![]() |
Jäykkä akselinen pajero?
Tietääkö kukaan onko tehtaalta lähtenyt ikinä yhtään vanhempi koppasta pajeroa jäykällä etuakselilla? heräs ajatus laittaa pajeroon patrollin akselit eteen ja taakse, sekä moottori ja vaihteisto myös.
tuo ake vaan hieman saattaa jarruttaa tälläistä operaatiota. moottori kun ei sinänsä pitäis tuottaa ongelmia koska pajeroa on kuitenkin 3.0 v6 niin tilavuus ei kasva kuin 0.3... ja siihen turbo kylkeen Tässä ei tarvitse keskustella siitä että miksi? mitä järkeä? yms. yhteinen vastaus on kaikkiin; -Joskus on liikaa aikaa -liikaa raatoja nurkissa mistä ottaa osia |
Ei ole pajeroa lähtenyt jäykkänä koskaan tehtaalta ulos.
http://www.mitsubishiclubfinland.com...?topic=21504.0 Ja et ole ainoa joka pohtii monia asioita mielessään.... http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif |
ei muutakin rakentamaa ja sit kokeilee konttorille. :D tarviiko välttämättä edes olla kilvissä. :rolleyes: erikoinen siitä silti tulee.;);)
|
Lainaus:
mutta eipähän tuota sitten varmaan toinna edes akelta ruveta kyselemään joskerta vaatii selkeesti jo sen poikkeus luvan. toisaalta pihalla seisos yks hyvä kuntonen moottoriton pajero johon sen vois kokeilun vuoks soveltaa, kilvettömäks leluks... |
Ei kait se AKE:n lupaa vaadi jos riukeulan tilalle jäykän akselin laittaa. Onhan palstalla se yksi renkkukeulahilu myynnissä johon on vaihdettu jäykkä akseli eteen.
Luvat pitää hakea kait isommille renkaille... toki fiksua on samaan lupalappuun laittaa kerralla kaikki mitä autoon tehdään.. -Mattiiiiiiii-.. hjälppii tak :D |
Jaapajaa, joopajoo
Mie taas muistelisin, ettei risukeulaseen saa jäykkää, jos ei oo mallisarjassa vaihtoehtosena.
|
Lainaus:
|
Onko se lupalappu nyt sitte niin ylitse pääsemätön juttu??
|
Poikkeus luvalla mun mielest saa, oon itekkii miettiny ja jossaa vaihees teen sen.
|
Kannattaa varmaan soittaa ja kysästä että onko ees teorian tasolla mahdollista ennenkuin tuhlaa rahoja lupalappuun.
|
Nivaan kun kysyin samaa asiaa niin sähköpostilla sanoivat että on ihan mahdollista lupa saada. Perusteluina työasias.
|
Lainaus:
mutta tuossapa onkin pointtina se että hilua on tehtaalta lähtenyt saman mallisarjan puitteissa molemmilla akselisto rakenteilla jolloin muuttaminen onnistuu ilman poikkeus lupaa. Lainaus:
ei kai se mikään ylitsepääsemätön juttu ole mutta ei viittis pistää vajaata kolmee sataa egee lupa lappuun josta ei edes etukäteen tiedä saako vai eikö muuttaa, mutta köyhäähän se vaan kirpasee :D |
Pitää huomenna ottaa asiasta selvää, ilmottelen sitte mitä ne sanoi,
|
Hei!
Akselistojen muutoksista on säädetty laissa auton rakenteen muuttamisesta (779/199. 3 LUKU alustamuutokset 11 § akseliston muutokset Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin: a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon; b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys; d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu. 3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia. 4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava. Muutos tulee muutoskatsastaa. Jos osat eivät ole mallisarjaan kuuluvasta ajoneuvosta tulee teidän hakea poikkeuslupaa muutokselle. Poikkeusluvista saatte lisätietoa alla olevasta osoitteesta: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...poikkeusluvat/ Lisätietoja rakennemuutoksista saatte katsastuskonttoreilta Terveisin Joni Bergman/AKE elimella tänään yhteyttä mutta laitoin sähköpostia akelle En saanut puhelimella yhteyttä ja laitoin sähköpostia ja tälläista tuli palautteena. |
Lainaus:
Sitten kun joku suomentas tän rimpsun... "Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon" Siis tämähän ei onnistu koska palleroa ei ole tehty sillä jäykällä etuakselilla. "mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin" Tässä eritoten häiritsee tämä "vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin" Eli salliiko tämä lause akseleiden vaihdon patrollista? Muutenhan noissa ei pitäisi olla ongelmaa, koska jarrut ja akselit on tarkoitettu muutenkin painavampaan autoon, eikä raide leveys pitäisi kasvaa yli 100mm ja jos kasvaa niin kavennetaan akselia :D |
Lainaus:
Lainaus:
Patrollin etuakseli on jäykkä, siis eri tyyppiä kuin Pajeron erillisjousitettu. Jos käyttäisit Pajeen jonkun muun erillisjousitetun auton etuakselirakenteiden muutososia, niin se voitaisiin hyväksyä. Eikös siinä tarkoiteta sitä? |
Minun mielestä jäykän etukselin saa laittaa sillä muutoslapulla mutta helpointa olisi vaihtaa auto mutta pajeroista ei kukaan mitään maksa.
|
Kakkos koppainen pätkä pajero jäykillä akseleilla olis kyllä aika kova sana:cool::cool:
Tai pajero pinin... |
Lainaus:
|
Eipä tuossa kait muuta vaihtoehtoa ole kuin maksaa kipurahat ja yrittää hommaa.
Ilman minkäänlaisia maahantuojan suosituksia, varsinkaan kun ei ole mitään Suomeen tuotua mallia jossa jäykät akselit olisi jo vakiona ollut, niin pelkäämpä pahoin että hommassa vetää vesiperän. Pajerossa ongelman tekee jousto etupäässä, mutta sekin on hallittavissa kun rakentaa takajousituksen offiin sopivaksi. :) |
...kele, menipä ens talven rakennus suunnitelmat uusiksi
onko tosi ettei kukaan ole tehny ja leimannu (kokeillu leimata) jäykää akselia?? ...niin tai toiset vaihtaa pienemmät gumet leimalle nii minä vaihan kopan eri rungolle ;) |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...ajero+projekti |
pistää kierteet eteen ja akselin alle ja konttorille ei kaikkee tartte kertoa .
|
Niin, eli jousitustyypin vaihto vääntösauvoista kierrejousiin... hmm..
|
Jousituksen saa muuttaa eli ei kannata siitä sen enempää käy vaan Jarkko sitä tekemään ja rohkeesti konttorille jousituksen tyypin vaihtoa vääntösauvoista kierre alustalle ei ole ongelma ainakaan kun ohi mennen kyselin kun konttorilla kävin .Eli kaikkea ei kannata kertoa konttorillakaan .
|
Lainaus:
pelkkä moottorin ja vaihteiston vaihtokin voisi olla ihan ajateltava juttu mutta ongelmaksi voi muodostua akseli painot ja etu-murikan sijainti, on nimittäin vika puolella akselia tosin kai senkin voi muuttaa. |
Lainaus:
Huomatkaa, että siellä on joka välissä TAI, joten ei välttämättä tarvi olla samassa mallisarjassa. |
2 Gen pajeroon tuskin tarvii vaihtaa jäykkää etuakselia niin äkkiä, koska sitä on saanut tehdasvarusteisella paineilmakäyttöisellä takalukolla ja keskilukko toki on vakio. Samoin etutukivarret ovat jotenkin erilaiset kuin Gen1 pajerossa ja joustavat enemmän. Ja myöhemmissä GLS malleissa oli joku taka-akseli juttu, maavaraa pystyy lisäämään tarpeen tullen. Kyllä itse olen ainakin sitä mieltä ettei se sitä jäykkää etuakselia välttämättä tarvitse, ellei sitten todella extreme autoa halua.
Tämä on mitsun taka ja keskilukoilla varusettu 2 gen pätkä pajero. Oliko tuo lukko suomessa vieläpä vakiovaruste ? Noo, joka tapauksessa erittäin hyvä etemään vrt. gen1 pajeroon. http://www.youtube.com/watch?v=qDOsvQaGX78 http://www.youtube.com/watch?v=3-3ripozhaE http://www.youtube.com/watch?v=2qFV-wibH50 Ja myös pitkässä . . . http://video.google.com/videoplay?do...16575732&hl=fi http://video.google.com/videoplay?do...16575732&hl=fi |
kyllä kyllä... ei tässä suoraan olekaan kysymys siitä että pitäs risukeulasta eroon päästä vaan siitä että pellin alle istutetaan 3.3tdic patrollinen kutonen + vaihteisto jolloin etuakseli paino kajahtaa yli että paukkuu, jota voisi korjata nuilla patrollin akseleilla, sekä se että patrollin vaihteistossa on kardaani lähdöt "vika" puolella pajeroon nähden.
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No jaa... tää idea taitaa olla käyty läpi jo, ja teen tämän ilman jippoja mutta seuraavaan projektiin joskus tulevaisuudessa kehitetään jotain jännempää, mutta siitä ei enempää.
Niin! jos otetaan patrollin runko, akselit, moottori + apulaitteet, vaihteisto ja pajeron kori niin kumpikohan auto meillä on tämän jälkeen papereiden mukaan? oliskohan kuitenkin patrolli... |
Lainaus:
|
Selvititikö AKEsta mahdollisuutta poikkeuslupaan? Mun mielestä toi olis ihan mielenkiintoinen swappi, ja itsekin olen vastaavan tapaista joskus suunnitellut. Kyllä minä luulen että luvan saa läpi kunhan asiallisesti esittää asian ja pitää huolta että jarrut yms. ei huonone swapissa. Perusteena vois mun mielestä käyttää ihan kestävyyden parantamista.
|
Lainaus:
enpä ole kysellyt kun muistaakseni se tekninen puoli on auki vielä sellaseen aikaan että oon töissä sillon eikä pääse soittaan. eikä nuo jarrut voi ainakaan minusta huonompaa suuntaan mennä jos patrollin on muutenkin isompi jolla ja molemmissa on levyt eessä ja rummut takana. no, pääsishän tässä jos rupeis kuiteskii väsäämään niin hiekkapuhaltaan jo hitsatun ja maalatun rungon uudestaan ja aloittaa rungon alusta. |
Terve.
En aivan sanasta sanaan lukenut juttua läpi. Mutta tiedän ainakin yhden -97 Hiluxin, joka siis on retku keula tehtaalta tullessa. Kaveri haki poikkeus lupaa. Aluksi siihen oli tarkoitus vanhemman Hilun akseli lehti jousilla, mutta AKE hylkäsi koska kantavuus ei piisannut. AKE:n poikkeus luvalla lopulta siihen vaihdettiin alle HDJ:n akseli kierrejousilla. LJ:n tuki varret. No, vanhempaa Hiluxia on jäykällä akselilla, mutta en ole nyt ihan varma, pystyikö/saako sitä käyttää vertailuna, koska kyseessä oli jo huomattavasti uudempi, eri tyyppi hyväksyntä. Josta päästään siihen, että oliko mitään varsinaista vertailu kohdetta???? En itse osaa sanoa. Koska Pajerolle ei voi olla vertailu kohdetta, kun ei ole jäykällä akselilla tehty. Joka tapauksessa AKE:n erikoislupa oltava. ----------------------------------------- Mites UAZ-Janne. Onko siihen muutokseen mitään estettä. Lähden perjantaina tai lauantaina irrottaan sulle sen akselin, tuu hakemaan, joskus kun kerkeet, niin pääset rakentaa jäykkä etuakselisen Pajeron, ja pääset näitä muita kyykyttämään ja kertomaan miten homma oikeasti tapahtuu =D |
Pitikö ne suunnitelmat täällä paljastaa:D
Ei siihen mitään teknistä estettä ole, eikä vaikuta muutenkaan miltään ameriikan tempulta. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 06:38 (GMT +2). |