![]() |
Eurotrial säännöt?
Niin siis auto rakentelu säännöt.
Pitäis ruveta värkkää autoa ja kuulin huhun, että tulevaisuudessa ajetaan näiden sääntöjen mukaan rakennetuilla autoilla. Onkohan kellään tiedossa modiluokan säännöt? |
tuolta löytyy
Lainaus:
http://www.eurotrial.org/downloads/index.html Saksalainen versio on se "virallinen" :cool: inhorealisti |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja mä olen myös uskossa, että englanti on virallinen kieli noissa säännöissä. |
millos näiden sääntöjen mukaan aletaan ajaa? onko jo ensi vuonna...?
|
Lainaus:
|
Mulle käy kumpi vaan
Lainaus:
Version 26.02.2008. (All older regulations are not valid). By discrepancies the German version 26.02.2008 is valid. Jundella varmaankin ajantasaisin tieto kuten Saija tuolla selvitti! Tuolta linkistä löytyy kyllä sekä englannin- että saksankieliset versiot joten voipi vapaasti valita. Inhorealisti |
Moi!
Eli lajiryhmä on päättänyt toteuttaa edeltäjiensä päätöksen siirtyä ajamaan Trial kilpailut EuroTrial sääntöjen mukaisina alkaen 2009 alusta. Sääntöjen kääntäminen englannin kielisistä suomeksi on parhaillaan käynnissä (vaikkakin ristiriitatapauksissa saksankielisistä säännöistä tulee lopullinen tulkinta). Suomen sääntöihin tulee vain joitakin tarkennuksia muunmuassa turvakaarien kohdalla ja suomalaisiin sääntöihin tulee määräyksiä kilpailujen järjestäjille jne. Tekniset säännöt ja virhepiste säännöt ovat muuten suoraan Eurotrial säännöistä. Eurotrial sääntöihin ei ole mahdollista saada kovinkaan suuria muutoksia, mutta jos joku tuntee tarvetta sääntömuutos ehdotuksiin tai tarvitsee tarkennuksia tulkintoihin, tulee tälläiset kysymykset esittää minulle! Kysymykset mieluiten sähköpostilla mutta toki soittaakin saa! Varsinainen sääntö kokous pidetään aina tammikuun lopussa. Jundek (at) yahoo.com 0400 422 319 |
tästähän saadaan siis taasen oivallinen keskustelu jahka ihmiset rupee lukemaan sääntöjä...
nyt voi tieliikenne kypärällä kilpailla sitten suomessakin, mutta ei shotseilla/t-paidalla, eli koko haalari puuvillaa riittää. varmaan muuten nousee harrastaja määrät =) joop ottaa esim mallia ns.mosquito susnasta mitää saa tehdä =) 0) sehän on TÄYSIN rehellinen modi laite =) =)=) vai mitenkä se oli.... monen silmäparin katselemana. HYVÄ HYVÄ että tieto tuli kirjoitettuna esille jo näin varhain!!!! olisi voinut vaikka jo vuosi sit julkaista 09 alkavaksi |
Teemulle: Junde tuossa kirjoittaa että nykyinen lajiryhmä vaan toteuttaa edellisen päätöksen... Sen piti muistaakseni tulla voimaan jo 2007 tai jotain... Eli onhan tästä puhuttu jo pitkään, että jossain vaiheessa siirrytään yhtenäisin sääntöihin.
Ja mun mielipide on, että hyvähyvä. Varsinkin virhepiste-malli suosii KUSKEJA, niitä jotka yrittävät ajaa, eivätkä vaan "kastetaan nenä ja seuraava pätkä". Toinen hyvä puoli on, että ehkä nämä vierailut naapureiden kisoihin helpottuisivat, kun säännöt on samat ja yhteneväiset. Mutta hei, heitelkää nyt sieltä puskista juttuja joihin pitäisi kiinnittää huomiota, ei niitä sääntöjä ole vielä painettu... Vielä on mahdollista vaikuttaa, tai ainakin saada keskustelua aikaan. Toisaalta, tämän kauden kisamäärää kun katsoo, niin tarvitaanko tässä maassa enää sääntöjä??? (Ja tämä heitto oli sitten minun sarkastista ja huonoa huumoria, mutta kirjoitan sen silti) |
niin puskissa kuiskitaan yleensäkkin sitä sun tätä. nyt kun se on kirjoitettu esille uskon sen PISTE =)
joo toisaalta hyvä toisaalta huono. joutuu nyt sitten taktikoimaan kuten me jouduimme vuokatissa viimeisellä jaksolla "keskeyttämään" ajamisen ennen pahaa paikkaa... koska ei ollut mahdollisuuta pästä loppuun. moni taasen ei päässyt kun jäi jumiin pitkälle tuossa jaksossa. kukaan modi tai promodi auto ei ajanut loppuun tuota viimeistä jaksoa oli se niin #kuraisa# |
Lainaus:
Itse ehkä lisäisin vielä pykälän (tää on siis vaan mun mielipide, ei ole tulossa) että portti on ajettu hyväksytysti kun se säilyy EHJÄNÄ. Jäisi nää kikkailut ja tahalliset keppien yliajot pois. Ratamestarillekin olisi helpompaa duunata radat kun ei tarvitse miettiä millä kaikilla ajolinjoilla on mahdollista portti suorittaa. Kisa nopeutuisi kun turhat keppien vaihdot ym korjaamiset jäisi huomattavasti vähemmälle. Kosketuksesta normipisteet, mutta jos porttimerkkinä oleva, mikä nyt onkaan menee rikki, jakso loppuu siihen... |
Junde tai ku sit värkkääki niit eurotrialin säännöi suameks nii olikko ihan nii ystävälline et pistäisit sit ne tänne ku oot saanu viännettyy ne suameks.
Terv. Yks suamee turun murteel puhuva Kriisiaho |
Lainaus:
"Tänne" viittauksella kriisiahon-romitukka tarkoittanee, että julkisesti nettiin, eikä vaan pelkästään sille sen omaan sähköpostiin;);) |
Käännöstyö on muuten oikeesti aivan sairaan raskasta, kun noi säännöt on tuollaista kapulakieltä!
Laitan heti kun vain saan ne valmiiksi AKK:n sivuille kohtaan OffRoad ja linkit tänne palstalle kaikkien löydettäviksi! englannin ja saksan kielisethän ovat jo luettavissa tästä osoitteesta: http://www.eurotrial.org/downloads/index.html Myös suomalainen sääntökirja pitää lukea, siellä on sitten ne turvallisuus määräykset ja muutama muu vaadittu tarkenne! (itse säännöt ovat kuitenkin nuo eurotrial säännöt) |
Jokos tää käännös on tehty????
|
Oikolukua vaille valmiit.
|
Mixi odotella käännöstä kun alkuperäisenäkin on
Lainaus:
Inhorealisti |
Höh!
Eiks Perkko tajuu, että omasta käännöksestä EI löydy niitä "porsaan reikiä". Eihän siinä olis muuten mitään mukavaa rakenneltavaa kirjavanrinnan iloks!!!! Jaa ja kukaha se "oma" suomentaja olis? Tarjokkaita? Kriteerit on kovat, blondi=yksinkertainen, varakas=ei mun tartteis tehrä työtä, lojaali=ettei tartteis vahtii(niiku ei nytkään) ja tarpeeks tyhmä, että olis mun kanssa. |
Oisko jotain luettavaksi asti vielä??
|
http://forums.offipalsta.com/showthr...=s%E4%E4nn%F6t
Tuolta löytyy uudet. |
Eli kypärät pitää olla edelleen fia hyväksytyt:mad:
|
Lainaus:
Juu niistä ei varmaan ikinä eroon päästä, niin kauan ku trial on AKK:n siipien alla. Sitä potta sääntöö on joka vuosi ja välillä useampaan kertaan vuodessakin koitettu saada muutettua, mutta eipä ole koskaan onnistunu. Joten 200€ sijoitus pitäs tehdä......ei kai se kovin suuri raha taida nykyään olla.....vai onko? Itseasiassa ku tästä on aina niin paljon jupinaa, niin surffailin esim Summit Racingin sivuilla (USA) ja sieltä löytyy säännöt täyttävää pottaa halvimmillaan 129,95$ http://store.summitracing.com/egnsea...5&autoview=sku Kait noita joku Racers Place yms firma tois tarvittaessa suomeen ja tuskin ihan hirveitä viilaavat välistä? Niin ja onhan noita tuontifirmoja varmaan kymmeniä suomessakin, mitkä roudaa roipetta ameriikasta. Niin ja Ruotsista saa varmaan vielä halvemmalla;);) |
Mites ei ollu mainintaa että vöissä pitää olla leimat? Käykö nykyään ilman leimaa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Soita tai meilaa: Jundek (at) yahoo.com 0400 422 319 |
No niin, yövuoro takana ja kerkeää laittaa enemmän kuin pari sanaa...
Mun tulkinta, joku (Junde?) voi korjata jos olen ymmärtänyt väärin: Tekniset säännöt kohta 3.2.9 määrättelee luokissa vähimmäisvaatimuksena olevat vyöt, eli missä luokassa ajat, katso tarkennus sieltä. Sitten päästään AKK:n teknisiin sääntöihin kohtaan 6.3 kansallinen lisäys jossa mainitaan: FIA 8853-98 standardin mukaisien 6-pisteen turvavöiden käyttö pakollista. Jos vöissä on määritelty viimeinen käyttöpäivä (valid), ei sitä voi ylittää edes kansallisesti. Edellä mainitun standardin mahdollisista poikkeavuuksista tulee olla maininta lajikohtaisissa tekniikkasäännöissä. Josta tein päätelmän, jos vöissä ON tuo valid päivämäärä, niin sitä ei saa/voi ylittää. Muut luokitukset katsotaan noista Offroad säännöistä. Mahdollisimman sekavasti selitetty, nyt lisää kahvia... |
Saija oli tulkinnut juuri oikein!
Eli jos vöissä on viimeinen käyttöpäivä niin niitä ei voi käyttää sen jälkeen! Muutoin vyösäännöt suoraan lajisäännöistä! Luonnollisesti vöiden pitää olla ehjät. |
7.3.6 Jokainen sammutin on suojattava riittävästi ja
kiinnitettävä siten, että kiinnityspaikka kestää 25 G:n kiihtyvyyden. Vain metalliset pannat (2kpl minimi) pikakiinnittimillä hyväksytään. |
hieman tarkennusta tähän iskunvaimennin kiinnityspisteisiin.... koska esim kaikki nykyiset eurotrialissa olleet modi autot ovat kiinnityspisteiltänsä muutettuja.
MODIFIED: 3.6.8.1 Iskunvaimennus Iskunvaimennus on vapaa, kuitenkin vaimentimien lukumäärä, toimintaperiaate ja kiinnityspisteet tulee säilyttää. Kaasuvaimentimet käsitellään toimintaperiaatteeltaan kuten muutkin nestevaimentimet. Säädettävät vaimentimet ovat kiellettyjä. |
Iskunvaimentimien kiinnikkeet saa muuttaa vain sen paikka tulee säilyttää! eli saat laittaa pidemmät iskarit ja sitävarten vastakappale saa olla ylempänä kuin alkuperäinen mutta sen pitää olla linjassa sen alkuperäisen paikan kanssa!
Eli iskaria ei saa siirtää akselin etupuolelta akselin takapuolelle jne. OffRoadissa ei tarvitse olla sammuttimia, mutta jos ne on ne tulee kiinnittää sääntökirjan mukaisesti metallipannalla! |
-Mitenkäs jos Modissa levittää vaikka kardanitunnelia/tekee uudet lokarit mätien tilalle. Meneekö laittomaksi??
Kun säännöissä sanotaan korimuutokset olevan kielletty vyötärölinajan alapuolella, lukuunottamatta lokasuojan avartamista / helmoja muuttamista. -Mitenkäs jos avartaa lokasuojia sallitun 100mm ja sen jälkee laittaa vielä 50mm korinkorotusen päälle. Onko lokasuojat silloin avarrettu 150mm vai 100mm merkillä: Oli sen verran mätä koppa että piti tehdä aikapaljon peltejä uusiksi. -Jyki |
Koneen/laatikon vaihdon vuoksi on sallittua muokata tulipeltiä sekä kardaanitunnelia! Normaalit peltityöt ovat myös sallittuja (jalkatilojen madaltaminen on kielletty).
Pyöränaukkoja saa avartaa riippumatta onko koria korotettu tai ei, lasketaan aina alkuperäisestä aukon koosta. |
Kielletyt renkaat!?
Kertokaapa nyt trialnoviisille,et miks nämä renkaat ovat kiellettyjä ja/vai ovatko ne nyt myös täällä meillä kiellettyjä.
LIITE 1 pykälään 3.4.2 Kiellettyjen renkaiden lista: 120P Recip Trial 4x4 Yokohama Geolandar MT G001 LG WILD POWER Greenway Diamond-Back Silverstone MT 117 Pit Bull Tires Rocker LG Super Track LG Super Trial LG Trial Extrem Greenway Alligator Malatesta Kaiman LG Maxi Cross Eikös tässä pitäis olla jokin peruste? Millähän esim. norjalaiset ajaa kun niillä on tallit väärällään esim.Rockeria? Kertokaa,pliiiis:confused: |
Noi renkaat on orginal luokassa kielletty.
3.4 Original 3.4.2 Renkaat Vain alkuperäiset tehtaan/maahantuojan tarjoamat rengaskoot ovat sallittuja (+/- 5% halkaisijassa). Renkaiden maksimi mitat ovat kuitenkin 825x275mm. Uran maksimisyvyys profiilin keskeltä mitattuna on 16mm. Maksimi maastokuviointi on Mud-terrain tyyppinen. Kiellettyjä ovat kilparenkaat kuten Alligator, Bronco Dirt Devil, Greenway Diamond Back sekä liukuesteet kuten nastat tai ketjut. Paripyörien asentaminen ei ole sallittua. Mikäli maastokuvioinnista tulee kiistaa, eurotrial komitea ratkaisee onko sallittu vai ei. (tähän asti kielletyt renkaat liitteessä 1.) |
Huomasin itse juuri saman kun oikein pinnistelin ja opettelin sääntöjen lukua.:rolleyes:
Julkinen itsensä nolaaminen tekee oikeesti aika-ajoin ihan hyvää:D,enkä deletoi viestiäni:cool: |
Lisää kyssäriä?
Pakko kysellä lisää mahdollisesti taas hölmöjä,mutta löysin tuolta tapahtumaosiosta tälläisen.
Nyt kun Junde on saanut Eurotrial-säännöt käännettyä suomeksi (iso kiitos siitä hänelle) niin lukekaa ne läpi ja noudattakaa niitä,pliis.Saksan kisajärjestäjä korosti erityisesti että katsastus tulee olemaan erityisen tarkka,kuin myös muukin seuranta. Vaikka lait on tehty rikottaviksi ja säännöt kierrettäviksi niin ihan jokaisen oman edun takia suosittelen jättämään ne porsaanreiän metsästykset sikseen.Ellei välttämättä halua rahdata kalustoaan Saksaan ja todeta katsastuksessa kuinka überführerin lapanen nousee pystyyn ja osoittaa kohti kotia,kulkematta lähtöruudun kautta. Promodified-luokan autoista oli kovaa keskustelua,eli ne olisi olla tunnistettavissa sarjavalmisteiseksi autoksi.Tämän varmistamiseksi niiden jotka ovat lähdössä ko. luokkaan ajamaan,tulisi ottaa autosta valokuvat edestä,takaa ja molemmilta sivuilta ja toimittaa ne minulle niin lähetän ne sitten edelleen arvovaltaisen raadin hyväksyttäväksi. Modified- ja promodifiedluokissa on edelleen oltava lokasuojat joiden mitat ovat säännöissä mainittu.Sen verran tuli lisäystä ko. aiheeseen että lokasuojat pitää olla muovia,kumia,metallia tms. ja ne pitää maalata,eli eivät saa olla läpinäkyviä.Tässäpä olennaisimmat tähän hätään. Toivottavasti Örkki ei suutu kun vähän lainailen hänen tekstiään,mutta onko tämä lokasuojien läpinäkymättömyys voimassa vahvistettuna sääntönä nyt siis Suomessakin,vai only in Germany. Ratkaisee auton rakentelussa hiukan??? |
Leksanistako lokasuojat
Lainaus:
Inhorealisti |
Joo,kyllä sellainen oli meininki että näkis läpi ja säännöissä sanotaan vain leveys-ja pituuskriteerit,ei sitä että ne on maalattava tms.
lainaus: 3.7.6 Kori 3.7.6.1 Kori Korin tulee olla helposti tunnistettavissa joksikin sarjatuotanto autoksi. Autossa tulee olla kori koko akselivälin matkalla, eli etuakselin keskeltä taka-akselin keskelle. Lokasuojien tulee täyttää vähintään seuraavat määräykset: Autossa tulee olla lokasuoja sivuhelman alareunasta renkaan pystysuoraan keskipisteeseen asti. Tämän lokasuojan tulee peittää vähintään 1/3 renkaan kuviopinnasta. Autossa on oltava konepelti, korin sivut sekä etu ja taka-lokasuojat. |
Saa lainailla aivan vapaasti,niin hyvässä kuin tod.näk. enemmän pahassa,ja pahoittelen aiheuttamaani hämminkiä.Tuo lokasuojien maalaaminen on julkaistu vasta suullisesti eurotrialkokouksessa,kirjallisesti säännöt julkaistaan helmi - maaliskuun aikana.
|
Kiitos Örkki!
Autooni tulee siis lokasuojat maalattuna tms:na jokatapauksessa. Mielestäni parempi kysyä kuin katua,ettei tarvi tehdä moneenkertaan.:D |
Sivu luotu: 11:17 (GMT +2). |