![]() |
Diesel suuttimien huolto?
Ei liity offroadiin mutta tekniikkaan kuitenkin ja tuskin olen ainoa jolle dieselin huolto on vieraampaa.
Käytetään esimerkkimoottorina isuzun valmistamaa 1.7 litraista, vapaastihengittävää esikammiokonetta jolla on ajettu yli 300tkm. Auto on siis -97 corsa, huoltohistoriasta ei pahemmin tietoa. Savuarvot hyvät, pölläyttää sinistä kylmänä käynnistäessä (hehkut kunnossa) ja kuluttaa ehkä hieman enemmän kuin pitäisi.. tai sitten se johtuu vain kaasujalasta. Syöttöön ei varmaan ole koskettu... Kuinka usein ja millä tavalla suuttimia pitäisi huoltaa? Vai tarviiko niille mitään tehdä? Olen kuullut että osittain tukkeutuneet suuttimet ei sumuta polttoainetta oikein ja palaminen on huonompaa. Motonetin listalta löytyy uusia suutinkärkiä hintaan 23,5e/kpl, tosin ei niitä missään ole. Kannattaisiko kärkiä vaihtaa? Ja voiko ne vain vaihtaa vai tarviiko tehdä jotain säätöjä? |
Helpoimmalla pääsee kun vie suuttimet dieselkorjaamolle, jossa suutinkärjet vaihdetaan ja säädetään. Suutinten kunto todetaan penkissä sumukuvion ja avautumispaineen perusteella. 300 000 on jo aikas paljon suutinkärjille.
|
Itselle maksoi pajeroon käret 12€kpl. ja vaihto ja tarkastur yhteensä 80€
|
Lainaus:
|
Paljonko tuo suutin remppa suurin piirtein tulee muuten maksamaan meinasin jos omasta autosta ottais suuttimet irti ja käyttäis niitä pajalla. Niitä kylläkin on 6 kpl ja en todellakaan tiedän kuinka pitkään niillä on jyrätty.
|
HJ60 pelkät kärjet makso 192€/6kpl ja remontti diiselimiehellä jotain 140-150 euron väliltä, suuttimet ite irrotettuna, ei purettuna :)
|
Läjään maksoin kärjet motonetissa parikymppiä kappale. hauskinta siinä oli se, että ne tarjoiltiin tiskille aidossa ND-laatikossa, johon päälle oli liimattu vain motonetin oma koodi. Että ei ainakaan kaikissa kärjissä laatuongelmia luulisi olevan jos ihan orkkistavaraa ovat...varmaan riippuu ihan siitä, mistä sattuvat ostamaan tavaransa motonettiin.
Suuttimet itse irroitettuna, kärkien vaihto ja säätö dieselpajalla maksoin muistaakseni jotain muutaman kympin kappale... Polttoaineen kulutus tippui toista litraa satkulle, vaihdekeppi ei enää heijaa joutokäynnillä... |
Hämeen Dieselin hinta HooJiin suutinrempalle oli joskus 370e.
|
Eli siis uusien suuttimien hinta ja suutinrempan hinta ei eroa toisistaan kuin kymppejä..?
Jos ostaapi uudet suuttimet HJ-61:n niin eikai niitä uusia suuttimia sentään pidä käyttää pajalla säädättämässä, vaan sopii laittaa vaan paikoilleen ja kovaa ajoa? Kun en motonetistä omaan autoon suostu enää mitään ostamaan, niin saako noita suuttimia ihan tarvikeliikkeistä vaiko Nousevan Auringon Talosta eli Toyotalta? Kiitos ja anteeksi! |
Kuusykköseen taitaa kärjetkin jo maksaa maltaita...veikkaan, että vanhat kannattaa kunnostaa;-)
|
Lainaus:
Mutta joo mistähän näitä suuttimen kärkiä kannattais ruveta kyselemään? Tojo varmaan kalliimpi kuin tarvisliikkeet jos niistä saapi? |
Lainaus:
mielestäni jos suutin kärjet ottaa merkkiliikkeestä voi ainakin luottaa paremmin laatuun. |
toyotalla oli nippondenson kärjet 75€ kpl ja vaihtotyö 500€
paikallisessa tarvikepuljussa nippondenson kärjet 23€kpl ja paikallinen "kyläseppä" otti 20€ kärkien vaihdosta ja mittamisesta irtorunkoihin. |
Suuttimien Huoltoväli
Nyrkkisääntönä:
- tarkastus 100.000km välein (ja samalla säätö) - uusinta n. 300-500.000km - hinta on AINA neuvottelukysymys. Ja merkkikorjaamot huollattavat (99,99995% ei AMMATTITAITOA/laitteita) dieselkorjaamoilla suuttimet, jotenka kannattaa mennä niille suoraan!!! - tarvikeliikeistä SAA suuttimia, mutta yleensä kalliimmat kuin verstaalla, ja saamatta jää tiivisteet:mad::mad::mad:! Uusinta riippuu puhtaasti polttonesteen (ja suodattimen) puhtaudesta. Ryssän ex-naftalla (mitälie olikin) suuttimet kesti max. 50.000km. Toisaalta, tiedän tapauksen, jotta oli ajettu yli 500.000km suuttimilla (taxi / etukammiokone) ja suutin oli niin kulunut kammion puolelta, jotta käki tippui koneeseen!!!!:eek::eek::eek::D:D:D Suuttimesta uusitaan AINA kärkiosa ja samalla PITÄÄ hioa rungon ja suuttimen väliin tuleva "tiivisterengas". Jos ko. rengas on kulunut kololle suuttimen hakattua kantaansa siihen, tulee sekin uusia samalla, jottei suutin avaudu liikaa ja sumu hajoa pisaroiksi (kone kalkattaa). samalla säädetään avautumispaineet max.3bar haarukkaan, jotta tyhjäkäynnistä tulee tasainen ja ruiskutus saadaan alkamaan SÄÄDETYLLE hetkelle (eli liian pieni paine aikaistaa ruiskutusta, liian korkea myöhäistää). Ja sitten homman tärkein juttu!!! Kun suuttimet korjaa oikein, tulee rungot oikealle momentille, jottei uusi kärki väänny(välys 1/1000mm!!!), eikä runko tyssäänny. Taikka suutin vuotaa rungostaan polttonesteet pihalle + SAA oikeat tiivisteet mukaansa asennusta varten (sekä oikean momentin, sekin ERITTÄIN TÄRKEÄ saman "ongelman" takia, sekä jäähdytyksen toimimaan kärjelle kunnollisten tiivisteiden ansiosta):):):) Jotenka EN IKIMAAILMASSA AJATTELISI TEE-SE-ITSE / SÄÄSTIN-PALJON-RAHAA juttuna, koska suutin kun leikkaa kiinni, menee mäntä halki/leikkaa kiinni + ruiskutuspumppu halkaisee nokkalevyn/nestepään/nokka-akselin+rungon. Korjauskustannukset hinnaltaan sos.tur.tunnus... Ja tämän "selostuksen" jälkeen alkaa vuodatukset: - ite tein ja hyvin toimii... (kumma kyllä, pajalle ne kuitenkin loppujen lopuksi tulee, ennemmin ja myöhemminkin...) |
Lainaus:
|
No nyt paukkasi infoa oikein kunnolla!
Onko PK-seudulla hyviä ja hommansa osaavia yrityksiä jotka tekee suuttimien huoltoja? Tammer-Diesel ja Alppilan Autohuolto tulee itselle ensimmäiseksi mieleen. |
HJ61 12H-T pelkät suutinkärjet Toyotalla 900€ / 6 kpl. Muualta ei kuulemma saa (monesta paikasta kysyin). Jäi ostamatta.
Vanhat kärjet hiottiin (20€ + viinipullo), tuli dieselkorjaajan mukaan kohtalaiset, mutta ei hyvät. Pääsee kuulemma 50tkm maks. Toisaalta mulla tulee ko autolle alle 10tkm vuoteen kilsoja, joten riittää toistaiseksi. |
Lainaus:
|
No kannattaahan niitä kärkiä kysellä pajoilta, ennen kuin alkaa rumia puhumaan! Ja se hinta on sitten tuo huima vaan nuitten suoraruiskujen kohdalla. 2H:ssa kun ne on vielä esikammiot ja tappisuuttimet. Ai niin, ja se alavääntö...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
- Bosch Diesel Center (Ekström Oy) --> Avoinna ma-pe 7.30-16.00 Veininlaaksontie 1, 02620 Espoo puh. (09) 591 9310 - Helsingin Diesel Autotallintie 19, 00770 Helsinki puh. (09) 387 9992 - Diesel-laite (edustaa Fratelli-Bosio:ta) Kylänportti 4, 02940 Espoo puh. (09) 8636 358 - Keski-Uudenmaan Diesel Peltomaenkatu 8, Kerava Ja ILMAINEN VINKKI!!!! Kun viet korjattavaksi VAADI, jotta tilaavat (Italialaiset) Fratelli Bosio:n suuttimet. Maksaa 1/10 osan alkuperäisistä, mutta ovat laadultaan hyvät (ja halvat!!!). Jos ei onnistu niin laita privaa, voin "jopata" sulle sarjan... Ja tarvittaessa tiivisteetkinhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gifhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif |
Lainaus:
|
Kud
Sen takia se on alimpana ja ILMAN numeroa....
Ja kisälli tekee sillä suuttimet, kun johtaja tekee (pumppuja???).....:D:D:D |
On tää palsta vaan mahtava juttu! Sen verran jykevää informaatiota jylisee nyt ilmoille. Kohotan tämän kunniaksi virtuaali-tuopposen ilmaan! Kiitos poijjaat!
Pitääkin painaa mieleen sanoa taikasanat Fratelli ja Bosio, jahka noita kärkiä ennättäisi mennä itkemään. Kiitti vinkistä! |
Hiluxiin (2L2) makso bocsh corporation suuttimet, 80€ / 4kpl. kärjet siis... vien sen laitettavaks, konekorjaamolle... missä on testipenkki, nehän on tosiaan hyvä testauttaa ennen kiinni laittoa, ja jouseen rikkoja lisäämällä säädetään avautumispainetta jos tarvetta on. Ilmeisesti yleensä ne on melko kohillaan kun tehtaalta lähtevät.
|
Huuto.netissä on myynnissä suoraruiskun suutinkärjet:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=82075642 |
on siinä kärjillä hintaa!
|
Kuopiossa tojotan liikkeellä lj:n kärjet 105€ kipale.
|
ai jymäläytä!
Nyt olis mielenkiintoista olla Toyotalla töissä. Onkohan henkilökunta-alennuksetkaan niin kattavia, että saisi halvemmalla omasta talosta kuin muualta? No on toi suutinjuttu edessä kuitenkin, niin pitää jo asennoitua ...ellei sitten niitä Italian suuttimia laitata.
|
Kyselin täkäläisiä pajoja niin ei täällä minun tietääkseni tee, kun hiomo kantanen. Ja ottaa 23,50e työ osuus per suutin. Suutinkäret maksaa kuulemma 20 eurosta ylöspäin niillä. Kertokaa ihmeessä että onko halvempia pajoja keskisuomen alueella?
Niin jos ne käret maksais sen 20e, niin koko rempalle (6 suuttimelle) tulis hintaa 261euroa. Ammattitaito maksaa! Perkule kun olis joku tuttu noissa piireissä joka tekis vähän halvemmalla. Mutta jos rupeaa miettimään, että tuokin on aika pieni hinta, jos sattuu menee kone rikki tuon takia, niin ite konetta voit ruveta ettii 400e ylöspäin + siihen vaihto työ. Rupee vissiin olemaan patrollin suuttimet vaihtokunnossa kun moottorijarruttelee vähän voimakkaamin niin rupee tulee sinistä savua ja kun lyö käyntiin, niin voi helevetti että sillon se savuttaa!!! Vai kuuluuko nämä patrollin koneen ominaisuuksiin? Niin ja kaikki nesteet pysyy sisällä eikä öljy katoa. |
Lainaus:
Eiköhän se ole ominaisuus :D |
minulle teki riihimäen dieselhuolto suuttin huollon. kaikki kärjet uusittiin.
hintaa tuli 1Ke. autona hdj, elikkä suorasuihku ja kaksvaiheiset suuttimet. paineet oli todella sekasi. ylempi ja elempi paine oli liki 30bar pielessä! johan loppu naputus. |
Kärjissä kannattanee aina turvautua alkuperäisiin tai sen kaltaisiin, harakirikärjistä on kuulunut pelkkä huonoa ainakin työkonepuolella.
turvautuisin ainakin itse sieselpajan apuihin. Kannattaa myös kysäistä aina ammattikurssikeskuksista. Meilläpäin JAKK on ollut edulinen mesta vanhanaikaisten pumppujen korjauttamisessa. En tiedä miten nykyään on, mutta takavuosina sikahalpa. TT |
Siis mistäänhän en mitään tiedä mutta kertokaa nyt mullekin vaikka noita kärkiä myynkin että miten toyotan käyttämä kärki eroaa toyotan käyttämästä kärjestä kun tulee samassa paketissakin?
Tai miten Boschin suutinkärjet on erilaisia kun harakiri liike niitä tilaa Boschilta tai joltain tukkurilta? Siis oikeasti tiedän näistäkin jotain(myyn) ja voin sanoa että toyotakin ottaa tukkureilta kärkiä mitä saa samoin kaikki muutkin automaahantuojat. Toki kaikki mitä on uutta ja ei ole valmistuslupaa vielä elikkä nauttivat tuotesuojaa tulevat valmistajalta jolle ne valmistaa luultavasti se sama tehdas joka tekee ne tarvikkeetkin tulevaisuudessa. Yleensä tähän pätee se että ostetaan sitä halvinta mahdollista intialaista kärkeä juurikin sen takia että ne on halpoja ja sitten valitetaan että ne ei toimi/kestä. Itellä tuli aikanaan yhteen autoon tarvikekärjet ja asentaja sanoin että ei kyllä häpeä yhtään alkuperäiselle. Alkuperäisessä vielä ehkä enemmän säädettävää. Toki ei olleet hinnaston halvimmat eikä kalleimmat mutta sieltä kultaisesta puolesta välistä. |
Kyllä Jyväskylässä löytyy yksityisiä suuttimenkorjaajiakin. En vain nyt uskalla tässä toisten nimiä julkaista. Just ite teetätin yhdet suuttimet, ja hinnaks tuli hiukan yli 200€. Niin, ja kärjet on nyt Bochin kärjet. Eli siis ihan oikeasti hyvät.
|
Hiluxin kärjet
Olisko jollain antaa vinkkiä mistä sais Hiluxiin uudet kärjet järkevällä hinnalla. Kärjen malli on DN4PD57 ja ois tulossa 2,4 litraseen 2L koneeseen. Olen soitellu jo diesel huoltoja läpi toisilta ei saa edes tilaamalla ja toiset ei suostu myymään :). Toyotalla kärki maksoi 90€ kpl, joka on vähän liian suolainen hinta tommoseen tonnin ritsaan sijoitettavaksi.
|
Lainaus:
Koska monikaan ei myy niitä suuttimia diy miehille koska nuo diesel asennukset ovat verrattavissa hygienia tasoltaan kirurgiaan,ja tarvitsee erikois työkalut,ja ammattitaitoa.:eek::eek: Ja jos ja kun remontti menee pieleen niin syyhän on silloin aina osat myyneessä lafkassa... Nämäkin asiat on todennäköisesti jo tässä ketjussa ainakin kertaalleen sanottu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
suosittelen kanssa klaukkalan diiselii osaavaa porukkaa ja järkevät hinnat.
|
Lainaus:
|
Kuopion Dieselhuolto Oy
Mitsubishi Pajero 2,5 tdic -89 Tappisuutin (alkuperäinen) 50€/kpl (4kpl) Ylivuototiiviste 1,29€/kpl (4kpl) Kärkitiiviste 1,20€/kpl (4kpl) Suutintyö 15€/kpl (4kpl) Yht. 269,96€ Suuttimet vein itse irroitettuna viime viikolla ja tänään kävin hakemassa. Jospa nuilla nyt ajelis taas. |
riihimäen diesel huoto teki mulle hodariin suutin rempan. vein auton ja hain pois. noin 1Ke.
uudet kärjet tuli, ja oli vanhat kuulemma ihan moro. oli muistaakseni parhaimmillaa melkei 20bar avautumis paineet pielessä. hodarissa on sitte kaks vaiheinen suutin mikä ilmeisesti nostaa hintaa. |
61:sen suutinkärjet paikalliselta varaosamyyjältä 55e kipale, alkuperäiset nippon densot. Moni tarvikeliike tarjos ei oota ja tojolla kärki satasen pintaan.
|
Mistähän sais hj61 suutinkärjet halvimmalla kuopion seudulta? Dieselhuollossa oli satasen nurkilla kappale kun soittelin..onko järkee ottaa suuttimia itse irti vai viedä irrotettavaks suosiolla ammattikaverille?
|
Hojolla ajellu 150t enkä ole edes ajatellu moista asiaa.Se vaan hörähtää käyntiin ja toimii.
|
Voiko halpa ja paska suutinkärki olla sillä tavalla halpa ja paska että parissa tuhannessa kilometrissä avauspaineet menevät päin persettä?
Tuli laitettua Läjään halvat (50e srj vs oe 240/srj) ja jonkun ajon (em ~2tkm) päästä äityi pelaamaan huonommin kuin vanhoilla konsanaan, ja paineet olivat laskeneet säädetystä 125:stä 105-110 välille. |
Lainaus:
|
Mistäs suuttimet commonraili koneisiin? 2.5 d4d ja porvoon diesel ilmoitti hinnaksi noin 1000e kpl... jaa että hj.t on rahamiehille. :/
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:26 (GMT +2). |