![]() |
Sitruunahappo
Eli oli tuollainen huonosti säilytetty salisburyn 3,54 välitys, josta aattelin pintaruosteen ottaa pois että on parempi värillä kattoa hammaskosketusta. Ja tietty olin utelias tuon sitruunahapon toiminnasta kun olin siitä mobilistista lukenut (7/2004)
http://www.biofarm.fi/vitapol.html tuota paikallisesta agri-marketista tilaustavarana. http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/ennen_happoa.JPG http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/ennen_happoa2.JPG Tuolta näytti aluksi, ainoastaan liuottimella putsattu. http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/hapossa0h.JPG Siellä se on, 2 desiä happojauhetta, 18 desiä lämmintä vettä. (eli noin ~10% seos <img src=/smiley/finger.gif border=0 align=middle>) http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/hapossa1h.JPG Tunnin päästä oli kuplia reilusti osien pinnassa. Laitoin jonkun ruosteisen rautatapin pinionin kaveriksi ja vielä jonkin umpiruosteisen laipan roikkumaan puoliksi happoon. http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/hapossa24h.JPG 26h myöhemmin oli jo tapahtunut kummia, edelleen kuplia ja irtoruostetta pohjalla ja joku oli kussu mun purkkiin <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle> Tai sitte ruostetta vaan liuennu happoon. http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/hapon_jalkeen.JPG http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/hapon_jalkeen2.JPG Pinioni teräsharjalla harjattuna, oli kevyesti mustunut ja suurimmaksi osaksi lähti pyyhkimällä. Ei ihan noin tumma oikeasti kuin kuvissa. Pintaruosteet oli suurimmaksi osaksi lähteneet, eikä näyttäis olevan ennen ruosteettomissa pinnoissa mitään tapahtunut. Ruosteiden kohdalla näkyy pieniä kuoppia, mutta eiköhän toi ole offikäyttöön ihan kelvollinen välitys. -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Juu tuota täytyy käydä ostamaan ehdottomasti, Näyttäis toimivan hyvin!
" vituiks menee" SLCK #73 |
mitähän se happo tekee tolle laakerille? sinänsä sivuseikka, niitäsaa kaupasta uusia mutta tulivaan mielee...
>VANHENEMINEN ON PAKOLLISTA, AIKUISTUMINEN ON VAPAAEHTOISTA, ITSELLEEN NAURAMINEN ON TERAPEUTTISTA!< |
Ei hapolla ruosteisia laakereita saa korjattua. Jo hammaskosketusten kohdalla ollaan vähän rajoilla, jos pintaan jää karheuksia.
T, Antti |
Lainaus:
<center> GRASSHILLRACING</center> <center>team UTSMANZAA</center> |
Kun kerran ollaan kokeellisen historian elävöittämisen parissa, niin jos hammasten pinnassa on karheutta, voisihan sitäkin kokeilla, että säätää hammaskosketuksen suunnilleen kohdalleen, ja jättää hammasvälyksen liki nollaan. Sitten vaan timanttitahnaa tai muuta erittäin hienoa hiomatahnaa peliin, ja pyörittelee pinjonia jonkun aikaa, ja tarkastaa aika-ajoin milloin hampaan pinta alkaa kiiltää.
Tehtaallakin hypoidirattaat läpätään eli sovitetaan toisiinsa hiomatahnalla, en vain ole ihan varma miten paljon valmiiksi kuluneessa hammasprofiilissa on varoja edelleen hioa. Tämän takia pinjoni ja lautaspyörä on aina pari, eli jos vaikka pinjoni hajoaa, olisi järkevintä vaihtaa koko välitys eikä pelkkää pinjonia. Ai niin, seos ei taida ihan kymmenprosenttinen olla, aineet pitäisi punnita eikä käyttää tilavuusmittoja. Sama vika kuin Alkon pulloissa. pH-paperi olisi melkein paras tässä yhteydessä. Hyvin kyllä lähti ruosteet, täytyy sanoa. Edited by - JF on 12/03/2007 08:58:48 |
10% seos on turhan vahva, samaan tulokseen päästään jo n.3-4% seoksella. Suurin merkitys on nesteen lämpötilalla eli lämpö nopeuttaa hyvin paljon reaktiota.
Rakeesta saa seossuhteenlaskettua riittävällä tarkkuudella ihan tilavuuksia laskemalla eli esim. 3dl happoaja 10L vettä on suunnilleen tuon 3% seos. Millainen tuosta laipasta tuli joka oli osittain pesussa? Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp |
Lainaus:
Mobilistissa oli mainittu 20-25% seos, joka kuulosti myyjänkin mielestä melko väkevältä, puhui myöskin 4% seoksesta. Lämpöä olis voinu olla enemmän, nyt ehkä 10 astetta kun oli autotallissa. Tuo laippa on vieläkin puhdistumassa, pitää ottaa siitä kuva oikeen kunnon kameralla. Mobilistissa oli vielä mainittu, että happo haurastaisi karkaistua pintaa, onkohan tuolla suurtakin merkitystä? -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Yleisön pyynnöstä laipasta kuvat molemmilta puolilta.
http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/laippa1.JPG http://www.kolumbus.fi/baxxter/happo/laippa2.JPG Pariin kertaan otin välillä haposta pois ja harjasin puhtaaksi. Erittäin helppoa, vaivatonta eikä aikaakaan mene kuin vuorokausi-pari korkeintaan. Vielä kun tarttis tuota oikeesti johonkin :) -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet Edited by - baxxter on 13/03/2007 08:27:51 |
"Hapottaminen" on muuten erittäin hyvä keino poistaa ruostetta sisäpuolista muodoista, reijistä, urista jne, eikä liuos ole edes vaarallista, laimennetun liuoksen voi kaataa viemäriin ja huuhdella reilulla vedellä.
Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp |
Ruoste lähtee putkistakin <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
************** Jussi ja Suzuki |
Eihän tuollaisen "hapotetun" osan maalaamisessa ole mitään erikoisjuttuja ? Eli hapotuksen jälkeen vaan putsaus, kuivaus ja maalaus.
Tumpula Racing Team |
Tuossa oli vissiin ollu Baxxterilla hoppu, ku kattelin tuota laippaa, että kummassakin kuvassa näyttäs olevan reiän kartio samaan suuntaan.
Hieman salapoliisityötä ja kas, tässä toinen puoli: (oho, kiitoksia, korjasin tuohon ylemmäs :)) EDIT: niin ja kiitoksia informatiivisista kuvista ja selostuksesta, oon tuosta hapotuksesta ennenki kuullu, mutta nyt pitää lähteä kauppaan. Puhukohan joku (LaaLaa?) jossain, että tuota vois sekottaa liisterin kans, ja saada pysymään pystypinnoilla? ______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. Edited by - HJ60 on 13/03/2007 07:15:56 Edited by - baxxter on 13/03/2007 08:28:25 |
Lainaus:
<center> GRASSHILLRACING</center> <center>team UTSMANZAA</center> |
metallisten museoesineiden konservoinnissa käytetään elektrolyysiä. joskus yli 15-vuotta sitten kokeilin sitä johonkin vanhan ja oikein ruostuneeseen kirveenterään, ihan tarkkaan en muista mutta kyllähän joku kaivaa faktat esille.
pääpiirteittäin homma meni niin että putsattava esine kokonaan nesteeseen ( olisko ollu soodalla terästettyä vettä sähkönjohtavuuden parantamiseksi ), sitten samaan kippoon rosteripala. sen jälkeen akkulaturista piuhat kiinni kappaleisiin, nyt en vaan muista että kumpi napa kumpaan. ja puhdasta tuli, tietenkin pintaan jäi ruosteen syövyttämät arvet mutta mekaanista hankausta ei tarvinnut. konservoinnissa käytetään pientä virtaa ja tehdään homma varovasti, minä taisin laittaa normi 12v/4A laturilla. on tää sittishappokin hyvä juttu, joksus tulee jälleenlatauksen yhteydessä kiillotettua hylsyjä. pikainen käyttö sitruunahappoliuoksessa kiillottaa messinkihylsyn aika pian. niitä vain ei parane jättää vuorokausiksi uimaan kun kun alkavat haurastua. |
Minkäs kokosissa pakkauksissa tuo Agrimarket tuota myy? Saako alle 1000 kg:n suursäkin?
______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
5kg oli pienin ämpäri, hintaa jotain 35euroa myyjän muistikuvien mukaan. Ei ollu vielä lasku tullu sinne kauppaan niin käyn vasta tällä viikolla maksamassa. (pienemmillä paikkakunnilla pienissä kaupoissa ehkä vähän kalliimpaa, mutta asiakaspalvelu kohdillaan)
Luettua, ei kokeiltua: Elektrolyysissä 2-4% seos kidesoodaa (natriumkarbonaatti, rautakauppatavaraa) Positiiviseen johtimeen eli anodiksi rosteria tai muuta jota haluaa ruostuttaa, miinusjohtoon eli katodiksi puhdistettava kappale. Virran määrää voi säätää tuon anodin koon kanssa. 1-2A virralla jo tapahtuu ainakin pienissä kappaleissa puhdistuminen ihan tunnissa-parissa. Kidesoodaa tehokkaampi aine olis lipeä (natriumhydroksidi eli liuoksena kodin putkimies?) mutta kidesooda on mukavampi käsitellä ja ihan tarpeeksi tehokasta? Jossain lehdessä oli juttu, jossa kodin putkimiehellä otettiin eleksoitu pinta pois alumiinista, kyllä tuli puhdasta. -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Kiitos informatiivisesta topicista. Tuota pitää kyllä kokeilla kun noin hyvin näyttää toimivan.
UAZ-315126 "Ulyanovsky Avtomobilny Zavod" VAZ-21013 |
apteekeista saa sitruunahappoa ym. vastaavia aineita pikkupusseissa, hintakaan ei ollut paha.
lepoantti nyymisti Note! This message was posted anonymously! |
Mites kannattaa käsitellä pinnat joilta syöpymistä ei haluta tapahtuvan esim tiivistepinnat - voiko ne lakata tms käsitellä jollain matskulla?
L3314 & C304 |
Lainaus:
Mm. tuolta löytyy varoittelua: http://users.eastlink.ca/~pspencer/n...ctrolysis.html http://en.wikipedia.org/wiki/Hexavalent_chromium Taas on sellainen olo että tätä (elektrolyysiä lähinnä) on käsitelty aiemminkin. Ihme juttu. |
Tervehdys!
Itsekin on tullut kokeistua viimepäivinä yhtä ja toista. Hain kaakelinpuhdistusainetta, jolla luvattiin ruosteiden häviävän hyvin. Neste haiskahti kumman tuntuisesti sitruunalle ja pH oli 0,2. Hyvin sillä lähti pintaruoste ja usealla uusinnalla vähän pinttyneempikin. Sitten kokeilin ruostumattoman teräksen peittauspastaa (suola- ja typpihappoa). Sanoisin että geelimäisenä se oli tavattoman kätevää, mutta se ittotti kaiken, maalinkin ja kuivuessaan pinta ruostuu aivan sairaasti. Myös se on melkoisen epäkiitollista käsiteltävää voimakkaan happoisuutensa takia. Kaakeliputsausaine siis vaikutti perin hyvältä mömmöltä ja löytyy joka rautakaupasta. Väittäisin kyllä että tuo sitruunahappo lämmitettynä tai liisteriin sekoitettuna on kyllä melko voittamaton aine. Ja halpa. Apteekki tosin veloittaa siitä noin 16 e kilo, joten Agrimarket on paljon halvempi. TT |
Ruosteet lähtee kuulemma fosforihapollaki nätisti,
ei oo myrkyllistä ja jättää raudan pintaan suojaavan kerroksen, minkä päälle voi maalata suorilta. Kätevä esim tankin sisäpuolenp puhistuksesa, ruosteet lähtee eikä pitäs iha helpolla ruostua uuvestaankaan, vaikka ei sisäpuolta muutenk käsitteliskään.q -- Välihin on aivan virkistävää hairahtua tuntemattomille poluulle! |
Lainaus:
Tosiaan kirjoitin mitä mobilistissa luki, vaikka kuvissa ja kuvateksteissä mainittiin vain sinkitty pelti.. Vaan mitäs syöpiä siitä sinkitystä pellistä sitten tulee? -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
täs kans situunahappo touhuja
lähtökohta http://i92.photobucket.com/albums/l2...a/akutilpe.jpg kolmen päaivän kuluttua tulos oli tämännäkööstä http://i92.photobucket.com/albums/l2...la/maanan1.jpg niin apteekista tilasin kilon pönttö 14€ Edited by - kisel on 14/03/2007 00:41:30 |
Mitenkä tuo puree maaliin? sitruunahappo nimenomaan.
Ois noita maalattuja sinkittyjä osia joista vois saada maalin jollain ilveellä pois häiritsemättä sinkkausta. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
Laitetaan nyt vielä yks super-hellävarainen mutta erittäin tehokas
keino. Etikka, eli etikkahaposta laimennettua etikka, ihan vaikka K-kaupan pullossa jos ei muuten etikkahappoa ole saatavilla (Etikkaa on kahtaalaista, haposta laimennettua on se oikea). Osat erittäin avonaiseen astiaan, happi on yks vaikuttava aine. Ei liian syvälle etikaan siis. Mielummin osat alumiinipuru pedille, ei siis upotta alu-puruun. En muista mikä tuon alu-purun tarkitus oli, se voi olla että se vaikutti jotenkin tuohon ettei pinnasta tule harmaa tms. mutta it en oo purua käyttänyt. Sitten vain osat uppiiin asti ja odottamaan. Useita päiviä menee K-kaupan etikalla mutta tule hyvä! Tätä käytetään tai ainakin on käytetty mm aseiden osien puhdistukseen (maastolöydöt) kun halutaan rakentaa ampu-kelpoisia pyssyjä sotajäämistöistä. Jos sattuu löytymään ei-palanut yksilö. *Out Of The Frying Pan And Into The Fire* * www.laplandtrophy.com * * www.psory.fi * |
voipi olla hapot tehokkaita mutta kannattaa olla aikalailla varovainen nuitten rosterin peittaus tahnojen kanssa voipi olla fluorivetyhappoa joukossa. ja sarmia vietiin..
Ystävyys,Läheisyys,Poikarakkaus |
Lainaus:
Sinkki katoaa varmaan silmissä, ja saattaa istuutua siihen anodiinkin jopa (sähkösinkitys)? |
Mistähän sitä fosforihappoa sais???
Note! This message was posted anonymously! |
Kihih...ny mä tierän millä hilun jarrusatulat saa puhtaaks<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>Loistava topicci
- - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# SLCK Member #51 kayttaja"at"offipalsta.com http://www.4x4cup.com/ www.slck.net http://www.petrisimolin.net/gallery/...yttaja-sig.png |
Aikas hyvää jälkee tulee... Mites toi sitruunahappo reakoi alumiinin kanssa? Alumiinissa ei nyt ruostetta ole mutta jos on semmonen osa missä on alumiiniakin.
-Kuvia tapahtumista- |
Totahan pitääkin käydä hakemas niin saa berttaan restauroida osia.
-1986 HJ-61- -1986 HJ-60- SLCK#113 Pohojanmaan Offroad Ry |
onko kellään uima-allasta johon vois laittaa pajeron viikoksi uimaan sitruunahappoon. aikas kähvelä konsti putsata osia.
--------------- SE ON VOI VOI ! --------------- |
Lainaus:
http://www.maplehill.fi |
Lainaus:
-TimoV "The original anti-theft devices -- Lucas Electric products." RR 3.9EFI Vogue, 1990 |
Sattuipas hauska aihe...
Ihan kauheesti ei lisättävää mutta tänä talvena on käsitelty melkoinen määrä 40 luvun rautaa eri tavoin ja muutamia havaintoja: -kaikki teräs ja rautaosat on ensin uitettu vahvassa lipeäliuoksessa (biltemasta caustic soda, rakeinen lipeä) maalin ja rasvan poistamiseksi. Muistakaa suojata silmät ja iho... -sitten uitto sitruunahapossa, noin 2-3% liuos. Kovin pitkä, useiden päivien altistus näyttää välillä aiheuttavan jotain kökkööntymistä kappaleiden pintaan mutta muuten on kyllä puhdasta tullut. -painepesun jälkeen on dipattu osa hankalanmuotoisista osista vielä lipeään hetkeksi hapon neutraloimiseksi ja sitten pesu kuumalla vedellä ja kuivaus saunassa. -isommisssa on mekaanisen puhdistuksen lisäksi lutrattu fosforihapolla (biltsun onko se nyt 30% liuos) ja sitten huuhtelu päälle. Helppoa mutta hauskaa, toivottavasti sitten pysyy vielä maalitkin kunnolla päällä. Ja tosiaan kunnon huuhtelut ja kuivaus, muuten vetää pintaruosteen _todella_ nopeasti noiden käsittelyjen jälkeen. Sairas mieli ja luonnoton sorminäppäryys-siinä vasta sankari. |
Lisää todistelua:
Apteekista sitruunahappoa 100g pussi, 1,81€, Sekoitin 2,5 litraan vettä. (mitähän tuo nyt on prosenteissa?) Rangen vanha mittaritaulun taustapelti kippoon: http://static.petrisimolin.com/galle...RVeli-Rost.jpg Kipossa osa oli sattuneesta syystä 11 vuorokautta (kestotesti) Tulos oli aika kirkas: http://static.petrisimolin.com/galle...li-Rostoff.jpg Alhaalla keskellä kuvaupotus osan vasemmasta yläkulmasta. Niitin kohdalla oli jonkinlaiset jousiosat (vrt. yläkuva), jotka ovat kadonneet, olivat kyllä muutenkin jo huonot. _ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# Myytävänä projekti STW109" VARATTU |
Ai niin, kävin maksamassa tuon 5kg sitruunahappoämpärin, 33e
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Lämpöä kehiin:
http://static.petrisimolin.com/galle...k-sitruuna.jpg Vanhan lohkiksen laitoin kylpyyn mukaan ja silloin tällöin pidin päällä, reilusti kädenlämpöisenä pönttö ulkopuolelta. 12h lämpimänä 16h tuntia kylmänä, vielä jäi ruostetta satuloihin mutta niissä oli sitä kerrostumiksi asti, enkä puhdistanut kunnolla ennen kylpyä, kuonavasaralla ois pitäny kopistella ensin liiat pois. Pari kertaa harjasin roinat. Seos 200g sitruunahappoa ja n. 5l vettä Pitää jatkaa kylvetystä viikonloppuna. Edit: pitääpä seuraavilla osilla tehdä vertailu, eikä laittaa kaikkia lämpimään. Edited by - Rak on 19/04/2007 21:45:08 |
Fosforihappoa saa bilibaliteemasta litran purkeissa ja sen kanssa lähtee alumiinikin puhtaaksi ainakin valusellainen mutta maaliin noi kumpikaan ei pysty!!
Unohdin kerran Oldsin työtötangot sitruunahappoon pariksi viikoksi ja ne mureni sen jälkeen käsiin?? Karkaistuja osia ei saisi kuulemma kauan uittaa ja ton jälkeen uskon sen kyllä. |
Löyty tämmönen nettikaupassa: http://www.a-rehu.fi/product_info.ph...oducts_id=1859
|
Kehitysideoita hapottamisesta yms.
Suurien kappaleiden, esim runko käsittely:
(ideana on, että runko tms on pienehkössä happolillinki määrässä, ja ympäröivä vesipatsas täyttää hukkatilan) - rakennetaan esim. autotalliin rungon kokoinen "uima-allas" esim. raakalaudasta ja lankusta tms. - tiivistetään uima-allas VESI tiiviiksi, esim kunnollisella AIV-auma muovilla. - asetetaan runko 2. tai 3. VAHVASTI RYPYTETYN aiv-aumamuovin päälle, terävät kulmat suojaten esim retkipatjalla. - aiv muovi pidetään irti rungosta mm. sähköputkista taivuteilluilla J-kirjaimilla jne...jne.. - tarvittaessa päälle asetetaan pari kerrosta k.o aiv-aumamuovia, ja päälle vettä. K.o paketin lämmitys hoidetaan tarvittaessa esim. vesisängyn lämmittimillä tms muulla tasolämmittimellä. Tarvittaessa suurempaa lämmitystehoa vois olla käyttökelpoinen 2-3 kw letkulämmitin varustettuna kiertovesipumpulla ja termostaatilla jne Happolillinkiäkin olisi syytä kierrättää, sopivaa valmista kemikaalipumppua minulla ei ole tiedossa halvalla. itse voisin kokeilla rakentaa pumppu seuraavasti: Letkupumppu silikoni tms letkulla; johonkin hitaasti pyörivään akseliin 2 kpl jakohihnan kiristyspyöriä 180 asteen kulmaan ja sitten lrtkun ulkokehälle joku vanha jarrurumpu tms. (siis silikoni letku tekee u:n ja aina jompi kumpi rulla pakkaa liliinkiä eteenpäin) Toinen vaihtoehto on "vetoakselin suojakumi pumppu", siinä sähkömoottorilla pumpataan "vetoakselia sisään" ja ulos ja vetonivelen paikalla kalvoventtiilin runko kpl, toisesta sisään ja toisesta ulos. Jos kemiallinen reaktio ei kärsi ilmasta, niin paineilman kuplat saa paljon liikettä aikaseksi, joten pistetään letkunpää esim. runkopalkin sisään ja kuplat virtaamaan. nuo aikaisemmat paljon parempia? varmaan paras teho noissa pumppujutuissa saadaan silloin kun lillinki lämmitetään kierrätettäessä, mutta silloinkin tarvitaan termostaatti ja lämmitysvastus.... Itse voisin kokeilla esim käyttövesilämmin vesivaraajan(?) vastusta ja termostaattia, ne molemmat ovat jotain parempaa värkkiä?, se 3x1 kw vastuksen kytkisin joko a) kaikki 3 sarjaan, jolloin teho satoja watteja?, tai pikkasen tehokkaammaksi? Ruoste on tämän ajan yksi peruspilari, mutta saahan sitä yrittää välttää:o Yllä olevaa saa kopioida/jatkokehittää. |
Mä käsittelin rempan yhteydessä Hiluxin takajousipakan lehdet sitruunahapolla, putsasin ne vedellä, kuivasin kosanilla ja päälle levitin pensselillä Zinga nimistä ainetta 10 kilon pöntöstä. Laiton lehdet sopivan paksuiseen ja pituiseen muoviputkeen, jonka pohja oli suljettu. Sinne kaadoin sitruunahappoa ja liuos on edelleen kanistereissa tallessa. Veden lämpö vaikutti selvästi käsittelyn nopeuteen.
|
Ainetta kauppaa ainakin www.laspek.com
Toreilla kiertelee hyviä vinkkejä saanut herralta kuinka käyttää aineita itse olen jotain pultteja plus pyörän osia vedellyt tuolla sitruunalla mutta fosforilla on melkein koko jeeppi jo käyty läpi ja hyvää ainetta sinänsä kun voi rauhassa poistaa ruosteet ja ei ala uudestaan ruostumaan ja tehokkaampaa kuin sitruuna jo parissa tunissa ruoste pois ja suojakalvo päällä toki kalliimpaa ainettahan tuo on mutta ei halvalla hyvää saa |
|
Lainaus:
|
Eihän tuossa melassitouhussa oo mitään järkeä :confused:
|
Melassi ei oo kiireisen hommaa. Mulla oli kesällä jarrukilvet ja jotain muuta kilkettä pari-kolme kuukautta melassissa muhimassa ja kyllähän ne vähä ruosteesta puhistui mutta ei niistä uusia tullu. Ois varmaan pitäny jaksaa muutaman viikon välein ottaa pois, pestä, vähä rapsutella ja heittää takasi saaviin.
Monella muulla konstilla saa varmaan nopeemmin ja parempaa jälkeä. Ps. Jos joku täkäläinen tarvii 17 litraa melassia jollekki otukselle tarjoiltavaksi nii saa käydä hakemassa :D |
Puuilossa näytti olevan sitruunahappoa 24,90e/4,8kg
SITRUUNAHAPPO |
Lainaus:
|
Muistakaapas sitten että alumiini ei oikein kestä sitruunahappoa. Laitoin monkeyn tankin ruosteenpoistokäsittelyyn, pois ottaessa löytyi vaan tankki ja pieniä jousia ämpärin pohjalta kun oli jäänyt hana paikoilleen... :D
|
1 Liiteet
Tollasen askaroin tänään. Lohkolämppärillä lämpöä ja paineilmaa kupariputkea pitkin alas tehostamaan toimintaa. Huomenna testataan... :)
|
Kuumassa Sitruunahapossa Kuparia, mustaa Rautaa ja Rosteria??
Lainaus:
Siis Minusta tuossa alkaa olla Elektrolyysi jo aika isossa osassa: Tuo (musta) Rauta alkaa olla ihmeissään, sillä sähkökemiallinen jännitesarja antaa aika ison jännitteen, millä tuo musta rauta uhrautuu.... Ja jos hitsauksen aikana kaikki maalit, rasvat yms. palanut pois, niin voi syöpyä puhki kohtuu nopeasti; se, että kestääkö 6 tuntia vai 6 vuotta taikka jotain muuta, en osaa sanoa. Ja tuo kupariputki varmaan kannattaisi suojata esim. kutistesukalla tms, taikka laittaa vaikka muoviletkuun...? Ideana tuo nesteen kierrätys paineilmalla on toimiva; Viimmeksi kierrätin tuolla paineilmalla pesunestettä 1,9 pumppusuihku dieselin imusarjassa, johon joskus nuoruudessa oli härmistynyt/kondensoitunut oman osansa EGR- järjestelmän Ympäristöpäästöjä... (Ympäristö pelastuu egr- ansiosta, toki lisääntynyt hiilidioksidipäästö tuhoaa...) Minä vedin kompuralta paineen säätimen kautta kirkkaan muoviletkun kautta paineilmaa imusarjan jokaisen sylinterin imuputken kautta 8/5?mm kirkkaan muoviletkun mutkan( noin 5 cm. imusarjassa, mutka tehty nippusiteellä) jossa jokaisen sylinterin kohdalla pieniä reikiä (piikillä tehtyjä) ja loppupää tukittu. Ja sitten kun noin 4-8 kerralla reikien isontamisen jälkeen kuplat tuli suurin piirtein tasaisesti, niin imusarjan karstat lähti pois, taikka pehmeni huomattavasti, siis kaikissa sylinterien imuputkissa sama tilanne. Paine oli niin pieni, että 2,2kw? kompressori kävi vajaa 10% ajasta Pesu tapahtui n. 10c lämpötilassa, ja pesuaine oli jotain huoltoaseman pesuainetta, toki Paljon vahvempana seoksena mitä yleensä käyttävät... |
Joo, toi oli tiedossa ettei osat jota tohon käytettiin, ollut parasta. Mutta noi kaikki löyty verstaalta, jääneet muista projekteista yli...
Ensimmäinen versio oli 200l tynnyri, josta oli puolet leikattu pois. Tää toinen on 60l, jota sitäkin on modattu. Kuparikierukka on sama kuin ekaversiossa, se ei oo jostain syystä menny miksikään. Kyllä aikas paljon pesua kestää noinkin, riippuu pitkälti, miten vahvalla seoksella pesee. Ja kestoikää saa jatkettua kun sitruunan jälkeen huuhtelee pytyn hyvin kuumalla vedellä. Ikuisen jos tekis, materiaalit ois takuulla toista luokkaa. Tarkoitus vielä mankeloida suppilo tuohon päälle että saa liitettyä sen pakokaasunpoistoon. Ei tule käryt halliin leijailemaan... |
Sivu luotu: 07:32 (GMT +2). |