![]() |
|
Bankkumersu
Moro
Ollu täsä jo pitemmän aikaa suunnitteilla rakentaa bankun teloista telavetoinen mettäkone. Ku näyttää että täälä on muitaki teloilla liikkumisesta kiinnostunneita niin josko tänne jotaki juttua sillon tällön kirjottas. On tarkotus rakentaa kone neljällä telalla, runko-ohjattu. Moottoriksi mersun 3litranen diesel automaatilla. Sen perään dana20 jakolaatikko, vielä en oo päättäny laitanko automaatin ja jakolaatikon väliin jeepin manuaali laatikkua. Oispahan ainakin välityksiä. Akseleiksi tulee bankun alkuperäiset akselit. Projekti on vielä aluillaan, lähinnä oon korjaillu akseleita, siitä juttua olikin jo Tekniikka ja jutustelu-osiossa. Nyt on hommattuna jo jakolaatikko ja akselit: http://static.petrisimolin.com/galle...va-akselit.JPG Ja tietenkin telat rullineen: http://static.petrisimolin.com/galle...a-telastot.JPG |
Haitko osat laurilan romusta? Oliko siellä mitään muita osia bankkuihin? En usko että tarvii enää jeepin laatikkoa väliin jos jakovaihteistosta löytyy myös pikkupuoli. Millä välityksellä muuten noi perät on? Minkälainen kardaani tulee vaunujen väliin?
Note! This message was posted anonymously! |
Joo hain laurilan romusta nuo. Kuulosti että ei oo muita bankun osia ennää ku kyselin just sitä vaunujen väliin tulevaa hässäkkää. Nuita teloja ja rullia oli vielä isot kasat. Kartaanit aattelin tehä traktorien nivelakseleista.
Tarkkaa perien välitystä en oo laskenu mutta se on kuuen luokkaa. Manuaalilaatikkua ei kyllä tarvi mutta saattas vaan helepottaa rakentimasta. |
mimmoset sisuskalut noissa bankun akseleissa on?
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Noitten vihreitten osien sisällä on normaali tasauspyörästöllinen jäykkä akseli, joka on päistään kiinni. Koitan laittaa kuvia kunhan saan puhallettua ja maalattua nuo akselit.
Joku kysy perä välitystä niin se on 6,375. Tännää sain pinionin valamiiksi. Jos huomena sais maalit akseleitten pintaa nii pääsis lyömään kassaan nuo. http://static.petrisimolin.com/galle...lajyrsinta.JPG Tämmönen siitä pinionista kokonaisuuessaan tuli http://static.petrisimolin.com/galle...-vetopyora.JPG |
Aattelin josko tasauspyörästöissä olis ollu jotain spesiaalia, mutta ei ilmeisesti tarvitse olla, kun ohjaus on ollut vain runko-ohjauksen harteilla?
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
http://www.alstor.se/engdata.html
Linkistä löytyy kaupallinen härveli. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
Minkälaisen välinivelen meinaat tehdä vaunujen kiinnitykseen. Eikö nivelen täydy kuitenkin liikkua joka suuntaan? Note! This message was posted anonymously! |
Vaunujen väliin tulee "putki" joka taittuu korkeus suunnasa kummastakin päästä, etupäästä myös sivuttain. Suunnilleen puoleen vällii tullee sitte jonkulainen painelaakeri systeemii että "putki" pääsee kiertymään. Sen putken sissään sitten tullee se nivelakseli. Eli aika lailla samanlainen systeemi ku bv202:sesa.
Joo on aika heiveröisen olonen tuo linkin vehe, tosin hieno silti. Jos haluaa verrata tuohon bankkuun niin nuo bankun telaston osat painaa jo tuhannen kilua. Romukauppiaan mukkaa yks tela painaa 150kg. |
No niin hittaasti se etenee tämäkin homma. Nuo kaksi poikittaista putkea rungon alla on vaan väliaikasesti pitämäsä runkoa ylhäällä sen aikaa että saa jousituksen rakennettua. Vielä pitäs tehä tuenta takimmaisille rattaille, joilla hoijetaan telan kiristys.
Tästä siis tulosa etuvaunu: http://static.petrisimolin.com/galle...urva-Runko.JPG Sitte ois kysymys mersumiehille, onko mersun 3litrasta turbodieseliä 5 sylinterisenä vai onko kaikki turbolliset 6 sylinterisiä? Edited by - Jjurva on 15/02/2008 22:58:54 |
on myös 5 sylinteristä om617a kone on 3litranen turbo.
mulla on "just" remontin alla semmonen irto kone. Edited by - timppa253 on 15/02/2008 23:28:44 |
On 5 mukisia turpoja, olikoha 125 hepoista niissä. 123:sista löytyy ainakii.http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=45454
<center>EI NAUKKU PAHHAA TIE</center> |
Jos laitat tuohon normaalit kierrejouset niin laita isosta autosta/maasturista että ovat tarpeeksi jäykät. Ja tee pohjasta täysin sileä niin liukuu hyvin pohjansa varassa eikä tarvi tehdä niin suurta maavaraa.
Ja tsemppiä projektiin. ****************************** alä puhu p****a puhtaalla suulla |
Jos meinaat jousia laittaa niin mulla ois dodge ram v8 pickupin etu jouset.. hinta 90€
http://i185.photobucket.com/albums/x...a/IMG_2701.jpg |
Lainaus:
Pohjasta tosiaan on tarkotus tehä mahollisimman sileä. Tosin pohjaa ei jää telojen väliin ku 60cm niin ei ihan heleposti jää kantamaan suolla tai lumesa. Tämmönen stefa pitäs löytää jostakin. Ulkohalakasija 80mm ja 36-48mm akselille tuo sisäreikä. Tasannolta, pohojolan kumista ja tarviketorilta oon oulusta kysyny ja kaíkki myi sammaa ei oota. Oisko josaki maasturisa tuon kokonen stefa? http://static.petrisimolin.com/galle...urva-Stefa.JPG |
|
Minkälainen hydraulijärjestelmä tuohon tulee? Nasussa ainakin on neljä sylinteriä vaunujen välissä, 2 kääntää ja kaksi on laitettu ajoneuvon pituussunnan mukaisesti eli saa varmaankiin nostatettua keulaa vai mikähän tarkotus niillä on? Ja millä niitä sylintereitä ohjaillaan vai toimiiko jotenkin automaattisesti? Minkälaisen hydraulipumpun laitat ja mistä otat sille voiman?
Note! This message was posted anonymously! |
Kaveri on rakennellut tommoisen runko-ohjattavan puun-ajo härvelin noista bankun telastoista.
Jousia em. vekoittimessa ei ole eikä se niitä näytä kaipaavankaan. Vaunujen välinen keskinivel vaikutti näin sivustaseuraajan silmin työläimmältä päikalta, mutta insinöörismies kun rakentaja on niin hyvä siitä tuli, aika yksinkertainen ja toimiva, ohjaus kahdella sylinterillä. Woimanlähteenä on BJ:n moottori josta voima siirtyy fordin automaattilaatikkoon ja sieltä modattuun isuzun jakikseen ja sieltä kartaaneita pitkin isuzun periin. Ohjaukselle on oma kiilahihna vetoinen hydraulipumppu (lähtöisin leikkuupuimurista) ja työhydrauliikalle oma kampiraudan päässä, työhydrauliikka varustettu vapaavirtaus venttiilillä ettei suotta kuormita moottoria silloin kun sitä ei tarvita. Takavaunussa on kuormaaja, sermi ja pankot kuten asiaan kuuluu. |
Onko kuinka edistynyt?
****************************** alä puhu p****a puhtaalla suulla |
Ei oo hirviästi edistyny. Lähinnä oon saanu jousituksen rakennettua. Tuli kans hommattua tuommonen mersu josta otan konneen tuohon. Tuo mersu on -77 vuosimallin 123 johon laitettu joku 80luvun alun 300d kone. Nyt siinä manuaalilaatikko mutta pitäs vaihtaa mukana tullu automaatti paikolleen että pääsis testaamaan sen toimivuutta.
Tuosta hydrauliikasta en tarkkaa vielä ossaa sanua minkälainen pumppu tullee, mutta ajatuksena on laittaa kone pyörittämmän hihnalla pumppua ohjausta varten. Jos tähän tulee koura niin sille sitten oma pumppu jota pyöritettään jakolaatikon ulosotolla. Bv202 on vaunujen välisä vaimentimet pystysuuntaselle liikkeelle. En tiiä onko uuemman bankun ja nasun kaks korkeus suunnasa olevaa sylinteriä saman asian takia. Joku moista ajanu vois varmaan kertua miksi ne on siinä? Joku rakentaa kuopiosa kans näistä teloista jotain. Onko kellään tietua mitä sielä on syntymäsä? Ois mielenkiintonen nähä muittenkin totteutuksia aiheesta. |
http://www.tamk.fi/~r6ttakal/
http://www.turpolareising.com/ http://www.vesweed.fi/galleria/k15.php http://www.karhunpoika.suntuubi.com/ Siinä nyt muutama härveli mitkä oon netistä bongannut. ****************************** alä puhu p****a puhtaalla suulla |
Lisätään vielä tuohon puuhapaten listaan yksi siisti toteutus nettikoneesta: http://www.nettikone.com/viewMachine...machine=652788
Tuossa vaan rupesin pohtimaan tuota voimansiirron toteutusta, että olikohan tuossa nyt mitään järkeä, kun tuntuu että näissä paukkuu vetarit ja laipat muutenkin.. laittaa nyt yli 4metriä ketjua puolelleen. Pääasia, että on siisti ulkopuolelta jos myydä meinaa ja vielä tuohon hintaan. On kyllä mielenkiintoinen projekti sinulla. Rakenteluintoa. |
tossa yks toteutus youtubessa nimellä tracked vehicle
Note! This message was posted anonymously! |
Onko kuinka edistynyt?
|
Eipä oo juuri edenny. Vielä pari viikkua työt pittää kiireisenä, mutta sitten toivon mukkaan pääsen taas tän kimppuun.
|
Olipa taas aika pitkät "kaks viikkua". No nyt on kuitenki saanu taas kaivettua tän essiin ja siinähän ne moottori ja laatikot hakkee paikkaansa.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9612 |
tulee varmaan lysti peli !!! Odotan innolla koeajo videoita...
|
mitkä jouset tuos on? Taitavat olla kumia?
|
Jonku Volvon kuorma-auton pohojaanlyönti kumet ne on. Niitten päälle saa vielä laitettua kierrejouset jos on tarvis.
|
|
Kuopio
Kuopion projektista oli tuolla aikaisemmin puhetta.
En tiedä onko muilla täällä päin tekeillä härveleitä, minulla ainakin on. Rakenteilla on puunajokone Laurelin 2.8 diesel automaatti-tekniikalla, alustana on Volvo BV202 pankku. Kaikki telaston yläpuoliset osat heivattiin ensin mäkeen ja istutettiin tekniikka ja rakennettiin uusi ohjaamo metsäkone-tyyliin. Vehkeessä on takavaunussa pankot ja sermi + vaihtolavasysteemillä kippilava. Koska tarkoitus on luoda monikäyttöinen vapaa-ajan härveli, on härvelillä orbitrooli ja ratti, taakse ajettaessa vipu-ohjaus. Hidas ja nopea perä toivottavasti mahdollistavaa työskentelyn metsässä ja vauhdikkaamman ajelun maastossa. Projekti on ollut huilissa keväästä asti. Hydrauliikan kytkeminen, kuormainen asennus (Patu 1800) ja ikkunat, sekä sisustaminen ovat vielä tulossa työn alle alkutalvesta. |
Alakas olla rojekti sillä mallilla että tarttiis vähän miettiä tuota hydrauliikka puolta.
Runko-ohojaukseen tullee kaks sylinteriä, varsi 30mm ja mäntä 60mm, noin 30cm iskulla. Minkälainen pumppu tuolle ohojaukselle kannattas laittaa? Ajattelin ottaa nykysen tehostajan pumpun pois ja laittaa sen paikalle pienen hydraulipumpun. Voima sille moniurahihinalla. Mutta sanokaas nyt jotka enempi ymmärrättä ni minkälainen pumppu ois hyvä? Minkä kokonen ja tyyppinen? Kaikki vinkit tervetulleita. Jakolaatikosa on ulosotto johon saan laitettu järeämmän pumpun työkäyttyä varten. Joo tuota kuopion rojektia sitä pitäs melekee päästä joskus kattoo ku tullee sielä päi kulettua. |
Sähkö/neste flekti ja pumppu suoraan kampiakselinpäähän. Tää oli vain ehdotus.
Tuleeko muuta hydrauliikkaa koneeseen kuin ohjaus? |
No mahollisesti puukouralle takavaunuun tullee hydrauliikkaa ja sitä varten pumppu ulosottoon ja pyörittää sitä sillon ku tarvii nii ei kokoajan rasita konetta suurituottosella pumpulla. Toki jos jotenki järkevästi tuon voi tehä muuten niin mikä ettei. Ideoita ja ajatuksia kuunnellaan.
Kuinkahan palijo tuommonen moniurahihina pystyy siirtämään tehoa? Ois vaan yksinkertasempi laittaa ja enempi tillaa ku suoraan kampiakselilta. |
Lainaus:
siirtää tehoa tarpeeksi ja ovat hammashihnoja ni ei lipsu. |
Lainaus:
|
Nokkapummpu vaan ja läpipumppaava venttiili. Rasittaa konetta vain häviöiden verran jos hydrauliikkaa ei käytä. Ja laita sitten myös paluusuodatus.
|
Yksi juttu on tietysti se että tuo mersun kone kiertää 5000rpm ja hydepumppu pitäs valita sen mukaan tai laittaa alennusvaihdetta väliin.
Pienille kourakuormaajille riittää yleensä tuotoksi n. 30L/min. Tähän päästää 2000 rpm konekierroksilla ja 15 cm^3 pumpun kierrostilavuudella, mikä vaatii 9kW tehoa. |
Lainaus:
Tästä dokumnetista löytyy hyvää tietoa moniurahihnojen mitoituksesta http://www.contitech.de/pages/produk...irib_de_en.pdf [Pdf, 4.7Mb] Sivuilla 46-48 on saksalaisen insinöörin tarkkudella laadittu esimerkki mitoituksen laskemisesta vaihe vaiheelta :rolleyes: |
Ohjaushydrauliikkaa
BoschRexrothilta löytyy hyvä valikoima järeämpiäkin ohjauspumppuja, jotka näyttäisi olevan samanlaisia kuin orbitrooli (voin olla väärässäkin).
http://www.boschrexroth.com/mobile-h...&PageID=m40068 T:-Ipe- |
Kuopion projektilla päästiin viimein koeajelemaan. Kaikki toimi yllättävän hyvin, mm hydrauliikka.
Toteutetiin yhdellä pumpulla (36l/1000rpm) hihnavedolla välitykset puolitettuna. Pieniä ongelmia kytkeä kaikki samaan pumppuun mutta näyttäisi toimivan. Pumppu ei haittaa tyhjäkäyntiä eikä pahemmin kuormita matka-ajossakaan jouten pyöriessään. Työlistalla on vielä kuormaimen asennus ja viimeistely. |
1 Liiteet
Tänä viikonloppuna sain takavaunun vetoakselin korjaamisen jo aika hyvälle mallille. Tästäkin akselista on siis pinion akseli katki ja se pittää korjata sekä tehä uus yoke. Tämän kun saa valamiiksi niin takempi vaunu valamistuuki suht nopiaa ja pääsee väliniveltä ja ohojausta suunnittelleen.
|
Jjurva teet kyllä perusteellista työtä koneesi kanssa. Meikäläinen pääsi "vähällä" omassa projektissa kun alusta oli kutakuinkin valmiina. Laitoin pätkän nettiin omista filmauksista. Samantyyppistä konetta kun olet rakentamassa, niin tee saman tien parempi kuin tämä.
http://www.youtube.com/watch?v=l95s5zDLbOA |
No on kyllä sen verta asiallinen kampe ettei taia pystyä pistää ennää paremmaksi. Ja monikäyttönen näyttää olevan.
Taiampa jättääki kämpän remonttoimatta ja painua talliin :) |
Lainaus:
Täytyy kyllä sanoa että..... vetää vallan sanattomaks.......SIISTI (*lue: kade)!!! Menee kyllä OT:ks, mutta: yks asia kyllä jäi askaruttamaan, kun tuo pankku kuitenkin menee metrisen hangen päällä painuen 10 - 20 cm, niin kuinka hyvin nuo tukijalat ottaa vastaan? Ei sillä, eihän metrisestä hangesta puita kyllä kaivetakaan =) Ootko ajatellu tehä http://www.nisulaforest.com/fi/tuotteet.htm kouraa tuohon? Sen kun vielä tekee soveltaen, toinen kouran "runkorauhoista" vaihettavaks teräks, ja tltti rotaattorin jatkoksi niin ei tarvii ku yhen kouran..... |
Jjurvalle rattoisia tallipäiviä :)
Tuota tukijalkojen yltämistä vähän aprikoitiin vielä metsään lähtiessä, mutta ei ollut kuitenkaan ongelmia. Lunta oli tosin enimmillään vaan reilu puolimetriä. Ankan jalat olisivat ehkä paremmat tuossa, mutta ei ollut haluja särkeä valmista toimivaa kuormainta. Ylöstaittuva kourahan tuossa on hyvin olennainen että ei ole kuormain touhuamisen tiellä kun sitä ei tarvita. Lisälaitteiden puolelle täytyy tarmo suunnata tulevana talvena, kesä täytyy vaan ensin huilata ja tehdä muita hommia. Pitäis miettiä saisiko sellaista laitetta tuohon istutettua että voisi karsia myös, pelkkä katkaisu ei paljoa lämmitä. Takana on 2 kaksitoimista hydraulilähtöä raahattavan lanan ja latuhöylän tarpeisiin, jotka pitäisi jossain vaiheessa tehdä. Hiekan ajoa olisi jonkin verran jo lähiaikoina pehmeille pohjille omalla palstalla. Tasaukseen olisi tarkoitus tehdä taittuva etupuskulevy. Mietin tuossa just että saiskohan pikavirityksellä tehtyä keskinivelen seutuun lanaa hyödyntäen kuormainen jalkojen hydrauliikkaa. |
Sorry OT
Mulla on vähän samaa ongelmaa, tein 1,5t kaivuriin vanhasta souvarin kourasta energiapuu kouran, nyt olis raktori tulossa, johon kehitteillä karsija ulosottoon..... mietin sen tekemistä puskulevyn sylinterin rinnallekin ( malli olis jotakuinkin vetävä rulla ketjupyörästä, ilmakumipyöristä vastapyörät + DN 200 (hapis)putkesta terät) saas nähä millainen sit tulee....
|
Kävin koneella vähän tien ulkopuolella pyörähtämässä, ei ollut muita ajoneuvoja tungokseen asti.
http://www.youtube.com/watch?v=BUyXcTfwQlw Miten lie Jjurvalla edennyt, oletko ehtinyt tallilla olemaan? |
Sorsalammikonko tekasit?
Empä oo ehtiny pajalla olemaan. Remontti vielä kesken. Tämänkuun lopusa ois tarkotus muuttaa uuteen, josko sitä sitten taas ehtis harrastammaan. |
On tuo epelin kone aika epeli. :)
|
Ei nyt ollut päätarkoitus sorsille lammikkoa tehdä, mutta varmaan käyvät baanaan tutustumassa :)
Mukavahan tuolla koneella on ollut touhuta ja "töitä" tehdä. |
Sainpahan omankin projektin liikkumaan.
http://www.youtube.com/watch?v=CccB7FAkD30 http://harvelit.proboards.com/index....lay&thread=949 |
moro
Lainaus:
|
Omaan käyttöön kone on suunniteltu ja tarkoittettu, eli ei ole myynnissä.
Aika vaikea tuollainen uniikki kone olisikin hinnoitella jos myyntiin menisi. Pyytäisin ehkä aika suolaista hintaa :) |
Tuli taas tehtyä uusi video nettiin syksyn puuhista.
http://www.youtube.com/watch?v=ojx6WLwZoz0 Jokos olet Jjurva ottanut savut koneesta? |
mahtava peli tollahan voi näköjään tehä ihan kaikkee :D
|
Ai hemmetti että on näppärä peli. tolle ois ollu paljon käyttöä tänä syksynä.
|
kauankos meni ton turailussa aikaa?
|
Konetta rakenneltiin v. 2008 tammikuusta huhtikuuhun ja jatkettiin 2009 maaliskuusta huhtikuuhun.
Useampana iltana tai viikonlopun päivänä tuli kaksissa miehin jotain koneen ympärillä touhuttaua, ja tottapahan tuo lopulta sitten valmistui. Tänä talvena kone tulee vielä työnalle kun pitää rakentaa kojelauta ja ohjaamon verhoilut. Lisälaitteet kuten puskulevy, hydraulinen lumilinko ym. viritykset ovat kovasti välillä mielessä mutta eri asia milloin niihin ehtii keskittymään. |
Jjurvan projektin kuulumisia odotellessa laitan vielä tähän pari linkkiä epeli-hommista.
http://www.youtube.com/watch?v=bPULMy-Hm9o http://www.youtube.com/watch?v=GHGCJ9gbZ8k Suunnitelmista sen verran että tuli hommattua perälevy koneeseen, ja sitä varten olisi tarkoitus tehdä jonkinasteinen 3-pistekiinnitys taakse. Tähän koneeseen ei ole enää suunnitelmissa tehdä kaatopäätä vaan toisesta pankusta tehdään pelkkä moto. Albumista löytyy nyt muutama kuva projektista. |
No mulla tuo rakentaminen etenee entiseen malliin, eli hittaasti.
Takavaunua oon värkkäilly ja se alakaaki olla telojen kiristinrattaita vaille, siis runko. Mitä takavaunun päälle rakennan niin sitä en oo vielä päättäny. Laittelen kuvia kunhan on jottain kuvvaamisen arvosta. |
Sellaista kysyisin vain että mistä noita bankkuja saa ostettua ja onko niillä kuin kauheesti hintaa???
|
Laurilan romu ja savenmaa myy noita teloja ja telaston osia. En osaa sanoa kuka myisi kokonaisia bankkuja. Laurilalla ei ollut enää runkoja eikä niiden osia kun viime torstaina soittelin.
Epeli osannee kertoa mistä voisi kokonaisen ostaa? |
Savenmaa myi vuosia sitten, hintaa oli muistaakseni 5900 euroa kappale. Eiköhän Laurilan romukin myynyt niitä silloin kokonaisena, enimmäkseen vissiin purkivat ja osat on jo sulateltu. Meille pankut tulivat pari vuotta sitten safarikäytöstä. Pankkujen saatavuus on tällä hetkellä heikonlainen. Nettikoneessa olen silloin tällöin nähnyt myytäviä bv202 ja uudempaa 206 mallia.
Tällä hetkellä löytyy ainakin id 799534, tosin taitaa olla vähän liian hyväkuntoinen "hajotettavaksi". Samoin kuin id 785066 hinta taitaa olla turhan kova aihioksi. |
No joo on aika turhan suolaisia hinnat :)
Joten pitää rakentaa sitten ite alusta lähtien. Pitääkin savenmaan sivuilta käydä kattoon onko vielä teloja ku oon itekkin joskus siellä nähnyt niitä. |
Epeli tarkotti varmaan 590 e savenmaalla, joka ostaa laurilalta ja myy tavalliseen tapaansa reilummalla katteella.
|
mhk:lle
Kokonaisia pankkuja myytiin viitisen vuotta sitten hintaan 5900 euroa. Telat, vetopyörät ja pyörät teleineen kannattaa käydä Laurilan romusta, niitä on siellä vielä reilusti jäljellä. |
Jos vielä jostakin saa tuolla 5900 toimivan bankun niin eipä juuri kannata rahan vuoksi alakaa rakentaa ite. Aika äkkiä tuo summa mennee kaikenlaiseen ossaan mitä kuitenkin joutuu laittamaan.
|
Lainaus:
http://www.blocket.se/dalarna/Bandva...htm?ca=1_5&w=3 |
No joo ei olis pahan hintaisia siellä kyllä. Eikä tarvis edes maksella veroja :)
|
Epelin "bankku" on kyllä huippu hieno ja moni käyttöinen!
Itselläni on rakenteilla puunajokone bankun telastoista ja bankun perästä. Perään tulee vain telikärry kuormaimella "esim. Farma 3.8 " niin kysyisin minkä kokoinen hydrauliöljysäiliö sinun koneessa on? Tekniikan luovuttajaksi olen ajatellut MB 250D tai 300D automaattilaatikolla.Hydraulipumppuhan koneessasi oli 36l /1000 rpm välitykset puolitettuna. |
Lainaus:
Ajattelin kiusata. Säiliön tilavuus riippuu sylintereistä letkuista pumpusta suodattimista. joskus koulussa laskettu (työläs ja hankala laskea) :) mutta luulisin että ton kokoluokan koneessa kun noissa videoissa niin 40litran pytty riittäisi jossa öljyä 30-35litraa öljyä riippuen kuinka kuumaksi öljy tulee. MUTUA :) |
Eipä tuo säiliön tilavuus nyt kauheen vaikea ole laskea. Perussääntönä voidaan pitää, että säiliön pitäis olla 2-5 kertaa pumpun minuuttituotto. Tosin mobile puolella joudutaan tinkimään tästä tilanpuutteen takia ja tavallisesti säiliä on 1-2 kertaa tuotto. Suurin merkitys tolla säiliöllä on öljyn jäähtymiseen ja ilman/epäpuhtauksien erottumiseen.. Liian pienellä ja väliseinättömällä/verkottomalla säiliöllä tarvitaan sitten erillinen lauhdutin. Tosin se lämpeneminenkin riippuu pääosin painehäviöistä ja järjestelmän rakenteesta, esimerkiksi siitä kuinka vapaakierto on toteutettu.. Sellasta.
|
Lainaus:
|
Minun koneessa öljysäiliön tilavuus on 60 litraa ja öljyä on n. 50 litraa. Hihnapyörät ovat suunnilleen 10cm ja 19.5cm, kahdella hihnalla. Pumpussa pitää tietysti olla tukilaakeri. Tuossa kun pienempi hihnapyörä pyörittää isompaa, niin todella hyvin on voima riittänyt eikä hihnoja ole vielä tarvinnut edes kiristellä, saatikka vaihdella. Välitykset sattui vielä sillä tavalla kivasti että tyhjäkäynnilläkin kuormaus sujuu melko vauhdikkaasti.
|
Tännää tuli taas vähän rakenneltua telankiristys palikoita. Mallasin tuosa jo nuita vaunuja peräkkäin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51563 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=51562 Toimineekohan tuo kardaani tuossa vaunujen välissä vai pitäisiköhän takapääsäkin olla tuommonen kaksoisnivel? |
Pitäisi ehkä saada samalta korkeudelta kardaanin lähdöt vaunujen välissä. Nyppylällä takavaunu on vuoroin etuvaunua alempana ja välillä ylempänä. Tuossa hahmotelmassa liikevaraa alaspäin on ehkä vaikea saada järkättyä.
Riippuu tietysti että millaisen nivelen ajattelit tuohon tekasta. |
Tossa mallia venäjältä aika hyvä idea.
http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=69254 |
Lainaus:
On siinä taas sergeillä välähtäny. Sviddu ei muuta kuin jostain telat ja tasauspyörästö, ja bertta niskaan.:D:D:D |
Aika kiva idea. Vieläköhän pitäisi joskus tekasta pankun teloista tuommonen. Osia olisi kyllä kotosalla jo valmiina.
Ei taida ikävä kyllä pankun teloista saada kunnollista, kun tuohon pitäisi olla pidemmät telat. |
hey hey ..
tulee Ruotsista. joten on anteeksi kirjallisesti. kääntää eli Google. hyvin inponerad oman rakennuksen .. et halua lähettää joitakin rakentamiseen valokuvia minulle sähköpostiini. bmw_junken@hotmail.com |
Mittoja?
Moi, olisko mahoton homma jos viittisit mitata vähän että minkä kokoisia noi bankun pyörät on..? Vetopyörän halkaisija, noiden viiden pyörän halkaisija ja pyörien väli tuossa sinun setupissa lähinnä kiinnostaa. Helpottaisi oman rojektin suunnittelua. Kiitos, jos viitsit mittailla :)
|
Laittelin aika paljon lisää kuvia albumiin jos ketä kiinnostaa tutustua Epeli projektiin.
Minulla ei ole just nyt kone kotona, että en saa mittoja otettua heti. Liekö Jjurvalla tai kumppaneilla mittanauha miten hollilla? |
Omat kuvani on kaikki täälä mitä on ennään jälellä tuhoutuneen kovalevyn jälkeen.
Lienee viisain, että epeli ottaa mittoja pyörien sijainnista alkuperäisistä alustoista, saa niistä sitten jokainen soveltaa mielensä mukaan. Mulla on rakentelupaikalle matkaa 60km kilometriä niin ei tuu joka ilta käytyä. Joko epeli oot moton rakentamisen aloittanut? |
Joo, minä mittailen jossain vaiheessa.
Moto tulee kaverille, jonka kanssa rakennettiin tämä ajopeli. Motoa on sen verran aloiteltu että myytiin alkuperäinen kone ja loota amatsoni-miehille. Samalla tavalla kävi minun projektin volvon tekniikalle aikoinaan. |
ehottomasti laajakulmanivel kartaanin peräpäähänki
|
Onks toi kuormaaja mikä tossa epelissä??
On niin näppärän oloinnen peli. Ja kuin tehokas hyd pumppu tossa on?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Paljonhan tollainen maksaa. |
Lainaus:
Eli ei mielestäni mitään järkee ostaa käytettyä 20v. vanhaa kuormaajaa ja aloittaa loputon letku hitsi öljy klappi ja tappirumba. Taitaa vieläpä olla kaikissa uusissa kaksvipuohjaus ja ympäripyörivä koura. Eikä geometriatkaan oo ainakaan huonontuneet. |
Sinällään mielenkiintoinen juttu on se että käytetystä Patu 1800 pyydetään enemmän kuin se on uutena maksanut...
Kesla 152 + vaunu on kieltämättä huvittava keksintö, sanatarkasti hinnat alkaen malli. Sillätavalla tuttuja juttuja kun 10v kerkesin olemaan Kesälahden tehtaalla noita ihmeitä tekemässä... |
Minä valitsin käytetyn kuormaimen projektiin siksi että en halunnut lähteä pilkkomaan uutta. Oletus oli että joutuu leikkelemään paljonkin, mutta lopulta tarvitsi vaan kääntää jalkaa 180 astetta ja muuttaa vähän korvallisten paikkoja. Hankin vanhan mutta lähes käyttämättömän kuormaimen, johon piti vaihtaa tiivisteet ja yksi sylinterin varsi, sekä hommata 2-vipuohjaus. Lähiviikkoina kone ajetaan halliin ja kuormaimen osalta kouran kääntö vaihdetaan ympäripyöriväksi. Kokonaishintaa kuormaimelle kertynee jotain 4500 e.
Patu 1800 on kyllä päivitettynä versiona toiminut epelissä mielestäni tosi hyvin, ja on tuon kokoiselle koneelle sopivan kokoinen kuormain. Jatkopuomia tuohon ei kannata rakentaa, koska nostovoima menee nollille jatkon päässä. Käytetylle kuormaimelle tulee kovasti hintaa kun laittaa uutta osaa, mutta kummasti se tuntuu projektin loppuvaiheessa että tonnikin on rahaa. |
Eilen sain sorvattua yhden osan vaunujen väliseen niveleen. Sitten varmaan sorvissa irtosi jokin kun kappale tai teränpidin alkoi värisemään niin ettei sorvaamisesta tullut mittää. Enkä kerenny sitte selevittäämmää että mikä petti.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53519 |
MikZ kyseli mittoja hiljattain.
Tässä suuruusluokkaista tietoa asiasta. Telan sisämitta paikallaan ollessa on 264cm. Pyörän halkaisija on 40cm ja vetopyörän 34cm + vetohampaat. Telien napojen väli on 45cm, vetopyörän navan ja ensimmäisen telastonpyörän navan väli on 50cm. Vetopyörän napa on n. 22cm korkeammalla kuin telaston navat. Siitä se Jjurvan nivel näyttää pikkuhiljaa valmistuvan. Jännä nähdä millainen siitä lopulta tulee. |
Lainaus:
|
Taas pääsi hetkeksi sorvin ääreen.
Jakolaitteella reijät laipankiinnityspulteille: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56058 Tästä kuvasta selvennee hiukan tuo rakenne http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56057 Ja kääntölaakeri kasattuna http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56059 Jos jollakin on ylimääräisenä tuommoinen kaksoisnivelellä oleva kardaani ja vielä rangen/jeepin ristikoilla niin ilmoituksia otetaan vastaan. Miton tarkemmin vielä minkälainen sen pitäisi olla ja laitan ostoilmoituksen. Pitäisi kuitenkin sopia dana20 jakolaatikon takapäähän. |
Piti vähän hakea liikkeiden äärirajoja ja testata miten vaunujen välinen kardaani sopii pyörimään.
Tuossa kuvassa takavaunu noin 60asteen kulmassa ja vielä kardaani toimii moitteetta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57492 Tämmöinen siitä välikappaleesta alkaa muodostuun. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57493 Paljonko on epeli alkuperäisen bankun kääntösäe? |
Asiallisenoloinen nivel! Hieno projekti.
|
Hienoa työtä Jjurva!
Eiköhän lie parempi tuo sinun nivel kuin alkuperäinen :). Alkuperäisen pankun kääntöympyrän halkaisija ulkolaidalle on n. 14 metriä. Kääntösäde 6.8m. Jos saat omaasi pienemmän säteen, niin aina parempi. |
Varmaan kannattaa rajoittaa nivelen liikkeitä. Alkuperäisessä bv206:ssa ei ole tuota kiertoniveltä ollenkaan ruotsalainen ihmejousiteräs palkki kiertyy jonkuverran ja nostaa takavaunun pystyn jos se kaatuu. Maalit vain on palkista tippunu jos vaunu on käyny nurin, muuten sitä ei välttämättä hoksaakkaan :D
ja pysty keinunta on rajotettu tuolla kumityynyllä takavaunussa ja etuvaununpuolella hydraulisylinterillä (joka on aisan päällä) jossa on paineilmaa toisellapuolen mäntää joustamassa. http://data3.primeportal.net/apc/sco...6_12_of_24.jpg http://data3.primeportal.net/apc/sco...6_03_of_24.jpg nyybi pätee kiitos ja anteeksi :P ja lisää kuvia kiitos vai miten rojekti etenee |
| Sivu luotu: 05:21 (GMT +2). |
|