![]() |
renkaat auraamattomalle tielle?
Haku toiminnolla en löytänyt mitään joten uskalsin kysyä. En siis ole offimiehiä joten en itse tiedä minkälaiset renkaat kannattaisi hommata mutta täällähän näitä asiantuntijoita näyttäisi riittävän. Lähtökohta on se, että ajelen talvella auraamattomia tai lähes auraamattomia metsäteitä. Nyt pitäisi alle saada ympärivuotiset renkaat. Ostoslistalla on esimerkiksi seuraavia renkaita: BFG all terrain tai mud terrain. Kummat näistä olisi paremmat lumessa ajeluun. Entäs renkaan koko, pääseekö 31 tuuman bfg:llä sen kummammin kuin lumessa kuin 30` renkaalla. Joku kylänmies kehui että kapeampi (235*75) olisi parempi ostos. Maantieominaisuuksilla ei ole niin persettä kutkuttavaa merkitystä mutta niitäkin voi kommentoida. Auto on isuzu trooper 2.8td.
Tottakai myös muita renkaita saa ehdotella kunhan vain eivät ole ruokottoman kalliita. Kiitos jo etukäteen. Note! This message was posted anonymously! |
Lukaisepa tämä:
http://www.offroadpaja.fi/Off-road/Mafri/ketjutek.htm AT on MT-kuviota parempi tiellä, kovalla lumella ja jäällä. MT on parempi suojalumessa ja pehmeässä maastossa. Olen kapeamman renkaan kannalla, korkea pintapaine lisää pitoa ja kapean renkaan vastus lumessa on pienempi. Halkaisija kannattaa maksimoida, mutta pitää huoli, että tila renkaille riittää. T, Antti |
jahas...kiitokset antille. Tuleekos jollakulla mieleen jotain muita rengasvaihtoehtoja kuin nuita edellämainittuja ja mitä kautta niitä voisi tilata? Kokoa niillä saisi olla maksimissaan se 31´ ettei tarvitse katsastaa uudelleen koko pirssiä. Hinta ei mielellään saisi kivuta noita bfg:tä ylemmäs. Eräs myyjä jo meinasi puoliväkisellä myydä joitain herculeksen renkaita mutta kaupat jäivät ainakin toistaiseksi tekemättä. Offitarvikkeen pinnoitetut renkaat ( esim fedima extreme) olivat loppuneet eikä niitä kuulemma ainakaan kovin nopeasti ole enää saatavana. Pitikö tuota lompsia kauppaan ja tilata ne bfg:t vai ostaa suoraan ne herculeksen puoli-ilmaiset renkaat?
Note! This message was posted anonymously! |
search sanalla hercules ei anna kovinkaan mairittelevia kommentteja....
Rauvassa ei oo raha hukassa. |
BFG TA:t on alla siviiliautossa ja ihan tyytyväinen olen niihin ollut. Lumella pitoa on "riittävästi" mutta jäisellä pinnalla saa olla varovainen. Itse tosin ajan pahimman talven nastarenkailla mutta kyllä noillakin pärjäisi.
Tumpula Racing Team |
Mulla Rangessa 235/85 R16 Fedima Extremet. Ei ole kalliit ja menee ihan hyvin hangessa. Eikä ole hullummat ajaa tielläkään.
http://static.petrisimolin.com/galle...e-fedimat2.jpg ToyZuki SJ413 RR -76 Edited by - EeTee on 27/07/2007 07:13:45 |
insa turbon saharat on tietysti yks varteenotettava vaihtoehto.
|
insaturbo sahara pehmeämpi kuin bf ja kulkee eteenpäin ei pelkästään sivulle niin kuin bf ja halvempi rengas topikeista löytyy myyjä ja kapeus ja korkeus on valttia voi vielä nastottaa tarvittaessa.
Note! This message was posted anonymously! |
Itse olen yhden talven ajanut Insaturbo saharoilla kokoa 31/10,5x15
Pitää jäällä paremmin kun esim mutiainen ja lumessa en niin isoa eroa muihin ole huomannut... suosittelen talvirenkaaksi vaikka ei se pidä niin hyvin kun nastarengas. Fediman vastaava on kovemmalla kumilla kuin insa... kestää pidempään mutta ei talvella pidä mitään. -Pinkkipaholainen- |
Lainaus:
|
BFG MT:a huonompaa rengasta talviolosuhteisiin saa hakea. Renkaan seos kovenee kylmässä ja pito häviää totaalisesti.
Mulla ollut Defenderin alla LT-Hakkapelitat nastoilla. Pito ollut onneton kun renkaat varmaankin tarkoitettu painavampaan autoon. Mäyriksessä oli viime talvena Fedimat ja se toimi. |
Ei muuta kuin 31-10.5 Hakkapeliitta LT talveksi alle niin johan etenee.
Ja jos ei riitä niin sitten lumiketjut vielä lisäksi. __________________________________________________ ___________ Toyota HJ61, SOA, High Steer, Differential Locks, Maxxis Creapy 35"+BL, TML12000,TMLCompr., 24V and 12V system |
Eikös Insa Saharaa ole myös 7,50 R16 kokoisena eli samankorkuinen kuin 235/85/16 mutta hiukan kapeempi. Sellaiset näin maasturiliikkeessä Lohjan suunnassa. Tollasiin kun laittas kunnon nastat, niin ties vaikka pitäis myös tavallisella tielläkin.
Mä en ole kovin vakuuttunut onko renkaan ympärivuotisuus kovin hyvä idea? Itte hommaisin kyllä omaan talvikäyttööni moderneimmat Hakkapeliitat mitä saa, mutta näyttää kiinnostavia kokoja olevan vain vanhassa Hakkapeliitta LT:ssä 215/85/16 ja 235/85/16. Siinä näyttäs olevan samanlainen kuvio kuin oli Hakkapeliitta 1:ssä. Toisaalta sehän piti ihan hyvin. Olenkin miettinyt jos ostais vaikka tollaset 235/85/16 set, ajais niillä pari talvee, sitten nastat pois ja sais nykyistä pakettiautonrengasta karkeammat kesärenkaat. Mikshän Hakkapeliitta SUV 5:sta on vain leveenä ja matalaprofiilisena ja matalana ellei lasketa 235/75/15 kokoa? Itte pitäisi melkein fiksuimpana vaihtoehtona tielle suunniteltua nastarangasta ja siihen sitten Mafrin ketjut pahiin paikkoihin. Mulla ollu 4wd Hiluxissa sen mukana tulleet Bridgestone Dueler DM-Z3 kitkarenkaat koossa 215/80/16. Ne on ollu oikeestaan vähän sensuuntaiset, että vois ajaa ympäri vuoden muttei mitkään off road renkaat. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
tuo SUV siinä taitaa olla se avain sana, miksi muka katu maasturissa pitäisi olla iso profiiliset renkaat? prkleen citymaasturit! ------------------------- datsun patrol -83 |
Täällä on myös tarinaa aiheesta: http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=29724
Itse ajattelin laittaa tällaset ensi talveks: http://web11.p15169045.pureserver.in.../KUMKC11_d.jpg Tämä siis Kumho PowerGrip KC11. Näyttäis olevan enemmän lamellia kuin Hakkis LT:ssä. Jotenkin tuntu turhan kovilta nuo Hakkapeliitat joilla kolme talvee ajelin, Runneri suti takapotkulla vielä välillä nelosellakin maantiellä >80 km/h nopeuksista kun oli asfalttitiet vetäny illaks jäähän. _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 Edited by - -MaTTi- on 26/07/2007 18:36:34 |
"tuo SUV siinä taitaa olla se avain sana, miksi muka katu maasturissa pitäisi olla iso profiiliset renkaat? prkleen citymaasturit!"
Kyrsii, että on pelkästään matalaprofiilivaihtoehtoja. Ittellä oli w123 300 diesel siis henkilöauto Mersus Hakkis 1:set 205/70/15 Hakkis neloset 215/65/15 ja vähän aikaa oli kesärenkaana vanhat Hakkis 10 215/80/15 ja noi viimeks mainitut mahtu just pyörii kun olin valkannut jousiksi sellaset, että maavaraa oli mahdollisimman paljon. Korkeempiprofiilinen vaihtoehto omasta mielestäni fiksumpi kun sen jämäkkyyttä pystyy helposti säätää ilmanpaineella. Sellasessa autossa missä jousitus ei muutenkaan ole pehmein mahdollinen, korkeemmat renkaat myös lisää mukavuutta. Talvella lisäks vanne menee helpommin täyteen lunta mitä matalampi rengas on. Seuraavaks kun tohon 4 veto Hiluxiin renkaat hommaan, niin toivon löytäväni 85 sarjalaiset, jotka ei liian leveet tavalliseen tieajoon. Max. 235:set. Note! This message was posted anonymously! |
Kapea ja korkea 31" kumi on 215/85R16, jota saa talvipinnalla (Nokia ja Continental) tai AT-pinnalla (Toyo). Toyon AT on noista selvästi halvin.
Mulla on tommoiset Nokialaiset toisen Discon alla talvisin. T, Antti |
Mul on sellanen käsitys, että tieajos talvella kapeampi parempi riippuen tietenkin paljon auto painaa. Toinen mikä vaikuttaa aika paljon, kuinka vanhat renkaat on. Sen takia ollu mieles jos ostas Hiluxiin pariks talveks 235/85/16 renkaat, sit ottas ajoissa ne kesäkäyttöön johon noi ei turhan leveet ja kattelis mitä rengasvaihtoehtoja sillä hetkellä saatavilla taas uusiks talvinakeiks.
Mitkähän mahtaa olla talvirengasvaihtoehdot 235/85/16 kokoisena? Nokian LT:tä oli, mutta onko muita varteenotettavia? BFG:n AT:t vissiin ihan asiallinen yleisrengas muttei talvirengas. Kestää vissiin hyvin kulutusta. Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
BFG AT:lla pärjää talvella, mutta ei ole talvirengas. Kestää ajaa n. 100 tkm. _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
Talveksi TALVIRENGAS, ja muina aikoina vaikka sitten AT tms...jos meinaat vähänkin julkisilla teillä liikkua. Kyllähän tosimies ajaa MT:llä kesät talvet, mutta ei se herkkua ole, etenkään valoihin edessä pysähtyvälle jolla on nastat alla...
Itsellä hyviä kokemuksia Cooper weathermaster ST/2, nastoitettu "kitkarengas" (reilut lamellit), pitää sekä jäällä että umpihangessa. ----------------------- <- "Iso mutta kömpelö" ----------------------- |
Lainaus:
|
http://www.ec-securehost.com/OnlineT...MS-351_AT.html
Mulla on tollaset federal ms351 AT gummit ja ovat olleet hintaansa nähden todella mainiot (50e sarja) Tosivanhat ja vieläkin pehmeät. Uudetkin näköjään kohtuu hinnoissa, taidan ottaa seuraavat samanlaiset. -Teemu |
33x10.5x15 bfg all terrain alla hj:ssä ja yllättävän hyvin on toiminu lumessa ja talvella,tietysti jarrutuksiin pitää ennakoida verrattuna nastallisiin...
Isuzu/Bj 40/Hj-61/kawa zx6r... Edited by - isuzubj on 27/07/2007 23:54:40 |
Lainaus:
http://www.offroadpaja.fi/Apu/Tapaht...uzuki_fast.jpg T, Antti |
Lainaus:
Mut varmasti on Hakkis LT yks parhaimpia OIKEITA talvirenkaita, mitä maasturinsa alle voi saada. Ulkonäöstäkin voi päätellä jotain, enemmän on lamellia Kuupperissa: Cooper:http://wheelmaster.ru/assets/images/discovererMS.jpg Nokia:http://catalog.dmwork.ru/catalog1_1/...01_hkpl_lt.jpg _______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
Mut tohon asti tuli takavedolla :)
|
"Perustuu omakohtaiseen kokemukseen LT:stä ja kuulopuheisiin Cooperista. Voi tietysti olla että mun rengas oli vaan turhan jämerä/leveä (265/75R16) kevytperäiseen 4Runneriin..."
Tossa tuli pari huomionarvoista pointtia: renkaan pintapaine alhainen auton painoon nähden, renkailla ikää jo jonkin verta vaikkei ajettu. Kilpailijat kehittää renkaitaan ja tuo malli on vissiin pysynyt samanlaisena aika pitkään. Mulla ollu sellanen tapa, että teen talvirenkaista ajoissa kesärenkaita vaikkei ne kuulemma ole yhtä hyviä kesärenkaina kuin oikeat kesärenkaat. Logiikkani on tässä, että renkaan pito kriittisempi talvella, kesäisellä asfaltilla tai sadekelilläkään. Näin tein myös w123 Mersuun, Hakkis 1:sistä kesärenkaat ja silloin uudet Neloset talvirenkaiksi. Ykköset ajoi asiansa mielestäni ihan kohtuullisesti kesärenkainakin. Luulisi, että suuri lamellimäärä on eduksi talvirenkaassa muttei niinkään siinä vaiheessa kun se päätyy kesäkäyttöön. Kaveri hommasi Suburbaniinsa 295/75/16 BFG AT:t ilman nastoja. Talvipito tavallisilla teillä ei ollut vissiin ihan paras mahdollinen. Itse en päässyt kyllä talvella kokeilemaan. Kesä-, kevät ja syysrenkanaa vaikutti kuitenkin hyvältä. Äänikään ei ollut kova. Pehmensi kivasti hiekkateiden pieniä nimismiehenkiharoita ja pikkukuoppia. Suburbani vaan aika painava kun taisi omapainoa olla yli 3000, oisko ollut jotain 3300 tms, josta johtuu että siinä menee aika leveetkin renkaat. Note! This message was posted anonymously! |
Talvirenkaan pito (=kitkavoima) lumella ja jäällä paranee kun pintapaine kasvaa. Tämä ei noudata ihan perusfysiikkaa, koska siinähän paineella ei ole merkitystä kitkavoimaan. Tämän vuoksi talvirengas ei saa olla liian leveä, varsinkaan jos halkaisija on jo tavallista suurempi.
Luultavasti toi 265 mm on vaan ollut jo liian leveä rengas. Toi 215 mm leveä Nokialainen piti viime talvena uutena kuin tauti myös kaikkein liukkaimmilla keleillä. Nokia suosittelee joihinkin malleihinsa suurempaa rengaspainetta kuin autonvalmistaja. Tällä kikalla saadaan kosketuspainetta ja pitoa nostettua. Continentalin 245/75R16 IceContact nastarengas on muotoiltu niin, että kuvio on muistaakseni vain 185 mm leveä, eli likimain samanlevyinen kuin 205R16 vakiokumissa. Taas tällä parannetaan leveän renkaan pitoa. Ja rallimiehet ajavat talvella todella kapeilla renkailla pidon maksimoimiseksi. T, Antti |
Kysympä viisaammilta...
Ajettelin jos laittaisi Fedima Extreme Evolution 31 x 10.5 - 15" renkaiden päälle lumiketjut, niin toimiiko/auttaako ne mitään? ( Kun on aika karkea se Fediman kuvio, niin meneekö ketjut kuvioiden väliin... ) Vastaan itselleni, Toimii ihan ok, mutta ketjujen kiinnitystä/kiristystä modifioitava.. ( Ketjut halvat CDcardic ) |
Tiedä...
..kaveri laittelee noita kiekkoja autojen alle ja sanoi, että nykyisillä kumiseoksilla ne on kolmessa vuodessa jo kovat, eli vaihtoväli kolme vuotta, jos pidon tahtoo säilyttää.
Ostin kesäkäyttöön BFG AT 235/75/15 ja toimi lumellakin hyvin, mutta jäisellä tiellä sai mennä kieli keskellä suuta. Varalle tuli hankittua talvirenkaiksi jotkut puuhaa nastat, joilla jäisellä tiellä pääsee kyllä paremmin, mutta lumen sekaan ei paljoa kannata sotkeentua. Ajattelin seuraavaksi 215/75 -renkaita, jotta tuon lumen "läpäisy" paranisi, etenkin suvilumella. Vähänkin kantavalumi jarruttaa leveällä renkaalla sen verta, että meno alkaa takkuilla, vaikka lunta ei olisi edes pohjaa myöten. |
Itellä on muzzilloissa omasta mielestä hyvä pito lumella, ilman nastoja olen tyytyväin renkaisiin.
|
Renkaat auraamattomalle tielle?
Hankin hodariin tuollaiset Cooper discoverer:it kokoa 265/75/15 eli 31*10.5 vastaavat. Voin suositella, hyvät tiellä ja kokoisekseen yllättävän hyvät umpilumessa ja poljetulla metsätiepohjalla vaikka kuvio ei olekaan karkeimmasta päästä (vrt. mehtärengas) mutta tuo lamellointi on kyllä reilu joka sen pidon lumella tekee...:D:D:D
|
Ihan kivat nakit on myös Nokian Hakkapeliitta LT 235/85/16.
|
Mulla vanhat nokian hakkapeliitta LT 31/10.5/15 hyvin ainakin pajeron alla toimii. Tuskin täällä niin paljoa lunta tulee ettei niillä pääsis. Kun viimevuoden puolella tuli sitä lunta sen puolmetriä niin ajelin pallerolla uria muille ja suhteellisen hyvin meni. Mäet välillä tuotti ongelmia mutta tasasella menee kyllä ihan ajamalla. Tiellä ovat ihan hyvät ajella eikä tuossa traktorissa se äänikään ole haitannut joten sanoisin että ihan hyvä rengas. Tämähän on minun mielipide mutta aina on päässy kun on tarvinnu mennä.
|
Lainaus:
toimii ja auttaa. ketjujahan ei saa laittaa liaan tiukalle! vähän kuuluu olla löysällä ni toimii ja putsaantuu. ihan oikeesti jos joutuu ajeleen paljon paksussa hangessa ni turha edes yrittää mun mielestä ettiä hyvää rengasta, mikään ei toimi tarpeeks hyvi. suosiolla vaan ketjut takarenkaisii ni rupee oikeesti etenemään! turha pelleillä pelkillä renkailla. |
Mulla oli HJ60:ssä alla kun ostin 205R16 jokku vanhat Hakkapeliitat, jokamutkassa tuntu että kumi "sortuu" alle.. Vaihdoin alle 31*10.5*15" BFG AT:t paljon parempi ajaa joka pinnalla, ainut missä ottaa 100-0 selkään on jäinen tie, jossa ei AT:illä voi muuta kuin harjoitella driftausta ;D
|
Ääni menee ehdottomasti Insa Saharalle jos verrataan BFG All Terrainiin!!! Vaihdoin 31" AT:t 235 Saharaan ja Jeep muuttui ainankin ihan toiseksi autoksi, menee lumessa todella hyvin ja loppui se karmea urien hakeminenkin valtatiellä. Ja 235/75/15" Sahara on vain aavistuksen matalampi kuin 31"/10,5"/15" BFG AT.:eek:
|
Insoilla viime keväänä katkaisin hilusta takapakat...
Liikaakin oli pitoa auraamattomalla tiellä,painui n.15-20 pinnasta.Takavedolla siltikin kulki kun antoi vaan mennä,kunnes siis vanhat pakat paukkui... Nollakelillä,poljetulla/jäisellä tiellä pelottavan liukas ilman nastoja... Rengasmelu ja vierintävastus ei sitten saa olla ratkaisevaa kun insan saharaa haikailee auton alle,siinä oli BF parempi. |
Ja edelliseen vois lisätä, että renkaat ei oo kovilla pakkasilla pyöreet kun muutaman kilsan jälkeen :rolleyes:
|
Monet halvat uusiorenkaat on BFG:tä parempia talvella, johtuen pehmeämmästä kumiseoksesta. Itsellä nyt takaveto-Hiluxissa 205/70r15 Colway AT:t ilman nastoja, sama kuvio kuin BFG AT, pito yllättävän hyvä - varsinkin kun on vähänkään enemmän lunta. Jos verrokina käyttää edellisiä nastarengassarjoja (Hakkapeliitta 235/75r15, ? 185r14) niin ei se pito paljoa heikompi ole, lukuunottamatta jäätä.
|
itsellä cooper discovever nastarenkaat 31/10,5/15 aikasemmin nokian hakkapeliitta sport utility, suunniteltu citymaastureihin.
Hojolla ajelen pääosin takavedolla maantiellä ja kyllä nokialaisella oli parempi jääpito. Cooper selvästi parempi lumessa karkeamman kuvion ansiosta, vaikka on leveempi. Uraherkkyys vaivaa coopereita, tuoreissa karhunurissa vetelee välillä arvaamattomasti. |
Lainaus:
|
Eipä nuo insat ole olleet kovinkaan kulmikkaat vielä ainakaan, kun ei ole seisonut "maastopaineilla" yhtään yötä vielää. Sitähän voi kokeilla kaikilla renkailla että jättää vaikka yöksi 0.5bar paineilla seisomaan johonkin -20C ja aamulla polkaisee maantienopeuksiin.. jympyttääkö??? Muutenkin matalilla paineilla tiellä ajaminen rassaa vähän helvetisti rengasta kuin rengasta..;)
|
Lainaus:
|
Tuli ostettua Yokohama Geolandar A/T-S 285/75-16 rinkulat hodarin alle ns. käyttörenkaiksi, kun tuli ajettua aiemmista maantie/talvirenkaista kaks paskaks.
Oikein mukavat kuivalla maantiellä, hyvä pito sohjoisilla ja lumisilla teillä, hyvä etenemiskyky hankilumessa missä seassa suvilunta. Omasta mielestä parempi kuin BFG:n AT rengas. http://www.tirerack.com/tires/BigPic...landar+A%2FT-S |
nyybi kiusaa
3 vuotta ollut läjässä insaturbo saharat samat neljänelle ostin uudet ydin talvikäyttöön ja laitoin kuorma-auton nastat eikä ole tarvinnut vinssata kertaakaan en kai sitten vissiin pahoissa paikoissa ajakkan tai sit on vaan hyvät renkaat. Ja taas vanhat kuluneet insat alle kuin tiet suli ei niillä kuitenkaan kannata pehmeelle kannata mennä kun ne on vaan 235/85/16.
|
Ei ainakaan Fediman extremet ole näin ensilumilla vakuuttaneet! Aivan tautisen liukkaat ajella, mutta niinhän se on jotta ajettava kelin mukaan vaikka sitten 60km/h jos siltä tuntuu! ja autona toimii tuo nissanin kingi... paska ajella lava autolla talvella kun ei oo takana pitoo!
niin ja tietenkiin kokoa on liikaa lumiajoon 265/70/16. No näillä on pärjättävä kun ei ole rahaa investoida oikeita nastarenkaita! |
Fedimat...
Aika liukkaat on tosiaan nuo Fedima Extremet, ei voi arki käyttöön suositella... Tosin pärjää niilläkin varovasti ajellen!
" NASTAT ON AINA NASTAT!!! " |
viime talvena oli Hankook DynaPro MT RT03 pakettiauton nastoilla ja kokoa 32x11.5/15, pitoa joka kelillä.. nyt alla 35x12.5/15 BF MudTerrain joilla tarkoitus ajella ympäri vuoden.. ja autona HDJ80..
|
Kilisevät
Kesärattaat (245/70-16 H/T dueler) tuntu liukkailta ensilumessa ja meno pysähty ojanylityksessä. Molemmat päät laitoin lukkoon, mutta pitoa ei vaan ollut. Perä jäi mutaojaan ja keula jauho lumen päällä rinteessä. Toiseen eturattaaseen sain ketjun päälle siinä tilanteessa ja nousi heti ku kesällä. Jatkossa kun jaksaa laittaa ketjut päälle ennen pahaa paikkaa, niin aivan sama mitkä rattaat on alla möyriessä. Hankookin kitkat (215/85-16) saa olla vielä tallissa kuukauden päivät. Autona Isuzu D-Max.
|
Lainaus:
Multa löytyy. :) |
näyt käyneen tampereella huutamassa äänes kähees:D lähtikö kaikki tenkut mukaan, näytti kuvissa olevan useampi rengaspari
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
L200 alla 33x12,5x15 BFG AT. Hyvin kulkee lumella ja jäällä. Toisaalta mun on paha sanoo mitää kun en ole koskaan omistanut nastarenkaita
|
Lainaus:
Eli kannattaa soitella paikalliselle gummisuutarille ehtiikö/pystyykö |
Tämän talven vähäisillä lumilla oon kokeillu noita syksyllä tulleita General Grabbereita (235/75 -15). Pitoa tuntui olevan plussakelin sohjolla ja jäällä. Kunnon talvea odotellessa niillä ihan ajelee. Jotkut Hankookin nastalliset tuli auton mukana, mutta ne ei vielä edes oo vanteella.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=39977 |
Mulla on KJ:ssä kesärenkaina Siltakiven Dueler A/T 265/70-16 munkit. Ainut ongelma niissä on melkonen pauke soratiellä, kun renkaat ampuvat kiviä lokasuojiin...
Hiljakkoin teimme reissun pohjoiseen, ja siellä olikin enempi talvi kuin arvelin. Paksussa sohjossa, lumipöperössä, polanteella ja jäällä Duelereilla pärjäsi ihmeen hyvin. Nastoitettuna noilla voisi hätätilassa ajaa talvella enempikin. Mieluummin kuitenkin laitan talveksi kunnon talvirenkaat. Nyt on alla Hakkapeliitta 5 sport utility kumit samaa kokoa kuin edelliset. Ehkä maasturissa saisi olla hieman avarampikuvioiset renkaat, mutta näillä mennään. Niillä on tullut ajelluksi vasta täällä etelässä (Kauhajoki) tänä syksynä, joten ei juuri ole talviominaisuuksista kokemusta. Uskoisin kuitenkin, että hyvin niillä pärjää. Alkuperäinen kysymys koski auraamatonta tietä. Karkeakuvioinen, pehmeä, mahdollisimman kapea ja korkea rengas luullakseni etenee parhaiten. Jos lumen alla on kova ja liukas pinta, nastoitus ei ole pahitteeksi. Rento ja reipas ajotapa varmistaa perillepääsyn. t. Make |
Lainaus:
Mut se miks etin taas tän ketjun, on nää ensikokemukset Saharoista talviolosuhteissa. Nythän alla on muutama kk sitte ostetut 235/75/15 ja kyllä pelotti ajaa tuollaista pakkaantuneen lumen päällystämää 80kmh maalaistietä edes kuuttakymppiä, loivempiinkin mutkiin tuntu hyvinkin aiheelliselta pudottaa vauhtia vielä entisestään. Mullahan on setti entiedäminkäikäisiä Saharoita 205/80/15 joissa on pintaa 12 milliä ja niistä ois tarkotus tehdä ne talvirenkaat. Gummisuutari mietti että oiskohan mitään iloa veistellä paloihin vielä poikittaissuuntaan jotain uria. Kellään mitään kokemusta Saharoiden parantelusta talvea varten ton nastotuksen lisäksi? Joo, ja mä kyllä tiedän että Saharat ei oo oikeet talvirenkaat eikä niiltä voi odottaa ihmeitä, mut näin paljon mua on viimeksi pelottanut talvikelin takia sillon kun ajoin peilijäistä, vesipinnoitettua mutkikasta ja mäkistä maalaistietä 'keskieurooppakitkoilla' :-) Silloin auto lähti alle kävelyvauhdista valumaan ojaa kohti ja tota rataa :eek: |
Sivu luotu: 23:57 (GMT +2). |