
Kiitoksia tähän asti, tiesin että tietoa löytyy..
Jamantilta saa ilmeisesti huolto&kulutusosia helposti. Meinasitko Timo että etu alatukivarsia saattais pystyä siirtämään korin päästä eteenpäin? Onko noissa mitään kitkalukkoa takana, perä ilmeisesti on dana35c melkein kaikissa? Ja tähän saa vapaasti jatkaa asiasta ja asian vierestä mikä vähänkin liittyy Jeeppeihin.. :) |
Lainaus:
No ainakin XJ:ssä pystyy "shimmittämään" alatukivarsia jonkin verran edemmäs korin kiinnikkeissä, olettaisin että sama onnistuu myös MJ/ZJ/TJ, koska on kokolailla sama keula kaikissa. Mutta ei se pakollista sinällään ole, korotetuna ei yleensäkään näissä saa casteria ihan optimaaliseksi kovin helpolla. Dana35 on aika monissa ja siellä on joko kitkalukko tai sitten ei. Muistaakseni jo ZJ:ssä on käytetty V8- mallien yhteydessä myös D44a:ta (eli banjokoppa on alumiinivalua). |
ZJ:ssä epäkeskopultti tukivarsien etupäässä!!!
Ja juu, osia on varastossa (!!! harvinaista Suomessa, että kukaan varastoi nykyään mitään !!!) yli 2000 nimikettä Jeeppeihin ja tilaamalla saadaan lisää!!! |
Noita korotussarjoja tullut katseltua Amerikan puolelta, mutta nyt olisi kait syytä kuunnella viisaampia.
Eli tuntuu hintaeroa löytyvän, kun vertaa esim. tätä: http://www.roughcountry.com/jeep_xj_3.html joka siis uusilla takajousilla 509$ kun taas tämä: http://www.jeep4x4center.com/jeep-ch...-kit-3inch.htm on aika liki tuplaten. Tuo jälkinmäinen tuntuu jotenkin luontevimmalta, mutta hintaakin kertyy sitten. Muita vaihtoehtoja? |
mä tilasin tuohon zj:hin summitilta korotussarjan siin oli lähes tulkoon kaikki mitä tartti se ol skyjacker 3" samalla otin TSL:llän radial sarjan renkuloita yht pkt hinta rahteineen oli 1663,83 tollaria.. ja juu ja vero päälle oli 304.77 eur romppeet tuli pihalle asti.
työhön meni joku 14h taukoineen ja vittuiluineen onnex oli tuo lukkouaz ammattitaito mukana ja työkalut itellä on tuo peukalo keskellä pers...ttä! ota ZJ mut ei kannata ottaa -95 tuoreempaa mä kaivan kuvan miten voi käydä kun kerkeän. Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.4x4garage.de/catalog/prod...roducts_id/593 Siihen säädettävä heavy-duty panhardi + korin kiinnike jos haluaa (orkkis kestää isommilla renkailla jonkin aikaa): http://www.4x4garage.de/catalog/prod...roducts_id/721 http://www.4x4garage.de/catalog/prod...roducts_id/600 |
Lainaus:
onko noissa iskunvaimentimissa sen suurempia eroja ollut? Kalliit on aina hyvät luonnollisesti, mutta merkit on vaan hyvin tuntemattomia.. Tuossa 3,5" korottavassa suositellaan vaihtamaan kardaani "Note: Installing a SYE and CV driveshaft is recomended when lifting any vehicle 3.5 or higher." Kuis tämän kanssa? |
SYE- kitin tarpeellisuus on aika yksilökohtaista XJ:ssä. Toiset alkaa täristämään jo parin tuuman korotuksissa, toisissa ei ole ongelmaa vielä 4" kohdallakaan. Jos löytyy PTO jakoaskin perästä, niin se vähentää tärinöiden riskiä siinä mielessä, että tällöin liuku on jo kardaanissa eikä jakoaskissa. Toisaalta kardaani on hieman lyhyempi mikä taas lisää riskiä. Myös tuossa slip yoken toteutuksessa on vuosien saatossa ollut hieman eroa, joka myös vaikuttaa.
Käytännössä kannattaa tehdä silleen, että asentaa ensin korotussarjan alle (ILMAN mahdollisesti mukana tulevaa TC drop- kittiä) ja kokeilee ajossa miltä tuntuu. Jos on selviä takakardaanista johtuvia värinöitä, niin sitten SYE- kitti tilaukseen ja tuplaristikkokardaani joko käytettynä tai uutena. Toiset tykkää tiputtaa jakoaskia, mutta siinä taas menee korotuksen idea vähän hukkaan. Lisäksi se taas huonontaa väistämättä etukardaanin kulmia, kun etukardaanin jakoaskin puoleisen yoken kulma muuttuu jonkin verran. Iskareissa on eroa, mutta se mitkä itselle on hyvät voi toiselle olla ihan paskat. Nuo sarjojen mukana tulevat voi siis joko olla ihan kelvolliset, hyvät tai sitten huonot. Itse sain aikanaan jenkeistä RE:n sarjaa hakiessa OME:n iskarit muutamalla kympillä, joten siihen nähden olen ollut tyytyväinen. edit: add-a-leaf korotuksia kannattaa välttää XJ:n kohdalla. Käytännössä kaikilta valmistajilta saa myös täydet lehtipakat kun erikseen pyytää (tosin maksaakin sitten enemmän). Yleisesti ottaen kaikissa XJ:ssä on orkkis pakat niin väsyneitä, että lisälehti ei kovin pitkää iloa suo. Sama asia korotuspaloilla, tappaa lehdet hyvinkin nopeasti. |
Lainaus:
Uusilla pakoilla olevaa sarjaa nimen omaan hakemassa, koska noista lisälehdistä kuullut jo riittävästi, että ei pitkäksi iloksi koidu. Pitää siis mennä kokeilun ja erheen kautta. Ainut huono puoli tuossa kokeilemisessa on toki se, että jos ottaa kontissa tavarat amerikasta (kun niitä kerta tulee..), niin aina tovin jos toisenkin joutuu odottelemaan. Toki vaihtoehtoisia muotoja pitää sitten suosia, jos siltä näyttää. Kaitpa tuossa jakolaatikon tiputtamisessa ei suurta haittaa ole, jos ostaa samaan syssyyn 22" kromit, sekä maalauttaa kiiltavän mustaksi, jotta näyttää hyvältä. Jos laatikon tiputtaa, niin senkin voi kromata, kun kerta sieltä alta näkyy. |
tuohon toimitusaikoihin pitää kyllä se laittaa plussana et summitilta rapakon takaa toimitusaika on viikko ja piti hyvin paikkansa kun se oli tasan viikko tilauksesta niin oli tavarat oli kotiovella... mut eipä mittään tilatkoon ken tahtoo mistä haluaa. Eiköhän kaikista taas löydy plussat ja miinukset sen takia otin myös summitilta kun niiltä saapi vaikka mitä muuta jenkki vehkeisiin..
|
Lainaus:
Summitista tuli katseltuakin jo osia. Tämä on tätä ikuista, mutta merkkiliikkeessä laatikon suodatin 84€ (jäisi maksamaan reilun 50€:a) kun taas Summitissa $7,95.. Ja tässä mennään tällä hetkellä melkolailla arpapelillä, kun ennen on autoja tiputettu ja vaihdettu matalempaa kumia jne (toki tuokin harraste varmaan säilyy..) kun nyt pitää ihmetellä aivan uusien asioiden kanssa. |
Lainaus:
Miettinyt monesti mitä renkaiden rahti on jenkeistä lentona. |
itekki olen tollasta Grandia kahtellu leikkipeliks, ja tul mielee et onko nois mimmoset lukot akseleil? visko ilmeisesti?
onkos tollaseen kiinteesee nelivetoon kui helppo laittaa esim pelkästää taka-akselille jotai järeempää lukkoa? vai piteekö molemille laittaa napit? ja mimmosta hintaa kustantaa... ja itel tulis peli ihan mettäkäyttöön kuha pysyis tielaillisena et vois kumminki ajella ite ajomestoille |
Uudemmissa (WJ) voi löytyä ne jotkut viskontyyppiset lukot akseleilta. Kuinka hyvin ne metsässätoimii/ kestää niin en tiedä. ZJ:ssä joko ei ole akseleilla lukkoja ollenkaan, tai sitten taka-akselilla on Danan trac-lok, eli kitkalukko (=aika haistapaska- kapistus).
Keskilukko joko löytyy tai ei löydy, riippuen Grand Cherokeen vuosimallista ja varusteista. Kuten ylempänä jo kirjoitin niiden visko ei ole kovin hyvä (kestävä) vaihtoehto, joten jos enimmäkseen metsäpeliksi tulee niin jakoaski vaihtoon. Akselilukkoja noihin saa, tosin aika monissa Grandeissa on D44a taka-akselina, johon lukkojen ja varaosien saatavuus on heikompaa kuin oikeisiin D44:ään tai sitten D35:een. Takana automaattilukko vielä menee, mutta off-camber paikoissa kytkettävä lukko on poikaa myös takana. Eteen en automaattilukkoa laittaisi vaan mielellään kytkettävä - Detroit true-track vielä menettelee (torsen-tyyppinen limited-slip -> kääntyvyys ei kärsi ihan niin pahasti kuin 100% automaattilukoissa). Lukkojen hinnat lähtee ~300$ ylöspäin, riippuen mitä ostaa. Halvimmat on tasauspyörästön pikkurattaat korvaavia "lunchbox"-lockereita (myöskin helpoimpia ja halvimpia asentaa). Kalliimmissa sitten joutuu asentamaan välityksetkin uudestaan, koska koko murkula perän sisältä menee vaihtoon (ts. esim. Detroit Locker, Detroit Truetrack, ARB, Eaton E-locker yms..). |
Jatketaan tähän taas,
minkä merkkiset jouset olis hyviä ZJ:hin? Semmonen ollut nyt pari viikkoa työmatkakulkineena. Eli parin tuuman katukorotus mielessä, sais olla hiukan jäykemmät kuin löystyneet vakiojouset. Pelkät jouset siis tarkoitus hankkia alkuun, muuten alusta on suht timmissä kunnossa ja budjetti ei salli hifistelyä. Auto on V8 ja vinssi keulalla, eli painoa on edessä. |
Lainaus:
Joskus aikoinaan tein tuolla lailla ZJ:lle, tosin ko. autoa (IIE-414) ei minulla enää ole, mutta mitä olen sitä liikenteessä nähnyt, niin samassa korossa tuntuu olevan edelleen. Vallilan takomo veloiuttaa jousiparin venykyksestä 50€, ainakin ennen. Vastakkaisena vaihtoehtona on sitten Rubicon Express 4.5" korotusjouset. Korottaa tietty paljon enemmän ja on tosi pehmeät. Nykyisessä ZJ on semmoiset ja tykkään kovasti. Omasta mielestäni jouset pitää olla pehmeät ja iskareilla sitten tehdään sopiva "kovuus". Olen kokeillut myös Rancho 3"/2" korotusjousia, mutta ne läsähti melko nopeasti, joten joutuivat piipahtamaan Vallilan takomossa venytyksessä. Muistaakseni olivat jäykemmät kuin Rubicon Express jouset, ainakin paaljon lyhyemmät lepotilassa, joten joo, jäykemmät siis. /Joukka |
Lainaus:
/Joukka |
Lainaus:
Autoni on 4L koneella ja vm on -96 eli jakolaatikko oli siis NP249. Tosin nykyään on NP231, mutta toimivana on vaihdettu ja nyt nököttää autotallin nurkassa. Muistaakseni veto menee 90% taakse ja 10% eteen ja siitä sitten portaattomasti 50/50 jakoon. Tämähän taas tarkoittaa erittäin hyvin hallittavaa sladi ajelua talvella, ei puske vaan työntää perän siististi lievään luisuun, joten helppo ohjailla sladissa. 50/50 jakoinenhan käyttäytyy hieman eritavoin eli pääpyrkimyksenä on mennä mutkat suoraan. /Joukka |
Lainaus:
Lainaus:
A) NP231 jakolaatikolla voi joko toivoa, että ei mene metsään tai lyötävä kaasu pohjaan ja toivottava että tila riittää nelipyöräluistoon, jotta saa oikaistua. b) NP242 jakolaatikolla FullTime asennolla edellisten vaihtoehtojen lisäksi tulee mahdollisuus nostaa kaasu pois ja vetää käsijarrua sen verta, että saa perän luisuun ja sit kaasua pesään niin oikenee, jos kerkee. c) NP249 jakolaatikolla lyö hetkeksi kaasun pohjaan ja samantien auton kulkusuunta on oikea. Käsijarrua ei sit taas voikaan käyttää kun visco siirtää jarrun vaikutuksen myös etupyöriin, joten kaikki 4 pyörää jarruttaa yhtäaikaa. Itse valitsisin käyttöautooni ehdottomasti vaihtoehdon C, jos voi valita. Yhtään jakolaatikkoa ei ole minulla särkynyt, joten en ota kantaa mikä kestää ja mikä ei. Minulla NP249 vaihtui NP231 laatikkoon, jotta pystyn ajamaan kadulla takaveto päällä, kun on noi kardaanikulmat tällähetkellä liian rajut nelivetoon isoilla nopeuksilla. /Joukka |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
/Joukka |
Lainaus:
Lainaus:
Noista 249 on katuajossa ehdottomasti paras, ja talvella tosiaankin aika iloinen vietävä kun menee nätisti sladissa jos on tarvetta leikkiä. Ja ihan normiajossakin tasapainoisin ajettava kun ainakin itse tykkään takatuuppareista enemmän. Vaatii vaan siltikin mieluiten kitkalukon taakse. 231:n neliveto on katukäyttöä ajatellen pahin, kärjistetysti on tosiaan sellainen että toivotaan ettei mene metsään. Huvikseen olen silloin tällöin kokeillut omalla 242:lla kiinteää nelikkoa talvella kun on ollut tyhjät tiet - meneehän se kyllä pirun nätisti kylkimyyryä kun polkee, mutta sit kun lähtee niin auto vie miestä, ei toisinpäin. Jos ei muuta niin sladit vaatii tilaa :D 242 onneksi on _hieman_ takapainoinen (48:52) Full Timella. Tosin lähinnä se jeesaa eniten verrattuna 231:een että keskitasauspyörästö antaa jommankumman pään tassun/ tassujen sutia. Yleensä tulee ajettua liukkaassa 4ft päällä.. pahimmissa pöpperöissä 4hi ja vauhtia pois että pysyy tiellä. "Hauskin" on tietysti ajaa takavedolla detroit lockerilla varustetun perän kanssa liukkaassa lumikelissä mutakumeilla :-/ ..oikeasti pari kertaa saanut sellasen paskahalvauksen takavedolla ajaessa että ei mitään rajaa. Nykyisin tulee ajettua talvisin 4FT päällä aina jos vähänkin näyttää liukkaalta. Ei ole hauska fiilis kun 80km/h vauhdissa huomaa yhtäkkiä että on nokka kohti vasenta piennarta.. |
Lainaus:
|
eli tuossa V8 grandis on jo jotain viskojakin ja toi ns parempi jakoaski? kasikonesta on kumminki jokatapauksessa ollu kattelemassa
vai mistä näkee missä vuosiluvuissa ol sitte sellaset askit et voi mennä mettäänkin... ja siis itsellä se on lähinnä kevyempää mettäleikkiä ei mitää kisaamista iha vakioajelua. ainaki toistaiseks vielä:) T:jansa |
Grandi
Mulla on 4.0l ja 5.9l Grandit. Minun mielestäni molemmissa on kitkalukko takana. 5.9l pelissä on aika tiukka takalukko. Tuntuu u-kännöksessä. Ainakin kitka-ainetta molempiin takaperiin olen laittanut. Edessä dana30 ilman lukkoja molemmissa.
Jakolaatikon visko ottaa kiinni pienellä viivellä. Tuntuu kun vetää traileria liukkaalla. Kun meinaa jäädä mäkeen, tuntuu pieni rykäisy ja sitten taas mennään. |
Lainaus:
Eli jos nostaa kolme fillaria ilmaan, niin lähtee sillä yhdellä etenemään automatik. /Joukka |
Lainaus:
/Joukka |
voiha sitä mennä vaikka talbotilla mettään...
pointtina lähinnä oli että olis sellanen peli jossa ees takapäässä olis jonkimoine lukko ettei ekaa sammalmättääsee jää sutii... ilman että ekana pistää lapiollisen euroja johonki palikoihin |
Grand Cherokeissa akselien lukot menee näin:
ZJ/ZG (93-98) - edessä aina avoin tasauspyörästö, takana joko avoin tai kitkalukko, WJ/WG (99-04) - takana joko avoin tai kitka, jolloin edessä vain avoin sekä sitten jos takana on Vari-Lok (eli keskikonsoolissa lukee: Quadra-Drive) on sellainen myös edessä! Jakolaatikot Grand Cherokeissa menee näin: ZJ/ZG (93-98), jos jatkuvaneliveto (kepissä 3 -asentoa: 4HI, N ja 4LO), on jakolaatikko tyyppiä NP-249 ja se on viskokytkimellä, ja kun olen noihin tutustunut, ne on AINA takavetoja, pääakseli menee viskon läpi ja on yhtäpuuta takakardaanin kanssa!!! Etuvetoa säädetään viskolla!!! WJ/WG (99-04), jos jatkuvaneliveto (kepissä 3 -asentoa: 4HI, N ja 4LO), on jakolaatikko tyyppiä NP-247 ja se on progressiiviselläkytkimellä, ja kun olen noihin tutustunut, ne on myös AINA takavetoja, pääakseli menee kytkimen läpi ja on yhtäpuuta takakardaanin kanssa!!! Etuvetoa säädetään viskolla!!! Näissä öljynvaihto 30.000km:n (dieselit) tai 36.000km:n (bensakoneiset) on ehdottoman tärkeää kytkimen eliniän kannalta!!!! Vaikka vaihtaisi kerran tai kaksi turhaan öljyt, se on aina halvempaa kuin uuden kytkimen vaihto!! Jos kepissä enemmän asentoja, kyseessä joku muu osa-aikaisen ajon jakolaatikko (NP-231 tai NP-242)!! Suomessa on tietääkseni yksi kappale WJ -mallia, jossa on NP-231 jakolaatikko, sen on omistaja itse ostanut Californiasta ja tilannut sen sillä jakolaatikolla!!! |
Niin tuota, saako tuon 3,5" katsastettua ilman suurempia ongelmia?
Luultavasti moneen kertaan kysyttyä, mutta silti.. Eli tuon 77mm saa nousta ja tuolla se nousee reilun 88mm. Vai meneekö tuo selityksellä "Aina tuo on ollut korotettu (ennen vuotta 1993) ja nyt vain vaihdoin vanhojen tilalle uudet.." |
Saa, koska jenkeissä on ollut myynnissä 1" vakiota korkeampaa versiota (ns. Up-Country paketti).
|
Lainaus:
Ensinmäinen osatilaus voisi huomenna tulla perille ja pääsisi noita perus huolto-osia vaihtelemaan. Lähinnä siis tulpat+johdot, jakajankansi (pyörijä tulee perästä) suodattimet jne. Seuraava isompi paketti tulee sitten kun tulee, mutta ehtii auton purkaa ja paikata ne pari perus reikää, eli takavaimentajan päällä ja siintä hieman edempänä toinen. Toki kun alkaa purkamaan ja pääsee enemmän katselemaan, niin voihan työn määrä lisääntyä.. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Onko kaikilla Cherokee henkilöauto? Eli maahantuoja ei ole hakenut tuota maasto hyväksyntää (G)?
|
Lainaus:
Eli G löytyy ja on henkilöauto ;) |
Aika monet taitaa olla luokassa M1.. mutta kyllä konttorilla saanee M1G:ksi ja kaikki maastohärpäkkeet leimattua kun vaan pyytää. Ei ainakaan ole tähän mennessä ollut ongelma.
|
Lainaus:
Muutettaessa tuota luokkaa, niin tarviiko pyytää maahantuojalta tuohon joku lappu vai pitäisikö mennä ihan vaihdolla vain konttorilla (jäi kuva, ettei mene, vaan tarvii jonkun lapun.) Tuon lapun tilaaminen meneekin samalla murheella, kun tilaa lapun ABS:n poistamiseen, sille 1" korotukselle ja viellä tuolle. |
Lainaus:
Autohan on tuolla NP242 jakolaatikolla, eli tottakai se kalliimpi vaihtoehto. Amerikan päässä joku hinta oli tuolle paketille (kardaani ja SYE) reilun 800$ (tullit jne päälle), kun saksasta kotiin tuotuna olisi hieman alle 800€:a. Onko tuolla kardaanilla olemassa jotakin pituutta tuolle 3,5":n korotukselle? Tai siis luultavasti tuo korotus on se, mikä määrää kardaanin pituuden? Vaihtoehtoja ei taida olla kuitenkaan tuuman välein, vaan muutama erilainen. |
No siis, 242 jakoaskiin ei käytännössä ole saatavana "HD- SYE"-kittejä (vaikka niitä "myydään"), vaan ainoastaan ns. hack 'n tap- tyylisiä jossa vedetään ulostuloakseli rälläkällä poikki, porataan reikä päähän, siihen kierteet yms.. taas kerran Rubicon Expressiltä löytyy varsin asiallinen kitti, ja maksaa noin 150-180€ ja siihen sitten kardaani lisäksi. Periaatteessa automaatti-XJ:n etukardaani on juuri sopiva taakse, mutta ei aina kuitenkaan natsaa. Käytännössä siis pitää ensin ruuvata korotussarja ja SYE- kitti kiinni ja mitata sitten.
|
Lainaus:
Pitää nyt sitten katsoa mitä myyjät tarjoavat ja pitää sitten perästäpäin tilailla kardaania, jos tarvetta. Huomenna kun viellä öljyt saisi vaihdeltua, niin alkaisi olla perushuolto (tulpat, johdot, jakaja, pyörijä, termostaatti jne) tehty ja voisi lähtä laitosta siirtämään Vaasasta Kuusankoskelle. Luulisi jotain vikoja tuolla matkalla selviävän, jos niitä on tullakseen. |
Grandi
Sattuipas sopiva otsikko :)
Nyt kun näyttäisi siltä, että saan Chevyn vaihdettua ihan oikeaan rahaan, niin taidan siirtyä seuraavaksi Jeeppi-kantaan ja ajatuksissa siintelee jo Grand Cherokee -93-95 Nyt tuosta mallista tietävät/jopa kokemusta omaavat: Kummalla koneella pitäisi ottaa? 4.0 L6 vai 5.2 "täysmoottori"? Kulutuksessahan ei jo lukemieni kommenttien mukaan pitäisi juuri eroa olla. Mitenkäs kestossa? Kuutonenhan on ikiliikkujan maineessa, mutta onko V8 kanssa ollut hankaluuksia? Liikkuuko lotja kuutosella, vai joutuuko painamaan kaasua reilummin? Mitenkäs huolto-osien ja varaosien hinnat? Onko kasimallissa aina levyjarrut takana, vai onko ne varmasti vasta 96-> Rumpujarruja en halua kiusakseni, vaihdan tilalle vaikka levyt jarruhuollon yhteydessä. Itsellä on kyllä aika vahva fiksaatio kasin lotinaan, mutten sitä väkisin halua ristikseni ottaa, jos hankaluuksia voi olla tulossa. Auto tulee näkemään kevyttä metsäajoakin, kovemman offauksen hoidan jatkossa traktorikalustolla ja crossipyörällä. Pääasiallinen käyttö tulee kuitenkin olemaan työmatka-ajoa. Harmina vain on tuo kasimallien korkeampi hinta, mutta pitää sijoittaa tonni-pari enemmän, jos sillä saa mieleisen pelin pidemmäksi ajaksi. Tiedän jo kokemuksesta, että vaihtamaan sen joutuu aika nopeasti, jos ei se sytytäkään niin kuin on kuvitellut :D Edittiä: Varaosahintoja selatessa näyttäisi jenkeissä osat olevan halvempia kasimalliin ja Suomessa kuutoseen, niiltä osin kun poikkeavat toisistaan... |
Lainaus:
'95 XJ:hin Rubiconin 3,5" Super Ride (pääosin ajellaan tiellä?) ja Rubiconin iskarit hakusessa, onko näihin tilauspaikkoihin tullut lisätietoa? Jenkeistä ajattelin tilailla kun dollarikurssi vielä suosii. Onko tullut lisätietoa panhardista ja kardaanista, ajattelin vaihtaa vaan jos pakko korotuksen jälkeen. Jos on hyviä löytöjä 3" korotukseen saa ehdottaa, tässä talven aikana ajattelin kattella että sais keväällä alle palikat. T uus-jeepisti. Ps. No laitetaan kuva tosta lotjasta kun uusi täällä olen Pps: 31" leimausta lähdetään koittamaan, onko ehdotuksia, ajattelin noita Offroad-tarvikkeesta noita Fedima Extreme Evolutioneita. Halvalla jotkut rupulit ensihätään. http://www.saunalahti.fi/~asvirkku/jeeeeeeep.jpg |
No mitä sitä uutta tietoa tarttee, kun vanhaakin on tarjolla yllinkyllin kun käyttäisi hakua..
Muttamutta, jenkeistä jos tilaat niin saat varautua kohtalaisen kalliisiin kuljetuskuluihin tai sitten pitkään toimitusaikaan. Ei välttämättä tule yhtään halvemmaksi kuin esim. Saksasta tilaamalla (4x4garage.de) - ja taisi tuota suomessakin olla jossain myynnissä. Turha ottaa super-ride kittiä, ota suosiolla superflex - kumipuslat sielläkin on toisessa päässä tukivarsia eikä se ole mitenkään huono/ epämukava tiellä. Eroahan ei ole muussa kuin tukivarsissa, kaikki muut osat on ihan samoja. 3.5" sarjalla kannattanee vaihtaa panhardi, tai ainakin porata akselin kiinnike uusiksi ja VAHVISTA se jos yhtään orkkista isompia kumeja meinaat käyttää. Kardaanin jurinat edelleen selviää vasta sitten kun olet korottanut auton - joko täristää tai sitten ei. Kannattaa pitää mielessä että jos autoon ei tule mitään lisäkilkkeitä (vinssiä, panssareita, helmapalkkeja yms..), niin auto nousee enemmän kuin 3.5" orkkikseen nähden. Jouset on jonkin verran alkuperäsiä jäykemmät. |
Lainaus:
4x4 garaden hinta RE6030 on 964€ + rahti Halvin nettiostopaikka jenkeistä sis suomen ALV on 666€ + rahti. Onko rahti jenkeistä 298€ enemmän kuin Saksasta? Itse en usko, ja kiire ei ole. Lainaus:
Lainaus:
T: Antti Ps: Antakaa anteeksi tyhmälle, edelliset 3 kertaa on kärryt pompannut katsastuksesta kun ne ovat olleet liian matalia jne, tää jeepinropausskene on ihan uus kuvio. Myös, muiden romujen kilkkeet on tullut tilailtua pääosin Saksasta, kun siellä on ollut parhaat hinnat - jotain pientä jenkeistä. |
Lainaus:
Jenkeistä kun olen tilannut, niin kokonaishinta on aina selvinnyt vasta kun VISA-laskulta näkee millä kurssilla ovat valuutat muuntaneet, rahdin osuuskin selviää yleensä vasta jälkeenpäin, tullissa taas selviää paljonko jonkin tietyn varaosan tulli on, ALV:n joutuu maksamaan myös rahdista... Joskus jälkeenpäin olen miettynyt miten paljon nopeammin olisin osat saanut Saksasta samalla hinnalla. Joitain osia taas ei kannata Hankkia Euroopasta kun joku tuntuu vetävän välistä ihan huolella. |
Lainaus:
Jenkeistä itse tuote on halvempi, mutta kuljetuskuluja tulee enemmän tai vähemmän. Pelkkä low-priority surface mail Jenkeistä on tuon painoiselle paketille helposti 300€, ja siinä ei ole vielä tullit + alvit mukana. Toki jos saat johonkin konttiin sopivasti usutettua kamat niin selviät muutamalla kympillä. Aikaa sitten turaantuu min.6 viikkoa, mutta 8-12 viikkoa ei ole mikään ihme merikuljetuksissa. Low-priority lentorahtina tulee noin viikossa, mutta hinnat on sitten jo jotain ihan muuta. Lainaus:
|
Lainaus:
Pitää katella palikoita sitten tuolta Kyntterien Karaakista - siis jos Rubiconia halajaa. Huonoihin kilkkeisiin on mennyt maku jo muissa harrasteissa. Ja että 3,5" on 5" ilman vinssiä ja 60kg työvalopatteria? No, pitää piilottaa katsurireissulle akka takapaksiin ja kokemusten perusteella se olisi muutenkin perseestä jos värkit menee heittämällä leimaan, siitä puuttuu JÄNNITYS. Sitten kun mä olen rakentanut ja vahannut tota 3 vuotta tuun vetään sen Kulmakorpeen katolleen, eikö se niin täällä kuulunut tehdä? T AV |
Lainaus:
|
tuli hommattua 15x10 tuumaset vanteet Gcherokeehen ja niille 31x10.5 insan saharat...
mieleen tuli et mites nii kuis paljo pitee leikellä pois mistä tms kun tuo peli taitaa olla ihan vakio korkeudessaan?. riittääkö pala pois etupuskurista vai joutuuko samantien hankkimaan pari tuumaa lisää joustoa et pystyy ees ajamaan? vai piteekö hommata kapeemmat vanteet? |
Lainaus:
Juu, onnistuu se hiekkakuopallakin :D |
Tai parkkipaikalla :D
|
Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=EsWAPtwDkxw T AV Edit: Joku ipefix näköjään myy, kun osas googletta oikein... |
KooPeeltä ostin offivarusteesta 115e kipale
vanteetkin on alkujaan samasta pajasta:) kommentti koopeeltä oli et aika rohkee veto 10tuumaset vanteet ni alko miettii et et mitähä sitä ny tuli taas tehtyä... t:jansa |
No kieltämättä 31" x 10.50" renkaalle 8" vanne olisi fiksumpi vaihtoehto, pysyy paremmin vanteella ja on muutenkin sopivamman levyinen.
|
Ainahan autoja tulee katseltua, mutta nythän voi osteluja venyttää vetoamalla yt ym muihin päällä oleviin juttuihin, mutta..
Tuota nykyistä käyttöautoa (farkku Väyrynen ) tekisi mieli vaihtaa, mutta jos henkilöautossa pysyy, niin silloin tuo ajaa asiansa komiasti. Vaihtoehtona vaihtaa esim. kevyt kuorma-autoksi jne tai ehkä maasturiinkin. Nyt noita Grand Cherokee hintoja katsellut, niin eihän nuo 2,7crd koneiset nyt ihan päättömän hintaisia ole, jos siis vertaa esim. ML270cdi Mersuun. Tekniikaltaan melko samat, miten lie hintaero uutena? Jamantti varmaan noidenkin kanssa paininut jo enemmän ja vähemmän, mutta onko kellään muilla sen suurempia kokemuksia tuon ikäisistä Grandeistä? Luonnollisesti vuotavat suuttimien tiivisteet sun muut murheet luulisi tuossakin olevan, mutta kuinka paljon muuta. |
Sivu luotu: 13:24 (GMT +2). |