Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Off / On Road Jimny (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48063)

JER81 11.06.2008 19:12

Off / On Road Jimny
 
Se on moro!

Tästä se lähtee, nimittäin meikäläisen offi-Jimnyn rakentaminen. Auton hommasin 04/2008 ja se on vuoden 2002 1.3 JLX-malli, mittarissa 60tkm.
Vakiona löytyy elämää helpottava ohjaustehostin, sekä sähkölasit ja korinväriset puskurit.
Autolla ajetaan päivittäin "sorvin ääreen" ja viikonloppuisin olisi tarkoitus rakennella ja "harrastaa".

Mutta nyt asiaan ja niitä kaikkien rakastamia projektikuvia näytille.

Lähtökohta oli tämä. Täysin vakio auto, lukuunottamatta renkaita (225/70R15 INSA TURBO MOUNTAIN)
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1291

Turhia romppeita purettiin pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1292

Takapenkki sai luvan lähteä.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1293

Orkkis takapuskuri riisuttiin pois ja samalla alkoi uuden puskimen suunnittelu. Rekkarikilpi siirtyi oveen ja vilkuiksi vaihdettiin LED- malliset "tuninki härpäkkeet".
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1294

Kuusakoskelta löytyi materiaalia takapuskuria varten. U-palkki, O-palkki ja latta on 4mm. Turkkilevystä ajattelin tehdä pohjapanssarit.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1295
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1296
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1297

Puskurin kiinnitys runkoon neljällä pultilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1298

Mutterit liimattu kiinni runkoaisan sisälle meneviin palkkeihin.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1299

Maalausta vaille valmis. Ainesputken pätkät ovat sakkeleita varten.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1300

Puskuri sai pinnotteen Bilteman paukkupullosta, jonka sävy oli "sinnepäin" auton korin kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1301

Siinä se nyt on, tuli ainakin alkuperäistä tukevampi :)
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1302

Alustaa korotin Old Man Emun jousilla ja iskareilla, sekä 10mm paksuilla spacereillä. Alustan osat löytyi Cros4WD:ltä, kiitokset siitä Ristolle!
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1303
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1309
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1304
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1305

Siinä sivukuvaa korotuksen jälkeen, edestä nousi 45mm ja takaa 60mm.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1306

Takajarruletku kävi lyhyeksi korotuksen jälkeen ja tilalle vaihdoin 10cm pidemmän.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1308
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=1307

Siinä tähän asti tehdyt muutokset, rakentaminen jatkuu...

Antakaa palautetta, vinkkejä, kehukaa, moittikaa tai vetäkää vaikka herneet nenään:) Mutta I`ll be back!

apiaani 11.06.2008 20:30

Ihan mielenkiintonen nähä mimmonen tästä tulee. Alku on ainakin lupaava.

JouniN 11.06.2008 21:05

Hyvältä näyttää. Mistä löysit noi speiserit? Oliko ihan OME:n listoilla? Paljon maksoi noi pidemmät jarruletkut? Oletko ajatellut panssaroida alustaa? :)

JER81 12.06.2008 17:48

Jousien yläpäähän tulevat speiserit löytyi Cros4WD:ltä hyllystä, mutta valmistajaa en tiedä. Täytyy kysyä Ristolta kun seuraavan kerran liikkeessä vierailee.

Vaihtamani jarruletku on Calminin valmistama ja tarkoitettu alunperin SJ413/Samuraihin, mutta tuntui käyvän suoraan myös Jimnyyn. Otin letkun kokeiltavaksi, joten hinnasta en vielä tiedä.

Panssarit ajattelin tehdä tankin, jakolaatikon ja moottorin suojaksi. Tarkoitus olisi väsätä ne turkkilevystä.

raw 12.06.2008 19:56

Nuo spacerit kuuluvat OME:n korotussarjaan etujousten yläpäähän, ainakin mulla ne tulivat samassa paketissa vaikka en niitä erikseen tilannut.

Onko niin että takapuskuria saa uudemmissakin autoissa modifioida vapaammin kuin etupuskinta..ilmeisesti. siitä voisi itekin aloittaa.

JouniN 12.06.2008 22:17

Vaihdoit ilmeisesti jarruletkut eteen ja taakse samalla kertaa? Olisi myös kiva tietää oliko letkut pidemmät vai lyhyemmät versiot? Näyttäs Calminin sivuilla olevan kahta versiota. Tuliko noita speisereitä kaksi vai neljä kappaletta? Rupes meinaan kiinnostamaan. :D Vois toi omakin tarvita vähän lisää korotusta, mutta ei oikein viittis korottaa lisää ilman että pidentää jarruletkuja....

Miten muuten tuo takapenkin irrotus oikein tapahtui? Kumpi piti irrottaa ekana istuinosa vai selkänojat?

Tuli vaan mieleen noista alustan panssaroinneista, että jos haluu tehä kestävän ja raha ei ole este niin silloin suosittelisin Hardoxia. Mulla on iso alustapanssari ja raidetangon panssari tehty 3 mm Hardoxista.

Sori mulle iski kanssa kyselyikä. :D

HJ60 13.06.2008 04:53

Näitä siistejä Jimnyrojektejahan rupes putkahtelemaan, ei se haittaa, antaa tulla vaan.

Joo, en oo kuullu mistään rajoituksista takapuskurin kans, etutörmäyssuojasta ja jalankulkijaturvallisuudesta EU kyllä on huolissaan.

En suosittele turkkilevyä panssareihin, vaikka "katu-uskottavalta" saattas näyttääkki, puree kiinni kiviin ja kantoihin.

JER81 13.06.2008 20:27

CaliberSXT:lle

Vaihdoin ainoastaan takajarrujen letkun, joita on se yksi. Molemmat rummut on samassa "piirissä". Etujarrujen letkut näyttivät riittävän pituutensa puolesta eli niihin en ainakaan vielä koske.
Vaihtamani letku on tuo Calminin sivuilla oleva: 15", Rear SS80814 eli lyhyempi malli.

Kuten ylhäällä olevasta kuvasta näkyy, spacereitä tuli 4 kpl eli joka nurkkaan. Periaatteessa niitä ei tarvitsisi taakse laittaa, mutta laitoin kuitenkin. Autohan nousi edestä 45mm ja takaa 60mm.

Takapenkki lähti irti järjestyksessä istuinosa ensin, sitten selkänojat yksitellen irti.

Mitäs tuollainen Hardox on? Tarkoitus olisi tehdä panssareista mahd. kevyet.

Kysymykset ei haittaa mitään, sitä vartenhan nämä palstat on, että kanssaharrastajat voi kysellä toisilta neuvoja, mielipiteitä yms.

HJ60:lle

Kiitos vinkistä, täytyy vielä miettiä tuota panssareiden materiaalia.

Näitä Jimnyjä on vielä niin vähän rakennettu metsään, että onkin jo korkea aika aloittaa Suzuki kannan uudistaminen / päivittäminen SJ ja Samurai malleista!
Joku voi kauhistella ja ihmetellä kun kiiltäväpeltisiä autoja "raiskataan" maastossa, mutta moni ei varmaankaan tajua että uudesta mönkijästä joutuu maksamaan suuremman hankintahinnan kuin esim. meikäläisen Jimnystä... Ja ajetaanko niillä mönkijöillä maastossa :)

liero 13.06.2008 22:21

hardox on kulutus terästä , iskuakestävää + sitkeää , kestää pienemmällä ainevahvuudella....
käytetään auroissa ,lavoissa ym.

http://www.hardox.com/templates/Page____13286.aspx

kokolailla vastaavaa kamaa on raex mutta eri valmistajalta

http://www.miilux.fi/pics/pdf/AR.pdf

h-a-r-z-a 14.06.2008 08:09

Hyvä hyvä.Joka ainoasta palikasta sitten hinta-ja saatavuustietoa tänne.Sitten kun rikastun niin ei tarvitse kuin mennä kauppaan ja aloittaa oman tekeminen.Toinen helmavuovi on jo irti,siitä se lähtee.

tomni 14.06.2008 14:53

minulla ei tullut noita keltaisia muovi rinkuloita kuin kaksi. ja minä vielä soitin myyjälle varmistaakseni mihin ne tulee niin sanottiin että taakse ne on tarkoitettu! Pikkaisen näköjään vaihtelee toimitus sisällöt samoissa sarjoissa.

takapenkkien kanssa minäkin puljasin aluks jonkin aikaa kunnes hoksasin että istuinosa lähtee nykäsemällä irti. tyhmä kun on niin ei tuollaistakaan tajunnut heti.
meteli kyllä kovenee aika paljon kun penkit otti pois mutta onhan se hienompaa kun on ääntä autossa...

JER81 22.06.2008 20:37

No niin! Nyt on juhannus vietetty ja siinä sivussa Jimnykin sai huomiota osakseen.

Cros4WD:ltä tarttui matkaan Samuraihin tarkoitettu OME:n (OMESD30) ohjausiskari, joka pienen mittailun jälkeen tuntui sopivan myös Jimnyn keulalle. Iskarin "liikerata" oli 160mm ja Jimnyn ohjausvarsi liikkui ääriasennosta toiseen 140mm. Iskarille tehtiin yksinkertaiset kiinnikkeet 4mm kulmasta.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2017

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2018

Kiinnikkeet tulivat kiinni U-pulteilla (halk.26mm ja 38mm), toinen ohjausvarren ympärille ja toinen runkoputkeen.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2019

Testiajon jälkeen täytyi todeta, että taaskaan ei tullut tehtyä turhaa työtä. Ohjaus muuttui paljon rauhallisemmaksi ja uskon että ohjausiskarin merkitys vaan korostuu, kunhan Jimnyn alle laitetaan isommat pyörät.
Suunnitelmissa olisi 31x11.5R15 Mudzillat, 8x15 vanteilla. Vanteet on jo hommattu.

jonas_k 23.06.2008 15:50

Miksi ei isommat renkaat kun 31"? Vaikka 33"?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JER81 (Viesti 470985)
No niin! Nyt on juhannus vietetty ja siinä sivussa Jimnykin sai huomiota osakseen.

Cros4WD:ltä tarttui matkaan Samuraihin tarkoitettu OME:n (OMESD30) ohjausiskari, joka pienen mittailun jälkeen tuntui sopivan myös Jimnyn keulalle. Iskarin "liikerata" oli 160mm ja Jimnyn ohjausvarsi liikkui ääriasennosta toiseen 140mm. Iskarille tehtiin yksinkertaiset kiinnikkeet 4mm kulmasta.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2017

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2018

Kiinnikkeet tulivat kiinni U-pulteilla (halk.26mm ja 38mm), toinen ohjausvarren ympärille ja toinen runkoputkeen.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=2019

Testiajon jälkeen täytyi todeta, että taaskaan ei tullut tehtyä turhaa työtä. Ohjaus muuttui paljon rauhallisemmaksi ja uskon että ohjausiskarin merkitys vaan korostuu, kunhan Jimnyn alle laitetaan isommat pyörät.
Suunnitelmissa olisi 31x11.5R15 Mudzillat, 8x15 vanteilla. Vanteet on jo hommattu.


JER81 23.06.2008 18:11

Aloitellaan nyt noilla 31" renkailla, koska ne mahtuvat pyörimään ilman isompia muutoksia ja voimansiirtokin pääsee vähemmällä rasituksella. Jakolaatikon välitystä täytyy muuttaa jo noillekin renkaille.

JouniN 23.06.2008 18:13

Ootko käyny jo koittaan saada noita 31" otteeseen?? Aattelin vaan että meneekö vielä mittojen sisään. :rolleyes:

jonas_k 23.06.2008 18:58

Kaverilla on just tommonen auto, missä on 31" ja se käy kyllä hyvä ajaa maastossa vakio välityskellä..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JER81 (Viesti 471113)
Aloitellaan nyt noilla 31" renkailla, koska ne mahtuvat pyörimään ilman isompia muutoksia ja voimansiirtokin pääsee vähemmällä rasituksella. Jakolaatikon välitystä täytyy muuttaa jo noillekin renkaille.


JER81 25.06.2008 08:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CaliberSXT (Viesti 471114)
Ootko käyny jo koittaan saada noita 31" otteeseen?? Aattelin vaan että meneekö vielä mittojen sisään. :rolleyes:

En ole vielä renkaita hommannut, mutta uskoisin että niitä ei otteeseen saa. Käyn toki konttorilla yrittämässä...

JER81 25.06.2008 08:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonas_k (Viesti 471130)
Kaverilla on just tommonen auto, missä on 31" ja se käy kyllä hyvä ajaa maastossa vakio välityskellä..

Kyllähän vakiovälityksilläkin voi ajaa helpossa maastossa, mutta kyllä se voima loppuu Jimnyn moottorista kun mennään suolle tai kivikkoon hiiviskelemään 31":lla...

jonas_k 25.06.2008 13:42

Mä oon ite kokeilut ajaa sen auto mutassa ja hiekkamontussa siellä se ainakin jaksaa, jos menee joku jyrkän mäen yli on melkein parempi ajaa matalalaatikolla ja kakkosella että saa vähän vauhtia, mutta silloin voima alkaa olla vähän vähissä..

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JER81 (Viesti 471401)
Kyllähän vakiovälityksilläkin voi ajaa helpossa maastossa, mutta kyllä se voima loppuu Jimnyn moottorista kun mennään suolle tai kivikkoon hiiviskelemään 31":lla...


tomni 10.07.2008 21:32

no onkos jimny rintama hiljentyn? uusia kuvia ja väsäyksiä kehiin

kartsa69 12.07.2008 12:18

JER81 on viellä viikon Saksassa,sit jatkuu rojekti.

JER81 28.07.2008 23:33

MORO TAAS!

Nyt on palattu ulkomaan komennukselta ja heti loman aluksi käytiin Jimnyn kimppuun.
Hommasin 31x11.5-15" Maxxis Mudzillat Polar-Rengas Oy:stä Rovaniemeltä ja ne pyöräytettiin jo aiemmin hankituille 8x15" vanteille.
Renkaiden halkaisija noilla vanteilla on 779mm ja leveys kyljestä kylkeen mitattuna 300mm, kulutuspintaa 17mm.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3638

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3639

Jimnyn alkuperäiset levikkeet piti ottaa irti, että uudet pyörät saatiin mahtumaan alle. Akseleiden alle tuli 50mm lisää maavaraa.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3640

Sitten piti mennä testaamaan renkaita maastoon. Pitoa tuntui löytyvän hyvin,
mutta kesän sateiden pehmentämä sähkölinjan alunen oli liian kova pala jopa Jimnylle :)

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3641

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3642

Testilenkki maastossa paljasti, että lokasuojia pitää suurentaa. Renkaat ottavat kiinni joustoissa,
siispä porakone ja rälläkkä kauniiseen käteen.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3643

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3644

Seuraavaksi pitäisi suunnitella uusia lokasuojan levikkeitä, että saisi renkaat pyörimään taas korin "sisäpuolella".
Tällä hetkellä auto on aika hurjan näköinen, renkaiden tullessa varsinkin takaa reilusti ulos lokasuojista. Homma jatkuu...

HJ60 29.07.2008 04:49

Eikös noita orkkislevikkeitä saa leikeltyä niin, että nuo sopis. Ne kun on kuiten päällisin puolin aika massiivisen oloset, ne orkkikset.

Nyt alkaa olla tassun koko kohillaan tuohon koppaan nähen.

Hyvän näkönen kolo vinssille tuossa etupalkin päällä.

wikke 29.07.2008 06:18

Ohhoh! Rupes tapahtumaan, Noo sanovat että sääli on sairautta....

Offipiru 29.07.2008 08:22

Hyvännäkönen noilla kurasaappailla toi. Ei muuta ku riittävästi tilaa kaarii että etuset mahtuu kääntyykin:D:D

pulu 29.07.2008 08:26

vaikka en niin suzukeist välitä niin toi on kyl sika makeen näköinen!onnea rojektille!

JER81 30.07.2008 21:40

Parin päivän etsimisellä ei sopivia lokasuojanlevikkeitä Jimnyyn löytynyt, joten päätin
muokata alkuperäiset levikkeet istumaan avarrettuihin pyöränkaariin.
Siispä pistosahalla 5cm siivu pois jokaisesta levikkeestä. Samalla leikkasin levikkeiden alareunan samalle tasolle ovessa olevan muovin kanssa,
nyt on helpompi tehdä kylkiputki koko helman pituiseksi.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3709

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3710

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3711

Lopputulos on varsin siisti, vaikka itse sanonkin. Levikkeisiin täytyy vielä laittaa roiskeläppäkumista soirot (eteen 30mm ja taakse 50mm),
että saa renkaiden kulutuspinnat korin sisäpuolelle.

knucklebone 30.07.2008 21:50

Hemmetin hyvän näköinen luomus! Tuolla kelpaa jo päästellä. Nyt kun vielä laitat oman Jimnysi jonkun vakiopelin viereen, otat kuvan ja laitat tänne, niin saadaan oikein kunnolla perspektiiviä siitä miten paljon pikkuinen on muuttunut. Hienoa jälkeä!

¤Offi-Osku¤ 30.07.2008 21:55

Pirun hienon näköinen on kyllä munkin mielestä :P Mut omaan mieleen sopis varmaan mustat vanteet paremmin :)

wikke 31.07.2008 05:08

On se porno! Tohon ku leivot vielä jonkun tyylikkään puskimen niin avot...

HJ60 31.07.2008 05:31

just noin tarkotin, nyt näyttää hyvältä nuo orkkislevikkeet.

Rekisteröimätön 31.07.2008 09:17

Tyhmiä kysymyksiä?
Voisiko joku mitata Jimnynsä tavaratilan kun ei ole penkkejä? leveys,korkeus syvyys!
Olen miettinyt tämmöisen ostoa, mutta koiranhäkki pitäisi mahduttaa sisälle sinne.

wikke 31.07.2008 10:03

Öh, mitäs tyhmää tuossa nyt oli... Se mitä tilaa pystys koirahäkki käytössä hyödyntämään, oletuksena että häkki neliskanttinen olis noin hätäseen mitattuna seuraavaa: Pituus etupenkit taimmassa asennossa, kohtuu paljon kallistettuna on niskatuesta takaoveen mitattuna 87cm. Leveys pyöräkoteloiden välissä 92cm. Korkeus 108cm. Juuri nuo pyöräkotelot rajoittavat eniten jimpan SUUNNATTOMIEN tilojen täysimittaista hyödyntämistä, vaan harvassapa luxusautossa on takapenkkiläisille yhtä suuret käsinojat. Saati penkin selkänojan säätöä...

Rausku4x4 31.07.2008 15:27

Rouheen näkönen vehje!!! Ja muutenkin asiallisen näköisesti toteutettu.

gikseri 31.07.2008 18:11

Todella komia laite!

Millaiset nuo muzilla on maantiekäytössä? Ku joku tällä foorumilla joskus kirjoitti et kuluu ihan silmissä maantiekäytössä... Itseä kiinnostais samanlaiset kumit, mut ei tunnu löytyvän oikein tietoa et millaiset ne on käytössä.

JER81 01.08.2008 16:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 477866)
Todella komia laite!

Millaiset nuo muzilla on maantiekäytössä? Ku joku tällä foorumilla joskus kirjoitti et kuluu ihan silmissä maantiekäytössä... Itseä kiinnostais samanlaiset kumit, mut ei tunnu löytyvän oikein tietoa et millaiset ne on käytössä.

Mudzillathan on tarkoitettu maastoon, eli maantiellä ne pitävät jyristävää ääntä ja vetelevät tien urissa. Itse olen huomannut toimivaksi yli 1.5 paineet maantiellä ajettaessa.

susiraja2 02.08.2008 07:32

siistii peli

thp69 07.08.2008 18:31

Grrrr!!!

JER81 Täytyy kyllä myöntää että autosi on HIENO ku sika pienenä!
(tuli melkein mahlat housuihin...)

Nyt alko himottaan vielä enemmän oman Jimnyn tuunaus, mitä arvelet mahtuisiko tuohon hyvin ARB:n oma puskuri kun on nuo 31" nakit alla?

Oletko vielä katsastanut tuolla varustuksella? Eli oliko tuossa projekstissa
korotusta yhteensä n. 100mm

Onko kellään kokemusta sanoa BF vs. Hankook mutikoita (laatu/ominaisuus eri alustoilla)

Kuvia lisää projektin edetessä, PLZ?

JER81 07.08.2008 19:26

Suoraan Italiasta tilattu jakolaatikon välityssarja saapui ja hetihän se piti asentaa paikoilleen.
Sarja sisälsi kaksi ratasta ja niiden avulla välitys muuttui 24% hitaammaksi.
Lisää tietoa sarjasta ja yhteystiedot löytyvät tuolta: http://www.geocities.com/trialjimny/jimny.html

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4558

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4559

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4560

Testiajo maastossa ja tienpäällä osoittivat, että kyllä sitä nyt hitaammin pääsee :)
Maantiellä kierrokset nousivat mittarin mukaan 500rpm, ajettaessa 80km/h.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4561

Seuraavaksi projekti etenee etupuskurin osalta. Vinssipeti on hommattu ja monenlaista hahmotelmaa puskurin muodosta on jo paperille piirretty.
Puskurista pitää tehdä pulttikiinnitteinen, koska se täytyy joka vuosi irroittaa päiväksi :)

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=4562

Näin se projekti etenee...

JER81 07.08.2008 19:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thp69 (Viesti 479186)
Grrrr!!!

JER81 Täytyy kyllä myöntää että autosi on HIENO ku sika pienenä!
(tuli melkein mahlat housuihin...)

Nyt alko himottaan vielä enemmän oman Jimnyn tuunaus, mitä arvelet mahtuisiko tuohon hyvin ARB:n oma puskuri kun on nuo 31" nakit alla?

Oletko vielä katsastanut tuolla varustuksella? Eli oliko tuossa projekstissa
korotusta yhteensä n. 100mm

Onko kellään kokemusta sanoa BF vs. Hankook mutikoita (laatu/ominaisuus eri alustoilla)

Kuvia lisää projektin edetessä, PLZ?

Uskoisin, että ARBin puskuri ei rajoita 31" rengastuksen alle laittamista. Tämä siis pikaisen kuva-googlettamisen perusteella tehty arvio.

En ole vielä muutoskatsastanut korotusta, joka on edessä 45mm ja takana 60mm.
Korotuksen saa otteeseen helposti, mutta rengastusta ei kovin helposti :(

Kuvia projektista lisään aina, kun se etenee.

Kiitos positiivisesta palautteesta thp69:lle, sekä muille projektiani kommentoineille!

h-a-r-z-a 08.08.2008 18:38

Huohotukset
 
Joko on akseleiden huohotusputket tehty?
Omalla ei ole juurikaan uitu ja olipahan vaan kumman näköistä "öljyä" etuakselissa.Taka-akselin öljyä en edes laskenut ulos vielä.

MF356 08.08.2008 19:33

Viitsitkö paljastaa mitä tuo välitys tuli maksamaan, kun en sivulta äkkiä löytänyt hintaa. Ja kiitos.

Teme 08.08.2008 21:53

Jimmy
 
Edit: Hienoja vehkeitä ja keveitä :) Yks jimny siirretty omaan osioon..

JER81 08.08.2008 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja h-a-r-z-a (Viesti 479396)
Joko on akseleiden huohotusputket tehty?
Omalla ei ole juurikaan uitu ja olipahan vaan kumman näköistä "öljyä" etuakselissa.Taka-akselin öljyä en edes laskenut ulos vielä.

Kiitos muistutuksesta! On nimittäin pitänyt jo monta kertaa hakea kumiletkua huohottimia varten...

JER81 08.08.2008 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MF356 (Viesti 479410)
Viitsitkö paljastaa mitä tuo välitys tuli maksamaan, kun en sivulta äkkiä löytänyt hintaa. Ja kiitos.

680 eskoa.

*make* 15.08.2008 22:12

oletkos renkaisiin ollut tyytyväinen? itse kanssa hankkimassa samanlaisia. kestääköhän ajella tiellä ja onko hirmu kovaa kumia, pikkuhiljaa pitäisi renkaita hankkia kun vanteetkin tuli jo :)

Repro 16.08.2008 05:49

Makean oloinen peli, vielä kun sais moottorin ylipaineistettua. ;)
Taitaa vaan olla liki mahdotonta lain puitteissa.

-pajero- 16.08.2008 17:12

Kyllä on siisti auto, ei ole muzzillat kovaa kumii ja maantietä kestää hyvin kun ajelee rauhallisesti.

JER81 17.08.2008 15:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja *make* (Viesti 481040)
oletkos renkaisiin ollut tyytyväinen? itse kanssa hankkimassa samanlaisia. kestääköhän ajella tiellä ja onko hirmu kovaa kumia, pikkuhiljaa pitäisi renkaita hankkia kun vanteetkin tuli jo :)

Olen ajanut renkailla noin 600km ja työntömitalla mitattuna eivät ole kuluneet yhtään. Renkaat ovat aika pehmoista kumia, mutta runko on jäykkä. Suosittelen.

JER81 17.08.2008 15:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 481059)
Makean oloinen peli, vielä kun sais moottorin ylipaineistettua. ;)
Taitaa vaan olla liki mahdotonta lain puitteissa.

Kiitos kehuista! Onhan noita Jimnyjä maailmalla turbotettu, mutta Suomen lainsäädäntö kieltää kaikki herkut.

JER81 17.08.2008 16:04

Jimny-projekti on taas edennyt.

Tein perille huohottimet letkusta. Edessä letkunpää nousee tuulilasin alareunan tasalle ja takana takavalon yläreunaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5162

Etupuskurin ja vinssipedin asennus alkoi kita-aukkoa suurentamalla alumiinikitaa varten.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5163

Vinssipeti tuli kiinni runkoaisoihin läpipulteilla, samoja pultteja hyödynsin myös varsinaisen puskurin kiinnittämisessä.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5164

Etupuskuri syntyi 4mm L-profiilista (50x150) ja latasta (4x50). Tein ensin pahvista mallin, jonka mukaan leikkasin L-profiilista liiat pois.
Sen jälkeen taivuttelua, rälläköintiä, kiinni heppailua ja hiomista.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5165

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5166

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5167

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5168

Vinssipetiin hitsasin kiinni pätkät ainesputkea sakkeleita varten.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5169

Sitten maalit päälle.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5170

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5171

Siinä se nyt on, valmis tuote. Vinssiksi hommasin Ramsey 9.5e ja vaijerin tilalle tuli 8mm naru. Etuylitys jäi varsin maltilliseksi :)

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5172

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5173

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5174

Rekkarikilpi siirtyy maskista vinssipedin alle tulevaan keulapanssariin, kunhan saan sen tehtyä. Sen jälkeen kylkiputkien kimppuun jne...

Rausku4x4 17.08.2008 17:21

Näin tämän laitoksen eilen jyväskylän rantaväylällä ja se tää oli todella upean näköinen!!! Todella komee tuo etupuskuri.

HJ60 17.08.2008 19:01

Hieno puskin! Nam!

Olkku 17.08.2008 20:21

On hieno, ei voi muuta sanoa! Tuo puskin on minusta tosi hyvin onnistunut.

J4nnu 17.08.2008 20:42

Myydään sj413 ja ostetaan jimny:D No ei ihan viälä. Hyvältä näyttää.

sisua45 17.08.2008 23:51

On todella hyvän näköinen puskuri! Itse olisin tehnyt siitä vähän enemmän eteenpäin ulottuvan, lamppujen suojausta metsässä ajatellen. Tosin noin hienoa en olisi saanut aikaiseksi. :D

Jätätkö rek kilven tuohon? Peittää aika lailla jäähdytintä.

Edit. Siirrät siis kilven, lukihan se tuolla ylempänä...

Rekisteröimätön 19.08.2008 23:58

sairaan makee!!

JER81 23.08.2008 13:15

Kiitos taas palautteesta, mukavaa että Jimny miellyttää muitakin itseni lisäksi!

Otin pari viikkoa sitten alla olevan kuvan. Onhan tuo auto vähän muuttunut vakioon verrattuna :)
Täytyy ottaa uusi kuva sitten, kun auto on ulkoisesti "valmis"...

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5634

PeteTurku 24.08.2008 09:08

Onnittelut.
Hienon ja katu-uskottavan vekottimen olet rakentanut. Tuommoisella vois olla kiva lähtee kokeileen vaikkapa suunnistuskisoja.

Tsemppiä rojektiin.

baxxter 24.08.2008 11:04

Kestääkö tuo puskuri oikeasti törmätä mihinkään? Kiinnityspisteet alhaalla ja korin osat lähellä puskuria. Voiko tuosta puskurista tunkata?

JER81 26.08.2008 09:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 483128)
Kestääkö tuo puskuri oikeasti törmätä mihinkään? Kiinnityspisteet alhaalla ja korin osat lähellä puskuria. Voiko tuosta puskurista tunkata?

Ajatuksena oli tehdä vakiopuskuria tukevampi keula, aika näyttää kuinka tuolla puut kaatuu :) Tunkata voi vinssipedin alapuolelta ja miksei itse puskuristakin, jos siinä saa hi-liftin pysymään paikallaan.

HRD 26.08.2008 17:01

Hienosti muotoihin sopiva puskuri. Ja siisti peli muutenkin. Eikös taakse vois suunnitella yhtä hyvin muotoihin sopivaa ratkaisua?;)

JER81 31.08.2008 19:05

Projekti etenee taas pienin askelin. Vinssille tuli vedettyä vihdoinkin sähköt ja samalla vaihtui Jimnyn
alkuperäinen mini-akku normikokoiseen 60Ah:een. Vinssiä voi nyt ohjata "letku-kaukosäätimellä" tai kojelaudan keinukytkimellä.
Keulaan taiteilin turkkilevystä panssarin suojaamaan ohjausiskaria.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6226

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6227

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=6228

¤Offi-Osku¤ 31.08.2008 19:39

Onko vinssin sisäkatkaisijalle ON/OFF nappia vai kelaako heti kun katkasijaa painaa?

JER81 31.08.2008 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ (Viesti 484882)
Onko vinssin sisäkatkaisijalle ON/OFF nappia vai kelaako heti kun katkasijaa painaa?

Keinukytkin ohjaa ihan suoraan releboxia.

¤Offi-Osku¤ 31.08.2008 20:28

Herkästi vain sitten vahingossa vinssailee jos jää vaikka hiha tai joku katkasijaan.

JouniN 31.08.2008 20:29

Eikö sulla tosiaan oo mitään ns. master kytkintä vinssille??

Tarzan 01.09.2008 21:04

Hyvän näköistä jälkeä on pojat saanu. Helppo on munkin aloittaa toi modi jimny projekti, kun ei tarttee kaikkea miettiä.
p.s. tartteeks jimny miehet mitään purku autosta? (myydään varaosia)
Kattokaa profiilista alku kuvat.

HaKu 02.09.2008 10:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tarzan (Viesti 485148)
Hyvän näköistä jälkeä on pojat saanu. Helppo on munkin aloittaa toi modi jimny projekti, kun ei tarttee kaikkea miettiä.
p.s. tartteeks jimny miehet mitään purku autosta? (myydään varaosia)
Kattokaa profiilista alku kuvat.

juu soita niin ostan tekniikan pois:
0400 176 486

thp69 02.09.2008 17:17

Ajo-ominaisuudet
 
JER81:lle, poikkeaako/huononeeko ajo-ominaisuudet hirveästi jos vertaa tuota 31" renkailla ja lisäkorotettua Jimnyä alkuperäiseen versioon? Olen vain huolissani kun nyt omassa Jimnyssä tossut on 215/75 BF Mutikat ja olen ollut tyytyväinen tämän kokoisen auton käyttäytymiseen tiellä, mutta jos laitan 50mm korotuksen ja 31" munkit alle niin mennäänkö ojasta allikkoon vaikka noilla varusteilla sinne pitäisi varmaan mennä.?!? 8)

Tietysti ulkoasu on paljon tyylikkäämpi tuossa sinun autosi modauksessa! ;)

Onko porukalla tietoa mitkä olisivat sopivat peltivanteet noille 31" nakeille
jossa olisi sopivasti offsettiä (mielestäni näyttävemmät)

Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui
kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!

Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin
ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003)

t. Palle

-MaTTi- 02.09.2008 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thp69 (Viesti 485288)

Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui
kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!

Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin
ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003)

t. Palle

Linkki tässä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAE...06muutettu.pdf

Ja yksinkertaistettuna: 25.5.2007 ja sitä uudemmissa ei saa olla kuin E-hyväksytty valorauta. Vanhemmissa käytännössä voi olla minkälainen omavalmisteinenkin vinssipuskuri/karjapuskuri tahansa, jos sitä ei ilmoiteta asennetun 25.5.2007 tai sen jälkeen tai jos se ei muuten ole ilmeistä (esim. uutuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa vielä hintalappu päällä).

terppi 03.09.2008 07:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 485397)
Linkki tässä: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAE...06muutettu.pdf

Ja yksinkertaistettuna: 25.5.2007 ja sitä uudemmissa ei saa olla kuin E-hyväksytty valorauta. Vanhemmissa käytännössä voi olla minkälainen omavalmisteinenkin vinssipuskuri/karjapuskuri tahansa, jos sitä ei ilmoiteta asennetun 25.5.2007 tai sen jälkeen tai jos se ei muuten ole ilmeistä (esim. uutuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa vielä hintalappu päällä).

Voi siin olla sellaine "uuttuuttaan hohtava vinssipuskuri, jossa hintalappu päällä", sehä o tietty vaihettu sinne sen samanlaisen rikkinäisen tilalle, joka oli siel 15 vuotta..
:)
Kyllähä vanhaa saa korjata ja uutta osaa laittaa sen tilalle.

JER81 05.09.2008 20:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CaliberSXT (Viesti 484909)
Eikö sulla tosiaan oo mitään ns. master kytkintä vinssille??

En ole katsonut tarpeelliseksi laittaa vinssille mitään "pääkytkintä", pelkkä ohjauskytkin riittää.
Vinssin rumpulukitus on aina auki, joten ei haittaa vaikka keinukytkintä hiplaisi vahingossa.
Ratkaisu toimi edellisessä autossanikin ongelmitta.

JER81 05.09.2008 20:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thp69 (Viesti 485288)
JER81:lle, poikkeaako/huononeeko ajo-ominaisuudet hirveästi jos vertaa tuota 31" renkailla ja lisäkorotettua Jimnyä alkuperäiseen versioon? Olen vain huolissani kun nyt omassa Jimnyssä tossut on 215/75 BF Mutikat ja olen ollut tyytyväinen tämän kokoisen auton käyttäytymiseen tiellä, mutta jos laitan 50mm korotuksen ja 31" munkit alle niin mennäänkö ojasta allikkoon vaikka noilla varusteilla sinne pitäisi varmaan mennä.?!? 8)

Tietysti ulkoasu on paljon tyylikkäämpi tuossa sinun autosi modauksessa! ;)

Onko porukalla tietoa mitkä olisivat sopivat peltivanteet noille 31" nakeille
jossa olisi sopivasti offsettiä (mielestäni näyttävemmät)

Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttui
kun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!

Anteeksi, mutta jos joku voisi kertoa savoksi parilla sanalla tai antaa linkin johonkin
ketjuun tuosta puskuri asiasta. (itselläni vm. 2003)

t. Palle

Pelkkä korotus ei vaikuttanut mielestäni ajo-ominaisuuksiin juurikaan, mutta rengastuksen vaihtumisen kyllä huomasi.
On sanomattakin selvää, että leveä rengas hakee tien urissa.
Mutta kyllä 31:llä pystyy tiellä ajamaan ihan hyvin, muistaa vaan laittaa kunnon paineet, itse käytän tiellä 2.5 bar.

31" renkaille suosittelen itsellänikin olevia 8x15" ET-20 vanteita. Ne ulontavat sopivasti,
koska mielestäni autoa korotettaessa, pitäisi sitä myös samassa suhteessa "leventää".

JER81 29.09.2008 19:54

Projekti on taas nytkähtänyt hieman eteenpäin. Jimny sai kylkiputket suojaamaan helmoja,
materiaalina käytettiin 2" putkea ja 4x40 lattaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8302

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8303

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8304

Seuraavaksi asennetaan katolle työvalot, koska kelit pimenee :)

HJ60 29.09.2008 21:05

Istuu kyllä nätisti helmoihin, siististi on tehty koko laite.

Tuomo 29.09.2008 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja thp69 (Viesti 485288)
Ja vielä samaan syssyyn että miten se karjapuskuri asian lakipykälä muuttuikun ei saa laittaa sellaista keulille, oliko tosiaan niin että ei saa leimaa jos ei oo
hyväksytty puskuri vai pitikö auton vm. olla alle jotain tiettyä vuotta?
Näin Vaasassa Jimnyn jossa oli otteessa merkitty lisätietoihin että "karjapuskuri"
tai sinne päin ja keulilla loisti tyylikäs ARB:n rauta. Nyyhh!!

t. Palle

Vahvasti veikkaan että on kaverin ex-Jimny... Puskuri+vinssi lisättiin otteeseen ennen lakimuutosta. Joutu hieman modifoimaan ARB:n tekelettä ennen ku sopi paikalleen, lopputulos kuitenkin ihan siisti. Vinssiksi laitettiin 6500? T-Max.. Ihan näppärä metsästysautohan se oli.

La tuskaa 30.09.2008 07:45

Perhana että on kyllä komee laitos. Tuo aiheuttaa pientä auto kuumetta näemmä :D
Onko jimmyssä muuten vielä sama jako ku vahoissa sj:ssä???

JER81 30.09.2008 17:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja La tuskaa (Viesti 492239)
Onko jimmyssä muuten vielä sama jako ku vahoissa sj:ssä???

Uskoisin pulttijaon olevan sama eli 5x5,5"

tomni 02.10.2008 20:47

kuinkas kestävät nuo helmaputket on kun kannakkeet on tehty latasta? vääntyykö kui helpost? mihi tulee kiinni pohjassa

JER81 03.10.2008 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tomni (Viesti 493086)
kuinkas kestävät nuo helmaputket on kun kannakkeet on tehty latasta? vääntyykö kui helpost? mihi tulee kiinni pohjassa

Aika näyttää kuinka hyvin putket pysyy paikoillaan, mutta se on varmaa että kestävät taatusti iskuja paremmin kuin vakio helmapellit. Latat on hitsattu suoraan runkoon ja kokeilun tuloksena helmaputket kestävät tunkkausta hi-liftillä tai vast.

tomni 03.10.2008 21:31

hieno homma jos kestää kunnolla. eikai sitä huonoa kannata tehdäkään :)
minullakin on vaan tuo rojekti pahasti kesken , en kyllä varmaan saa ikinä niitä tehtyä...
vakoilla kyllä pitää noita vaihtoehtoja ;)

JER81 16.10.2008 19:14

Jimny sai taas huomiota osakseen, katolle asennettiin työvalot ja lokasuojiin laitettiin kumilevikkeet.

Kattovalojen teline tehtiin 4mm latasta.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9935

Kattokaiteen kiinnityspisteen alle porattiin reikä kaapeleita varten.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9936

Kaapelit kulkevat tulipellin läpiviennin kautta a-pilaria pitkin katon läpivientiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9937

Kumisoirot levittävät edessä 30mm ja takana 45mm.

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9938

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9939

heimali 16.10.2008 21:50

Olen seurannut tätä projektia alusta asti ja aina offipalstalle tullessani sitä toivoo että tähän topikkiin olisi tullut lisää tarinaa ;)
On kyllä harvinaisen hieno Jimny ja siistiä työnjälkeä! http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

Harzaa 16.10.2008 23:48

on se prkl hieno laitos...tollain ois kiva kauppakassija pikkusen näppärämpi metsäpeli ku toi blazerin möhkäle

LarppaV 17.10.2008 08:28

On kyllä tosi komiasti toteutettu jimny ! Tuo puskuri varsinkin on todella hienosti suunniteltu/toteutettu. ;)

JariKoo 17.10.2008 16:55

Kelpais kyllä minullekkin...Todella siisti kulkine! Siirrät vielä valot tonne raudan päälle...

Rekisteröimätön 21.10.2008 08:26

juujuu
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JariKoo (Viesti 497789)
Kelpais kyllä minullekkin...Todella siisti kulkine! Siirrät vielä valot tonne raudan päälle...

Onkohan sulla mitään käryä miks ne on nimenomaan tossa alla?

La tuskaa 21.10.2008 08:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 498895)
Onkohan sulla mitään käryä miks ne on nimenomaan tossa alla?

Heh aika hyvä kyllä :D
Kyllähän ne kannattaiskin tosiaan siihen päälle laittaa että varmasti kaikki oksat sitten niihin osuis ja ym.... :D heh

JariKoo 21.10.2008 13:35

Kyllä varmasti valot kärsisi siellä päällä mutta ylempänä valoista olisi enemmän hyötyä maastossa.Saisi valokeilaa lähemmäs sinne missä sitä tarvitaan eikä sadan metrin päähän,luulisin...Mutta hieno kulkine edelleen oli ne valot miten tahansa!

JER81 21.10.2008 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JariKoo (Viesti 498961)
Kyllä varmasti valot kärsisi siellä päällä mutta ylempänä valoista olisi enemmän hyötyä maastossa.Saisi valokeilaa lähemmäs sinne missä sitä tarvitaan eikä sadan metrin päähän,luulisin...Mutta hieno kulkine edelleen oli ne valot miten tahansa!

Kiitos taas palautteesta, sitä on aina mukava saada!!


JariKoo on oikeassa. Valojen paikkaa täytyy muuttaa, koska katon etureuna varjostaa auton keulalle pimeän alueen. Tarkoitus on siirtää valoja lähemmäs katon etureunaa, mutta raudan alapuolella ne pysyvät silti.

¤Offi-Osku¤ 21.10.2008 17:55

Katsoa valot vielä sillain ettei kuitenkaan häikäise omiin silmiin jos osuu kone pellille paljon valo niin häikäisee.

JER81 02.11.2008 19:15

Cros4WD:n avajaisista tarttui matkaan vinssin kaukosäädin. Se löysi paikkansa konehuoneesta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11103

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11104

Muotoilin kattovalojen telineen uusiksi, nyt valot saa suunnattua paremmin etumaastoon.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11105

Seuraavaksi suunnitelmissa olisi jakolaatikon nosto 5cm ylöspäin ja pohjapanssareiden teko...

JER81 14.12.2008 21:43

Tänään tuli haettua joulukuusi metsästä ja tottakai autolla :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13719

JER81 21.12.2008 21:37

Pikku päivityksiä taas tehty Jimnyyn.

Jakolaatikon kannatinkumit vaihdettiin 20mm korkeampiin. Tarkoitus oli nostaa laatikkoa reilusti,
mutta kori tuli aika äkkiä vastaan, eli tuo 20mm on aikalailla maksimi.

Vakio kannatinkumi

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14038

Uudet kannatinkumit

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14039

Nyt kun laatikko on nostettu, pystyy sille tekemään panssarin ihan suorasta levystä.

Hessu_Hopo 21.12.2008 22:06

Millainen nivel kardaanissa?
 
Tuossa kuvassa näkyvä takakardaanin nivel vaikuttaa erikoiselta. Onko se joku vakionopeusnivel vai mikä?

Hessu

JER81 28.12.2008 22:21

Joulunpyhinä tuli taas touhuttua Jimnyn parissa.

Tasauspyörästönlukot laitettiin tilaukseen ennen joulua, eteen ARB RD87 ja taakse ARB RD88.
Lukot saapuvat tammikuun aikana, joten niitä odotellessa tehdään valmistelevia toimenpiteitä..

Kompressori, paineilmaletkut, johtosarja ja teline käyttökytkimille asennettiin valmiiksi odottamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14634

Kompressorille tehtiin teline ja se löysi paikkansa konehuoneesta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14635

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14636

Paineilmaletkut kiinnitettiin kulkemaan samaa reittiä jarruputkien kanssa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14637

Lukkojen ja kompressorin käyttökytkimille tehtiin teline tuhkakupin paikalle 2mm pellistä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14638

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=14639

Seuraavaksi vuorossa jakolaatikon suojapanssarin viimeistely ja paikalleen asennus...

JER81 09.01.2009 21:52

Sain vihdoinkin asennettua jakiksen suojan paikoilleen. Materiaalina käytin 6x40mm lattaa ja alumiinilevyä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15767

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15768

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15769

Revin kylkiputket pois ja tein tilalle 5mm L-profiilista / latasta tukevammat suojat helmoille. Kiinnitys runkoon M12 pulteilla.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15770

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15771

Lukkojen kompressori saa kaverikseen paineilmasäiliön, joka syntyy vanhasta sammuttimesta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15772

Maalin ja kiinnikkeiden poiston jälkeen rupesin etsimään säiliölle paikkaa, tuohon se laitetaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=15773

Näillä mennään ja homma jatkuu :)

ZeiZei 09.01.2009 23:19

On kyllä siistin näköistä jälkeä, kelpaa esitellä. + eräälaista pioneerityötä.

Itse olisin laittanut tuohon pohjapanssariin viisteet eteen ja taakse. Ehkäisee mahdolliset tartunnat kantoihin ja kiviin, sekä maahan, tai ainakin vähentää kiinni tarttumista.
Kannattaa aina koittaa ehkäistä kaikki (itse aiheutetut) stopparit, jos mahdollista.
Voisko pohjapanssarista tehdä kokopeittävän, esimerkiksi tukivarren rungonpäistä asti

JER81 10.01.2009 16:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HäRVeli (Viesti 523019)
On kyllä siistin näköistä jälkeä, kelpaa esitellä. + eräälaista pioneerityötä.

Kiitos palautteesta! Toivottavasti tämä meikän projekti kannustaisi muitakin aloittamaan oman Jimnyn rakentamisen. Samalla uusiutuisi Suzuki- kalusto tuolla maastossa :)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HäRVeli (Viesti 523019)
Itse olisin laittanut tuohon pohjapanssariin viisteet eteen ja taakse. Ehkäisee mahdolliset tartunnat kantoihin ja kiviin, sekä maahan, tai ainakin vähentää kiinni tarttumista.
Kannattaa aina koittaa ehkäistä kaikki (itse aiheutetut) stopparit, jos mahdollista.
Voisko pohjapanssarista tehdä kokopeittävän, esimerkiksi tukivarren rungonpäistä asti

Kommentistasi innostuneena kävin pyörähtämässä Jimnyn alla ja totesin, että sinnehän voisi tehdä koko pohjan peittävän panssarin tukivarsien runkokiinnikkeiden väliin.
Huono puoli tuossa olisi panssarin paino, se kun pitäisi tehdä aika paksusta levystä. Riittäisiköhän 2-3mm paksuus?


Sivu luotu: 05:41 (GMT +2).