![]() |
Retuperä-Raisins, keskeytetty toistaiseksi...
Projekti koostuu pitkälti kierrätys osista ja low tech ratkaisuista.
HUOM! aluksi on aika paljon vanhoja kuvia, koska HOMMA on aloitettu vuosia sitten ja on edelleenkin kesken. Edellisillä suzukin omistajilla oli tavoitteena talvieksytys 2011 (HEHheh)... Ei onnistunut meiltäkään :rolleyes: Koittakaa kestää, tässä menee vielä tovi ennenkuin ollaan reaaliajassa :D:D:D |
Noniin... tästä onkin hyvä jatkaa.
Aikaa projektin aloittamisesta on jonkinverran, ja vastaavasti "valmistuminen" (=ekat safarit/kisat) on jossain tulevaisuudessa senverran pitkällä että sovittiin velipojan kanssa notta aletaan julkaisemaan kertynyttä materiaalia noin kuva/viikko vauhdilla. Ilman suurempaa kritiikkiä materiaalia on tällä tahdilla useammaksi vuodeksi joten luultavasti projekti saadaan ajokuntoon ennekuin kuvat loppuu :) Kipinä tähän projektiin lähti siitä että käytiin ajamassa Rangella jokunen kisa ja todettiin että ajamis-vinssaus -suhde ei Fiatin diisselillä varustetulla Rangella ollut täysin tyydyttävä. (Edit: ei, vinssausta ei ollut liian vähää..) Samoin diisselinkatkusta johtuva kisojen jälkeinen jysäri, silmien helvetillinen kirvely ja päässä kaikuva "traktorin nakutus" siivitti visioita jostain erilaisesta kulkineesta... Siispä, käytiin hakemassa aihio johon sopivaa tekniikkaa voitaisiin alkaa ripustamaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93265 |
Niin tosiaan tässä kohtaa oltiin kevättalvessa 2008...
Jo ennen tuon Suzukin kopan ostoa ostettiin tekniikanluovuttajaksi palstalta löytynyt kaadettu range. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93854 Alkuun taisi olla mietinnässä tuon tekniikan istuttaminen vanhan rangen nokalle mutta ajatus V8 suzukista oli varsin kiehtova. Lumien sulettua päätettiin ottaa uusiokäyttöön meidän vanhan kisapelin alle sovitellut HJ:n akselit ja bokkerit ja niin peruspalaset vision toteuttamiseksi alkoi olla kasassa. Helppo projekti. (Ensi viikolla taidetaan päästä jo asiaan...) |
Lainaus:
|
Samaa minäkin epäilen, on niin "harjakaton" näköinen. Makasihan se siellä kuusen alla pitkän tovin, että ei siitä ihan heti enää laittoon olisi ollut. Tekniikkahan tässä piti olla aika hyvä ja jotakin oli aika tavalla laitettukin (konetta?)
TT |
Vai että harjakattoinen range... no kyllä tuo design kieltämättä oli vielä normaali rangea särmikkäämpi ja vuosimalli -88 joten sama tapaus saattoi hyvinkin olla. Me haettiin tämä Tuusulasta, en kyllä muista myyjän niciä tms...
No, siinä menikin sitten hetki ennenkuin luomistyö pääsi alkamaan... piti ihan arkistoja kaivella ja varmistella päivämääriä kun ei meinannu itsekkään uskoa että sehän oli vasta reilua vuotta myöhemmin eli toukokuun alussa 2009 kun kun pistettiin tekniikanluovuttaja kappaleiksi. Ensin otettiin ehjät osat kuorista talteen, sitten irroiteltiin alusta pois... tässä sitten jo kangetaan koria irti jotta pääsee koneeseen käsiksi... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94352 Tämä siitä sitten jäi romu-ukolle... tosin tuosta rungosta taidettiin vielä laikata talteen koneen kiinnikkeet ja jousien paikat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94349 Ja tässä (kuvassa etualalla) se miksi tähän hommaan lähdettiin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94348 No, ensi viikolla sitten päästään näkemään akselien ensimmäiset sovitukset. |
Noh, tältähän se sitten näytti kun pyöriteltiin HJ:n akselit pihalle ja nostettiin suzukin runko siihen päälle.
Kuvassa näkyy jousia, iskareita jne jotka irtosi vanhasta akseleiden mukana ja joita ei ehditty irrotella kun oli kiire sovitella :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94118 Akseleihin oli rakenneltu jo edelliseen laitokseen sovitukset Rangen tukivarsille ja alettiiin kattelemaan miten nuo rangen rungosta irroitellut käikäleet asetellaan paikalleen. Keula ajateltiin rakentaa Rangen jousille ja taakse laittaa jotain ohuempaa tavaraa. |
ei oo reiluu. lapsena vitutti ku muumit ja alfred j kvakit tul vaa kerran viikossa. vähä sama on tässäkin.. mut silti sit ku ne tul niiku nämäki päivitykset nii mukavaahan se on:D
vaikuttaa mielenkiintoselta rojektilta:) |
Lainaus:
|
2009 kesä kun oli kaunis (vaikkakin sateinen) niin alustageometria hiottiin kuntoon pihamaalla. Onneksi ranchilla oli muutakin puuhattavaa katon alla, niin ei käyny aika pitkäksi
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95398 Armottomman sunnittelun, mittaamisen ja muutaman kokeilun jälkeen projekti seisoi omilla tasuilla, vaikkakin jokusen tuuman turhan korkealla. (Jos alusta saisi projektin aloittaa, niin tässä kohtaa olisi coiloverit valmiina. Olisi säästynyt paljon aikaa... no siitä myöhemmin, ehkä.) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95399 Noh, korkeutta ehtii säätämään myöhemminkin, joten seuraavaksi potilas siirrettiin laboratorioon sydämen asennusta varten. |
Vähän tuo alkuun jänskätti että miten tuo mjoottori sopii normi ompelukoneen paikalle. Ei muuta kuin tekniikkapaketti roikkumaan laboratorion kattoon...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95632 ja sopivat työkalut käyttöön.. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95633 Jaa, saas nähdä tuleeko päivitystä ensi viikolla, vai viekö normi joulunajanhömppä tämänkin kirjoittamisen ajan. Sitäpaitsi, täähän etenee aivan liian nopeasti, joten voisi olla väliviikko paikallaan :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Aika monta eri tarinaa oon kuullut lisää, siittä miksi tuo kone leipo. |
Mitäs prkl... sehän mahtu runkoaisojen väliin... vielä jäi pakosarjan ja rungon väliin melkeen sentti per puoli. Päämekaanikko silmäilee että miten sen pituuden kanssa kävi - mahtuuko takakardaania vai pitääkö tehdä pelkkä etuveto?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96536 |
No hitto, alkaa lipsua päivitystiheys heti kättelyssä. No joululomalla tapahtui pientä edistymistä reaalimaailmassakin niin laitetaan tää konehomma nyt pakettiin ja koeajolle.
Sopii se.. päältä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97309 ja sivulta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97310 Kannakkeet sovellettiin osin rangen koneenkannakkeiosta (jotain ihme romua hitsattu rungon kylkeen. No, plasma laulaa myöhemmin.) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97311 ja osin omaa lattarauta designia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97312 Sitten pellolle räppäämään (14.7.2009): http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97313 Mitäs seuraavaksi? |
Aika vihreet on teijän pellot ollu joululomilla:)
|
Joo, kyllä tuolla retuperällä on aina vehreät niityt.
Sitten kokeiltiin naittaa koppaa rungon kanssa (15.8.2009): http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97660 (on muuten korkean näköinen kötöstys vielä tässä vaiheessa, järki voitti vasta myöhemmin) |
(15.8.2009)
Ei ihan vielä kohdillaan... kymmenisen senttiä piti vielä saada eteenpäin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97864 Hieman lisää tilaa, nyt alkoi mahtua: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97865 |
Laatikot mahtuu hyvin, ei ahdista yhtään.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98417 Lopulta koppa paikallaan ja vähän nurkista kiinni. Tämmönen poseeraus löytyi broidin albumeista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38266 Tästä sitten auto siirrettiin lämpimään talliin odottamaan syksyn pimeitä iltoja ja inspiraation heräämistä. |
Lokakuu 2009.
Lokakuu 2009: Aloitettiin työstämään koppaa...
Ensin porailtiin tulipellin rippeet irti pistehitseistä.. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99022 Sitten maalarinteipillä vähän hahmoja kylkeen ja rälläköintiä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99023 ..lisää rälläköintiä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99024 ja helma on irti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99025 Siihen sitten sovittaamaan palkkia tilalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99026 |
2009-10
Uusi tulipelti valmisteilla:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99393 ja sovituksessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99395 |
2009-10
Suzukin sivuprofiilia.
Suunnitelma tulipellin osalta muutui hieman. Uudet leikkauslinjat teippailtu kylkeen. Tuo takapää näytti tässä vaiheessa melko sekasikiöltä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99999 Ei muuta kun mutkat suoraksi ja pelti kiinni http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100000 Sisäpuolelta nätti tältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100001 |
Täs on kyl mielenkiintoinen konsepti projektikertomukselle... =) Millos on tavoite ottaa nykyaika kiinni? On kyl niin luonnoton peli tuollanen et voi muuta ku peukkua nostaa =)
|
Nykypäivään päästään suurinpiirtein samaan aikaan kun auto on kisakunnossa.
Tavoiteaikoja on asetettu mutta mikään niistä ei ole toistaiseksi pitänyt :) Njoo, takapyöräkotelojen uudelleenasemointi lähti tästä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100662 Ja sama sisältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100663 Ja vielä kerta ulkoa... eikun uutta tekemään? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100675 Edit: ja tää oli 11/2009 |
2010-01
Seuraavaksi sovitettiin parlokkia..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101687 Sitten mallaamaan pyöräkoteloa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101688 Sitten tarkistettiin miten homma toimii joustoissa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101689 Noh, tuon verran pitäisi loveta luukkua... ei taida pysyä hanuri ryhdissä(?) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101690 Sitten tulikin luova tauko, päämekaanikon "EXTREME urheiluharrastus" vaati veronsa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101694 |
2010-04
Takaluukun alaosa pokattiin uusiksi, tästä tulee kiinteä malli
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101691 Sitten pääsikin leikkelemään tilaa joustoille http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101693 ...ja mallailemaan kylkiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101692 |
2010-04
Välillä rakentui kordaanitunneli ja jalkatilojen peltityöt:
Kardaanitunnelin runkoa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102080 Apparille vedenpitävä lattia http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102081 Kuskin puolen näkymä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102082 Siihen voisi sitten alkaa sovittelemaan shifteriä & kässäriä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=102083 |
2010-01
Mennääs välillä ajassa takaisinpäin.... Tammikuussa 2010 ohjauskilkkeitä alettiin sovittelemaan pulttaamalla pala suzukin alkuperäisiä muotoja kiinni rattiputkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103098 |
2010-05
Sitten tölkinavaajalla sopiva reikä tulipeltiin ja hilut roikkumaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103110 Penkki sovitettiin hetkeksi kabiiniin jotta saatiin soviteltua ratti ja polkimet oikeille paikoille ja tuli vielä testattua että autoon pääsee sisään ja tarvittaessa suht nopeasti poiskin. Liikaa jalkatilaa ei kuitenkaan jää kun tuota tuli typistettyä (tai siis siirrettyä tulipeltiä taakkeppäin) jonkinverran. Siihen se rattiputki sitten asentui... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103111 Simpun kiinnityksessä oli vielä pientä säätöä, siitä myöhemmin lisää. |
2010-05-15
Sitten taas perän kimppuun... pyöräkotelorakentelun välissä laitettiin takavinssille paikkaa. Ensin saha laulamaan..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103602 Sitten runkoaisan päihin muotoa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103603 Ja sitten peti paikalleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103604 Tässä on vielä melko avarat näkymät :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103605 |
Kesäkuu 2010
Kesäkuussa 2010 oli taas kevätaurinko ajanut miehet talliin, takakyljet sai muotonsa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104091 Toisellakin puolella autoa on käyty kääntymässä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104092 Vaikka tuo tuosta vielä laskeutuukin, niin taitaa silti jäädä tilaa isommillekkin pyörille :) |
Narukita liimattiin vinssipetiin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104540 ...ja vinssi pudotettiin omaan koloonsa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104541 Kontissa hahmollaan jo tankin paikka. |
Seuraavaksi säädettiin jo vanhassa rangessa ajoelämyksiä tuottaneet napojen kulmat kuntoon... alkuperäinen asento:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105546 Sinneppäin säätö: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105547 (kyllä ne mitattiinkin, mutta en muista mihin kulmaan laitettiin) |
2010-07
Etuvinssiksi tuli hankittua perinteinen räikkä vaikka projektin perustavoite onkin vähentää vinssausta... no jos ne vähät nyppäsyt olisi sitten vähän nopeampia
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105732 Vinssipetiaihio ilmaantui tallille http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105733 Vähän tuota katteltiin ja todettiin että ei mahdu syyläriä eikä vinssiä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105734 Noh, ei muutakun tarpeeton rungonpätkä pois.. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105735 Tästä onkin sitten hyvä "jatkaa" http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=105736 |
2010-07 puoliväliä
Vinssipeti hahmoteltuna
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106456 Systeemi ripustettu paikalleen, pikkasen näyttää pitkältä mutta ei siihen oikeasti mahdu kuin tuo vinssi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106457 Pedin ylimääräiset kulmat leikattiin pois ja laitettiin tukiraudoiksi. Pedissä kiinniolevannäköinen putkihässäkkä on optinen harha :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106458 |
23.7.2010
Sitten päätettiin käyttää pari joutavaa kesälomapäivää kaarien vääntämiseen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106811 Ensimmäinen mutka taivutettu ja sovituksessa. Aika tarkalla oli että mahtui kanki talliin :) Toinen pää paikallaan, toinen nojaa tallin seinää vasten. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106812 Siinä se on. Tai siis oli, muoto melkolailla kohdallaan, alapäästä saa leikata ne viisi senttiä ylimääräistä pois jotka halusin siihen varmuudenvuoksi laittaa... no paree näin päin, jatkaminen olisikin ollut vaikeampaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106813 |
2010-07 jatkoa.. Sitten taivuteltiin pääkaaren toinen puoli.. melko napakka sovitus siitä tuli, kattokourut kuitenkin jäi vielä ehjäksi.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107361 Tässä vaiheessa putket hepattiin suoraan helmapalkkeihin kiinni. Sitten taivutettiin etukaaret.. konepeltikin laitettiin taas malliksi paikalleen http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107362 ..ja siihen loppui virta siltä erää.. Tallissa piipahdettiin seuraavaksi syyskuussa 2010.. taivuteltiin keulan väliputket. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=107363 |
Joulukuu 2010... käytiin taas tallilla taivuttamassa putkea.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108476 |
12/2010
Putkien taivuttelun ohessa pokattiin turvatankille paikka.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=108477 |
Dodii, kesäloma taas lusittu niin ehtii päivittelemään. Laitetaan taas pikkusen enempi kuvatuksia.
Joulukuu 2010: Ohjausvermeet paikalleen... toisella yrityksellä oikealle kohdalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110705 Panhardi ja ohjausvarret hakee paikkaansa http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110706 Takajousien yläpäät: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110707 ja... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110708 Sitten taas venyttelyä: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110709 Jousien alakiinnitykset uusiksi http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110711 Tammikuu 2011: Takakolmion kiinnitys http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110712 Helmikuu 2011: Akuille jäi tuollaset sopivat reiät penkkien ja takapyörien väliin: http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110714 Toisella puolella jo akkua ja kiinnityksiä vailla valmis. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110715 |
Helmikuuta 2011
Helmikuu 2011 - Kaarien alapäät muutettiin pulttikiinnitykselle. Laskeskeltiin että tuommonen lappu riittää.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=111902 Tekniikan sijaintia nietitty kanssa. Syyläri kun ei keulalle mahdu niin mietittiin tuollasta suht vaateriratkaisua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110717 Meinaa vaan tulla melko ahdasta... saas nähdä mihin tämä lopulta päätyy. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=110718 |
Hienoa rapsaa. Jatkoa odotellessa.
|
2011-02
Tuota syylärin asemointia ajatellen ripustettiin konepelti vähän korkeammalle. Ei ole kuulemma kaunis ratkaisu, mutta ei tässä esteettisiä arvoja muutenkaan ole ajateltu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112742 Välillä jatkettiin taas putkitöitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112743 |
Heh, toivottavasti toi oranssi piponen vatipää ei jää tohon keulakoristeeksi :D
|
Olisikohan tämä ollut sitten maalis-huhtikuu 2011. Huuppi pysynee ryhdissä ja keulaputket muutenkin pientä vaille valmiina.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=112916 |
Takajousisysteemi on suurinpiirtein tuossa... muttei ihan. Tuota putkea leikattiin vielä myöhemmin ettei ota sisäänjoustossa kiinni.
Iskarien alapäät siirty tuohon akselin päälle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113199 |
Sullon jarruputki poikki :eek:
|
Jonkinaikaa erilaisia takaiskareiden yläpäiden kiinnitysjuttuja pyöriteltyämme, päädyttiin tekemään ns. yksinkertainen ratkaisu. Rasiaporalla kontin pohjaan reiät, sopiva palkki vaateriin ja iskarit kiinni. Jonkinlaiset kortongit pitää virittää reistä iskareiden varsiin jotta pysyy "sonta" ulkopuolella.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=113623 Tuohon tulee vielä jokunen putki täydentämään systeemiä, jonka jälkeen voitte sitten kommentoida notta eihän tuo mitään kestä :) |
iskarin suojaksi yleismallin vetarin suojakumi! olisi omasta mielestäni hyvä ratkaisu, ja kustannustehokas
|
Nyt jousitus kohdistuu koriin eikä runkoon?
|
Ei jousitus vaan iskunvaimennus, mutta sekin vain välillisesti :)
|
Veit munat suustani, iskunvaimennusta tarkoitin...
|
Mistä autosta toi pääsylinteri on?
näyttää niin paljon lyhyemmältä kun omassa hydrobuusterissa. |
Tuleeko tuo kilpiin?
...sorry OT |
Jarrukamat on jostain vanista.
Pakkohan se on kilpiin saada kun suunnistukseen tätä oltiin rakentamassa. Valitettavasti kilvitys onnistuu ainoastaan kuusakosken tms. metallikierrätyksen ja uudelleenprosessoinnin kautta. Vituttaa. |
Laitetaas tää kuva vielä tähän topikkiin, kun tuli kerta joskus kansioon upattua. Tuommonen siihen sitten seuraavaksi kietastiin...
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=114506 Olisko seuraavaksi sitten koeajoviteo, ja sitten osiksi :) |
Pistäkää ny kuva vielä tämän hetken tilanteesta. Ja miksei tällä voi protoissa ajella jos kärry sääntö tms. toteutuu?
|
Suorat akselit ja kolmevitoset toimii huonosti protoissa ;)
Ootellaan nyt tovi ja katsotaan mihin suuntaan hommat menee... |
Lainaus:
Tarkotan tällä että jatkakaa nyt ihmeessä hienoa projektianne. |
Kommentti tosi OT. Eikös kilvettömyys sallita uuressa cupissa joka luokassa ?
|
päivitystä kaivattaisiin tännekki
|
Sivu luotu: 16:53 (GMT +2). |