![]() |
Maasturin tuonti ulkomailta
Onhan otsikonkaltaista asiaa lie käsitelty vaikka millämitalla, mutta tuli tuossa mieleen juttu, joka ihan oikeasti pitäis tarkistaa..
Eli nythän ei kuulemma enää voi tuoda vanhaakaan maasturia verottomana Suomeen, vaan siitä pitää maksaa jonku päästöveron tyyppinen juttu.. Painon, vuosimallin ja herraties minkämukaan.. Noh, miten sitten nyt käy, kun tuo maahan vaikkapa vm 90 HJn? Siitähän näinollen maksetaan verot, eikö? Eikös tuota autoa pidä sitten kohdella verotettuna pelinä, eli esimerkiksi aito paketointi pitäis onnistua pelkästään takapenkit poistamalla.. Vai onko tuohon nyt jätetty joku porsaanreikä, joka estää noiden vanhojen, aikoinaan verovapaiden vehkeiden muutoskatsastukset pakuiksi, ilman huoltoauto- tai kattokorotusvirityksiä. En ole jaksanut isommin asiaa tutkailla, juurikin sentakia, että täällä joku varmaan pohtinut samaa asiaa. Vaan jos ei ole tietoa, niin sittenhän sellaista pitää alkaa hakemaan? Ja tuossa CO2 -pohjaiseen hieman lisää juttua.. Tässä tekstissä mm. mainitaan maastoautojen verovapauden poistumisesta. http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/...o_025_2007.pdf Tuon mukaan esim HJ61Turbo. Kokonaispaino 2630kg, jolloin taulukosta dieselöljy kohdalta massat 2627-2635, CO2=242 ja vero 28,2% |
Miksipä maksaa verot ja sitten poistaa penkit vaan poistaa ensin penkit ja laittaa se työkalulaatikko sinne niin ei tarvi niitä veroja tarvi maksaa ollenkaan!
Eli huoltopakettiautona tuot sen suomeen!! Tieytenkin -93 uudemmista joutuu vähän veroakin maksaan! |
Siehän sen sanoit...
Vaan onnistuuko ihan oikeasti noin, vai onko siihenkin joku ihmeen porsaanmentävä reikä väännetty. |
Eli jos maahan tuotava ajoneuvo halutaan rekisteröidä pakettiautoksi alhaisemmalla verolla, on sen täytettävä pakettiautolle asetetut säännöt. Eli 3 kuitusen kuutiota tai riittävä lavan ala/mitta. Jos taas tuot auton maahan täyden veron pakuna (sama kuin henkilöautoissa) ei em. määreiden tarvitse täyttyä. Näin ollen käytetyn HJ:n tuoja saa siitä normaalin näköisen pakun maksamalla tuodessa henkilöauton verot ja poistamalla takapenkit (kiinnityspisteet pitää myös poistaa tai peittää niin, etteivät ne ole otettavissa normaalityökaluin käyttöön). Noissa vanhemmissa maastohenkilöautoissa alennetun veron tai verovapauden ehtohan oli se ulosotto (riippuen vuosimallista).
|
Lainaus:
|
Soittelin joku tovi sitten tullille ja akelle -92 defen maahantuonnista Isosta-Britanniasta. Ilmoittivat, että auton iän ja koon (110 van), sekä sen vuoksi että ratti on väärällä puolella, auton saa tuoda verotta suomeen...
Olenko ihan väärässä, jos väitän että kannattaa soittaa ja kertoa minkä auton aikoo tuoda, niin saa ton verottomuus asian tietää suht aukottomasti ilman arvailuja ja jännitysta. |
Lainaus:
|
Juu totta... Kullan arvoinen vinkki. Pitääkin käydä vielä tuokin selvittämässä.
|
Ja jossain aikaisemmassa viestiketjussa oli kirjoitettu, että jos aikoo tuoda veroitta suomeen, niin tullille pitää saada etukäteen tehtyä selväksi, että auto tulee huoltoautoksi. Muussa tapauksessa tekevät automaattisesti henkilöauton veropäätöksen.
|
Tässä tiivistelmä aiheesta:
-Henkilöauto (ei väliä onko maasturi vai mikä), vero kokonaismassan mukaan Nallen linkittämästä taulukosta. Ulosottoja tms. ei edellytetä. Veron laskentaperuste yleinen markkinahinta Suomessa. -Pakettiauto, vero 0 % jos täyttää autoverolain 23 §:n tai 21 §:n 2 mom. vaatimukset ja käyttöönotettu ennen 3.5.1993. Huoltoauto siis verotetaan samallalailla. -Pakettiauto, veroprosentti n. 16 % jos täyttää autoverolain 23 §:n tai 21 §:n 2 mom. vaatimukset ja käyttöönotettu 3.5.1993 tai myöhemmin. Huoltoauto siis verotetaan samallalailla. Vero lasketaan yleisestä markkinahinnasta tai vastaavan uuden arvosta ikävähennyksin. -Pakettiauto, veroprosentti n. 25 % jos ei täytä autoverolain 23 § tai 21 § vaatimuksia. Vero lasketaan yleisestä markkinahinnasta tai vastaavan uuden arvosta ikävähennyksin. Voidaan muuttaa henkilöautoksi verotuksen puolesta. Tullille ilmoitettava veroilmoitusta tehdessä mikä autosta tehdään, jos se on jotain muuta edellisen rekisteröintimaan rekisteröintitodistuksella. Verotuspäätökseen edellytetään rekisteröintikatsastustodistus, josta ko. tieto ilmenee. |
Maasturin tuonnista vielä kysymyksiä...
Lainaus:
Eli jos tuon esimerkiksi normi pitkän Pajeron (tms) ensirekisteröinti vuonna 1992 ja on tuotaessa normi maasturi, mutta tullissa ilmoitan maahantuodessa, että tästä tehdään 2-paikkainen huoltoauto. Joten autoveroa ei tarvitse maksaa, mutta pitää toimittaa rekisteröinti paperit tulliin nähtäväksi? Käsitinkö oikein ja onko kukaan näin tehnyt? Entäpä jos seon uudempi vaikka 1994 otettu käyttöön? vastauksia ja kokemuksia voi laitella mailiini, olisin todella kiitollinen fakta tiedoista ilkka-1@nic.fi Kiitokset vastauksista etukäteen? t: Ile |
Lainaus:
|
Ensin tulliin ilmoitus että olet tuonut maahan HUOLTOAUTON, sen jälkeen katsastuskonttorille laittamaan rekiteröintikatsastus vireille huoltoautomuutokset tehtynä. Konttuurin paperin kanssa takaisin tulliin tekemään veroilmoitus (tai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan). Konttorin paperista siis ilmenee että auto täyttää huoltoautokriteerit. Tullissa eivät edes nähneet autoa kun minä sen toin maahan. Veron osalta nollapäätös tuli kahdessa päivässä.
|
Lainaus:
Ja lisäksi tuosta huoltoatoksi tekemisestä löytyykös mistä ne tarkat säännökset niille ehdoille mitä pitää tehdä/täyttyä... |
Lainaus:
Huoltoauton määritelmä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...Huoltoauto.htm Ja tuo kiloraja on 1800 kg ennen 1.1.1995 käyttöönotetulla. Ja varustus on: "tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu" eli kiinteästi asennettu säilytyspaikka työkaluille ja laite mikä soveltuu ajoneuvojen ja koneiden huoltoon. Pakettiautosäännökset verotuspuolella ovat muuttumassa maalis-huhtikuussa: http://217.71.145.20/TRIPviewer/show...unta.fi&f=WORD Lainaus:
|
Kannattaako...?
Niin jos tuommosen vähän uudemman pajeron. esim. 95-97 vuotisen tuo, niin minkälaisiahän on kokemuksia noista sovelletuista markkina-arvoista?
Mietin että kannattaako tuollaisen noin 16% veron omaavaa huoltoautoa lähteä tuomaan? Eli kiinnostais noin yleensä mitä tuollaisesta on mennyt autoveroa, jos jollakin olisi kokemuksia... Kiitokset, etukäteen! t: Ile |
Katso tullin sivuilta. Siellä on tehtyjä veropäätöksiä. Sieltä haarukoit suurimman päätöksen etkä voi ainakaan pahasti pettyä.
|
Sanoisin ettei kannata, ei ainakaan jos meinaat sen myydä joskus eteenpäin.
Huoltoautoa kun ei muuteta henkilöpirssiksi ilman mittavia veroseuraamuksia. Tuon 16% kun maksaa niin sen voi rekata 2 hlö pakuksi ilman huoltoautovarusteita, tällöin kv-verot on pakun verot. Voi myös rekata 5 hlö pakuksi jolloin kv-verot on kovat mutta liikennevakuutus on hiukka halvempi. Verotetun pakun voi palauttaa muutoskatsastuksella takas henkilöbiiliksi toisin kuin huoltoauton. Jos huoltoauton palauttaa henkilöbiiliksi niin verottaja läppäsee autoveron 100% mukaan, eli sit maksaa hunajaa..... Noissa uudemmissa tuota jälleenmyntiä kannattaa harkita etukäteen ennenkuin rekkailee niitä huoltoautoiksi, toisin kuin "vanhoissa" autoissa jotka menevät pelkästään harrastuspeleiksi.... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Maasturin tuonti
Lainaus:
sen sijaan että maksais about 30% henkilöautona. Saako sen muuttaa myöhemmin henkilöautoksi ILMAN VEROSEURAAMUKSIA?? |
Lainaus:
Sama auto huoltoautona maahantuotuna, ei voi muuttaa henkilöautoksi ilman että autovero tulee maksuun täysimääräisenä uuden vastaavan mukaan laskettuna. Tuossa tapauksessa ei siis tunneta mitään ikävähennyksiä tai muita helpotuksia vaan verottaja iskee käpälään sen hintaluokan lapun että siitä ei tavan pulliainen ilman pankin apuja selviä. Tulee veroa että ropisee. |
Lainaus:
Ja jos tuo 2-paikkaisena pakuna suomeen niin siinä on se pakun kv-vero ja tulli perii joko sen 16% tai 25% autoveria (+alv) Eli maksut pysyy samana toi huoltona tai pakuna, mutta pakun voi muuttaa takaisin ilman vero seuraamusta. Ymmärsinkö tämän ny oikein? Ei niinkään muuten, mutta olisi tarkoitus huomenna lähteä hakemaan ja mahdollisesti samalla reissulla käydä tullissa, niin tietäisi kannattaako se nyt kummaksi laittaa.... |
Lainaus:
Aivan näin. Ja huoltoauton jos muuttaa normipakuksi tai henkilöautoksi niin autoveron erotus menee maksuun sen päivän taksojen mukaan kun auto on verotettu Suomessa. Onnea reissuun. Ja onnittelut autovalinnasta jo etukäteen. :) Edittiä vielä sen verran että tosiaan se veron määrä mikä tulisi maksuun esim. muutettaessa huoltoauto kaksikäyttöpakettiautoksi (josta voi muuttaa sitten vaikka henkilöautoksi), on tuollaisessa 90-luvun lopun 90-sarjan Cruiserissa alle pari tonnia. |
Lainaus:
Ja jos tuo 2-paikkainen pakettiauto on samoin verotettu kuin huoltoauto, niin miksi yleensä tehtäisiin koko huoltoautoja? Eli mikä tässä on niinkuin jujuna, että se kannattaa? Kun pakuun ei tarvi niitä työkaulja olla ja muutos takaisin hlöautoksi on mahdollinen??? Nyt ei mene tuo oikein jakeluun. Mikä niillä on käytännön ero? Ja miten se vaikuttaa siihen olennaiseen, eli rahan kulumiseen? Ensin hankittaessa tuontiautoverona tullille ja sitten käyttövoimaverona vuosittain ??? |
Lainaus:
Siksi huoltoauto, koska sen tuontivero on pienempi. Ja vanhoissa siksi ettei niistä voi muuta tehdä ilman veroseuraamusta, koska täyttä autoveroa ei ole maksettu ennen 3.5.1993. Täysi autoverohan tarkoittaa täyttä verotusarvoa, mikä on tällä hetkellä tuon 25 % pakettiautona. Käytännön vuosittaiset maksut ovat samat alennetun veron huoltoautolla ja täyden veron pakettiautolla. |
Lainaus:
Onko vielä tietoa päivämääristä mihinkä mennessä huoltoauton tuonti pitää olla tehtynä, että saa vielä nolla verolla tehtyä? |
Lainaus:
AKE:n koulutuspäivältä: -Uudessa laissa huoltoauto poistetaan autoverolain 21 §:n 2 momentista mutta huoltoauton määritelmä säilyy edelleen vanhan ARVAn 19 §:ssä → auton voi edelleen ensirekisteröidä huoltoautoksi kuten nykyisinkin mutta x.x.2009 ja sen jälkeen ensiverotettava -huoltoauto verotetaan kuten tavallinen henkilö- tai pakettiauto -huoltoautolla edelleen alempi käyttövoimavero -Ennen x.x.2009 ensiverotettuihin ajoneuvoihin sovelletaan vanhoja säännöksiä, joten mm. vanhoja maastohenkilöautoja voi edelleen muutoskatsastaa huoltoautoiksi -x.x.2009 ja sen jälkeen ensiverotettujen huoltoautojen ajoneuvo-ryhmän muutoksilla ei ole vaikutusta autoveroon |
Ja vielä jos joku kertois, että saako maahantuodusta Defe 90:stä, HZJ70:stä tai lyhyestä G mesestä rekisteröityä joko huolto- tai pakettiauton tuon x.x.2009 jälkeen, niin lähden tilailemaan lippuja saksanmaalle.
|
Lainaus:
|
Miten tuommoisen -88 Rangen rekisteröinti, saako sen kaksikäyttö pakettiautoksi ilma veroja? Vai pitäisikö takapenkit nyysiä kokonaan pois, vai vain pienentää pehmusteita? Tulisi pakettiautolla varmaan halvemmaksi vakuutuksetkin. Henkilöautona vero olisi jotain 1000€ luokkaa ilmeisesti. Ei vaan huvittas maksaa mitään. Mikä tuo vero tulee olemaan tulevaisuudessa? Ei huvita guulelta kysellä, kun täällä tiedetään.
|
Lainaus:
Henkilöautona verot tulevaisuudessa samat kuin nyt. Pakettiautona kallistuu. |
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
No tuota niin onko huoltoauto sitten tuo 16% ja tuo 2-paikkainen paku 25%, vai ...? Ja jos tuo 2-paikkaisena pakuna suomeen niin siinä on se pakun kv-vero ja tulli perii joko sen 16% tai 25% autoveria (+alv) Eli maksut pysyy samana toi huoltona tai pakuna, mutta pakun voi muuttaa takaisin ilman vero seuraamusta. Ymmärsinkö tämän ny oikein? Ei niinkään muuten, mutta olisi tarkoitus huomenna lähteä hakemaan ja mahdollisesti samalla reissulla käydä tullissa, niin tietäisi kannattaako se nyt kummaksi laittaa.... NM matti vastasi: Aivan näin. Ja huoltoauton jos muuttaa normipakuksi tai henkilöautoksi niin autoveron erotus menee maksuun sen päivän taksojen mukaan kun auto on verotettu Suomessa. Onnea reissuun. Ja onnittelut autovalinnasta jo etukäteen. Edittiä vielä sen verran että tosiaan se veron määrä mikä tulisi maksuun esim. muutettaessa huoltoauto kaksikäyttöpakettiautoksi (josta voi muuttaa sitten vaikka henkilöautoksi), on tuollaisessa 90-luvun lopun 90-sarjan Cruiserissa alle pari tonnia. Pari kysymystä noihin edellisiin: 1.1.2009 poistui alv autoverosta. Miten vaikuttaa vanhojen maastureiden tuontiin ulkomailta? Eikö kaikki huoltoautot ole pakettiautoja? Kaksi käyttö autoista ei ole mitään kysyttävää koska eihän tosi (köyhät) offarit aja niin uusilla autoilla. Ismo |
Lainaus:
Kiitos tästä tiedosta. Näin toimin. |
Lainaus:
Lainaus:
Kaikki huoltoautot eivät ole pakettiautoja, esim. kaupungeilla on henkilöautoja huoltoautoina, mutta niitä ei yksityishenkilö saa omistaa (pitää olla kunta, vesilaitos, puhelinlaitos tai jotain, googleta) |
Lainaus:
Eli tämä "ensiverotus" tarkoittaa juurikin sitä päivää milloin se on tuotu suomeen ja autoveroilmoitus jätetty? Eikä siis ajoneuvon ensimmäistä käyttöönottopäivää? |
Lainaus:
|
Tuonti
Jos haluat jonkin auton ulkomailta. Tuo sellainen ja odottele miten käy verotuksen kanssa. Minä olen kolme autoa tuonut ja hyviä ovat hintaansa nähden olleet. Parasta on ruosteettomuus. Massata kannattaa sitten suomessa.
"Aito Suomi auto" mainoksia en tajua. Sehän tarkoittaa paljon kilometrejä suolavedessä. Minun kokemuksen mukaan samalla hinnalla saa vähemmän ajetun ja ruostettomamman auton. Aina on mahdollisuus joutua huijatuksi, myös suomessa. Minä en ainakaan tunne tulleeni huijatuksi omissa kaupoissani. Siis jos jotain haluat. Tee Se. |
huoltoauto vai pakettiauto
Lainaus:
Entä pakettiautossa,jossain puhutaan että esim. penkinkiinnityset pitäis hitsata kiinni? Tässä nyt Cruiseria haikaillaan ja mietin kumpi vaihtoehto olis parempi? |
Lainaus:
|
AITO SUOMI AUTO
Lainaus:
Tottakai näissä on sitten niitä kilometreja, mutta ne on suurin osa ajettu pääteillä, eikä taajamassa, siis kunnoltaan parhaimpia mitä yleensä saa. Niin kun et vaan osta sellaista joka on ollut POROMIEHELLÄ |
Landcruiser Rekisteröinti
Lainaus:
Ajattelin pitkän pohdinnan jälkeen kallistua siihen HUOLTOautoon rek.jos vielä kerkis. Kysyisin onko kellään kokemusta täältä TURUNSEUDUN asemista,huoltoautohommasta. Soittelin tänään K1 raisio ja A kaarina,Ei mitään hajua tämmösestä hommasta. Akats väitti että aina maksettava täysi vero ,sen jälkeen voi muuttaa huoltoautoks, käski soittaa AKEen, Mistä taas neuvottiin TULLIIN soittaminen. Vaikeaksi menee kun täsä on vähän hosuttu sen 1.04.2009 takia. NYT OLIS HYVÄT NEUVOT TARPEEN. Kun olen näitä forumin keskusteluja olen seurannut niin kaikki näytti aika selvältä |
Pitääkö vm. -83 ja vanhemmista maastoautoista maksaa autoveroa, kun tuo Suomeen?
|
Lainaus:
|
Harmi.
Kellään veikkauksia tai tietoa paljon menee veroa blazerista? |
Lainaus:
Yksi harvoista malleista missä riittää kantavuus.. Mie verotin huoltoautoks viimekuussa yhen tollasen -01 kj:n.. |
Lainaus:
Huoltoautona meni 16% vastaavasta. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei mitään onkelmia katsastuksessa,kun löysin asiantuntevaa henkilöä. Oikeassa olet MATTI ei kannata kuunnella kaikkia,mitkä eivät ole perehtyneet asiaan. |
Lainaus:
|
oliko toi 3700e huolto autona vero?
|
Tervehdys!
Kun maastoautoista on peritty autoveroa 0% 31.10.1983 saakka ja sellaista 0-verotettua toisi nyt Suomeen, onko vero tänä päivänä 0% vai vaikuttaako tuo päästöpohjainen verotushässäkkä tähän jotenkin? Toki 1.11.1983 ja jälkeen rekatuista menee tietenkin päästöjen mukaan veroa, josta aluksi 30%, sitten 50% ja 3.5. 1993 uudemmista 100%, täyteen veroon johtavasta päästöstä laskettuna. Vähän vastaan itse itselleni, mutta haluan varmistaa tuon 0% jutun. TT |
Ei nyt parempaakaan topikkia löytynyt, niin kysytään tässä, eli kun kattelin tuolta viron puolelta noita autoja, niin siellä lukee Hind 5100€ ja Soolushind 3800€. Hind on tietenkin hinta, mutta entäs tuo soolushind kun tuota eroakin on 1300€?
|
Tarjoushinta
Lainaus:
|
Lainaus:
|
USA-tuonti Saksasta tai Ruotsista
Voitaisko kerrata tätä asiaa, kiinnostaa varmaan muitakin.
Kiinnostaisi tuoda/tuottaa 4Runner tai Tacoma isolla bensakoneella, jotain 200x vuosimallia. No näitähän ei kaiketi virallisesti ole tuotu Eurooppaan? Mitä asioita tulee vastaan, valot, muuta? Miten määräytyy vuotuinen autovero? CO2 tietoa ei ehkä ole. Entä jos se on siinä Saksan/Ruotsin rekisteriotteessa, käytetäänkö sitä vai meneekö kokonaispainon mukaan? Vai sittenkin esim. 1999 Cruiseri, jolloin pitäisi olla vähemmän murehdittavaa? |
Pannaas tähän vanhaan ketjuun tämä uutinen :rolleyes:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288741289423.html |
Ennen 3.5.1993 käyttöönotetut 8§:n muk. pakut verovapaita
Jatketaas tähän säikeeseen.
Tuli omin silmin todistettua että ennen 3.5.1993 käyttöönotetut pakut menee näemmä nollaverolla jos auto täyttää autoverolain 8§:n vaatimukset: Lainaus:
|
Elikkäkö w463 Geen sais verotta Suomeen kilpiin 2 h pakuna kunhan on käyttöönotto alle tuon pvm n ??
Ja myöhemmin tarpeen kasvaessa, ja vehkeiden edelleen halventuessa sitten henkkariks uudelleen verottamalla ?? Ohhoh ... |
HDJ:kin taitaa mennä tuon mukaan?
|
^^ Jep ja jep.
|
Lainaus:
Soodushind |
Löysin kuvien perusteella sopivan näköisen auton tuolta Ruotsin rajan läheisyydestä ja auto on Ruotsin kilvissä. Tarkoitus olisi viikonloppuna lähteä katsomaan ja mikäli se on kuvien ja myyjän puheiden mukainen, niin varmaankin kauppoihin siitä päästään...
Mitenhän tuollaisen kanssa kannattaa toimia, eli pitääkö hommata etukäteen siirtokilvet kotimatkaa varten kun se ajamalla pitäisi tuoda n. 300km, vai meneekö se noilla ruotsin kilvillä, jos auto on siellä liikenteessä ja vakuutuksissa? Tullille vissiinkin pitää tehdä käyttöönottoilmoitus kaupan tekemisen jälkeen? Onko mitään muita asioita, mikä pitäisi huomioida tällaisessa tapauksessa? Autohan on siis vuosimallin -98 Grand Cherokee... |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ruotsissa tehty määräaikaiskatsastus kelpaa jos se on täkäläisittäin laskettuna voimassa. Mutta jos käyttöönottopäivä on seuraavan 6 kk:n sisällä, kannattanee katsastaa kunnon tarkastuksen kanssa niin saa sitten "pitkän leiman". Ruotsin rek.tiedot katsastuspäivineen yms. löytyy täältä: https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ |
Lainaus:
|
| Sivu luotu: 07:15 (GMT +2). |