![]() |
Ahtopaineen säätö
Mikähän mulla on vikana hj61:sessä kun siellä on turboruuvi hytissä mutta en saa millään säädettyä ahtoja tarkasti vaikkapa 1 baariin. Jos paineet säätää oikeiksi kiihdytyksessä vaikkapa kolmosella ja sitten kokeilee muilla vaihteilla niin ahdot saattaakin nousta yli 1.3 baarin tai jäävät alle 1 baarin. Onkohan hukkaportissa tai itse turbossa jotain häikkää. Ja itse en ole turboon mitään muokkauksia tehnyt vaan edellinen omistaja. Minkä takia hukkaportin kellolta tulevaa tankoa on hitsailtu lyhyemmäksi?
Note! This message was posted anonymously! |
lyhyempi tanko=portti avautuu myöhemmin/vähemmän=suuremmat ahdot?
---------------------------------------------------- Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa. ---- www.students.tut.fi/~koivune3/index.html |
Aivan normaalia hukkaportin toimintaa,kun laittaa "turboruuvin" niin se aina piikkaa korkealle ja
siitä ahtopaine putoaa siihen kohtaan mihin "turboruuvilla" on ohivuoto säädetty. Jos tahtoo tarkaa säätöä niin tarvitaa elektroninen säädin onjaamaan soledoidia tms... Today, I will be running 4 bar |
Mulla on diskossa myös turboruuvi, ja ei sillä ole mitään ongelmia ahtojen karkaamisen kanssa. Antaa 0,05bar tarkkuudella aina saman lukeman sama miten polkee.. :)
Vaikuttaahan diisselissä ahtoihin sekin että mitenkä paljon se antaa soppaa sinne.. Jos tulee soppaa lisää, niin ahdot nousee hiukan sen mukaan.. Timo.. Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee? http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg |
Ahdot karkailevat tosiaan todennäköisesti sen johdosta, että jos ja kun hukkaportin tankoa on lyhennetty, ei läppä enää pääse aukeamaan tarpeeksi, ja näin ollen liian suuri osa pakokaasuista puskee turbiinin läpi nostaen ahtopaineita.
Aika epäterveellistä toimintaa, mieluummin kannattaisi vaihtaa isompaan ahtimeen kuin rääkätä konetta korkeilla pakopaineilla ja -lämmöillä joita vakionakin pienen turbon piiputtamisesta seuraa. Vasta pari viikkoa sitten nostettiin yhdestä 61:stä ahtopaineita 0,2 barin verran, eikä sen kanssa tullut mitään ihmeellistä vastaan. Edited by - JF on 29/04/2007 23:23:04 |
Isot pojat puhuu, että se ahtopaineiden nosto pitää tehdä lisäämällä jousi hukkaportin vipuun eikä lyhentää sitä.
Käy just tuo JF:n selostama tilanne. Elikkäs korjaamalla sen vivun alkuperäisen mittaseksi ahtojen karkailun luulisi asettuvan. ____________________________________ - eskimo OffRoad Kainuu, SLCK #110 |
Lainaus:
Mulle sano vuorostaan pikkupojat <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> että tuo jousi on sen takia paras panna vanhaan hukkaporttiin koska jos tota vanhaa tankoa lähtee pyörittämään. Niin se jousi, tai jokin muu osa saattaa rikkoutua hukkaportin sisällä, ja sit tangosta tulee veltto ku eläkeläisen pipp..elistä.. ja sit on kans ahtopainetta kunnolla pelissä.. Ja edelleen minä ainakin voin suositella turboruuvin käyttöä ennenkuin oikean jousen ettimistä tonne hukkaporttiin virittämiseksi.. Tuolta nimellä boostcontrol sydeemi.. Maksaa 15erkkiä, ja paineet ei karkaile ainakaan "roverissa" Hukkaportin tankoa ei ole pyöritetty mihinkään suuntaan, ainoastaan asensin ton säätimen ja pelleilin syötön kanssa. http://kotisivu.dnainternet.net/iiro74/ Timo.. Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee? http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg |
NO niin löysin tämän topikin haulla ja vaikka onkin näin vanha, niin on ihan pakko lisätä että: Väärän jäykkyistä jousta ei voi korvata esijännityksellä! eli sen toisen jousen lisääminen siihen hukkaporttiin lisää jousen jäykkyyttä ja säilyttää toiminna muuten normaalina. t: jaakkosetä
Note! This message was posted anonymously! |
Itse pähkäilin joku aika sitten, että kuinka toteutan ahtojen noston vakioahtimella.
Bleed-valve ei päästä ahtoja karkailemaan eikä tule mitään piikkejä. Tuossa on myös lukitusruuvi, jonka voi vaikka "sinetöidä" maalitäplällä, jolloin katsurilla ei pitäisi olla mitään sanomista koko ruuviin. Toki tällöin sillä oletuksella, että auto on muutoskatsatettu isommalle teholle sopivan dynolapun kera. Dynolapussa jos on ahdot vaikka 0,8bar, niin voi vaikka antaa katsurin käydä koeajolla, ja todeta, ettei ahdot nouse sen yli. HJ 60 -82, 12H-T |
Doc-Powerin bleed (35€) on hankittu, ja sitä on kokeiluluontoisesti käytetty. Bleed kytkettiin myyjältä saatujen ohjeiden mukaan siten, että "hukkaletku" meni suoraan konehuoneeseen. Vakioahdot nostin 0,8 bariin, ja tulos oli toivottu.
Totesin kuitenkin, että kun ahtoja ei ollut (tyhjäkäynti), imi moottori bleedin kautta puhdistamatonta ilmaa (pahimmassa tapauksessa kurapaskaa). Toki määrä on varmasti häviävän pieni sen 8mm letkun kautta, mutta ei se ainakaan hyvää tee. Pähkäilin, että josko vetäisi tuon hukkaletkun moottorin imu- tai painepuolelle. Arvelen ongelmiksi seuraavaa: 1. imupuolella bleediin kohdistuu valtava alipaine -> ahtojen säätö ei ehkä toimi tai ahdot nousee liikaa 2. painepuolella taas voi olla suurempi paine kuin bleedin hukkaletkussa -> systeemi ei toimi Takaiskuventtiili sinne letkun päähän olisi varmaan toimivin ratkaisu, mutta silloinkin puhalletaan koko ajan ilmaa aavistus hukkaan (liekkö sitten mitään merkitystä). Näin kuitenkin teen, ellei parempaa ratkaisua löydy. Eräs tuttu väläytti, että johdetaan sinne hukkaportin vastapuolelle aavistus painetta, ja siihen säätöventtiili väliin (näin olivat tehneet turbo-uunossa). Tämäkin yksi keino, mutta pysyykö paineet siellä jousen ja tangon puolella (ei vaikuta tiiviiltä)... Toki hukkaporttiin voi viritellä lisäjousia, mutta bleedillä saa tasaisen ja portaattoman säädön. Kommentoikaa |
Eikö tuo olis helpoin virittää se letku semmoseen paikkaan, että sinne ei mee sontaa ja/tai heittää siihen esim semmosen letkumallin polttoainesuodattimen?
|
Itse laitoin muistaakseni 8mm pultilla hukka portin letkun tukkoon niin rupes 1.3-1.5bar pysymään ahdot kun lisäs syöttöä.
moottorina on ihan vakio sd33t ja noilla asetuksilla on menty kohta vuosi ja hyvin kulkee. |
Letkumallin pa-suodattimen voisi tosiaan aluksi heittää. Liian yksinkertainen ratkaisu, jotta olisi itse tajunnut, insinööri kun olen...
Kokeilin talvella ajaa hetken letku tulpattuna, jolloin ahdot oli 1,2-1,3 bar, mutta mielestäni ero tuohon 0,8 bariin oli aika pieni. Turbo taitaa kuormittua liikaa, ja puskee turhan kuumaa ilmaa = ei kannata ainakaan tässä tapauksessa. Jostain luin, että CT26:sta ei kannata säätää tässä yhteydessä yli 0,9 barin, voi hyvin pitää paikkansa. |
2 Liiteet
Tommonen tarkkuus paineilmasäädin 0-3bar toimii hyvin, jos mekaanisen säädön haluaa niin sitte vaikka vetojousi ja siihen säätö. Tanko oikiaan mittaan niin toimii sillä turboruuvillaki meleko varmasti.
|
tämmösen tilasin hiluxiin, vkl. sovittaa pakosarjaa...
http://hevosvoima.com/site/tuotekuva...D-SE-FINAL.jpg Tarkka lämpötilakorjattu paineanturi mahdollistaa tarkan ahtopainetiedon ohjaimelle. Ohjain toimii closed loop periaatteella pitäen ahtopaineen tasaisena halutun ahtopaineen saavutettuaan. Anti lag toiminto minimoi ahtimen heräämisajan parhaan terävyyden saavuttamiseksi kuitenkaan ampumatta säätöarvosta yli. Low boost -aletuksella max ahtopaine on 1bar ja High boost asetuksella 1,7bar. Tehdastilauksen yhteydessä ahtopainerajoja voi nostaa. |
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
pitkä 1gen pajero kyseessä 2,5TD Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76357 Ja toinen kysymys Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76358 Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin ja parempi imusarja on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
No älä muuta sano :D joo vaparin imusarja tulossa. cooleri on metsästys asteella vielä. keulalle kuitenki sen enempää en ole suunnitellu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Tuskin on ensimmäinen osa joka rupiaa ahistamaan.
|
jep, tuskin se on se isoin pullonkaula jos muut osat ovat vakiota.
jos alkaa olemaan isompaa turboa, vetäviä kierroksia nostettu, parempaa pakosarjaa jne niin sitten alkaa jo jotain hyötyä olla tuosta imusarjankin vaihdosta.. voi olla että sillä vaparin sarjalla hitusen alempaa turbo herää jos huomattavasti paremman muotoinen on.. |
noniin nyt on bleedi kiinni. ja ongelma on että ei anna ahtaa yhtää yli tosta 0,6 alkaa sirinäkonehuoneesta ( ilmeisesti varoventtiili jos olen oikein lukenu). mietin onkohan tossa joku eri varoventtiili koska tossa ei ole säädettävää hukkiksen kelloa :confused: mitäs tohon on tehtävissä? tulppaa sopivalla pultilla varoventtiilin reikä? onhan se kierteillä siinä?? helppiä!
|
1 Liiteet
Lainaus:
|
vastaan itselleni eli putkiliikkeistä saa korkeemmalla avautumis paineella olevia ventiilejä jotka käyvät tuon vanhan tilalle. putkiliikkeeseen mars ----------->
|
2 Liiteet
noniin eli ekaksi ongelmaksi tulikin että ton venttiilin lukitus mutteri on joku 34mm joten ei jakari riittäny. eli ostamaan isompi avain. liitteenä kuvat vielä.
|
1 Liiteet
vääntö ja taistelu oli kova... minä voitin... :D
|
putkiliikkeet kiinni bauhauksesta ja k-raudasta loppu kaikki 1,5bar venttiilit. seuraava olis ollu 6bar :D nyt tulpattuna kokeilin vähän bleediä avata nousi 0,85bar eli toimii. huomena 1,5bar venttiili paikalleen ja sit operaatio välijäähdytin ennen kun lisää ahtoja.
|
Paljokos meinasit painetta Pajerolle säätää? Vissiin umpivakio moottori muuten?
|
Lainaus:
|
2 Liiteet
Noniiin putkiliikkestä löytyi tarvittava venttiili. piti vaan ostaa tommonen adapteri missä isompi pää menee imusarjaan ja pienempi on se mihin tulee venttiil (ympyröity punaisella)i. koska isolla uros päällä olevaa venttiiliä ei löydy. ainakaan 1,5bar. ainakaan bauhaus,k-rauta ja tästä putkiliikkeestä. toivottavasti kuvista on jollekkin saman prosessin tekevälle apuja. homma valmis, toimii, kettu kuittaa. :cool:
|
niin, tuo on siis varoventtiili eikä rajapaineventtiili joka on sitten jo taas ihan asia erikseen...
|
niin. aivan
|
Lainaus:
|
Löysinpäs nuo kuvat http://www.mitsubishi4wd.com/foorumi...hp?topic=242.0
vakio turbon http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsub...G/_smaller.jpg vaparin http://mmc.1g.fi/kuvat/L200/turbotus...G/_smaller.jpg Näyttää kuuleri asentuneen siinä samalla, mikä selittäisi paremminkin tehon muutoksen. Mut voihan sillä jonkinlainen vaikutus olla, luulen vaan että kyllä se vakiosarjakin sen verran virtaa mitä Pajero kehittää. Onhan noissa aika selkee ero. Ja sullapa siitä on näemmä omakohtaista kokemusta, ei mulla. Suositeltava modaus siis. |
Lainaus:
|
kuinka tuon imusarjan vaihdon huomasi ilman cooleria? turbo alempaa ja pehmeämmin mukaan? näin itsellä ainakin bensa turbossa, tosin lähtökohta ei ollut ihan tuo, itellä malli säiyi samana, vain kanavat kasvoivat.
tuo tuubisarjaon kyllä silti yllättävän hyväksi todettu matalakierroksisessa td koneessa, tai siis ei ole niin huono kuin voisi luulla, kyllä se ilma sielä virtaa kun se laitetaan turbolla virtaamaan ja kun ei se 1. pytty sitä ilmaa koko ajan ime.. |
kertokaapas mikä on pajeron pumpus maksimi syöttö määrä? eli kuinka monta kierrosta ruuvannu että ei tyhjäkäynti enää saa normaaliks. mikä olis about sopiva määrä ku tarkotus olis 1bar paineita säätää? vai onko ihan tapaus kohtasta miten on sopiva määrä? ite ruuvasin joku reilu yks kierros ja tyhjäkäynnin saa vielä kohillee. paikallaa jos polkasee ni vähän pölläyttää, ajossa ei yhtää savua vakio ahdoilla.(0,6) hiukka paremmin vetää nyt ku väännättää ( automaatti )
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
...ööö ? mitäs tällä nyt oikeen haetaan ? hukkaportin korvaaja ? tuo ei kauaa sitten noesta tukkeennu / pidä jos on varoventtiili nesteelle alunperin... |
Lainaus:
|
venttiili pois vaan ja putkiosista tulppa tilalle.
|
Lainaus:
|
1.
Noniin välijäähdytin on kiinni ja alkoi paineiden säätö. elikkäs bleedi kabiinissa, siitä ruuvaamalla mittarissa paineet nousee ja sit tyssää vaikka kuinka ruuvais mutta äänestä päätellen siellä on kyllä enemmän kun toi 0,85 mitä mittari näyttää, korjatkaa jos oon väärässä mutta hukkaportin ohjausletku lähtee turbolta, siinä on kiinni ahtomittari, ja sen jälkeen menee bleedille ja siitä kellolle. nyt kun avaa bleediä niin sillonhan se pudottaa painetta tosta samasta letkusta missä mittari on? eikö näin? eli todellisuudessa kun avasin bleedin kokonaan mittari näyttäny tota 0,85 niin todellisuusdessa siellä on varmaan ollu tuplana toi eikö näin? :D mistäs mä otan ahtomittarille nyt paineen että saan oikean lukeman? mitä? häh? :confused: 2.syöttö ruuvin ruuvasin niin tappiin että tyhjäkäynnin saa 1000rpm. karan käänsin o-merkin kello 3 edestä katsottuna ( oliko oikein? ) paikallaa hyvä ku savua edes tulee? johtuuko origi(a)naali putkesta ettei pölläytä? ja ajossa jos pitää ahdot vakiona 0,6 niin ja noi säädöt tollee niin ei yhtään savuta? eikö muilla ole savuttanu ihan kunnolla noi? ei siis mitään väliä savun määrällä mutta mietin että oliko ihan onnistunu toi ruuvaus vaan. aikoinaan mersusta 200d ku väänsi ni kyllä sitä savua riitti :cool: |
ota ahtomittarille haarotus imusarjasta, niin sais sen lukeman paljonko sielä imusarjassa on painetta putkiston hävikin jälkeen. eikös tuo savutushomma vaikuttais siltä että jotain on mennyt pieleen ahdonalasen syötön karan kanssa?
1. Aukaise pumpun kansi (näet kumikalvon jossa vakioasetuksena piirretty kehälle "o"noin klo11 moottorin edestä katsottuna). 2. Nosta kalvon keskellä olevasta akselista kalvo akseleineen (=kara) ylös. 3. Ota karan varresta muovinen valkoinen holkki pois ja heitä se roskiin surutta. 4. Laita kara takaisin pumppuun alkuperäiselle paikalle, kuitenkin niin että nollakohta on noin klo. 3:ssa. 5. Laita kansi kiinni ja pultit kiinni. 6. Ahdonalaiset syötöt jotakuinkin maksimissa eli VALMIS. tommoset löyty |
Lainaus:
|
voiko siitä letkusta mikä menee turbolta pumpun päälle? eikös siitäkin sais ahtopaineet tässä tapauksessa?
|
Lainaus:
Ahtomittarin kytkentä sinne missä se todellinen ahtokin on, eli imusarjaan / siihen pumpulle menevään letkuun, joka pyytää lisää ahtojen noustessa |
Lainaus:
eikö nyybi ole nähnyt imusarjassa nokea tai karstaa ? vaikkei olis huohotinta vedettynä imupuolelle, tuppaa noista ahtimista kuitenkin jotain aina läpi tulemaan, ja saattaapi mennä koneeseen mutta saattaapi palaa imusarjaankin... ja voipi sitä tulla toisestakin suunnasta... |
noniin homma ratkaistu ny toimii. eli nyt mittari kiinni siinä pumpulle menevässä letkussa. ja 1,1bar näyttää.
|
Lainaus:
|
jaa-a varmaan aika kivasti
|
Noniin palataan "ongelmaan"
eli auto ei savuta ollenkaan vieläkään, ja tarkoitus ei ole saada siitä mitään neekerinjalkaa putkesta vaan kenkästessä kun vähän tupruttais mustaa niin sitten vähän ruuvista lisää ahtoja ja avot. mutta ongelmaksi on koitunu että kun ei tule sitä savua. syötöt on käännetty tappiin että tyhjäkäynnin saa just 1000rpm, karaa on kokeiltu eri asennoissa ja viimeisin hioin karaan kunnon kulman. ja edelleen ei savua ollenkaan vaikka vääntää ruuvin kiinni (0,6bar) onko toi 0,6bar sitten tarpeeksi ilmaa tolle nafta määrälle koneeseen sitten kun ei savua tule? kulku kyllä paranee jos kaasu pohjassa ruuvaa auki johonki 1,1bar enempää en ole viittiny kokeilla. ja siihen reikään minne se kara laitetaan niin se kieli mikä sitten osuu karan kartioon on suoraan eteen päin eli karakaan ei voi väärin olla. |
no mutta miksi...
Yleensä pitää sitä "savua" saada tulemaan... jos kone oikeissa säädöissä niin "voimasavua" ei pitäs tulla juurikaan... kertoo sellaset ihmiset jotka on aika paljon tekemisissä erilaisten autojen kanssa ja ammatikseen säätävät koneet kohdilleen.. lähinnä jos utua tulee hirveesti polttoaine menee raakana vaan läpi... tai mistä minä mitään tiedä :rolleyes: ... kunhan ajattelen... :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ahdonalaisen karasta on nyt se muoviholkki nyt pois? |
Lainaus:
|
Hyppäytä sitä kaasuvipua poorilla isommalle jos muu ei auta, tyhjäkäynti voi kyllä olla sitten liki 2000 rpm
|
muuten voiskin mutta ku automaatti. Nykäsee niin pirusti laittaa vaihde päälle. Mutta hämää vaan ku muilla kyllä kuulemma lukeman perusteella tupruttaa ja samat jutut tehty mulle.
|
täytyy kokeilla muokkaa tota karaa vielä jyrkemmäks, eikös tossa pajeron pumpussa riitä kuitenkin potentiaalia? olikohan 10mm nestepää vai ihanko väärin muistan...
edit. luin jostain että noissa vw 1,6 ja 1,9 koneissa olisivat jättänyt karan kokonaan pois ja sillon savua riittää. sillä ainakin saisi kokeiltua että kaikki pelaa jos savua tulee. no en tiiä viittiikö semmosia. lähdenpä karan muokkaus hommiin |
Onhan se karan "syvin" kohta eteenpäin? Savua pitäs kyllä riittä jo kun kääntää yhden kierroksen syöttöruuvia ja ahtojakin pitäisi olla paremmin. Kulkeeko se vehje ja miten paljo siinä on kulutus nyt?
|
kyllä eteen päin on. hion sitä vähän lisää syvemmäks, ja syöttöjä ruuvattu joku reilu 2 kierrosta tappiin asti että vipu ottaa siihen tyhjäkäynnin mutteriin kiinni. kulutus ei ainakaan tuntuvasti matka ajossa lisääntyny. nyt on tullu testailtua ja ajettua vähän rankemmalla kaasujalalla niin paha sanoa kulutuksista. kyllä tuntuu kulkevan ihan on eri maata kun vakiona.
|
Tuon verran pukkaa itsellä öyhyä tällä hetkellä http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsub..._0261.JPG/full se on sitten suhteellista onko se paljon vai vähän,omasta mielestä tarpeeksi:) Tuossa siis on paineita kuvan otto hetkellä ~1,1bar,pakopaineita älkää edes kyselkö,niitä varmasti on ihan sopivasti. Syöttöä on ruuvattu vakioon nähden n.2,5kierrosta,matalampi tk-säädön mutteri,kara käännetty sekä rikka poistettu ja kierrosten rajoitin säädetty pohjaan. Oletko säätänyt muuten itse tuota kierrosten rajoitin,sitä jossei säädä niin kaasuvipu ei liiku pohjaan asti ja savu jää vähemmälle. Automaatissa kannattaa varoa pitkää vedätystä noilla paineilla,alkaa pakolämmöt karkaamaan aika ylös,ja nämä ovat pahemmaksi koneelle kuin pakopaineet. Tosin pakolämpöjen nopea nouse tapahtuu aina kun pakopaineet nousee,mutta kuuleman mukaan nuo lämmöt on se suurempi huolenaihe mitsuissa kuin paineet.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
onkohan tässä erilainen toi vipu mekanismi ku automaatti.
|
Lainaus:
|
täytyy huomena ottaa kuva. Ei nakkaa ku ihan lattian rajassa, parempi Näin ni pystyy väännättää ettei heti tarjoa pienempää.
|
2 Liiteet
Noniin ekassa kuvassa tyhjäkäynnillä ja tokassa kaasu pohjassa. tommonen väli siihen jää. periaatteessa jos sit vaijeria hypyttäis pari pykälää kireemmälle niin sillon toi liikkuis lähemmäs tota rajotinta mutta se aiheuttais että tyhjä käynti olis tosi korkea jolloin pitäis syöttöjä ruvaa pois jolloin plusmiinus nolla tilanne.
Ja mainitaan vielä että poljin on tosiaan pohjassa/lattiassa kiinni |
1 Liiteet
Lainaus:
|
teidän pitää ottaa pumpusta kansi irti ja laittaa vetäviä kierroksia siihen myllyyn jäykemmällä jousella. saa kummasti virkeemmän pelin ja kulutuskin tippuu useita litroja kun alhaalla ei ole älyttömän suurta ylisyöttöö. itsellä tippui noin 5litraa kun sai ruuvata perussyötön niin pienelle ja silti oli vetoja samallalailla mutta ylös asti..
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit...n-muokkaus.php Itse juuri kyseisen mekanismin purin pajeron pumpusta ja laitoin jäykemmän jousen tonne pitkän sisään. nyt kytkin valittelee vääntöjä vedätyksessä |
Lainaus:
|
Tyhmä kysymyskö?
Lainaus:
Jos tuo kaasuvipu pumpun päällä ei käänny max-rajoittimeen muuten kuin käsin, niin ei varmasti ole kaikki kunnossa. Tarkista se kaasupolkimen rakenne ja testaa sitten vaikkapa sammuksissa tuo kickdown? vaijeri irti, että kummasta ahistaa? => liikerata pitää saada normaaliksi. Jos ajat tuo kickdown vaijeri irti, niin laatikko saatta kypsähtää. (ei riitä oljynpaineet pitämään pakkoja kiinni maksimiväännöllä) |
Lainaus:
|
Onko tankissa kesä- vai talvilaatua? Mulla pajero savuttaa vähemmän talvilaadulla. Kesälaadulla savu mustempaa.
|
joko nois huoltamoiden tankeissa kesälaatua on? en tiiä.
|
Lainaus:
Tuo nyybin ohje on todella hyvä,vois miltei tehdä tuon itsellekkin. Tosin huippukierroksiahan näihin ei kannata lisätä,paljoa yli 5000rpm uskolla käyttää,muuten tulee rauta ulos koneesta |
Lainaus:
pistähän tähän viestiin kuvia jos meinaat kyseisen rojektin tehä |
Minä laittelin juuri tuosta vivun muokkauksesta koulun koneelta. ihmeitä teki tojotalle. enää ei työnnä ennen ahtoja hirveetä hiilitankoo mutta vetää ihan loppuun asti tasaseen, ei tule sitä perus puutumista kierroksilla kun mekaaninen rajoitin tiputtaa syötöt minimiin.
|
Lainaus:
Nyt yleisesti syöttöpumpusta: syötön määrä 0-maksimi välillä määritellään mekaanisesti seuraavista arvoista: Kaasuvivun asento, pyörimisnopeus, ahto- paine ja hivenen lämpötila. (YLEISTETTY, ja ennakon säätö unohdettu yms) Jos tuo pumppu ei saa koskaan pyyntöä täydelle teholle, (siis vipu ei pyöräh- dä max-asentoon), niin pieni japsi ingineeri on suunnitellut sen siten, että silloin mennään herkuttelemalla, eikä savutella. Joten voisitko tarkistaa tuon kaasupoljin-pumpun päällä oleva kaasutanko:- liikeyhdistelmän ihan periaatteen vuoksi? (sorry, mutta se on PAKKO toimia- niin kuin se yleensä toimii, jos meinaa saada tuon kombinaation toimimaan) Minulla on edelleen epäilys, että tuossa on nyt vastaava tilanne kuin taannoin mainostettiin kaasupolkimen liikkeenrajoitinta, ettei polinta saa painettua yli puolenvälin:o, silloin tosin sitä mainostettiin kulutuksen pienentämiseksi:cool: Ja sitten kun olet saanut nuo perusasiat tarkastettua, niin sitten voitas alkaa hifistelemään polttoainelinjojen painehäviöillä ja noilla muilla paljon helpommilla yksityiskohdilla.... |
no niin nyt savua näkyvissä :) tyhjä käynti ruuvi ja mutteri sai väistyä kokonaan ja syöttöä lisää. Kaasu vipu ei kuitenkaan osu pumpun runkoon. Turbo ruuvi kiinni eli ahdot 0,6bar ja kaasua niin kyllä tulee mustaa. 1bar niin ei näy savua ja kulku muuttu taas parempaan päin :cool:
|
Onko siinä vielä tavallinen pakoputki vai avarampi?
|
orkkis. tarkotus on kyllä tehdä avarampi mallia kylki putki
|
Jos jota kuta kiinnostaa niin linkin alta löytyy pieni koe kiihdytys video.
http://www.youtube.com/watch?v=8wymbskYwpk eli kertaan vielä mitä tohon on tehty, syöttöä käännetty noin 2,5 melkein osuu kaasuvipu pumpun runkoon ( tyhjäkäynnin säätö pultti ja mutteri ei ole enää paikallaan ) tuli huomattuu että kun liikaa kääntää syöttöjä niin kierrokset jää huutaa ku painaa kaasua, ja mulla kun on automaatti niin veto jää päälle. Kara hiotto jyrkemmäksi ja rajotin holkki poistettu, välijäähdytin volvo v40 tdi:stä joku a4 paperin kokonen, filtteri vaihettu. turbo ruuvi ja ahdot 1,1bar. ihan tyytyväinen kiihtyvyyteen, painoon ja ilmanvastukseen nähden. vielä olis edessä putkisto rakennus. |
Seuraava topic: Miksi vesi lentää paisuntasäiliöstä aina kun vedättää?:D
Saattaapi vakiohyrrällä olla hiukan paine/lämpökuormaa. |
Lainaus:
Mikä on tuon imusarjan kierre? tarvis itekki tuommosen adapterin. |
Täällä varmaan vois kysyä vinkkiä minkälaisella toimenpiteellä pystyisi hieman nostamaan ahtopaineita toyotan 2LT moottorista. Ahdin on CT20. Ahtopainemittari näyttää 0,3 baria imusarjalta täysvedätyksessä. Pumppu säädetty aikanaan 0,4 barin ahdoille muutoskatsastuksessa. Mitähän olis tehtävissä että saisi vaikka yli puolen barin nuo ahdot ? Riittääkö pelkkä syötön ruuvaaminen vai pitäskö hukkaporttia trimmata jotenkin ?
|
Lainaus:
|
1,5 bar nosti mul hilux vakioturbolla hukkikses letku irrallaan ja syöttötäysillä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Käy alkuperäinen pakopesä entistä ahtaammaksi jos sen hukkaportin ottaa pois käytöstä eikä pakokaasut mahdu pihalle. Ahdot kyllä nousee, mutta vain sen takia koska pakopesä ei kerkeä työntää pakokaasuja pihalle sitä tahtia mitä ilmaa olisi tulossa imusarjan kautta eli toisinsanoen ahdistaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ite kokeilisin lisätä syöttöä ja koittaa nouseeko paineet. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 13:05 (GMT +2). |