![]() |
Off / On Road Jimny
Se on moro!
Tästä se lähtee, nimittäin meikäläisen offi-Jimnyn rakentaminen. Auton hommasin 04/2008 ja se on vuoden 2002 1.3 JLX-malli, mittarissa 60tkm. Vakiona löytyy elämää helpottava ohjaustehostin, sekä sähkölasit ja korinväriset puskurit. Autolla ajetaan päivittäin "sorvin ääreen" ja viikonloppuisin olisi tarkoitus rakennella ja "harrastaa". Mutta nyt asiaan ja niitä kaikkien rakastamia projektikuvia näytille. Lähtökohta oli tämä. Täysin vakio auto, lukuunottamatta renkaita (225/70R15 INSA TURBO MOUNTAIN) http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1291 Turhia romppeita purettiin pois. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1292 Takapenkki sai luvan lähteä. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1293 Orkkis takapuskuri riisuttiin pois ja samalla alkoi uuden puskimen suunnittelu. Rekkarikilpi siirtyi oveen ja vilkuiksi vaihdettiin LED- malliset "tuninki härpäkkeet". http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1294 Kuusakoskelta löytyi materiaalia takapuskuria varten. U-palkki, O-palkki ja latta on 4mm. Turkkilevystä ajattelin tehdä pohjapanssarit. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1295 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1296 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1297 Puskurin kiinnitys runkoon neljällä pultilla. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1298 Mutterit liimattu kiinni runkoaisan sisälle meneviin palkkeihin. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1299 Maalausta vaille valmis. Ainesputken pätkät ovat sakkeleita varten. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1300 Puskuri sai pinnotteen Bilteman paukkupullosta, jonka sävy oli "sinnepäin" auton korin kanssa. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1301 Siinä se nyt on, tuli ainakin alkuperäistä tukevampi :) http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1302 Alustaa korotin Old Man Emun jousilla ja iskareilla, sekä 10mm paksuilla spacereillä. Alustan osat löytyi Cros4WD:ltä, kiitokset siitä Ristolle! http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1303 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1309 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1304 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1305 Siinä sivukuvaa korotuksen jälkeen, edestä nousi 45mm ja takaa 60mm. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1306 Takajarruletku kävi lyhyeksi korotuksen jälkeen ja tilalle vaihdoin 10cm pidemmän. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1308 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1307 Siinä tähän asti tehdyt muutokset, rakentaminen jatkuu... Antakaa palautetta, vinkkejä, kehukaa, moittikaa tai vetäkää vaikka herneet nenään:) Mutta I`ll be back! |
Ihan mielenkiintonen nähä mimmonen tästä tulee. Alku on ainakin lupaava.
|
Hyvältä näyttää. Mistä löysit noi speiserit? Oliko ihan OME:n listoilla? Paljon maksoi noi pidemmät jarruletkut? Oletko ajatellut panssaroida alustaa? :)
|
Jousien yläpäähän tulevat speiserit löytyi Cros4WD:ltä hyllystä, mutta valmistajaa en tiedä. Täytyy kysyä Ristolta kun seuraavan kerran liikkeessä vierailee.
Vaihtamani jarruletku on Calminin valmistama ja tarkoitettu alunperin SJ413/Samuraihin, mutta tuntui käyvän suoraan myös Jimnyyn. Otin letkun kokeiltavaksi, joten hinnasta en vielä tiedä. Panssarit ajattelin tehdä tankin, jakolaatikon ja moottorin suojaksi. Tarkoitus olisi väsätä ne turkkilevystä. |
Nuo spacerit kuuluvat OME:n korotussarjaan etujousten yläpäähän, ainakin mulla ne tulivat samassa paketissa vaikka en niitä erikseen tilannut.
Onko niin että takapuskuria saa uudemmissakin autoissa modifioida vapaammin kuin etupuskinta..ilmeisesti. siitä voisi itekin aloittaa. |
Vaihdoit ilmeisesti jarruletkut eteen ja taakse samalla kertaa? Olisi myös kiva tietää oliko letkut pidemmät vai lyhyemmät versiot? Näyttäs Calminin sivuilla olevan kahta versiota. Tuliko noita speisereitä kaksi vai neljä kappaletta? Rupes meinaan kiinnostamaan. :D Vois toi omakin tarvita vähän lisää korotusta, mutta ei oikein viittis korottaa lisää ilman että pidentää jarruletkuja....
Miten muuten tuo takapenkin irrotus oikein tapahtui? Kumpi piti irrottaa ekana istuinosa vai selkänojat? Tuli vaan mieleen noista alustan panssaroinneista, että jos haluu tehä kestävän ja raha ei ole este niin silloin suosittelisin Hardoxia. Mulla on iso alustapanssari ja raidetangon panssari tehty 3 mm Hardoxista. Sori mulle iski kanssa kyselyikä. :D |
Näitä siistejä Jimnyrojektejahan rupes putkahtelemaan, ei se haittaa, antaa tulla vaan.
Joo, en oo kuullu mistään rajoituksista takapuskurin kans, etutörmäyssuojasta ja jalankulkijaturvallisuudesta EU kyllä on huolissaan. En suosittele turkkilevyä panssareihin, vaikka "katu-uskottavalta" saattas näyttääkki, puree kiinni kiviin ja kantoihin. |
CaliberSXT:lle
Vaihdoin ainoastaan takajarrujen letkun, joita on se yksi. Molemmat rummut on samassa "piirissä". Etujarrujen letkut näyttivät riittävän pituutensa puolesta eli niihin en ainakaan vielä koske. Vaihtamani letku on tuo Calminin sivuilla oleva: 15", Rear SS80814 eli lyhyempi malli. Kuten ylhäällä olevasta kuvasta näkyy, spacereitä tuli 4 kpl eli joka nurkkaan. Periaatteessa niitä ei tarvitsisi taakse laittaa, mutta laitoin kuitenkin. Autohan nousi edestä 45mm ja takaa 60mm. Takapenkki lähti irti järjestyksessä istuinosa ensin, sitten selkänojat yksitellen irti. Mitäs tuollainen Hardox on? Tarkoitus olisi tehdä panssareista mahd. kevyet. Kysymykset ei haittaa mitään, sitä vartenhan nämä palstat on, että kanssaharrastajat voi kysellä toisilta neuvoja, mielipiteitä yms. HJ60:lle Kiitos vinkistä, täytyy vielä miettiä tuota panssareiden materiaalia. Näitä Jimnyjä on vielä niin vähän rakennettu metsään, että onkin jo korkea aika aloittaa Suzuki kannan uudistaminen / päivittäminen SJ ja Samurai malleista! Joku voi kauhistella ja ihmetellä kun kiiltäväpeltisiä autoja "raiskataan" maastossa, mutta moni ei varmaankaan tajua että uudesta mönkijästä joutuu maksamaan suuremman hankintahinnan kuin esim. meikäläisen Jimnystä... Ja ajetaanko niillä mönkijöillä maastossa :) |
hardox on kulutus terästä , iskuakestävää + sitkeää , kestää pienemmällä ainevahvuudella....
käytetään auroissa ,lavoissa ym. http://www.hardox.com/templates/Page____13286.aspx kokolailla vastaavaa kamaa on raex mutta eri valmistajalta http://www.miilux.fi/pics/pdf/AR.pdf |
Hyvä hyvä.Joka ainoasta palikasta sitten hinta-ja saatavuustietoa tänne.Sitten kun rikastun niin ei tarvitse kuin mennä kauppaan ja aloittaa oman tekeminen.Toinen helmavuovi on jo irti,siitä se lähtee.
|
minulla ei tullut noita keltaisia muovi rinkuloita kuin kaksi. ja minä vielä soitin myyjälle varmistaakseni mihin ne tulee niin sanottiin että taakse ne on tarkoitettu! Pikkaisen näköjään vaihtelee toimitus sisällöt samoissa sarjoissa.
takapenkkien kanssa minäkin puljasin aluks jonkin aikaa kunnes hoksasin että istuinosa lähtee nykäsemällä irti. tyhmä kun on niin ei tuollaistakaan tajunnut heti. meteli kyllä kovenee aika paljon kun penkit otti pois mutta onhan se hienompaa kun on ääntä autossa... |
No niin! Nyt on juhannus vietetty ja siinä sivussa Jimnykin sai huomiota osakseen.
Cros4WD:ltä tarttui matkaan Samuraihin tarkoitettu OME:n (OMESD30) ohjausiskari, joka pienen mittailun jälkeen tuntui sopivan myös Jimnyn keulalle. Iskarin "liikerata" oli 160mm ja Jimnyn ohjausvarsi liikkui ääriasennosta toiseen 140mm. Iskarille tehtiin yksinkertaiset kiinnikkeet 4mm kulmasta. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2017 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2018 Kiinnikkeet tulivat kiinni U-pulteilla (halk.26mm ja 38mm), toinen ohjausvarren ympärille ja toinen runkoputkeen. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2019 Testiajon jälkeen täytyi todeta, että taaskaan ei tullut tehtyä turhaa työtä. Ohjaus muuttui paljon rauhallisemmaksi ja uskon että ohjausiskarin merkitys vaan korostuu, kunhan Jimnyn alle laitetaan isommat pyörät. Suunnitelmissa olisi 31x11.5R15 Mudzillat, 8x15 vanteilla. Vanteet on jo hommattu. |
Miksi ei isommat renkaat kun 31"? Vaikka 33"?
Lainaus:
|
Aloitellaan nyt noilla 31" renkailla, koska ne mahtuvat pyörimään ilman isompia muutoksia ja voimansiirtokin pääsee vähemmällä rasituksella. Jakolaatikon välitystä täytyy muuttaa jo noillekin renkaille.
|
Ootko käyny jo koittaan saada noita 31" otteeseen?? Aattelin vaan että meneekö vielä mittojen sisään. :rolleyes:
|
Kaverilla on just tommonen auto, missä on 31" ja se käy kyllä hyvä ajaa maastossa vakio välityskellä..
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mä oon ite kokeilut ajaa sen auto mutassa ja hiekkamontussa siellä se ainakin jaksaa, jos menee joku jyrkän mäen yli on melkein parempi ajaa matalalaatikolla ja kakkosella että saa vähän vauhtia, mutta silloin voima alkaa olla vähän vähissä..
Lainaus:
|
no onkos jimny rintama hiljentyn? uusia kuvia ja väsäyksiä kehiin
|
JER81 on viellä viikon Saksassa,sit jatkuu rojekti.
|
MORO TAAS!
Nyt on palattu ulkomaan komennukselta ja heti loman aluksi käytiin Jimnyn kimppuun. Hommasin 31x11.5-15" Maxxis Mudzillat Polar-Rengas Oy:stä Rovaniemeltä ja ne pyöräytettiin jo aiemmin hankituille 8x15" vanteille. Renkaiden halkaisija noilla vanteilla on 779mm ja leveys kyljestä kylkeen mitattuna 300mm, kulutuspintaa 17mm. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3638 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3639 Jimnyn alkuperäiset levikkeet piti ottaa irti, että uudet pyörät saatiin mahtumaan alle. Akseleiden alle tuli 50mm lisää maavaraa. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3640 Sitten piti mennä testaamaan renkaita maastoon. Pitoa tuntui löytyvän hyvin, mutta kesän sateiden pehmentämä sähkölinjan alunen oli liian kova pala jopa Jimnylle :) http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3641 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3642 Testilenkki maastossa paljasti, että lokasuojia pitää suurentaa. Renkaat ottavat kiinni joustoissa, siispä porakone ja rälläkkä kauniiseen käteen. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3643 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3644 Seuraavaksi pitäisi suunnitella uusia lokasuojan levikkeitä, että saisi renkaat pyörimään taas korin "sisäpuolella". Tällä hetkellä auto on aika hurjan näköinen, renkaiden tullessa varsinkin takaa reilusti ulos lokasuojista. Homma jatkuu... |
Eikös noita orkkislevikkeitä saa leikeltyä niin, että nuo sopis. Ne kun on kuiten päällisin puolin aika massiivisen oloset, ne orkkikset.
Nyt alkaa olla tassun koko kohillaan tuohon koppaan nähen. Hyvän näkönen kolo vinssille tuossa etupalkin päällä. |
Ohhoh! Rupes tapahtumaan, Noo sanovat että sääli on sairautta....
|
Hyvännäkönen noilla kurasaappailla toi. Ei muuta ku riittävästi tilaa kaarii että etuset mahtuu kääntyykin:D:D
|
vaikka en niin suzukeist välitä niin toi on kyl sika makeen näköinen!onnea rojektille!
|
Parin päivän etsimisellä ei sopivia lokasuojanlevikkeitä Jimnyyn löytynyt, joten päätin
muokata alkuperäiset levikkeet istumaan avarrettuihin pyöränkaariin. Siispä pistosahalla 5cm siivu pois jokaisesta levikkeestä. Samalla leikkasin levikkeiden alareunan samalle tasolle ovessa olevan muovin kanssa, nyt on helpompi tehdä kylkiputki koko helman pituiseksi. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3709 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3710 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3711 Lopputulos on varsin siisti, vaikka itse sanonkin. Levikkeisiin täytyy vielä laittaa roiskeläppäkumista soirot (eteen 30mm ja taakse 50mm), että saa renkaiden kulutuspinnat korin sisäpuolelle. |
Hemmetin hyvän näköinen luomus! Tuolla kelpaa jo päästellä. Nyt kun vielä laitat oman Jimnysi jonkun vakiopelin viereen, otat kuvan ja laitat tänne, niin saadaan oikein kunnolla perspektiiviä siitä miten paljon pikkuinen on muuttunut. Hienoa jälkeä!
|
Pirun hienon näköinen on kyllä munkin mielestä :P Mut omaan mieleen sopis varmaan mustat vanteet paremmin :)
|
On se porno! Tohon ku leivot vielä jonkun tyylikkään puskimen niin avot...
|
just noin tarkotin, nyt näyttää hyvältä nuo orkkislevikkeet.
|
Tyhmiä kysymyksiä?
Voisiko joku mitata Jimnynsä tavaratilan kun ei ole penkkejä? leveys,korkeus syvyys! Olen miettinyt tämmöisen ostoa, mutta koiranhäkki pitäisi mahduttaa sisälle sinne. |
Öh, mitäs tyhmää tuossa nyt oli... Se mitä tilaa pystys koirahäkki käytössä hyödyntämään, oletuksena että häkki neliskanttinen olis noin hätäseen mitattuna seuraavaa: Pituus etupenkit taimmassa asennossa, kohtuu paljon kallistettuna on niskatuesta takaoveen mitattuna 87cm. Leveys pyöräkoteloiden välissä 92cm. Korkeus 108cm. Juuri nuo pyöräkotelot rajoittavat eniten jimpan SUUNNATTOMIEN tilojen täysimittaista hyödyntämistä, vaan harvassapa luxusautossa on takapenkkiläisille yhtä suuret käsinojat. Saati penkin selkänojan säätöä...
|
Rouheen näkönen vehje!!! Ja muutenkin asiallisen näköisesti toteutettu.
|
Todella komia laite!
Millaiset nuo muzilla on maantiekäytössä? Ku joku tällä foorumilla joskus kirjoitti et kuluu ihan silmissä maantiekäytössä... Itseä kiinnostais samanlaiset kumit, mut ei tunnu löytyvän oikein tietoa et millaiset ne on käytössä. |
Lainaus:
|
siistii peli
|
Grrrr!!!
JER81 Täytyy kyllä myöntää että autosi on HIENO ku sika pienenä! (tuli melkein mahlat housuihin...) Nyt alko himottaan vielä enemmän oman Jimnyn tuunaus, mitä arvelet mahtuisiko tuohon hyvin ARB:n oma puskuri kun on nuo 31" nakit alla? Oletko vielä katsastanut tuolla varustuksella? Eli oliko tuossa projekstissa korotusta yhteensä n. 100mm Onko kellään kokemusta sanoa BF vs. Hankook mutikoita (laatu/ominaisuus eri alustoilla) Kuvia lisää projektin edetessä, PLZ? |
Suoraan Italiasta tilattu jakolaatikon välityssarja saapui ja hetihän se piti asentaa paikoilleen.
Sarja sisälsi kaksi ratasta ja niiden avulla välitys muuttui 24% hitaammaksi. Lisää tietoa sarjasta ja yhteystiedot löytyvät tuolta: http://www.geocities.com/trialjimny/jimny.html http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4558 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4559 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4560 Testiajo maastossa ja tienpäällä osoittivat, että kyllä sitä nyt hitaammin pääsee :) Maantiellä kierrokset nousivat mittarin mukaan 500rpm, ajettaessa 80km/h. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4561 Seuraavaksi projekti etenee etupuskurin osalta. Vinssipeti on hommattu ja monenlaista hahmotelmaa puskurin muodosta on jo paperille piirretty. Puskurista pitää tehdä pulttikiinnitteinen, koska se täytyy joka vuosi irroittaa päiväksi :) http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4562 Näin se projekti etenee... |
Lainaus:
En ole vielä muutoskatsastanut korotusta, joka on edessä 45mm ja takana 60mm. Korotuksen saa otteeseen helposti, mutta rengastusta ei kovin helposti :( Kuvia projektista lisään aina, kun se etenee. Kiitos positiivisesta palautteesta thp69:lle, sekä muille projektiani kommentoineille! |
Huohotukset
Joko on akseleiden huohotusputket tehty?
Omalla ei ole juurikaan uitu ja olipahan vaan kumman näköistä "öljyä" etuakselissa.Taka-akselin öljyä en edes laskenut ulos vielä. |
Viitsitkö paljastaa mitä tuo välitys tuli maksamaan, kun en sivulta äkkiä löytänyt hintaa. Ja kiitos.
|
Jimmy
Edit: Hienoja vehkeitä ja keveitä :) Yks jimny siirretty omaan osioon..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
oletkos renkaisiin ollut tyytyväinen? itse kanssa hankkimassa samanlaisia. kestääköhän ajella tiellä ja onko hirmu kovaa kumia, pikkuhiljaa pitäisi renkaita hankkia kun vanteetkin tuli jo :)
|
Makean oloinen peli, vielä kun sais moottorin ylipaineistettua. ;)
Taitaa vaan olla liki mahdotonta lain puitteissa. |
Kyllä on siisti auto, ei ole muzzillat kovaa kumii ja maantietä kestää hyvin kun ajelee rauhallisesti.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jimny-projekti on taas edennyt.
Tein perille huohottimet letkusta. Edessä letkunpää nousee tuulilasin alareunan tasalle ja takana takavalon yläreunaan. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5162 Etupuskurin ja vinssipedin asennus alkoi kita-aukkoa suurentamalla alumiinikitaa varten. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5163 Vinssipeti tuli kiinni runkoaisoihin läpipulteilla, samoja pultteja hyödynsin myös varsinaisen puskurin kiinnittämisessä. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5164 Etupuskuri syntyi 4mm L-profiilista (50x150) ja latasta (4x50). Tein ensin pahvista mallin, jonka mukaan leikkasin L-profiilista liiat pois. Sen jälkeen taivuttelua, rälläköintiä, kiinni heppailua ja hiomista. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5165 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5166 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5167 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5168 Vinssipetiin hitsasin kiinni pätkät ainesputkea sakkeleita varten. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5169 Sitten maalit päälle. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5170 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5171 Siinä se nyt on, valmis tuote. Vinssiksi hommasin Ramsey 9.5e ja vaijerin tilalle tuli 8mm naru. Etuylitys jäi varsin maltilliseksi :) http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5172 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5173 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5174 Rekkarikilpi siirtyy maskista vinssipedin alle tulevaan keulapanssariin, kunhan saan sen tehtyä. Sen jälkeen kylkiputkien kimppuun jne... |
Näin tämän laitoksen eilen jyväskylän rantaväylällä ja se tää oli todella upean näköinen!!! Todella komee tuo etupuskuri.
|
Hieno puskin! Nam!
|
On hieno, ei voi muuta sanoa! Tuo puskin on minusta tosi hyvin onnistunut.
|
Myydään sj413 ja ostetaan jimny:D No ei ihan viälä. Hyvältä näyttää.
|
On todella hyvän näköinen puskuri! Itse olisin tehnyt siitä vähän enemmän eteenpäin ulottuvan, lamppujen suojausta metsässä ajatellen. Tosin noin hienoa en olisi saanut aikaiseksi. :D
Jätätkö rek kilven tuohon? Peittää aika lailla jäähdytintä. Edit. Siirrät siis kilven, lukihan se tuolla ylempänä... |
sairaan makee!!
|
Kiitos taas palautteesta, mukavaa että Jimny miellyttää muitakin itseni lisäksi!
Otin pari viikkoa sitten alla olevan kuvan. Onhan tuo auto vähän muuttunut vakioon verrattuna :) Täytyy ottaa uusi kuva sitten, kun auto on ulkoisesti "valmis"... http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5634 |
Onnittelut.
Hienon ja katu-uskottavan vekottimen olet rakentanut. Tuommoisella vois olla kiva lähtee kokeileen vaikkapa suunnistuskisoja. Tsemppiä rojektiin. |
Kestääkö tuo puskuri oikeasti törmätä mihinkään? Kiinnityspisteet alhaalla ja korin osat lähellä puskuria. Voiko tuosta puskurista tunkata?
|
Lainaus:
|
Hienosti muotoihin sopiva puskuri. Ja siisti peli muutenkin. Eikös taakse vois suunnitella yhtä hyvin muotoihin sopivaa ratkaisua?;)
|
Projekti etenee taas pienin askelin. Vinssille tuli vedettyä vihdoinkin sähköt ja samalla vaihtui Jimnyn
alkuperäinen mini-akku normikokoiseen 60Ah:een. Vinssiä voi nyt ohjata "letku-kaukosäätimellä" tai kojelaudan keinukytkimellä. Keulaan taiteilin turkkilevystä panssarin suojaamaan ohjausiskaria. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6226 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6227 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6228 |
Onko vinssin sisäkatkaisijalle ON/OFF nappia vai kelaako heti kun katkasijaa painaa?
|
Lainaus:
|
Herkästi vain sitten vahingossa vinssailee jos jää vaikka hiha tai joku katkasijaan.
|
Eikö sulla tosiaan oo mitään ns. master kytkintä vinssille??
|
Hyvän näköistä jälkeä on pojat saanu. Helppo on munkin aloittaa toi modi jimny projekti, kun ei tarttee kaikkea miettiä.
p.s. tartteeks jimny miehet mitään purku autosta? (myydään varaosia) Kattokaa profiilista alku kuvat. |
Lainaus:
0400 176 486 |
Ajo-ominaisuudet
JER81:lle, poikkeaako/huononeeko ajo-ominaisuudet hirveästi jos vertaa tuota 31" renkailla ja lisäkorotettua Jimnyä alkuperäiseen versioon? Olen vain huolissani kun nyt omassa Jimnyssä tossut on 215/75 BF Mutikat ja olen ollut tyytyväinen tämän kokoisen auton käyttäytymiseen tiellä, mutta jos laitan 50mm korotuksen ja 31" munkit alle niin mennäänkö ojasta allikkoon vaikka noilla varusteilla sinne pitäisi varmaan mennä.?!? 8)
Tietysti ulkoasu on paljon tyylikkäämpi tuossa sinun autosi modauksessa! ;) Onko porukalla tietoa mitkä olisivat sopivat peltivanteet noille 31" nakeille jossa olisi sopivasti offsettiä (mielestäni näyttävemmät) Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta? Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri" tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!! Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003) t. Palle |
Lainaus:
Ja yksinkertaistettuna: 25.5.2007 ja sitä uudemmissa ei saa olla kuin E-hyväksytty valorauta. Vanhemmissa käytännössä voi olla minkälainen omavalmisteinenkin vinssipuskuri/karjapuskuri tahansa, jos sitä ei ilmoiteta asennetun 25.5.2007 tai sen jälkeen tai jos se ei muuten ole ilmeistä (esim. uutuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa vielä hintalappu päällä). |
Lainaus:
:) Kyllähä vanhaa saa korjata ja uutta osaa laittaa sen tilalle. |
Lainaus:
Vinssin rumpulukitus on aina auki, joten ei haittaa vaikka keinukytkintä hiplaisi vahingossa. Ratkaisu toimi edellisessä autossanikin ongelmitta. |
Lainaus:
On sanomattakin selvää, että leveä rengas hakee tien urissa. Mutta kyllä 31:llä pystyy tiellä ajamaan ihan hyvin, muistaa vaan laittaa kunnon paineet, itse käytän tiellä 2.5 bar. 31" renkaille suosittelen itsellänikin olevia 8x15" ET-20 vanteita. Ne ulontavat sopivasti, koska mielestäni autoa korotettaessa, pitäisi sitä myös samassa suhteessa "leventää". |
Projekti on taas nytkähtänyt hieman eteenpäin. Jimny sai kylkiputket suojaamaan helmoja,
materiaalina käytettiin 2" putkea ja 4x40 lattaa. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8302 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8303 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8304 Seuraavaksi asennetaan katolle työvalot, koska kelit pimenee :) |
Istuu kyllä nätisti helmoihin, siististi on tehty koko laite.
|
Lainaus:
|
Perhana että on kyllä komee laitos. Tuo aiheuttaa pientä auto kuumetta näemmä :D
Onko jimmyssä muuten vielä sama jako ku vahoissa sj:ssä??? |
Lainaus:
|
kuinkas kestävät nuo helmaputket on kun kannakkeet on tehty latasta? vääntyykö kui helpost? mihi tulee kiinni pohjassa
|
Lainaus:
|
hieno homma jos kestää kunnolla. eikai sitä huonoa kannata tehdäkään :)
minullakin on vaan tuo rojekti pahasti kesken , en kyllä varmaan saa ikinä niitä tehtyä... vakoilla kyllä pitää noita vaihtoehtoja ;) |
Jimny sai taas huomiota osakseen, katolle asennettiin työvalot ja lokasuojiin laitettiin kumilevikkeet.
Kattovalojen teline tehtiin 4mm latasta. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9935 Kattokaiteen kiinnityspisteen alle porattiin reikä kaapeleita varten. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9936 Kaapelit kulkevat tulipellin läpiviennin kautta a-pilaria pitkin katon läpivientiin. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9937 Kumisoirot levittävät edessä 30mm ja takana 45mm. http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9938 http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9939 |
Olen seurannut tätä projektia alusta asti ja aina offipalstalle tullessani sitä toivoo että tähän topikkiin olisi tullut lisää tarinaa ;)
On kyllä harvinaisen hieno Jimny ja siistiä työnjälkeä! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif |
on se prkl hieno laitos...tollain ois kiva kauppakassija pikkusen näppärämpi metsäpeli ku toi blazerin möhkäle
|
On kyllä tosi komiasti toteutettu jimny ! Tuo puskuri varsinkin on todella hienosti suunniteltu/toteutettu. ;)
|
Kelpais kyllä minullekkin...Todella siisti kulkine! Siirrät vielä valot tonne raudan päälle...
|
juujuu
Lainaus:
|
Lainaus:
Kyllähän ne kannattaiskin tosiaan siihen päälle laittaa että varmasti kaikki oksat sitten niihin osuis ja ym.... :D heh |
Kyllä varmasti valot kärsisi siellä päällä mutta ylempänä valoista olisi enemmän hyötyä maastossa.Saisi valokeilaa lähemmäs sinne missä sitä tarvitaan eikä sadan metrin päähän,luulisin...Mutta hieno kulkine edelleen oli ne valot miten tahansa!
|
Lainaus:
JariKoo on oikeassa. Valojen paikkaa täytyy muuttaa, koska katon etureuna varjostaa auton keulalle pimeän alueen. Tarkoitus on siirtää valoja lähemmäs katon etureunaa, mutta raudan alapuolella ne pysyvät silti. |
Katsoa valot vielä sillain ettei kuitenkaan häikäise omiin silmiin jos osuu kone pellille paljon valo niin häikäisee.
|
Cros4WD:n avajaisista tarttui matkaan vinssin kaukosäädin. Se löysi paikkansa konehuoneesta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11103 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11104 Muotoilin kattovalojen telineen uusiksi, nyt valot saa suunnattua paremmin etumaastoon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11105 Seuraavaksi suunnitelmissa olisi jakolaatikon nosto 5cm ylöspäin ja pohjapanssareiden teko... |
Tänään tuli haettua joulukuusi metsästä ja tottakai autolla :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13719 |
Pikku päivityksiä taas tehty Jimnyyn.
Jakolaatikon kannatinkumit vaihdettiin 20mm korkeampiin. Tarkoitus oli nostaa laatikkoa reilusti, mutta kori tuli aika äkkiä vastaan, eli tuo 20mm on aikalailla maksimi. Vakio kannatinkumi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14038 Uudet kannatinkumit http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14039 Nyt kun laatikko on nostettu, pystyy sille tekemään panssarin ihan suorasta levystä. |
Millainen nivel kardaanissa?
Tuossa kuvassa näkyvä takakardaanin nivel vaikuttaa erikoiselta. Onko se joku vakionopeusnivel vai mikä?
Hessu |
Joulunpyhinä tuli taas touhuttua Jimnyn parissa.
Tasauspyörästönlukot laitettiin tilaukseen ennen joulua, eteen ARB RD87 ja taakse ARB RD88. Lukot saapuvat tammikuun aikana, joten niitä odotellessa tehdään valmistelevia toimenpiteitä.. Kompressori, paineilmaletkut, johtosarja ja teline käyttökytkimille asennettiin valmiiksi odottamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14634 Kompressorille tehtiin teline ja se löysi paikkansa konehuoneesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14635 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14636 Paineilmaletkut kiinnitettiin kulkemaan samaa reittiä jarruputkien kanssa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14637 Lukkojen ja kompressorin käyttökytkimille tehtiin teline tuhkakupin paikalle 2mm pellistä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14638 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14639 Seuraavaksi vuorossa jakolaatikon suojapanssarin viimeistely ja paikalleen asennus... |
Sain vihdoinkin asennettua jakiksen suojan paikoilleen. Materiaalina käytin 6x40mm lattaa ja alumiinilevyä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15767 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15768 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15769 Revin kylkiputket pois ja tein tilalle 5mm L-profiilista / latasta tukevammat suojat helmoille. Kiinnitys runkoon M12 pulteilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15770 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15771 Lukkojen kompressori saa kaverikseen paineilmasäiliön, joka syntyy vanhasta sammuttimesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15772 Maalin ja kiinnikkeiden poiston jälkeen rupesin etsimään säiliölle paikkaa, tuohon se laitetaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15773 Näillä mennään ja homma jatkuu :) |
On kyllä siistin näköistä jälkeä, kelpaa esitellä. + eräälaista pioneerityötä.
Itse olisin laittanut tuohon pohjapanssariin viisteet eteen ja taakse. Ehkäisee mahdolliset tartunnat kantoihin ja kiviin, sekä maahan, tai ainakin vähentää kiinni tarttumista. Kannattaa aina koittaa ehkäistä kaikki (itse aiheutetut) stopparit, jos mahdollista. Voisko pohjapanssarista tehdä kokopeittävän, esimerkiksi tukivarren rungonpäistä asti |
Lainaus:
Lainaus:
Huono puoli tuossa olisi panssarin paino, se kun pitäisi tehdä aika paksusta levystä. Riittäisiköhän 2-3mm paksuus? |
Sivu luotu: 05:41 (GMT +2). |