![]() |
|
Maastobussi HJ
Joo elikkäs semmonen vekotin (HJ60 vuosimallia -88) tuli hommattua kesällä 2006. Ihan siitä syystä, että juhannuksena ei huvittanut teltassa nukkua ja hyvinhän se juhannus sujui tuolla auton takaboksissa. Tässä vaiheessa ei vielä off-road ollut yhtään tuttu asia. Työvaiheista ei kovinkaan ole kuvia, koska vanha tietämyskone levis käsiin pari kuukautta sitten ja sinne meni kuvat mukana.
Autohan on siis alunperin Puolustusvoimien käytöstä http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180870.jpg Ja tämän näköinenhän se siis oli. Ostohetkestä 10min, vinssi oli otettu keulilta pois "pilaamasta" auton ulkonäköä :eek: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971684.jpg Dobinsonin alustasarja hyökkäs auton alle heti seuraavana talvena, 35" renkaiden kaivattua sitä, tosin koriakin joutui vielä nostamaan, kun jäi sen verran tuo keula läjään. Ylemmässä kuvassa, todella huimia joustoja feat. escort & dobinson :eek: Alemmassa kuvassa keretty vinssiä ottamaan sisäänpäin ~10cm ja taispa se saman verran nousta ylöspäinkin http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971685.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971696.jpg Seuraavana olikin sitten se varmaan tärkein asia autoon; SOA, joka alunalkaen tehtiin noilla Dobinsonin korottavilla jousilla (jotka myöhemmin vaihtui originelleihin suoriin lateihin, kardaanikulmien ja katsastuksen takia) Tästä SUURET kiitokset Vihannin suuntaan Tapsalle. :) Ylemmässä kuvassa ensimmäinen kuva jostain työvaiheesta ja alemmassa näkyykin olevan jo vaihtunu suorat latit alle ja palkkihelmat ilmestyny + samaa tavaraa takalokasuojien alaosassa. Iskarit edessä hitusen rajottaa joustoja, ei varmasti kyllä paljoa tuon enempää joustaiskaan :rolleyes: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971689.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971690.jpg Leimallakin joutui käymään, katkasulaikat komistaa autoa sopivasti :D http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971683.jpg Aina sattuu, kun tapahtuu.. Viime talvena ensimmäistä kertaa joutui perän aukaisemaan, kun tyhmyyttäni samaan pakettiin hajotin pinjonin, vetonivelen ja pyöränlaakerin. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971686.jpg Rokkikoneetkin kävi hetken aikaa autossa, tosin hetken mielijohteesta ne myös sai lähtöpassitkin autosta http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971687.jpg Sitten alkoi tuo tehottomuus pikkuhiljaa kyrpimään ja rokkikoneet vaihtuikin turboon, sain vaihdettua itselleni Schwitzer S2B:n 51/59mm siivillä ja liian isolla pakopesällä A/R 1.15 Syötöt on ihan tapissa olleet asennuksesta asti, ahdin heräs kunnolla vasta 3000rpm, mutta kyllä se sitten alkoikin aika miehekkäästi vetämään, 1.2bar ahdot @ 4700rpm :D http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img971703.jpg Dumppi myös käytössä http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img982649.jpg Ja nyt tässä kuukausi takaperin rupes vituttamaan, kun taas yks pinjoni katkes ihan typerässä paikassa, alakierroksilla todella nuhainen, kun turbo herää niin ylhäältä, joten pumpun rakentaminen täysin mekaaniseks ja isommilla elementeillä alkoi. Tästä välistä meinaskin unohtua, uudet traction barit tein, ilmeisesti ne edelliset traktorin työntövarret ei toiminu odotetulla tavalla, toisen takajousen "ylläristä" päätellen http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180838.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180839.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180841.jpg Just äskön kävin hakemassa matkahuollosta pumput, jotka pitää naittaa ton oman pumpun kanssa Vasemmalla Custom Ford kuorma-auton pumppu 8.5mm elementeillä, 6 litrasesta koneesta ja oikealla W123 200D mersun pumppu. Fordin pumpusta tulee elementit tojon pumpun sisälle + tuo keskimmäinen välikappale 60:sen alipaine-paskan tilalle, mersun pumpusta vain tuo takimmainen osa, eli säädin. Ei saa ilman tuota mersun säädintä kierroksia tarpeeksi (2500rpm ilman sitä) http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180847.jpg Jotain tee-se-itse vimpaimia joutu tekemään, kun pitää tuo jakopää käyttää auki pumppua takasilaittaessa http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180849.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180850.jpg Ja vaihtuihan autoon myös mustikat, eli Pauli:lta ostin nuo Monster Mudderit, kokoa 38.5/15/15 kiitoksia näistä ja eritoten edullisesta hinnasta :p http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1180848.jpg Tänään pitäis vielä lähteä käymään vaihtamassa tuo nykyinen turbo astetta isompaan, sopivan kaupan sai aikaseksi melkeen uudesta Garrett GT42 ahtimesta.. Pitänee tuosta pumpun ropaamisesta kirjotella lisää, jahka se valmistuu, toivottavasti ens viikoks sais käyntiin. Voimaa ainakin löytyy sen jälkeen |
näyttää aika lyhyeltä toi traction-paari sulla?
omaan tuplasin pituuden niin tuli parempi. n.metrin pitkä kanki ja.aika vaaka tasossa auton alla lyhyt vääsi jousia. villeihin asentoihin. |
Joo tuo takapää ainaki on aika huono omasta mielestä, pitänee tuolla koululla värkätä uus jahka kerkeää ja mittailla vähä paremmin.. Piti vaan koittaa päästä helpolla ja laittaa se edellisen rajottimen kiinnikelapun paikalle, vois tosiaan tehdä vaikka kokonaan uuden poikkipalkin tonne alle ja kötystää se siihen kiinni
|
|
No ei luulis tuon ahtimen pieneks jäävän?
Vai onks toi se sama mis on A/R luku hullut 1.15? |
Onko pakosarja itse tehty vai orkkis...?
|
Tuossa on tällä hetkellä vielä A/R 1.44, mutta kaveri siihen tekee lähipäivinä pienemmän, kun löyty jo kasasta sopiva aihiokin, pieni T04:sen pesä. Vielä kunhan tuon pumpun ropaa valmiiksi, niin sitten pääsepi hajottamaan kytkimen
edit: ja ihan alkuperäinen rimpula pakosarja toistaseks paikallaan, kuukauden sisään siihenkin muutos kyllä tulossa.. Ei pysty näillä kelan rahoilla ihan mahottomuuksia kerralla tekemään :) |
Multa vois löytyä hj pakosarjan laippoja ko. projektiin. Kunhan saan osat omiin hyppysiin.
|
Joo kerrohan sitten vähän hintapolitiikkaa niille laipoille.. Yks kundi tuossa tekee kyllä jo pakosarjan mulle, mutta voihan sitä noita laippoja käyttää joskus tulevaisuudessa..
|
mitä ruuvia sää sieltä pumpusta olet pyöritelly jos ihan tapissa asti on ollu? eikö sitä savua ainakin tullu niin paljon ettei putkesta meinaa mahtua? ittellä jos pyöräyttää pari kierrosta niin pöllyyttää jo aika lailla!
voisko tohon pumppuun vaihdella sen alipaine säätimen tilalle noi mekaaniset härpäkkeet ilman pumpun tohtorille vientiä? |
joo kylläpä se vaikutti turbon heräämisen ja ahtojen määrään aika radikaalisti, kun sen ihan tappiin sääti, vaikka se savuttaaki jo pienellä lisäyksellä.. kyllä se tieten jos noiden päälle ymmärtää niin onnistuu ilman pumppumiehellä käyttöä.. just tuo fordin pumppu nyt on levällänsä ja itellä ois kyllä mennyt peukalo suuhun heti
|
Ymmärsinköhän nyt oikein tuon koneen ajotuksen säätämisen, elikkä tuossa kuvassa nyt näkyy, että kampuran hammaspyörästä pitäs tuo persesilmä saada ylöspäin vaan ja sitten yksinkertasesti asetellaan nuo muut hammasrattaat osumaan numerot kohdalleen ? Koitin tuossa konetta pyöritellä eestaas varmaan 50 kierrosta ja ne aivan osu kohdalleen numerot :mad:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1185676.jpg |
Joko otat välihammaspyörät irti, ja laitat sillä tavalla merkit kohdalleen. Tai sitten veivaat konetta niin kauan kun kaikki merkit ovat kohdallaan. On kone kohtaista koska kaikki on paikoillaan. Esim valmetin koneessa kolme merkkiä tapaa toisensa joka 72:s kierros, muistaakseni...:rolleyes:
|
Pumppu oli tullu eilen valmiiks, harmi kun ei kerkeä nyt hakemaan uusia kaasuvaijeri aihioita mistään ja kaasuläppä pitäs siitä pömpelistä repiä irti ja tukkia ne reiät mitä sieltä jää. Jonkunlainen vaijerikänkyrä pitää tehdä auton sammutukselle myös. Vielä kun sais tänään ton auton kasattua sille mallille, ettei tarvi ku ne vaijerit vetää ja turbo kyhäillä uuteen paikkaan niin sitte oiski jo voiton puolella homma.
Pitää illalla pistää "uudesta" pumpusta kuva näkösälle. |
Hinnan tiedän ens viikolla kun saan laipat. Minkä kokoset siivet tossa ahtimessa on.? itelle tulee holset 3ld imu54mm ja pako 60mm. Juhannuksen jälkeen olis tarkoitus tehdä pakosarja.
|
62/72 on siivet tuossa, ne piti olla 72/74, vaan eipä ollut, mutta eipä se haittaa..
Joutuu pumpun vielä kertaalleen aukasta näemmä, unohdin sanoa kasausvaiheessa, että se kaasuvipstaaki pitäis olla toisella puolella pumppua, koska nytten se on siellä koneen puolella ja siellä on myös se rajotinruuvi kaasulle, niitä ei minkäänsortin fakiirikaan pääse räveltämään sen jälkeen, kun pumppu on lyöty takasi kiinni. :( onko tuossa holsetissa minkäkokonen pakopesä ? pienellä pakopesällä tuo vois jollakin lailla toimia, jos et pumpulle aio tehdä mitään.. |
Kaipaisin tietoa, että voiko ton kaasuvivun kääntää toiselle puolelle pumppua, tuossa näkyis olevan sille rajotinruuville identtinen paikka toisella puolella ja näyttää siltä, että nuo ulkoset palaset tuossa kuvassa lukkorenkaan jälkeen lähtis irti
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1191051.jpg |
Mikäpä estäisi jos se on täysin peilikuva rakenteeltaan, kääntele, zoomaile, mieti ja pähkäile.
|
Kaikki ylläolevat tehty ja vielä kokeiltukin, eipä onnistu ei :mad:
|
vipua ei siis pysty kääntää, mutta lisää tietoa kaivataan, tuossa näkyy nuo 3 säätöruuvia pumpun perässä, mitä noista mikäkin tekee ? Tuo alimpana oleva tosiaan löytyy luukun takaa, ja sitä ruuvaamalla tuntui, että kaasuvipua kääntäessä sisuskalut liikkuu pitemmän radan tuolla..
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1191875.jpg tyhjäkäynti, syöttö, maksimikierrokset ? vai mikähän järjestys? |
Pumpun ruuvit
Valtroissa olevissa boschin rivipumpuissa tuo alimmainen eli luukun alla oleva on syöttö ruuvi...
|
Tyhjäkäynti ja maksimi kierrokset säädetään pumpun ulkopuolelta. Sopparuuvi löytyy luukun alta, niinkuin tuossa jo Maajussi totesi.
|
Ihania ihmisiä, kiitoksia :rolleyes:
|
Millä kierrosluvulla sä luulet että tuo turbo alkaa herämään? ;)
|
1000-1500 korkeintaan
|
Lainaus:
Ton löysin PRO TURBON sivuilta, tuskin ton kokoinen ahdin hj:n kaasuilla herää. # Holset PRO52 # Todella tehokkaiden moottoreiden viritysahdin # Esim. kiihdytysautot ja vetotraktorit # Siipikoot 71/72mm |
Kyllä se herää, se on käytännössä jo täälläpäin todettu, siinä oli puoli milliä isommat elementit vain, ja lähti saman kokoluokan ahdin 800rpm ahtamaan. Sitä ei usko poliisikaan minkä vaikutuksen tekee tuo alipainesäätimen vaihtaminen mekaanisen.
edit. Niin ja tosiaan, siihenhän tulee erittäin pieni pakopesä, tuolla mikä siinä ostohetkellä oli niin olis herääminen ollu turhan korkealla.. Taas on hitusen edetty mitä nyt joutanu, kaasuläppähärdellisysteemi lensi roskikseen ja kyhäilin koululla tollasen "normaalin" härpäkkeen tuohon ja samalla vähän kaasuvaijerin hahmottelua uudelle reitille http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1195319.jpg |
iso ahdin pienellä pakopesällä on huono,pakopaineet lähtee hallusta melko varmasti.
|
Juu ei sinne ihan mielettömän pientä silti tuu, sellanen sopiva :)
Joutu sen kaasuvipuhärdellin sittekin kääntää toisinpäin, ei se saatana mahtunu pumppu muuten paikollensa, kun jätettiin tuo fordin säädin sinne, koska mersun säätimellä ainut mahdollisuus auton sammuttamiseen ois vaihteella, josta ei leimamies varmaan hirveästi tykkää. Melkonen viritelmä tuleeki tosta kaasuvivusta, mutta eipä se mitään, toimii.:eek: |
Miten homma etenee?
Pitäis tulla joku päivä katsomassa projekti paikanpäälle.. :) |
Vähäsen taistelua tällä hetkellä, ei meinaa sammutinvipu mahtua millään liikkumaan, kun sen joutu pakosta jättään moottorin puolelle ja ku mulla ei täällä kotona oo muuta ku ruuvaustyökalut, niin joutuu aina tuolla koululla eestaas rampata hitsailemassa, meinaa into loppua ku skootterilla kulkee vesisateessa :D Mutta siihenki nyt vihdoinki löyty ratkasu niin eiköhän se tässä lähipäivinä tärähdä käyntiin sitte :)
edit. ja syöttöruuviki jää aika mielenkiintoselle paikalle, pitäs joku muu pultti sinne keksiä ku talttapäisen ruuvarin pää.. Tai sitte jättää koko ruuvi pois :D |
jos se ruuvi jää taakse päin ni hitsaa siihen jatkoo ja tee ohjaamoon nuppi mistä saa vääntää syöttöö joku joustava osa siihen vaan väliin ja sit kehittää joku lukitus :D ja vielä turboruuvi hyttiin ni ah ku olis ihana...
|
Onko sä saanut pumppu toimimaan?
|
Nyt se on jo paikallaan ollu pari päivää, vituttaa tuo vesisade vaan nyt liian ankarasti.. Enään syyläri irrallaan ja just menin äsken sitä pistään kiinni, niin eiköhän sitä paskaa ruvennu taas tulemaan taivaan täydeltä :mad: Turbo on todennäkösesti parin päivän sisällä valmis, toivottavasti ainakin.. Vielä pitäs jostain repiä rahat vapaavirtaus filtteriin ja uusiin pakoputkiaineksiin.
Oli siinä turbossa ollut ihan väärän garretin sarjan pakopesä kiinni, kaveri tuossa jo kerkes tehdä uuden kiinnitysholkin ja rupes vielä mittailemaan jotain niin huomas, että siellähän on ollu toinen pakokanava tukossa koko ajan, vissiin 5:s sarjan garretista se pesä mikä tossa oli paikallansa.. Entinen turbon omistaja sanoi, että oli ahdistanu jossain traktorissa mihin ne oli pistäny sen kiinni, eipä oo ihme, jos toinen pakokanava tukittuna ollu. No eipä sinne mitään vaurioita oo päässy tulemaan, hyvin se siihen paikalleen oli istunu kuitenki :o |
mullakii olis tossa pään vaivaa omassa jiipee (hoojiin koneella)rojektissa...
tällähetkellä ahtimena isohko h1 holsetti, siipien kokoo en muista mut mut... ongelmana on et syötöt pitää olla aivan tapissa ja silloinkin herää melko myöhään. voimaa tuntus piisaavan sitte ku ahtimen on saanu hereille mut saiskos tosta orkkis pumpusta jollain ilveellä kutitettua syöttöö alemmille kieroksille? ilman et pitäs pumppusepälle kiikuttaa tota pumppua... varmaan hiukka paranis jos kääntäs pumppuu aikasemmalle mutta luulempa et sitäkin sais olla kääntämässä vallan vitun aikaselle et todellista hyötyä olis. saattaapi konekkin tykätä kyttyrää kun se kumminkin sitte kilistää ja miekun tykkään kiljuttaa näit paskalaatikoita... |
sie pumpun persuuksissa on kalvon vieressä jousi jota itse venytin vähäsen jonku 1cm ja rupes se pumppu lykkään kaasua päälle hätäsemmin kaasua painettaessa, ja kierros rajottimen ruuvia pyörittelee myös vähäsen! ootko jv muuttanu niitä alipaineputkia mitenkää?
|
Lainaus:
en oo. en tiiä pitäskö siihen toiseen tehä pikkunen reikä. sellanenhan on orkkis korpivaara turbossa... mielipiteitä? |
käännä se kaasuläpän yläpuolella oleva letkulähtö sillai että se reikä osoitaa alaspäin. jos tekee reijän niin siinä kaasussa ei ole muuta kuin on ja off. jos ei muuta mitenkään niin sieltä ei tulee ainetta ulos kunnolla kovemmilla kierroksilla.
|
Lainaus:
on noit reikiä muutki tehny ja ihan ok on pelannu. on vaan huomattu et jos sitä ei tee nii jossain vaiheessa repee pumpun kalvo ja sitte tulee toi on/off kaasu. me tehtiin kaverille se reikä ja toimi ihanteellisesti koko kierros alueella, alko ahtamaan puolta baaria jo alle 1500rpm kohilla. ahtimena oli 6litrasen manin kkk. heppoja siitä irtos takapyöriltä 120 kilon ahoilla. mulla kyl tuntus olevan reippaasti enemmän sitte kun urpo herää, pitäs vaan saada se perkeles heräämään ainakin tonnin alempaa ku nyt ahtaa kiloo vasta 3000rpm kohilla. täytyy kokeilla kirrata sitä jousta mistä puhuit tossa aijemmin... reikää en viel tee mut kokeillaan ny eka. ja sori turbourpo topikin kaappauksesta. |
Joo eipä mittään, älä tee sitä reikää sinne putkeen olleskaan, kääännät vaan kaasuläpän yläpuolella olevan alipaineletkun liittimen 180-astetta ympäri, se autto mulla tolla vanhalla pumpulla kans ihan simona, ennen sitä ei ahdot noussu ollenkaan 2-vaihteella, sen jälkeen sai jotain 0.4bar@3000rpm ja 2-vaihteella ja maastossa 1bar@3000rpm
|
Turbohäkkyräki tuli eilen lähes valmiiks, tänään kameran kanssa riehumaan ja näpäyttämässä pari kuvaa siitäkin :)
|
Siinäpäs se ois nyt valmiina, ei vielä silti asennettuna, huomenna ehkäpä..
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1224632.jpg Ja pulkanki joutuu näköjään laittaan konepeltiin kiinni, ahtaat oltavat muuten http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1224631.jpg joopatijoo http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1224638.jpg |
Luuletko että paikat kestää se teho/vääntö mikä tuo turbo antaa? ;)
|
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :D Ei vaan, kyllä sieltä varmasti jotain antautuu, kytkin ihan varmasti menee aika vauhdikkaasti, varsinkin noilla vakioilla välityksillä, ku tahto vähä haista aikasemminkin jo tuo kytkin :eek:
|
voi jösses mikä härveli :)
|
mitä tuolle syylärille on käyny kun on noi lommolla ?
|
jonku verran saanu ruuvata kontallaan tuolla konehuoneessa, polvet ollu vissiin jonku kerran tosa päällä :D
|
Mun silmään pistää, että cooleri puuttuu tuosta paketista. Nyt on mukava nähdä, että juku on jo tajunnut sen mitä elementtien isonnus saa aikaan rivipumpussa ja hojon esikammiokoneessa on potentiaalia, jos pumppu tehdään kunnolla, kunnon pakosarja ja gt42 tai holsetin hx40 kokoluokan ahdin coolerilla, on tehot ihan mukavat ja paketti kestää, siis kone, kaikki sen jälkeen huutaa apua...
kannattaa se cooleri laittaa, saat tehoja samoilla syötöillä huomattavasti enemmän ja et polta konetta, kun et tarvi hirveitä ahtoja. kilollakin saat kaiken koneen perästä pehmenemään tuon kokoluokan ahtimella (tuottaa ilmaa kilolla n.300 hv tarpeeseen). |
Juu aivan, tässä sitä mietinkin, että tekiskö joku mulle pakosarjan seuraavista hurjista kelan rahoista, vaiko ostasin coolerin tuonne.. Tosiaan ei pysty kovin ihmeitä kuukaudessa tuolla hurjalla 500 eurolla tekemään, kyllä se cooleri vielä silti tuonne ilmestyy :) Noita kiinalaisia jähyttimiähän saa ihan pilkkahintaan ja eiköhän ne semmosia pieniä ahtoja kestä siinä missä muutkin..
Öljyn tuloletkunki sain tuolta paikallisesta ilmaseks ku heilahdin turbo kädessä putiikkiin sisälle ja oli niin innoissaan se myyjä, että sillä ehdolla sai ilmaseks, kunhan tulee näyttään sitte autoa ku valmis :D Katu-uskottavuuskin kasvoi jonkun asteen taas :D http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1229596.jpg |
itsekkin huomasin että tuosta tärkein vielä puuttuu eli ilman muuta cooleria kehiin. yhtään turbomoottoria ei pitäs olla olemassa ilman kunnon välijäähyä. Sitten kun sulla alkaa olemaan ahtopainetta reilu kilo niin ilman jäähyä kone sanoo että poks jossain vaiheessa. itellä ainaki alko patrollissa mäntien päällä näkymään pieniä sulamiskohtia ennen..
yhtään konetta en kyllä jätä enää ilman.. edit. kyllä ne kiinan kuulerit ahtoja kestää siinä missä muutkin. |
Kyrväkäs peli. :D
|
Oletko päässyt kokeilemaan vielä? ;)
|
kyllähän ne kuulerit kestää mutta juju on siinä että harva kiinan kuuleri on sisärivoitettu. 50% huonompi jäähdytysteho kiinan kuulerissa ...
|
Isot suunnitelmat, isot ongelmat... Tänään lähti tosiaan ihan kirjaimellisesti ekat savut ku startattiin.. Kierrokset täysillä heti ens alkuun ja eihän sitä tajunnu heti vaihteella sammuttaa ku tottunu avaimesta vääntämään.. Reaktioaika hieman huono ekalla startilla ja tontti mustana :D Mutta ei tällä hetkellä pahemmin naurata, kun ihan sama miten säädät ruuvit pumpusta, niin aina on kiekat täysillä.. Ja sain jopa 22mm listan unohtumaan venttiilikopan ja hehkukiskon väliin, tällä hetkellä autosta kaikki virrat täysin kadonneena. Joten vinkkejä kaivataan, mikä sulaa seuraavana siitä akun juuressa olevan sulakkeen jälkeen
|
Isot suunnitelmat, isot ongelmat... Tänään lähti tosiaan ihan kirjaimellisesti ekat savut ku startattiin.. Kierrokset täysillä heti ens alkuun ja eihän sitä tajunnu heti vaihteella sammuttaa ku tottunu avaimesta vääntämään.. Reaktioaika hieman huono ekalla startilla ja tontti mustana :D Mutta ei tällä hetkellä pahemmin naurata, kun ihan sama miten säädät ruuvit pumpusta, niin aina on kiekat täysillä.. Ja sain jopa 22mm listan unohtumaan venttiilikopan ja hehkukiskon väliin, tällä hetkellä autosta kaikki virrat täysin kadonneena. Joten vinkkejä kaivataan, mikä sulaa seuraavana siitä akun juuressa olevan sulakkeen jälkeen
edit. tosiaan se akun jälkeinen sulake on alunperin 5A ja se palo viime talvena, ku taas vaihteeks tuli kämmäiltyä jotain, nyt siinä tilalla on reikärautaa, joka todennäkösesti vastaa jotain 300A sulaketta, eli ois oikeesti ihan kiva ku sais ees jotain virtaa taas autoon :D |
Juup
Lainaus:
|
Jaa olinki yöllä jo pikku pierussa kirjotellu tänne asiasta... Olipas aika erikoinen näky äsken pihalla, oli tullu pumppu ruuvattua näköjään yöllä irti taas :D Siihen sähkövikaan otetaan auliisti neuvoja vastaan :o
|
Taas ehdin pitkästä aikaa netin ääreen.... niin niistä pakosarjan laipoista 15e olis hinta ja tietysti toimitus kulut. Itsellä pakosarja on yhtä mutkaa vaille valmis. Teen kun ehdin oman topicin sille projektille sit tulee kuvia. Mitä eroa muuten on 60 ja 61:n syöttö pumpuissa...?
|
milloin sä tuut käymään jepualla maastopussylla? :D
|
Sais nyt edes virtaa tonne autoon jostain :D Lähetän pumpun Mynädieselille heti maanantaina, ei tuosta ota poliisikaan selvää mikä sitä vaivaa, kierrokset on täysillä, teitpä mitä tahansa, ei se maksa ku sen 300 euroa tehdä, omasta takaa kun kerta osatkin on..
61:sen pumppu ei ainakaan toimi paine-erolla ja onhan siinä ne ahdonalaiset syötöt tieten, en oo sellasta niinkään tutkinut, mutta tosiaan se taitaa olla oikealla säätimellä silti, eikä semmosella lelulla. Eipä ois kyllä paha hinta laipasta, pistän tässä privaa joku päivä, pitää lähteä taas ottaan neuvoa antavia |
Mistä on sähköä pois? Virtalukosta?
|
Avaimesta kun vääntää niin ei missään syty valoja, aivan niinkun ois pääsulake mennyt, mutta missä on pääsulake ?
|
Mutta auto lähtee käyntiin avaimella vai?
Lainaus:
|
Joo lähtee, jos tulis virtaa ku kääntää avaimesta
|
mutta miten sä teit kun sä sait sen käyntiin? ja se ei sammunut avaimella..
|
vaihde päälle, jarru pohjaan ja kytkin ylös
|
mutta lähtikö se silloin avaimesta käyntiin?
|
Joo lähtee avaimesta käyntiin, mutta ei sammu avaimesta, kun ei oo sitä alipainesysteemihässäkkätouhua enään siinä pumpun perässä niin sammutin on vaijerilla, vaijeria vaan ei oo sisälle asti vedetty vielä..
edit. sitte tuosta jotain pientä välipalaa :D http://www.youtube.com/watch?v=XAIHPzuqSc4 |
No jos se lähtee avaimesta käyntiin, kaikki virta ei ole hukassa ;)
eli ei voi olla pääsulake, mutta tarkista kaikki sulaket mitä sä löydät, jos et ole tehnyt se jo.. Lainaus:
|
Siis... Se lähti käyntiin sen 3 kertaa, sitten se iski kipinät akun vierestä johdoista, kun unohdin työkalun sinne hehkujen ja venttiilikopan väliin, sen jälkeen sinne ei oo tullu virtaa, eikä lähde enään käyntiinkään sattuneesta syystä..
|
Justiinsa kyttäsin noita valoja tuossa.. 1 ajovalo toimii ja toiselta puolelta pitkä.. Parkkivalot palanu, takavalot pimeenä, mittaristossa kaikki muut pimeenä, paitsi vilkkujen valot siellä räppii ja vilkut näyttäs toimivan normaalisti muutenkin.. Virtalukon pohja oli ainaki silmämääräsesti ehjän näkönen
edit. virtalukkoa mittailtu ja virtaa tulee niinku pitääkin, startti irti ja seki pyöri ku suoraa anto virtaa |
Vihdoin, virrat palannu takas ja pumppuki jo kiinni, huomenna käyntiin... Vesisade taas perkele keskeytti hommelit :mad:
|
Lainaus:
onko nää laipat kokonaisia vai moni osanen...? Jos kokonainen niin voisin yhden ostaa. |
No perkele, nyt toimii auto ! Tyhjäkäynti vähän isolla vielä, 1500rpm ja syötöt tosi pienellä ku vähä vaan pölläyttää ku lyö lämän lattiaan ja kaasuvaijerissa löysää ku ottaa vaa ~2600rpm.. Nyt onki naama täynnä hampaita taas :D:D Ja sammutinkin toimii makeasti ~2cm liike vaijerissa niin jo sammuu
siinä paskan mikrofoonin omaavalla kameralla kuvattu vitun huono pätkä :D http://www.youtube.com/watch?v=ZWWMnPTxoS8 |
Lainaus:
|
Mielenkiintoista taas kerran... Viimeks kun talvella asennettiin turbo autoon, meni jarrut sitte testiajolla hajalle, pääsylinteristä löyty vika, sisempi mäntä saanu iskun siitä stoppari-ruuvista ja oli jumittunu sylinteriin.. Nyt jumalauta, niin täysin sama homma, 5kk sitte uusittu kaikki sisuskalut pääsylinteriin..
Noh, aiheuttaja tällekin jo löyty, että eipä siinä, mutta ihmetyttää vaan, miten voi ihmisellä olla niin hyvä munkki, ku tää on varmaan 4-5 kerta ku jarrut rupee vittuileen sen jälkeen ku on jotain uutta saanu autoon :mad::mad: No se nyt ei tosin muuten harmita niin paljoa, mutta ois ollut nyt kiva käydä testaamassa miten auto vetää, ku sai sen ottaan kierroksia ja tyhjäkäynnin pudotettua sinne ~700rpm. Pikkusen liian rajua ois lähteä ilman jarruja lähteä tonne asutusalueelle sekoileen kaasu pohjassa, ku käsijarruvaijeriki on irrotettu aikaa sitte |
Onko sä saannut jarrut toimimaan?
Mulla on kohta myöskin auto valmis, että voisimme joskus mennä koeajolle? :) |
Lainaus:
|
Joo just tulin ajamalla kotiin sillä :p Jotain joutuu nyt keksiä tuon kaasupolkimen kans, meinaan vaan, että en aio ostaa lyijykenkiä sen takia, että sitä jaksaa painaa :D Ja eipä oo hirveen kauniit sävelet ku kylkiputken teki, joutunee vetää loppuun asti sen.. Viheltää silti kivasti ku ikkuna auki ajaa :rolleyes:
|
Sain tuossa ex-appiukolta ilmaseks HJ:n oman alkuperäsen pumpun ja lähetän sen nyt heti alkuviikosta mynädiiselille tehtäväks "kaikki irti"-periaatteella. Alkaa kyrpimään tuo kaasupolkimen jäykkyys, kun ei tuolla oikeen kaupungissa ainakaan pysty ajamaan, ku tasakaasun pitäminen on lähes mahottomuus tuolla kuorma-auton säätimellä. Jostain turbodiesel W124 mersusta pitäs se säädin saada, tai sitten yli -88 vuosimallia olevasta vapari 124-koppasesta myöskin käy, niin siinä ois myöskin se ahdonalainen syöttö mukana ja ihmismäinen kaasu myös
|
Lainaus:
|
Joo se on kyllä kieltämättä aika villi käytökseltään tuo säädin, ei tässä vielä muutaman päivän aikana oo oppinut yhtään ajamaan, aivan holtitonta savustamista tuolla kylällä :D
|
Lainaus:
|
Välistä haiskahtelee, mutta vielä toistaseks ainaki pitää.. Ei tosiaan oo päässy testaamaan oikeestaan yhtään vetoja, ku rupee 40 km/h vauhdissa aivan kammottava puistatus, kiitos väljän ohjauksen :o
|
Lainaus:
|
Kallista lystiähän se on tuo pumpun tekeminen, jos se tehdään kokonaan uusilla osilla. ~1000 euron pompsi heti ja taitavat olla vähän kanttisia tekemään, jos noita kiinan elementtejä ostat itse ja haluat ne vaihdattaa..
|
Lainaus:
Autossa on nyt vakio 61 mallin ahdin. missä vaiheessa sen vaihto on tarpeellista. Välijäähdytin puuttuu ja koneen lämmöt pidetään kurissa 89.mm suoralla putkella. Akseleitten siirto kiinnostaa myös. 20000 km./v pikitietä ja 20 maastossa. Kaiken varalta.... |
Ainakaan tuossa mun autossa, kun SOA ilmesty siihen, niin ei muuttunu ajo-ominaisuudet huonommaks, kyyti tuli omasta mielestä ainaki pehmeemmäks vaan, vaikka samat jouset oli kyseessä. Siinä SOA:n tekemisessä on kuitenki keulassa melko paljon työtä, jos jonku löytää joka sen tekis, niin kannattaa ehdottomasti antaa sellaisen käsiin se.
|
Pistin tänään vähä pienemmän turbon kiinni (Holset H1C) Paikallaan ku polkee kaasua niin ahtaa jo 0.6-0.7bar :D Perkele ku ei pääse testaan kauanko se pysyy ehjänä, ku raidetangot irti ja yhtä nuppia odotellessa...
|
Käytiin tuossa poikkain kanssa vähän ajelemassa eilen
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1319169.jpg meinas nivaki syöksyä tosta alas ku väärästä kohtaa hyökki tulemaan http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1319180.jpg edit. pajerolla mennään isolla vaihteella http://www.youtube.com/watch?v=S0AdOeqjTHw |
Lainaus:
|
ei mitenkään liity mun autoon, mutta tuossa kaverin amazonista pikku pätkä.. ~2:45 asti joutokäyntiä, sitte vähä polkasua.. meni kameramiehellä kädet ihan lakeriks ku rupes vähän rytisemään :D :D
http://www.youtube.com/watch?v=7JVugqNVL_k |
No nyt ei paljo muuta edistystä oo tapahtunu uutta hybriditurboa odotellessa, kuin että paria uutta traction baria koittanu takapäähän, jos sais ne pinjonin katkeemiset loppumaan.
Tänään tein samanlaisen ku entinen, mutta vähän vankemmasta tavarasta vain: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1330043.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1330044.jpg |
eikö nuita trac-bar systeemejä saa kiinitettyä rungonpäästä ylemmäksi? on tuosta sivusta katsoen aika pässin oloinen viritys, nuohan hukkaa kaiken korotuksella tulleen tilan masun alla, kanto/kivi tutkat ne vaan tollee on...
onko nuissa muuten mitään mikä sallii akselin kallistua sivusuunnassa, jos ei voi olla aika tönkkö joustamaan ja porsii tuo järeämpikin tanko, nämä nyt tuli vaan mieleen ... ei herneitä. |
Huomasin vaan sen, että mitä ylempänä se rungonpään kiinnitys oli, sitä enemmän akseli kiertyi esim. paikaltaan lähtiessä rivakammin. Parempihan se tietenki olis, jos se ylempänä vois olla ja voiski olla, mutta ei kiitos katkenneille pinjoneille. En ainakaan huomannut, että rajottais joustoja, etupään iskarit hoitaa sen :o
Ja piti muuten tulla ne "häränsilmät" tuonne rungon päähän, alko vaan koululla menemään tänään ovet kiinni, niin en kerenny käydä hakemassa niitä kaverin hallilta, täsä viikonlopun aikana pitää ne lyyä kiinni edit. niin ja vielä, kävihän tuossa suunniteluvirheen perkelekin paikalla, piti tuo tanko tehdä samoin päin, kuin etutankokin, eli tuo viisto "tukiosa" piti jäädä alapuolelle, mutta eipä se käyny mielessäkään 2 tunnin yöunien jälkeen :D Senkin nyt joutuu muokata. Melkeen ku ois 4 promillen kännissä tehny tuota |
täällähän se hevosenpää majailee..:) millais sulla ton SOA.n kanssa etupäässä, käänsikkö napoja?
|
Juu ne on käännetty, tosin itse en tuota SOA:a tehnyt tuohon, piti jättää sen tekeminen henkilölle, joka noita useamman on tehnyt :)
|
Jotain taas tapahtunut biilille ja omassa päässä vilkas mielikuvitus laukkaa, kun katsastus pitäis nyt perjantaina suorittaa. Ajattelin jättää auton ihan harrastusvehkeeksi tästä eteenpäin ja pistää auton seisontaan. Eli ens kesään mennessä, jos sais edes jotain näistä seuraavista tapahtumaan:
-Porttaalit -Lavamalli+turvakaaret -Pätkästä takapäästä niin lyhyeks kun vain pystyy Rupesin noita ens kesän ajatuksia varten tekemään rosterista tankkia autoon, tilavuutta tulee jotain 45 litraa http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1419854.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1419855.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1419856.jpg Sen pidemmälle ei parin tunnin aikana päässyt http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1419857.jpg Cooleriki ilmestyny keulille, tässä kuvassa tosin ei vielä käytössä ja värkkäsin tuossa joutessa tuon karjapuskimen, johon sai tuettua ton vinssin, niin sai ne tukiraudat pois takaa ja coolerille tilaa paremmin. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1419858.jpg |
Tosiaan jäähdytinki sinne tuli asennettua ja tuosa nyt pari kuvaa siitä paikoillansa, jostain Ivecon kuorma-autosta tuo on ja leveyden puolesta oli just eikä melkeen tuonne hj:n keulaan
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1481288.jpg Saa vähän tulevaisuudessa kattoa, miten tuon vaijerin tuonne kelalle rullaa sisään, hitusen ahdasta alapäässä http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1481285.jpg Tuli laitettua tuohon pystypakoputki, ku autoa ei enään tien päälle laiteta http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1481286.jpg http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1481287.jpg Ja turbojaki on jos jonkunlaisia käyny pellin alla, tämä nyt vielä huomiseen asti on pellin alla http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1472929.jpg Siinä vielä tasaista tyhjäkäyntiä kylmänä, 1 hehku pimeenä :D http://www.youtube.com/watch?v=WcTRYFtz24o |
hyvältähän tuo kuulosti
|
| Sivu luotu: 19:02 (GMT +2). |
|